Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za květen (YouTube).
Byly publikovány informace (txt) o zranitelnostech CVE-2025-5054 v Apport a CVE-2025-4598 v systemd-coredump. Lokální uživatel se může dostat k výpisu paměti programu (core dump) s SUID a přečíst si tak například /etc/shadow.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,69 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 30,95 %. Procesor AMD používá 68,77 % hráčů na Linuxu.
Byla vydána verze 4.0 open source programu na kreslení grafů Veusz (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Proběhla portace na Qt 6.
Dibuja je jednoduchý kreslící program inspirovaný programy Paintbrush pro macOS a Malování pro Windows. Vydána byla verze 0.26.0.
Byla vydána nová verze 9.13 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Byla vydána nová stabilní verze 3.22.0, tj. první z nové řady 3.22, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
FEL ČVUT vyvinula robotickou stavebnici pro mladé programátory. Stavebnice Brian byla navržená speciálně pro potřeby populární Robosoutěže. Jde ale také o samostatný produkt, který si může koupit každý fanoušek robotiky a programování od 10 let, ideální je i pro střední školy jako výuková pomůcka. Jádro stavebnice tvoří programovatelná řídicí jednotka, kterou vyvinul tým z FEL ČVUT ve spolupráci s průmyslovými partnery. Stavebnici
… více »Ubuntu bude pro testování nových verzí vydávat měsíční snapshoty. Dnes vyšel 1. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Dnes přibyl návrh rozdělení kapitoly o systému X Window.
Navrhované schema kapitoly odráží pokus o obecný úvod (obecný ve smyslu nefixovaný na pouze jediný desktop či správce oken) do problematiky grafického prostředí v Linuxu.
Návrh kostry je prozatím umístěn zde a log je zde.
Závěrem zopakování naší obvyklé prosby: Vaše připomínky vkládejte, prosíme, do diskuse pod aktuální blog. Neměnte na wiki přímo náš návrh, svou hravost projevte založením nového článku. Děkujeme.
UPDATE:
Tiskni
Sdílej:
su
a zkusí spustit jakoukoli grafickou aplikaci. Samozřejmě s výjimkou těch, kteří se logují do KDE na roota, ale k tomu, doufám, čtenáře vychovávat nechceme…
Ale historii chci mit potom z ideove-psychologicko-a_jinych duvodu v Zakladech.Ano, a jine nez ideologicke duvody pro patlani se v historii nejsou. Chapu to jako snahu vytvorit nikoliv ucebnici Linuxu, ale ucebnici o Linuxu. Ac by nekomu snad pripadal tento rozdil prilis maly, tak cilem te první je, aby jeji absolvent dokazal v Linuxu efektivne pracovat, cilem te druhe zejmena, aby dokazal o Linuxu efektne hovorit (a nasledujici vasnive ideologicke debaty o spravnou interpretaci historie, ktere sezerou velkou cast autorskeho potencialu, budiz toho dokladem).