abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:55 | Nová verze

    Immich byl vydán v nové verzi 3.0.0. Jedná se o alternativu k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí umožňující vlastní hosting serveru Immich. K vyzkoušení je demo. Immich je součástí balíčků open source aplikací FUTO. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 02:55 | IT novinky

    Společnost Juno Computers prodávající počítače s předinstalovaným Linuxem má nově v nabídce linuxový tablet Juno Tab 4 - WiFi. Na výběr je Debian, Ubuntu a Kubuntu. Předobjednat jej lze za 949 liber (26 500 korun).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:22 | Nová verze

    Podman (Pod Manager), nástroj umožňující vytvářet a provozovat kontejnery, aniž by uživatel potřeboval práva roota, byl vydán v nové major verzi 6.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Řešena je i vážná bezpečnostní chyba CVE-2026-57231.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:11 | IT novinky

    Společnost Sony oznámila, že od ledna 2028 přestane vydávat nové hry pro PlayStation na fyzických discích. Všechny budoucí tituly budou dostupné výhradně v digitální podobě na PlayStation Store.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 16:55 | Nová verze

    Google Chrome 150 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 150.0.7871.46 přináší řadu novinek. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 433 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:00 | Nová verze

    Soudní dvůr Evropské unie potvrdil rekordní pokutu 4,125 miliardy eur (100 miliard Kč) americké technologické firmě Google ze skupiny Alphabet. Pokutu firmě v roce 2018 vyměřila Evropská komise (EK) za to, že Google podle ní zneužívá operačního systému Android k potlačení konkurence na trhu vyhledávacích služeb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    včera 12:44 | IT novinky

    Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa povolila firmě Anthropic obnovit plný přístup klientů k modelům umělé inteligence (AI) Fable 5 a Mythos 5. Ty byly nedostupné bezmála tři týdny kvůli bezpečnostním obavám vlády, třebaže americké ministerstvo obchodu minulý pátek povolilo omezený přístup k modelu Mythos 5 pro některé „důvěryhodné“ domácí organizace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:22 | Zajímavý článek

    Francúzska organizácia na ochranu spotrebiteľa, po viac než ôsmych rokoch skúmania, žaluje Epson za plánované zastarávanie tlačiarní. Súd sa začína dnes, 2. 7. 2026, vo francúzskom Nanterre.

    Vlado99 | Komentářů: 8
    včera 03:00 | Zajímavý software

    Erin Catto, autor open source 2D fyzikálního enginu Box2D (Wikipedie), představil nový 3D fyzikální engine Box3D. Engine je již používán ve hře The Legend of California.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.0.0 multiplatformního svobodného frameworku pro zpracování obrazu G'MIC (GREYC's Magic for Image Computing, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy nových filtrů na PIXLS.US.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (11%)
     (8%)
     (2%)
     (17%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (2%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 2048 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Pouzivani more misto cat ve skriptech

    4.10.2006 13:33 | Přečteno: 1463× | Unix | Výběrový blog

    Mezi kolegy jsem byl jiz nekolikrat svedkem svedomiteho pouzivani prikazu more na miste kde by melo byt cat, napr: more /etc/passwd | grep root

    Nikdy jsem nekoukal do vnitrnosti (uprimne, ani do manu) more, ale moje dosavadni poznani (unix) sveta mi rika, ze:

    1. na tohle neni urcen, na to je cat
    2. more byl napsan pro to, aby "pozastavil" vypis na obrazovku vzdy po $pocet_radku radcich a cekal na stisk klavesy. Predpokladam, ze more je naprogramovan natolik inteligentne, ze si (stejne jako napr. ls kontroluje vystup, do ktereho pise, a pokud se nejedna o terminal ( man 3 isatty), t.j. pise do roury nebo do souboru, tak se nenamaha s "pozastavovanim" vystupu, protoze to nema cenu (proc pozastavovat kdyz vystup jde treba do souboru, ze?), a tudiz se vlastne jedna o cat
    3. je lepsi pouzivat "lepsi" variantu more - less (kde je k dispozici, coz dnes je skoro kazdy "UN*X flawor", skoro kazda distribuce)

    Bohuzel, nic z vyse uvedeneho mi nedava zadne "zbrane" do rukou v pripade ze bych chtel kolegum vysvetlit proc to co delaji je spatne a proc by meli pouzivat cat, kdyz "it works this way".

    Stale me ovsem trapi 2 otazky:

    1. Proc to delaji? Nevzdelanost, neochota, navyk? "Nemecky pristup" (t.j. takhle mi to ukazali a takhle to funguje, tak to budu opakovat do nekonecna)? Buh vi, kolegove jsou vetsinou velmi zbehli ve windows, ale unix pouzivat vetsinou umi. Ceho jsem si ale vsiml, ze nehledaji "lepsi" cesty v pouzivani nastroju (syntax higlighting, command completition, cut'n'paste mezi win a X, apod.)
    2. muze nekdy pouziti more na miste kde by melo byt cat zpusobit problemy? Existuji implementace more ktere nekontroluji vystupni zarizeni a VZDY pozastavuji vystup?
    3. jak je na tom DOSova varianta more? Je v DOSu (win dos boxu) ekvivalent cat?

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    4.10.2006 13:34 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    On by v tom příkladě neměl být ani ten cat :-)
    Copak toho není dost?
    4.10.2006 13:43 jesta.net | skóre: 6 | blog: Linux, Open Source a velke firmy... | Plzen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech

    Mas pravdu, asi jsem zvolil spatnej priklad. Co tohle: more /etc/passwd|tr -d ":" |grep root

    I kdyz otazka je asi porad stejna: jestlize nasledujici prikazy delaji totez, proc bychom meli preferovat 3.?

    1. more /etc/passwd|grep root
    2. cat /etc/passwd|grep root
    3. grep root /etc/passwd

    Asi jde jenom o akademickou otazku a meli bychom nechavat uzivatelum svobodu (ale at nam proboha nepisou takova zverstva do skriptu, i kdyz vlastne neskodi :-) )

    You have to place another order in GORDON
    4.10.2006 14:12 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    On ten druhý způsob je takový evoluční. Vypíšu si soubor a je toho nějak moc, tak tam dopíšu ten grep na to co mě zajímá. Ale psát to tak záměrně…
    Copak toho není dost?
    4.10.2006 14:15 jgv | skóre: 13
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    jestlize nasledujici prikazy delaji totez, proc bychom meli preferovat 3.?
    Abychom pouzivali program k tomu, k cemu byl urcen. K cemu byl urcen je dano v manualove strance:
    cat - concatenate files and print on the standard output
    Tady nic nespojuju a proto ta 3 :-)
    4.10.2006 14:28 jesta.net | skóre: 6 | blog: Linux, Open Source a velke firmy... | Plzen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech

    Tato argumentace se mi libi, a beru ji jako odpoved na sve otazky, diky

    Doted jsem pouzival cat v pripade "potrebuju neco dostat na obrazovku", pripadne potrebuju dostat obsah souboru na std. vstup neceho jinyho. Az ted mi doslo, ze pro druhy pripad je lepsi pouzit presmerovani vstupu (grep root < /etc/passwd), ale co v pripade pokud proste potrebuju dostat na terminal obsah souboru? Jsem opravnen pouzit cat (kdyz tim nesplnim prvni podminku z manu), nebo musim pouzit nastroj? :-)

    Pri obede jsem tak premyslel co nas nuti "pedantsky" trvat na malickostech, jako je toto striktni pouzivani veci na to naco byly urceny. Bud k tomu clovek dochazi vekem (no nevim), zkusenostmi (tolikrat se mi stalo ze kvuli spatne pouzitymu prikazu, ktery "proste fungoval", a v jine situaci nefungoval)? Jeste je tu jina odpoved - na to aby clovek byl pouzitelne dobry vyvojar/admin, musi byt puntickar (bohuzel ted nemuzu najit ten prispevek ze ktereho tato myslenka pochazi)...

    You have to place another order in GORDON
    4.10.2006 18:31 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    A o pet radku nize se docteme:
    Concatenate FILE(s), or standard input, to standard output.
    Zrovna tak SYNOPSIS zni
    cat [OPTION] [FILE]...
    A co ted s tim?
    wake avatar 4.10.2006 14:28 wake | skóre: 30 | blog: wake | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    3 je jeden proces, 1 i 2 jsou dva procesy => preferujeme 3 quli uspore systemovych zdroju. haf.
    Tento příspěvek má hlavičku i patičku!
    4.10.2006 14:35 jesta.net | skóre: 6 | blog: Linux, Open Source a velke firmy... | Plzen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech

    Dik, to je ono.

    Clovek by rekl ze je to drobnost, pri dnesnich vykonech pocitacu, ale stejne, v hodne zatizenym stroji, nebo v pripade ze dany skript pobezi x-tisic-krat to bude sakra znat. Jeste jednou diky za nakopnuti.

    You have to place another order in GORDON
    4.10.2006 16:10 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    Už aby do bashe implementovali cat jako interní příkaz a měli jsme od této pochybné argumentace pokoj…
    4.10.2006 16:32 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    Nakonec to dopadne tak, že se z bashe stane Perl, ale s ještě šílenější syntaxí :-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    5.10.2006 15:02 walley walleyovic | skóre: 4 | blog: walley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    kdykoliv jsem se dival na syntaxi bashe nabyl jsem dojmu ze uz se to stalo, resp. syntaxe bashe je definice silenosti ...:)
    5.10.2006 15:43 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    Spíš bych řekl, že nejhorší chaos mají na svědomí už autoři původního Bourne shellu a že autoři bashe se naopak snaží tu syntaxi trochu "učesat"…
    4.10.2006 16:39 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    to je blábol, dôležitejšia otázka znie: môže nastať situácia, keď bude nutné data iným spôsobom filtrovať? Ak áno, tak ako default filter použijem cat (nič nerobiaci filter), ak nie, zamyslím sa nad otázkou ešte raz.
    5.10.2006 22:42 tomm | skóre: 7 | blog: tomm's software | Sokolov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    Jo, tohle bylo prvni, co me napadlo - melo by to setrit zroje.
    GUI existuje jen proto, aby se veslo vice terminalu na jednu obrazovku ...
    4.10.2006 13:44 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    cat je ok, znamená "žiaden filter", imho je lepšie používať $cat < $file, zmeniť premennú na iný príkaz je jednoduchšie ako hľadať "kde kua to ešte nie je". :-)
    4.10.2006 13:38 zabza | skóre: 52 | blog: Nad_sklenkou_cerveneho
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    cat je fakt divnej příkaz. Většinou to vypadá, že ho lidi používaj jen aby ukázali, že ho znají :-)
    4.10.2006 14:10 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    Lidi prostě mají rádi kočky. :-D
    4.10.2006 14:19 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    4.10.2006 13:46 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    btw, slušné skripty používajú premennú $PAGER (a tie lepšie jej aj nastavujú default hodnotu, povedzme práve na cat alebo more)
    4.10.2006 14:04 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    v DOSu je type, ale nejsem si úplně jistý, zda po provedení type X > Y, kde X je obecný soubor, budou mít oba soubory vždy stejný obsah (help type :-D : Zobrazí obsah textového souboru.). Asi to ekvivalent nebude.
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    4.10.2006 15:17 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    V podstatě záleží na tom, kolik toho Paul Allen stihnul z unixu do DOSu okopírovat :-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    5.10.2006 22:45 tomm | skóre: 7 | blog: tomm's software | Sokolov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    Nemecky pristup

    Koukam, ze ta zkusenost dozivotne silne poznamenala ;-)
    GUI existuje jen proto, aby se veslo vice terminalu na jednu obrazovku ...
    6.10.2006 00:29 jesta.net | skóre: 6 | blog: Linux, Open Source a velke firmy... | Plzen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    Nerek bych poznamenala, ja to beru proste tak ze je to dalsi zivotni zkusenost a (a to asi hlavne) vdecny zdroj narazek :-)
    You have to place another order in GORDON
    6.10.2006 09:05 tomm | skóre: 7 | blog: tomm's software | Sokolov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pouzivani more misto cat ve skriptech
    Jo, velmi vdecny :-D
    GUI existuje jen proto, aby se veslo vice terminalu na jednu obrazovku ...

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.