Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Práci s protokoly HTTP a FTP implementují třídy QHttp
a QFtp
, které jsou v Qt dostupné už mnoho let. Ve verzi 4.4 se objevila třída QNetworkAccessManager
, která poskytuje jednodušší, ale přesto mocnější API a vývojáři doporučují její použití v nových programech.
Síťování je asynchronní a využívá technologie signálů a slotů. Pošlete požadavek, vytvoří se objekt s odpovědí a tento objekt potom vyšle signál, když je požadavek vyřízený nebo když dojde k chybě.
Při vytváření projektů pracujících s modulem QtNetwork v Qt Creatoru si nezapomeňte modul vyžádat. Pokud projekt vytváříte ručně, tak si do .pro souboru přidejte řádek QT += network
.
Ukážeme si, jak poslat HTTP požadavek GET a vypsat získané hlavičky. Program funguje takto:
$ ./httphead http://www.abclinuxu.cz/ Expires: Fri, 22 Dec 2000 05:00:00 GMT Set-Cookie: JSESSIONID=5117noj9m1ik;Path=/ Content-Type: text/html; charset=utf-8 Last-Modified: Thu, 27 Aug 2009 13:38:35 GMT Cache-Control: no-cache, must-revalidate Pragma: no-cache Content-Encoding: gzip Server: Jetty(6.1.11)
http.h
: API.
#ifndef HTTP_H #define HTTP_H #include <QObject> #include <QNetworkReply> #include <QTextStream> class QNetworkAccessManager; class HTTP : public QObject { Q_OBJECT public: HTTP(); int run(); private: QNetworkAccessManager *manager; // objekt pro zápis na std. výstup QTextStream cout; private slots: void gotReply(QNetworkReply* reply); void gotError(QNetworkReply::NetworkError); }; #endif // HTTP_H
http.cpp
#include "http.h" /* #include <QCoreApplication> #include <QNetworkAccessManager> #include <QNetworkRequest> #include <QStringList> */ // includne celý modul QtNetwork, který s sebou vtáhne QtCore #include <QtNetwork> // tohle potřebujeme pro stdout #include <cstdio> HTTP::HTTP() : cout(stdout, QIODevice::WriteOnly) { manager = new QNetworkAccessManager(this); // spojíme signál značící vyřízení požadavku se slotem, // který zpracuje odpověď connect(manager, SIGNAL(finished(QNetworkReply*)), this, SLOT(gotReply(QNetworkReply*))); } int HTTP::run() { // zkontrolujeme počet argumentů, případně vypíšeme nápovědu QStringList args = qApp->arguments(); if(args.size() != 2) { cout << "usage: " << args.at(0) << " [http url]\n"; cout.flush(); // odsud nelze ukončit program běžným způsobem, // vysvětlení najdete u souboru main.cpp return 1; } QString url = args.at(1); // pošleme HTTP požadavek HEAD na dané URL, uložíme si ukazatel na odpověď QNetworkReply* reply = manager->head(QNetworkRequest(QUrl(url))); // spojíme odpověď se slotem, který zpracuje případnou chybu connect(reply, SIGNAL(error(QNetworkReply::NetworkError)), this, SLOT(gotError(QNetworkReply::NetworkError))); return 0; } // vypíše všechny hlavičky a ukončí program void HTTP::gotReply(QNetworkReply* reply) { foreach(QByteArray header, reply->rawHeaderList()) { QByteArray value = reply->rawHeader(header); cout << header << ": " << value << "\n"; } cout.flush(); qApp->exit(0); } // vypíše chybu a ukončí program void HTTP::gotError(QNetworkReply::NetworkError e) { switch(e) { case QNetworkReply::NoError: break; case QNetworkReply::ConnectionRefusedError: cout << tr("connection refused") << "\n"; break; case QNetworkReply::RemoteHostClosedError: cout << tr("the remote server closed the connection") << "\n"; break; case QNetworkReply::HostNotFoundError: cout << tr("host not found") << "\n"; break; case QNetworkReply::TimeoutError: cout << tr("connection timed out") << "\n"; break;) case QNetworkReply::ProtocolUnknownError: cout << tr("unknown protocol (did you forget http:// ?)") << "\n"; break; default: cout << tr("an error occured") << "\n"; break; } cout.flush(); qApp->exit(2); }
main.cpp
: V metodě run()
nelze ukončit program klasickým způsobem, protože ještě neběží smyčka událostí. Jelikož zde program ukončit potřebujeme (pokud uživatel nezadá argument – URL), tak jsem zvolil jedno z mnoha řešení, jak to obejít.
#include <QCoreApplication> #include "http.h" int main(int argc, char *argv[]) { QCoreApplication a(argc, argv); HTTP main; if(main.run() != 0) return 1; return a.exec(); }
Zdrojáky si můžete stáhnout v archívu httphead.tar.bz2.
Jelikož má QNetworkAccessManager
takové pěkné rozhraní pro stahování souborů, rozhodl jsem se předvést zde metodu get()
právě pro stahování z FTP.
Výstup programu vypadá následovně:
$ ./ftpget ftp://gentoo.mirror.web4u.cz/releases/amd64/autobuilds/20090716/install-amd64-minimal-20090716.iso downloaded 121188352 bytes (out of 121188352), which is 100% download finished, file saved as install-amd64-minimal-20090716.iso $ ./ftpget http://gentoo.mirror.web4u.cz/snapshots/portage-20090818.tar.bz2 downloaded 36430733 bytes (out of 36430733), which is 100% download finished, file saved as portage-20090818.tar.bz2
ftpget.h
: API.
#ifndef FTPGET_H #define FTPGET_H #include <QObject> #include <QTextStream> #include <QNetworkReply> class QFile; class QNetworkAccessManager; class FtpGet : public QObject { Q_OBJECT public: FtpGet(); int run(); private: QFile* file; QString fileName; QNetworkAccessManager* manager; QNetworkReply* reply; QTextStream cout; private slots: void downloadFinished(QNetworkReply*); void showProgress(qint64, qint64); void writeData(); void handleError(QNetworkReply::NetworkError); }; #endif // FTPGET_H
ftpget.cpp
:
#include "ftpget.h" #include <QtNetwork> FtpGet::FtpGet() : cout(stdout, QIODevice::WriteOnly) { manager = new QNetworkAccessManager(this); connect(manager, SIGNAL(finished(QNetworkReply*)), this, SLOT(downloadFinished(QNetworkReply*))); } int FtpGet::run() { // zkontrolujeme počet argumentů, případně vypíšeme nápovědu QStringList args = qApp->arguments(); if(args.size() != 2) { cout << "usage: " << args.at(0) << " [ftp://file]\n"; cout.flush(); return 1; } QUrl url(args.at(1)); // získáme z URL název souboru fileName = url.path().split('/').last(); if(fileName.isEmpty()) fileName = QString("file_from_%1").arg(url.host()); // otevřeme soubor pro zápis file = new QFile(fileName); if(!file->open(QIODevice::WriteOnly)) { cout << "could not open the file (" << fileName << ")\n"; cout.flush(); return 1; } // začneme stahovat reply = manager->get(QNetworkRequest(url)); // propojíme signály s funkcemi pro zápis, výpis průběhu a zpracování chyb connect(reply, SIGNAL(downloadProgress(qint64,qint64)), this, SLOT(showProgress(qint64,qint64))); connect(reply, SIGNAL(error(QNetworkReply::NetworkError)), this, SLOT(handleError(QNetworkReply::NetworkError))); connect(reply, SIGNAL(readyRead()), this, SLOT(writeData())); return 0; } // zapíše průběžně stažená data void FtpGet::writeData() { file->write(reply->readAll()); } // zavře soubor, informuje o dokončení stahování a ukončí program void FtpGet::downloadFinished(QNetworkReply* reply) { Q_UNUSED( reply ) if(file && file->isOpen()) file->close(); cout << QString("\ndownload finished, file saved as %1\n").arg(fileName); cout.flush(); qApp->quit(); } // vypíše průběh stahování void FtpGet::showProgress(qint64 dl, qint64 all) { // procenta int perc = 0; // spočítá kolik procent je staženo (pokud to lze) if(dl > 0 && all > 0) perc = dl / (all / 100); // pomocný řetězec s celkovou velikostí QString sizestr = (all == -1) ? "[unknown total size]" : QString::number(all); // pomocný řetězec s procenty QString percstr = ""; if (perc != 0) percstr = QString(", which is %1%").arg(perc); // vypíše info o průběhu stahování cout << QString("\rdownloaded %1 bytes (out of %2)").arg(dl).arg(sizestr) << percstr << "\t\t"; } // zpracuje chybu (v tomto případě jen vypíše chybový kód, viz první program pro úplné řešení) void FtpGet::handleError(QNetworkReply::NetworkError e) { cout << "\nan error ocurred (code #" << e << "), see http://qt.nokia.com/doc/qnetworkreply.html#NetworkError-enum\n"; qApp->exit(2); }
main.cpp
:
#include <QCoreApplication> #include "ftpget.h" int main(int argc, char *argv[]) { QCoreApplication a(argc, argv); FtpGet main; if(main.run() != 0) return 1; return a.exec(); }
Zdrojáky si můžete stáhnout v archívu ftpget.tar.bz2.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Zdravim,
mozno mi niekto bude vediet poradit - ked som posledne robil s metodami ktore pracuju s HTTP/HTTPS napriek tomu ze Qt network je deklarovane ako asynchronne na Windows strojoch to sposobovalo "zamrznutie" UI aplikacie pri poziadavkach na server. Ked som to prehnal cez gdb tak Qt vytvoralo cca 5-6 threadov na kazde volanie. Nevie niekto cim to moze byt sposobovane? Vyskytovalo sa to len na Windows, Qt bolo verzie 4.2.2.
Zkus aktuální verzi Qt (dnes 4.5.2) a případně nahlaš chybu vývojářům (viz web qt.nokia.com). Půjde o windows-specific bug.
Pokud to zatím potřebuješ obejít, tak síťování dělej v odděleném vlákně QThread.
finished
spojuješ se slotem gotReply
/downloadFinished
už v konstruktoru, zatímco všechny ostatní až v metodě run
(a to dokonce teprve poté, co spustíš samotné stahování)? Intuitivně bych to všechno dělal na jednom místě (asi v run
před zahájením stahování)…
Jak korektne implementovat void QTcpServer::incomingConnection ( int socketDescriptor ) pro potomka tridy QTcpServer? Prijde mi, ze to neni mozne. Ta metoda je virtualni, aby mohla byt prepsana. Ale jeji implementace v QTcpServer vyuziva privatni funkce, takze kdyz ji chce nekdo implementovat znovu, nemuze podle me zajistit stejnou funkcnost.
QTcpServer::incomingConnection(socketDescriptor);