Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
17.2.2011 20:44
| Přečteno: 1444×
| poslední úprava: 17.2.2011 20:44
a růžově to nevidíš, prosvištíš zatáčkou rovnou do pokoje s kapačkou. Takhle to zpívá Dan Landa a celkem to vystihl, holt benzinovej šílenec, ví o čem to je. Ale radši když to vyjde bez té kapačky. Něco o krizovkách, průserech a kalamitách jsme probrali ve zvláštním vydání tohohle seriálku. Zima pokročila, trochu jsme si na klouzání zvykli, pak zas odvykli a teď to klouže přímo ukázkově.
Minule jsme načali téma smyku. Smyk nastává když adheze pneumatik už nestačí udržet síly které vznikají pohybem vozidla a to se začne pohybovat jiným směrem než je obvyklé. Může to nastat úmyslně, kontrolovaně jako drift, skandinávský flick, ostrá zatáčka s využitím ruční brzdy. Najděte si video z nějaké rally nebo kousky co předvádí třeba Ken Block. Je to efektní, zábavné, často i účelné ale v provozu raději ne! Musí se to fakt hodně umět a vždycky mít rezervy. Horší je když smyk přijde neúmyslne, nečekaně a ještě v místě kde se to nejmíň hodí. Proč se to stane? Proto že něco přeženeme. Rychlost, necitlivé brzdění nebo zrychlování, prudký pohyb volantem, prostě jezdecká chyba. Pár případů bude asi skoro nezaviněných, někdy se stane že je na vozovce kluzké místo které se dá těžko předvídat a podobně ale to jsou výjimky. Takže nám to uklouzlo, jedeme kam nechceme a teď co s tím?
Začneme třeba smykem nedotáčivým. Jsou k němu náchylnější auta s pohonem předních kol která dnes převažují ale to neznamená že to nemůže ptkat i zadokolku. Zvládnutí vyžaduje tréning, teoretický popis je celkem k ničemu takže budu stručný. Auto míří předkem ven ze zatáčky a nereaguje na řízení. Zatočená přední kola hrnou bokem a nevedou vozidlo, snaha o další zatočení to jen horší. Je potřeba aby se kola chytila, začala zas držet směr. Mírně ubrat plyn aby se zmenšil prokluz kol, aby se zpomalením přenesla váha na předek a zvýšila se adheze. Lehce zmenšit úhel natočení řízení aby kola přestala jít bokem. To ale chce trochu praxe a citu, stejně jako občas propagované použití ruční brzdy k vyvolání přetáčivosti. Pro netrénovaného laika trochu moc věcí ve chvíli kdy neví kde mu hlava stojí. Hlavně v panice nedupnout na brzdu. Když už vám ta noha bude cukat tak šlápněte spojku. Kola se pak můžou volně otáčet a nemusí přenášet podélné síly. Mnohem líp pak zvládají síly příčné, tedy vedení ve směru.
Smyk přetáčivý nastává když uklouznou zadní kola. Zadek auta začne vybočovat ven ze zatáčky, auto zatáčí jakoby ostřeji než jsme původně chtěli. Pokud se to vymkne kontrole, může se stát že se auto postaví napříč přes silnici, otočí úplně dokola (třeba i několikrát, takzvané hodiny) nebo dokonce vylítne ze silnice, někdy paradoxně směrem dovnitř. Vyrovnáme to tím že volantem točíme takzvaně kontra, tedy směrem proti tomu přetáčení, ven ze zatáčky. Nesmí se to přehnat jinak se auto takzvaně kousne, rychle se překývne do opačného směru. A to už určitě nestihnete srovnat, tolik místa na silnici není. Samozřejmě na to má vliv i přidání a ubrání plynu, ale to opět chce trénovat. Zas pomůže vyšlápnutí spojky.
Jsou i nestandardní situace ve kterých i nejlepší řešení je nestandardní, to je ale většinou mimo schopnosti laika. Například v automobilovém sportu často můžeme vidět že vůz skončí v "hodinách", tedy ve zdánlivě nekontrolovaném několikanásobném přetočení. Často to ale je smyk úmyslně vyvolaný. Když po nějaké kolizi dojde ke ztrátě kontroly nad vozem, je někdy lepší rasantním zabrzěním dostat auto do hodin. Pohybová energie se přemění na rotaci a vůz se po několika otočkách bezpečně zastaví v bezpečnostní zóně místo aby nekontrolovaně narazil do svodidel. Prý to v některých školách smyku vyučují jako řešení smyku při aquaplaningu. Logiku to má, pokud dostanete smyk při vjetí do vrstvy vody tak nejnebezpečnější moment je ten když kola opustí vodu. Pokud auto ve smyku míří výrazně jiným směrem než původně mělo, pak až se kola chytnou už se nedá směr opravit řízením. Prostě když to jede bokem tak to pak skočí do příkopu. Pak je lepší udržet auto ve smyku. Sice se točí v hodinách ale pokračuje setrvačností aspoň přibližně původním směrem, tedy po silnici. V hustém provozu bych to vážně nechtěl zažít. Někdy je taky lepší opustit kontrolovaně silnici kvůli snížení rizika. Kamarád z autoklubu takhle před pár lety zachránil auto. Dostal se do smyku a viděl že se neudrží na silnici. Raději poslal auto rovně ze zatáčky dolů z několikametrové stráně do lesa kde narazil do stromu. Škody byly nepatrné. Kdyby se snažil za každou cenu udržet na silnici, sjel by ze stráně bokem a pravděpodobně to převrátil na střechu. No radši bych takovéhle situace neřešil.
Zvládání smyku je užitečná ale složitá věc. Občas si to trénuju ale stejně nevím co bych dělal kdyby to někde fakt krutě ujelo ve větší rychlosti. Ale takové ty drobné skluzy v menších rychlostech někde při odbočování natrénovat jdou. Můžete navštívit nějakou školu smyku, sice to něco stojí ale jsou to profíci. Dají se najít videa a studovat teoreticky, taky na různých automobilních webech je rad dost. Tohle všechno opravdu nemůžu a ani nehodlám suplovat. A hlavně ten tréning. Nějaké prázdné parkoviště, hřiště nebo letištní plochu. Spousta starých vojenských a zemědělských letišť je víceméně přístupná, stačí třeba na mapy.cz zadat nouzové plochy. A jezdit a jezdit a klouzat a smykovat. Ale ne hraní si s ruční brzdou! Vytyčit si trasu, slalom, zatáčku, osmičku, třeba kuželkama z PET lahví, nebo postavit sněhuláčky a jezdit a jezdit. Pořád rychleji až to uklouzne. A pak přemýšlet proč se to stalo a co s tím.
Tak to by pro dnešek stačilo, jezděte opatrně, dávejte na sebe pozor a já časem zas něco sesmolím. Třeba o tom co dělat když už něco nevyšlo, třeba když skončíme v závěji, spadneme do příkopu nebo nás pronásleduje aligátor.
Tiskni
Sdílej:
Komentáře
Vložit další komentář
17.2.2011 21:52
jyrki | skóre: 22
| blog:
JKR
Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
17.2.2011 21:58
gtz | skóre: 27
| blog:
gtz
| Brno
Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
17.2.2011 22:30
manasekp | skóre: 29
| blog:
manasekp
| Brno
Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
17.2.2011 23:30
tralala
Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
17.2.2011 23:33
M-train
| blog:
finance
Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
18.2.2011 05:52
Chytrex | skóre: 30
| Bohumín
Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
18.2.2011 08:49
CET
Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
18.2.2011 09:53
Tomáš
Přetáčivý smyk
18.2.2011 10:48
zenhas | skóre: 4
Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Založit nové vlákno •
Nahoru