Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Ale to je jedno, protože Linux opravdu se stabilitou problémy nemá a díky modulům je i slušně modulární.
LOL. Asi preto musím pred hibernáciou ostrániť zopár modulov z jadra aby mi náhodou kernel počas preberania sa nehavaroval, že. Alebo preto mi občas ovládač sieťovky zhodí celý kernel. Alebo preto mi niečo (nie vždy sa dá zistiť čo vďaka tomu, že kernel má nulové zabezpečenie) občas zhodí kernel. Mikrojadro je možno utopistické, ale linux by mohol byť aspoň hybridný.
No a C++ v jadre ... hrabal som sa v zdrojákoch Linuxu a hrabal som sa v zdrojákoch nejakého OS (už nepamätám akého) prevažne v C++. Rozdiel v rýchlosti pochopenia, čo sa v tom kerneli vlastne deje bol obrovský.
Asi preto musím pred hibernáciou ostrániť zopár modulov z jadra aby mi náhodou kernel počas preberania sa nehavaroval, že.Bugy v driverech jsou ve všech OS a v mikrojádrových systémech mohou být úplně stejně fatální jako v monolitických, alespoň do té doby, než někdo začne stavět rozumně izolovaný hardware (v dnešních PCčkách například síťovka může zapisovat naprosto kamkoliv do paměti).
Mikrojadro je možno utopistické, ale linux by mohol byť aspoň hybridný.On překvapivě už dlouho k hybridnímu modelu konverguje. Všimněte si, kolik vám v systému běží kernelových threadů
Ad druhý odstavec: Návrh UNIXu _je_ zlý z kopy rôznych dôvodov; k tomu sa už vyjadril nejeden odborník na kernely (vrátane tvorcov pôvodného UNIXu). Ale funguje dostatočne dobre, aby to nikoho (okrem pár vizionárov) moc netrápilo. Úplne rovnako je to s tým C. A tiež makrojadrom. Dalo by sa pokračovať...
Návrh UNIX je zlý?Návrh Unixu je dobrý, spíše ta implementace dělá problémy. Předřečník možná myslel něco jako Plan9, ale to je spíše Unix dotažený k dokonalosti.
Ok, neni zlý, ale má kopu problémov. Nielen implementačne, ale aj teoreticky.
Plan9 je jedna z vecí, ktoré som mal na mysli a ukazuje, že mnohé z problémov UNIXu sa dajú vyriešiť elegantnejšie. Ale dokonalosťou by som to zasa nenazýval
Nejedná sa o tlčhubov, jedná sa napr. o niektorých autorov pôvodného UNIXu. Stačí pogoogliť niečo o Plan9
Ja som sa vyjadroval k samotnému konceptu a teórii. Že v reále sa často presadí aj horšie riešenie (stačí ak je ľubovoľným spôsobom dosť dobré pre daný účel) ma až tak nezaujíma.
No, v podstate je to idealizmus vs. pragmatizmus
s/až/jestli/
Je to smutné, ale je to tak. Všetky pokročilé a zaujímavé technológie sú odsúdené na pomaly zánik v komunite pár nadšencov. Výnimky spočítam na jednej ruke. S odtrhnutými prstami
Návrh UNIX je zlý? Až mě zamrazilo z představy že by mohla někdy jedna entita zla mít takovou penetraci do společnosti jako linux :DJazykové okénko: zlý (slovensky) = špatný (česky) Tedy možná to bylo míněno jenom jako offtopic vtip, ale obávám se že někteří později narození by to nemuseli pochopit
Ad odborníci... takových tlučhubů co umí chytračit, protože vědí že od ztrapnění je dělí obrovský rozdíl mezi teorií a praktickým příkladem, který nikdo nebude překonávat... takových odborníků jsou plné nejen univerzity ;)Nejlepší je, když tito lidé nadávají na to jak tato civilizace končí protože všichni (tedy všichni ostatní, samozřejmě!) jenom okecávají a nic nedělají.
Myslíte Linuse, který udělal i z kernelu jeden z nejdražších a na lidské zdroje nejnáročejších projektů.Myslím Linuse, který udělal z kernelu OS, který funguje na takové šíři hardwaru, které se nejspíš žádný jiný dnešní systém nedokáže vyrovnat, a který je proklatě rychlý. Až dokážete totéž, budu vaši kritiku brát vážně. Pokud to umíte udělat lépe, pak zanechte plkání o kvalitách kernelu, protože je nestoudným mařením vašeho času nepustit se ihned do psaní lepšího OS
V zásadě má nezpochybnitelnou autoritu, kterou by v žádném projektu neměl. Stejně tak právo veta, které uplatňované stejně v jiném projektu by mu zaručilo odchod nejlepších vývojářů.A proc ji asi ma? Protoze si ostatni vyvojari o nem mysli, ze to dela dobre. U free/open-source projektu obvykle neni problem vymenit 'vedouciho', kdyz s ni ostatni vyvojari nesouhlasi. Viz treba xfree86/x.org nebo GCC/EGCS.
Je zajímavé, jak se kritici mého postu taktně vyhli mé poznámce o neefektivním poměru výsledek / počet_člověkoroků_práce. Holt to se nehodí do krámu co?Protoze neni podlozena zadnou smysluplnou argumentaci.
Zkuste dostat do firmy linux-desktopy, pracuje se na tom uz 15 let a vysledek je znam.Bavime se o vyvoji linuxoveho jadra. Takze tohle je uplne irelevantni.
Rekl bych tedy zhruba, ze nevim, co ty tisice lidi delali tech 15 let?Vyvijeli a ladili ovladace pro ty tuny noveho hardware, ktery od te doby vznikl? Pokud bys vzal tehdejsi Slackware a snazil se ho rozjet na soucasnem bezne dostupne hardware, tak by pravdepodobne prevazna vetsina nefungovala. Vyvoj (minoritniho) OS je v podstate vytrvaly zapas s vyrobci hardware o to, zda vyvojari OS stihnou vyvijet ovladace rycheji nez vyrobci hardware nove nekompatibilni verze hardware. A i jenom setrvavani na miste je uspech a stoji obrovske usili.
Je zajímavé, jak se kritici mého postu taktně vyhli mé poznámce o neefektivním poměru výsledek / počet_člověkoroků_práce. Holt to se nehodí do krámu co?No jo, když ta poznámka byla tak evidentně nesmyslná, že ani nestálo za to s ní polemizovat. Jak můžete mluvit o efektivitě vývoje tam, kde nemáte žádný podobný projekt, se kterým byste mohl srovnávat?
Stejně tak leckterý průměrný programátor má větší zkušenosti, než Linus.Zejména vy, že?
jsem přesvědčen, že Linus jako normální vedoucí projektu by skončil tragicky a projekt s ním.To je možné. Stejně jako je možné, že kernel by s normálním vedoucím projektu skončil také tragicky.
Mozna je to tim, ze se nenasel nekdo podobny jako Linus. A proc je takovyto trend?Možná je pro schopné lidi prostě daleko větší intelektuální dobrodružství programovat jádro než desktopové aplikace
Ale veď presne to aj urobili. Tú nudnú časť (desktop) nechali klikačom a tej zaujímavej (jadru) sa venujú :-P
Git niečo dokazuje? Za prvé to nie je desktopová aplikácia, takže je to úplne OT, ale aj keby bola, tak to ukazuje len to, že Linus mal problém a vyriešil ho najlepšie, ako vedel. Nič viac, nič menej.
Ok, tak ktorá časť desktopu podľa teba nie je nudná (nehovorím zábavná, to by som chcel moc)?
vsichni do te doby povazovali za nudnou
[citation needed] Podľa mňa to bolo tak, že do tej doby neexistoval dostatočne veľký a dynamický open source projekt, ktorý by nutne potreboval distribuovaný VCS (a dodnes podobne veľké projekty prežívajú na obyčajnom CVS). Takže nie že by tá oblasť bola nudná, ale stačilo skrátka mať centralizovaný VCS a nikto sa o nič viac nestaral.
Ok, tak napríklad browser. Konkrétne parsovanie nevalidných HTML stránok. To je typický prípad toho, kedy je niečo nudné, ale nedá sa automatizovať. Musíš holt vždy vymýšľať heuristiku na každý ďalší spôsob, ktorým nejaký webdeveloper zmrší HTML (alternatíva, že tie nevalidné stránky nezobrazíš je elegantné riešenie, ale moc by sme si toho na nete nepozreli). Podobných príkladov založených na tom, že máme reálny svet (a nie ideálny matematický, ktorý sa dá automatizovať), ti dám milión. Oni sú ostatne aj v tom jadre -- ovládače hardvéru. To by ma fakt nebavilo. Ale okrem toho sú tam aj celkom pekné teoretické veci ako sieťovanie, filesystémy, pamäť, multitasking, atď.
Obecne, sa mi zdá, že podľa teba nudné = automatizovateľné. To je zjavne blbosť. Nudné totiž neznamená len exaktne sa opakujúce (a je to častý prípad a často sa automatizovať dá), ale aj _približne_ sa opakujúce. Ako tie ovládače k hardvéru a pod. Furt je to jedno a to isté, ale vzhľadom k tomu, že neexistujú štandardy (resp. na ne každý dlabe), tak furt musíš písať dokolečka _podobný_ kód pre nové ovládače, ktoré majú pár vecí inak.
Rozdiel medzi desktopom a jadrom je v tom, že desktop pozostáva takmer výhradne z takýchto porušení štandardov. V jadre je kopa oblastí založená čisto na teoretickej informatike, preto je to zaujímavejšie. Výnimkou sú len tie ovládače a architektúry. Aj keď je pravda, že podľa ostatných JN to tvorí 75% kódu, ak ma pamäť neklame
Mno, to je fakt
No tak to skús. Napíš kvalitný parser HTML
Ok, ak na to pozeráš čisto lingvisticky (snažíme sa pochopiť všetky deformácie syntakticky jednoduchého jazyka), tak to celkom zaujímave je. Problém je, že kvalitné riešenie takýchto problémov je ekvivalentné vytvoreniu umelej inteligencie. Vzhľadom k tomu, že to zatiaľ nikto nevie (a IMHO ani vedieť nebude), tak v praxi ti nakoniec zostane len tá nuda.
Ale to je presne ten problém. Nie je v tom už žiadna informatika, je to len o tom, ako dať dokopy pár komponent, aby to ľuďom vadilo čo najmenej. Kedy naposledy niekto potreboval navrhnúť zaujímavý algoritmus pri tvorbe GUI?
Nehovorím, že je to jednoduché. Len že to nie zaujímavé. Aspoň pre mňa nie
Tak isto máš N distribúcií Linuxu, ktoré sú poväčšinou vzájomne nekompatibilné a plnia prakticky rovnaký účel. Je to chyba? Ja to volám možnosť voľby
Už i to, že existují 2 majoritní, vzájemně nekompatibilní toolkity, je velká chyba.Ono těch toolkitů je víc a není to specifikum světa Linuxu. Dejme tomu, že bys mohl tvrdit, že je špatné, že jsou dva podobně oblíbené toolkity (tvrdíš to nebo ne?). Potom ale dojdeš jenom ke dvěma řešením: 1) Jeden toolkit zakázat/zničit -- to úplně s opensource světem neladí. 2) Udělat jeden toolkit, který se z obou poučí a bude lepší -- to by pravděpodobně dopadlo jako se dvěma papeži.
Neberu jako chybu programovací model (je hezké mít možnost vybrat si API), ale právě tu nekompatibilitu. Skinování aplikací, standardní dialogy a návyky, kombinování toolkitů.Nějaká konvergence existuje... ale je s tím dost práce, do které se jen tak každému nechce.
Řešení v tuto chvíly nemožné.Podle mě vycházíš z předpokladu dokonalosti. Jenže svět se dynamicky mění. Není dokonalý.
jenže uživatel to nepoznáSpíš je uživatel zvyklý, že každá aplikace může vypadat úplně jinak, takže mu ty rozdíly už ani nepřijdou.
Ten druhý bod čiastočne začal riešiť freedesktop.org štandardizáciou rôznych oblastí desktopu. Ale potrvá ešte dlho, kým sa to nejak presadí to existujúcich technológií.
K tomu poslednému odstavcu: to je úplne naivný pohľad na svet. V podstate tvrdíš, že neexistujú nudné problémy, lebo v princípe sa dá skonštruovať algoritmus, ktorý ich rieši. S realitou to bohužiaľ nemá nič spoločné...
Squeak určitě není úplně běžný projekt, ale k většině zmíněných bodů mě napadají obdobné případy, takže určitě nejsou pro Squeak specifické.
Squeak není jediná implementace Smalltalku a ve způsobu vykreslování GUI je mezi nimi spíše výjimkou. Budeme-li se ale bavit o Squeaku, jistá infantilnost a nestandardnost jeho vzhledu mu určitě příznivce spíše ubírala než přinášela.
Přirozeně se vyrojilo několik (i použitelných) pokusů o svázání Squeaku s nativním GUI. Já sám jsem už někdy před sedmi lety nějaké aplikace s nativním a poměrně složitým GUI ve Squeaku vytvořil. Jenže tyto pokusy se nikdy v hlavním proudu vývoje neprosadily. On ani dnes není výběr mezi multiplatformními GUI frameworky právě jednoduchý, zvlášť pokud člověk požaduje snadnou slučitelnost se Smalltalkem.
Já osobně jsem zastáncem toho, že o vykreslování GUI se má starat specializovaný "prohlížeč" komunikující s vlastní aplikací pokud možno přes HTTP. Viz SeasideXUL. Poměrně zajímavý detail je, že ty vývojové nástroje demonstrované v SeasideXUL jsou standardní vývojové nástroje Squeaku definované ve frameworku OBBrowser a jsou na konkrétním GUI frameworku zcela nezávisllé. Dokonce existuje malá image Squeaku, která nemá žádné nativní GUI a používá vývojové nástroje zobrazované pouze přes XULBrowser.
Pharo i Squeak jsou pomocí UIManagerů a podobných mechanismů stále více nezávislé na konkrétním GUI (mimo jiné jako malý bonus k mým snahám o to, aby žádné GUI nemusely mít). Pak se třeba konečně uchytí i vazby na GTK, wxWidgets nebo třeba kompexní GUI přímo ve webovém prohlížeči.
Většinou stačí dotaz na SqueakSource
Tiež som fanúšik UCW a Weblocks. Ale to prvé vyzerá byť už dlhú dobu prakticky mŕtve a to druhé vedie jeden človek a komunita a počet vytvorených webov sa dá spočítať na prstoch jednej ruky. Bohužiaľ. Seaside má aspoň nejakú šancu sa presadiť v širšom merítku a prilakať ľudí k tomuto typu programovania a možno časom hrozí aj portovanie niektorých myšlienok do iných jazykov.
Tak Lisp dokáže byť pomerne svižný. Skôr vidím problém v tom, že v Lispe dokopy nikto neprogramuje. A ak áno, tak väčšinou sú to teoretickí informatici, umelí inteligenti, návrhári jazykov a pod., takže sa určite nebudú venovať webovému frameworku
Smalltalk na druhej strane vnímam ako relatívne pomalý jazyk. Ale netuším, či je to principiálne kvôli jeho návrhu, alebo či je málo ľudí/vôle na lepšie optimalizácie. Tipujem to druhé.
No, ja som niekedy pred rokom čítal o tom, že sa niekto snažil kontinuácie dohackovať do JVM. Resp. emulovať kontinuácie v JVM call stacku (ktorý na to nie je extra stavaný). Netuším aký to malo výsledok, ale minimálne niektorí ľudia o tieto pokročilé webframeworky záujem majú. Možno už o takých 10, 20 rokov sa to presadí
Aha, dík za odkaz.
Nerozumiem, ako to súvisí s výkonom. Problém je v tom, že ľudia štandardné webové prostredie (HTTP, HTML, browser), určené pre statické stránky, používajú čoraz viac pre normálne aplikácie. Tento problém by sa najčistejšie dal redefiníciou toho, čo to má vlastne browser byť a všetkých príslušných technológií. To sa pochopiteľne nestane, takže ešte desiatky rokov budeme mať webové aplikácie v browseroch určených prakticky len na prezeranie statických stránok
No dobre, ale pamätať si kontinuácie, to musí byť podľa mňa pár byteov. Len zabalíš call-stack. Koľko to môže mať?
Ten Seaside myslíš tak, že pre každú session zvlášť komplet všetky Seaside objekty v pamäti? To mi pripadá desne neefektívne. V podstate stačí aby každá session mala len pár vlastných inštancií hlavných objektov. Bežný používateľ nebude chcieť upravovať základné objekty, takže tie môžu byť zdieľané. Nakoľko je to prakticky realizovateľné ale netuším.
Horizontálne? Ten pojem nepoznám. Čo to obnáša?
Aha, zaujímavé. Týmto load-balancingom a ďalším serverovým veciam vôbec nerozumiem, tak je fajn sa trochu podučiť.
K tej wiki inak nie je citácia, takže netuším, čoho všetkého sa ten footprint týka. Alebo či je to vôbec pravda.
Otázka je, čo presne sa tými 50kB a 200kB v Seaside myslí. Citácie nie sú a vygooglil som len jeden mail, kde sú tie čísla spomenuté tiež len tak pomimo. IMHO 50kB sa ani omylom nemôže týkať kontinuácií samotných, to je proste moc. 800B už znie rozumnejšie, aj keď stále sa mi to zdá byť moc. Dajme tomu, že priemerná hĺbka volaní bude ~10 a potrebujeme ~20B na pamätania jedného volania (4B na adresáciu funkcie a 4B na každý argument; pre jednoduchosť máme pamäť adresovanú 32 bitmi) na stacku. Mám niekde chybu v počtoch?
Dostávam chuť sa znova na Seaside trochu pozrieť
Tiskni
Sdílej: