abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

dnes 23:22 | Komunita

Na Humble Bundle lze získat počítačovou hru Brütal Legend (Wikipedie, YouTube) běžící také v Linuxu zdarma. Speciální akce končí ve středu v 19:00.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 06:00 | Zajímavý článek

USA Network vysílá již třetí sérii seriálu Mr. Robot (Wikipedie, ČSFD.cz). Ryan Kazanciyan, technický konzultant seriálu, se na Medium v sérii článků Mr. Robot Disassembled věnuje jednotlivým dílům a popisuje použité nástroje a postupy.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 23:55 | IT novinky

Společnost StartCom oficiálně oznámila, že jako certifikační autorita končí. Od 1. ledna 2018 přestane vydávat nové certifikáty a následující 2 roky bude poskytovat OCSP a CRL. Počátkem roku 2020 budou všechny platné certifikáty zneplatněny.

Ladislav Hagara | Komentářů: 20
včera 22:00 | IT novinky

Hodnota Bitcoinu, decentralizované kryptoměny, překonala hranici 8 000 dolarů [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
včera 21:55 | Zajímavý software

Byla vydána verze 10.0 linuxové distribuce Raspberry Digital Signage. Jedná se o distribuci pro jednodeskové počítače Raspberry Pi určenou k prezentačním účelům (veletrhy, prodejny, ...). Po naběhnutí systému je spuštěn webový prohlížeč v režimu celé obrazovky a vybraná prezentace. Nejnovější Raspberry Digital Signage vychází z distribuce Raspbian Stretch.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 13:33 | Zajímavý software

Společnost Google na svém blogu věnovaném open source představila container-diff, nástroj pro analýzu a porovnávání Docker kontejnerů. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 08:00 | Komunita

Flatpak Workshop proběhne ve středu 29. listopadu od 10:00 v Brně. V dopolední přednáškové části se účastníci seznámí s Flatpakem, se specifiky pro aplikace napsané v Qt a GTK+, portály, které integrují aplikace do systému, a na závěr, jak dostat aplikaci do Flathubu, což je momentálně největší centralizovaný repozitář Flatpaků. V odpolední části si pak mohou za pomoci lektorů zkusit nějakou aplikaci zabalit pro Flatpak. Workshop je určen pro 20 účastníků. Nutná je registrace.

Ladislav Hagara | Komentářů: 7
včera 07:00 | Zajímavý článek

Software Freedom Law Center a Software Freedom Conservancy jsou organizace zaměřené na podporu svobodných/open-source projektů: SFLC poskytuje právní konzultace, SFC mj. také zázemí. SFC upozornila, že ze strany SFLC vůči ní proběhly právní kroky směřující k odebrání obchodní známky. SFLC v reakci tvrdí, že se jedná o logický krok, protože obchodní známky jsou si podobné, a SFC dlouhodobě nekooperuje. Brian Lunduke situaci shrnuje včetně ohlasů Neila McGoverna a Matthewa Garretta. Podle nich je Eben Moglen ze SFLC v konfliktu se zájmy komunity.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 2
včera 06:00 | Komunita

MariaDB Foundation, nadace stojící za vývojem open source relační databáze MariaDB, oznámila, že Microsoft se stal jejím členem a platinovým sponzorem. Cílem Microsoftu je optimalizace MariaDB pro cloudovou platformu Microsoft Azure.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
16.11. 23:44 | IT novinky

Společnosti Dell a Canonical společně představily 5 nových počítačů Dell Precision s předinstalovaným Ubuntu. Jedná se o 4 notebooky a 1 all-in-one počítač. Cena počítačů s Ubuntu je o 100 dolarů nižší než jejich cena s Windows 10.

Ladislav Hagara | Komentářů: 17
Jak se vás potenciálně dotkne trend odstraňování analogového audio konektoru typu 3,5mm jack z „chytrých telefonů“?
 (9%)
 (1%)
 (1%)
 (1%)
 (74%)
 (14%)
Celkem 711 hlasů
 Komentářů: 36, poslední 17.11. 18:43
    Rozcestník

    Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky

    11.9.2016 02:07 | Přečteno: 1108× | Softwarové inženýrství | poslední úprava: 11.9.2016 02:16

    Při psaní složitějších skriptů a příkazů pospojovaných rourami někdy člověk narazí na záhadné chyby. Ty jsou někdy způsobeny tím, že např. název souboru obsahuje mezery nebo jiné „nečekané“ znaky.

    Někteří proto zastávají názor, že by se mezery (a diakritika atd.) neměly v názvech souborů používat. Já si spíš myslím, že program by se s tím měl vypořádat a měl by pracovat správně, i když tam takové znaky jsou (jestli je praktické tak soubory pojmenovávat, to už je na uživateli, nicméně program by to zvládat měl).

    Programům předáváme parametry (argumenty), např. zadáme příkaz:

    echo ahoj, jak se máš

    Což nám vypíše text ahoj, jak se máš a znak konce řádku. Mohlo by se zdát, že příkaz dostal jeden parametr (celou větu). Ale není tomu tak. Snadno se o tom přesvědčíme např. u příkazu pro vytváření adresářů:

    mkdir ahoj, jak se máš

    který nám vytvoří čtyři adresáře (po jednotlivých slovech).

    Spouštění procesů je docela hezké API – příkaz má parametry a ty jsou polem textových řetězců. Jednoduché a univerzální. Na úrovni tohoto API neexistuje nic jako přepínače (např. ls -la nebo ls -l -a), ty jsou interpretované až uvnitř toho kterého programu – který při spuštění dostal vždy jen to pole textových řetězců.

    Příkaz echo ve skutečnosti taky dostal čtyři parametry, ale zase si je pospojoval mezerami, což je jeho vnitřní logika, a proto se chová jinak než příkaz mkdir.

    Pokud budete spouštět systémový příkaz z nějakého programovacího jazyka (Java, C, C++, Perl, Python…) budete konstruovat toto pole textových řetězců a chybu v tom neuděláte – máte jasné hranice, kde jeden parametr končí a druhý začíná.

    Pokud ale příkaz pouštíme z shellu (Bash atd.), konstruuje za nás toto pole shell a dělá to typicky tak, že rozdělí text podle mezer. Pokud chceme více slov jako jeden parametr, musíme je dát do uvozovek. U některých příkazů je výsledek stejný (echo) u jiných ne (mkdir a většina ostatních).

    Další zajímavá věc je, že některé příkazy, které pracují se soubory, umí zpracovat víc souborů v rámci jednoho běhu procesu – stačí do pole textových řetězců dát víc prvků. A výsledek je pak stejný (akorát to trvá trošku déle), jako kdybychom tentýž příkaz pustili několikrát.

    Tudíž toto:

    touch a b c

    dá stejný výsledek jako toto:

    touch a
    touch b
    touch c

    a jako toto:

    echo -e 'a\nb\nc' | xargs touch

    a toto:

    echo -e 'a\nb\nc' | xargs -n1 touch

    (volba -n1 způsobí, že xargs předá danému příkazu maximálně jeden parametr a pro další pustí další proces)

    Zatímco následující dva příkazy dávají jiný výsledek:

    $ echo -e 'a\nb\nc' | xargs echo
    a b c
    
    $ echo -e 'a\nb\nc' | xargs -n1 echo
    a
    b
    c

    Zde už se po poněkud zdlouhavém důvodu dostáváme k jádru zápisku – při použití xargs můžou vznikat ty zmatky, kdy skript často funguje správně a někdy „záhadně“ chybně. Většinou je to o mezerách a uvozovkách… Na podobné problémy můžete někdy narazit i při spouštění příkazů přes su -c, sh -c, find -exec a podobně.

    BTW: v souborovém systému /proc, který mj. zpřístupňuje informace o parametrech procesů jsou tyto parametry oddělené nulovým bajtem, takže hranice mezi parametry jsou jasně patrné (viz cat /proc/self/cmdline | less)

    Program parameter-lister

    Proto jsem si řekl, že by pro ladění různých skriptů bylo dobré mít program, který vypíše svoje parametry a bude z toho jasné, zda to byly dva parametry nebo jeden obsahující mezeru, případně zda tam byly mezery na konci nebo na začátku, zda parametry obsahovaly znak konce řádku atd. Když něco nebude fungovat podle našich představ, jednoduše program vložíme na určité místo ve skriptu/rouře a necháme si vypsat, jaké parametry tam dorazily.

    Tento program jsem si napsal. Jedná se zároveň o programátorské cvičení (viz níže).

    Očekávané vlastnosti programu:

    Jedná se o triviální program. Pro ověření tohoto konceptu jsem napsal implementaci v Javě. Nicméně Java se pro systémové příkazy moc nehodí, protože musí nastartovat JVM a vykonání příkazu pak trvá nějakých 150 ms. Je to sice použitelná odezva, ale radši bych to měl napsané v jiném jazyce.

    Pokusil jsem se o vytvoření implementace v C++. Provedení příkazu trvá na stejném HW jen 6 ms (nestartuje JVM, program se začne provádět prakticky hned). Ale kód je dost hrozný – nepřehledný, ukecaný. Z velké míry to bude dané tím, že C++ neumím. A v programu asi budou i chyby (i když nějak to funguje a vypisuje to celkem to, co jsem chtěl – jen mi to přijde ošklivě napsané).

    Proto bych chtěl požádat zkušenější programátory o vytvoření implementace v C++ s použitím dobrých praktik a moderních možností tohoto jazyka. Případně o přepis v jiném vhodném jazyce (viz očekávané vlastnosti programu výše).

    Co mi na C++ přišlo nešikovné:

    Moje implementace v Javě a C++ nejsou funkčně 1:1, protože jsem si tam trochu hrál a už jsem to pak nedopisoval, ale jde o ten princip a návrh programu (více výstupních modulů).

    Ukázka běhu programu v Javě:

    $ cat start.sh 
    #!/bin/sh
    
    # syntax highlight:
    # ./start.sh | pygmentize -l xml
    
    p1="aaa";
    p2="first line
    second line
    third line";
    p3="a & b >> OMG <<";
    
    export PARAMETER_LISTER_OUTPUT="xml";
    
    java -jar dist/parameter-lister.jar "$p1" "$p2" "$p3";
    
    
    $ ./start.sh 
    <parameters>
            <parameter>aaa</parameter>
            <parameter>first line
    second line
    third line</parameter>
            <parameter>a &amp; b &gt;&gt; OMG &lt;&lt;</parameter>
    </parameters>
    

    Ukázka běhu programu v C++:

    $ cat start.sh 
    #!/bin/sh
    
    # syntax highlight:
    # ./start.sh | pygmentize -l xml
    
    p1="aaa";
    p2="first line
    second line
    third line";
    p3="a & b >> OMG <<";
    
    export PARAMETER_LISTER_OUTPUT="terminal";
    
    dist/Debug/GNU-Linux/parameter-lister "$p1" "$p2" "$p3";
    
    
    $ ./start.sh 
    terminalOutputModule >>>
    dist/Debug/GNU-Linux/parameter-lister: aaa
    dist/Debug/GNU-Linux/parameter-lister: first line
    second line
    third line
    dist/Debug/GNU-Linux/parameter-lister: a & b >> OMG <<
    <<< terminalOutputModule
    

    (výstup je v terminálu obarvený)

    Zdrojové kódy jsou zde:

    hg clone https://hg.frantovo.cz/parameter-lister/

    P.S. Program a celá tahle myšlenka je staršího data – impulzem ke zveřejnění byla diskuse pod zápiskem Prokleté programování.

           

    Hodnocení: 78 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    wamba avatar 11.9.2016 09:45 wamba | skóre: 37 | blog: wamba
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    na to jsem používal Perl one-liners
    perl6  -e '@*ARGS.pairs>>.say' "$p1" "$p2" "$p3"
    0 => aaa
    1 => first line
    second line
    third line
    2 => a & b >> OMG <<
    
    perl6  -e '@*ARGS.perl.say' "$p1" "$p2" "$p3"
    ["aaa", "first line\nsecond line\nthird line", "a \& b >> OMG <<"]
    popř.
    perl6 -MJSON::Tiny -e '@*ARGS.&to-json.say' "$p1" "$p2" "$p3"
    [ "aaa", "first line\nsecond line\nthird line", "a & b >> OMG <<" ]
    atd. Podobně varianty pro Perl 5
    perl -MData::Dumper -E 'say Dumper @ARGV' "$p1" "$p2" "$p3"
    $VAR1 = 'aaa';
    $VAR2 = 'first line
    second line
    third line';
    $VAR3 = 'a & b >> OMG <<';
    
    A spousta dalších možností.
    This would have been so hard to fix when you don't know that there is in fact an easy fix.
    xkucf03 avatar 11.9.2016 11:57 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Abstraktní rozhraní, implementace, modularita
    Na samotné vypsání parametrů je tohle asi ideální řešení.

    Ale mělo to být zároveň programátorské cvičení s cílem naučit se postupy použitelné pro vývoj větších aplikací – definovat si rozhraní, mít několik jeho implementací, umožnit mezi nimi vybírat a předávat data z jedné části programu do jiné.

    Např. si představ, že máš editor, ten má nějakou interní reprezentaci dokumentu a pak moduly pro ukládání v různých formátech, které implementují stejné rozhraní. Nebo databázové ovladače pro různé DBMS nebo ovladače pro verzovací systémy (hg, git, svn, bzr, mtn…) a rozhraní, které nad nimi staví jednotnou abstrakci.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    11.9.2016 15:23 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abstraktní rozhraní, implementace, modularita
    Ale mělo to být zároveň programátorské cvičení s cílem naučit se postupy použitelné pro vývoj větších aplikací – definovat si rozhraní, mít několik jeho implementací, umožnit mezi nimi vybírat a předávat data z jedné části programu do jiné.
    Ja ti nevim, jestli je na tom vlastne co cvicit (pokud to neni zrovna pri uceni se Javy).
    Např. si představ, že máš editor, ten má nějakou interní reprezentaci dokumentu a pak moduly pro ukládání v různých formátech, které implementují stejné rozhraní. Nebo databázové ovladače pro různé DBMS nebo ovladače pro verzovací systémy (hg, git, svn, bzr, mtn…) a rozhraní, které nad nimi staví jednotnou abstrakci.
    Plati pravidlo, ze jednotna abstrakce a zobecnovani je zlo. Zrovna uvedene verzovaci systemy se lisi natolik, ze s nimi jinak jednoduse pracovat jednotne. Kdybys potreboval ovladac na jednoduche provedeni commitu, tak by to treba davalo smysl, ale tim to asi konci.

    Podobne absurdne by si nekdo mohl rict, ze napise abstraktni ovladatko pro vsechny operacni systemy, nad kterym bude stacit volat metody a takto ovladat jakykoliv pocitac jednotnym zpusobem. Jenze ve vysledku se stejne stane, ze neco bude dostupne jen na jednom OS, takze dalsi implementace se bud budou snazit to (potencialne extremne slozite) reimplementovat, nebo proste zacnou vyhazovat UnsupportedOperationException, cimz vlastne k rozbiti spolecneho rozhrani uplne doslo. (A nebo to v abstraktnim predkovi vubec nebude, ale pretypujes si na konkretni implementaci, ktera to v sobe bude mit schovane, cimz k rozbiti spolecneho rozhrani opet doslo.)

    Tu snahu o zobecnovani jsem videl vickrat a vcelku plati, ze to 1) vzdycky vypada uzasne na zacatku, 2) zacne se borit v prubehu, 3) skonci odporne na konci. Nez treba zobecnovat praci se zcela rozdilnymi databazemi (Mongo, MSSQL), tak je lepsi udelat si dve implementace DB klientu (prijde mi jako docela dobre mit jednoho klienta pro kazdou tabulku / kolekci).
    xkucf03 avatar 11.9.2016 23:43 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abstraktní rozhraní, implementace, modularita
    Plati pravidlo, ze jednotna abstrakce a zobecnovani je zlo.

    Odkdy?

    Jak jinak bys chtěl řešit požadavek: máme jádro programu + moduly; jádro obstará data; modul tato data převezme, naformátuje a pošle na zadaný výstup; modul může napsat kdokoli, typicky i někdo jiný než autor jádra; modul se dá zapojit do programu i dodatečně (nemusí se kompilovat společně s jádrem) ?

    Chceš psát implementace nástrojů jako ls, find, mkdir pro jednotlivé souborové systémy? Nebo radši mít společnou abstrakci a moci používat tentýž program s Ext4, XFS, Btrfs a jakýmkoli jiným FS?

    U databází máš JDBC v Javě, ODBC v unixu, PDO v PHP – díky nim můžeš psát kód, který bude pracovat jak s MySQL, tak s PostgreSQL nebo jinou relační databází. Používat proprietární API jednotlivých DBMS by byl krok zpět, znemožnilo by to přenositelnost aplikace. A úplně zbytečně – protože je to všude to samé – odeslat SQL + parametry a zpátky dostat výsledkovou sadu (sady), případně počet změněných záznamů. Díky JDBC jsem např. napsal řádkového databázového klienta SQL-DK, pomocí kterého můžeš jednotným způsobem pracovat s libovolnou relační databází (někdy i nerelační, ve vývoji je LDAP). Nemusíš se učit příkazy a přepínače jednotlivých proprietárních DB klientů, nemusíš si konfigurovat DB spojení na deseti různých místech, můžeš si napsat skripty a nástroje, které abstrahují od použitého DBMS a fungují se všemi.

    Společná abstrakce je třeba i HTTP – může ti být jedno, zda je na serveru Apache, Nginx nebo jakýkoli jiný HTTP server – stejně tak serveru je jedno, jestli používáš Firefox, Chromium nebo wget nebo to stahuješ telnetem a píšeš příkazy ručně. Díky společné abstrakci/rozhraní to funguje.
    Zrovna uvedene verzovaci systemy se lisi natolik, ze s nimi jinak jednoduse pracovat jednotne. Kdybys potreboval ovladac na jednoduche provedeni commitu, tak by to treba davalo smysl, ale tim to asi konci.
    Představ si editor, který ti podbarví řádky, které jsi změnil oproti předchozí verzi. Tohle umí např. Netbeans. A umí to pro SVN, Hg, Git a šla by tam dopsat podpora pro jiné verzovací systémy.

    Distribuované VCS jsou dost na jedno brdo. Lidé píší různé GUI nástroje nebo nadstavby pro konkrétní VCS, ale je to často nedokonalé, nedotažené, plýtvá se energií a duplikuje se práce – přitom je to dokola to samé: zobrazit historii, vyhledávat v ní, zobrazit změny oproti poslední verzi, vrátit změny, porovnat dvě verze, přepnout se do větve, označit štítkem, postoupit verzi, odeslat změny do vzdáleného úložiště… A i ty centralizované systémy jako SVN nebo CVS by na to šly napasovat, jen by nepodporovaly všechny funkce, nešlo by např. odeslat změny do vzdáleného úložiště, protože se to udělalo už automaticky při postoupení verze (commit). GUI nástroj v takovém případě jen zobrazí hlášku, že data na serveru už jsou a není co odesílat.

    tak je lepsi udelat si dve implementace DB klientu
    Čímž vytvoříš tu jednotnou abstrakci – jen sis ji musel napsat sám, je součástí tvé aplikace, musíš ji udržovat a nesdílíš ji s nikým jiným, nemůžeš čerpat z práce ostatních. Těžko ti někdo napíše klienta pro svoji DB, protože ho tvoje aplikace nezajímá → ty si ho budeš muset napsat sám. Jenže když použiješ obecně používanou abstrakci místo své proprietární, tak je dost možné (a např. u JDBC prakticky jisté), že klienta/ovladač už někdo napsal a tobě ušetřil práci.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    12.9.2016 00:11 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abstraktní rozhraní, implementace, modularita
    Aha, to si nerozumime. Tyhle tvoje priklady jsou samozrejme OK. Mel jsem na mysli nasilne snahy o zobecneni. Konkretne treba Elasticsearch umi fulltextove vyhledavani, ale Mongo ne. Nedava smysl snazit se s obojim pracovat stejne, protoze realne se proste nelze rozhodnout, ze zahodis Elasticsearch a prejdes na Mongo. Implementace konkretni DB vrstvy nad Mongem by se mohla snazit chybejici funkcionalitu nejak doplnit rucne, ale za cenu obrovskeho propadu ve vykonu. To je neco, s cim jsem se konkretne setkal, a v kodu to jen komplikovalo dalsi vyvoj (a pritom se to nikdy nepouzilo). Jak by to bylo u JDBC nevim, tady to bylo resene rucne a jsem rad, ze uz se to odstranilo.
    23.9.2016 06:57 Matlák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abstraktní rozhraní, implementace, modularita
    JDBC je pěkná abstrakce. Ale nezapomeň že jsou tu taky ORM vrstvy, které dělají přesně to špatné co říká hypvofxy. Skvěle zobecňují základní CRUD operace s řádky, ale udělat v nich složitější dotaz se subselecty, WITH klauzulemi nebo jinými "nestandardními" vyjadřovacími prostředky SQL je fakt hrůza. A to to vypadalo tak pěkně na začátku...
    11.9.2016 14:32 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    http://www.dwheeler.com/essays/filenames-in-shell.html
    kozzi avatar 13.9.2016 00:04 kozzi | skóre: 55 | blog: vse_o_vsem | Pacman (Bratrušov)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky

    Tak treba v D to dle me jde napsat velmi slusne a to jsem to jen tak bastlil chvili:

    https://github.com/Kozzi11/parameter-listerd/blob/master/source/app.d
    Linux je jako mušketýři "jeden za všechny, všichni za jednoho"
    kozzi avatar 13.9.2016 00:05 kozzi | skóre: 55 | blog: vse_o_vsem | Pacman (Bratrušov)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky

    kruci vedle :)

    Linux je jako mušketýři "jeden za všechny, všichni za jednoho"
    11.9.2016 15:20 Dejv | skóre: 37 | blog: Jak ten blog nazvat ... ? | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    U některých příkazů je výsledek stejný (echo)
    To neni tak docela pravda.
    ## echo zpracuje 4 parametry, vypise je oddelene mezerami:
    $ echo ahoj,    jak    se    máš
    ahoj, jak se máš
    
    ## 1 parametr
    $ echo "ahoj,    jak    se    máš"
    ahoj,    jak    se    máš
    
    ## Totez, s pouzitim promenne
    $ t="ahoj,    jak    se    máš"; echo ${t}
    ahoj, jak se máš
    
    $ t="ahoj,    jak    se    máš"; echo "${t}"
    ahoj,    jak    se    máš
    
    Podle me tedy parametr, ktery muze obsahovat mezery, patri do uvozovek (nebo apostrofu).
    Pevne verim, ze zkusenejsi uzivatele me s mymi napady usmerni a poslou tam, kam tyto napady patri...
    xkucf03 avatar 11.9.2016 19:03 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Pravda, ani u toho echa to neplatí vždycky – echo neví, kolik mezer tam bylo původně a vloží vždy jednu.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    oryctolagus avatar 11.9.2016 18:05 oryctolagus | skóre: 29 | blog: Untitled
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Příloha:
    C++ programátorů tady určitě bude víc, tak dávám implementaci v Rustu (navíc to mě víc baví teď ;-)) Napsal jsem to hodně v rychlosti (dnešek mam docela nabitej), takže to ber s rezervou, runtime loadování modulů jsem neimplementoval - v Rustu je zatím pouze low-level/unsafe implementace. V tomhle případě by to šlo celkem snadno (protože to je jednoduchý příklad), ale nemám aktuálně čas to psát... Jinak by to snad mělo fungovat...

    K tvé implementaci: V Javě neřešíš error handling u PrintWriteru, což je ale jen taková hnida, je to zrovna záludný případ, kdy tě javovská stdknihovna nenutí řešit chyby...

    V C++ je vidět silný javismus :-) IMHO nemá cenu snažit se dát C++ projektu javovskou strukturu, to tam pak máš ty šílený zanořený namespaces apod. To doménové jméno je tam v zásadě k ničemu. Jnak jenom v rychlosti: Ten boost optional vypadá jako zbytečná dependence. Pointery porovnáváme s nullptr pro větší typovou hyperkoretnost ;-) V lambdách nemusíš vypisovat všechny použité proměnné, případně můžeš použít for (foo: bar) { ... }. Může také použít using std::vector; pro snažší práci s vectorem et al.

    Později se na to podívám podrobněji...
    Existuje 10 druhů lidí: Ti, co nerozumí binární soustavě, ti, co ano, a ti, kteří znají i balancovanou ternární.
    xkucf03 avatar 11.9.2016 20:32 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Rust, C++
    tak dávám implementaci v Rustu

    Díky, pěkné. Můžu to přidat do https://hg.frantovo.cz/parameter-lister/? (uvedu tě jako autora)

    Mohla by to být zajímavý sbírka implementací v různých jazycích.
    runtime loadování modulů jsem neimplementoval
    Díky tomu odpadly ty továrny + tam nejsou výjimky, takže to má méně řádků, ale je to dobré. Hodně se to blíží té Javě, nejsou tam ty hrůzy jako v C++, ale rychlost je srovnatelná. Trochu rušivé a navíc oproti Javě mi tam přijdou ty &', Box, &*, ale na to se asi dá zvyknout :-) Co se mi líbí je ten trait XMLEscape
    V C++ je vidět silný javismus :-) IMHO nemá cenu snažit se dát C++ projektu javovskou strukturu, to tam pak máš ty šílený zanořený namespaces apod.
    Vím o tom :-) Tady jsem spíš zkoušel, jestli to jde. Ale obecně mi přijde užitečné, aby každá třída měla globálně jedinečný název.

    Ještě by to chtělo pořešit verzování – dneska můžeš použít třeba OSGi, ale tam nedosáhneš toho, aby jeden kód mohl používat více verzí téže třídy, případně si musíš vytvořit vlastní jmennou konvenci (např. MojeTřída1, MojeTřída2 atd.). Bylo by fajn mít tohle podchycené na úrovni jazyka nějak systémově. Pak by nová verze programu mohla snadno podporovat nové i staré API nebo třeba protokol/formát.
    Ten boost optional vypadá jako zbytečná dependence.
    Co by tedy měla vracet tahle funkce?
    boost::optional<string> getenv(const string name) {
    	const char * value = ::getenv(name.c_str());
    	if (value == 0) {
    		return boost::optional<string>();
    	} else {
    		return boost::optional<string>(value);
    	}
    }
    Chtěl jsem, aby to bylo bezpečné a aby se o správu paměti staraly chytré ukazatele a RAII. Jenže výsledkem byl dost ošklivý kód, mnohem složitější než v Javě.
    Může také použít using std::vector; pro snažší práci s vectorem et al.

    Vektor tam je (viz vector<string> args). Kam ještě bych ho měl dát?

    Pak jsem tam chtěl použít mapu (// TODO: use a map instead of sequence of IFs), ale nakonec jsem se na to vykašlal, přišlo mi to strašně složité (už přesně nevím, přeci jen je to víc než rok, co jsem to psal).

    A pak mi tam chybí rozhraní – s tím jsem si nějak nevěděl rady, takže OutputModule není jen rozhraní, ale obsahuje i nějakou základní implementaci.

    Co se týče C++ nechci úplně házet flintu do žita, ale musím uznat, že ten Rust vypadá mnohem mnohem líp. Až se vkrádá otázka: „a v čem je háček?“ :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    wamba avatar 11.9.2016 22:11 wamba | skóre: 37 | blog: wamba
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rust, C++

    v Perlu 6 parameter-lister.p6:

    use v6;
    use lib <.>;
    require ::(%*ENV<PARAMETER_LISTER_OUTPUT>) <&output>;
    
    @*ARGS.&output;
    

    jednotlivé moduly (ve stejném adresáři) potom pairs-output.pm6:

    use v6;
    unit module pairs-output;
    sub output is export { @^a.pairs>>.say }
    

    Perl-output.pm6:

    use v6;
    unit module Perl-output;
    sub output is export { @^a.perl.say };
    

    JSON-output.pm6

    use v6;
    unit module JSON-output;
    use JSON::Tiny;
    
    our &output is export = *.&to-json.say;
    

    Výstup následujícího je pak stejný jak v mém komentáři výše

    env PARAMETER_LISTER_OUTPUT=pairs-output perl6 parameter-lister.p6  "$p1" "$p2" "$p3"
    env PARAMETER_LISTER_OUTPUT=Perl-output  perl6 parameter-lister.p6  "$p1" "$p2" "$p3"
    env PARAMETER_LISTER_OUTPUT=JSON-output  perl6 parameter-lister.p6  "$p1" "$p2" "$p3"
    
    This would have been so hard to fix when you don't know that there is in fact an easy fix.
    xkucf03 avatar 1.10.2016 16:45 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rust, C++
    Díky.

    Jako skript, který si člověk napíše sám pro sebe je to dobré, ale jako normální program, který jeden napíše a někdo jiný pouští a ještě do toho cpe vstup z nedůvěryhodných zdrojů, je to dost nebezpečné. Přes proměnnou prostředí tam můžu podvrhnout i něco špatného. Pro tenhle konkrétní účel je to OK, ale mým cílem bylo najít postup, jak psát větší a robustní programy – tímhle stylem bych nemohl psát nic, co běží třeba na serveru a do čeho se posílá vstup třeba z webu.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    oryctolagus avatar 11.9.2016 23:43 oryctolagus | skóre: 29 | blog: Untitled
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rust, C++
    Díky, pěkné. Můžu to přidat do https://hg.frantovo.cz/parameter-lister/? (uvedu tě jako autora)
    Jj, klidně.
    Díky tomu odpadly ty továrny + tam nejsou výjimky, takže to má méně řádků, ale je to dobré.
    No, pro to dynamické loadování mají ty moduly tu statickou proměnnou MOD_NAME, ze které by se vyčetlo jméno, a pak by musela přibýt funkce (v podstatě factory), která by vytvářela boxovanou instanci modulu. Musela by se prohnat přes unsafe rozhraní / raw pointer, ale to je detail, mě se spíš hlavně nechtělo psát funkci pro prohledávání adresáře a matchování nějakých souborů, což by taky bylo potřeba...
    Trochu rušivé a navíc oproti Javě mi tam přijdou ty &', Box, &*, ale na to se asi dá zvyknout :-) Co se mi líbí je ten trait XMLEscape
    Jo, to jsou lifetimes (což je pro nově přichozí typicky problém v Rustu a já se nedivím) a &* je konverze Stringu na &str, šlo by místo toho použít module_name.as_ref(), což je asi i čitelnější, ale byl jsem línej...
    Co by tedy měla vracet tahle funkce?
    Takhle, obecně je ten optional (nebo jeho ekvivalenty) fajn věc, spíš mi to přišlo zbytečné v tomhle případě, v tý funkci chooseOutputModule() můžeš IMHO klidně použít céčkovou getenv(), nebude to o nic nebezpečnější...

    Jinak taky takhle jak to je by stačilo z té funkce vracet unique_ptr. V případě, že by tam byla hashmapa, by se buď použily shared_ptr, nebo by mapa vlastnila moduly a použily by se jen reference.
    Vektor tam je (viz vector<string> args). Kam ještě bych ho měl dát?
    Měl jsem na mysli TerminalOutputModule.cpp, kde by se std::vector daly zkrátit na vector, ale to je dost detail...
    A pak mi tam chybí rozhraní – s tím jsem si nějak nevěděl rady, takže OutputModule není jen rozhraní, ale obsahuje i nějakou základní implementaci.
    Ekvivalentem rozhraní by bylo

    class OutputModule {
    public:
    	virtual int process(ostream &output, string &command, vector<string> &args) = 0;
    	// ...
    }
    
    Tj. virtuální metoda bez implementace. Od téhle třídy nejde vytvořit instance. Soubor .cpp by odpadl.
    Co se týče C++ nechci úplně házet flintu do žita, ale musím uznat, že ten Rust vypadá mnohem mnohem líp. Až se vkrádá otázka: „a v čem je háček?“ :-)
    Tak Rust má taky svoje problémy. Jazyk je to poměrně složitý. Borrow-checker a lifetimes jsou problém, hlavně pro začátečníka, člověk musí mít rozmyšleno co kam patří. Nemá tradiční OOP model, což může být taky pro někoho problém. FFI není úplně snadné (ale asi snažší než JNI). Výkon taky není vždy ekvivalentní C/C++, v některých případech může pokulhávat. Taky je v ekosystému zvykem dělat staticky linkované binárky (ie. dost velké). (Malé dynamické binárky jsou možné, jen je potřeba si to zařídit tak trochu na vlastní pěst.) Kompilátor je notoricky pomalý a inkrementální kompilace donedávna chyběla, teď je nově v alpha verzi. Časem by měla být dostupná. Podpora v IDE nic moc. A nějaké další mouchy, to jen tak aby nebylo všechno růžové ;-)
    Existuje 10 druhů lidí: Ti, co nerozumí binární soustavě, ti, co ano, a ti, kteří znají i balancovanou ternární.
    xkucf03 avatar 1.10.2016 16:38 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rust, C++
    Jj, klidně.

    začleněno
    Tak Rust má taky svoje problémy. … Taky je v ekosystému zvykem dělat staticky linkované binárky (ie. dost velké)
    Vypadla z toho dynamicky liknovaná binárka, ale ta velikost mne trochu zarazila:
    $ du target/debug/parameter-lister-rust 
    1,1M    target/debug/parameter-lister-rust
    
    $ ldd target/debug/parameter-lister-rust 
            linux-vdso.so.1 =>  (0x00007ffe1f7b8000)
            libdl.so.2 => /lib/x86_64-linux-gnu/libdl.so.2 (0x00007ffa4d64e000)
            libpthread.so.0 => /lib/x86_64-linux-gnu/libpthread.so.0 (0x00007ffa4d42e000)
            libgcc_s.so.1 => /lib/x86_64-linux-gnu/libgcc_s.so.1 (0x00007ffa4d216000)
            libc.so.6 => /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 (0x00007ffa4ce46000)
            /lib64/ld-linux-x86-64.so.2 (0x000055b108814000)
            libm.so.6 => /lib/x86_64-linux-gnu/libm.so.6 (0x00007ffa4cb36000)
    
    $ file target/debug/parameter-lister-rust 
    target/debug/parameter-lister-rust: ELF 64-bit LSB shared object, x86-64, version 1 (SYSV), dynamically linked, interpreter /lib64/ld-linux-x86-64.so.2, for GNU/Linux 2.6.32, BuildID[sha1]=67e01212651d60c4017df4fbd4249ced130f366a, not stripped
    Oproti tomu ta C++ verze:
    $ du c++/parameter-lister/dist/Debug/GNU-Linux/parameter-lister 
    240K    c++/parameter-lister/dist/Debug/GNU-Linux/parameter-lister
    
    $ ldd c++/parameter-lister/dist/Debug/GNU-Linux/parameter-lister 
            linux-vdso.so.1 =>  (0x00007ffe8bde0000)
            libstdc++.so.6 => /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libstdc++.so.6 (0x00007f658041e000)
            libgcc_s.so.1 => /lib/x86_64-linux-gnu/libgcc_s.so.1 (0x00007f6580206000)
            libc.so.6 => /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 (0x00007f657fe36000)
            libm.so.6 => /lib/x86_64-linux-gnu/libm.so.6 (0x00007f657fb26000)
            /lib64/ld-linux-x86-64.so.2 (0x000056343dfe0000)
    
    $ file c++/parameter-lister/dist/Debug/GNU-Linux/parameter-lister 
    c++/parameter-lister/dist/Debug/GNU-Linux/parameter-lister: ELF 64-bit LSB executable, x86-64, version 1 (GNU/Linux), dynamically linked, interpreter /lib64/ld-linux-x86-64.so.2, for GNU/Linux 2.6.32, BuildID[sha1]=9dabb0d61042100762bf8054286c04fb3be29433, not stripped
    A Java (ale to se nedá srovnávat, protože vyžaduje JRE):
    $ du java/parameter-lister/dist/parameter-lister.jar 
    20K     java/parameter-lister/dist/parameter-lister.jar
    BTW: nechce se někomu napsat/upravit tu C++ verzi tak, aby to bylo správně a moderně?
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    1.10.2016 18:08 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rust, C++
    Na mém systému má libstdc++.so.6 kolem megabajtu. To je právě ten rozdíl mezi rustem a C++. Jinak to, že je binárka dynamická, neznamená, že neobsahuje statické knihovny. Úplně stejně si můžete přilinkovat libstdc++.a do C++ binárky a pak bude situace podobná rustu.
    oryctolagus avatar 1.10.2016 18:30 oryctolagus | skóre: 29 | blog: Untitled
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rust, C++
    Co se týče té velikosti, zhruba polovina je způsobená tím, že to je debug build. S release buildem se dostaneš na nějakých ~600k, což je samozřejmě stále dost. Dynamická binárka to sice je, ale je do ní staticky nalikovaná standardní knihovna Rustu spolu s libjemalloc, libbacktrace a možná dalšíma kravinkama. Tyhle věci se dají povyhazovat, pokud člověk potřebuje, taky se dá použít LTO.

    Na C++ mrknu, bude-li čas...
    Existuje 10 druhů lidí: Ti, co nerozumí binární soustavě, ti, co ano, a ti, kteří znají i balancovanou ternární.
    Grunt avatar 11.9.2016 22:46 Grunt | skóre: 22 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Jedna technická. Na zápise:
    #include <stdio.h>
    
    main (int argc, char *argv[])
    {
      int a;
    
      for (a=0; a < argc; a++)
        printf ("#%d: \"%s\"\n", a, argv[a]);
    
    return 0;
    }
    
    je nekorektního co?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    11.9.2016 22:59 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Byl jsi rychlejší, já jsem měl int i; :-D

    Odpověď na otázku možná najdeš zde: http://www.ariel.com.au/jokes/The_Evolution_of_a_Programmer.html
    Grunt avatar 11.9.2016 23:47 Grunt | skóre: 22 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky

    Vim že některé kodeky měly implementaci v Javě, ale nikdy jsem si na to netroufl kliknout. Z prdele se na některou zkusím podívat.

    [
      uuid(2573F8F4-CFEE-101A-9A9F-00AA00342820)
      ]
      library LHello
      {
          // bring in the master library
          importlib("actimp.tlb");
          importlib("actexp.tlb");
     
          // bring in my interfaces
          #include "pshlo.idl"
     
          [
          uuid(2573F8F5-CFEE-101A-9A9F-00AA00342820)
          ]
          cotype THello
       {
       interface IHello;
       interface IPersistFile;
       };
      };
     
      [
      exe,
      uuid(2573F890-CFEE-101A-9A9F-00AA00342820)
      ]
      module CHelloLib
      {
     
          // some code related header files
          importheader(<windows.h>);
          importheader(<ole2.h>);
          importheader(<except.hxx>);
          importheader("pshlo.h");
          importheader("shlo.hxx");
          importheader("mycls.hxx");
     
          // needed typelibs
          importlib("actimp.tlb");
          importlib("actexp.tlb");
          importlib("thlo.tlb");
     
          [
          uuid(2573F891-CFEE-101A-9A9F-00AA00342820),
          aggregatable
          ]
          coclass CHello
       {
       cotype THello;
       };
      };
     
     
      #include "ipfix.hxx"
     
      extern HANDLE hEvent;
     
      class CHello : public CHelloBase
      {
      public:
          IPFIX(CLSID_CHello);
     
          CHello(IUnknown *pUnk);
          ~CHello();
     
          HRESULT  __stdcall PrintSz(LPWSTR pwszString);
     
      private:
          static int cObjRef;
      };
     
     
      #include <windows.h>
      #include <ole2.h>
      #include <stdio.h>
      #include <stdlib.h>
      #include "thlo.h"
      #include "pshlo.h"
      #include "shlo.hxx"
      #include "mycls.hxx"
     
      int CHello::cObjRef = 0;
     
      CHello::CHello(IUnknown *pUnk) : CHelloBase(pUnk)
      {
          cObjRef++;
          return;
      }
     
      HRESULT  __stdcall  CHello::PrintSz(LPWSTR pwszString)
      {
          printf("%ws
    ", pwszString);
          return(ResultFromScode(S_OK));
      }
     
     
      CHello::~CHello(void)
      {
     
      // when the object count goes to zero, stop the server
      cObjRef--;
      if( cObjRef == 0 )
          PulseEvent(hEvent);
     
      return;
      }
     
      #include <windows.h>
      #include <ole2.h>
      #include "pshlo.h"
      #include "shlo.hxx"
      #include "mycls.hxx"
     
      HANDLE hEvent;
     
       int _cdecl main(
      int argc,
      char * argv[]
      ) {
      ULONG ulRef;
      DWORD dwRegistration;
      CHelloCF *pCF = new CHelloCF();
     
      hEvent = CreateEvent(NULL, FALSE, FALSE, NULL);
     
      // Initialize the OLE libraries
      CoInitializeEx(NULL, COINIT_MULTITHREADED);
     
      CoRegisterClassObject(CLSID_CHello, pCF, CLSCTX_LOCAL_SERVER,
          REGCLS_MULTIPLEUSE, &dwRegistration);
     
      // wait on an event to stop
      WaitForSingleObject(hEvent, INFINITE);
     
      // revoke and release the class object
      CoRevokeClassObject(dwRegistration);
      ulRef = pCF->Release();
     
      // Tell OLE we are going away.
      CoUninitialize();
     
      return(0); }
     
      extern CLSID CLSID_CHello;
      extern UUID LIBID_CHelloLib;
     
      CLSID CLSID_CHello = { /* 2573F891-CFEE-101A-9A9F-00AA00342820 */
          0x2573F891,
          0xCFEE,
          0x101A,
          { 0x9A, 0x9F, 0x00, 0xAA, 0x00, 0x34, 0x28, 0x20 }
      };
     
      UUID LIBID_CHelloLib = { /* 2573F890-CFEE-101A-9A9F-00AA00342820 */
          0x2573F890,
          0xCFEE,
          0x101A,
          { 0x9A, 0x9F, 0x00, 0xAA, 0x00, 0x34, 0x28, 0x20 }
      };
     
      #include <windows.h>
      #include <ole2.h>
      #include <stdlib.h>
      #include <string.h>
      #include <stdio.h>
      #include "pshlo.h"
      #include "shlo.hxx"
      #include "clsid.h"
     
      int _cdecl main(
      int argc,
      char * argv[]
      ) {
      HRESULT  hRslt;
      IHello        *pHello;
      ULONG  ulCnt;
      IMoniker * pmk;
      WCHAR  wcsT[_MAX_PATH];
      WCHAR  wcsPath[2 * _MAX_PATH];
     
      // get object path
      wcsPath[0] = '\0';
      wcsT[0] = '\0';
      if( argc > 1) {
          mbstowcs(wcsPath, argv[1], strlen(argv[1]) + 1);
          wcsupr(wcsPath);
          }
      else {
          fprintf(stderr, "Object path must be specified\n");
          return(1);
          }
     
      // get print string
      if(argc > 2)
          mbstowcs(wcsT, argv[2], strlen(argv[2]) + 1);
      else
          wcscpy(wcsT, L"Hello World");
     
      printf("Linking to object %ws\n", wcsPath);
      printf("Text String %ws\n", wcsT);
     
      // Initialize the OLE libraries
      hRslt = CoInitializeEx(NULL, COINIT_MULTITHREADED);
     
      if(SUCCEEDED(hRslt)) {
     
     
          hRslt = CreateFileMoniker(wcsPath, &pmk);
          if(SUCCEEDED(hRslt))
       hRslt = BindMoniker(pmk, 0, IID_IHello, (void **)&pHello);
     
          if(SUCCEEDED(hRslt)) {
     
       // print a string out
       pHello->PrintSz(wcsT);
     
       Sleep(2000);
       ulCnt = pHello->Release();
       }
          else
       printf("Failure to connect, status: %lx", hRslt);
     
          // Tell OLE we are going away.
          CoUninitialize();
          }
     
      return(0);
      }
    To je bohajeho co? To snad ani nemůže být validní syntaxe a není to nikde na Linuxu. Že sleep(2000); – čistě pro jistotu :-)
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    12.9.2016 20:19 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Řekl bych že to je validní syntaxe pro Visual Studio, přesně podle MSDN :-D
      #include <windows.h>
      #include <ole2.h>
    Ten sleep je v milisekundách (kompatibilita podle M$), akorát že timer v PC tiká 18.2krát za sekundu, takže to skáče o různá hausnumera a výsledek je velmi přibližný.
    xkucf03 avatar 11.9.2016 23:54 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Viz zápisek – tenhle program je triviální, ale cílem bylo i cvičení – vyzkoušet si postup použitelný pro větší programy, kde ta modulárnost dává smysl nebo je spíš nutností.

    Tzn. to, co umím v Javě (napsat jádro programu, definovat rozhraní modulů, napsat jednu dvě implementace modulu, nechat ostatní napsat svoje implementace a připojit je k hotovému jádru) bych rád uměl i v jiných jazycích.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    Grunt avatar 12.9.2016 00:04 Grunt | skóre: 22 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Javu jsem měl otevřenou několikrát a právě tohle to zaručeně zabilo a vždycky jsem to zavřel (NetBeans mi tu trčí dodnes) – je to šíleně nudné. Jsem zvědav zda-li tohle stádium někdy překonám a taky se neučím psát objektově a modulárně a pro víc lidí než jsem jenom já :-)
    bych rád uměl i v jiných jazycích.
    Tak ono je i dobré naučit se psát kód odpovídající situaci. Věta „to, co umím v Javě bych rád uměl i v jiných jazycích“ je vyloženě pohrdání krásou ostatních jazyků která předpokládá že všechny jazyky jsou korporátní krámy pouze s jinou syntaxí. Za to by tě ve středověku normálně kamenovali. :-)
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    12.9.2016 00:16 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    V jinych jazycich se jako neda psat modularne, nebo co zas?
    Grunt avatar 12.9.2016 00:19 Grunt | skóre: 22 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    :-) Jak se píše modulárně v Céčku?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    12.9.2016 00:24 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Lua? Nacteni nejake binarky a skok na nejakou adresu? A co je DLL injection? A kdo vubec rika, ze to musi byt modularni runtime, ne compile-time?
    Josef Kufner avatar 12.9.2016 01:40 Josef Kufner | skóre: 67
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    V čistém C lze psát modulárně a dokonce i objektově docela snadno. Nemá sice moc dobrou podporu pro polymorfismus (jen union a void*). Příkladem budiž stdio.h, kde fopen() a související funkce mají jako parametr pointer na FILE, což v OOP jazycích není nic jiného než this. A tento přístup se docela běžně v C používá.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    12.9.2016 02:04 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    O OOP rec nebyla - a zase se nam to tu zvrtne, jako u posledni diskuze... :) - ale jinak +1.
    xkucf03 avatar 12.9.2016 21:22 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Jádro? (Linux, Hurd)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    12.9.2016 23:42 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    V C není modularita problém, sice se to poněkud komplikuje tím, že existuje jen lokální a globální jmenný prostor (tj. proměnná nebo funkce je viditelná buď globálněm, nebo jen ve svém souboru souboru), ale v praxi to většinou zas tak moc nevadí, protože soucasné překladače (C99+) už nemají osmiznakové omezení identifikátoru a stačí rozumně použít unikátní prefixy.

    Funkcím, co se mají exportovat, se dají do hlavičových souborů deklarace jako extern, pokud jsou třeba globální proměnné, tak se jednou definují v jednom souboru normálně a v ostatním se také dají extern, zbytek funkcí a globální proměnné viditelné jen v rámci souboru se dají jako static (ale pozor, static u lokální proměnné znamená něco úplně jiného než u globální). Pokud jsou funkce jednoho souboru potřeba v jiném, přidá se příslušný hlavičkový soubor.

    Osobně si myslím, že mnohem větší magie je udělat Makefile tak, aby se projekt sestávající z desítek a více souborů správně přeložil včetně závislostí (tj. aby přeložilo se jen to, co je změněné a to, co na změněných částech závisí), tedy pokud se na to nepoužává nějaké IDE nebo automatický udělátor. Nicméně, minimálně s gcc jde generovat závislosti automaticky (jako např. při překladu linuxového jádra), takže stačí jen několik pravidel na libovolné množství souborů.

    No a pokud chce někdo plnou dynamickou modularitu, tedy i za chodu programu, tak jsou tu dynamické knihovny (v Linuxu ty s příponou .so) zaváděné přes dlopen(), kterýmj jde například vybrat výkonově náročné rutiny podle aktuálně detekovaného procesoru (stejný zdojový kód, ale přeložený pro různé procesory) nebo třeba implementace systému pluginů, včetně jejich zavádění a uvolňování podle potřeby.
    xkucf03 avatar 12.9.2016 21:21 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Tak ono je i dobré naučit se psát kód odpovídající situaci.
    Situace je celkem jednoduchá: Chceme vytvořit systém, který se bude skládat z několika částí. Ty mezi sebou budou komunikovat → je tedy potřeba nějak domluvit rozhraní mezi nimi. A chceme, aby každou část mohl psát jiný programátor nebo i nezávislý tým. Je jedno, v jakém to bude jazyce, dokonce to ani nemusí být v objektovém paradigmatu, stačí, když budou splněny předchozí požadavky.

    Dá se to udělat i jako hromada procesů, které spolu komunikují přes sokety nějakým protokolem nebo přes jiné IPC, nicméně tam už na programovacím jazyce nezáleží a každá část může být klidně v jiném (což není vůbec špatný přístup). Ale tady jsem se bavil o trochu jednodušším případě, kdy používáme jeden jazyk, poběží to v jednom procesu a nemusíme specifikovat síťový protokol, ale stačí nám si specifikovat třeba ty abstraktní třídy nebo rozhraní.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    Grunt avatar 12.9.2016 00:15 Grunt | skóre: 22 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Na druhou stranu je fakt že Microsoftu se podařilo na BASIC naroubovat OLE, COM a udělat z něj multiparadigmatický programovací jazyk, takže bůh ví co všechno jde ještě zmršit.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    kozzi avatar 12.9.2016 22:20 kozzi | skóre: 55 | blog: vse_o_vsem | Pacman (Bratrušov)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky

    Jo jenze ja kolikrat freferuji unix prsitup, proste jeden program dela jednotnej jeden vystup, a jednotlive ostatni vystupy jso samostatne aplikace co tento vystup papkaji a generuji to co je potreba, vyhoda je ze oproti modulum je to mnohem univerzalnejsi a da se to snadneji kombinovat a je to nezavisle na jazyku ;).

    Linux je jako mušketýři "jeden za všechny, všichni za jednoho"
    12.9.2016 22:25 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    To lze v podstate take povazovat za modularitu, jen resenou na trochu jine urovni (v podstate na urovni shellu, kde to nejak spojis rourama).
    xkucf03 avatar 12.9.2016 22:43 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Viz #25 – ale znamená to, že si musíš domluvit nějaký protokol/formát, kterým spolu ty procesy (tzn. vlastně moduly) budou komunikovat. Což bývá (když se to má udělat dobře) pracnější než nadefinovat rozhraní třeba v Javě a napsat několik jeho implementací. Přeci jen musíš parsovat vstup z nějakého proudu bajtů, místo abys dostal několik parametrů/objektů na zlatém podnose při volání metody a následně serializovat výstup do toho formátu a poslat jako bajty dál.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    12.9.2016 23:54 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Na druhou stranu, když umře plugin-proces, tak jeho rodič, pokud je dobře napsaný, jede vesele dál, ale když umře (nebo se zblázní) plugin, který je součástí "rodiče", tak ho může vzít s sebou. A proti blbému algoritmu nechrání ani inteligentní jazyk (už z principu), takže když se plugin zblázní a začne alokovat kvanta paměti, tak ho v Linuxu nejspíš odpraví OOM killer včetně "rodičovkého" procesu.
    xkucf03 avatar 13.9.2016 00:07 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Souhlas, osobně si myslím, že tohle je celkem dobrá cesta a měla by se používat častěji. Jen si prostě nelze představovat, že to bude jednodušší/rychlejší na vývoj (aspoň ze začátku, než si připravíš nástroje, různé generátory a nacvičíš tenhle způsob práce).

    Aplikace (nebo třeba DE) by mohla být složená z několika kooperujících procesů, spojených ať už přes sokety nebo STDIO, které se můžou za chodu dynamicky pouštět a ukončovat, takže aplikace může třeba i uvolnit většinu zdrojů a „uspat se“ – zachovat jen základní funkce.

    Takovým příkladem, byť rozděleným jen na dvě části, je XMMS2 (démon + GUI/CLI).
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    13.9.2016 08:46 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Souhlas, osobně si myslím, že tohle je celkem dobrá cesta a měla by se používat častěji.
    Momentálně je to velmi žhavá móda (klíčové slovo: microservices).
    xkucf03 avatar 14.9.2016 00:22 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Nechtěl jsem sem zatahovat ten módní buzzword. Já v tom vidím pořád ten UNIX, roury, GNU Hurd, démony, sunovské „síť je počítač“…
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    12.9.2016 23:08 johniez | skóre: 17 | blog: xyz | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Zbezne jsem nahlidnul do cpp zdrojaku. Par poznamek:
    • using namespace v headeru je lepsi nedelat.
    • misto parametru (string value) lepe (const string &value)
    • tem referencim, kde se neocekava zmena, je lepsi dat take const. Je pak z hlavicky videt, zda se parametr ve funkci muze zmenit, ci ne. Treba v process() ten vector argumentu se asi nemeni - const &.
    • misto shared_ptr<>(new) mozno make_shared(), ac asi az v c++11 teda.
    • main obsahuje spoustu nadbytecnych include (jen par se skutecne pouziva).
    • colorize() v terminal outputu by sla cela sypat do toho ostreamu, nez pak ty stringy scitat.
    kozzi avatar 13.9.2016 00:06 kozzi | skóre: 55 | blog: vse_o_vsem | Pacman (Bratrušov)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky

    Tak treba v D to dle me jde napsat velmi slusne a to jsem to jen tak bastlil chvili:

    https://github.com/Kozzi11/parameter-listerd/blob/master/source/app.d

    Linux je jako mušketýři "jeden za všechny, všichni za jednoho"
    13.9.2016 14:44 jolanda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    pane bože, kdy už si konečně Javisti o C++ něco do prkvančic zjistí, než ho začnou kritizovat?
    xkucf03 avatar 14.9.2016 00:26 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Neber to jako kritiku, spíš jako žádost o pomoc – uvítal bych, kdyby sem někdo napsal, jak to v C++ napsat správně a moderně.

    Ano, vícenásobná dědičnost a abstraktní třídy nahrazují rozhraní, takže mít jazykový konstrukt pro rozhraní je zbytečné, ale to nic nemění na tom, že když jsem tyhle třídy psal, přišlo mi to oproti Javě strašně neohrabané a složité.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    xkucf03 avatar 6.8. 11:37 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky

    Toto je odpověď na #669 z jiné diskuse, kde je to mimo téma.


    Jestli máš čas, tak koukni na ten můj zdroják v C++.

    Ano, namespaces + adresářová struktura. Je to kravina, to souhlasim, ale nemůžeš se úplně divit, že se nad tim někdo pozastaví, protože to na první pohled každého praští do očí... Navíc v C++ to ani nemá takové opodstatnění jako v Javě (v C++ nemáš, bohužel, moduly/pacakges).

    Já se tohle sice naučil v rámci Javy, ale myslím si, že je to dobrý zvyk obecně, v jakémkoli jazyce. Dost trpím, když vidím třeba moduly v NodeJS nebo Pythonu či Perlu, kde se používají jednoslovné názvy, často dost obecná slova… přijde mi to jako hrozný chaos. Oproti tomu v Javě resp. Mavenu je krásný pořádek – groupId odvozené z doménového jména1 a týmu/projektu, artifactId jako název modulu v rámci daného týmu/projektu a k tomu číslo verze. Dohromady to dává globálně unikátní název identifikující daný kus kódu/binárky. OSGi jde pak ještě o kus dál a donutí tě to provázat na názvy javovských balíčků (package) a nedovolí ti křížit balíčky napříč moduly2.

    Moderní C++ je relativně ukecané co se memory managementu týče

    Taky mi to přijde. A nevím, jestli to, co jsem napsal, je bezpečné3, nebo by to naopak šlo napsat nějak stručněji elegantněji (ale bez surových ukazatelů).

    Co jsi měl za problém s mapama?

    Už si přesně nepamatuji, ale snažil jsem se tam udělat mapu těch modulů (instance třídy OutputModule), ze které by se vybíralo na základě názvu modulu, ale ten kód mi přišel tak hrozný, že jsem to zatím přepsal jako posloupnost IFů.

    Ideálně bych tam chtěl mít něco aspoň na úrovni ServiceLoaderu, kde se moduly dynamicky najdou při startu programu. Tzn. aby pak v praxi stačilo do nějakého adresáře nasypat .so moduly a ty byly po startu programu vidět přes nějaké pěkné API.

    [1] občas se najde někdo, kdo tuhle konvenci ignoruje, ale to jsou naštěstí spíš jen historické pozůstatky
    [2] to jsem nejdřív bral jako nesmyslné omezení, ale pak jsem pochopil, že je dobré to dodržovat i ve standardní (ne-OSGi) Javě, která tě k tomu přímo nenutí
    [3] to se na tomhle příkladu moc nepozná, protože program má velice krátký běh, hned skončí a dělá, co má

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net
    oryctolagus avatar 8.8. 00:08 oryctolagus | skóre: 29 | blog: Untitled
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    (fyi: koukám na to, jen jsem ještě nesepsal celý komentář...)
    Existuje 10 druhů lidí: Ti, co nerozumí binární soustavě, ti, co ano, a ti, kteří znají i balancovanou ternární.
    oryctolagus avatar 8.8. 20:58 oryctolagus | skóre: 29 | blog: Untitled
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky
    Příloha:
    Jestli máš čas, tak koukni na ten můj zdroják v C++.
    Vzal jsem to jako codereview, přikládam do přílohy :-)
    Já se tohle sice naučil v rámci Javy, ale myslím si, že je to dobrý zvyk obecně, v jakémkoli jazyce.
    Teoreticky ano, ale prakticky 1) mimo Javu (a jazyky, které mají stejné schéma) budeš nejspíše jediný, kdo to dělá, což taknějak pozbývá smyslu. Navíc bude prostě tvůj kód pro ostatní "divný". IMHO to za to nestojí. 2) ten benefit je IMHO opravdu spíše teoretický. Nevzpomínám se, kdy jsem naposledy, jestli vůbec někdy, narazil na to, že bych chtěl použít v jednom projektu dvě různé knihovny se stejným jménem. A když už by se to stalo, dalo by se to řešit.
    Dost trpím, když vidím třeba moduly v NodeJS nebo Pythonu či Perlu, kde se používají jednoslovné názvy, často dost obecná slova… přijde mi to jako hrozný chaos.
    To zní spíše jako prostý nezvyk. Opravdu s tím v praxi problémy nejsou. Mně vyhovuje ta stručnost, ale nemám problém ani s tím schématem v Javě / JVM jazycích. Doporučuju prostě neřešit problém, který je stejně nejspíše neexsitující, a prostě použít to, co je v daném jazyku běžné.
    Už si přesně nepamatuji, ale snažil jsem se tam udělat mapu těch modulů (instance třídy OutputModule), ze které by se vybíralo na základě názvu modulu, ale ten kód mi přišel tak hrozný, že jsem to zatím přepsal jako posloupnost IFů.
    Tady je příklad, jak něco takového provést.

    NB: tu mapu tam inicializuju lambdou. Není to jediné možné řešení, dá se nainicializovat přímo v mainu prostě imperativně, případně by šlo tu mapu podědit a napsat si konstruktor, který by dělal všechno potřebné. Výhoda té lambdy je, že je to relativně stručné, ale zároveň to lze použít i pro deklarace mimo funkci. (Což s tou poděděnou třídou jde taky, akorát je potřeba ten podtyp vytvořit.)
    Ideálně bych tam chtěl mít něco aspoň na úrovni ServiceLoaderu, kde se moduly dynamicky najdou při startu programu. Tzn. aby pak v praxi stačilo do nějakého adresáře nasypat .so moduly a ty byly po startu programu vidět přes nějaké pěkné API.
    Tak v Javě/JVM je tohle jednoduché, protože tam máš bohatý runtime + s sebou vlastní platformu. V C/C++ to je o dost složitější, protože potřebuješ abstrahovat různorodé platformy, navíc téměř jistě existují platformy podporované C/C++, kde tohle třeba ani nejde nebo špatně.

    Nicméně pokud cílíš na nějakou konkrétní platformu nebo množinu, dá se něco takového realizovat, akorát si to musíš napsat sám. V POSIXu se typicky používá dlfcn, něco velmi podobného nám funguje na projektu v práci, včetně toho, že to umí moduly reloadovat, když se změní ve filesystému. Qt taky má něco takového. V případě dlfcn je potřeba počítat s tím, že typicky se dají dynamicky načítat pouze extern "C" funkce (protože mangling et al.), takže typicky se to řeší tak, že ten modul exponuje jen jednu nebo několik málo extern "C" funkcí, které vracejí něco, co už se dá použít v C++, případně jim jako argument podstrčíš skrz C API něco, do čeho můžou nějak zaregistrovat libovolný počet typů, funkcí atd.

    Takže ano, jde to, ale neexistuje jedno správné předpřipravené řešení.

    Jinak ještě k tomu javismu: Kromě těch namespaces se to projevuje IMHO i na použití shared_ptr coby "univerzální" reference a neřešení (im)mutability / const-correctness. Tím tě nechci nějak plísnit, je to dost pochopitelné při přechodu z Javy. Akorát je blbý, že bez nějakého review asi moc nepoznáš, jestli to děláš dobře. Skoro bych možná javistům doporučil to do C++ brát přes Rust, protože tam tě za neřešení vlastnictví a (im)mutability obvykle seřve kompilátor (lidi tomu říkají "fáze boje s borrow-checkerem"). Ale zas je to samozřejmě trochu oklika, zejména pokud tě vyloženě zajímá C++, navíc taky v C++ a Rustu se řada věcí dělá jinak.
    Existuje 10 druhů lidí: Ti, co nerozumí binární soustavě, ti, co ano, a ti, kteří znají i balancovanou ternární.
    xkucf03 avatar 10.8. 23:51 xkucf03 | skóre: 46 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Parametry příkazu, roury, Java a jiné jazyky

    Dík. V klidu si to projdu, zapracuji a dám vědět…

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-Výuka.cz, Nekuřák.net

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.