Byl vydán Mozilla Firefox 146.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 146 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Před rokem převzala Digitální a informační agentura (DIA) vlastnictví a provoz jednotné státní domény gov.cz. Nyní spustila samoobslužný portál, který umožňuje orgánům veřejné moci snadno registrovat nové domény státní správy pod doménu gov.cz nebo spravovat ty stávající. Proces nové registrace, který dříve trval 30 dní, se nyní zkrátil na několik minut.
IBM kupuje za 11 miliard USD (229,1 miliardy Kč) firmu Confluent zabývající se datovou infrastrukturou. Posílí tak svoji nabídku cloudových služeb a využije růstu poptávky po těchto službách, který je poháněný umělou inteligencí.
Nejvyšší správní soud (NSS) podruhé zrušil pokutu za únik zákaznických údajů z e-shopu Mall.cz. Incidentem se musí znovu zabývat Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Samotný únik ještě neznamená, že správce dat porušil svou povinnost zajistit jejich bezpečnost, plyne z rozsudku dočasně zpřístupněného na úřední desce. Úřad musí vždy posoudit, zda byla přijatá opatření přiměřená povaze rizik, stavu techniky a nákladům.
Organizace Free Software Foundation Europe (FSFE) zrušila svůj účet na 𝕏 (Twitter) s odůvodněním: "To, co mělo být původně místem pro dialog a výměnu informací, se proměnilo v centralizovanou arénu nepřátelství, dezinformací a ziskem motivovaného řízení, což je daleko od ideálů svobody, za nimiž stojíme". FSFE je aktivní na Mastodonu.
Paramount nabízí za celý Warner Bros. Discovery 30 USD na akcii, tj. celkově o 18 miliard USD více než nabízí Netflix. V hotovosti.
Nájemný botnet Aisuru prolomil další "rekord". DDoS útok na Cloudflare dosáhl 29,7 Tbps. Aisuru je tvořený až čtyřmi miliony kompromitovaných zařízení.
Iced, tj. multiplatformní GUI knihovna pro Rust, byla vydána ve verzi 0.14.0.
FEX, tj. open source emulátor umožňující spouštět aplikace pro x86 a x86_64 na architektuře ARM64, byl vydán ve verzi 2512. Před pár dny FEX oslavil sedmé narozeniny. Hlavní vývojář FEXu Ryan Houdek v oznámení poděkoval společnosti Valve za podporu. Pierre-Loup Griffais z Valve, jeden z architektů stojících za SteamOS a Steam Deckem, v rozhovoru pro The Verge potvrdil, že FEX je od svého vzniku sponzorován společností Valve.
Byla vydána nová verze 2.24 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Práci s protokoly HTTP a FTP implementují třídy QHttp a QFtp, které jsou v Qt dostupné už mnoho let. Ve verzi 4.4 se objevila třída QNetworkAccessManager, která poskytuje jednodušší, ale přesto mocnější API a vývojáři doporučují její použití v nových programech.
Síťování je asynchronní a využívá technologie signálů a slotů. Pošlete požadavek, vytvoří se objekt s odpovědí a tento objekt potom vyšle signál, když je požadavek vyřízený nebo když dojde k chybě.
Při vytváření projektů pracujících s modulem QtNetwork v Qt Creatoru si nezapomeňte modul vyžádat. Pokud projekt vytváříte ručně, tak si do .pro souboru přidejte řádek QT += network.
Ukážeme si, jak poslat HTTP požadavek GET a vypsat získané hlavičky. Program funguje takto:
$ ./httphead http://www.abclinuxu.cz/ Expires: Fri, 22 Dec 2000 05:00:00 GMT Set-Cookie: JSESSIONID=5117noj9m1ik;Path=/ Content-Type: text/html; charset=utf-8 Last-Modified: Thu, 27 Aug 2009 13:38:35 GMT Cache-Control: no-cache, must-revalidate Pragma: no-cache Content-Encoding: gzip Server: Jetty(6.1.11)
http.h: API.
#ifndef HTTP_H
#define HTTP_H
#include <QObject>
#include <QNetworkReply>
#include <QTextStream>
class QNetworkAccessManager;
class HTTP : public QObject
{
Q_OBJECT
public:
HTTP();
int run();
private:
QNetworkAccessManager *manager;
// objekt pro zápis na std. výstup
QTextStream cout;
private slots:
void gotReply(QNetworkReply* reply);
void gotError(QNetworkReply::NetworkError);
};
#endif // HTTP_H
http.cpp
#include "http.h"
/*
#include <QCoreApplication>
#include <QNetworkAccessManager>
#include <QNetworkRequest>
#include <QStringList>
*/
// includne celý modul QtNetwork, který s sebou vtáhne QtCore
#include <QtNetwork>
// tohle potřebujeme pro stdout
#include <cstdio>
HTTP::HTTP() : cout(stdout, QIODevice::WriteOnly)
{
manager = new QNetworkAccessManager(this);
// spojíme signál značící vyřízení požadavku se slotem,
// který zpracuje odpověď
connect(manager, SIGNAL(finished(QNetworkReply*)),
this, SLOT(gotReply(QNetworkReply*)));
}
int HTTP::run()
{
// zkontrolujeme počet argumentů, případně vypíšeme nápovědu
QStringList args = qApp->arguments();
if(args.size() != 2)
{
cout << "usage: " << args.at(0) << " [http url]\n";
cout.flush();
// odsud nelze ukončit program běžným způsobem,
// vysvětlení najdete u souboru main.cpp
return 1;
}
QString url = args.at(1);
// pošleme HTTP požadavek HEAD na dané URL, uložíme si ukazatel na odpověď
QNetworkReply* reply = manager->head(QNetworkRequest(QUrl(url)));
// spojíme odpověď se slotem, který zpracuje případnou chybu
connect(reply, SIGNAL(error(QNetworkReply::NetworkError)),
this, SLOT(gotError(QNetworkReply::NetworkError)));
return 0;
}
// vypíše všechny hlavičky a ukončí program
void HTTP::gotReply(QNetworkReply* reply)
{
foreach(QByteArray header, reply->rawHeaderList())
{
QByteArray value = reply->rawHeader(header);
cout << header << ": " << value << "\n";
}
cout.flush();
qApp->exit(0);
}
// vypíše chybu a ukončí program
void HTTP::gotError(QNetworkReply::NetworkError e)
{
switch(e)
{
case QNetworkReply::NoError:
break;
case QNetworkReply::ConnectionRefusedError:
cout << tr("connection refused") << "\n";
break;
case QNetworkReply::RemoteHostClosedError:
cout << tr("the remote server closed the connection") << "\n";
break;
case QNetworkReply::HostNotFoundError:
cout << tr("host not found") << "\n";
break;
case QNetworkReply::TimeoutError:
cout << tr("connection timed out") << "\n";
break;)
case QNetworkReply::ProtocolUnknownError:
cout << tr("unknown protocol (did you forget http:// ?)") << "\n";
break;
default:
cout << tr("an error occured") << "\n";
break;
}
cout.flush();
qApp->exit(2);
}
main.cpp: V metodě run() nelze ukončit program klasickým způsobem, protože ještě neběží smyčka událostí. Jelikož zde program ukončit potřebujeme (pokud uživatel nezadá argument – URL), tak jsem zvolil jedno z mnoha řešení, jak to obejít.
#include <QCoreApplication>
#include "http.h"
int main(int argc, char *argv[])
{
QCoreApplication a(argc, argv);
HTTP main;
if(main.run() != 0)
return 1;
return a.exec();
}
Zdrojáky si můžete stáhnout v archívu httphead.tar.bz2.
Jelikož má QNetworkAccessManager takové pěkné rozhraní pro stahování souborů, rozhodl jsem se předvést zde metodu get() právě pro stahování z FTP.
Výstup programu vypadá následovně:
$ ./ftpget ftp://gentoo.mirror.web4u.cz/releases/amd64/autobuilds/20090716/install-amd64-minimal-20090716.iso downloaded 121188352 bytes (out of 121188352), which is 100% download finished, file saved as install-amd64-minimal-20090716.iso $ ./ftpget http://gentoo.mirror.web4u.cz/snapshots/portage-20090818.tar.bz2 downloaded 36430733 bytes (out of 36430733), which is 100% download finished, file saved as portage-20090818.tar.bz2
ftpget.h: API.
#ifndef FTPGET_H
#define FTPGET_H
#include <QObject>
#include <QTextStream>
#include <QNetworkReply>
class QFile;
class QNetworkAccessManager;
class FtpGet : public QObject
{
Q_OBJECT
public:
FtpGet();
int run();
private:
QFile* file;
QString fileName;
QNetworkAccessManager* manager;
QNetworkReply* reply;
QTextStream cout;
private slots:
void downloadFinished(QNetworkReply*);
void showProgress(qint64, qint64);
void writeData();
void handleError(QNetworkReply::NetworkError);
};
#endif // FTPGET_H
ftpget.cpp:
#include "ftpget.h"
#include <QtNetwork>
FtpGet::FtpGet() : cout(stdout, QIODevice::WriteOnly)
{
manager = new QNetworkAccessManager(this);
connect(manager, SIGNAL(finished(QNetworkReply*)),
this, SLOT(downloadFinished(QNetworkReply*)));
}
int FtpGet::run()
{
// zkontrolujeme počet argumentů, případně vypíšeme nápovědu
QStringList args = qApp->arguments();
if(args.size() != 2)
{
cout << "usage: " << args.at(0) << " [ftp://file]\n";
cout.flush();
return 1;
}
QUrl url(args.at(1));
// získáme z URL název souboru
fileName = url.path().split('/').last();
if(fileName.isEmpty())
fileName = QString("file_from_%1").arg(url.host());
// otevřeme soubor pro zápis
file = new QFile(fileName);
if(!file->open(QIODevice::WriteOnly))
{
cout << "could not open the file (" << fileName << ")\n";
cout.flush();
return 1;
}
// začneme stahovat
reply = manager->get(QNetworkRequest(url));
// propojíme signály s funkcemi pro zápis, výpis průběhu a zpracování chyb
connect(reply, SIGNAL(downloadProgress(qint64,qint64)),
this, SLOT(showProgress(qint64,qint64)));
connect(reply, SIGNAL(error(QNetworkReply::NetworkError)),
this, SLOT(handleError(QNetworkReply::NetworkError)));
connect(reply, SIGNAL(readyRead()), this, SLOT(writeData()));
return 0;
}
// zapíše průběžně stažená data
void FtpGet::writeData()
{
file->write(reply->readAll());
}
// zavře soubor, informuje o dokončení stahování a ukončí program
void FtpGet::downloadFinished(QNetworkReply* reply)
{
Q_UNUSED( reply )
if(file && file->isOpen())
file->close();
cout << QString("\ndownload finished, file saved as %1\n").arg(fileName);
cout.flush();
qApp->quit();
}
// vypíše průběh stahování
void FtpGet::showProgress(qint64 dl, qint64 all)
{
// procenta
int perc = 0;
// spočítá kolik procent je staženo (pokud to lze)
if(dl > 0 && all > 0)
perc = dl / (all / 100);
// pomocný řetězec s celkovou velikostí
QString sizestr = (all == -1) ? "[unknown total size]" : QString::number(all);
// pomocný řetězec s procenty
QString percstr = "";
if (perc != 0)
percstr = QString(", which is %1%").arg(perc);
// vypíše info o průběhu stahování
cout << QString("\rdownloaded %1 bytes (out of %2)").arg(dl).arg(sizestr) << percstr << "\t\t";
}
// zpracuje chybu (v tomto případě jen vypíše chybový kód, viz první program pro úplné řešení)
void FtpGet::handleError(QNetworkReply::NetworkError e)
{
cout << "\nan error ocurred (code #" << e << "), see http://qt.nokia.com/doc/qnetworkreply.html#NetworkError-enum\n";
qApp->exit(2);
}
main.cpp:
#include <QCoreApplication>
#include "ftpget.h"
int main(int argc, char *argv[])
{
QCoreApplication a(argc, argv);
FtpGet main;
if(main.run() != 0)
return 1;
return a.exec();
}
Zdrojáky si můžete stáhnout v archívu ftpget.tar.bz2.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Zdravim,
mozno mi niekto bude vediet poradit - ked som posledne robil s metodami ktore pracuju s HTTP/HTTPS napriek tomu ze Qt network je deklarovane ako asynchronne na Windows strojoch to sposobovalo "zamrznutie" UI aplikacie pri poziadavkach na server. Ked som to prehnal cez gdb tak Qt vytvoralo cca 5-6 threadov na kazde volanie. Nevie niekto cim to moze byt sposobovane? Vyskytovalo sa to len na Windows, Qt bolo verzie 4.2.2.
Zkus aktuální verzi Qt (dnes 4.5.2) a případně nahlaš chybu vývojářům (viz web qt.nokia.com). Půjde o windows-specific bug.
Pokud to zatím potřebuješ obejít, tak síťování dělej v odděleném vlákně QThread.
finished spojuješ se slotem gotReply/downloadFinished už v konstruktoru, zatímco všechny ostatní až v metodě run (a to dokonce teprve poté, co spustíš samotné stahování)? Intuitivně bych to všechno dělal na jednom místě (asi v run před zahájením stahování)…
Jak korektne implementovat void QTcpServer::incomingConnection ( int socketDescriptor ) pro potomka tridy QTcpServer? Prijde mi, ze to neni mozne. Ta metoda je virtualni, aby mohla byt prepsana. Ale jeji implementace v QTcpServer vyuziva privatni funkce, takze kdyz ji chce nekdo implementovat znovu, nemuze podle me zajistit stejnou funkcnost.
QTcpServer::incomingConnection(socketDescriptor);