Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.
Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
Uz jsem se dusevne smiril s tim, ze pokud si ten ridicak chci skutecne udelat, budu muset nastoupit na road test. Dokonce se mi podarilo domluvit si vypujceni auta, ktere si musim vzit s sebou.
Road test probiha takovym divnym zpusobem. Alespon pro nekoho, kdo je zvykly na evropsky system autoskol. V Americe totiz autoskoly prilis neleti (to tvrdi Amerikani), protoze jsou drahe a nezaplatitelne. Patri k dobre vuli rodicu naucit svoji ratolest ridit auto. Popripade lze ukecat starsiho kamarada a nebo doufat, ze vas vytrenuje zamestnavatel.
Na Aljasce muzete ridit uz od 14 let na tzv. "instruction permit" pod dohledem 21lete osoby, ktera ma prislusne opravneni. Od 16 do 18, pokud jste alespon roku vlastnili ten "permit", muzete ziskat docasny "ridicak", se kterym muzete normalne jezdit, ale nesmite vozit cestujici (nejsou-li to vasi sourozenci) a nesmite jezdit od 1 do 6 rano (nejedete-li do prace). Od 18 uz muzete ziskat normalni ridicak, o ktery mi prave jde.
Na onen "road test" si potom musite privezt vlastni auto, ve kterem budete test absolvovat. Inspektorat poskytne testera. Vzhledem k jejich systemu, kdy asi predpokladaji, ze vsichni zajemci o ridicak uz auto maji a k testu je doveze jejich zakony zastupce, se tento system zda logicky.
Nicmene, je-li vam skoro 30, nemate-li auto, a neznate nikoho, kdo ho ma a na test je ochoten vas odvezt, nemate skoro moznost si ridicak udelat. Pujcovna vam auto bez ridicaku nepujci a ridit stejne nemuzete. Kocourkov. Nastesti se mi podarilo premluvit jednoho znameho ridice z parku. Pujci auto a dalsi kamos me zaveze. Hura.
Abych nemusel opakovat, musim se poradne pripravit. Uz jsem absolvoval testovaci jizdu po jednom opustenem useku dalnice (asi 30 mil). Pujcene auto je bily (asi 15 let stary) Oldsmobile Bravada. Oproti me Felicii Kombi je to takova kravka. Tezko se bude couvat do rady stojicich vozidel (zde parallel parking). Ale snad to pujde. Ridit automatiku neni az takovy problem, jak jsem cekal, jenom mi vadi dve veci: 1. Kdyz zaradim, auto se zacne samo rozjizdet, takze musim porad stat na brzde. A pry se na krizovatce nevyrazuje. Proste se stoji na te brzde. 2. Kdyz je potreba rychle brzdit, automaticky dupnu tam, kde by mela byt spojka, ale neni. Snad se mi to podari do toho testu odstranit. Nerad bych, aby me kvuli poslali k sipku.
Tiskni
Sdílej:
PRvvn9lííííí..abu taky ne, když jsem právě přišel z hoposdft.
k autům s automatem: Kdyz jsem v rámci prácvwe (TAXI) ridil auta s autoimatem, dycky jsem sidal levou nohu bokem a ridil jen pravou.
BTW...pral bych tem nstruktorum sedet ve S120cokoli :o)) Bali by se tak, ze by jakekooi zkouseni okmazite odvolali :o)))))
PRvvn9lííííí..abu taky ne, když jsem právě přišel z hoposdft.
Panebože to je zase ostudy. A to sem šel původně na jedno ... :o)