Byla vydána verze 9.1 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,809 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější superpočítač v Evropě JUPITER Booster s výkonem 1,000 exaFLOPS je na čtvrtém místě. Nejvýkonnější český superpočítač C24 klesl na 192. místo. Karolina, GPU partition klesla na 224. místo a Karolina, CPU partition na 450. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Microsoft představil Azure Cobalt 200, tj. svůj vlastní SoC (System-on-Chip) postavený na ARM a optimalizovaný pro cloud.
Co způsobilo včerejší nejhorší výpadek Cloudflare od roku 2019? Nebyl to kybernetický útok. Vše začalo změnou oprávnění v jednom z databázových systémů a pokračovalo vygenerováním problém způsobujícího konfiguračního souboru a jeho distribucí na všechny počítače Cloudflare. Podrobně v příspěvku na blogu Cloudflare.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
Sezóna se už pomalu chýlí ke konci a já jsem na prodeji lístků beznadějně vyčerpán. Přispívají k tomu zejména dvě věci - firemní politika a návštěvníci. Začněme tím jednodušším.
Návštěvníci chodí se železnou pravidelností zásadně vždy tesně před tím, než zavřeme, nebo než je konec směny. A ptají se. Nejméně tisíckrát jsem odpovídal na každou otázku, každý den, pořád dokola. Už se mi to zajídá. Chápu, že zákazníci se každý den mění, takže ti, kterým jsem všechno poctivě vysvětlil, odjeli a jejich místo ve frontě zaujali další lidé alá "tabula rasa". Místy ovšem nemůžu nežasnout, na co se to vlastně ptají a proč ... Ale posuďte sami.
Ve Wilderness Access Centru (WAC), kde pracuju, je rezervační přepážka a také infokoutek. V ideálním případě by měl infokoutek zachytit většinu dotazů, vysvětlit vše nutné a teprve pak by měli lidé přijít na rezervace, kde jím dáme, co chtějí. Všichni se pravidelně střídáme na infu i rezervacích, takže víme, že je důležité lidem všechno vysvětlit polopatě hned na začátku na infokoutku. Jenže oni se tam ani nezastaví. Nevím, jestli jsou tak namyšlení a myslí si, že poradit nepotřebují, nebo tak slepí, že přehlédnou informační ostrůvek, kterým ji stojí doslova v cestě a musejí ho obcházet. Když se tam už zastaví, tak obvykle jenom proto, aby si vyzvedli mapu národního parku, která se tam dává zadarmo.
Dalším vodítkem k informacím by mohla knížečka Alpenglow, ve které mají všechny trasy autobusů, jak dlouho to trvá, kolik zaplatí. Nevím, proč si to aspoň nepřečtou. A když už stojí ve frontě na lístky, tak za námi je velká tabule, na které jsou všechny relevantní informace opět vypsané - časy odjezdu, vzdálenosti, prostě všechno. Jak se tedy můžou zeptat na následující otázky, to teda nechápu (Z - zákazník, R - rezervační agent):
Z: Jak daleko jede autobus na Fish Creek, 64 mil? R: Ano, 64 mil, je to tam napsané.
Z: Chci lístek na Polychrom. R: Takže v 6pm na Polychrom. Z: Cože to jede jenom v 6 večer? To nechci, to je pozdě. (Na tabuli jasně stojí 6 PM)
Z: Chci kemp, ale nechci místo pro auto, chci stan. R: Takže stan v oblasti pro pěší? Z: No ale budu si tam moct zaparkovat,že?
Z: Chtěl bych lístek na Wonder lake, ale nechci ten autobus, jak se z něho vystupuje. Chci ten, jak tam vykládají. R: Takže Tundra Wilderness Tour? Ale nejede na Wonder Lake. Z: To nevadí, já jsem tam stejně asi nechtěl, ono je to přece jenom dost daleko (85 mil). R: Aha, takže kolik lístku na ten vyprávěcí, dva? (Musí se kvůli tomu restartovat rezervační program.) Tak jsem našel volná místa a bude to 181,25$. Z: Tolik, tak raději přece jenom ten Wonder Lake.
R: Máte pas pro národní parky (vstupenka, která platí celoročně pro všechny národní parky)? Z: Ne, nemám. R: Takže to bude 48,50 plus 20 za vstupně. Z: Jasně, to je v pohodě. (po vytištění potvrzení a předání lístků) Hej, co je to tam položka za těch 20 doláčů?
Z: V kolik jede ten 8.00 Fish Creek?
A tak bychom mohli pokračovat do nekonečna. Měl jsem ze sebe špatný pocit, že se neumím ovládat, když někdy nesnáším každého nového zákazníka, ale od té doby, co se mi můj supervisor svěřil, že nesnáší zákazníky, jsem klidnější a lépe se mi pracuje. No a na politiku společnosti si necháme zase na jindy.
Tiskni
Sdílej:
. Jen by mě zajímalo třeba srovnání se situací na podobných místech v ČR. Pořád žiju v přesvědčení, že v anglicky mluvících zemích (resp. v Americe) je mnohem větší procentuální podíl blbů, ale občas si začínám myslet, že situaci v ČR/Evropě možná trochu přeceňuju