Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Tak nějak si uvědomuju že jsem sem toho moc poslední dobou nenapsal ale zkusím to napravit. A slibuju že alespoň v některých věcech se tenhle zápisek bude týkat i Linuxu.
Po půl roce supportování jsem začal mít hrozný pocit jako by mi měknul mozek. Každý den řešit po telefonu ty samé věci s těmi samými lidmi bylo dost ubíjející a tak jsem skončil... A přešel jsem na vývoj. Aktuálně dělám trošku v C (nějaké drobnosti do jednho kernelového modulu), něco v bashi a dalších skriptovacích jazycích ale hlavní část tvoří Java. Kdo mě zná ví, jak na Javu nadávám - a popravdě, v duchu "poznej svého nepřítele" to byl jeden z hlavních důvodů proč ji zkusit. A když si člověk zvykne, není to až tak strašné.
S čím jsem se potkal a co ale strašné je je systemd. Na pracovní počítač s Debianem Jessie se mi s jedním updatem nacpal a dopadlo to katastrofou. Nejdřív systém vůbec nechtěl nabootovat a pak z nějakého důvodu boot trval místo 30s asi 5minut. Ale nějak jsem to opravil a konečne to začalo fungovat rozumně... Do doby než jsem potřeboval použít debootstrap. Pokus o instalaci Ubuntu debostrapem skončil vždy tím že Xka ztratily výhradní kontrlu nad klávesnicí, takže Alt-Fn začalo přepínat okna a co hůř, "Windows" klávesa se chovala stejně. Naprosto super když máte většinu klávesových zkratek pomcí ní a ten debootstrap pouštíte několikrát denně. Rychlé googlování nic neporadilo a tak šel systemd pryč (naštěstí to ještě jde).
Před rokem jsem skoro skončil Bc na STM na FELu. Bakalářku jsem obhájil ale od státnic mě vyhodili z ekonomiky. V lednu jsem na státnice vážně neměl ani čas ani chuť takže jsem nešel. A jelikož na FELu platí povinnost udělat státnice do roka od ukončení studia, jinak má člověk smůlu měl jsem v červnu poslední možnost. Vůbec se mi jít šaškovat před tu komisi nechtělo, k čemu taky? Kvůli kusu papíru? A ještě zabíjet čas učením...
Nakonec jsem si kolem deváté večer den před termínem řekl "tak to teda zkusím", během asi 4 hodin pročetl na STM Wiki státnicové okruhy. Druhý den šel dřív z práce, stavil se na Karláku a úspěšně odstátnicoval. Nejsem na to nijak zvlášt hrdý (ani na promoci jsem nebyl) ale je to fajn. Na Mgr zatím kašlu, uvidím příští rok, ale chtěl bych něco dálkově/kombinovaně.
Nemůžu si pomct, ale přijde mi že nejagresivnější a nejnebezpečnější účastníci silničního provozu jsou cyklisté. S 99% řidičů nemám problém, jezdí opatrně a ohleduplně. Chodci to samé, akorát se místy chovají nepředvídatelně. Ale mám pocit že dost lidí přestane myslet ve chvíli kdy vlezou na kolo. Vjet vysokou rychlostí zpoza rohu po přechodu těsně před projíždějící auto? Motat se ve tři v noci v tmavém oblečení uprostřed jízdního pruhu? Proplétat se mezi chodci na chodníku nebo na přechodu? Jet po chodníku relativně vyskou rychlostí, do toho si jen tak kličkovat (nic čemu by se bylo potřeba vyhnout na místě nebyl) a na 4m širokém chodníku sejmout chodce co stál prakticky těsně u zdi (stalo se mi dneska, naštěstí z toho mám jen modřinu na ruce)? Žádný problém. Otázka je co s tím...
Velký polovdičový teslův transformátor co stavíme v brmlabu už se pomalu blíží do finálního stavu. Tenhle je konkrétně postaven na topologii známé jako DRSSTC - double resonant solid state tesla coil. Základní myšlenka je neskutečně elegantní a jednoduchá - do primárního sériově zapojeného rezonančního obvodu pouští výkonné tranzistory proud na rezonanční frekvenci. Díky tomu má primární obvod prakticky nulovou impedanci a není problém skrz něj tlačit stovky až tisíc ampér. Sekundrání obvod s vhodnou rezonanční frekvencí se postará o vhodné zesílení a ty správné blesky :)
Má to jednu drobnou nevýhodu - vzhledem k těmto parametrům není možné transformátor provozovat v kontinuálním režimu - buď by to neustála nějaká z výkonových součástek v obvodu nebo by došlo k překročení proudu jističem a jeho vypnutí. Tak jako tak, konečná. Proto se tenhle typ provozuje jen v pulzním režimu se střídou v řádu jedntek procent.
Původně jsme používali jako generátor signálu malou krabičku s pár časovači 555 připojenu normálně UTP kabelem. To mělo jednak málo featur a pak samotný způsob vodivého spojení obsluhy s takovým zařízením není zrovna ideální. Postavili jsme novou verzi kolem Atmegy64, nově připojené 10m TOSLINKovým kabelem. A přidali podporu pro MIDI vstup, který chodí doknce i částečně polyfonně. Za cenu částečného přehřátí přívodního kabelu to je schopné generovat výboje z vrchu až do země, tedy nějaké 2m!
Tady je menší video jak to vypadá a zní když se to pustí s MIDI vstupem na relativně nízký výkon.
Samozřejmě jsem si užil i trochu problémů s programováním mikrokontroléru. Nejvíc zabrat mi dal asi sporadicky vyskytující se problém kdy to občas jen tak "prsklo" - zkrátka to místo max. ONtime cca 250us poslalo signál několik ms dlouhý. V kódu používám jen tři přerušení - dva časovače pro generování signálu a USART RX. USART pro příjem MIDI povelů, jeden časovač drží frekvenci a druhý střídu. Vzhledem k tomu že v hlavním kódu nikde přerušení nevypínám a po sériovém portu ve chvíli "lupnutí" žádná data netekla a přerušení nikde nevypínám trvalo mi pár hodin než jsem našel příčinu. Nejprve jsem vyloučil race conditions při přidávání/odebírání hraných tónů. Nepomohlo. Pak jsem hledal všude kde avr-gcc přidá cli() pro vypnutí přerušení. Nepomohlo. Problém byl v hlavní smyčce u překreslování displeje - pár pomocných pinů pro řízení displeje je totiž na stejném portu jako výstup. A gcc je občas vážně tupé.
#define LCD_AUX_PORT PORTE #define LCD_AUX_DDR DDRE #define LCD_RS PE5 #define LCD_RW PE6 #define LCD_ENA PE7 #define LCD_AUX_MASK ((1<<LCD_RS) | (1<<LCD_RW) | (1<<LCD_ENA)) void sendLcd(char data, char flags) { LCD_AUX_PORT &= ~(LCD_AUX_MASK); ... }
Tohle se totiž nepřeloží na tři krásně atomické instrukce cbi, ale na tohle:
1dc: 83 b1 in r24, 0x03 ; 3 1de: 8f 71 andi r24, 0x1F ; 31 1e0: 83 b9 out 0x03, r24 ; 3
No, a pokud mám výstup zapnutý a před instrukcí out nebo andi dojde k vyvolání přerušení které vypne výstup, instrukce out ho zase hezky zapne. Ach jo.
Mimochodem, pokud se u toho tesláku vyvede studený konec a nechá se do něj prskat z toroidu, je výsledkem pměrně znatelný EM bordel naprosto všude - o dost větší než co na tm videu rozsvěcí zářivky - ta Atmega přestože byla připojená jen přes optiku a napájená z baterek se při vzdálenosti asi 5m od tesláku naprosto s klidem restartovala :) Tohle si určitě vyžádá další výzkum, ale v brmlabu asi ne, na to je tam moc citlivé elektroniky.
Tiskni
Sdílej:
Máš k dispozícii Faradayovu klietku ? Mohol by si do toho zavrieť ten procesor. Neviem či to pomôže.
http://soup.brmlab.cz/post/453484949/PopcornCool, koukám že už jste implementovali vše o čem jsi mi říkal. Paráda :)
A gcc je občas vážně tupé.Ani ne, kdyby mezi těmi
cbi
přišlo přerušení, tak bity na portu nejsou konzistentní po dobu obsluhy, i když v ní s tím portem nic neděláte.
Navíc by taková "optimalizace" musela být vypnutá pro některé registry, kde jsou jak rw tak rc_w1 bity, např.
ASCSRSA &= ~(1<<ADSC | 1<<ADIF | 1<<ADIE);Pokud je přiklad nereálnej, tak mě opravte, ale princip je myslím jasnej.
ADCSRA
.
Na druhou stranu mi porad prijde jako mensi zlo mit par us nekonzistentni vystupy oproti tomu znovu zapnout neco co uz bylo vypnute.Podle mě se tady gcc chová správně . Ten race si buď můžete ošetřit zákazem přerušení, nebo by mělo jít i použít explicitní kód
LCD_AUX_PORT &= ~(1<<LCD_RS); LCD_AUX_PORT &= ~(1<<LCD_RW); LCD_AUX_PORT &= ~(1<<LCD_ENA);(IIRC gcc v případě jednobitové změny použije cbi/sbi u registrů, kde to jde.) Na druhou stranu mě nenapadá způsob, jak ošetřit nekonzistentní výstup - když v kódu explicitně řeknu "nastav naráz" (tj. to, co jste tam měl vy) a přesto se vygenerují instrukce pro postupné změny, jak mám vynutit, že to s tím nastav naráz mysím vážně?
Nemůžu si pomct, ale přijde mi že nejagresivnější a nejnebezpečnější účastníci silničního provozu jsou cyklisté...Nejsi sám kdo učinil tenhle poznatek. Schválně se podívej na ty reakce pod mým tři roky starým blogpostem Záškodnický boj proti bikerům. Hovoří za vše.
...Otázka je co s tím...
To poslední i na některých vyznačených cyklostezkách, u kterých se předpokládá, že je cyklista kouzelník, umí projíždět sloupy a podle potřeby se zužovat.Jojo, fascinujici je v Praze usek Michelska - Chodovska kde je pruh pro cyklisty na chodniku co par metru prerusen sloupem trolejoveho vedeni pro tramvaje :)
Oni by ti cyklisti radi jazdili po cestach a nemotali sa na chodniku, keby sa na tych cestach po skusenostiach nebali.To ale není chodcův problém. Já se bojím na silnici s autem a taky s ním nebudu jezdit po chodníku.
Ty podporujes alebo aspon schvalujes vodicov proti cyklistom, cim sam podporujes vytlacanie menej odvaznych cyklistov tam, kde ti vadia.Kde?
Druhý den šel dřív z práce, stavil se na Karláku a úspěšně odstátnicoval. Nejsem na to nijak zvlášt hrdý (ani na promoci jsem nebyl) ale je to fajn.Blahopřeju.
Jet po chodníku relativně vyskou rychlostí, do toho si jen tak kličkovat (nic čemu by se bylo potřeba vyhnout na místě nebyl) a na 4m širokém chodníku sejmout chodce co stál prakticky těsně u zdi (stalo se mi dneska, naštěstí z toho mám jen modřinu na ruce)? Žádný problém. Otázka je co s tím...To je jednoduché: Ve svaté válce proti cyklistům, jediný způsob jak je porazit je stát se jedním z nich. Sežeň si kolo. Osobně doporučuju zn. Ukrajina s drátěným košíkem vepředu.
Cykliste svou pomalou jizdou ohrozuji ostatni ucastniky provozu a take sami sebe.Cyklistů je narozdíl od pomalých řidičů na středočeských silnicích relativně málo, neměla by se angažovat dopravní policie v odchytu pomalých řidičů?
prednost chodcu na prechoduJako že by byly přechody pro chodce určené jen k buzerování chodců, kteří chtějí přejít o kousek vedle?
absurdni jako prednost chodcu na prechodu*facepalm*
Otázka je co s tím...No co, nejlepší je stát se agresivním debilem i bez kola nebo jak to tu někteří hlásají ;).
ani na promoci jsem nebylChyba, mohl jsi vidět Betlémskou kapli zevnitř
Podle mě je to tím, že se několikanásobně zvětšil počet cyklistůJsou někde data? Zpráva by to byla positivní, ale moc tomu sám nevěřím.
a z cyklistiky se stala životní filosofie, namísto způsobu přepravy pro chudé a ožraléAsi tak nějak. Dokud na silnici nebyly trikoty, tak byl klid (zas se válčilo u aut).
A se ještě se zhuštění provozu se nevyrovnává starší generace, prostě jede do protisměru, na červené po přechodu pro chodce, odbočuje doprava z pohledem do země (na rozdíl od mladší většiny, která to dělá s výsměchem ;( ).
V pátek nuceně púštěje, i když jsem měl zelenou, jsem přemýšlel, jakou životnost má babka a kdo cicí bude díky ní nešťastný, jedoucí zde na červenou nedívaje se nikam jinam než dopředu. (Kdo to tam náhodou zná, ví že je tam opravdu hodně hustý provoz a stezka pro cyklisty vede po druhé straně silnice.)
Asi před týdnem mě a auto přede mnou předjížděl trikotista někde tady v serpentinách přímo v zatáčce a logicky v protisměru, bylo tam omezení na 50km/hod (což se tam dodržuje :) ), šlapal jak magor z kopce, přibrzdil jsem a maximálně uhnul (taky to byl jediný magor co jsem po dlouhé době potkal v západním zahraničí na rozdíl od tady, kde je jich mezi cyklisty tak 80 % a mezi automobilisty tak polovina), auto přede mnou ho trochu blokovalo a pak uhlo a šlo hodně na brzdy, bo z protisměru jelo druhé auto, které skoro zastavilo - nepředjížděl bych v té zatáčce ani na mašině s dostatečným výkonem - de-facto vytlačil obě auta a projel prostředkem, ale mám podezření, že díky zatemnění mozku ta auta ani neviděl. Ale byla to taková zajímavá zkušenost, že mně předjíždí někdo na kole asi 60km/hod, a té rychlosti dosahuje šlapáním…
Jo, ve městě to lze, otázkou jak kdy je to vhodné, jemu hrkně v bedně a hned jede 50 a to ty nedáš, ale nic proti…
Ono to tam bylo jen trochu z kopce a opravdu makal s jazykem v řetázku a asi si neuvědomoval, že je na silnici…
Jel jsem i 80km/h na silnici (18% klesání) z kopce nebo 70km/h po sjezdovce, ale to je trochu něco jiného, na kole už téměř nejezdím, bo není proč a není kde, podle mě do lesa už nepatří (když jich tam bylo pár nevadilo to, fčil je to už docela průšvih), na rozumné silnice či do města asi i patří, ale nechci patřit mezi „tu skupinu“, jezdím na koloběžce, téměř výhradně po stezkách či lesních cestách a jsem v klidu…
Sepisuji si rozdíly v řízení v jednotlivých zemí (od nás na západ), a protože tento rok jsem po Španělsku jezdil i na koloběžce, tak jsem měl srovnání i z druhé strany, takže jsem si zapsal i o rozdílech cyklistů.
Tady to je - můj pohled:
Ve Španělsku jede cylista vždy po stezce, a (téměř) zastaví na každém křížení se silnicí, kde má dej přednost v jízdě a hodně se rozhlíží zpomali v místě křížení přechodů (zastavuje na přechodu a pouští lidi), zastávek apod. (Ono je tam obecně málo „trikotů“, trikoty asi sportují jinde, ne na veřejné komunikaci.).
Na semaforem klidně pojede na červenou (stejně jako chodci), ale opravdu jen tehdy pokud nic nejede, jinak dodržuje předpisy.
Na křižovatce, kruháči se dívá jestli ho auta registrují (a ty ho registrují a klidně na kruháči i zastaví, aby mu umožnili sjezd, protože i na kole si najíží na střed :) ).
Pokud kdokoliv udělá kravinu, všichni předpokládají, že to udělal omylem, protože tomu tak většinou je, takže i ten v „právu“ druhého pustí.
Na komunikaci s obtížným nebo frekventovaným provozem ho nepotkáte (jako že i tak jich potkáte mnohem méně než tady).
Když jede po silnici každý ho slušně objíždí (nevím o by se stalo, kdyby jich jak tady, jelo ráno neosvětlených za tmy 20ks za sebou a bylo věechny třeba objet na uzunké cestě, tipuji si, že s jejich temperamentem by to bylo o hodně troubení…). Cyklista když vidí, že zavazí, tak „uhne“ a jedou vždu za sebou, neviděl jsem je nikdy vedle sebe.
Nemixuje se stezka s chodníkem, i když jsou vedle sebe jsou barevně odděleny, chodci vstupují na chodník, cyklisti vjíždějí na stezku, ale jen tam kde nikdo není, nebo při atypické situace, cyklista prostě zpomalí když by při předjíždění jiného měl vjet mezi chodce - ohleduplnost.
I bruslař na stezce po zešeření jede s čelovkou a má na sobě reflexní proužky ... nevím jestli je to pravidlo, ale viděl jsem to několikrát.
Místní policie jezdí i na kolech, a u stanice lidem kola zalepí nebo spraví, když je problém (viděno opakovaně na pobřeží).
Komukoliv žel i zde jsou některé stezky z dlažby se sraženými hranami.
Shrnuto: Každý s ohledem na ostatní a i když porušuje předpisy, tak tak a by nikoho neomezil, na slušných komunikacích ze slušným značením…
U nás netřeba popisovat cyklisty, prostě u většiny případů absolutní ignorace pruhů, chodníků, značek, přechodů, vyhrazených průhu a semaforů.
Autaři polovina snaha být k cyklistů ohleduplný a druhá co by nejraději je zabila - a obě skupiny jsou stejní lidé jen v jiném čase,
u sebe to vidím naprosto jasně, ze začátku jsem v první skupině, ale po potkání N-tého hovada co zásadně nedodržuje předpisy, ohrožuje sebe a ostatní, se dostanu do druhé skupiny a nic s tím nenadělám.
Smixované chodníky ze stezkami, někdy i se sloupy, a pokud je odděleno, tak většinou jen nenápadně, cyklisti ani chodci nedodržují svůj pruh a vzájemně se proplétají, a nedodržují je ani ti co dávají cedule, dají ceduli s odděleným pruhem tam kde není a obráceně.
Někteří cyklisti jedou v houfech po stezce v domnění, že jsou na rekreaci, ne na komunikaci, kde mají jet jednotlivě za sebou a tím vytočí trikoty, kteří pak jsou agresivní na všechny…
Zhrnuto: Každý jen na sebe bez tolerance, s častou ignorací „dej přednost“, na špatně označených komunikacích…
Jenže — s tím se musíme smířit když jedeme na kole/v autě (na jiné úrovni to můžeme řešit), a musí všichni respektovat ty předpisy a být k sobě tolerantní když cyklistovy zavazí sloup musí třeba i zastavit a obejít či objet jej tak, aby neomezil chodce či auta, stejně tak, auto při objíždění překážky nemůže jen tak hrknout do cyklopruhu. Cyklista nemá co na chodníku dělat (když tam jdou lidi), auto nemá co dělat na stezce, chodec na silnici. Cyklista nemá přednost na přejezdu pro cyklisty (nevím proč, ale nemá a často tě nepustím, protože sleduji i situaci za sebou a nerisknu si to :( ). Ano chápu, že vydat energii na kole je pracnější než autem, nicméně zastavovat se prostě musí. A autisti musí respektovat cyklisty jako by to bylo auto (problém je když to auto poskakuje po chodníku, přes pangejty a pod. to se pak těžko respektuje, když nevíš kde je a kam vlastně jede :) )
Respekt, respekt a tolerance…
Cyklista nemá přednost na přejezdu pro cyklisty
Ano, a neskutečně mě štve, když auta zastavují, aby mě pustili. Protože při křížení cyklo se silnicí stejně cyklista zastaví, pokud tam jedou auta, takže je to neefektivní pro obě strany. (Kromě toho, že to není dle zákona.)
Jen tak pro zajímavost - je to aktuální až úsměvné, fčil jsem jel pro levnou třetinu na nádraží (kousek) a zrovna „magoři“.
1. Dva cyklisti bez trikotu přede mnou málem srazily rodinku (mladší dítě) na přechodu, tatínek jej včas strhl (jeli po chodníku a po přechodu přejížděli silnici do protivky s chodci - vůbec už nehodnotím, že jsem je „musel“ pustit, byť jeli po přechodu na kole, kdyby se na mě aspoň podívali… a taky nechápu, proč jeli po chodníku, já bych tam jel normálně po silnici - asi proto aby si vynutili přednost).
2. Musel jsem zastavit v obci na úzké silnici, kde proti mně jeli cyklisti předjížděli se skupinky a nebylo dost místa i tak to vyšlo tak tak. (je to sice blbé místo, které propojuje dvě cyklostezky, běžně jim tam dávám přednost i když jsem na hlavní, ale toto je už moc silná arogance…)
3. Mimo obec jel pár na široko vedle sebe, ten kluk na vnější bez držení a vykládali si - za nimi auto krokem, asi ho neslyšeli, které čekalo až projedu aby je mohlo objet.
Sorry kluci na kolech, ale ještě jednou dnes pojedu a pak už při první kravině troubím a nadávám…
pro levnou třetinu
To je dle vzoru drahá polovička?
V oboch pripadoch sa vodici na nejake davanie prvej pomoci vykaslaliJá jsem jednou se sestrou zachraňoval kluka, kterého srazilo auto a letěl hezkých pár metrů vzduchem. Dopadl přímo na hlavu, bohužel bez helmy. Takže si asi dokážete představit stav obličeje. Jeho přítelkyně se na místě zhroutila (asi pochopitelné). No a řidička, pachatelka, nebyla schopná vůbec ničeho, ani zavolat sanitku, to všechno jsem dělal já. Dokonce nevěděla ani to, kde má autolékárničku a trojúhelník. Borec přežil. Už to nechci nikdy zažít. V každém případě takový řidič nemá na silnici co dělat. (Nic neumí, nic neví.) Tohle je důsledek toho, že "řidičák musí mít každý".
Nekomentuji „spáchání“, ale následné, je to o lidech, patřím k těm šťastnějším, kteří v krizové situaci jednají pragmaticky a na většinu těch situací už jsem aspoň jednou myslel, takže vím co dělat a jsem často i připraven, nicméně je spousta lidí „co na to nechce myslet, aby to nepřivolali“, a pak spousta lidí co se dokonce i připraví, ale pak nejsou schopni vůbec nic. A když mi, někdo v práci řekne jedeš majitelovým Mini/Audi, nebo jedu kámošovým něčím a náhodou se něco stane, tak budu mít problém s nalezení lékárničky i trojúhelníku (z voláním ne…).
A viděl jsem kolegy v mnohem jednodušších situacích, jak jsou absolutně k ničemu a potřebují klep po tváři a „jasný úkol“, takže možné i všechno věděla, ale nebyla schopná - je to forma šoku…A když mi, někdo v práci řekne jedeš majitelovým Mini/Audi, nebo jedu kámošovým něčím a náhodou se něco stane, tak budu mít problém s nalezení lékárničky i trojúhelníku (z voláním ne…).
Zvláštní. Kdykoliv řídím půjčené auto, tak si ohledám stav (světla, náhradní žárovky, rezervu, trojúhelník a hlavně lékárničku), už jen proto, že kdyby mě zastavila běžná kontrola, tak by to kluci dopravní taky mohli chtít vidět. Nehledě na to, kdyby se právě něco stalo, tak ať se to nehledá. On je člověk poučen, když jsem píchl kolo u firemního auta, tak jsem musel volat kolegovi, kde že je ten tisícihran (protože ho nedal do nářadí).
Ale zajímalo by mě, na co jsi potřeboval tisícihran.
Kdykoliv řídím půjčené auto, tak si ohledám stav (světla, náhradní žárovky, rezervu, trojúhelník a hlavně lékárničku), už jen proto, že kdyby mě zastavila běžná kontrola, tak by to kluci dopravní taky mohli chtít vidět.přijde mi toto "coby kdyby" jako mrhání časem ... vzhledem k tomu, u kolika nehod jsem pomáhal (nula) a kolikrát po mě někdo chtěl vidět něco z výbavy (max jednou za dva roky), a že by se to stalo zrovna s tím půjčeným autem, hm, tak to potom tu minutku na hledání obětuju, než to furt řešit preventivně - ono těch míst, kam se to dá v autě dát, zase tolik není, ještě jsem neviděl žádné originální řešení, kde bych to nehledal (samořejmě pokud někdo nevrátí nástroj do pytle s nářadím, ale schová ho někde v popelníku pod odpadky, tak je to problém, ale ta lékárnička se jen tak někam nevejde) samozřejmě dá se namítnout, že u té nehody může být minutka rozhodující, ale takové situace stejně vyřeším bez lékárničky - krvácení zaškrtit kapesníkem, na masáž srdce stačí ruce
Nehodu jsem zatím nezpůsobil, krom jednoho políbení zrcátek, kde nebylo jasné kdo je na vině, ale už jsem poskytoval první pomoc u DN nic vážného to nebylo jen střední otřes mozku, a co si pamatuji, tak u dvou dopravních nehod jsem pomáhal, a u jedné jsem docela kontroverzně blokoval dopravu autem aby nikdo další tu paní nedorazil, pak to zablokovali už hasiči…, takže já tě neopustím, můžeš být v klidu.
Seru na statistiku, tyto tři případy se mi staly dnes na cca 20km a mohl bych přidat ze dneška dva další za 9km - já nevím proč se dějí, já je prostě kolem sebe vidím. Źe jsou cyklisti ohrožováni auty ani náhodou nepochybuji (je to i důvod proč moje děti můžou jezdit na kole jen někde).
Jinak mé uvažování pramení z toho, že ty předpisy tady máme právě abychom se nepozabíjeli a mohli i předpokládat, co ten druhý udělá a být na to připraveni. Důsledek „kdo“ to přímo „od..re“ je irelevantní, ten druhý může mít taky už zpackaný život a předpisy nechrání méně obrněného, ale nás všechny, nechci ti ublížit, ale když mi tam skočíš když to oprávněně nečekám a mám přednost, je jen na mě abych to zvládl, ty už jsi se na to vykašlal… . Nejezdit na červenou, dávat přednost, přímo neohrožovat ostatní je snad potřeba. Evidentně to jinde umí dodržovat, nebo nedodržovat v míře, že to nikoho neovlivní, jen u nás to nelze (nejen v tomto).
Sorry kluci na kolech, ale ještě jednou dnes pojedu a pak už při první kravině troubím a nadávám…Zatroubit bohatě postačí, nadávání v autě jen pro vlastní úlevu. Je to úplně jiný zvuk než jaký slyšíš uvnitř auta. Ale je to dobré používat jenom při závažných prohřešcích jako je trvalé překážení nebo ohrožení bezpečnosti provozu ze zjevného ignoranství. A ještě doporučuju troubit až ve chvíli, kdy nehrozí kolize. Nejhorší je postupně se nasírat kvůli zjevným debilům a pak se jít vyvztekat na vcelku normální (i když čas od času chybující) lidi. My jsme taky dneska měli málem úlovek (cyklista do zatáčky na středu relativně úzké silnice), ale abych za to šel nadávat jiným, to bych se pak musel sám za sebe stydět.
A ještě doporučuju troubit až ve chvíli, kdy nehrozí kolize.
AFAIK je smyslem klaksonu spíš odvrácení kolize (takže troubit předem), ne to, abys někoho trestal nebo peskoval.
Nejhorší je postupně se nasírat kvůli zjevným debilům a pak se jít vyvztekat na vcelku normální+1
AFAIK je smyslem klaksonu spíš odvrácení kolize (takže troubit předem), ne to, abys někoho trestal nebo peskoval.Osobně pokud hrozí kolize, tak se soustředím především na její odvrácení, než abych troubil a spoléhal na reakci toho druhého. Troubím obecně velice málo, v podstatě jen v případě, že hrozí kolize a já s tím nemohu nic přímo udělat (nějčastěji když se do mě někdo zjevně snaží nacouvat).
AFAIK je smyslem klaksonu spíš odvrácení kolize (takže troubit předem), ne to, abys někoho trestal nebo peskoval.To je hezká teorie, ale pokud si Šangala potřebuje ulevit klaksonem, tak je mnohem lepší to udělat ve chvíli, kdy tím riziko srážky nevytváří, případně nezvyšuje. Osobně si myslím, že reagovat klaksonem na každou chybu jiného účastníka provozu je idiocie, ale na vytroubení člověka, který ti málem způsobil vážnou újmu na fyzickém či psychickém zdraví a případně majetku, mi přijde naprosto v pořádku, zvlášť když si to dotyčný ani neuvědomuje.
ale na vytroubení člověka, který ti málem způsobil vážnou újmu na fyzickém či psychickém zdraví a případně majetku, mi přijde naprosto v pořádku, zvlášť když si to dotyčný ani neuvědomuje.a výsledek je ten, že sei to neuvědomuje nadále, nanejvýše si pomyslí, jakej seš nervní debil a on že je chudáček ublíženej, na kterýho si nějaký hovado otvírá hubu, totiž klakson ...
idioti (třeba kamioňák, kterému vadilo, že jsem dodržel padesátku)nevím o jakou šlo situaci, nechci to vztahovat na toto tvé hodnocení, ale dovolil bych si v této situaci připomenout, že kamiony můžou mít různé důvody dělat věci, co řidiči osobáku přijdou jako idiocie, a je vhodné s tím počítat, neb "kamion nepřetlačíš" - vybavuje se mi k tomu například klip Besipu na téma, jak si to na nějaký úzký silničce kamion štráduje po prostředku a auta se sotva stačí vyhýbat ... ne protože by byl debil řidič, nýbrž debil byl správce komunikace, že nad silnici nechal zasahovat silné větve, pod kterými kamion nemůže u kraje projet
Jen ať máš story kompletní, jako odpověď jsem dal výstražná světla, a za plynulého zpomalování najel na krajnici a i kousek přes asfalt, zastavil a nechal ho projet.Jen pro kompletnost, už je to delší dobu a nebyl jsem moc zvyklý jezdit, natož v noci, takže to pro mě byl docela stresující zážitek.
Jen ať máš story kompletní, jako odpověď jsem dal výstražná světla, a za plynulého zpomalování najel na krajnici a i kousek přes asfalt, zastavil a nechal ho projet.ok; ne že bych to jednání schvaloval, ale když už, tak toto je správná reakce (zejména za okolností "nebyl jsem moc zvyklý jezdit") nežli dále zvyšovat napětí ... ne že bych se tím vždy řídil
To víš, kamiony můžou mít různé důvody dělat věci, co řidiči osobáku přijdou jako idiocie....hm, jako třeba jet přesně 80 dle údaje, co jim zaznamenává tachograf, zatímco Mrkva se tam bezdůvodně plazí 65, protože mu o kus proměřuje tachometr a ještě o další kus jede kvůli úsekáčům míň než těch přesných 80, co nám tu prezentuje?
Problém je z cyklisty, že je spousta trikotů co se nedopravují, ale sportují (těch je v autech výrazně méně), a spousta lidí si to zvolí jako rychlý dopravní prostředek a odmítá se s mířit s tím, že část rychlosti se musí vzdát a jet podle předpisů - auta taky neposkakují jek se jím zlíbí na chodník, do pruhu pro cyklisty, červenou objet přes přechod taky na červenou, podjet jiná auta co dávají přednost kočárku na přechodu a pod. Když jedou ve vyhrazeném pruhu hups ven z něj do „běžného“ pruhu bez ohlídnutí a daní přednosti atd.
Těch pár co jezdí „normálně“ a jen udělají kravinu stejně jako většina autařů, to nezachrání, jediná možnost je podle mého cukr a bič, tj. osvěta, lepší výuka předpisů (i na střední), a důsledné pokutování za přestupky a za závažné přestupky jako nedání přednosti, neosvětlení tak jak u auta, ne jen „zesedni“ (jenže to by museli jezdit policajti na kolech, možná proto, na západ od nás jezdí…)
Už jsem to prezentoval mnohokrát, když jezdím autem sem tam vidím porušení předpisů u autistů a potkám jich stovky nebo tisíce, u cyklistů je vidím u šesti z deseti (a to nepočítám takové ty průjezdy po přechodech apod.) a potkám jich jen desítky - takže statisticky u mě ta věta platí mnohem více než obráceně - ale ne že bych ji býval byl vyslovil .
Ono to tady člověku nedochází, ale vždycky když si pojezdím ve Francii, Španělsku apod. tak to člověku dojde, bo tam to nikdo nedělá a doprava je mnohem plynulejší
A je plynulejší proto, že tam nikdo nepředjíždí? Nebo se tam nepředjíždí proto, že je doprava plynulejší? Plynulejší z jiných příčin?
A je plynulejší proto, že tam nikdo nepředjíždí? Nebo se tam nepředjíždí proto, že je doprava plynulejší?Spíše je to druhý případ. Předjíždění negeneruje neplynulost hlavního proudu. Neplynulost vzniká spíše nepředjížděním (myšleno nepředjížděním těch výrazně pomalejších), protože se jízda zpomalí a ona "vlna" zpomalení se pak šíří dál. Souvisí to ale i s odstupy mezi vozidly. Pokud se jede hodně natěsno, narušování plynulosti je mnohem větší.
Plynulejší z jiných příčin?I jiné příčiny se mohou projevovat, třeba zmíněný vliv odstupů mezi vozidly.
Ano důvod je i u nás málokdy, třeba za traktorem jsme (nejenom my) jeli asi 15km (to je dost dlouho), protože tam byla plná a on neměl kde uhnout, ale stejně tak když zpomalí auto ve městě na 35 (třeba si něco fotí nebo hledají), nikdo nepředjíždí, ve městech se v zásadě nepředjíždí, počká se až případně na dva pruhy (možná je to trochu idealizované, ale ono to tak opravdu vypadá).
Ve Francii mě vždycky pobaví souběžná jízda ve více pruzích, jede se třeba ve třech pruzích na dálnici 131km/h (nebo 111km/h) či mimo obec 91km a nikdo to nepřekročí a všichni jedou vedle sebe (Ano i tam se někdy zjeví černý sněhulák a sem tam někdo trochu zrychlí, ale pak to hned típne a večer o tom asi vykládá při večeři :) ).
Ve Francii mě vždycky pobaví souběžná jízda ve více pruzích, jede se třeba ve třech pruzích na dálnici 131km/h (nebo 111km/h) či mimo obec 91km a nikdo to nepřekročí a všichni jedou vedle sebe
Tam neplatí jízda v pravém pruhu? Ptám se, ve Francii jsem byl naposledy v minulém tisíciletí a to ještě k tomu vlakem.
Ale to jsi zbytečně chytlavý, nic takové jsem tady nenapsal, pouze jsem uvedl svůj názor a zkušenost o předjíždění a to ¡čímkoliv!
Nejsem si jistý, ale výslovná povinnost jízdy v pravém pruhu je doménou Česka.
Asi to musíš brát jako střídavou jízdu, oni jedou všichni maximální povolenou rychlostí a to je u nich zásadní, kdyby jeli všichni v pravém tak se tam nevlezou.
Nevím kolik je omezují, ale myslím že to bude 100 nebo 110km/h (zeptám se kámoše co tam jezdí ), když jedeš opravdu 109km/h(podle navigace, ne podle tacháku), tak je pomaličku předjíždíš.
Každopádně je jich tam výrazně méně než u nás, ve Francii mají předepsané kudy jet (jestli se nepletu musí po placené dálnici) a někam nesmějí pokud tam nemají cíl určení (mají na to dopravní značení).
Na běžné silnic zdržují jen snad průjezdem kruháčem jinak ne, jak sem si zapsal do „deníčku“:
„Za kruháčem jsou často dva pruhy na předjetí, ale je někdy problém předjet i kamion, protože jedou stejně rychle jak osobáky (meší dovolené zatížení návěsu).“
Jinak ve Francii se dozvíš hodně dopředu kdy budou dva pruhy (třeba i 16km dopředu), takže víš kdy pomalejší předjedeš, mají na to dopravní značku - obvykle když je to trochu kopcovité.
Nevím kolik je omezují, ale myslím že to bude 100 nebo 110km/h (zeptám se kámoše co tam jezdíMoje otázka byla ryze řečnická, protože je to samozřejmě tak, že kamiony schválené v EU mají povinně omezovač nastavený na 85 km/h. Velké autobusy (nad 10 t) mají potom omezovač na 100 km/h. Čili jízda ustálenou rychlostí okolo 110 nebo 130 km/h by připadala v úvahu jen v případě, že by byly z provozu zcela vyloučeny kamiony a autobusy.), když jedeš opravdu 109km/h(podle navigace, ne podle tacháku), tak je pomaličku předjíždíš.
Každopádně je jich tam výrazně méně než u nás, ve Francii mají předepsané kudy jet (jestli se nepletu musí po placené dálnici)Právě o takových silnicích (tzn. především dálnicích) tu byla přece řeč. Takže těch kamionů by tam mělo být naopak více než jinde.
Jinak ve Francii se dozvíš hodně dopředu kdy budou dva pruhy (třeba i 16km dopředu), takže víš kdy pomalejší předjedeš, mají na to dopravní značkuTakové značky jsou rozumné. U nás to bývá standardně jen nějaký kilometr předem (max. dva), a to ještě ne vždy.
Rozhodně nejedou 85km/hod!, možná jedou 90km/hod a na dálnici to klame, každopádně, pokud na normální silnici ve FR jedu dle navigace 89-90km/hod (na tachometru cca. 97km/hod - mám největší možná kola pro ten vůz), tak mně kamion nebrzdí a někdy (na rovině, z kopce) i ujíždí, takže si nemyslím, že jede 85km/h.
Nevím jak to doopravdy je, ale třeba u nás žluťáci (SA) jsou schopni předjet jakýkoliv jiný autobus, který visí na omezovači (jsem se na to ptal dálkaře, co nejezdí pro SA, protože mě žluťák předjížděl, když jsem měl na tacháku přes 100km/h).
Znovu opakuji, že kamionů je tam málo, asi určitě víc než v ČR, ale kilometrů silnic je tam mnohonásobně více, kamion mimo dálnici je velmi řídký jev a na dálnici jich je málo a i v 5% stoupání jedou snad stejně rychle. Ale je pravdou, že dálnice ve FR vždy volím převážně neplacené, tedy možná pravý opak toho kudy musí jet ta většina kamionů - nevím, ale i v ES je jich málo a ono vůbec ta hustota provozu je o kus nižší (mimo větší města), a když srovnám i průjezd Barcelonou, Valencií nebo třeba Narbone s průjezdem třeba Bruselu, tak je to furt paráda (Pravda v Lyonu se lze taky docela dobře na vjezdu zdržet, ale ve městě už to zas jde).
Dálnice nevypadají jako tankodrom D1 či drncací houpátko D5/R1, a do kopců přibývají pruhy, stejně tak při napojení. V DE máš na dálnici taky kamiony většinou na háku i když je jich tam docela dost, prože tam, kde je hustá doprava jsou 3 případně více pruhů. Super je ES model s obslužnou komunikací, která vede paralelně s dálnicí je na ni dlouhý odpojovací pruh z dálnice a pak na ní jsou všechny věci (benzinky, sjezdy, kruháče, obchody odpočívadla), a s ní je pak dlouhý připojovák, kdokoliv sjíždí či najíždí nijak neomezuje dopravu na dálnící, ale je to holt o tom prostoru…
60km/h z kopce není samozřejmně žádný problémNerozklepe se ti konstrukce při takové rychlosti? Předpokládám, že máš klasický hlinikáč. 60km/h bez čtyř kol a bez kabiny už je docela fukot… (a taky docela o držku)
to já opravdu nejezdím, rekord, který nehodlám překonávat mám 72km/hPodobnou rychlost jsem jednou měl na slovensku na prázdné široké hladké silnici na horském a myslím, že jsem byl ze skupiny nejpomalejší, jiní hlásili rekord okolo 80 taktéž na horáku. Ale příjemná rychlost to úplně nebyla a nenarazil jsem od té doby (cca dvanáct let) na místo, kde bych si to troufnul znovu.
Já ale jezdím pomalu zejména k vzhledem k technickému stavu povrchu vozovky, nerad bych testoval odolnost další helmy.Letěl jsem z kola před nějakými deseti lety v rychlosti pod 20 nejspíš kvůli kombinaci ne moc dobré odpružené vidle a něčeho na silnici. Helmu jsem sice neotestoval, ale stejně nic moc. Člověk se na kolo neobléká jak na motorku, že.
80km/h jsem jel v Rakousku už hlububoko v minulém tisíciletí na ocelové kostře kola Bianchi (byl to takový trek kolo s atypickou kostrou) s výbavou Santour a seděl jsem při tom na kabelích za sedlem.
(Co si o tom myslím teď je irelevantní, každopádně si pamatuji, že i když jsem měl brýle skoro nic jsem neviděl a dole jsem měl adrenalinu pro rotu vojáků…Jet na kole po silnici dnes, je jako začít si vypisovat blanket do krematoria.Ono je to hodně o tom, jak to člověk vnímá. Když mi bylo nějakých 12-14 let, jezdil jsem klidně po I/38 (a po tehdejší I/33, ale ta oproti ní byla "čajíček"; někdy v polovině 90. let pak byla dokonce degradována na silnici 2. třídy, protože pozbyla dřívější vojenský význam a význam pro civilní dopravu až tak velký nemá) a strach jsem z toho neměl, i když tam býval i tehdy hodně hustý provoz, včetně kamionů. Postupně jsem tu nebezpečnost vnímal víc a víc, dneska bych tam jel jen hodně nerad.
To je to skutečně novinka, nebo to tehdy nebyl problém?Lidé se asi dneska mají příliš dobře a tak hledají způsob, jak to sobě a nebo alespoň druhým zkazit.
dokonce jsem krátce vyučoval řidiče a řízení provozuJe dobrý nápad, aby takto netolerantní člověk učil druhé, jak se mají chovat na silnici?
OMFG to se to tu zase zvrhlo, škoda, že jsi kapitolu „Agresivita na silnicích“ nevynechal Ta ostatní témata jsou zajímavější.
Taky si myslím, že nejkontroverznější téma vyhrává a o zbytku pak nemá cenu diskutovat. ...Tak je tomu vždy. Proto svoje "technické" blogposty pokud možno nemíchám s těmi ve kterých ventiluji svůj pohled na některá témata.
MOV/MP4/ISMV (Smooth Streaming) muxer.
The mov/mp4/ismv muxer supports fragmentation. Normally, a MOV/MP4 file has all the metadata about all packets stored in one location (written at the end of the file, it can be moved to the start for better playback by adding faststart to the movflags, or using the qt-faststart tool). A fragmented file consists of a number of fragments, where packets and metadata about these packets are stored together. Writing a fragmented file has the advantage that the file is decodable even if the writing is interrupted (while a normal MOV/MP4 is undecodable if it is not properly finished), and it requires less memory when writing very long files (since writing normal MOV/MP4 files stores info about every single packet in memory until the file is closed). The downside is that it is less compatible with other applications.
No že nemá moov před mdat v tom MP4, tzn není to uložené v kontejneru vhodném ke streamování. Mě normálně mpv píše, že na to čeká a proto to začne hrát až když to stáhene celé.aha - no, mně se to začlo přehrávat hned ... ale tu potřebnou rychlost stahování to prostě nedalo, nemá to ani tři minuty a stahovalo se to asi dvanáct ...