×
    včera 21:33 | Komunita

Fedora 40 release party v Praze proběhne v pátek 17. května od 18:30 v prostorách společnosti Etnetera Core na adrese Jankovcova 1037/49, Praha 7. Součástí bude program kratších přednášek o novinkách ve Fedoře.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 21:11 | IT novinky

Stack Overflow se dohodl s OpenAI o zpřístupnění obsahu Stack Overflow pro vylepšení OpenAI AI modelů.

včera 17:55 | Nová verze

AlmaLinux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4 (Mastodon, 𝕏). S kódovým názvem Seafoam Ocelot. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.

včera 17:11 | IT novinky

Před 50 lety, 5. května 1974 v žurnálu IEEE Transactions on Communications, Vint Cerf a Bob Kahn popsali protokol TCP (pdf).

včera 13:44 | Zajímavý článek

Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 717 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.

včera 04:00 | Nová verze

Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.10.38 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 00:22 | Komunita

Google zveřejnil seznam 1220 projektů od 195 organizací (Debian, GNU, openSUSE, Linux Foundation, Haiku, Python, …) přijatých do letošního, již dvacátého, Google Summer of Code.

5.5. 22:22 | IT novinky

Na základě DMCA požadavku bylo na konci dubna z GitHubu odstraněno 8535 repozitářů se zdrojovými kódy open source emulátoru přenosné herní konzole Nintendo Switch yuzu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    5.5. 00:33 | Nová verze

Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.

4.5. 15:00 | Komunita

O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).

Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (63%)
     (8%)
     (15%)
     (15%)
    Celkem 123 hlasů
     Komentářů: 8, poslední 4.5. 08:25

CSS Kaskádové styly - Kompletní průvodce

14. 3. 2003 | Vlastimil Ott | Recenze | 4867×

Recenze knihy Petra Staníčka.

Kniha, kterou jsem si nedávno koupil a jejíž recenzi vám předkládám, vyšla na počátku letošního roku v nakladatelství Computer Press. Hledal jsem nějaký titul, který by mně podrobně objasnil všechna zákoutí CSS stylů (a že jich je!) a vysvětlil mně, jak styly efektivně, a především korektně využívat. Chci, aby stránky, které vytvářím, měly stejnou hodnotu se styly i bez nich. Na tento fakt klade důraz i sám autor této příručky.

Na úvod si řekněme, jak je téma v knize zpracováno, resp. rozděleno do kapitol. Je jich celkem pět plus rejstřík, jehož absence je v tomto typu literatury nemyslitelná. Kapitoly jsou bohatě členěny do podkapitol a ty ještě hlouběji. Autor čtenáři na začátku představí ukázkovou stránku firmy Vonásek&Vocásek, která se zabývá obchodem se šroubky. Stránka je tvořena různými nestandardními konstrukcemi jazyka HTML a autor ji doslova před našima očima vnitřně přetváří pomocí kaskádových stylů. Stránka tedy zůstává vizuálně stejná, mění se však její struktura, která má - podle autora, odpovídat normě. Při tomto přepracovávání autor počítá i s nedostatky jednotlivých prohlížečů.

Nedá mi to, abych zde nevysekl poklonu: autor si dal tu práci a stránku vytvářel tak, aby vypadala v každém z nejrozšířenějších prohlížečů co možná nejlépe. Záměrně nepíšu "v každém stejně", protože Petr Staníček stránku píše tak, aby se dala korektně a čitelně prohlížet i Linksem (Lynxem). Pročtením knihy jsem došel k závěru, že autor stránku (a všechny vlastnosti CSS) testoval v prohlížečích Internet Explorer na platformě Windows (verze 4, 5, 5.5, 6) a Macintosh (4 a 5), Netscape Navigator/Mozilla (4.x, 6/1, všechny platformy), Opera (4, 5 Windows) a již zmíněném Linksu (pochopitelně jen jako kontrolu "čitelnosti" ukázkové stránky ;-) ). Oceňuji tedy například i to, že sejmuté náhledy pocházejí z Mozilly a ne jen z IE, jak bývá obvykle zvykem, zejména u autorů píšících pro Computer Press.

První kapitola

První kapitola se nečekaně jmenuje "Úvod" a zasvěcuje čtenáře do historie vývoje CSS, jejich začleněním do HTML dokumentů, problémy s implementací standardů v různých prohlížečích a také se zabývá otázkou, kterou linuxáci určitě dobře znají: A jak prosím tě udělám tohle a tohle s tím CSS?! (Podobnost situace při přechodu na Linux je čistě náhodná;-))

Druhá kapitola

Druhá kapitola se jmenuje "Formátování s CSS v kostce" a je vstupním seznámením s vlastnostmi CSS. Autor klade důraz na fakt, že je nutné v dokumentech odlišovat logickou strukturu od vizuálního ztvárnění, což je ostatně i principem normy HTML 4.0, XHTML, XML a CSS. V této kapitole je nastíněno základní použití stylu v dokumentech, konkrétně vytvoření tabulky stylů (včetně rozlišování mezi pravidly, prvky, selektory), aplikování vlastností textu, formátování bloků stránky a základní vlastnosti prvků.

Třetí kapitola

Ve třetí kapitole se čtenář podívá "pod kapotu CSS"; seznámí se s definicemi a použitím CSS v dokumentech HTML, XHTML a XML a úrovní podpory CSS v různých prohlížečích. Další témata jsou syntaxe CSS, hodnoty a jednotky, média v CSS (např. zvukový výstup, výstup v Braillově písmu, výstup pro kapesní počítač, tiskárnu, promítané prezentace, obrazovku počítače, televizní obrazovku a terminál). V této části autor vysvětluje (požadovanou) logickou strukturu dokumentu, dědičnost, kaskádovost (tedy důvod, proč mají styly toto slovo v názvu), vizuální formátovací model CSS (princip, jakým je výsledná stránka skládána a zobrazována) a tabulky a jejich formátování.

Čtvrtá kapitola

Následující kapitola, "Přehled funkcí a vlastností CSS", je možná nejpraktičtější ze všech. (Ne, že by ty předchozí zajímavé nebyly.) Obsahuje vyčerpávající přehled všech vlastností jednotlivých prvků. Ve zkratce: kompatibilita v prohlížečích, obecné funkce CSS, vlastnosti rámů, formátování řádkových prvků, vlastnosti pozadí, generovaný obsah a seznamy, vlastnosti tabulek, stránkování a způsob, jak je ovlivňovat, vlastnosti zvukových stylů. Jestliže se předchozí kapitoly vázaly k ukázkové stránce, je tato kapitola obecnějšího charakteru. Obsahuje cca 80 (!) tabulek dvojího druhu.

Tabulky vlastností

V prvním typu nalezne čtenář vlastnosti všech prvků, konkrétně následující informace:

• hodnota
    • výchozí hodnota (snad poprvé nenacházím v odborné literatuře slovo "default" nebo "defaultní" ;-) )
    • zda lze použít procenta pro stanovení rozměrů (velice praktická informace)
    • zda se vlastnost dědí od rodiče
    • na které prvky se vlastnost aplikuje
    • na která média se vlastnost aplikuje

Podpora vlastností v konkrétních prohlížečích

Ve druhém typu tabulek, a teď se drž, milý čtenáři, nalezneme zobrazení podpory jednotlivých vlastností včetně konkrétních (!) hodnot v daných prohlížečích s patřičným komentářem. Zní to neuvěřitelně, ale je to tak. Například vlastnost rámů Obtékání má následující úspěšnost u jednotlivých prohlížečů:

Obtékání IE Win 4 IE Win 5 IE Win 5.5 IE Win 6 IE Mac 4 IE Mac 5 NN/Mo 4 NN/Mo 6 Opera 4 Opera 5
    float chybně chybně ? ? ? ? chybně ? ? ?
    left chybně! chybně! ok ok ok ok chybně! ok ok ok
    right chybně! chybně! ok ok ok ok chybně! ok ok ok
    none ok ok ok ok ok ok ok ok ok ok

Legenda: "chybně" znamená, že prohlížeč funkci zpracovává s chybami, "chybně!" je na hranici zhroucení prohlížeče, "?" znamená, že prohlížeč příkaz realizuje nepředvídatelně (podle situace) a "ok" znamená, že prohlížeč funkci zpracovává správně, tj. podle standardu. Mimochodem, z tohoto srovnání nejhůře vycházejí "čtyřkové" verze prohlížečů Internet Explorer a Netscape Navigator. Mozilla se drží na špici. ;-)

Tato tabulka je pouze výsekem jedné z tabulek ve čtvrté kapitole. Vývojář tak dostává do ruky kompletní referenci a ví, jak jeho stránky budou vypadat v tom či onom prohlížeči. Divím se, že autor nenapsal na úvod, že děkuje své manželce/ přítelkyni za trpělivost (jak to dělávají "západní" autoři). Já bych u takového srovnávání dostal infarkt. 8-D

Pátá kapitola

Poslední kapitola se jmenuje Praxe. Staníček se věnuje konkrétním radám při vytváření CSS dokumentů: máme zapomenout na "čtyřky" (čili na výše zmíněné verze IE a NN), které považuje za prohlížeče neschopné korektně zobrazit dokument formátovaný CSS. Dále se zmiňuje o dynamickém HTML a, jak to tak v našich počítačích bývá, také o CSS v českém prostředí. Uvádí typická písma systémů Windows a způsob, jak dosáhnout stejného zobrazení dokumentu napříč platformami. Praktickým doplňkem je také tabulka stylů HTML 4.0 (čili přednastavených hodnot). Na poslední straně kapitoly najdeme internetové odkazy na normy a standardy nejen konsorcia W3. Všechny příklady uvedené v knize lze najít na adrese vydavatelství Computer Press.

Verdikt

Z knihy jsem nadšený. Jednak mám pocit, že jsem nevyhodil peníze z okna, ale hlavně vím, že jsem získal kvalitní, výborně zpracovanou a aktuální (!) referenční příručku. Za zmínku také stojí odkazy, které se objevují v určitých místech a směřují čtenáře k podrobnostem (včetně udání stránky). Možná to lze však místy chápat jako nevýhodu: ze začátku se mi zdál text roztříštěný. Ale praktickým používáním jsem dospěl k závěru, že pokud hledám vlastnost a její hodnotu, mám nalistovat kapitolu čtvrtou. Kniha obsahuje i několik diagramů a schémat, která pochopitelně pomáhají porozumění (zejména "skládání" prvků do výsledné podoby). Osobnost autora (webmaster vydavatelství Ringier a autor stránek blesk.cz, reflex.cz, abicko.cz, autor manifestu Dogma W4) zaručuje, že kniha má vysokou užitnou hodnotu, která je navíc umocněna ještě faktem, že jsem nenarazil na žádné gramatické chyby nebo překlepy (jak to tak v našich knihách nebývá). Neváhejte.

Autor:Petr Staníček
    Nakladatelství:Computer Press
    Cena:197,- Kč / 295,- Sk