Ubuntu pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 1. snapshot Ubuntu 26.04 LTS (Resolute Raccoon).
Zástupci členských států EU se včera shodli na návrhu, který má bojovat proti šíření materiálů na internetu zobrazujících sexuální zneužívání dětí. Nařízení známé pod zkratkou CSAM a přezdívané chat control mělo množství kritiků a dlouho nebyla pro jeho schválení dostatečná podpora. Pro schválení byla potřeba kvalifikovaná většina a dánské předsednictví v Radě EU se snažilo dosáhnout kompromisu. Návrh nakonec po dlouhých týdnech
… více »Britské herní studio Facepunch stojící za počítačovými hrami Garry's Mod a Rust uvolnilo svůj herní engine s&box (Wikipedie) jako open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT. Herní engine s&box je postavený nad proprietárním herním enginem Source 2 od společnosti Valve.
Vývoj programovacího jazyka Zig byl přesunut z GitHubu na Codeberg. Sponzoring na Every.
Stejně jako GNOME i KDE Plasma končí s X11. KDE Plasma 6.8 poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Poslanci Evropského parlamentu dnes vyzvali k výraznému zvýšení ochrany nezletilých na internetu, včetně zákazu vstupu na sociální sítě pro osoby mladší 16 let. Legislativně nezávazná zpráva, kterou dnes odsouhlasil Evropský parlament poměrem 493 hlasů pro ku 92 proti, kromě zavedení věkové hranice 16 let pro využívání sociálních sítí, platforem pro sdílení videí či společníků s umělou inteligencí (AI) vyzývá také k zákazu … více »
Doom v KiCadu nebo na osciloskopu? Žádný problém: KiDoom: Running DOOM on PCB Traces a ScopeDoom: DOOM on an Oscilloscope via Sound Card.
Po AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.1 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Open source reimplementace počítačových her Tomb Raider I a Tomb Raider II spolu s dalšími vylepšeními a opravami chyb TRX byla vydána ve verzi 1.0. Jedná se o sloučení projektů / enginů TR1X a TR2X do jednoho TRX. Videoukázka na YouTube.
Společnost Seznam.cz spouští konverzační nástroj založený na umělé inteligenci Seznam Asistent. Asistent využívá vlastní jazykový model SeLLMa a dočasně i komerční modely od OpenAI provozované v evropských datacentrech prostřednictvím Microsoft Azure. Dlouhodobým cílem Seznamu je provozovat Asistenta výhradně na interních jazykových modelech a ve vlastních datových centrech.
Pokud jsem na jiném stroji a nemám čas nebo náladu si výše uvedený font instalovat a není ani jiná bitmapová vhodná alternativa, tak aspoň zásadně vypínám hinting/antialiasing. Nechápu lidi, který dokážou hodiny doostřovat ty neostrý kontury.
...asi je to moc průhledný...Proč? Opravdoví programátoři používají WingDings.
xfonts-base, ale minimalne v Ubuntu se bitmapove fonty defaultne neobjevuji v nabidkach.
misc-fixed :)
Myšlenka dobrá, ale provedení článku špatné.
První věc, která člověka praští do očí, jsou obrázky. Zveřejňovat snímky písma s podpixelovým vyhlazovováním může jenom barbar, kterému je jedno, na jaké písmo několik hodin deně kouká
. Lepší by bylo, kdyby ukázky byly udělány jako HTML + CSS dokument, takže by si každý, po instalaci patřičného fontu, mohl prohlédnout, jak písmo vypadá na jeho monitoru.
Rozbor ani snímky neřeší inverzní barvy (osobně neznám člověka, který by celý den koukal na bílý terminál), „tučný“ řez písma (mnoha fontům chybí tučné české znaky, které jsou běžné v manuálových stránkách a curses aplikacích), neukazuje kvalitu písma na „běžném“ strojovém výpisu (například dmesg, v bloku si pak člověk všimne mnoha odlišností a chyb).
A nakonec chybí písma bitmapová. Osobně jsem zatím nenašel obrysovou vektorovou náhradu za -misc-fixed-medium-r-normal-*. Ostatní fonty jsou buď moc baculaté nebo moc nitkovité nebo nemají patky nebo mají chyby (hlavně nemají rovnoměrnou světlost).
Zveřejňovat snímky písma s podpixelovým vyhlazovováním může jenom barbar, kterému je jedno, na jaké písmo několik hodin deně kouká.Jsem tedy také barbar. Nepřijde mi na tom nic zvláštního, používám to tak a vyhovuje mi to. Navíc naprostá většina distribucí má ve výchozím nastavení vyhlazování zapnuté.
Lepší by bylo, kdyby ukázky byly udělány jako HTML + CSS dokument, takže by si každý, po instalaci patřičného fontu, mohl prohlédnout, jak písmo vypadá na jeho monitoru.To by podle mě rozhodně nebylo lepší, protože by článek nutil lidi instalovat všechny ty fonty, aniž by věděli, jak vypadají. Smysl článku je ukázat čtenářům, jak ta písma vypadají, aniž by museli každý font sami instalovat. Někdo používá AA, někdo ne, ale důležité je, že lze ze screenshotů získat základní představu o tom, jak font vypadá.
Rozbor ani snímky neřeší inverzní barvy (osobně neznám člověka, který by celý den koukal na bílý terminál)Já jich znám dost a jsem jeden z nich. Tmavé písmo na světlém povrchu mi vyhovuje více, i když na monitor koukám mnoho hodin denně. Ale především - jak to souvisí s fontem?
„tučný“ řez písma (mnoha fontům chybí tučné české znaky, které jsou běžné v manuálových stránkách a curses aplikacích)To je pravda, to by v článku být mělo. Ale můžeme to doplnit, díky za tuhle připomínku.
neukazuje kvalitu písma na „běžném“ strojovém výpisu (například dmesg, v bloku si pak člověk všimne mnoha odlišností a chyb).I to by šlo doplnit, ale pochybuji o užitečnosti.
A nakonec chybí písma bitmapová. Osobně jsem zatím nenašel obrysovou vektorovou náhradu za -misc-fixed-medium-r-normal-*.Je tam bitmapový Terminus, ale na klasický fixed se zapomnělo, to je pravda. Pod svícnem bývá tma... Zkusíme doplnit.
Nepřijde mi na tom nic zvláštního, používám to tak a vyhovuje mi to. Navíc naprostá většina distribucí má ve výchozím nastavení vyhlazování zapnuté.To vyhlazování je ale nakonfigurované pro konkrétní monitor nebo displej, případně i podle toho, jak to vyhovuje konkrétnímu uživateli. Pak se to ale zobrazí úplně někde jinde, což samozřejmě může dopadnout dost špatně.
To by podle mě rozhodně nebylo lepší, protože by článek nutil lidi instalovat všechny ty fonty, aniž by věděli, jak vypadají. Smysl článku je ukázat čtenářům, jak ta písma vypadají, aniž by museli každý font sami instalovat. Někdo používá AA, někdo ne, ale důležité je, že lze ze screenshotů získat základní představu o tom, jak font vypadá.Možná by se to dalo řešit vektorovými obrázky (SVG), i když je dost možné, že (ne)vyhlazování vektorové grafiky v proglížeči bude jiné, než (ne)vyhlazování písma v systému.
Jsem tedy také barbar. Nepřijde mi na tom nic zvláštního, používám to tak a vyhovuje mi to. Navíc naprostá většina distribucí má ve výchozím nastavení vyhlazování zapnuté.Problém je, že zapomínáš na lidi, kteří mají jinak uspořádané barvy v pixelu a na lidi s CRT. A co se týče síly hintingu tak ta je taky dost subjektivní, já ho třeba nesnesu vůbec.
Nene, o to zde vůbec nešlo. Jde o to, že ty bitmapy fungují správně jenom na určité části monitorů. Schválně si někdy zkus na LCDčku posunout třeba v gimpu nebo kritě pixelovou čáru o třetinu pixelu. Ten posun o třetinu pixelu ti bude fungovat jenom vodorovně nebo jenom svisle a to ještě jenom když zvolíš správné řazení subpixelů. Samozřejmě to musíš dělat na monitoru, co vůbec se seřazenými subpixely pracuje.Zveřejňovat snímky písma s podpixelovým vyhlazovováním může jenom barbar, kterému je jedno, na jaké písmo několik hodin deně kouká.Jsem tedy také barbar. Nepřijde mi na tom nic zvláštního, používám to tak a vyhovuje mi to. Navíc naprostá většina distribucí má ve výchozím nastavení vyhlazování zapnuté.
Nene, o to zde vůbec nešlo. Jde o to, že ty bitmapy fungují správně jenom na určité části monitorů.Aha, v tom případě se omlouvám. Nezbývá než doufat, že screenshoty v současné podobě poslouží alespoň k tomu, aby si šlo udělat představu o tvaru znaků, když už nebudou na všech monitorech "krásné".
připadá mi že jste to s tím převymýšlením přehnal :)Připadá mi, že děláte moc rychlé soudy, a přitom neposkytujete argumenty. Takže i kdybyste měl pravdu, tak ji zřejmě nebudete umět nijak podložit. Zcela logicky, jestliže hinting umožňujě mírně vyladit geometrii písma tak, aby dobře sedělo na pixelovou mřížku (a tedy využíval celé pixely a nepůsobilo nepravidelně rozmazaně)... aspoň tak jsem pochopil různé zdroje, co byly zrovna po ruce... tak nevidím jediný důvod, proč by nemohl u subpixelů vylaďovat jemněji. Bílou tečku na černém pozadí i černou tečku na bílém lze při použití subpixelů v některém směru trefovat s trojnásobnou přesností (jinak řečeno, lze posouvat o třetinu pixelu). Takže bych hádal, že z toho může rendering písma těžit hned v několika oblastech, může trefovat písmo na jemnější mřížku a může jemněji vyhlazovat, opět s přesností v jednom směru na pixel, v druhém směru na třetinu pixelu.
Nezbývá než doufat, že screenshoty v současné podobě poslouží alespoň k tomu, aby si šlo udělat představu o tvaru znaků
A to je právě ta nejméně podstatná vlastnost. Tvar znaků je jen o zvyku. Pokud je písmo jen jiné, ale jinak dobré, tak je vše v pořádku. Ale když začnou vyskakovat chyby, tak je zle. (Viděl jsem autory, kteří si chválili tvary, ale že české znaky se nahrazovaly z jiného písma, to jim nevadilo.)
To by podle mě rozhodně nebylo lepší, protože by článek nutil lidi instalovat všechny ty fonty, ...Šel by použít
@font-face selektor z CSS3. Většina aktuálních prohlížečů by měla mít podporu minimálně pro truetype a opentype fonty (Chromium/chrome má i pro SVG).
Rozbor ani snímky neřeší inverzní barvy (osobně neznám člověka, který by celý den koukal na bílý terminál)Já jich znám dost a jsem jeden z nich. Tmavé písmo na světlém povrchu mi vyhovuje více, i když na monitor koukám mnoho hodin denně. Ale především - jak to souvisí s fontem?
Souvisí to s vykreslovacím algoritmem a hintingem.
Vzpomeňme si na optické chytáky, kdy jsou zobrazeny dva stejné předměty, ale jeden je světlý na tmavém pozadí a druhý tmavý na světlém, a divák má rozhodnout, který z nich je větší. Protože světlá barva vydává více světla, leckdo řekne, že ten bílý je větší.
Jiný příklad: Máme černou obrazovku a na ní svítí jeden bílý bod. Máme bílou obrazovku a na ní nesvítí jeden bod. Divák ma bod najít. Druhá situace je často beznadějná.
A tyto jevy musí brát v úvahu vykreslovací algoritmus. A proti němu jde hinting, který mu radí kterou čáru udělat tlustší, která je důležitější. Jenže když si autor fontů svoje rady zoptimalizuje pro tmavé písmo na světlém pozadí a když algoritmus se těmi radami řídí, tak výsledky jsou hrozné.
Konkrétní problém je s diakritickými znaménky, která jsou podstatná, ale knihovna Freetype je často nevykreslí (lépe řečeno je zúží a podpixelovu čáru rozmyje anti-aliasingem do tmavého pozadí). Zrovna tady na Ábíčku v tmavém stylu a písmu DejaVu Sans, obzvlášť u nižších kontrastů (například modré odkazy na tmavém pozadí), je to patrné.
neukazuje kvalitu písma na „běžném“ strojovém výpisu (například dmesg, v bloku si pak člověk všimne mnoha odlišností a chyb).I to by šlo doplnit, ale pochybuji o užitečnosti.
Užitečnost je právě v rozložení světlosti textu. U těch abeced z článku si člověk ničeho nevšimne. Ale když máte blok textu, tak najednou vidíte, že „ď“ má příliš přisazený háček, že nožička „y“ se slévá s diakritikou na nižším řádku, že bříška „a“, “d“, „b“, „p“, „q“ jsou taková divná – každé jiné, že písmu chybí patky (obrazovka vypadá jako směs koleček a čárek), takže při rychlém pohledu na text človek má problém udržet nebo dokonce najít řádek (důležité pro výpisy typu top). A mohl bych pokračovat. Ne nadarmo existuje lorem ipsum.
Ale když máte blok textu, tak najednou vidíte, že „ď“ má příliš přisazený háček, že nožička „y“ se slévá s diakritikou na nižším řádku, že bříška „a“, “d“, „b“, „p“, „q“ jsou taková divná – každé jiné,O kousek výše píšeš, že na tvarech písmen nezáleží... Já bych se spíš ztotožnil s tímto komentářem, protože na tvaru písmen podle mě záleží velmi mnoho. Časem snad článek rozšíříme a doplníme navrhované věci.
Asi si každý pod tvarem představujeme něco jiného.
Já si pod tím představím návrh písma, to čím je písmo charakteristické (přehnaný příklad: fraktální gotické písmo v portovnání s antikvou je samá hrana).
Problém s bříšky je, když třeba „b“ a „p“ je mají jiné.
najednou vidíte, že „ď“ má příliš přisazený háčekJsem se divil, kde má d jaký háček, a ono je to ď, která má v mnou používaném fontu příliš přisazený háček
PDF ke stažení?Lepší by bylo, kdyby ukázky byly udělány jako HTML + CSS dokument, takže by si každý, po instalaci patřičného fontu, mohl prohlédnout, jak písmo vypadá na jeho monitoru.To by podle mě rozhodně nebylo lepší, protože by článek nutil lidi instalovat všechny ty fonty, aniž by věděli, jak vypadají. Smysl článku je ukázat čtenářům, jak ta písma vypadají, aniž by museli každý font sami instalovat. Někdo používá AA, někdo ne, ale důležité je, že lze ze screenshotů získat základní představu o tom, jak font vypadá.
neznám člověka, který by celý den koukal na bílý terminál
Pokud nebudete trvat na bílém a spokojíte se se světle žlutým, tak se vám hlásím.
Každopádně moje nejoblíbenější jsou asi Droid Sans Mono, Inconsolata, v Konsoli teď ale používám font QuickType Mono (což je v podstatě velmi jemně upravené Andale Mono). Docela slušné je i Consolas z MS VS, ale to jaksi není příliš licenčně kompatibilní.
Hinting mám v KDE nastaven na slight, přijde mi to jako rozumný kompromis mezi ostrostí znaků a stavem, kdy to písmo imho už vůbec nevypadá tak, jak by mělo (např. u Droidí familie je to vidět).
příliš šíleně žluťoučký kůň.
A co třeba proto, že se na to většina programátorů spoléhá a zarovnává po znacích, leckdy uvidíš ve zdrojovém kódu tabulku nebo ASCII art, který pomáhá pochopit, co se tam děje.
Přes prázdniny čumím na monitor celou dobu, co jsem vzhůru, a naopak moc nesnesu černé pozadí, je to náročné na oči.
wget píši také stojatým písmem...
Přijde mi dosti hulvátskéI takto lze upozornit na chybu... Děkuji, opraveno.

... To mi připomíná má léta s Amigou 500.
Díky za URL, opravdu vehementní přehled...
Tiskni
Sdílej: