O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Vývojáři o LiVES tvrdí, že byl navržen pro jednoduchost a kompaktnost, přesto nevypustili některé pokročilejší vlastnosti. Výsledek jejich snažení můžete posoudit sami, mně jako jednoduchý nepřijde – ovládání působí v některých okamžicích neintuitivně a uživatel tak může být zmaten.

Úvodní obrazovka, spuštění chvilku zabere

Hlavní okno (práce s jedním klipem)
Už při pohledu na výčet vlastnosti vám dojde, že zase tak jednoduchý editor to nebude – vybral jsem (nebo jsem se o to alespoň pokusil) jen ty nejklíčovější vlastnosti:
Na oficiální stránce najdete archivy se zdrojovými kódy a návody pro Debian, Ubuntu, Gentoo, Slackware a Arch Linux. RPM balíčky jsem nenašel, musel jsem LiVES (na Fedoře 11) zkompilovat, což ale nebyl problém. Pro OpenSUSE najdete balíčky v packmanovi.
Každý z video editorů (nejen na *nixových systémech) se od svých konkurentů vždy trochu liší, ať už vzhledově nebo způsobem ovládání.
LiVES rozděluje práci na dvě hlavní části: Práci s jedním klipem a práci ve více stopách. Tento režim se přepíná v Editovat → VÍCESTOPÝ režim a naopak Editovat → EDITOR KLIPU (pro změnu režimu musíte mít otevřen alespoň jeden klip).Soubory, se kterými chcete pracovat, se načítají z menu Soubor (kde můžete načíst adresář (více souborů), jeden soubor, popřípadě proud). Po výběru souboru budete dotázáni na část, kterou chcete importovat, v případě výběru více souborů proběhne automaticky import celých souborů. Samotné zpracování souborů (před tím, než můžete se soubory pracovat) trvá řádově stovky sekund pro 45minutové DivX video.
Každopádně obecná funkčnost je vcelku dobře zpracovaná. Můžete importovat věci z video DVD. Ukládat sady (něco na způsob projektů). Ukládat pouze výběr nebo importovat a exportovat sady pro starší verze.
U editace můžete provádět akce se schránkou, jak je libo (funkce „sloučit výběr se schránkou“ není vůbec špatná). Můžete si takové vybrat, jestli chcete pracovat s audiem a zároveň s videem, nebo samostatně.
I v editoru klipu můžete mít otevřeno více klipů zároveň; v takovém případě mezi nimi přepínejte v menu Klipy. Výběr klipu můžete uskutečnit více cestami – zadat číslo počátečního a koncového snímku nebo myší vybrat výběr. Což je trochu komplikovanější – pro počáteční výběr klikněte myší v levé části výběru a za současného držení dojeďte na požadovaný snímek. Pro koncový bod proveďte totéž, ale v pravé části.

Výběr klipu (samotný výběr je zobrazen bíle)
Efekty můžete přidat z menu Efekty. Po kliknutí na efekt se objeví okno s možnostmi nastavení jednotlivých efektů. Po odkliknutí efektů se provede aplikace efektu na klip, zase chvilku to zabere. Klipy můžete otáčet i ořezávat. Obojí se po odkliknutí zpracovává.
Kromě práce se standardními video klipy můžete v menu Nástroje → Generovat vytvořit klipy jednou barvou, načtením obrázku a nebo vytvořit klip titulků.
Pro akce se zvukem je v menu vyčleněna položka Zvuk. Můžete přidat jiný zvuk, exportovat výběr, nahradit zvuk v aktuálním výběru za ticho, vymazat zvuk nebo ho jen zesílit/ztišit. Užitečná funkce může být též převzorkování zvuku.
V menu Info si můžete nechat zobrazit informace o aktuálním video klipu, přidat komentář nebo zobrazit zprávy LiVES.
Po přepnutí do vícestopého režimu budete muset zadat rozměry snímku a snímkovou frekvenci (něco podobného jako nastavení projektu). Vyberte Target encoder a následně Výstupní formát videa a audia – abyste výsledek mohli vyrenderovat.
Samotné okno LiVES se příliš nezmění. V menu přibudou další položky, ve středové části vidíte otevřené klipy, které můžete přetáhnout do časové osy. Pokud budete chtít schovat spodní výpis zpráv stiskněte Expanded View.
Klipy do časové osy přetáhněte, po kliknutí myší na jeden klip ho můžete táhnutím přesunout.
Výběr časové osy můžete provést kliknutím těsně pod pravítko. Se stopami můžete pracovat přes menu Stopy. Kromě přidávání a mazání stop můžete do stopy vložit mezeru.
V menu Pohled můžete přepínat mezi seznamem klipů, nastavením krajních bodů a seznamem aplikovaných efektů.
Samotné renderování zahájíte z menu Render – můžete vybrat, zda-li chcete renderovat video nebo i audio.Možnosti nastavení jsou opravdu široké od kvality náhledu, výchozího formátu obrázků až po detailní nastavení varování.
LiVES je poměrně vyspělý kousek softwaru. Aspekty jako náhledová okna, kde je to jen možné, velice spolehlivé obnovení po pádu a velké množství efektů vyžadují pochvalu. Avšak jsou zde i méně hezké aspekty – program často potlačuje výchozí chování GTK+, některé prvky dělá až příliš svérázně. Český překlad je přítomen, ale místy je odbytý (chybí mezery, některé výrazy jsou obtížněji pochopitelné).
Na rozdíl od Kdenlive provedení akcí nepočká až na renderování. Grafika LiVES nehýří barvami tak jako ta v Kdenlive. Styl práce je o trochu jiný, ale svou cílovou skupinu si jistě najde (někomu může připomínat VirtualDub). Rozhodně tedy je potřeba s LiVES počítat jako s vyspělým video lineárním i nelineárním editorem.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Diskuse byla administrátory uzamčena
Proc nemuzes mit iMovie? Kolik casu si presedel nad linuxem? A cas jsou penize, uz jsi davno moh frcet na Macu i s iMovie a mozna i FinalCut 
napr. proto ze strihani videa je 0.01% toho co na pocitaci provadim, pak jsou, bohuzel pro Apple, 99.99 procent veci kde Linux je lepsi. Napr. jako vyvojar musim pouzivat Eclipse/Netbeans a tam bych neustale resil problemy ohledne toho ze se Applce v dobe globalni krize rozhodl setrit prave na Javovske podpore.
No jak by eclipse vadilo na jak stare jave frci.. Vymluvy ! :) Facha mi na macu apache/php/postgres/eclipse+stado pluginu skousel jsem i netbeans a v pohode.
ano da se to pouzivat k vyvoji, tak vam gratuluji, ale japrogramuji v Jave 90% casu tak da rozum ze prece jen dam prednost Linuxu pred Applem. Na Macu se da v Jave programovat stejne jako se na Linuxu da strihat video.
Na Macu se da v Jave programovat stejne jako se na Linuxu da strihat video.
Tak tady nesouhlasím. Zas tak hrozný to s tím vývojem není. 
Jen dotaz (nejsem programator a vim o tom prd) porad ctu ze se neco pise v jave, ale vubec nevim jaky programy se v ni pisou? (vim ze se pouziva i na webech a hry pro mobily), co ja mam zkusenosti s javovejma aplikacema tak to vzdy byla hruza a des jak ovladani tak po strance vzhledu.
Souhlasim s tim, ze rozlozeni ovladacich prvku v dialozich na screenshotech je hodne odflaknuty. Veci typu kdyz mam tri radky za sebou s naprosto stejnym spinbuttonem (RGB) a kazdej spinbutton je oproti predchozimu radku posunutej doprava... Bleee. B-( Me se pro jednoduchost libi Kino, ale treba se tohohle kousku GUI chytne nekdo, kdo to procisti a uhladi a vznikne z toho neco pouzitelnyho...
Ano, to gui není ideální, prakticky to vypadá, jako by vývojáři neměli nikoho na usabilitu.
ja se taky ze zacatku soustreduji na funkcnost a teprv v dalsich verzich na vzhled. Dejme jim jeste par verzi cas...
Nebo aspoň souhrnné návrhy odborníka jak GUI upravit...
Ehm, zkusil sis precist Gnome HIG? Zjistil bys, ze tohle rozhodne neni typicky vypadajici GTK aplikace a mozna by sis dost vyrazne musel poopravit nazor na usability Gnome aplikaci obecne. Vim, ze Gnome != GTK, ale vetsina kvalitnich GTK aplikaci se snazi HIG splnovat.
Co se týče složitosti, novou verzi jsem neskoušel, ale ta "předrokadvouměsíční" verze byla jednoduchá jak facka. Jsem rád, že se zlepšila stabilita.
No při rychlosti opensource vývoje se za dva měsíce změnil možná tak splash screen :D
"předrokadvouměsíční"
To bude skoro polsky, že? ;)
Changelog 20090729
- removed splash screen to increase stability
+ changed comment on m4st4hack4_spped_improovement class to "Now only God."
Changelog 20090728
+ added comment to m4st4hack4_spped_improovement class as "Only God and I know how this recursion works."