Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Začneme těma menšíma průšvihama, takže třeba o uváznutí. Chceme se rozjet a ono nic. Kola hrabou na místě a vozidlo se nehýbe. Na silnici se to nejčastěji stane při vjetí do vyšší vrstvy sněhu nebo na náledí. Velice časté je uváznutí mimo silnici, na parkovišti, na výjezdech z garáže, na nezpevněných plochách. Na takových místech jsou často nerovnosti, zbytky zledovatělého sněhu, nahrnuté sněhové brázdy. Kola se dostanou do nějaké takové nerovnosti, do ledového důlku a nehne se to z místa. Tak, a jak z toho ven? Ta ledová past, uklouzaný důlek někde na parkovišti většinou nebývá velkým problémem. Pokud ta past není příliš hluboká tak se z ní dá dostat bez pomoci. Dlouhé protáčení kol nemá smysl, to funguje jen jako dramatický prvek v akčních filmech. Většinou stačí takzvané houpání. Zkusíme se opatrně rozjet, vozidlo se mírně pohne předpokládaným směrem. Když ale kola začnou hrabat, rozjíždění přerušíme- vyšlápneme spojku. Tím se vozidlo začne pohybovat zpět do díry a setrvačností přejede nejnižší bod opačným směrem. Ve chvíli kdy se zpětný pohyb zastaví, opět pouštíme spojku a rozjíždíme to. Prostě v tom jezdíme sem tam jak skejťák v U-rampě. Pokud se nám podaří sladit záběry spojky s pohyby vozidla, bude se amplituda pohybů vozidla zvětšovat až nakonec kola z díry vyhoupnou. Dá se i použít rychlé přeřazování jednička-zpátečka ale to už chce hodně cviku. U automatických převodovek ovládání spojky není, tam si musíme vystačit s přidáváním plynu. Přesný postup se nedá stanovit, záleží na charakteru vozu a chování automatiky. U moderních aut do toho taky bude kecat protiprokluzový systém, s takovouhle situací si nemusí poradit a možná bude potřeba ho vypnout. Teda pokud to jde.
Taky nám může pomoci ochotný člověk a zatlačit. Na to pozor! Nikdy by neměl člověk stát v předpokládaném směru pohybu vozidla! A to je v tomto případě vpředu i vzadu! Takže stát vedle vozidla a tlačit do boků, sloupků. A taky pozor na to auto, dnes člověk neví na co sáhnout aby mu ruce neprošly plastem. Zlatej Trabant, po něm se dalo chodit a nic se nestalo.
Posypat. Na to je potřeba mít vhodný nástroj, nejlíp lopatu. Nebo aspoň lopatku Vlastně stačí jakákoliv, třeba i nějaká zahradnická, plechová. Ideální je vojenská polní takzvaná bigošlopatka, ta se dá použít i jako zbraň
Některé se dají přeměnit v motyku, s tím se dá ukopnout i zmrzlá hlína někde v příkopu nebo posekat a zdrsnit hladký led. Tuhle čínskou multifunkční asi vyvíjel MacGyver, testoval John Rambo a doporučuje Chuck Norris. No ale vážně, materiál k posypu se dá najít skoro všude, písek na krajnici, hlína z příkopu anebo takové ty hromádky a bedny co je na nich cedulka "zimní posyp"
Taky se dá pod kola hodit nějaké smetí, stará tráva, nalámané větvičky, prostě skoro cokoliv. Překvapivě dobře zabere i nějaký hadr.
Řetězy zaberou určitě ale musíme je mít a umět je nasadit. Hlavně na ty správný kola, kdysi kolovala fotka policejní Felicie s řetězama na zadních kolech.
Poslední možnost je vytáhnout. Buď druhým vozidlem nebo nějakým vhodným zařízením. O tom se rozepíšu později, těch možností je víc.
Uváznutí na náledí přímo na silnici je velký problém. Maximální opatrnost, maximální cit při přidávání plynu, velice opatrně rozjíždět. Platí to co výše, posyp, řetězy. A hlavně zvážit další postup, kudy dál jet a jestli vůbec jet. Pokud je možnost, tak zvolit trasu třeba delší ale snadnější a bezpečnější. Jde i o ty druhé, ty totiž, narozdíl od sebe nemůžete ovládat. Vždycky budu radši když budu mít silnici sám pro sebe než když budu pořád čekat kdy do mě někdo naboří.
Uváznutí v hlubokém sněhu. Pokud se nevydáte nějakou neudržovanou silničkou, tak se tenhle problém týká hlavně závějí. Někdy stačí aby se mírně změnil směr větru a během pár desítek minut může být na silnici neprostupná bariéra. Nejlepší je do toho nevlítnout jen tak bez rozmyslu. Dobře zvážit jestli to půjde projet. Včas na bezpečném místě nasadit řetězy. Závěj se překonává kombinací trakce a kinetické energie. Čili mírně zrychlit, ne však příliš rasantně, kola nesmí příliš hrabat a dobře zvolit směr. Jet pokud možno tam kde je vrstva menší a hlídat si směr. Vozidlo může vlivem různé tuhosti a výšky sněhu vybočit. Pokud ztrácíme rychlost a nevypadá to že to projedeme pak je potřeba včas zastavit a pokusit se vycouvat zpět ve vlastních stopách. Pokud by kola začala hrabat, vyhloubila by pod sebou kluzké jámy, vozidlo by kleslo a lehlo spodkem na vrstvu sněhu.
A když už se stalo? Vzít lopatu, odhrabat kolem vozidla sníh aby bylo kam vyjet. Pokusit se aspoň částečně vyhrabat sníh pod vozem. Může pomoct pořádné zahoupání s autem, stoupnout si na práh do otevřených dveří, chytit se za okraj střechy, za rukodržadlo na stropě, za střešní nosič a pořádně autem zahoupat. Sníh se pod autem stlačí, uvolní prostor a kola dosednou do pevnějších vrstev. Když to nepomůže, tak opět vytlačení nebo vytažení. Krásná ukázka jízdy v hlubokém sněhu je na tomto ruském videu včetně toho tlačení a tahání. Je tam vidět že to není žádná sranda, sněhu není až tak moc a i pravý ruský tereňák jako je Lada Niva na pořádných gumách s tím má problém. Ta velká zelená věc je GAZ-66, vojenský náklaďák do nejtěžšího terénu. Všimněte si pneumatik, jsou to speciální vojenské gumy takzvané taktické. Mají šípový dezén který sahá až na boky pneumatiky a zvláštní konstrukci kostry. Tyhle pneumatiky snesou velmi výrazné podhuštění. V měkkém terénu se sníží tlak a gumy se rozplácnou na skoro dvojnásobnou plochu. Tenhle GAZ má systém centrálního huštění (který očividně v tomto konkrétním případě nefunguje, jinak by se tam ten člověk neválel ve sněhu s tlakoměrem), umožňuje měnit tlak za jízdy. Dokonce má na palubní desce veliký tlakoměr který má na stupnici označené doporučené tlaky pro bláto, písek a sníh. A jak je na videu vidět, ani pro takové vozidlo není hluboký sníh nic jednoduchého. Pokud si někdo myslí že když má Oktávku 4x4 Scout co je hustokrutě oplastovaná, že může zkusit projet závěj půl metru hlubokou a dvacet metrů dlouhou tak to může zkusit. A pak se projít sněhem a zkusit uprosit někoho s traktorem. Offroaďáci takhle blbnou protože je to baví, mají na to výbavu, gumy, vysílačky, lopaty, lana, navijáky a hlavně mají kolem sebe bandu všehoschopných magorů. Pokud uváznete cestou do práce, tak u toho nejspíš kámoš s lanem a navijákem nebude.
Horší případ je uváznutí na krajnici. Stává se když například při vyhýbání zajedeme příliš daleko na krajnici a pravými koly se ocitneme v příkopu. Občas to údržba silnic prohrne moc na kraj, až nad příkop a to pak je hned průšvih. Z toho se většinou sami nedostaneme, kola jsou v měkkém sněhu, vůbec nezabírají a auto leží spodkem na krajnici. Je tady větší riziko poškození vozidla. na spodku jsou součásti podvozku, řízení, brzd. Taky je možné že auto spadne do příkopu celé anebo, což je ta nejhorší varianta, že se převrátí. Z takového uváznutí se v naprosté většině případů nedá vyjet, jedině vytáhnout nebo vyzvednout.
Takže to tahání. Nejdřív musíme vědět kde máme tažné body. Některá auta mají pevná oka někde pod nárazníkem. Někdy nejsou vidět, musí se vyndat nějaké kryty. Například Oktávie má vpředu oko vpravo dole v nárazníku za vyjímatelnou mřížkou. Většina dnešních aut má odnímatelné tažné oko. Bývá uložené někde u heveru a rezervy a šroubuje se do otvoru v nárazníku. Dále potřebujeme lano nebo tažnou tyč. Tyč má málokdo takže spíš lano. Nejlepší je když bude mít háky, některá mají jen upletené oko a to se pak musí všelijak provlíkat a podivně upevňovat. Nedoporučuju vázání na uzel, při tažení se to tak utáhne že už to nikdo nerozváže. Já mám lano bez háků, ale koupil jsem si k němu šroubovací spony. Necejchované, bez označení nosnosti stály asi 15 korun normálně v železářství. Totéž platí když budete muset spojit dvě lana. Místo uzlu provléknout oka do sebe nebo jen jedno oko prostrčit druhým a zajistit prostrčením vhodného předmětu, třeba klíčem na šrouby nebo klikou od heveru. Tažné vozidlo by mělo zabírat plynule bez cukání aby se lano nepřetrhlo nebo nepoškodily tažné body na vozidlech. No jo, ale ono to na sněhu moc nezabírá, takže bez trošky toho cuknutí to asi nepůjde. Offroaďáci používají speciální elastické lano které vyproštění cuknutím umožňuje ale s tím normálním radši opatrně. Jak funguje elastické, neboli kinetické lano si můžete najít na joutroubě když zadáte kinetic rope. Taky jste to mohli vidět v populárním automobilním magazínu Top Gear, ve speciálním polárním dílu. Kdo neviděl, může si to najít na http://www.topgear4fan.cz/. A v iráckém neboli tříkrálovém speciálu je zas krásná ukázka jak se tahání na laně nemá dělat.
Pokud není druhé vozidlo k dispozici nebo se s ním nedá na místo dostat, pak musí nastoupit naviják nebo vhodná náhražka. Různé ručně poháněné navijáky, řetězové zvedáky a podobná zařízení má často někdo v dílně nebo v garáži, většinou je to známé pod označením hup-cuk. Takže obtelefonovat kamarády jestli někdo něco takového nemá. Nemá. Nebo má. Byl by ochotný to přivézt a pak se s tím vláčet sněhem k zapadlému autu? Nebyl. Takže jsme v pérdeli. Nejjednodušší metoda vyvinutí tažné síly bez navijáku je takzvané krácení lana. Bohužel si při tom nevystačíme s běžným lanem protože potřebujeme co nejdelší, bude to chtít víc lan spojit. Jenže těch víc lan nemáme takže jsme zas v pérdeli. Použít to jde snad jen když tam bude víc aut, bude k dispozici víc lan a ti řidiči budou ochotni spolupracovat. Jen pro zajímavost vysvětlím princip. Jde o násobení síly skládáním vektorů, fyzikálně řečeno. Lano se upevní na vyprošťované vozidlo, napne se a druhý konec na něco pevného. Uprostřed lano uchopí pár chlapů a zatáhne. Ale pozor, zatáhne se do strany! Čím je lano delší tím většího znásobení síly se dosáhne. To tahání musíme k něčemu uvázat. K něčemu co vydrží. Stromů u silnic ubývá, značky by to nevydržely, takže jsme zas v pérdeli. Z toho vyplývá že když opravdu hodně blbě uvázneme tak nás z toho dostane jedině traktor nebo větší vozidlo s pohonem všech kol.
Co říct závěrem? Dávejte na sebe pozor ať tu zimu na silnicích zvládnete. Nehodu už jsme tady měli, naštěstí bez vážnějších následků, tak ať toho není víc. Každá ze situací které jsem popsal může být nebezpečná a to hlavně když se kolem pohybují další vozidla. Ostatní řidiči nemusí včas poznat že řešíte mějaký problém. Proto vždy když jste v nějaké nestandardní situaci, zapněte výstražná světla. Když musíte z auta za špatné viditelnosti a radši i za dobré, budete se pohybovat kolem vozidla nebo dokonce budete muset na zem, například při výměně kola, nasazování řetězů nebo nějakém tom vyprošťování, vemte si tu bezpečnostní vestu. Já vím že je to blbá maškaráda ale opravdu to je dobře vidět a sníží to riziko že do vás někdo najede. Obzvlášť ty žluté fungují dobře. Žeby to bylo tím že takovou barvu používá policie? Přiznejte se, že taky zpozorníte když někde uvidíte něco žlutozelenýho?
Tiskni
Sdílej:
Hezky napsáno
Jen bych dodal, že v Rusku se dá jezdit i jinak, než na čtyřech kolech: http://www.youtube.com/watch?v=L3NGCL-efRM
... na pusté prázdné silnici ...vs
... běžného provozu na silnici ... [dnes 18:25 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha]LOL
... na pusté prázdné silnici ... vs ... běžného provozu na silnici ...ad b) když někdo šermuje tím co podle něj je a není běžný provoz, jediné odlišení se dá najít v zákoně (mea culpa, není to už vyhláška) č. 361/2000 Sb..
jediné odlišení se dá najít v zákoněProč se hned opírat o zákon? Ty fakt nevidíš rozdíl mezi tou stejnou pozemní komunikací (třeba Magistrálou) ve 4 odpoledne a ve 4 ráno? Budeš mít na té stejné komunikaci pokaždé jiný styl jízdy?
ad a) Tvrdíš že tohle je v rozporu,jenže já jsem původně nic o tom, že by to bylo obecně v rozporu, říkat nechtěl - já to pouze dávám ke srovnání s upozorněním na kontext prvního řečníka ano, i v Praze se najdou klidná místa, nicméně to asi příliš neodpovídá stavu pro Prahu typickému a typické představě o něm - aneb Jendou zmíněnou "magistrálu ve čtyři odpoledne" jsem "pustou prázdnou" fakt ještě neviděl jestli někdo na slova o "běžném provozu" reaguje "pusté prázdné", budí to ve mě mírné pobavení, neb "pustou prázdnou" silnici jsem "v běžném provozu" hodně dlouho nepotkal (podrobněji viz níže), no a toto pobavení se násobí v bouřlivý chechot při představě průjezdu Prahou ve všední den ...
já tvrdím že není,vycházíme-li z premisy, že většina obyvatel žije ve městech, pak situaci někde na zapadlé vsi rozhodně nemůžeme prohlásit za "běžnou" dále, vycházíme-li z toho, že většina obyvatel se na silnicích pohybuje ve dne, situaci v noci též nemůžeme označit za "běžnou" "běžné" je to, s čím se "obyčejný" (průměrný) člověk potkává často (častěji než s jinými možnostmi u jevu, který zkoumáme) vlastním pozorováním potom zjištuji, že ve dne se na silnicích ve městech a mezi nimi potkávám s relativně hustým provozem takže ano, máme zde spor, situace "pusto prázdno" rozhodně "běžnému provozu" neodpovídá
obojí je na veřejné komunikaci:to je ale naprosto irelevantní; "provoz" a "veřejnost" jsou dvě zcela různé věci
ad b) když někdo šermuje tím co podle něj je a není běžný provoz, jediné odlišení se dá najítnesmysl, příslušný předpis žádný "běžný provoz" ve smyslu jeho hustoty nedefinuje
v zákoně (mea culpa, není to už vyhláška) č. 361/2000 Sb..aha, hm a není vtipné, když se někdo snaží poučovat a ani nezná to, o čem poučuje?
"pusto prázdno"že by silnice někde na Sibiři nebo někde v Doupovských horách v VVP
Tak to pozor panáčku, já se nesnažil poučovat,Přečti si vyhlášku a nesnaž se být vtipný za každou cenu. jo, jasně, to vůbec nezní jako mentorování
já se snažil vymezit vůči tvému nepatřičnému LOL.aha, takže mám prvně běžet do země krále Miroslava, a teprv tam můžu říct, že mě někdo pobavil? nepatřičné bylo především na "běžný provoz" reagovat "pusté prázdné", jak už jsem výše ukázal
Řidičák jsem dělal kdysi dávno když to opravdu ještě byla vyhláškano a co? - já taky
a skutečně se mi nehce někde v Hlavě I. hledat správné termity a slovíčkařit.no a já zase netoužím potkávat lidi, co jezdí ještě podle "vyhlášky", protože se toho aktualizovalo poněkud víc než jenom právní forma, a jestli si toho ještě za ty léta neráčili všimnout (neřeknu, kdyby to byl rok-dva-tři, ale třináct???), tak to je dost hloupý a můžou na silnici vytvářet hódně blbý situace (zvlášť s přihlédnutím k tomu, kolik toho od tý doby asi zapomněli, když si to pravidelně neosvěžujou, čímž by si té změny všimli a naučili se jí ...)