abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 17:44 | Nová verze

Společnost PINE64 stojící za telefonem PinePhone, notebooky Pinebook a Pinebook Pro, IP kamerou PineCube, hodinkami PineTime, páječkou (pájecím perem) Pinecil, zdroji PinePower nebo RISC-V vývojovou deskou PineCone publikovala na svém blogu květnový souhrn novinek (YouTube). Zmínit lze například prototyp klávesnice k PinePhonu, vybraný název PineDio pro PINE64 LoRA ekosystém nebo Fedora Linux na Pinebooku Pro.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 16:33 | Zajímavý software

V prosinci loňského roku byl představen Rizin, fork frameworku pro reverzní inženýrství a analýzu binárních souborů radare2 (r2). Vývojáři Rizinu si vzali s sebou Cutter, do té doby grafickou nadstavbu nad radare2 (r2). Vývojáři radare2 (r2) tedy přejmenovali svou nadstavbu na r2cutter. Dnes je to už ale iaito. Vývojáři se vrátili ke jménu projektu (iaito), ze kterého vznikl Cutter.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 09:00 | Nová verze

Byla vydána nová verze 12.0.0 open source webového aplikačního frameworku Angular (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
14.5. 14:00 | Nová verze

Po osmi letech vývoje byla vydána verze 3 programovacího jazyka Scala (Wikipedie). Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
14.5. 11:00 | Komunita

O víkendu 15. a 16. května probíhá AlpineConf 2021, tj. online konference vývojářů a uživatelů Alpine Linuxu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
14.5. 08:00 | IT novinky

Byl spuštěn, zatím jenom v USA, předprodej v únoru představeného modulárního notebooku Framework. Cena sestaveného notebooku (Framework Laptop) začíná na 999 dolarech. Cena stavebnice (DIY Edition) bez Windows 10 a také bez paměti, disku a Wi-Fi začíná na 749 dolarech.

Ladislav Hagara | Komentářů: 18
13.5. 18:11 | IT novinky

Společnost System76 prodávající počítače s předinstalovaným Pop!_OS nebo Ubuntu spustila předprodej své open source klávesnice Launch. Její cena je 285 dolarů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 28
13.5. 18:00 | Nová verze

Vývojáři PostgreSQL oznámili vydání verzí 13.3, 12.7, 11.12, 10.17 a 9.6.22. Opraveno je více než 45 chyb. Řešeny jsou také 3 bezpečnostní chyby (CVE-2021-32027, CVE-2021-32028 a CVE-2021-32029). Upstream podpora verze 9.6 končí 11. listopadu letošního roku.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
13.5. 09:00 | Zajímavý software

Vývojáři Sequoia PGP, tj. implementace OpenPGP v programovacím jazyce Rust, na svém blogu představili certifikační autoritu pro OpenPGP OpenPGP CA. Nejnovější verzi 0.10.1 lze instalovat z crates.io. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitLabu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
13.5. 08:00 | Nová verze

Byly vydány nové major verze webového frameworku Flask (Wikipedie) napsaného v Pythonu a souvisejících knihoven. Podrobnosti v příspěvku Flask 2.0, Werkzeug 2.0, Jinja 3.0, Click 8.0, ItsDangerous 2.0 a MarkupSafe 2.0 na blogu Pallets Projects.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Transakční aktualizace
 (18%)
 (4%)
 (6%)
 (3%)
 (9%)
 (60%)
Celkem 180 hlasů
 Komentářů: 0
Rozcestník

Vektorový elegán Ipe

17. 7. 2003 | Tomáš Oberhuber | Recenze | 10961×

Ne příliš známý, ale přesto velmi schopný vektorový editor umožňující mimo jiné přímé vkládání zdrojového kódu z LaTeXu.

Nedávno jsem si vzpomněl na knihu Kapitoly z diskrétní matematiky od Jiřího Matouška a Jaroslava Nešetřila vydanou vydavatelstvím MatfyzPress. Tato kniha by mohla být zajímavá pro mnoho programátorů, protože diskrétní matematika a algoritmizace k sobě mají velmi blízko. Pro vysázení byl použit systém TeX, což není až tak překvapující - knih vysazených v TeXu nebo v LaTeXu u nás vychází poměrně dost. Daleko zajímavější jsou doprovodné obrázky a to, jak vznikly. Dovolil bych si nyní tuto knihu citovat:

"Konečně jménem lidstva děkujeme Otfriedu Schwarzkopfovi za napsání grafického editoru Ipe, jímž byla vyrobena většina obrázků. Zmíněný editor je názorným dokladem významu matematického vzdělání pro zdánlivě nematematické činnosti, jako v tomto případě psaní složitého software - stačí tento teoretickým informatikem napsaný program porovnat s chaotičností velké části komerčního software."

Protože i já sám jsem se již několikrát potýkal s problémem, jak doplnit TeXovský text ruční vektorovou grafikou, tedy jinou než grafy z Gnuplotu, velmi mě tato poznámka zaujala. Zkoušel jsem již spoustu různých programů, ale nakonec jsem to vždy vzdal a žádný obrázek do textu nedal. Navíc mám rád programy, které se nebojí jít mimo hlavní proud a nabízí vnitřní logiku jako třeba Vim, TeX apod. Začal jsem tedy po tomto editoru pátrat, kde se dalo. Kupodivu není obsažen v žádné distribuci a to ani v Debianu. Nenašel jsem ho ani na www.apt-get.org. Zbýval tedy Google, s jehož pomocí jsem nakonec Ipe našel.

Instalace

Domovská stránka projektu Ipe je na adrese http://ipe.compgeom.org/. Zde lze stáhnout balíček pro Debian. Máte-li však stable verzi Woodyho, nebude váš systém splňovat závislosti, které jsou nastaveny na vyšší verze balíčků, než jaké jsou nainstalovány. Nezbývá, než si Ipe přeložit ze zdrojáků. Ipe je postaven na knihovně Qt a zřejmě proto nevyužívá autoconf a automake, ale qmake nebo tmake. Například v Debianu je obsažen tmake. Pokud nemáte ani jedno ani druhé, navštivte stránky Trolltechu. Dále budete potřebovat celkem běžné knihovny jako již zmíněná Qt ve verzi 2.3.0 nebo vyšší, zlib pro komprese, Freetype 2 pro práci s fonty a hodí se i pdflatex.

Balíček se zdrojáky rozbalte a proveďte:

cd src
qmake main.pro
make

používáte-li qmake nebo tmake:

cd src
tmake main.pro < Makefile
make tmake_all
(cd tools; make tmake_all)
(cd ipelets; make tmake_all)
make

máte-li tmake. Výsledek překladu je umístěn v adresáři build. Nakopírování do příslušných adresářů si musí provést každý sám. Práce je to zdlouhavá, proto jsem sepsal následující primitivní skript, který by to měl provést za vás.

#/bin/bash
IPE_PREFIX=/usr/local
IPE_VERS=6.0pre10 #neměnit
mkdir $IPE_PREFIX/bin
mkdir $IPE_PREFIX/share
mkdir $IPE_PREFIX/share/ipe
mkdir $IPE_PREFIX/share/ipe/$IPE_VERS
mkdir $IPE_PREFIX/share/ipe/$IPE_VERS/doc
mkdir $IPE_PREFIX/lib
mkdir $IPE_PREFIX/lib/ipe
mkdir $IPE_PREFIX/lib/ipe/$IPE_VERS
mkdir $IPE_PREFIX/lib/ipe/$IPE_VERS/ipelets
mkdir $IPE_PREFIX/include
cp build/bin/* $IPE_PREFIX/bin
cp doc/* $IPE_PREFIX/share/ipe/$IPE_VERS/doc
cp build/ipelets/* $IPE_PREFIX/lib/ipe/$IPE_VERS/ipelets
cp build/lib/libipe.* $IPE_PREFIX/lib
cp src/include/* $IPE_PREFIX/include

Vraťte se z adresáře src o jednu úroveň výše, vytvořte soubor pojmenovaný například ipe_install a uvedené řádky do něj zkopírujte. Pak proveďte

chmod +x ipe_install

a jako root skript spusťte. Pokud vše proběhlo dobře, stačí již jen zadat příkaz ipe a můžete začít kreslit.

Kreslíme

Ovládání editoru Ipe je opravdu velmi jednoduché, ale přitom efektivní. Již po pár minutách oťukávání programu jsem byl schopný kreslit celkem obstojné obrázky. Stačí, abyste si přečetli asi polovinu 33 stránkového manuálu a budete umět prakticky vše. I tak se domnívám, že je manuál místy trochu upovídaný, a proto vám nyní nabízím zhuštěný úvodní rychlokurs.

Pracovní plocha editoru Ipe

Po spuštění programu máte před sebou žlutý obdélník, což je vaše pracovní plocha. Na levé straně je panel s popisem vrstev. Na něm si hlavně všimněte malého obrázku zástupu tučňáků, to abyste nezapomněli, jaký operační systém je ten nejlepší :-).

Jak je u vektorových editorů zvykem, lze dokument přibližně popsat jako seznam jednotlivých prvků typu úsečka, kružnice, obdélník, křivka apod. Objekt, který jste vložili naposled, je nejvíce vepředu, takže překrývá všechny ostatní. Toto umístění lze měnit v menu Edit nebo klávesami Ctrl-B a Ctrl-F (front/back).

Jaké objekty lze tady vkládat? Najdete je v menu Mode počínaje položkou 'Text labels'. Do dokumentu lze vkládat popisky a matematické vzorce pomocí LaTeXu. Text se na ploše nejprve objeví tak, jak jste ho napsali. Až pomocí 'File - > Run Latex' nebo Ctrl-L se provede vysázení. Velikost písma a podobné vlastnosti můžete měnit pomocí příkazů LaTeXu v zadávaném textu nebo na toolbaru. Troufám si říci, že díky tomuto propojení s TeXem nabízí Ipe velmi snadno popisky v kvalitě jinými programy nedosažitelné. Je zřejmě chybou programu, že po zadání popisku je nutné na něj kliknout pravým tlačítkem, jinak program dál reaguje jen částečně - některá menu jsou nefunkční. Další použitelné objekty jsou značky (malá kolečka, křížky a čtverečky), obdélníky a čtverce, kružnice a její výseky, úsečky, polygony a také spline křivky. Na těchto objektech myslím není nic k vysvětlování, přikročíme tedy k operacím s objekty a různým funkcím.

Než použijeme nějakou funkci v Ipe, musíme vybrat objekt, se kterým chceme pracovat. Kliknutím pravým tlačítkem na pracovní plochu označíte nejbližší objekt (musí být ovšem dostatečně blízko). Se stiskem klávesy Shift můžete pravým tlačítkem k výběru přidávat další objekty. Ten první je označen jako primární, je zvýrazněn červeně. Ostatní patří do sekundárního výběru a jsou zvýrazněny fialově. Opětovným označením již vybraného objektu ho z výběru vyřadíte. Byl-li to primárně vybraný objekt, stane se primárním některý jiný dříve vybraný. Bez shiftu vyberete opět jen jeden primární objekt a ostatní vyřadíte. V menu Edit jsou pomocné funkce pro výběr všech objektů a všech objektů v dané vrstvě.

Primárně označený objekt lze dodatečně upravovat po stisku Ctrl-E.

Pomocí prostředního tlačítka na myši lze vybrané objekty přesouvat. Se shiftem posouváte celou pracovní plochu. Se stisknutým Ctrl a Shift posouváme objekty pouze vertikálně a horizontálně. Kolečkem myši lze zoomovat.

Velmi důležitou roli má klávesa F1. Kdykoliv jí stisknete, přesunete počátek souřadnic na současné místo kurzoru. S klávesou Ctrl a prostředním tlačítkem provádíte rotaci vybraných objektů právě kolem počátku souřadnic. Levé tlačítko s Ctrl a Shift slouží ke změně velikosti, bez shiftu provádíme protažení (stretch) v jednotlivých osách. I u těchto funkcí záleží na nastavení souřadnic.

Mnoho užitečných nástrojů najdete v toolbaru. Lze volit barvy pro označené objekty, zvlášť pro vnitřek a obrysy, sílu a styl čar nebo šipky na koncích neuzavřených objektů.

Šikovnou pomůckou je zarovnávání (snap). Lze použít například zarovnání na mřížku, kurzor se pak nepohybuje spojitě, ale poskakuje jen po uzlech čtvercové mřížky. Není pak problém nakreslit přesně například soustředné kružnice s konstantně se zvětšujícím poloměrem. Tzv. kontextové zarovnávání omezuje pohyb kurzoru buď jen na vrcholy, hranice nebo průsečíky objektů. Zarovnávání podle úhlů se vám bude hodit například při kreslení hvězdic nebo podobných objektů. Právě zarovnávání je pro matematické obrázky velmi podstatné, lze se o tom přesvědčit na několika příkladech uvedených v manuálu.

Zarovnávání podle úhlů a editace oblouku

Pomocí Ctrl-G lze označené objekty slučovat do skupin, takže se pak chovají jako jeden objekt. Ipe dále podporuje vrstvy. Mimo jiné je lze využít například pro prezentace, neboť některé PDF prohlížeče, jako třeba Acrobat Reader, je umí zobrazovat postupně. Pomocí Ctrl-P lze nastavit volby prezentace - hlavně efekty pro přechody mezi jednotlivými stránkami.

Neméně zajímavé jsou styly. V menu View lze přepínat mezi symbolickými a absolutními atributy. Standardně jsou zapnuty symbolické. To způsobuje, že nemůžete používat jiné, než předem zvolené barvy, tloušťky a typy čar apod. Hodnoty těchto atributů jsou definovány pomoci XML stylů a dosazují se až při renderování. Díky tomu lze jednoduše měnit vzhled dokumentu záměnou stylu. Naopak absolutní atributy mají konkrétně danou hodnotu. Změna mezi symbolickými a absolutními atributy se týká jen nově vytvořených objektů, takže klidně můžete používat atributy obou typů v jednom dokumentu.

Výstup programu Ipe - lámání paprsku

Totéž v PDF.

Ukládáni je vyřešeno také velmi elegantně. Lze použít formát XML, ale také můžete celý dokument uložit jako .ps, .eps nebo .pdf. Přitom jsou v těchto souborech uloženy všechny potřebné informace k tomu, abyste mohli po načtení takovéhoto .ps nebo .pdf pokračovat dál ve své práci. Nesmíte však mezitím tento soubor upravovat jiným programem. Pro další použití obrázku v LaTeXovém dokumentu ho uložte ve formátu .eps. Program automaticky provede oříznutí, takže nebudete vkládat celou stránku. V LaTeXu pak použijete balík graphicx. Na začátek dokumentu přidáte řádek

\usepackage{graphicx}

a pak už jen uvedete některou z následujících možností

\includegraphics{figure1}
\includegraphics[scale=0.5]{figure1}
\includegraphics[width=10cm]{figure1}
\includegraphics[height=5cm]{figure1}
\includegraphics[angle=45]{figure1}

pro vložení obrázku figure1.eps.

Pokud zavíráte X-ka a nemáte uložený dokument, Ipe vás na to upozorní a nedovolí X-kám skončit dříve, než uložení potvrdíte nebo zrušíte.

Výstup programu Ipe - množina

Nakonec Ipe ještě nabízí Ipelety, tedy moduly pro snadné přidávání funkcí. Přístup k nim vede přes nabídku Ipelets. Jsou tu moduly pro vkládání obrázků, zarovnávání skupiny objektů, zrcadlení, číselně zadané rotace apod. Balík obsahuje i Ipelet pro Voronoiovy diagramy a Delaunayovy triangulace. Lze ho však přeložit jen s dodatečnou knihovnou, kterou se mi nepodařilo stáhnout. Momentálně mě nenapadá, k čemu použít Voronoiovy diagramy při kreslení, snad jen při psaní článků a Voroniových diagramech :-).

A jaké jsou zápory tohoto editoru? Program mi párkrát spadl, doporučuji tedy často ukládat. Pokud program zavíráte, upozorní vás, že máte dokument uložit. Když jsem však nezadal do názvu koncovku, řekl, že se to musí a pak skončil bez uložení. Menu jsou celkem jednoduchá, ale i tak mi chybí možnost vytáhnout si některé ve zvláštním okně, jak jsem zvyklý z Gimpu. Tvorba stylů ještě není dokončena. Pokud chcete styly používat, musíte prozkoumat .xml soubor s Ipe projektem a k němu si napsat styl ručně. Také mi chyběla možnost zarovnávání ve sférických souřadnicích podle vzdálenosti od středu, což by se myslím dobře hodilo k zarovnávání podle úhlů. Nic z toho ale není podstatná vada.

Ipe je program, na který si zvyknete velmi rychle, a práce s ním je potom tak přirozená, jako kreslení náčrtků tužkou od ruky. Protože pořádně neznám žádný jiný vektorový editor, vyhnu se srovnávání (k tomu se může vyjádřit někdo jiný v diskuzi). Komerční programy mají určitě více funkcí, ale Ipe je navržen hlavně pro tvorbu obrázků do vědeckých článků, kde nepotřebujete pestrobarevné stínované nápisy a podobné efekty. To ale neznamená, že ho nelze použít i jako běžný vektorový editor. Svůj účel splňuje Ipe velmi dobře, a pokud chcete kreslit hlavně technické a matematické obrázky, asi není lepší volby. Ipe existuje také ve verzi pro Windows a Mac OS X.

       

Hodnocení: 19 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

17.7.2003 08:15 beko
Rozbalit Rozbalit vše serial v pdf
Neplanujete vydat po skonceni serialu jeho kompletnu verziu v pdf? Myslim ze viaceri by to uvitali.
17.7.2003 08:20 beko
Rozbalit Rozbalit vše serial v pdf
tak to som uplny hlubak som to dal k nespravnemu clanku :)
17.7.2003 08:28 Remenec Juraj
Rozbalit Rozbalit vše serial v pdf
Ja uz som sa bal, ze sa nieco pokaslalo a posledne dva clanky maju spolocnu diskusiu ;-)
17.7.2003 11:08 Honza
Rozbalit Rozbalit vše balíček pro Debian
přímo na stránce IPE je odkaz http://packages.debian.org/unstable/graphics/ipe.html
17.7.2003 13:34 KejPi
Rozbalit Rozbalit vše Ipe vs. XFig
Je tu nekdo, kdo by to mohl porovnat? Sam pouzivam xfig a zda se mi docela dobry (prave na technicke obrazky), ale neco mi na nem vadi. Treba podpora cestiny.
17.7.2003 14:46 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
Rozbalit Rozbalit vše Ipe vs. XFig
čeština mi out-of-the-box nefunguje, asi by bylo třeba povrtat se v tom, jak se ten pdfTeX přesně pouští... nejlepší podporu češtiny má nejspíš sodipodi, nicméně zároveň nejhorší spolupráci s TeXem, tj. žádnou v XFigu lze alespoň exportovat obrázek jako eepic a vzorečky/češtinu doplnit/opravit až ve výstupu pokud jde o funkce, tak každému z trojice ipe, sodipodi, xfig něco chybí, takže dost závisí na tom, co chceš kreslit
18.7.2003 03:34 Pavel Píša
Rozbalit Rozbalit vše Ipe vs. XFig
XFig celkem často používám a podpoře češtiny se trochu brání. První a zásadní problém je, že pracuje s v programu zakompilovanou sadou (jmény) Poscriptových a Type 1 fontů. Druhá překážka je specifická podpora X IM (input method). Oba problémy jsem nepříliš čistě vyřešil a mohu řešení nabídnout. Zkoušel jsem ho poslat i autorovi, ale asi se mu příliš nelíbilo, protože mi neodpověděl. Pokud se mi někdo ozve, mohu poslat patch i vyexportovat své binárky na web. Mojí e-mailovou adresu najdete na stránce http://cmp.felk.cvut.cz/~pisa/ Robotům a spamerům zmar.
18.7.2003 14:58 Pavel Píša
Rozbalit Rozbalit vše Ipe vs. XFig
Reaguji na zájem o počeštění xfigu. Patch a binárky z mého počítače najdete na http://cmp.felk.cvut.cz/~pisa/xfig/ Hlavní změna je přidání konfigurovatelné tabulky fontů do transfigu a xfigu. V mé kompilaci je soubor umístěn v /usr/lib/X11/xfig/xfig_font_bind Každá řádka souboru obsahuje následující položky # id[flags] PostScript-Name X11-Name Příklad 0 Times-Roman "-*-times new roman-medium-r-normal--%d- ID určuje číslo fontu v tabulce XFigu, který řádka nahrazuje. Není-li uvedeno, je použita následující hodnota. FLAGS mohou určit další modifikace, zatím použito pouze [noiso], pro zakázání převodu symbolických fontů v fig2dev do národního kódování. Dále je uvedeno poscriptové jméno fontu a poté náhradní X11 jméno fontu, pokud Poscriptový font v X11 není. Zástupný symbol %d je nahrazen velikostí písma. V adresáři /usr/lib/X11/fig2dev/ jsou uloženy překladové mapy pro jednotlivá nastavená kódování. Pro správnou funkci vstupu z klávesnice je potřeba nastavit input method v /usr/X11/lib/X11/app-defaults/Fig Pokusil jsem se binárky a všechny soubory z mojí konfigurace uložit do archivu http://cmp.felk.cvut.cz/~pisa/xfig/xfig.3.2.4-lin-i386-cz.tar.gz Příslušné patche jsou v http://cmp.felk.cvut.cz/~pisa/xfig/xfig.3.2.4-patches.tar.gz Po nastaveni export LANG=cs_CZ, export LC_ALL=cs_CZ a spuštění XFigu by mělo jít psát českétexty. Přes fig2dev jde v pořádku česky exportovat do PS a PDF. Psaní češtiny chodí v hlavním okně, psaní v property dialozích zlobí. Bylo by potřeba nastavit UCS16 pro widgety Atheny, ale zatím se mi to nepovedlo. Nastavení fontů http://cmp.felk.cvut.cz/~pisa/xfig/ghost-font-cfg.tar.gz Používám Type 1 URW fonty jak v X11 tak v GhrostScriptu a nahrazuji s nimi většinu proprietárních fontů. Adresář fontů z GhostScriptu mám nalinkovaný do /usr/X11/lib/fonts/GhostScript a přidaný do konfigurace XFree. To umožňuje psát na obrazovce fonty, které pak přímo budou použity a přidány do výstupu. VAROVÁNÍ: MODIFIKACE VZNIKLY PRO MOJÍ POTŘEBU A NERUČÍM ZA PŘÍPADNÉ ZPŮSOBENÉ POŤÍŽE. DOPORUČUJI VŠECHNY SOUBORY, KTERÉ JSOU VERZEMI Z MÝCH ARCHIVŮ PŘEPSÁNY PŘEDEM ZÁLOHOVAT. Většina obrázků na mých stránkách i v mých PDF článcích vnikla s použitím některé z modifikovaných verzí XFigu. XFig naveliko používá i můj kolega v práci. Viz anglické i české manuály na stránkách http://www.pikron.com/en/main_frame_hplc_man.html Dále bych se rád zmínil, že existuje projekt XDraft (http://xdraft.sourceforge.net/). Jedná se o program, který umí načíst i uložit XFig soubory a má poněkud modernější interface v GTK. Zatím ale ještě není v produkční kvalitě. Jsem na tom dost špatně s časem, takže nemohu slíbit příliš velkou podporu a často mám i zpoždění s odpověďmi na e-maily. Zkuste mě v takovém případě upozornit znovu a alespoň vám okamžitě potvrdím, jestli jsem e-mail přijal.
21.7.2003 11:18 maros
Rozbalit Rozbalit vše Ipe vs. XFig (skript)
mozno nieco podobneho: http://www.ktl.elf.stuba.sk/~michalm/projects/fig2eps/ je to skript, ktory prezenie texty vo *.fig suboroch cez latex (cize vzorce, cestina, slovencina, ... budu OK), grafika je ponechana na Xfig. vysledok je ulozeny do eps. na stranke su aj priklady vo .fig a vysledky v .eps
18.7.2003 18:32 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
Rozbalit Rozbalit vše RPM Ipe pro RedHat 9
Po chvíli blbnutí s Ipe bych řekl, že ovládání je mírně praštěné, ale spolupráce s TeXem se mi líbí. Udělal jsem RPM: http://trific.ath.cx/resources/rpm/ipe/ Enjoy!
24.7.2003 18:52 petrch
Rozbalit Rozbalit vše je dobre, kdyz program vytvari matematik
no, kdysi jsem to zkousel kompilovat a bylo nutne upravovat par veci ve zdrojakach a dosel jsem k nazoru, ze nekdy je dobre, kdyz program pise programator, protoze matematici jsou hrozny prasata. debian balicek me potesil. take jsem zvedav, zda je to tak dobre, jak rikaji matousek s nesetrilem.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.