Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Nepřátelé jsou poměrně netradiční, jde především o konstrukce složené z jakýchsi trubek a jejich zakončení, která střílí nebo vypouští objekty, jež pak samy střílí po vaší kosmické lodi. Cílem je zničit všechny takové konstrukce v úrovni.
Jak na to? Zničením "uzlu" zmizí potrubí, které do něj vede – to je samo o sobě neprůstřelné. Když jsou tedy potrubí do sebe všelijak zamotaná, ba dokonce tvoří labyrint, není to nic snadného. Na odstřelení klíčového místa stačí jediný zásah, navíc každý objekt z trubek má někde v sobě "jádro", což je zvláštní uzel, po jehož zničení dojde k destrukci celého objektu. Jenže uzly vypouštějí projektily nebo dokonce autonomní nepřátele, s nimiž je dobré se vypořádat. Navíc občas prostorem také poletují meteory či rakety, do nichž není radno vrazit. Tu a tam se k nim také přidá UFO, objekt připomínající létající talíř a metající kolem sebe rakety. Mimochodem, s nějakou umělou inteligencí nepočítejte, nepřátelé jdou přímo na cíl nebo krouží vždy po obdobných trajektoriích.
Celkem ve hře najdeme padesát úrovní s mírně odlišnou grafickou stylizací, různými typy nepřátel a tvary konstrukcí z trubek, což vyžaduje různé strategie postupu, manévrování apod. A to je právě to, co činí Kobo Deluxe takovou výzvou. Nebo na vyšší obtížnost možná spíš frustrujícím zážitkem, protože úroveň obtížnosti "jeden zásah = smrt" je vskutku jen pro ty nejnáročnější. Životů je málo a přibývají velmi zřídka (zpravidla při zničení dostatečného množství nepřátel).
Je efektivnější pálit v krátkých dávkách, zvláště při vyšší úrovni obtížnosti se zbraňový systém přehřívá, a tak není výhodné jednoduše si položit těžítko na tlačítko pro střelbu. Tím také roste náročnost likvidace uzlů v některých úrovních, protože prostřílet se k nim skrze neustále doplňovanou hradbu (či spíše frontu) z raket nebo jiných projektilů není snadné.
Při míření na objekty na hraně obrazovky pomůže maličká schematická mapka v rohu obrazovky. Ano, i taktika ostřelování zde má své místo vedle takřka kamikaze průletů nebo kroužení v piruetách.
Za sestřelené objekty se přičítá skóre, ukládá se to nejvyšší dosažené (tabulka bohužel chybí). I to může prodloužit herní dobu – na nejnižší obtížnost ji odhaduji v řádu hodin na všech padesát map (které se točí ve smyčce, pokud je všechny zvládnete). Ale myslím, že zde se těžko lze bavit o čase nutném "k dohrání", protože příběh v Kobo Deluxe zcela chybí – jde jen o to, nakolik vás hra chytí. Za sebe můžu konstatovat, že je hodně návyková. Navíc se hodí i na prosté "tupé" odreagování: v zásadě není třeba přemýšlet, stačí reflexy.
Ovládání je velice minimalistické, aby bylo možné se skutečně soustředit jen na hru. Stačí kurzorové šipky a Ctrl nebo Shift. Nebo myš, případně joystick.
Grafické zpracování rozhodně neruší, označil bych ho za příjemné – vypadá velmi uhlazeně (ačkoliv se to tak na statických obrázcích nemusí zdát), efekty neruší a počítá se rozlišením až 2560×1600. Stejně tak zvuky jsou na slušné úrovni, elektronická hudba se generuje za chodu ve velmi vysoké kvalitě – ovšem není to můj šálek čaje, proto jsem ve hře zvuk brzy vypnul.
Kobo Deluxe je šířeno pod svobodnou licencí GNU, dá se stáhnout pro celou řadu platforem včetně některých mobilních zařízení a pravděpodobně je v repozitářích vaší distribuce. Pro vykreslování se používá SDL, příp. OpenGL. Hrát jde jak v celoobrazovkovém režimu, tak v okně.
Sluší se zmínit, že Kobo Deluxe je předělávkou starší arkády XKobo a autor intenzivně pracuje na pokračování Kobo II, které už je ale komerční.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: