V neděli 30. června skončí (EOL) podpora CentOS Linux 7.
David Tschumperlé a Garry Osgood v obšírném článku se spoustou náhledů shrnují vývoj multiplatformního svobodného frameworku pro zpracování obrazu G'MIC (GREYC's Magic for Image Computing, Wikipedie) za poslední rok.
Andrew S. Tanenbaum byl oceněn 2023 ACM Software System Award (Wikipedie) za operační systém MINIX.
Celkový počet stažení aplikací z Flathubu překročil 2 miliardy. Aktuální Statistiky Flathubu: Celkový počet stažení 2 002 793 783. Celkem desktopových aplikací 2 636.
Byla vydána nová verze 4.8.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie).
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 142 (pdf) a HackSpace 79 (pdf).
Qtractor (Wikipedie) dospěl do verze 1.0.0. Jedná se o Audio/MIDI vícestopý sekvencer.
Byl vydán svobodný kancelářský balík OnlyOffice Docs 8.1. Vedle četných oprav přináší několik funkcí včetně podpory editace textu v PDF a vytváření formulářů v PDF.
Daniel Stenberg, autor nástroje curl, z databáze SteamDB zjistil, že aktuálně 22 734 her na Steamu používá curl.
Společnost Anthropic vydala Claude 3.5 Sonnet, tj. novou verzi své umělé inteligence Claude (Wikipedie). Videoukázky na YouTube. S Claude 3, stejně jak s GPT-3.5, Llama 3 a Mixtral, si lze pokecat bez přihlašování na DuckDuckGo AI Chat.
Na začátek ještě upozorním, že jsem se většinou neobtěžoval ani vytvářením configure nebo možností instalace do systému. V případě, že nefunguje přibalený zkompilovaný kód (někdy 64-bitový, někdy 32-bitový), je možné zkusit make clean; make. Pokud i to selže, můžete to vzdát nebo se pokusit rýpat v Makefile (on není příliš složitý).
Komentáře v zdrojových kódech těch hračiček téměř nejsou, pokud by ovšem někoho zajímala část jisté hračičky, není problém dovysvětlit.
První dvě moje hračičky, co tu ukážu, se opírají o dnes takřka nepoužívanou EZWGL (DOWNLOAD).
Už si nepamatuji, co mě přimělo k takto brutální hře, kde je cílem povraždit ty nejinteligentnější tvory Země. Myš (ten obrázek v okně) je chcípnuta, když na ní kliknete myší (to, co je obvykle u klávesnice). Poklikat ty myši je značně obtížné, protože jsou zaprvé strašně úzké a za druhé před vaší myší zdrhají.
Myslím, že nadpis docela pointu vystihuje, zmáčknutí šipky je povel pro všechny panáčky najednou. Hra umí nekonečné undo 'u' a ještě tam tuším bylo nějaké ukládání a následné pouštění řešení pomocí kláves 's' a 'l'. Tato hračička je tuším dokonce i nainstalovatelná do systému. Každý level až na závěrečné END má řešení.
Tady už není potřeba EZWGL, hra je založená jen na xlibu. Navíc jsem v té době neuměl načítat obrázky z externích souborů, takže XPM data jsou uvnitř binárky. Z toho ovšem plyne i jedna výhoda, hra nepotřebuje žádná externí data.
Já vím, s tímhle jsem neskutečně neoriginální. Když už existuje, Icy Tower, GNUjump a navíc nějaký klon Icy Toweru se údajně zjevil i na Facebooku. Ale chápejte, je to můj první pokus s xlibem a myslím, že oproti gnujump mám lepší fyziku.
Tato hračička nemá u sebe ani přiložený Makefile. Příkaz, který hru zkompiluje u mne, mám uložený v souboru kompilace.
Ovládání je, stejně jako v Icy Toweru, pomocí šipek a skok mezerou. Zrychlování a dosažená patra jsou vypisovány na standardní výstup. Tato hračička se nevypíná ani pomocí Esc, ani pomocí 'q', ale kliknutím.
Tato hračička se opírá o knihovnu OpenGL (glut), takže je zkompilovatelná dokonce i na některých neunixových systémech.
Nejnovější verze vyžaduje vedle glut ještě knihovnu glpng a na některých počítačích navíc zobrazuje nepěkné mřížky (nevím na čí straně je chyba), možná bude více vyhovovat starší verze (DOWNLOAD).
Obrázky panáčků jsou použity z xpexesa, tedy pravděpodobně je nakreslili Petr a Pavel Matulovi.
Cílem je projít krychlí od modrého okénka k zelenému nebo naopak, tedy překonat tělesovou úhlopříčku. V případě projití hra pogratuluje prostřednictvím příkazové řádky a vypíše určité statistiky.
Tento program vypíše nápovědu při parametru -h. (umožňuje nastavit rozměry krychle, fullscreen, ...)
Opět program založený na xlib. Ovládáta ruku vlevo: žádné stisknuté tlačítko myši = kámen, jedno stisknuté tlačítko = nůžky, dvě stisknutá tlačítka = papír. Hrajete proti počítači, který ovládá ruku vpravo a snaží se vás odhadnout (jeho chování není vůbec náhodné).
Hraje se do 30 bodů, tedy zhruba 4 minuty. Okamžitě po spuštění začíná hra, takže mějte myš připravenou. Je dobré mít příslušná tlačítka zmáčknutá s dostatečným předstihem, na poslední chvíli to nemusíte stihnout. Při dávání papíru je dobré zmáčknout tlačítka postupně, ukázalo se, že při zmáčknutí obou tlačítek naráz nemusí být toto zmáčknutí v některých případech zaregistrováno. Vypnout (vzdát) hru je možné tlačítkem Esc. Na standardní výstup je průběžně vypisováno skóre a nakonec je napsáno, kdo vyhrál.
Veřím, že můj algoritmus je nepatrně lepší než průměrný člověk, ale nemám to statisticky ověřeno, takže pokud někdo tuto hru vyzkouší, nechť vyplní příslušnou anketu:
Pokračování: Moje Hračičky II
Tiskni
Sdílej:
Pěkné, v kámen nůžky papír to jsou tvoje ruce?
A co takhle import vlastních rukou?
gcc knp.c
/tmp/ccuJe6W9.o: In function `souboj':
knp.c:(.text+0x160): undefined reference to `obnovskore'
/tmp/ccuJe6W9.o: In function `init':
knp.c:(.text+0x1b8): undefined reference to `initX'
/tmp/ccuJe6W9.o: In function `main':
knp.c:(.text+0x1c9): undefined reference to `posl_hraj'
knp.c:(.text+0x1d4): undefined reference to `posl_uloz'
knp.c:(.text+0x1df): undefined reference to `posl_init'
knp.c:(.text+0x1f3): undefined reference to `vytvorokno'
knp.c:(.text+0x1fd): undefined reference to `nacti_cislice'
knp.c:(.text+0x20c): undefined reference to `vytvorskore'
knp.c:(.text+0x216): undefined reference to `vytvorruce'
knp.c:(.text+0x225): undefined reference to `setdelay'
knp.c:(.text+0x22f): undefined reference to `loop'
collect2: ld returned 1 exit status
V cecku bezne nedelam a kompiluju maximalne tak pomoci configure/make/make install, ale tady se mi nepovedlo nic.
make: getcwd: No such file or directory
make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.
gcc -I. -g -Wall -c -o knp.o knp.c gcc -I. -g -Wall -c -o sekv.o sekv.c gcc -I. -g -Wall -c -o posl.o posl.c gcc -I. -g -Wall -c -o X.o X.c gcc -I. -g -Wall -c -o loop.o loop.c gcc -I. -g -Wall -c -o pixmap.o pixmap.c gcc -I. -g -Wall -c -o warning.o warning.c gcc -I. -g -Wall -c -o window.o window.c gcc -I. -g -Wall -c -o ruce.o ruce.c gcc -I. -g -Wall -c -o cisla.o cisla.c gcc -I. knp.o sekv.o posl.o X.o loop.o pixmap.o warning.o window.o ruce.o cisla.o -L/usr/X11R6/lib/ -lX11 -lXpm -lXext -o knp
S touhle posloupnosti to slo zkompilovat bez problemu. Nevim, proc se make
nechytnul.
knp --help
a nic. Pak jsem si to nasel ve zdrojaku, ze se jedna o mys a teprve ted ctu tady v blogu instrukce :) Uz pozde.
Tady muj vysledek:
ty papir, ja kamen: VYHRAL JSI 30 : 21
Zjistil jsem, ze se da uspesne vyhravat z duvodu, ze pocitac dost casto opakuje 2x nebo 3x za sebou stejnou volbu. Ale i tak to byly nervy, obcas me pekne dohanel :) Algoritmus mi prijde dobry.