Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
Sluší se připomenout, že dnes již legendární „papírový drak“ v podobě extrémně výživného rozboru architektury Intel Larrabee vyšel na serveru AnandTech již v roce 2008 (Intel představil podrobněji Larrabee na konferenci SIGGRAPH 2008 [2,1 MB PDF]). Tehdy jej převzala všechna možná média, včetně snad všech českých. Intel tehdy sliboval brzké uvedení výpočetní karty s mnoha x86 jádry a výkonem přes 1 TFLOPs. Zatímco se z Larrabee pomalu ale jistě stával projekt Knights Ferry a později Knights Corner, konkurence v podobě ATI/AMD a Nvidia sílila a sílila. Nyní již byla zjevně situace neudržitelná a Intel musel „něco udělat“.
To „něco“ není nic jiného, než opětovné přejmenování a plané sliby. Tak jako jsme si škrtli Larrabee a Knights Ferry, škrtáme nyní i Knights Corner, protože se to celé odteď jmenuje Xeon Phi (ano, není to chyba ani překlep). S karotu se nyní nechal vyfotit Rajeeb Hazra, Vice-President Intel Architecture Group & GM Technical Computing. Karta vypadá plus-mínus pořád stejně, kouká z ní obrovský blok chladiče, který jasně říká, že to bude co do spotřeby hi-endovka jako vyšitá.
Nadále platí totéž co pro Knights Ferry, tedy více než 50 CPU jader a použití 22nm procesu. Z udávaných čísel výkonu pro supercomputer se 140 bloky, kde Xeony Phi doprovází i klasické 8core Xeony E5 (současná generace), vyplývá, že Xeon Phi dává zhruba 960 GFLOPS výkonu. Jsme tedy stále na před 4 roky slibovaném teraflopsu v double-precision, ale to už půl roku dává i obyčejný Radeon HD 7970, nemluvě o chystané kartě Nvidia Telsa K20, která má v double-precision nabídnout 1,5 TFLOPS
Je jasné, že Intel je patrně velmi blízko uvedení, tomu nasvědčuje i nejnovější vydání open-source vývojářského kitu pro Linux, nicméně z celé této letité anabáze kolem Larrabee nadále plyne, že Intel prostě na grafické karty (což byl mj. původní záměr projektu) nemá dostatek schopných lidí (i přesto, kolik jich kdysi ulovil třeba z 3D Labs či ATI) a ani neumí navrhnout a vyrobit mnohojádrový výpočetní čip tak dobře jako AMD a Nvidia. Vždyť Knights Ferry původně mělo být postaveno na 32nm procesu, jenže se jaksi zjistilo, že zamýšlený 50+ core čip dlabe přes 600 W a tak se muselo čekat na 22nm technologii. Skeptik by řekl, že ani Xeon Phi není finální produkt, ale já jsem optimista a naopak budu moc zvědav, kolik toho dokáže Intel vytěžit z použití upravené x86 architektury a silné základny vývojářských prostředků, které umí nabídnout. Nicméně v HPC segmentu se bojuje hlavně se spotřebou, o tom ostatně je veškerý výzkum a vývoj probíhající kolem „ ExaScale“ superpočítačů, tedy počítačů, které výhledově mají nabídnout zhruba tisícinásobek výkonu oproti těm dnešním, ale nesmí oproti nic stoupat ve spotřebě a vyzařovaném teplu.
Mimochodem: všimněte si, že na internetu lze ulovit fotky dvou různých verzí Xeonu Phi: aktivně a pasivně chlazené. Lze tedy předpokládat, že na trh půjdou dvě různé verze s různým výkonem, ta bez větráčku pomalejší natolik, aby se vešla do nějakého limitního TDP. Stejně to má třeba Nvidia s kartami Tesla, kde řada M je chalzena pasivně.
Celého půl roku trvalo, než kalifornská AMD uvedla na trh alespoň nějakou profi kartu řady Fire založenou na 28nm architektuře GCN. Nejde ale o žádný hi-end, nýbrž o ekvivalent Radeonu HD 7750.
Ekvivalent je to ale vskutku nádherný. Tam, kde dosud mnoha-monitorové levné profi grafiky nabízely „jen“ 4× miniDisplayPort, tedy přesněji „jen“ 4× 2560×1600 (konkrétně jde o model ATI FirePro 2460 Multi-View, který toto nabízí při spotřebě pod 13 W), přichází nyní AMD FirePro W600 s šesti výstupy typu mini-DisplayPort 1.2 HBR2.
Nejvyšší verze DisplayPortu je zde důležitá, protože karta na všech těchto výstupech umí 4096×2304/30bit/60Hz! Samozřejmě již logicky při vyšší spotřebě, FirePro W600 si vezme až 75 W, pročež disponuje i aktivním chladičem.
Kromě kombinací monitorů naznačených na slajdu podporuje i 2×3 a menší varianty (X×Y i Y×X), takže se zde technicky můžeme bavit o celkovém rozlišení typu 12288×4608 – pro tuto kartu totiž neplatí dosavadní limit na celkové rozlišení 8k × 8k, nýbrž nově 16k × 16k. .
Konkrétní parametry co do počtu stream procesorů AMD neuvádí, s ohledem na shodné TDP s Radeonem HD 7750, ale vyšší počet výstupů a množství paměti, nelze vyloučit, že výpočetních jader je méně než 512 (nebo že AMD jednoduše vše nechala, jak je a výkon co do frekvencí či jiných parametrů nechává zcela na zodpovědnosti automatiky technologie PowerTune). Ale to není důležité, tato karta necílí na 3D výkon, byť by to mohly naznačovat přítomné 2 GB GDDR5 paměti.
Cenovka pochopitelně není tak přívětivá jako u modelu FirePro 2460 MV, kterou v našich končinách koupíte kolem 6 000 Kč, FirePro W600 vyjde na v přepočtu 12 000 Kč+. Vedle Windows udává AMD podporu i pro Linux.
U grafik AMD se ještě chvíli zdržíme. Radeony HD 7000 alias první 28nm architektura GCN je tu s námi již půl roku, a tak je čas si krátce říci, co za několik měsíců AMD představí za nástupce.
Architektura prozatímně označovaná jako „GCN2“ bude vycházet z té dosavadní a dle dostupných informací ji AMD již dokončila. Vše je tak daleko, že tape-out již proběhl a TSMC má od AMD v tuto chvíli již všechny podklady, aby mohla vyrobit první testovací minisérii konkrétního GPU generace GCN2. O něm v tuto chvíli není známo nic bližšího, tedy ani zdali jde o low-end či hi-end, ani jak se AMD hodlá poprat s krizí kolem limitů GDDR5 pamětí, které jak známo již narazily na svůj frekvenční strop (někde za 7GHz hranicí) a tak je možná na čase se opět bavit o tom, že 256 bitů široká paměťová sběrnice nebude stačit.
Co je naprosto 100% jisté, je výrobní technologie: nic lepšího než 28nm u TSMC tu nemáme a hodně dlouho mít nebudeme, ostatně TSMC ještě ani nenavýšila dostatečně své výrobní kapacity pro tuto technologii a bavit se něčem blíže limitu 20 nanometrů je naprosté sci-fi.
S ohledem na to, že Radeon HD 7970 přinesl GPU se 4,31 miliardami tranzistorů, které se výrobě velmi povedlo a konkurenční Nvidia má trhu také velice povedený čip (GK104 z GeForce GTX 680/690) s 3,54 miliardami tranzistorů plus již ohlásila verzi GK110 se 7,1 miliardami tranzistorů (tam ale zatím nevíme nic o výtěžnosti výroby), je přehnané předpokládat, že by nejvyšší GCN2 čip měl nést něco mezi 6 až 8 miliardami tranzistorů? Domnívám se, že se tímto rozsahem moc neseknu plus dalším údajem: pracovní frekvence bude minimálně na 1GHz hranici. Ale to je vše zatím jen spekulace, když AMD prezentovala první inženýrské vzorky 28nm GPU architektury GCN, šlo o mobilní/low-end čipy a totéž předpokládám nyní u GCN2.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
.
Mimochodem: všimněte si, že na internetu lze ulovit fotky dvou různých verzí Xeonu Phi: aktivně a pasivně chlazené. Lze tedy předpokládat, že na trh půjdou dvě různé verze s různým výkonem, ta bez větráčku pomalejší natolik, aby se vešla do nějakého limitního TDP. Stejně to má třeba Nvidia s kartami Tesla, kde řada M je chalzena pasivně.Kde?
ale no tak samozřejmě že takhle jsem to myslel, totéž bude platit i pro ten pasivně chlazenej xeon phi. to je snad jasnýnakolko v citovanom texte.
Mimochodem: všimněte si, že na internetu lze ulovit fotky dvou různých verzí Xeonu Phi: aktivně a pasivně chlazené. Lze tedy předpokládat, že na trh půjdou dvě různé verze s různým výkonem, ta bez větráčku pomalejší natolik, aby se vešla do nějakého limitního TDP. Stejně to má třeba Nvidia s kartami Tesla, kde řada M je chalzena pasivně.nie je po tomto mysleni ani stopa. Ale mozno len chybne vykladam tuto jednoslovnu otazku.
.