Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
Uz jsem se dusevne smiril s tim, ze pokud si ten ridicak chci skutecne udelat, budu muset nastoupit na road test. Dokonce se mi podarilo domluvit si vypujceni auta, ktere si musim vzit s sebou.
Road test probiha takovym divnym zpusobem. Alespon pro nekoho, kdo je zvykly na evropsky system autoskol. V Americe totiz autoskoly prilis neleti (to tvrdi Amerikani), protoze jsou drahe a nezaplatitelne. Patri k dobre vuli rodicu naucit svoji ratolest ridit auto. Popripade lze ukecat starsiho kamarada a nebo doufat, ze vas vytrenuje zamestnavatel.
Na Aljasce muzete ridit uz od 14 let na tzv. "instruction permit" pod dohledem 21lete osoby, ktera ma prislusne opravneni. Od 16 do 18, pokud jste alespon roku vlastnili ten "permit", muzete ziskat docasny "ridicak", se kterym muzete normalne jezdit, ale nesmite vozit cestujici (nejsou-li to vasi sourozenci) a nesmite jezdit od 1 do 6 rano (nejedete-li do prace). Od 18 uz muzete ziskat normalni ridicak, o ktery mi prave jde.
Na onen "road test" si potom musite privezt vlastni auto, ve kterem budete test absolvovat. Inspektorat poskytne testera. Vzhledem k jejich systemu, kdy asi predpokladaji, ze vsichni zajemci o ridicak uz auto maji a k testu je doveze jejich zakony zastupce, se tento system zda logicky.
Nicmene, je-li vam skoro 30, nemate-li auto, a neznate nikoho, kdo ho ma a na test je ochoten vas odvezt, nemate skoro moznost si ridicak udelat. Pujcovna vam auto bez ridicaku nepujci a ridit stejne nemuzete. Kocourkov. Nastesti se mi podarilo premluvit jednoho znameho ridice z parku. Pujci auto a dalsi kamos me zaveze. Hura.
Abych nemusel opakovat, musim se poradne pripravit. Uz jsem absolvoval testovaci jizdu po jednom opustenem useku dalnice (asi 30 mil). Pujcene auto je bily (asi 15 let stary) Oldsmobile Bravada. Oproti me Felicii Kombi je to takova kravka. Tezko se bude couvat do rady stojicich vozidel (zde parallel parking). Ale snad to pujde. Ridit automatiku neni az takovy problem, jak jsem cekal, jenom mi vadi dve veci: 1. Kdyz zaradim, auto se zacne samo rozjizdet, takze musim porad stat na brzde. A pry se na krizovatce nevyrazuje. Proste se stoji na te brzde. 2. Kdyz je potreba rychle brzdit, automaticky dupnu tam, kde by mela byt spojka, ale neni. Snad se mi to podari do toho testu odstranit. Nerad bych, aby me kvuli poslali k sipku.
Tiskni
Sdílej:
PRvvn9lííííí..abu taky ne, když jsem právě přišel z hoposdft.
k autům s automatem: Kdyz jsem v rámci prácvwe (TAXI) ridil auta s autoimatem, dycky jsem sidal levou nohu bokem a ridil jen pravou.
BTW...pral bych tem nstruktorum sedet ve S120cokoli :o)) Bali by se tak, ze by jakekooi zkouseni okmazite odvolali :o)))))
PRvvn9lííííí..abu taky ne, když jsem právě přišel z hoposdft.
Panebože to je zase ostudy. A to sem šel původně na jedno ... :o)