Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
Dnes jsem z čiré profesní zvědavosti nainstaloval Oxid eshop v jeho free verzi, dojem nebyl špatný, proto jsem se rozhodnul sepsat z tohoto setkání několikero postřehů a srovnání (zejména se systémem Zencart).
InstalaceInstalace proběhla kupodivu velice hladce, rozhrraní je promyšlené a v několika krocích Vás snadno provede všemi důležitými kroky včetně nastavení php a vytvoření databáze. Oxid eshop vyžaduje zapnutý mod_rewrite což bylo v mém případě jediné úskali. Kompletní seznam požadavků pro istalaci lze nalézt zde.
První seznámeníPředinstalovaný layout působí zmateně, při prohlížení v prohlížeči Epiphany dochází k nemálo posunům v pozicování a ledacos je překryté nebo rozhozené, přesto se jedná o čistý design ve kterém se lze po chvíli částečně orientovat. Nic to nemění na faktu, že příjemněji se já osobně pohybuju i v základní instalaci Zencartu, která je poměrně odstrašující ukázkou webdesignu... Několik kladných postřehů: všechny kategorie nabízejí RSS kanál, včetně sekce doporučujeme. Systém podporuje přihlášení pomocí openID, bohužel mi přihlášení přes něj nefunguje (kdyby uměl i facebook connect, byl bych ještě malinko více perplex...).
Některé ovládání eshopu působí poněkud neintuitivně: po kliknutí na oddkaz novinky se neobjeví seznam nového zboží, jak bych čekal, ale informace o možnosti zasílání newsletteru. Při kliknutí na porovnání zboží není na první pohled patrná žádná akce, až po chvíli jsem si všimnul, že se v pravém sloupci objevil nový boxík...
První objednávkaPo kliknutí na tlačítkou koupit se na první pohled opět nic neděje - zákazník není nijak markantně upozorněn na skutečnost, že se zboží přidalo do košíku (později jsem zjistil, že toto chování lze v administraci změnit). U produktů s více variantami se tlačítko pro přidání do košíku skrývá až úplně dole pod popisem produktu. Varianty jednotlivých kusů zboží jsou vůbec řešeny podivně a doposud jsem jim nepřišel na kloub.
Po kliknutí na obsah košíku vyskočí pětikrokové dokončení objednávky, v administraci lze nastavit použití jen čtyř kroků a dokonce vypnout okolní menu, aby nerozptylovalo potenciálního zákazníka při dokončování objednávky - výborný nápad. Osobně bych přivítal možnost jedno či dvoukrového vyřešení objednávky, nicméně celý proces dokončení působí konzistentně a přehledně. Zarazí jen zbytečný počet položek k vyplnění zákazníkem, nicméně vše se dá zredukovat v administraci. Systém umí objednávky jak s tak bez registrace, za což mu patří další plus.
Zajímavou perličkou je chybová hláška, kdy systém řekne zákazníkovi, že mu nepříjde email, když se něco podělá v nastavení (jako tomu bylo v mém případě). Drobnost, ale jistě usnadní řešení několikera problémů.
VychytávkyOxid eshop umí hned od startu tlačítka pro přidání do sociálních sítí, má hned tři druhy seznamy produktů, které si zákazíci mohou vytvářet (příliš nechápu proč, jeden by bohatě stačil). Umí zobrazovat naposledy navštívené produkty, umí srovnávat vybrané zboží, funguje zde i systé hodnocení a komentářů. Je tady šikovný cenový alarm (ačkoli užitečnější by byl klasický hlídací pes dostupnosti...)
AdministraceAdministrace je poměrně rozsáhlá a určitě to chce nějaký čas, než se v ní člověk pořádně zorientuje. Nastavení mi nepřišlo úplně intuitivní, ale předpokládám, že bych si zvyknul. Asi největším kamenem úrazu je zobrazení - na mém netbooku musí člověk neustále někam scrollovat, do stran i nahoru dolů. Samotná práce v administraci je trochu pomalá, ale možná je to nastavením mého líného localhostu.
Vyřizování objednávek v administraci je trochu krkolomné, ale má několik příjemných vychytávek. Systém rozhodně po instalaci není nastavený pro použití v rámci ČR, neumí sledovat zásilky apod. ale to se dá dochytat. Co mi velice chybí je možnost editovat objednávky ve smyslu přidání dalších produktů.
Přidávání nového zboží a editace stávajícího má mnoho možností, skladový systém je šikovně udělaný, co je problematické je úzké textarea pro zadávání popisu k výrobku. Systém umí přiřazovaní dodatečných obrázků, souborů, videí z youtube apod. Skvělá je podpora tagů a tag cloud a možnost vyplnění individuálního titulku a meta tagů.
Srovnání se ZencartemKód Oxidu bude nepochybně lépe napsaný než u Zencartu. Pokud máte dobrý hosting, zajímat Vás to nemusí. Co se týče úprav, jsem zvyklý na Zen, kde se můžu hrabat v kódu se základní znalostí php a html a měnit kde co. Úpravy Oxidu vyžadují znalost Smarty, ale předpokládám, že je to otázka zvyku. Zen má naopak šílenou adresářovou strukturu a na kdejakou úpravu musí člověk čmuchat a hledat příslušné soubory - Oxid vypadá v tomhle ohledu střídměji.
Přesto že se u Oxidu jedná o community edition, ve fóru produktu nenaleznete takovou škálu rad a rozšíření jako u Zencartu. Oxid nabízí už od základu pokročilejší funkce, u Zencartu musíte špekulovat, doinstalovávat a bastlovat kód, jenže pro Oxid neexistují prakticky žádná nekomerční rozšíření, vše je třeba nakoupit.
CenaDomnívám se, že Oxid community edition není vhodý pro okamžité použití na Váš obchod. Abyste byli konkurence schopni, potřebujete další funkce - fakturaci, export do účta, XML exporty, kvalitní počítadlo, reporty o ziscích apod. To vše oxid umí, ale teprve v placené verzi. Rozhodnutí samozřejmě leží na konkrétním uživateli - zda trávit hodiny laděním ideálního řešení a brouzdáním po fórech v případě Zencartu a investovat tak svůj čas, nebo se plácnout přes kapsu a investovat peníze v případě Oxidu. Částka 30 - 50 000 Kč není nejmenší investicí, neříkám však, že v tomto případě není adekvátní.
Tiskni
Sdílej: