Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.
Byl vydán Debian Installer Trixie RC 2, tj. druhá RC verze instalátoru Debianu 13 s kódovým názvem Trixie.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červen (YouTube).
Libreboot (Wikipedie) – svobodný firmware nahrazující proprietární BIOSy, distribuce Corebootu s pravidly pro proprietární bloby – byl vydán ve verzi 25.06 "Luminous Lemon". Přidána byla podpora desek Acer Q45T-AM a Dell Precision T1700 SFF a MT. Současně byl ve verzi 25.06 "Onerous Olive" vydán také Canoeboot, tj. fork Librebootu s ještě přísnějšími pravidly.
Licence GNU GPLv3 o víkendu oslavila 18 let. Oficiálně vyšla 29. června 2007. Při té příležitosti Richard E. Fontana a Bradley M. Kuhn restartovali, oživili a znovu spustili projekt Copyleft-Next s cílem prodiskutovat a navrhnout novou licenci.
Svobodný nemocniční informační systém GNU Health Hospital Information System (HIS) (Wikipedie) byl vydán ve verzi 5.0 (Mastodon).
Open source mapová a navigační aplikace OsmAnd (OpenStreetMap Automated Navigation Directions, Wikipedie, GitHub) oslavila 15 let.
Vývojář Spytihněv, autor počítačové hry Hrot (Wikipedie, ProtonDB), pracuje na nové hře Brno Transit. Jedná se o příběhový psychologický horor o strojvedoucím v zácviku, uvězněném v nejzatuchlejším metru východně od všeho, na čem záleží. Vydání je plánováno na čtvrté čtvrtletí letošního roku.
Práci s protokoly HTTP a FTP implementují třídy QHttp
a QFtp
, které jsou v Qt dostupné už mnoho let. Ve verzi 4.4 se objevila třída QNetworkAccessManager
, která poskytuje jednodušší, ale přesto mocnější API a vývojáři doporučují její použití v nových programech.
Síťování je asynchronní a využívá technologie signálů a slotů. Pošlete požadavek, vytvoří se objekt s odpovědí a tento objekt potom vyšle signál, když je požadavek vyřízený nebo když dojde k chybě.
Při vytváření projektů pracujících s modulem QtNetwork v Qt Creatoru si nezapomeňte modul vyžádat. Pokud projekt vytváříte ručně, tak si do .pro souboru přidejte řádek QT += network
.
Ukážeme si, jak poslat HTTP požadavek GET a vypsat získané hlavičky. Program funguje takto:
$ ./httphead http://www.abclinuxu.cz/ Expires: Fri, 22 Dec 2000 05:00:00 GMT Set-Cookie: JSESSIONID=5117noj9m1ik;Path=/ Content-Type: text/html; charset=utf-8 Last-Modified: Thu, 27 Aug 2009 13:38:35 GMT Cache-Control: no-cache, must-revalidate Pragma: no-cache Content-Encoding: gzip Server: Jetty(6.1.11)
http.h
: API.
#ifndef HTTP_H #define HTTP_H #include <QObject> #include <QNetworkReply> #include <QTextStream> class QNetworkAccessManager; class HTTP : public QObject { Q_OBJECT public: HTTP(); int run(); private: QNetworkAccessManager *manager; // objekt pro zápis na std. výstup QTextStream cout; private slots: void gotReply(QNetworkReply* reply); void gotError(QNetworkReply::NetworkError); }; #endif // HTTP_H
http.cpp
#include "http.h" /* #include <QCoreApplication> #include <QNetworkAccessManager> #include <QNetworkRequest> #include <QStringList> */ // includne celý modul QtNetwork, který s sebou vtáhne QtCore #include <QtNetwork> // tohle potřebujeme pro stdout #include <cstdio> HTTP::HTTP() : cout(stdout, QIODevice::WriteOnly) { manager = new QNetworkAccessManager(this); // spojíme signál značící vyřízení požadavku se slotem, // který zpracuje odpověď connect(manager, SIGNAL(finished(QNetworkReply*)), this, SLOT(gotReply(QNetworkReply*))); } int HTTP::run() { // zkontrolujeme počet argumentů, případně vypíšeme nápovědu QStringList args = qApp->arguments(); if(args.size() != 2) { cout << "usage: " << args.at(0) << " [http url]\n"; cout.flush(); // odsud nelze ukončit program běžným způsobem, // vysvětlení najdete u souboru main.cpp return 1; } QString url = args.at(1); // pošleme HTTP požadavek HEAD na dané URL, uložíme si ukazatel na odpověď QNetworkReply* reply = manager->head(QNetworkRequest(QUrl(url))); // spojíme odpověď se slotem, který zpracuje případnou chybu connect(reply, SIGNAL(error(QNetworkReply::NetworkError)), this, SLOT(gotError(QNetworkReply::NetworkError))); return 0; } // vypíše všechny hlavičky a ukončí program void HTTP::gotReply(QNetworkReply* reply) { foreach(QByteArray header, reply->rawHeaderList()) { QByteArray value = reply->rawHeader(header); cout << header << ": " << value << "\n"; } cout.flush(); qApp->exit(0); } // vypíše chybu a ukončí program void HTTP::gotError(QNetworkReply::NetworkError e) { switch(e) { case QNetworkReply::NoError: break; case QNetworkReply::ConnectionRefusedError: cout << tr("connection refused") << "\n"; break; case QNetworkReply::RemoteHostClosedError: cout << tr("the remote server closed the connection") << "\n"; break; case QNetworkReply::HostNotFoundError: cout << tr("host not found") << "\n"; break; case QNetworkReply::TimeoutError: cout << tr("connection timed out") << "\n"; break;) case QNetworkReply::ProtocolUnknownError: cout << tr("unknown protocol (did you forget http:// ?)") << "\n"; break; default: cout << tr("an error occured") << "\n"; break; } cout.flush(); qApp->exit(2); }
main.cpp
: V metodě run()
nelze ukončit program klasickým způsobem, protože ještě neběží smyčka událostí. Jelikož zde program ukončit potřebujeme (pokud uživatel nezadá argument – URL), tak jsem zvolil jedno z mnoha řešení, jak to obejít.
#include <QCoreApplication> #include "http.h" int main(int argc, char *argv[]) { QCoreApplication a(argc, argv); HTTP main; if(main.run() != 0) return 1; return a.exec(); }
Zdrojáky si můžete stáhnout v archívu httphead.tar.bz2.
Jelikož má QNetworkAccessManager
takové pěkné rozhraní pro stahování souborů, rozhodl jsem se předvést zde metodu get()
právě pro stahování z FTP.
Výstup programu vypadá následovně:
$ ./ftpget ftp://gentoo.mirror.web4u.cz/releases/amd64/autobuilds/20090716/install-amd64-minimal-20090716.iso downloaded 121188352 bytes (out of 121188352), which is 100% download finished, file saved as install-amd64-minimal-20090716.iso $ ./ftpget http://gentoo.mirror.web4u.cz/snapshots/portage-20090818.tar.bz2 downloaded 36430733 bytes (out of 36430733), which is 100% download finished, file saved as portage-20090818.tar.bz2
ftpget.h
: API.
#ifndef FTPGET_H #define FTPGET_H #include <QObject> #include <QTextStream> #include <QNetworkReply> class QFile; class QNetworkAccessManager; class FtpGet : public QObject { Q_OBJECT public: FtpGet(); int run(); private: QFile* file; QString fileName; QNetworkAccessManager* manager; QNetworkReply* reply; QTextStream cout; private slots: void downloadFinished(QNetworkReply*); void showProgress(qint64, qint64); void writeData(); void handleError(QNetworkReply::NetworkError); }; #endif // FTPGET_H
ftpget.cpp
:
#include "ftpget.h" #include <QtNetwork> FtpGet::FtpGet() : cout(stdout, QIODevice::WriteOnly) { manager = new QNetworkAccessManager(this); connect(manager, SIGNAL(finished(QNetworkReply*)), this, SLOT(downloadFinished(QNetworkReply*))); } int FtpGet::run() { // zkontrolujeme počet argumentů, případně vypíšeme nápovědu QStringList args = qApp->arguments(); if(args.size() != 2) { cout << "usage: " << args.at(0) << " [ftp://file]\n"; cout.flush(); return 1; } QUrl url(args.at(1)); // získáme z URL název souboru fileName = url.path().split('/').last(); if(fileName.isEmpty()) fileName = QString("file_from_%1").arg(url.host()); // otevřeme soubor pro zápis file = new QFile(fileName); if(!file->open(QIODevice::WriteOnly)) { cout << "could not open the file (" << fileName << ")\n"; cout.flush(); return 1; } // začneme stahovat reply = manager->get(QNetworkRequest(url)); // propojíme signály s funkcemi pro zápis, výpis průběhu a zpracování chyb connect(reply, SIGNAL(downloadProgress(qint64,qint64)), this, SLOT(showProgress(qint64,qint64))); connect(reply, SIGNAL(error(QNetworkReply::NetworkError)), this, SLOT(handleError(QNetworkReply::NetworkError))); connect(reply, SIGNAL(readyRead()), this, SLOT(writeData())); return 0; } // zapíše průběžně stažená data void FtpGet::writeData() { file->write(reply->readAll()); } // zavře soubor, informuje o dokončení stahování a ukončí program void FtpGet::downloadFinished(QNetworkReply* reply) { Q_UNUSED( reply ) if(file && file->isOpen()) file->close(); cout << QString("\ndownload finished, file saved as %1\n").arg(fileName); cout.flush(); qApp->quit(); } // vypíše průběh stahování void FtpGet::showProgress(qint64 dl, qint64 all) { // procenta int perc = 0; // spočítá kolik procent je staženo (pokud to lze) if(dl > 0 && all > 0) perc = dl / (all / 100); // pomocný řetězec s celkovou velikostí QString sizestr = (all == -1) ? "[unknown total size]" : QString::number(all); // pomocný řetězec s procenty QString percstr = ""; if (perc != 0) percstr = QString(", which is %1%").arg(perc); // vypíše info o průběhu stahování cout << QString("\rdownloaded %1 bytes (out of %2)").arg(dl).arg(sizestr) << percstr << "\t\t"; } // zpracuje chybu (v tomto případě jen vypíše chybový kód, viz první program pro úplné řešení) void FtpGet::handleError(QNetworkReply::NetworkError e) { cout << "\nan error ocurred (code #" << e << "), see http://qt.nokia.com/doc/qnetworkreply.html#NetworkError-enum\n"; qApp->exit(2); }
main.cpp
:
#include <QCoreApplication> #include "ftpget.h" int main(int argc, char *argv[]) { QCoreApplication a(argc, argv); FtpGet main; if(main.run() != 0) return 1; return a.exec(); }
Zdrojáky si můžete stáhnout v archívu ftpget.tar.bz2.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Zdravim,
mozno mi niekto bude vediet poradit - ked som posledne robil s metodami ktore pracuju s HTTP/HTTPS napriek tomu ze Qt network je deklarovane ako asynchronne na Windows strojoch to sposobovalo "zamrznutie" UI aplikacie pri poziadavkach na server. Ked som to prehnal cez gdb tak Qt vytvoralo cca 5-6 threadov na kazde volanie. Nevie niekto cim to moze byt sposobovane? Vyskytovalo sa to len na Windows, Qt bolo verzie 4.2.2.
Zkus aktuální verzi Qt (dnes 4.5.2) a případně nahlaš chybu vývojářům (viz web qt.nokia.com). Půjde o windows-specific bug.
Pokud to zatím potřebuješ obejít, tak síťování dělej v odděleném vlákně QThread.
finished
spojuješ se slotem gotReply
/downloadFinished
už v konstruktoru, zatímco všechny ostatní až v metodě run
(a to dokonce teprve poté, co spustíš samotné stahování)? Intuitivně bych to všechno dělal na jednom místě (asi v run
před zahájením stahování)…
Jak korektne implementovat void QTcpServer::incomingConnection ( int socketDescriptor ) pro potomka tridy QTcpServer? Prijde mi, ze to neni mozne. Ta metoda je virtualni, aby mohla byt prepsana. Ale jeji implementace v QTcpServer vyuziva privatni funkce, takze kdyz ji chce nekdo implementovat znovu, nemuze podle me zajistit stejnou funkcnost.
QTcpServer::incomingConnection(socketDescriptor);