Nejvyšší správní soud (NSS) podruhé zrušil pokutu za únik zákaznických údajů z e-shopu Mall.cz. Incidentem se musí znovu zabývat Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Samotný únik ještě neznamená, že správce dat porušil svou povinnost zajistit jejich bezpečnost, plyne z rozsudku dočasně zpřístupněného na úřední desce. Úřad musí vždy posoudit, zda byla přijatá opatření přiměřená povaze rizik, stavu techniky a nákladům.
Organizace Free Software Foundation Europe (FSFE) zrušila svůj účet na 𝕏 (Twitter) s odůvodněním: "To, co mělo být původně místem pro dialog a výměnu informací, se proměnilo v centralizovanou arénu nepřátelství, dezinformací a ziskem motivovaného řízení, což je daleko od ideálů svobody, za nimiž stojíme". FSFE je aktivní na Mastodonu.
Paramount nabízí za celý Warner Bros. Discovery 30 USD na akcii, tj. celkově o 18 miliard USD více než nabízí Netflix. V hotovosti.
Nájemný botnet Aisuru prolomil další "rekord". DDoS útok na Cloudflare dosáhl 29,7 Tbps. Aisuru je tvořený až čtyřmi miliony kompromitovaných zařízení.
Iced, tj. multiplatformní GUI knihovna pro Rust, byla vydána ve verzi 0.14.0.
FEX, tj. open source emulátor umožňující spouštět aplikace pro x86 a x86_64 na architektuře ARM64, byl vydán ve verzi 2512. Před pár dny FEX oslavil sedmé narozeniny. Hlavní vývojář FEXu Ryan Houdek v oznámení poděkoval společnosti Valve za podporu. Pierre-Loup Griffais z Valve, jeden z architektů stojících za SteamOS a Steam Deckem, v rozhovoru pro The Verge potvrdil, že FEX je od svého vzniku sponzorován společností Valve.
Byla vydána nová verze 2.24 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia online tabulky Proton Sheets v Proton Drive.
O víkendu (15:00 až 23:00) probíha EmacsConf 2025, tj. online konference vývojářů a uživatelů editoru GNU Emacs. Sledovat ji lze na stránkách konference. Záznamy budou k dispozici přímo z programu.
Provozovatel internetové encyklopedie Wikipedia jedná s velkými technologickými firmami o uzavření dohod podobných té, kterou má s Googlem. Snaží se tak zpeněžit rostoucí závislost firem zabývajících se umělou inteligencí (AI) na svém obsahu. Firmy využívají volně dostupná data z Wikipedie k trénování jazykových modelů, což zvyšuje náklady, které musí nezisková organizace provozující Wikipedii sama nést. Automatické programy
… více »ale vzhledem k delce podpory 10 letOno je velmi snadné po pár letech vydat aktualizaci, která limit upraví. (A nebo doporučit upgrade.)
A pokud má ta sestava mít trochu smysl, bude k tomu i pár procesorů, které taky slušně přitopí a protočí elektroměr. Opravdu nevidím moc výhod v tom, že to někdo bude používat jako pracovní stanici místo toho, aby to dal uklidil do serverovny a vzdáleně na tom spouštěl, co je potřeba.No zrovna ten elektroměr bude v serverovně počítat o něco větší částky za kWh, než když ten stroj poběží na normální zásuvce doma/v práci
No zrovna ten elektroměr bude v serverovně počítat o něco větší částky za kWh, než když ten stroj poběží na normální zásuvce doma/v práciNo tím bych si teda nebyl až tak úplně jistý...
free ukazuje 1,2GB pro buffers/cache. Ono by 2GB stačilo, ale zhoršila by se odezva desktopu.
vm.swappiness = 10
free
total used free shared buff/cache available
Mem: 16394176 9889904 808120 1065984 5696152 6487936
Swap: 3130556 0 3130556
Zdar Max
$ free
total used free shared buffers cached
Mem: 1029352 950312 79040 5396 82684 450200
-/+ buffers/cache: 417428 611924
Swap: 2094076 1556 2092520
2G bych uvazoval na jednoucelove zarizeni, maximalne... U mne to s pameti vypada ted takhle a to mi bezi tak 10 tabu v Chromiu, par Evince ci co to je, par konzoli, Clementine a LibreOffice. Mivam toho pusteneho mnohem vic, na beznou praci mi tech 12G akorat vychazi. Kdyz chci delat neco kousek vic, 32G na workstatione mi taky tak sotva postacuje, umel bych si ji predstavit klidne dvouprocesorovou s 256G RAM, ale vyuzil bych to tak parkrat do roka, takze takovy HW nepotrebuju nutne lokalne. Ale vim o lidech - napr. vyvojarich OpenSrackuStacku, kterym se to hodi mit primo pod zadkem.
Jenom chatovací aplikace Slack spotřebuje 3GB (a to je prý už po paměťových optimalizacích!).Tohle je hodne WTF. I kdyz bys byl nejvetsi blbec na zemekouli, tak nemuzes napsat chatovaci aplikaci, ktera zabere vic nez dve giga. Proc, proboha proc, to nekdo dela?! Kdyz vidim ty narky nad tim, kolik co sezere, vubec nechapu, jak jsem kdy mohl delat vyvoj webovych aplikaci na pocitaci, ktery mel 128MB RAM a zaroven si zacinam pripadat menecenny, kdyz mi i dnes bohate staci 4GB. ...a to pouzivam dokonce IDE, ktere je napsane v te pomale a na pamet nenazrane Jave. ;-]
Proc, proboha proc, to nekdo dela?!Protože to matlá na dělu s 32G RAM, takže si ani nevšimne, že je něco špatně, pokud se vyloženě sám nepodívá, a když si všimne, že je něco špatně, tak na to prostě plácne víc gigabajtů a megahertzů?
https://suckless.org/Tohle je druhy extrem. Ono by stacilo odnaucit vsechny tyhlety hipstery pouzivat prohlizec jako runtime a javascript jako programovaci jazyk. Je hezke, ze jde udelat v prohlizeci plnohodnotna aplikace, jako proof-of-concept dobre, ale delat na tom skutecne aplikace muzou jen hovada. Trochu mi to cele pripomnelo.
Ono by stacilo odnaucit vsechny tyhlety hipstery pouzivat prohlizec jako runtime a javascript jako programovaci jazyk.To není (jenom) javascriptem, například webové chaty na lide.cz nebo xchat jely v době, když 3 GB RAM nikdo neměl.
například webové chaty na lide.cz nebo xchat jely v době, když 3 GB RAM nikdo neměl.Tohle prirovnani kulha na obe nohy. V tech davnych dobach pred patnacti lety se JS pouzival opravdu jako skriptovaci jazyk, pro jednoduche akce v prohlizeci, pricemz podstatna cast aplikace byla i na strane serveru. Co me irituje na tom, jak nekteri dnes vytvari software je, ze zdegraduji cely prohlizec na vykreslovaci platno, jednoduchy toolkit, a celou aplikaci pak pisi v JS, se vsim, co k vyvoji aplikaci patri, tj. tuny knihoven, nekolik vrstev abstrakce. Takze veskery pokrok ve vyvoji procesoru a pameti muzeme s klidem splachnout, aby si par lidi mohlo napsat aplikaci tim nejprisernejsim zpusobem, aniz by to cokoliv prineslo. Kdyby to aspon melo nejaky prinost, rychlejsi programy, bezpecnejsi programy, ... ale nic z toho nevidim.
Otevřeš prohlížeč, zadáš název aplikace (doménu) a aplikace běží.Ale jo, webove aplikace maji smysl. Ale ja tu apriori nadavam na ,,moderni trend'', kdy se vezme vykreslovaci engine (webkit, blink, nebo co se do toho dava), pribali se k tomu node.js, k tomu pochopitelne davka JS knihoven a vydava se to za standalone desktopovou aplikaci. Coz je treba pripad toho zmineho klienta pro Slack. Podobne treba editor Lighttable, ten je pro zmenu psany v ClojureScriptu. Tady to chapu jeste o fous min. Drtivou vetsinu veci, co ten editor potrebuje, zvlada jiz staricky Swing a propojeni s Clojure je primocare. Nabizi se otazka, proc v tomto kontextu nepouzit min nenazranou Javu... U techto aplikaci ti trable s instalaci neodpadaji, aktualizace jsou stejny problem, a jsi tam kde jsi byl, jen mas na pocitaci kus priserne vytvoreneho software.
V tech davnych dobach pred patnacti lety se JS pouzival opravdu jako skriptovaci jazyk, pro jednoduche akce v prohlizeci, pricemz podstatna cast aplikace byla i na strane serveru.Nepřijde mi, že by Slack vůbec mohl počítat něco náročného na klientovi.
Je pravda, že to je hlavně o přístupu a ten jazyk za to úplně nemůže, ale ta „kultura“ webařů je dneska někde úplně jinde než před lety a píše se stylem, který ti prostě požere paměť, CPU, baterku a vrší se na sebe hromady závislostí a stovky tisíc řádků kódu, o kterém nikdo pořádně nic neví…
Když musím dělat nějaký ten web s JS, tak píšu asi jako se psalo před deseti a víc lety, v čistém JS, bez dalších knihoven – napsat si jen pár nejnutnějších funkcí pro oživení webu na straně prohlížeče. Ale to nejsem webař, jen občas potřebuji něco pro sebe a nikomu to nenabízím – moc si nedovedu představit, že by takhle pracoval někdo, kdo se tím živí – ostatní „kolegové“ by z něj asi udělali toho největšího amatéra a zpátečníka a na hipsterské konference by měl na deset let zákaz :-)
Z pohledu uživatele mne mrzí, že v roce 2017 na ten samý formulář autoři potřebují o několik řádů víc kódu v JavaScriptu (a to toho samotné prohlížeče dnes umí mnohem víc) a výkonu, než třeba někdy v roce 2000. A k tomu to ještě nejsou schopní provozovat jen na jednom serveru, ale musí jich být hned několik ovládaných různými subjekty (různé CDN, cloudy + šifrovací certifikáty v rukou někoho jiného, něž kdo provozuje aplikační server, takže žádná „end-to-end“ bezpečnost se už nekoná).
Dost výstižné: How it feels to learn JavaScript in 2016 (sice je to už z loňska, ale nepřijde mi, že by se to letos nějak zásadně zlepšilo).
Dost výstižné: How it feels to learn JavaScript in 2016 (sice je to už z loňska, ale nepřijde mi, že by se to letos nějak zásadně zlepšilo).Bylo by hezké myslet si, že dřív či později autory všech těch nesmyslů zavřou ve slušivé bílé kazajce do příjemně vypolstrovaných místností, ale mám tu obavu, že na to jen tak nedojde.
Ono by stacilo odnaucitOn je spíš problém v tom, že ti lidé nic jiného neznají. Takže kdyby se to skutečně povedlo odnaučit, tak by zůstalo prázdno. Raději než odnaučit, je dobré ukázat, jak to lze dělat jinak.
Pokiaľ každý jeden program spotrebuje viac ako celý môj desktop so všetkými aplikáciami, tak to je proste zle.Ne, pokud je to program simulující fyziku v krychli doublů o hraně 1000 (8 GB), trénující neuronku se sto miliony parametrů, nebo zpracovávající rainbow tables.
Tiskni
Sdílej: