Portál AbcLinuxu, 25. dubna 2024 00:32

Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

9. 6. 2009 | Redakce
Články - Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009  

Tramtadadá… Anketa o nejoblíbenější distribuci skončila – pojďte se podívat, kdo vyhrál. Jubilejní 10. ročník hlasování přinesl několik zajímavých překvapení v oblasti distribucí a nabízí také pohled na (příznivý) vývoj trendů v používání Linuxu. Kromě toho v článku samozřejmě najdete seznam vylosovaných výherců z řad hlasujících.

Distribuce roku

Desktop

První místo v kategorii desktopy přeskakuji – je to nuda. Už třetí rok po sobě vyhrála ta samá distribuce, takže je možná na čase zavést i do našeho hlasování moudré pravidlo „třikrát a dost“. (OK, je to Ubuntu, říct to musím… ale pššt, ať si o sobě nezačnou ubuntisti myslet příliš moc.)

Letošní anketa je ale zajímavá něčím jiným: Na přední pozice se vrací Mandriva Linux. Dříve velmi oblíbený Mandrake Linux (vítěz hlasování v letech 2003–2005) byl nejprve sesazen Debianem, aby se od roku 2007 ujalo vlády Ubuntu. Mandriva se dokonce propadla z medailových míst. Teď je však Mandriva zpátky v první trojce a její ztráta z druhého místa na Ubuntu zdaleka není tak propastná jako minulý rok u SUSE. A právě minulý rok úspěšné SUSE se tentokrát nedostalo ani mezi první tři; Debian si své klasické třetí místo udržel.

Desktop
Ubuntu 2885 43,25 %
Mandriva 1599 23,97 %
Debian 1026 15,38 %
SUSE 802 12,02 %
Fedora 589 8,83 %
Gentoo 541 8,11 %
Arch 504 7,56 %
Slackware 172 2,58 %
PCLinuxOS 97 1,45 %
Linux Mint 67 1,00 %
graf desktop

Server

A věřte, nebo ne, Mandriva je druhá i v kategorii serverů. Za to by si zasloužila cenu "skokan roku", protože loni se krčila na devátém místě s pěti a půl procenty hlasů. Letos má procent skoro trojnásobek. Ostatní místa se trochu srovnala, takže Debian už není tak jednoznačný vítěz a odstupy ostatních distribucí od první trojice již nejsou tak výrazné. Gentoo, které si udrželo pozici mezi desktopy, v kategorii serverů spadlo.

Server
Debian 2160 43,96 %
Mandriva 886 18,03 %
Ubuntu 581 11,83 %
CentOS 574 11,68 %
Gentoo 517 10,52 %
Red Hat 386 7,86 %
SUSE 381 7,75 %
Slackware 227 4,62 %
Fedora 208 4,23 %
Arch 133 2,71 %
graf server

Enterprise

Mandriva Linux si polepšil i v kategorii enterprise. Prvenství stále náleží Red Hatu.

RHEL 1309 44,25 %
Mandriva Corp. 931 31,47 %
SLE 865 29,24 %

Živé distribuce

SLAX doplatil na vzestup Ubuntu – spadl z první příčky. Dříve dominantní Knoppix má již to nejlepší za sebou. Do tabulky se probojovala nová jména, konkrétně System Rescue CD a ELive. Dříve populární české živé distro Danix je v propadlišti dějin, stejně jako dnes již zastaralý počin ABC Linux, čest jeho památce.

Ubuntu 1653 31,87 %
SLAX 1389 26,78 %
Mandriva One 1099 21,19 %
Knoppix 709 13,67 %
SUSE 294 5,67 %
Damn Small Linux 250 4,82 %
Gentoo Live 217 4,18 %
Puppy Linux 202 3,90 %
System Rescue CD 134 2,58 %
ELive 48 0,93 %

Další operační systémy

Tady je to také zajímavé. Především velmi výrazně poklesl poměr uživatelů, kteří používají jednu z NT variant Windows. Zároveň dosti významně přibylo uživatelů, kteří zaškrtli možnost „žádný“. Jak ukazuje také údaj níže (Jak často používáte Linux?), stále roste množství lidí, kteří mají Linux jako svůj jediný operační systém a zcela si s ním vystačí.

Nikoho asi příliš nepřekvapí jen mírný nárůst procentuálního zastoupení uživatelů Windows Vista. Ve prospěch Solarisu si pohoršil také FreeBSD. Navíc je patrné, že lidé už snad konečně přestávají používat starý dobrý DOS (a Windows 95/98). Za zmínku stojí, že z tabulky vypadlo OpenBSD a místo něj se tam vecpaly testovací verze Windows 7.

Windows NT/2000/XP 4118 64,43 %
žádný 1445 22,61 %
Windows Vista 1269 19,86 %
Solaris 451 7,06 %
FreeBSD 325 5,09 %
Mac OS X 312 4,88 %
DOS 243 3,80 %
Windows 95/98 186 2,91 %
HP UX 140 2,19 %
Windows 7 137 2,14 %
AIX 124 1,94 %

Jak často používáte Linux?

Jak už jsem zmínil výše, tato statistika se dočkala významné změny. Poprvé v historii ankety nejvíce lidí zaškrtlo možnost „výhradně“. A je třeba ponamenat, že procento uživatelů, kteří používají výhradně Linux, je o dost vyšší než u možnosti „převážně“ (ta vyhrála minulý rok, ale zdaleka ne s takovým náskokem jako letošní první místo). Značí to, že z Linuxu se pomalu ale jistě stává systém, na který se uživatelé spoléhají ve všech oblastech svých počítačových potřeb.

minimálně 81 1,29 %
občas 396 6,33 %
napůl 1029 16,45 %
převážně 1932 30,88 %
výhradně 2819 45,05 %

Kolik let už Linux používáte?

I v této kategorii se pořadí hodně zamíchalo. Nejviditelnější a řekl bych, že i nejpřekvapivější změnou je obrovský nárůst podílu uživatelů, kteří Linux využívají již více než 10 let. Zatímco minulý rok to bylo necelých šest procent, letos skoro osmnáct. Dalo by se z toho usuzovat, že AbcLinuxu.cz začali navštěvovat linuxoví veteráni.

půl roku 306 4,68 %
rok 554 8,48 %
dva roky 862 13,19 %
tři roky 856 13,10 %
čtyři roky 633 9,69 %
pět let 693 10,61 %
šest let 386 5,91 %
sedm let 313 4,79 %
osm let 283 4,33 %
devět let 207 3,17 %
deset let 269 4,12 %
déle 1171 17,92 %

Kde Linux používáte?

Do této kategorie jsme letos přidali dvě nové možnosti: netbook a mobil. Především netbooky o sobě daly vědět. Ještě před dvěma lety to slovo málem ani neexistovalo a teď už se k nim hlásí osm procent hlasujících. S mobily je to podobné – uvidíme, jak příští rok s pořadím zamíchají další androidovské kousky.

desktop 5364 79,85 %
notebook 4808 71,57 %
netbook 544 8,10 %
mobil 253 3,77 %
server 2741 40,80 %

Hardwarová platforma

Tady se žádná výrazná změna nekoná, ale to se asi dalo čekat…

Alpha 50 0,77 %
ARM 288 4,43 %
MIPS 171 2,63 %
Motorola 36 0,55 %
PowerPC 168 2,58 %
SPARC 99 1,52 %
x86 6422 98,82 %

64 vs. 32 bitů

Maličko přibylo uživatelů 64bitových strojů, ale nic závratného.

32 5766 86,28 %
64 2961 44,31 %

Pohlaví

Zatímco minulý rok jsme se dostali přes tři a půl procent dívek a žen, tentokrát opět klesáme k nízkým číslům.

muž 5928 97,73 %
žena 138 2,27 %

Zaměstnání a vzdělání

V podstatě na vlas stejné jako loni, jen doktorů trošku přibylo… Bohužel asi také nepřekvapí, že nějaké to procento ubylo v kolonce „zaměstnanec“ a naopak přibylo nezaměstnaných.

základní 471 7,86 %
učeň 319 5,33 %
maturita 2940 49,09 %
vysoká škola 2124 35,47 %
doktorát 135 2,25 %
důchodce 77 1,29 %
nezaměstnaný 125 2,09 %
podnikatel 551 9,21 %
student 1971 32,98 %
zaměstnanec 3253 51,43 %

Věk

Némlich to samé jako minulý rok.

0–14 50 0,83 %
15–19 614 10,15 %
20–25 1941 32,10 %
26–30 1347 22,28 %
31–40 1495 24,72 %
41–50 403 6,66 %
51–60 151 2,50 %
61+ 46 0,76 %

Losování o ceny

Vylosovaní výherci jsou následující:

Kontaktujeme vás e-mailem, abychom dohodli předání/poslání cen. Můžete se těšit na trička a čepice AbcLinuxu.cz a knížky o Linuxu od týmu Ivana Bíbra (UbuntuMandriva).

Související články

Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2008
Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2007
Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2006
Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2005
Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2004
Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2003

Další články z této rubriky

Týden na ITBiz: Fotonické čipy ze stolní tiskárny
Týden na ScienceMag.cz: Model Lambda CDM celkem sedí, ale kosmologická konstanta se může měnit
Týden na ITBiz: Vysokoteplotní supravodivá dioda
Týden na ScienceMag.cz: V kvantovém materiálu objevili částici podobnou gravitonu
Týden na ITBiz: Efektivní podnikání se bez edge computingu neobejde

Diskuse k tomuto článku

martin() avatar 9.6.2009 00:25 martin() | skóre: 6 | Prievidza / Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zaujímalo by ma, prečo tak veľmi prepadlo (open)SUSE :-(

Nejaké nápady ?
Hovor múdro, nepriateľ načúva ! -- S. J. Lec --
Jendа avatar 9.6.2009 00:25 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
11.1 :-(
9.6.2009 00:56 Radek | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Bohužel musím souhlasit. 11.1 se opravdu nepodařila. To, že aktualizovaný systém už funguje dobře (alespoň u mně; nechci začínat flame), na reputaci tohoto vydání nic nezmění. Jedinou slabou útěchou je fakt, že si komunita tento problém uvědomuje a 11.2 dostane prodlouženou dobu testování.

Sešívaný avatar 9.6.2009 01:15 Sešívaný | skóre: 23 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
To podle mně moc nepomůže. Delší vývojový cyklus ještě nic neznamená. U Mandrivy to nakonec dopadlo tak, že sice měla roční vývojový cyklus, ale nejnovější softwarem tam stejně nacpali těsně před vydáním, takže výsledek byl stejný. Naopak uživatelé museli čekat rok na nový software. Výsledkem byl výrazný odliv komunity, z kterého se Mandriva vzpamatovává doposud.
Smysl to má, pokud by to bylo jako u Debianu, kde se třeba na půl roku zmrazí repozitáře a už se jenom hledají bugy, ale které desktopové distro do toho půjde? Stejně by uživatelé na konci řvali, že mají v nejnovější verzi půl roku starý software.
9.6.2009 01:40 bibri | skóre: 33 | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Přesně tak. Delší testovací cyklus znamená pouze to, že zavře hubu první půlka uživatelů, která nadává na nestabilitu, a otevře ji ta druhá, která nadává na neaktuálnost softwaru. Občas mám pocit, že tahle cesta nikam nevede, ale jinou zatím nikdo nevymyslel...

9.6.2009 07:40 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Presne tohle u debianu resi stable/testing.
9.6.2009 09:30 brm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Gentoo má nenovější soft a nikdo nenadává na stabilitu. Čím to asi bude?

belisarivs avatar 9.6.2009 09:42 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Tak proto se na serverech propadlo. To pak jo.

IRC is just multiplayer notepad.
rADOn avatar 9.6.2009 10:01 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Protoze vsichni mlci a cekaji az se jim to dokompiluje.
"2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
9.6.2009 13:07 brm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

mno já nečekám, nejdéle trvá OpenOffice, cca 1,5 hodiny.

12.6.2009 16:42 kei.101
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

No mě na notebooku trvá openoffice přes 11 hodin :)

9.6.2009 13:09 xobot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

 + 1 :-)

9.6.2009 22:43 foobob
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

a co takhle gentoo servery s vylazenou binarni podporou, to by se libilo?

rADOn avatar 10.6.2009 11:59 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Binarni podpora v gentoo je protimluv. Bud mam vlastni volby kompileru a USE flagy, a pak se zadna binarni podpora nekona, nebo se vymysli nejake jednotne nastaveni, a pak mam binarni distro s mizernym balickovacim systemem.
"2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
11.6.2009 10:51 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Nicméně by neměl být tak velký problém najít několik nejpoužívanějších sad USE flagů a pro ty dělat binární balíčky. Ostatní nechť si přeloží.
Quando omni flunkus moritati
11.6.2009 13:54 Michal Orlik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

 Podle me by mohlo byt zajimave, ze po kompilaci balicku by se umistil na nejaky torrent tracker s informacemi o use flagy a podobne a pokud by nekdo chtel kompilovat totez tak by si to jen z torrentu stahl...ale je to spis takova blbost :) 

Jendа avatar 11.6.2009 14:00 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Je ;-) Musel by jsi věřit lidem před tebou, že tam nezakompilovali něco, co nechceš :-)
rADOn avatar 12.6.2009 14:45 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Je. :-) Nejde jen o USE flagy - aby to bylo primerene neprustrelny musel bys taky drzet info o verzi gcc a libc, CFLAGS, hlavickovych souborech kernelu a mozna i dalsi veci. Gentoo neni gentoo jen tak pro nic za nic.
"2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
9.6.2009 11:48 TM
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
A nikdo ani nic jiného nevymyslí, protože to díky podivné filosofii distribucí ani není možné. Dokud nebude existovat binární kompatibilita mezi verzemi určité distribuce alespoň v nějaké přijatelné míře (např. alespoň v rámci hlavního čísla verze), je to zcela neřešitelné.
Je neuvěřitelné, jak nepružný systém je zde v tomto smyslu udržován a neustále rádoby logicky zdůvodňován. Svoji neživotaschopnost to dokazuje dnes a denně a přesto není vůle to jakkoliv změnit. Konkurenční OS se jenom smějí, bohužel.

Jinak propad OpenSUSE není překvapivý po tom co tato distribuce předvedla ve verzích 11.0 a 11.1.
9.6.2009 13:22 bibri | skóre: 33 | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Binární kompatibilita je celkem zbytečnost v případě kompatibility na úrovni zdrojáků. Má svoje výhody i nevýhody, já jsem pouze zmínil jednu z nich. Na druhou stranu si uvědomte, že je velmi lákavé pro uživatele mít každého půl roku nejnovější software zcela automaticky - kdo nechce ten to dělat nemusí (bit je pouze ten, kdo chce něco "mezi"). Z tohoto pohledu vkládám dost velké naděje do projektu Ulteo, který měl "jen tak bokem" něco podobného ve specifikaci, ale tam se poslední dobou soutředí jen na virtuální desktopy...

A nejsem si vůbec jist, že se konkurenční OS jenom smějí. Binární kompatibilitu nám v praxi velmi dobře předvedla Vista - podle informací, které mám od hardwerářů, se ještě loni, tzn. rok až dva po vydání, většina kompů downgradovala na XP právě kvůli problémům s kompatibilitou (binární). Na slabších kompech se to downgraduje automaticky, protože Visty vůbec nezvládnou. O masakru na 64bitové platformě raději ani nemluvím, kdo má doma nějaké jen trochu starší zařízení a hledal ovladače, tak ví svoje. Je neuvěřitelné, jak může mít tak nepružný systém takové množství uživatelů - naštětí mu pomalu ale jistě ubývají :).

Stručně řečeno - reagujete nesmyslně a velmi demagogicky. Možná by stálo za to zapnout i tady zveřejňování domén abychom věděli, z které pobočky které firmy jste přišel ;).

9.6.2009 19:44 TM
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Ano. Já jsem přímo ukázkovým případem marketingového pracovníka nejmenované firmy. Skoro celý profesní život se pohybuju kolem Unixu a s Linuxem jsem začínal už v době, kdy někteří studenti středních škol, kterých je na tomto serveru určitě dost sotva vůbec existovali jako kojenci či batolata. Poslední Windows v nějakém mém počítači měla verzi 3.11.
Právě proto píšu o tom, co mě už léta leze na nervy. Neustálé chrlení binárně nekompatibilních narychlo spíchnutých verzí distribucí je prostě kontraproduktivní. Trochu méně fanatismu a více racionálního uvažování by nám všem rozhodně neškodilo.

Mimochodem za prvotřídní demagogii považuji srovnávání binární nekompatibility Win. XP a Win. Vista s tím co se děje v Linuxových distribucích - to snad ani nemůžete myslet vážně.
Jděte to všechno vysvětlovat znechuceným uživatelům, kteří by rádi používali nějakou aplikaci mimo distribuční či komunitní repozitáře, ale na Webu jejího distributora najdou třeba jen verzi pro SUSE 10.0. Jejich kolegové s konkurenčními OS takové problémy řeší málokdy, oni neustále.
thingie avatar 9.6.2009 20:13 thingie | skóre: 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Instalace relativně nezávislých jednotlivých aplikací ale takový problém zase není. Venkoncem by neměl být takový problém v případě potřeby nainstalovat tu jednotlivou distribuci do virtuálního stroje a dosti beze švů pak normálně používat, jako by v něm ani nebyla. Je to sice trochu plýtvání systémovými prostředky, ale on je stejně ve výsledku má už skoro každý, pro drtivou většinu aplikací to je jen relativně malý overhead a fungovalo by to, stačilo by nějaký takový krám prostě jen napsat.

Mnohem větší průser je s většími celky, kde ale i jen binární kompatibilita je jenom malý kousek skládačky -- zkuste dostat do systému civilizovaně jinou verzi KDE a moc toho nerozbít.

I tak, binární kompatibilitu může vzít čert, když nejsou rozumné způsoby sestavování se zdrojáků, autoři programů jsou ochotní záviset na kdejaké blbé knihovně která stabilní API neviděla ani z rychlíku, verzí má milión, a kdovíco. A kdyby tohle bylo, tak na binární kompatibilitě už nesejde.
Růžové lži.
9.6.2009 20:30 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Jejich kolegové s konkurenčními OS takové problémy řeší málokdy, oni neustále.
Ovšem sluší se dodat, že kolegové s konkurenčními OS to neřeší z toho důvodu, že to nikoho ani nenapadne – pokud prostě autor nevydá binární verzi pro jejich verzi OS, nikdo se ani nepokouší ji tam nějak dostat.
9.6.2009 21:49 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Jinak propad OpenSUSE není překvapivý po tom co tato distribuce předvedla ve verzích 11.0 a 11.1.

11.1 je jasná, ta prostě potřebovala jako sůl ještě tak měsíc nebo dva na dotažení, ale co předvedli v 11.0? Podle mne to byla jedna z nejpovedenějších, co pamatuji - a to jsem měl od 7.3 s výjimkou 8.0 všechny.

10.6.2009 08:42 TM
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Možná jsem na 11.0 zbytečně nabroušený, nevím. Důvodem je hlavně do ní zařazený nedodělek jménem Pulse audio díky kterému jsem už u několika lidí byl, diplomaticky řečeno, za člověka podivného - "co že jsem jim to poradil si nainstalovat za divný OS, když tam ani zvuk na podporovaném adaptéru pořádně nefunguje". A rozchodit s pulse audiem uspokojivě zvuk na PC, kde jsou např. 2 zvukové adaptéry, to je také úkol pro silné nervy.
Možná jsem ale k OpenSUSE nespravedlivý, protože Pulse audio se bohužel objevilo i v jiných distribucích. :-(
12.6.2009 16:38 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

A nikdo ani nic jiného nevymyslí..

Já se osobně domnívám, že je to docela dobře vyřešilo Ubuntu se svým LTS.

Kdo chce stabilitu, může použít LTS. Je pravda, že tam nejsou úplně nejnovější aplikace (Open Office 3, pidgin, atd.)
ale většinou existují poměrně bezbolestná řešení jak požadované novinky doplnit.

A kdo chce trochu riskovat, může upgradovat po půl roce a mít relativně čerstvé novinky s poměrně slušnou stabilitou
v neLTS verzích.

A kdo chce riskovat hodně, ale zato mít nejnovější z nejnovějšího, může použít Fedoru.

Mimochodem, je stejně docela zajímavé, jak se problémy z Fedor postupně proplouvají do ostatních dister.
Jen tam obvykle přijdou o něco později. Že by byla opravdu "na špičce vývoje" ? ;-)

Proto bych se chtěl OpenSuse trochu zastat. Fedora měla také své těžké období, kdy "ve jménu pokroku" ledaccos nefungovalo
tak jak by si mnozí přáli. Ale díky tomu je v ní řada hodně zajímavých novinek. Takže předpokládám, že "SuSE" bude "následovat".. ;-)

Fluttershy, yay! avatar 12.6.2009 16:48 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Já teda vidím jako lepší volbu rolling updates, ale to by byl zase flame...
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
Jendа avatar 12.6.2009 16:52 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
V produkčním prostředí? Ne, díky.
Fluttershy, yay! avatar 12.6.2009 16:55 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Ale ano... Debian! (Na několika PC jsem ho nainstaloval a aktualizace pustím jednou za rok, být to běžná distribuce, každý rok reinstaluji/upgraduji.) A Arch Linux! (Aktuální SW a není nutno reinstalovat/upgradovat.) Prostě ne každý má chuť hrát si s tím víkend ročně.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
Jendа avatar 12.6.2009 17:29 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Debian!
No to není rolling (stable větev).
A Arch Linux! (Aktuální SW a není nutno reinstalovat/upgradovat.)
Když se objeví ve starší verzi díra, tak je nutno. A po pacman -Syu se občas něco poroučí.
Fluttershy, yay! avatar 12.6.2009 17:39 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
No to není rolling (stable větev).

Výrazně více než Ubuntu.

Když se objeví ve starší verzi díra, tak je nutno.

?

A po pacman -Syu se občas něco poroučí.

Já jsem zase přecházel z Ubuntu 8.04 na 9.04 a s tou reinstalací jsem si sakra užil. Raději budu jednou za čas řešit nějaký problém než jednou za půl roku řešit spoustu problémů a ještě občas nějaký problém k tomu.

🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
Jendа avatar 12.6.2009 17:43 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Mezi Ubunty právě nemusíš přecházet každý půlrok. Provozuji dva desktopy s LTS (8.04), podpora do dubna 2011 a nová verze každé dva roky.
Fluttershy, yay! avatar 12.6.2009 20:18 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Fakt super... To GNOME 2.22 je v polovině roku 2009 opravdu geniální.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
12.6.2009 23:04 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Třeba to na ty potřeby uživatele stačí. Stejně jde hlavně o to pustit si v tom program, ve kterém se teprve pracuje.

Fluttershy, yay! avatar 13.6.2009 02:52 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Tak to opravdu ne... ta verze obsahuje několik nechutných bugů (třeba samovolné přehazování položek v panelu po přepnutí rozlišení), které už dnes nikoho (samozřejmě vyjma uživatelů těchto "LTS" distribucí) neserou. Obsažení pouze OpenOffice.org 2.4 je také velice zajímavé... Backporty nejen bezpěčnostních záležitostí by se sakra hodily, takhle je to akorát tak na server a bohové vědí, jestli vůbec.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
13.6.2009 21:31 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Tohle je fakt nevýhoda LTS. Ale nad ruhou stranu než to celé rozbít kvůli OOo nebo novějšímu Gnome, myslím, že je opravdu lepší nechat to tak a soustředit se na přípravu a odladění další LTS verze.
Už to nebude zase tak dlouho trvat.. :-)

Fluttershy, yay! avatar 13.6.2009 21:40 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Proto LTS na server, rolling updates na desktop... a taky na server (LTS vlastně není nic jiného než hóóódně konzervativní rolling updates).
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
13.6.2009 22:04 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

JJ. Já si ale LTS po letitých zkušenostech s Fedorami náramně užávám a jsem za jeho "mírnou konzervativnost" na desktopu vděčný.
CentOS mám například velmi rád, ale na desktop je ro pro mne osobně příliš konzeravativní.
LTS naopak považuju za dobrý kompromis (mezi radikálním vývojem (Fedora) a konzervativností (CentOS, RHEL, Debian..).
To co nutně potřebuji většinou lze poměrně bezbolestnou formou "přidat".
(i když dnes mám na ntb 9.04 ;-))

21.6.2009 11:55 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Řekl bych, že většina uživatelů LTS distribucí nepotřebuje přepínat rozlišení, a tak je to nasere. Já byl s LTS spokojený.

21.6.2009 15:04 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
No jistě, většina uživatelů nepotřebuje přepínat rozlišení, tak proč je přepínání rozlišení vůbec v systému implementováno? Vždyť je to zbytečnost... vyhoďme to... :-D
27.6.2009 08:03 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Nějak tvůj chorý mozek nechápe, že jsem poukazoval na to, že uváděné důvody se drtivé většiny uživatelů netýkají. Ostatní věci o tom, že nejsou vůbec potřeba, sis vycucal z prstu. O tom já se nebavil.

27.6.2009 14:35 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Chorej mozek si strč zaklobouk. Přepínat rozlišení potřebuje čas vod času téměř každej, ne že ne. Je to jedna ze základních schopností každého systému, takže když je zabugována, není to právě nejlepší vizitka...
11.7.2009 11:40 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Za 10 let práce s počítačem nikdo ani já ani nikdo z mojí rodny nepotřeboval přepínat rozlišení. A neslyšel jsem o někom, že ano. Takže si ty kecy "téměř každej" strč za klobou.

12.7.2009 22:07 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Stačí být obchodní zástupce, cestovat s notebookem a na různých místech se připojovat k různým dataprojektorům. :-)

 

13.7.2009 23:58 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

To je možné, ale pitomostem o tom, že takových lidí je většina (a proto že je to zásadní kritérium pro nějaká kvanta lidí), prostě nevěřím. Kdyby Koliváč psal o tom, že to vadí jemu, a že to určitě nejsou věci, které se dotknou většiny normálních uživatelů, tak by to bylo oukej.

20.7.2009 09:01 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Jestli jde o "většinu" nedokážu posoudit. Ale jsem jeden z lidí, který tuhle "vlastnost" potřebuje využívat docela často.
A pokud mohu srovnávat - pokud něco bez problémů funguje na notebocích s Windows ale na noteboocích s Linuxem
je s tím problém, je to velké mínus pro Linux..

14.7.2009 22:18 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Tak to by sis měl koupit nový monitor, jestli jsi za 10 let nezměnil rozlišení, zřejmě máš nějakou CRT 16". Už kvůli zraku bych upgradoval.
I kdyby nebyla pravda, že většina lidí potřebuje přepínat rozlišení, ta schopnost prostě patří k základním, není to nějaká třešnička na dortu, která může být jen tak zabugováná.
To je jako vyndávání CPU, to taky uděláš za mnoho let jen jednou, jestli vůbec, a přitom je důležité, aby ten mechanismus dobře fungoval...
Fluttershy, yay! avatar 21.6.2009 18:38 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Uživatelé LTS nikdy nepoužijí externí monitor/projektor s jiným rozlišením, nikdy nespustí aplikaci používající SDL,...
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
27.6.2009 08:04 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Kolibáči, s tebou je to vážně nějaké špatné. Copak jsem psal, že nikdy? Já a většina lidí z mojeho okolí tohle nikdy nepotřebovala. Nepsal jsem nic o tom, že to náhodou nikdy nikdo nepotřebuje. Zkusím to napsat jinými slovy, abys to pochopil i ty: Tvoje důvody proti LTS se většiny lidí netýkají, zkus vymyslet lepší.

Fluttershy, yay! avatar 27.6.2009 23:23 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Já a většina lidí z mojeho okolí tohle nikdy nepotřebovala.

To, že to většina lidí z tvojeho okolí nikdy nepotřebovala, mě vůbec nezajímá. Já v většina lidí z mého okolí je na tom jinak.

Tvoje důvody proti LTS se většiny lidí netýkají, zkus vymyslet lepší.

Ty jsi ale debil, že to není možné. Zapomněl jsi tam doplnit, že se jedná o většinu lidí z tvojeho okolí. A nikterak to neomlouvá přítomnost nepříjemné chyby v LTS verzi distribuce.

🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
9.6.2009 14:16 Espinosa | skóre: 24 | blog: Espblog | London
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Ale šlo by. Stačí trochu více rozdělovat mezi nízkoúrovňovími částmi systému a aplikacemi; rozlišovat mezi úrovněmi SW a jejich vlastnostmi a od nich odozené nároky na update. Stačí nesvazovat tak fanaticky vydávání celé distribuce a end user aplikací.

Když vyjde nové verze  OpenOffice, Kaffeine, Krusader, Gimp etc. přirozeně očekávám, že do několika málo dnů (!!) bude nová verze v repozitáři, v hlavním stable/update repozitáři.

Na verze kernel, xorg, udev, hal, devicekit, dbus, init zdaleka takové požadavky nemám. Určitá konzervativnost je zde spíš ku prospěchu. Tyhle věci jsou hodně provázané, nefunkčnost jedné znich znamá nefunkční systém. Půl roční releasy jsou naprosto OK.

Je to jako s rychlostmi v autě, na 5ku se nerozjedete a na 1čku cestovat po dálnici zase není takový požitek :)

Můj návrch se dá interpretovat jako dvourychlostní (nejméně) vydávání. U end user aplikací rolling releases, u nižších vrstev normání release podobně jako je tomu doposud.

Otázka je třeba kam zařadit desktop. Tady jsem ochoten přimhouřit oko. Nicméně na KDE 4.2.x jsem si v Mandrivě museli počkat na 2009.1, to taky není úplně ideální.

9.6.2009 19:22 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Konzervativnost pri jadre nie je vobec dobra. Zavisi na tom totiz (ne)funkcnost HW. Napriklad v Debiane musim velmi casto davat jadro z unstable, lebo v stable je take stare, ze tam nic nefunguje.
Jendа avatar 9.6.2009 21:06 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Ano, ale zase je to jádro ve stable jaksi... stable.

BTW taky mám 2.6.29 ;-)
thingie avatar 10.6.2009 02:04 thingie | skóre: 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
No, ne v tom smyslu jak by člověk očekával. Těch regresí je sice poslední dobou (nejen) übermoc, ale když vám starší jádro dělá nějakou neplechu, tak je prostě blbost nezkusit nové. Já jsem třeba s 2.6.30(rc) nejšťastnější ze všech jader zatím, suspendy jsou jak mají, +-, grafika jde, a každý týden dám git pull a můžu se radovat z jedné nebo dvou vyřešených chyb/regresí. „Stabilní“ jádra by furt byla nějak rozbitá a udělal bych s tím kulové.
Růžové lži.
10.6.2009 13:49 Espinosa | skóre: 24 | blog: Espblog | London
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Tomu konzervatismu rozumějte tak, že by distribuce vždy měla vždy měla nabízet několik verzí, ten konzervatismus tkví spíše v předvýběru; ve výběru automatický update atd. Distribuce by vždy měla nabízet min poslední vanilla stable. Když už kvůli něčemu, tak alespoň se to otestuje. Plus nějaké ty verze zpátky, pro strýčka příhodu. V žádném případě neomezovat uživatele v možnosti výběru. Což bohužel současný systém distribucí dělá.

Ano, také mám 2.6.29, a jsem maximálně spokojený. Po dlohé době (dva roky?) zase vidím funkční suspend a hibernaci! Nevím ale jk moc mám gratulovat nové Mandrivě nebo vývojářům ususpendu nebo kernelu. On je dnes (naštěstí) suspend/hybernace spíše out-of-kernel projekt. Ale nechci brát kredit 2.6.29tce, skutčně se jendá o zdařilý release. To ale nelze říci o všecj ostatních releasech kernelu :( Byli tam i slabší kousky, ladilo se déle, distribuce museli záplatovat. Bylo pak lepší zůstat u starší verze plus distribuční záplaty. To jem myslel tím konzervatismem.

Už jsem to nakousnul, tak to dořeknu. Žádná běžná distribuce nepoužívá vanilla kernel, všechny mají větší čí menší set patchů. Ten se chvíli ladí, potřebuje trochu dozrát, otestovat, výsledek pak může být lepší než vanilla, proto to koneckonců distribuce dělají. To jsem dotřetice myslel tím "konzervatismem".

thingie avatar 10.6.2009 14:20 thingie | skóre: 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Ty patche jsou nezřídka backporty z nových verzí.
Růžové lži.
9.6.2009 09:39 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Tak zhruba čtvrt až půl roku po vydání mi openSUSE 11.1 funguje poměrně velmi dobře. Potvrzuje se mi tím obecné zkušenosti i s Ubuntu a Mandrivou. Spokojen jsem až tak půl vývojového cyklu až jeden cylus po vydání. Poslední dobou preferuji víc stability nad novinkami. Ale je dobře, že u každé té distribuce si díky tomu může svůj mix novoty/stability namíchat každý uživatel, snad jen u Mandrivy je pak doba podpory při používání jedné verze dozadu už docela krátká.

Jendа avatar 9.6.2009 11:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Problém je v tom, že všichni aktualizovali hned po vydání, kdy to ještě moc nefungovalo, a polekali se a odešli jinam.
9.6.2009 18:25 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Šli jinam, kde žádná distribuce neměla pár (desítek) hodin po vydání, takže stihla kritické věci už doladit. Jinými slovy trošku nefér srovnání, jakkoliv uznávám, že těch problémů při vydání 11.1 bylo poměrně neobvykle dost.

9.6.2009 00:40 rastakajakwanna
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Pridavam se k nazoru vyse- verze 11 ... Bohuzel se zacala tato verze blizit rychlosti Win Vista a chybovosti tucnaka, hlediciho hodinu do slunce a pote beziciho slalom na 500 metru.
9.6.2009 12:28 ra100 | skóre: 20 | blog: ra100
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

"Pridavam se k nazoru vyse- verze 11 ... Bohuzel se zacala tato verze blizit rychlosti Win Vista a chybovosti tucnaka, hlediciho hodinu do slunce a pote beziciho slalom na 500 metru."

V com sa ti zda suse pomale? Na opensuse-factory mailing liste je prave prebieha diskusia na rychlost suse, aby sa s tym nieco do 11.2 urobilo. Len treba vediet co je pomale. Mozes sa zapojit.

9.6.2009 21:58 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
V com sa ti zda suse pomale?

No, kromě obvyklých podezřelých typu beagle mne napadá snad jen command-not-found. Tohle:

  mike@lion:~> time dkfjslkj
  bash: dkfjslkj: command not found

  real    0m1.696s
  user    0m0.408s
  sys     0m0.128s

(Athlon64 X2 4400+ EE s 4 GB paměti) prostě není v pořádku, to mi nikdo nevymluví. I to KDE4 po vypnutí nesmyslných efektů a zpacifikování Nepomuku, Strigi a podobných vylomenin běhá docela svižně.

Bilbo avatar 10.6.2009 04:03 Bilbo | skóre: 29
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Neni tam takova ta feature co jsem ji videl kdysi v ubuntu, ze kdyz clovek napise jmeno prikazu ktery neni v systemu, ale existuje v nekterem z nenainstalovanych balicku, tak ze to poradi co se ma doinstalovat? To by mohlo zpomaleni vysvetlovat.

Vypadalo to nejak takhle:
# xyz
bash: xyz: command not found, but /usr/bin/xyz is contained in these packages:
xyz-0.1
Big brother is not watching you anymore. Big Brother is telling you how to live...
10.6.2009 08:09 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Samozřejmě že ano, proč myslíte, že výslovně mluvím o pomalosti command-not-found? Nejde mi o to, že bych nevěděl, proč to trvá tak strašně dlouho, jde mi o to, že by to nemělo trvat tak strašně dlouho a že dokud to tak strašně dlouho trvat bude, nemělo by to být defaultně zapnuté. Ale takových nešťastných rozhodnutí je tam bohužel víc - třeba nesmyslné defaultní chování man při více stránkách se stejným jménem.
14.6.2009 03:21 dodo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
To je vážně divné. Na 11.0 mám:
bash: dkfjklj: command not found

real    0m0.002s
user    0m0.000s
sys     0m0.000s

(Athlon64 LE-1620 (chrní na 1 GHz), 4GB RAM)
14.6.2009 20:58 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Jestli si dobře vzpomínám, command-not-found je až v 11.1.
Jardík avatar 9.6.2009 10:15 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Asi proto, že tam dodnes nejde rozumným způsobem nakonfigurovat touchpad ...
Věřím v jednoho Boha.
Kaacz avatar 11.5.2010 01:04 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Pres Ksynaptic, synaptiks, kcm_touchpad .. Pod KDE jsem vzdy mel nekolik nastroju a slapalo to vyborne. NB: Dell, pak IBM Thinkpad, nyni HP ..
Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
11.5.2010 07:55 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Nástroje jsou, ale nejdou snadno nastavit. A není to jen problém jedné distribuce. Ale je naděje, že v budoucnu to bude lepší :-)
Kaacz avatar 12.5.2010 22:11 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Trvam na svem. Na non-srackovem HW nejsou problemy :-)

Je nekolik druhu touchpadu. Nektere jsou vyborne, nektere jsou sracka.
Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
Beda0 avatar 9.6.2009 13:11 Beda0 | skóre: 29
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Můj hlavní důvod proč sem odešel byla rychlost. Už nevim na jaký verzi sem odcházel, ale oproti tý starší se hodně spomalila - start systému, start KDE, start programů, práce s diskem, všechno se mi zdálo prostě pomalejší. Dalším důvodem bylo to, že mi práce se SUSE silně připomínalo windows - všechno nastavení naklikat, když jsem náhodou něco nastavil v konfigurákách, pak na to zapomněl a začal to předělávat z klikátka, tak se to celý po... konfiguráky oproti Archu nepřehledně rozdělený na několik částí, rozházený po všech čertech... skončil jsem u Archu a nestěžuju si.

Na openSUSE jsem začínal protože byla v mnoha ohledech podobná windows, ale tak nějak jsem z něj asi vyrost a ta podobnost mi začala vadit.
14.6.2009 04:56 dodo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
No chce to X64 CPU na 2.5 GHz s nejméně 2 GB RAM (kde jsou ty časy ZX s CPU na 2,5 MHz a 16 kB RAM) a pak i ta 11.0 chodí slušně. Ta podobnost s Windows je přece záměrná. Mezi složitostí ovládání a složitostí programu je vždycky nepřímá úměra a u desktopu sedí BFU, kteří nepolezou do konfiguráků editorem nikdy. Klikací YAST umí vše potřebné a má-li Linux někdy konkurovat Windows, pak jedině jako desktop pro BFU. Tady je SUSE k tomu bezesporu nejblíž i když výsledky ankety jsou jiné. Zkoušel jsem už RedHat, Debian, Kubuntu i Mandrivu a vždycky jsem skončil zpátky u SUSE. Ne každá verze je sice odpočátku povedená, ale to není jen slabost SUSE. Chce to nebýt moc chtiví té nejnovější a počkat až se ta aktuální"usadí", tedy až je další na pultě. Verze 10.3 byla u mě zatím nejstabilnější, ale s mnoha typy periferií si nerozuměla. Ta 11.0 je už slušně použitelná i pro multimedia a verze 11.3 snad bude mít i nové slušné KDE. A verze 12.3? Ta bude úplně super a M$ se položí. ;-)
17.6.2009 21:26 Sedrik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

ZX Spectrum mal Zilog - Z80A taktovany na 3,5MHz :) .... Didaktiky M a Kompakt na 4MHz.

17.6.2009 22:51 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
A té paměti bylo 48 KB, ne 16 KB. V Didaktiku IIRC nebyl originální Zilog, ale klon z NDR, tuším U880D nebo tak nějak.
25.6.2009 14:02 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
A té paměti bylo 48 KB, ne 16 KB.
jak která verze ... originální ZX Spectrum mělo 16 KB, verze 48K měla 48 KB (popravdě neviděl jsem originál nezupgradovaný na 48)
20.6.2009 08:20 nonferatus
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Není to tak dlouho, co přišlo na svět UBUNTU a po chvíli všechny možné další *BUNTY.  Mimo ostatních fór i zde se vehementně diskutovalo o systému pro BFU, přiznávám, že jsem se přidával a *BUNTU zatím lámaly rekordy jeden za druhým. Loni jsem si koupil eeePC a po brzkém zavrhnutí stávajícího systému jsem se půl roku trápil s MANDRIVOU a XFCE. Stále bylo něco, co nešlo. Jenom integrovaná webkamera + SKYPE co se mně natrápily. Pak po několika hodinách běhu se najednou ztlumil zvuk tak na třetinu, přez to že nastaven byl naplno a pomáhal jedině restart.... Nakonec jsem s odporem zkusil nainstalovat několik verzí *BUNTU. Musím říct, že i ve standartním UBUNTU chodilo všechno jak mělo, XUBUNTU bylo super, ale stále obsahovalo dost prostředkově náročných aplikací z gnome. Pak jsem objevil EEEBUNTU - BOMBA. Nainstalovat na eee-čko, nic nehledat, neřešit žádné nastavení, jen používat a používat a používat...  Včetně filmů v DIVx. Tak asi tolik k buldozerickým vítěztvím UBUNTU a jeho derivátů ve všemožných anketách - letos jsem mu taky dal hlas. Mandrivu jsem měl rád roky, vlastně ještě z dob mandrake, teď mám na desktopu vedle mandrivy i xubuntu a nějak do něj bootuju čím dál častěji. I když na desktopu k tomu nemám vlastně reálný důvod - mdv chodí taky bez chyby, prostě si mně získalo tím eee-čkem. Jen musím podotknout, že na tom eee-čku mě mandriva překvapila schopností běhat na ,,kostce"  - *buntu v default nastavení + 3D černo, mrtvo. Ale kdo by to chtěl používat na eeePC s displayem 7,5 palce?

14.6.2009 09:18 Robo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

ja by som okrem 11.1 dodal este zmluvu a prehlbujucu sa spolupracu s Microsoftom + v neposlednom rade "kudlu do zad" od Anicky :)

Bilbo avatar 15.6.2009 00:39 Bilbo | skóre: 29
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
To, ze Anicka doma presla na Debian? Ja v tom kudlu do zad zas tak nevidim. To je jako kritizovat zamestnance Skodovky ze si koupili pro domaci pouziti vuz jine znacky (obzvlaste pokud by slo o vuz takoveho typu, ktery Skodovka ani nevyrabi, jako napr. nejaky sportovni, nebo offroad/SUV)
Big brother is not watching you anymore. Big Brother is telling you how to live...
Jendа avatar 9.6.2009 00:25 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Několik postřehů:
Já to s tou denacifikací Slovenska myslel vážně.
9.6.2009 00:37 rastakajakwanna
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
- s Mandrivou se podle me nic az tak prevratneho nedeje... jen funguje stale dobre a lepe a narozdil od (stejne Windows like) OpenSUSe se nezene slepe vstric nejnovejsim verzim, ale aplikuje s rozumem

- to by me taky zajimalo, neumim si predstavit...

- ??:)

- jj

- asi tak...

- fandim, pridal bych i spokojenost s podporou hw (stoupajici tendence, vzdycky lahodi oku :) )
9.6.2009 08:00 Uglly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Nevíce Windows-like je tady Ubuntu a přsto je první, takže v tomto to nebude.

9.6.2009 08:52 alfonz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

zajímalo by mě jak jste přišel k tomu, že ubuntu je windows-like

9.6.2009 11:05 .rX88
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

eh? a proč se neptáte mého předřečeníka na totéž s jinou distribucí? Tam souhlasíte?

9.6.2009 11:29 bender
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Mno Mandriva Linux má dost ***drake*** grafických konfigurátorů a proto se dá říct, že je "windows like". Až na lepší přehlednost :-)

Má Ubuntu táké něco podobného?

9.6.2009 14:10 petr
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Za mne musim rict, ze BOHUZEL ne :-( A to je jedna z mala veci, ktere mi osobne v Ubuntu chybi. Pro kazdou hovadinu, aby clovek hledal a instaloval graficky nastroj. Nazyvat centralni spravu systemu "windows like" vlastnosti mi prijde tez uhozene. Vy opravdu radi konfigurujete klasicky desktop z prikazove radky?? Vzdyt mame rok 2009, nejsme 100 za opicema, tak probuh nebudu upravovat casovou prodlevu grubu pro zavedeni systemu z prikazove radky ci rucni editaci nejakeho textaku nekde na disku. Ale spise bych ocekaval moznost spustit grafickou aplikaci pro centralni spravu systemu a v ni provest patricny ukon. A to se nejedna jen o grub, ale i o nastaveni ruznych periferii, sitoveho pripojeni, sdileni slozek a souboru mezi ruznymi PC, atd ... Nerikam, ze sprava systemu je v Mandrive ci OpenSuse dokonala, ma sve mouchy, ale hooodne ulehci prvopocatecni nastaveni systemu, narozdil od Ubuntu ...

David Watzke avatar 9.6.2009 14:56 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Vzdyt mame rok 2009, nejsme 100 za opicema, tak probuh nebudu upravovat casovou prodlevu grubu pro zavedeni systemu z prikazove radky ci rucni editaci nejakeho textaku nekde na disku
Jiní zase kvůli editaci nějakého texťáku nebudou spouštět celý prostředí ;-)
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
9.6.2009 15:58 petr
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Vsak oni ani nemusi. Jim v systemu nic nechybi a chybet nebude, ikdyz bude distribuce sebevic vyspelejsi a bude obsahovat graficky nastroj pro centralizovanou spravu systemu. Ti at si klidne nabootuji primo do prikazove radky a edituji.

David Watzke avatar 9.6.2009 16:23 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Jde mi jen o to, že na ruční editaci konfiguráku není nic pravěkýho, nemluvě o tom, že tu záležitost, kterou jsi/jste uvedl jako příklad, lze zrovna z příkazovky provést mnohem rychleji.

Jinak ke klikátkům v Ubuntu: 2 tejdny jsem na jednom starším stroji v kanclu na praxi používal aktuální (stable) Xubuntu a musím říct, že oproti mýmu Gentoo tam bylo klikátko na každou volovinu, takže o to jsem tam nouzi fakt neměl. (A neříkám, že mi to vždycky vadilo, spíš naopak - právě proto jsem na ten počítač zvolil zrovna tohle distro.)
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
9.6.2009 20:55 host
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
"Jinak ke klikátkům v Ubuntu: 2 tejdny jsem na jednom starším stroji v kanclu na praxi používal aktuální (stable) Xubuntu a musím říct, že oproti mýmu Gentoo tam bylo klikátko na každou volovinu, takže o to jsem tam nouzi fakt neměl. (A neříkám, že mi to vždycky vadilo, spíš naopak - právě proto jsem na ten počítač zvolil zrovna tohle distro.)"

Tak napriklad, akym klikatkom zapnem/vypnem ipv6?
14.6.2009 05:27 dodo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
V YASTu u SUSE je to jeho spuštěním, zadáním hesla správce (to snad chce i editor), pak výběr ikony "síťová zařízení" (pohybem myši a 1 klik), potom výběr ikony "síť" (rovněž pohybem myši a 1 klik), dál 1 klik na změnu záložky "Obecné možnosti" (i tady se musí pohnout myší!), 1 klik zapnout/vypnout ipv6 (opět po pohybu myší) a 1 klik po přesunu myši na tlačítko "Konec", nebo z klávesnice Alt-K, nebo rovnou stiskem "Enter" na klávesnici (je jedno který), no a nakonec uzavřít okno s YASTem. A JE TO. Jak prosté! :-)
9.6.2009 01:05 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Co je to enterprise? Nechci prudit, ale zběžně jsem prolétl loňské diskuze a nenašel jsem tam žádnou definici.
Distribuce orientovaná na podnikové nasazení, pro kterou přímo její dodavatel/výrobce nabízí placenou podporu.
Vidím, že jste zařadili SysRescCD. Dík ;-)
To zařadili hlasující - stejně jako mohli zařadit cokoliv jiného.
9.6.2009 11:50 michal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Pakliže enterprise je "přímo její dodavatel/výrobce nabízí placenou podporu" tak by mne zajímalo co vyřazuje z této definice Ubuntu???

Jendа avatar 9.6.2009 12:22 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
9.6.2009 22:17 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Nic. Také tam mohl kdokoliv Ubuntu zadat. Ale nezadal ho nikdo(!)...
10.6.2009 09:01 mibo | skóre: 12 | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Tak to nesouhlasím, protože třebas já ho zadal, pak je tedy něco schnilého v státě dánském, když nikdo(!)

10.6.2009 10:50 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Sorry za ten vykřičník; nadsázka. Ve všech "distribučních" kategoriích byly jednotkové nebo desítkové položky dalších dister, ale to do přehledu výsledků nezahrnujeme - jsou jich desítky.
Jendа avatar 9.6.2009 12:03 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Distribuce orientovaná na podnikové nasazení
To Ubuntu možná docela je.
pro kterou přímo její dodavatel/výrobce nabízí placenou podporu.
Taky. Je Ubuntu enterprise?
To zařadili hlasující - stejně jako mohli zařadit cokoliv jiného.
Já vím (taky jsem zařadil :-)). Ale je pěkné, že si na něj i přes nedostupnost v nabídce vzpomnělo tolik lidí.
9.6.2009 09:38 prOm3TheuS | skóre: 18 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
K tomu preferovanému grafickému prostředí bych se podepsal - myslím, že by to mohlo být zajímavé, zvlášť dnes při vývoji KDE4 a případně do budoucna GNOME3
9.6.2009 19:27 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Enterprise distribucia: taka distribucia, ktora obsahuje 5 rokov stare verzie programov Enterprise server: server, ktory bootuje aspon 15 minut, pricom z toho aspon 5 minut pripada na BIOS
10.6.2009 16:48 Murry | skóre: 16 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Mandriva je prostě mandriva. Funguje. Sice ji nepoužívám, nicméně, co znám, je to pro uživatele stejný jako Ubuntu akorád více __KDE__ (můj názor).
Jinak, byl bych velmi rád kdyby přístí rok tam bylo ono preferované prostředí. Zajímalo by mne, jak by to dopadlo. Jestli lidí kteří mají ubuntu (GNOME) je více než těch "poskládaných" z jiných distrer, popř. kubuntu.
Fluttershy, yay! avatar 10.6.2009 16:58 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Teď píšu z dnes nainstalované Mandrivy 2009 Spring... a moc z ní odvázaný nejsem (je to nějaké pomalé, vypadá to divně, nejsem zcela spokojen s podporou HW na laptopu,... zlaté debianí balíčky a Synaptic, případně to z openSuSE... ostatně se mi zdá, že i to Ubuntu 9.04 je lepší a to jsem z něj nepříliš nadšený).
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
10.6.2009 21:23 bibri | skóre: 33 | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

>... zlaté debianí balíčky a Synaptic, případně to z openSuSE ...

To je pouze věc názoru a zkušenosti. Po roce a půl intenzivního používání s klidným svědomím prohlašuji, že oproti RPMdrake je Synaptic neergnonomický a nedodělaný zmetek.

Fluttershy, yay! avatar 11.6.2009 05:13 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Já to používal jeden den, pak jsem se vrátil k Ubuntu (a to i to Ubuntu je, doufám, věcí dočasnou.)
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
11.6.2009 14:11 Miroslav Cyroň | skóre: 12
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Mandriva na serveru - zde v DD jeden takový běží. Chtěli koupit Widle, ukázal jsem IT, že naklikat to v Mandrivě zvládne i cvičená opice.
Vše pro Mageia Linux: www.cyron.cz. Vlastní repozitář, 60 GB her v RPM (!!!). Kapitalismus považuji za zločinný režim.
9.6.2009 00:30 rastakajakwanna
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Těší mě, že se fork Mint dostal do povedomi nekolika desitek ceskych uzivatelu, kteri s nim jsou natolik spokojeni, ze pro nej dokonce hlasovali :) Ja jsem mezi nima a stale hlasam, ze komunitni verze Fluxbox Mintu je paradni a ma jen par chybek ;) Na muj Sempron proste to prave :) Jeste ze u Mrkvosoftich systemu neni takova diverzita a neporadaji podobne ankety... to by nebylo vubec napinave :D
9.6.2009 00:54 dad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

ty % u tech 32/64 bitu bych potreboval objasnit.

hajma avatar 9.6.2009 01:02 hajma | skóre: 27 | blog: hajma | Říčany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

řekl bych, že počet lidí s jedním a více 32 bit stroji a zároveň jedním a více 64 bit stroji je nenulový

21 promarněných znaků
9.6.2009 01:48 Michal Ludvig | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Podobně by to mělo být u "Kde Linux používáte?" - určitě je spousta lidí kteří ho mají na desktopu i notebooku i serveru i jinde, takže součet by měl být větší než 100%.

Taky se mi moc nezdá ta tabulka "Kolik let už Linux používáte?" - oproti 2008 došlo k poklesu lidí co používají linux dva roky a méně o zhruba 13 procentních bodů a zároveň k nárustu těch kteří ho prý používají deset a víc let o 12 p.b. To je ňáký divný...

9.6.2009 02:43 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Podobně by to mělo být u "Kde Linux používáte?" - určitě je spousta lidí kteří ho mají na desktopu i notebooku i serveru i jinde, takže součet by měl být větší než 100%.
Pravda, upravím výpočet procent podle počtu hlasujících místo podle celkového počtu hlasů.
9.6.2009 14:04 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
To je ňáký divný...

Co je nad tri roky je "MOC". Kdo to ma pocitat :-)
9.6.2009 01:44 bibri | skóre: 33 | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

>Na přední pozice se vrací Mandriva Linux. Dříve velmi oblíbený Mandrake Linux (vítěz hlasování v letech 2003–2005) byl nejprve sesazen Debianem, aby se od roku 2007 ujalo vlády Ubuntu. Mandriva se dokonce propadla z medailových míst.

Mandriva je na předních pozicích pořád Roberte - i druhé nebo třetí místo je přece přední pozice :). Mimo medailovou pozici se propadla pouze loni, historii máš zde: http://www.mandrivalinux.cz/podporte-mandriva-linux-v-hlasovani-3/.

-- www.bibri.net
9.6.2009 02:26 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Ale no tak... trocha básnické licence :-). Vzestup oproti minulému roku je přeci velmi výrazný. Navíc to bylo myšleno celkově - viz také servery a enterprise.
9.6.2009 13:01 bibri | skóre: 33 | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Servery mne, přiznám se, překvapily, to jsem nečekal a je to pro mne trochu záhada. Na desktopu to žádné překvapení není - vzhledem k prodejům. Navíc jsem letos poprvé mohl dát na web pořádnou upoutávku, takže si toho u nás prostě všimlo víc lidí (ten starý mrzák nic takového neuměl).

Luboš Doležel (Doli) avatar 9.6.2009 15:43 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Záhada to není. Podle mě uživatelé Mandrivy zaškrtávají Mandrivu všude, kde ji vidí, nebo za server považují svůj desktop, jakmile si na něm pustí Apache...
9.6.2009 22:05 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Ruku na srdce: myslíte si, že se tímhle Mandriva nějak výrazně liší od ostatních distribucí?
9.6.2009 22:19 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Podle mě uživatelé Mandrivy zaškrtávají Mandrivu všude, kde ji vidí
To by to tak ovšem bylo i v předešlých ročnících, ne?
hajma avatar 10.6.2009 01:17 hajma | skóre: 27 | blog: hajma | Říčany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

 

za server považují svůj desktop, jakmile si na něm pustí Apache...

a proč by tohle nemělo splňovat definici serveru?

 

21 promarněných znaků
10.6.2009 08:11 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Protože pak by ta kategorie úplně ztratila smysl. Když stačí na klasifikaci jako server běžící Apache, tak proč ne i sshd? A takový X terminál, to je vlastně taky server (pro X11).
9.6.2009 10:08 Vít Profant
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Vážený pane kolego, k tomuto výsledku nepochybně velmi přispěla skvělá práce Vašeho týmu, takže mi dovolte, abych Vám k umístěním pogratuloval.

 

9.6.2009 10:15 Vít Profant
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Já by řekl, že na Mandrivě je ralativně dobře ošéfované KDE 4.2 -- aspoň já ho tam provozuji s jedinou výhradou, že to K3B pro KDE4 už by to chtělo. Kaffeine holt tolik nepotřebuji, SMPlayer a VLC Player to jistí.

 

9.6.2009 13:03 bibri | skóre: 33 | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

>Já by řekl, že na Mandrivě je ralativně dobře ošéfované KDE 4.2

Vidím to stejně, je celkem kvalitně udělané a oproti konkurenci taky hezké a celkem střízlivé.

9.6.2009 13:40 multi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

k3b v kde 4 uz prece facha

ono taky mandriva dobre osefovala ponechani i KDE3 ..

 

9.6.2009 14:26 Espinosa | skóre: 24 | blog: Espblog | London
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

No já hlavně oceňuju že tam stále mají funkční KDE3.5. To je u mě stále poslední stabilní verze ;-) Fedora takové štěstí nemá.

Ale i vlastní KDE4 je zvládnuté pěkně. Defaultní nastavení plus minimum námahy a dá se nastavit tak, že to sktoro zase připomíná dobré KDE3.5 ;-) (QtCurve téma, Plastic win dekorace, klasické ikony) a ne tu výchozí černou "gotiku". I takové drobnosti jako fonty, pěkné.

Co máte s Kaffenine? Mě normálně funguje, jak pod KDE3 tak KDE4, Gnome, nikdy jdem nepoužíval nic jiného? Samozřejmě používám 3.5 verzi. I pod KDE4. To koneckonců i u řady ostatních aplikací. Je tam nějaký problém?

9.6.2009 08:04 .rX88
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Každým rokem na touto anketou kroutím hlavou. Zatímco v anketě ubuntu roste, v reálném životě zaznamenávám spíše vystřízlivění a odliv uživatel od této distribuce. Co se tyče nedotaženosti, mohlo by si poslední vydání směle podat ruku s kritizovanou Zuskou 11.1. Horečný a překotný půlroční cyklus za každou cenu se stává u této distribuce koulí na noze. Osobně si skoro myslím, že pár svátečních uživatelů, co testují Linux týden a pak se vrátí k Windows, někde na webu ubuntu.cz zahlédlo odkaz s anketou :-D

Heron avatar 9.6.2009 08:48 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Každým rokem na touto anketou kroutím hlavou.

Také, hlavně co se týče situace na serverech. Ale je třeba si uvědomit, kdo v anketě hlasuje a jak je anketa postavená.

Např. situace v naší firmě. 4 technici, cca 50 firemních serverů (CentOS). Každý technik se samozřejmně stará i o své servery doma. Takže hlasování: 4 body pro CentOS, 2 body pro debian (2 technici mají doma centos, zbývající dva debian). Poměr je pro anketu je pak 4:2, místo reálných 52:2!!!

Takže nakonec se vlastně jedná jen o hlasovací soutěž o ceny :-), vylosovaným gratujuli. Knížky od Ivana jsou velmi dobré, pokud jste nevyhráli a měli by jste zájem třeba i o starší kousky zadarmo, navštivte naši Olomouckou pobočku. (PS: prostě se toho potřebujeme zbavit :-D).

9.6.2009 10:34 petris_ | skóre: 12
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Např. situace v naší firmě. 4 technici, cca 50 firemních serverů (CentOS). Každý technik se samozřejmně stará i o své servery doma. Takže hlasování: 4 body pro CentOS, 2 body pro debian (2 technici mají doma centos, zbývající dva debian). Poměr je pro anketu je pak 4:2, místo reálných 52:2!!!
Chapete rozdil mezi "nejoblibenejsi" a "nejpouzivanejsi"?
9.6.2009 11:09 .rX88
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

problém je i v metodice měření. Technik spravující server se na takovouhle anketu z vysoka vysere. Nadšenec, co včera nahodil Ubuntu půjde hrdě hlasovat :-D

belisarivs avatar 9.6.2009 11:25 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Opravdu? Nesouhlasim. Ja hlasoval a nadsenec co vsera nahodil Ubuntu nejsem. Myslim, ze prilis zobecnujes. Tve okoli neni reprezentativni vzorek.
IRC is just multiplayer notepad.
9.6.2009 18:29 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Tvé okolí taky není reprezentativní vzorek k tomu, abys nesouhlasil.

Heron avatar 9.6.2009 12:12 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Ano chápu, stačí si přečíst první odstavec mého komentáře.
9.6.2009 12:57 pakanek | skóre: 28 | Vyškov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Nebo se mrknout na otázku "Jak dlouho používáte Linux?"...
Všechno dobré je pro něco zlé.
belisarivs avatar 9.6.2009 09:39 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Ubuntu pouzivam uz nejaky ten rok a nestezuju si. 9.04 pouzivam uz od druhe nebo treti alfy.

IRC is just multiplayer notepad.
9.6.2009 11:11 .rX88
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

jo. já to taky nikomu necpu. Ale ve svém okolí jsem si povšimnul, že marketingový hype už opadl, a očekával bych, že ubuntu pár jednotek procent ztratí ale anketa reflektuje něco jiného.

9.6.2009 08:06 J@rys | skóre: 11 | blog: Jarduv_blog
Rozbalit Rozbalit vše Procenta
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Kdyz sectu procenta u tabulky Dalsi operacni systemy, vychazi mi 136,73%. to je trochu moc, ne? :-))

belisarivs avatar 9.6.2009 08:13 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Procenta

A to jako nemuzes mit treba Linux, Widle a treba Solaris?

IRC is just multiplayer notepad.
belisarivs avatar 9.6.2009 08:12 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Na úkor Solarisu si pohoršil také FreeBSD.

Nema tam byt ve prospech?

Na neci ukor se posiluje, ne oslabuje (teda az na sebe sama).

IRC is just multiplayer notepad.
9.6.2009 08:24 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Jo, dík. Ta věta byla původně postavená jinak a tohle mi tam zůstalo.
9.6.2009 10:54 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Ja si dovolím ještě trochu rýpnout. Slovo "Némlich" neznám, ale tuším, že to bude lidová zkomolenina německého slova "nämlich", což v překladu znamená "totiž". Větu "Totiž to samé jako minulý rok." pak ale nechápu. Místo "totiž" by zřejmě mělo vystupovat slovo "Naprosto", nebo více lidově "Na chlup", což lze přeložit jako "Aufs Haar" (což je i německá fráze). Po transformaci českým zkomolením by pak věta mohla ve výsledku znít například takto: "Aufshár to samé jako minulý rok". Jinak děkuji za pěknou anketu :-)
9.6.2009 10:59 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Nerýpat, prosím. Spojení "némlich to samé" je v češtině velmi oblíbené, i když ne tak docela správné. Dopřejte mi ho tedy :-)
9.6.2009 21:04 Vtipnéř | skóre: 38 | blog: Vtipnéřův blog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Neříkejte "to samé", říkejte "totéž". Je to to samé. :-)

Opening Windows is better than washing them. Clearing Windows (e.g. erasing or deleting) is even much better.
9.6.2009 08:54 Ladislav Nešněra | skóre: 30 | blog: ..+2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Nějak mi nesedí čísla v odstavečku "Kde Linux používáte?". V textu je řeč o 4% v tabulce je 8.10%.

BTW - najdu někde, kolik lidí hlasovalo?

9.6.2009 10:00 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
BTW - najdu někde, kolik lidí hlasovalo?
6855
9.6.2009 15:54 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Nevykřikoval tu nedávno někdo, že Linux v Česku používá asi tak tisíc lidí :D
9.6.2009 21:35 Ladislav Nešněra | skóre: 30 | blog: ..+2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

a nebo začali používat Tor, potvory ;-)

Jo a díky za ten počet respondentů :-)

kayman avatar 9.6.2009 09:18 kayman | skóre: 3 | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Především netbooky o sobě daly vědět. Ještě před dvěma lety to slovo málem ani neexistovalo a teď už se k nim hlásí čtyři procenta hlasujících
A v tabulke je osem percent :)
9.6.2009 09:45 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Sorry, opraveno.
9.6.2009 09:45 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

"A je třeba ponamenat, že procento uživatelů, kteří používají výhradně Linux, je o dost vyšší než u možnosti „převážně“ (ta vyhrála minulý rok, ale zdaleka ne s takovým náskokem jako letošní první místo). Značí to, že z Linuxu se pomalu ale jistě stává systém, na který se uživatelé spoléhají ve všech oblastech svých počítačových potřeb."

Nikoliv, Roberte. To značí tak maximálně to, že v nereprezentativním vzorku této ankety byly naklikány příslušné hodnoty. Vůbec nic jiného z toho nelze vyvozovat, jen velmi orientační "zábavné" údaje.

Petr Tomeš - Blog
9.6.2009 10:32 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Řekl bych, že předpoklad o pravdivosti odpovědí dělají všechny "průzkumy veřejného mínění", s nějakým lžiskóre se patlají až seriózní výzkumníci :-)
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
9.6.2009 10:52 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Průzkumy veřejného mínění v poslední době předpověděli vítěze voleb dlouho dopředu a nezávisle na sobě s odchylkou plus minus pár procent. Abclinuxu žádný takový kvalitní sběr dat z reprezentativního vzorku nedělalo a od Roberta bych čekal trochu soudnosti a nadhledu při psaní takového článku. To už je lepší o trendech usuzovat na základě webových statistik i s veškerými problémy a nepřebostmi i co se týče metodiky. Pořád je to výrazně vyšší a více reprezentativní vzorek než tyto ankety nejvíce olivněné tím, kolikrát a kde jsou propagovány v rámci komunit jednotlivých distribucí a kolik lidí se rádo takových anket zúčastňuje.

9.6.2009 11:48 sid
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Ale prd. Predvolebni pruzkumy jsou uplne neco jineho, nez kazdorocni anketa na specializovanem webu. Na ty jejich reprezentativni vzorky moc neverim a rozhodne nemuzou zjistit, jake socialni(vekove, narodnostni,...) vrstvy pujdou volit(to je pri tak nizke volebni ucasti dost podstatne), kdyz je to vlastne vychodiskem pro tvorbu "reprezentativniho vzorku". Zde se da ale ocekavat, ze se sesla vicemene stejna skupina hlasijicich, jako v lonskem roce. Kritizovat nekoho za to, ze napise clanek s interpretaci vysledku ankety, mi prijde vazne hloupe. To by pak mohli vydavat jenom tabulku s pocty hlasu a at si to kazdy prebere jak chce, nebo zrusit ankety uplne.

9.6.2009 18:31 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Kdyby se anketa interpretovala pořádně a správně, tak by proti tomu nemohly být poznámky. To znamená, že by se mluvilo o hlasujících a ne o všech. Ale možná to Robert píše pro lidi, kteří tomu nerozumí a neumí to rozeznat. To ale nic nemění na tom, že je to špatně.

9.6.2009 09:53 Opice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zatímco minulý rok jsme se dostali přes tři a půl procent dívek a žen, tentokrát opět klesáme k nízkým číslům.
Tak se zkuste (zkusme, vsichni) zamyslet nad tim, co delate/me spatne, ze sem ty holky proste nelezou. A pokud ano, cim je odrazujete/me, ze se uz pak treba nevrati ...

Ale pokud vsem zucastnenym stavajici situace vyhovuje, tak to pardon, neni co resit.
9.6.2009 10:52 ijxas
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Osobně znám čtyři holky, které dělají na Linuxu, z toho dvě výhradně - ale na abclinuxu.cz nechodí žádná z nich. Příště dejte tu anketu na www.babinet.cz :-)

9.6.2009 12:25 quanti | skóre: 16 | blog: ch1x0r
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

a co by tady měly dělat? Přiznejte si, že obvykle probíraná témata nejsou pro holky atraktivní :)

Fluttershy, yay! avatar 9.6.2009 12:33 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Volby, hovna, metal, porucha osobnosti, Tomeš,...
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
9.6.2009 15:59 quanti | skóre: 16 | blog: ch1x0r
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

no nemůžu si pomoct, ani jedno... :D

9.6.2009 19:15 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Tomeš že není, Jano, atraktivní? Proč má potom tolik uživatelů jeho fotku v profilu? :-)

Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
Fluttershy, yay! avatar 9.6.2009 19:18 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Nebude to souviset se čtyřprocentní menšinou?
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
randy avatar 11.6.2009 10:46 randy | skóre: 21 | Hviezdoslavov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

 nie nebude, kedze ja ho nemam :D

R>
Fluttershy, yay! avatar 11.6.2009 11:22 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Co nemáš?
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
randy avatar 12.6.2009 02:26 randy | skóre: 21 | Hviezdoslavov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

no predsa jeho fotku v profile.

R>
9.6.2009 19:26 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

To víš, já jsem osobnost.

9.6.2009 22:09 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Uživatelů... no jo, ale kolik holek? :-)
11.6.2009 17:38 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

A proč by to měly být holky? :) Mě zájem pánů těší.

Fluttershy, yay! avatar 11.6.2009 17:44 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
UUUÁÁÁÁÁGHRRR!!! Tady se to solidně zvrhává (ne, že bych na tom neměl svůj podíl...).
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
12.6.2009 23:06 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Příjemně se bavím. :-)

Milan Lajtoš avatar 9.6.2009 10:15 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
abclinuxu ZAVINÁČ j…y.cz

Trošku podozrivé, ale viem pravdepodobne o čo sa jedná. ;)

Ináč je pekné, že minimálne polka tých mailových adries sa dá uhádnuť. :)
“Every great achievement was once considered impossible.”
9.6.2009 10:24 Andrej Herceg | skóre: 43
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Uhádne ich aj nejaký bot určený na zber emailových adries? :)
Milan Lajtoš avatar 9.6.2009 13:29 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Ak sa mu nejako pomôže... ;)
“Every great achievement was once considered impossible.”
9.6.2009 12:17 michal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Tak jestli v realu je  Mandriva druha na Desktopu, natoz na Serveru o podivne kategorii Enterprise ani nemluvim (jsou tu firmy co dodavaj i Debian a trebas Ubuntu je stejne enterprise jako cokoli jineho), tak pak asi ziji v jine realite.

9.6.2009 12:28 bender
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

V realitě čtenářů ABCLinuxu určitě.

9.6.2009 12:53 michal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Tak je to mozne, i kdyz se mne to nezda, kazdopadne dotaznik nepozna nahodneho klikace (co prisel z odkazu podporte mandrivu, ubuntu, cokoli a vyhrajete ceny) od ctenare a ctenar nemusi byt vubec klikac anket, to jen k te realite, ktera je relativni.

Fluttershy, yay! avatar 9.6.2009 12:30 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak ta Mandriva mne hodně překvapila... Jinak by to do budoucna chtělo zohlednit mobilní "distribuce" --- Android, MotoMAGX a podobně.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
9.6.2009 12:42 jackal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Pořád nemůžu pochopit, proč se tato anketa nepořádá až např. v listopadu, jde přece o nej distro aktuálního roku, a jak moc je vypovídající první půlrok? Možná by to bylo zajímavější.

9.6.2009 13:06 madmucho
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

 

Nechápu proč se divíte že je mandriva stoupla na serverech, měly by jste to s ni zkusit, a určo samy víte že v komandlajně není mnoho rozdílů mezi distribucemi. Tak proč sakra tak mandriva.... asi tim že se s ní dobře pracuje i non core linuxářům, i wokení administrator to s ní zvládne.
9.6.2009 13:55 multi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

prave, ze si lidi asi mysli, ze kdyz ma mandriva, tak kvalitni graficke konfiguracni nastroje, tak uz nemuzou busit do konzole a ze konfigurace pres GUI rovna se shit jako windous

9.6.2009 17:13 Vin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Někdo myslím namítal, že ty konfigurační nástroje přepisují vlastnoruční změny v konfigurácích. Nevím, jak je to s nimi teď.

9.6.2009 22:12 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
To je takový evergreen. Ještě v době, kdy už to dvacet let nebude pravda, tím pořád někteří budou argumentovat. Něco jako ti, kdo odsuzují BIND podle množství a závažnosti chyb ve verzích řady 4 nebo ti, kdo kdysi dávno zahlédli Athenu nebo Motif a od té doby prohlašují, jak má Linux děsně ošklivé grafické rozhraní.
9.6.2009 23:17 Foo Bar | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
A co takhle odsuzovat Bind za množství a závažnost chyb ve verzi 4, 8 a 9?

No snad bude 10tka (opět napsaná na zelené louce - proč asi?) alespoň o fous lepší...

O.
9.6.2009 13:24 littleon
Rozbalit Rozbalit vše Anketa vs přístup na server
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zdravím. Nemám problém s výsledky ankety. Je to vzorek lidí, ochotných hlasovat. Ale zajímal by mne procentuální poměr přístupů na server ABCLinuxu s přihlédnutím na IP, samozřejmě. Myslím, že sem "zabloudí" každý, kdo nějakou distribuci nějaký ten čas používá. Vím že je to pracné, ale rozhodně by to bylo zajímavé a skoro bych dal ruku do ohně za to, že takové výsledky by byly zcela odlišné od výsledků ankety :).

Co se týče stability vs nový sw... myslím, že existují distribuce, které preferují stabilitu, jiné zase aktuálnost sw a některé se snaží najít kompromis. Každý si může vybrat a také se to děje, proto se přelévají procenta tam a onam. Nicméně je nesmysl, abych si vybral distribuci a chtěl po vývojářích, aby měnili priority podle mne. Opačné řešení je správné a tak nechápu některé diskutující, kteří se tu rozčilují... Zkusil jsem OpenSuse.. po aktualizaci spadl X server. Za 10 minut jsem věděl, že stejně jako v Madrivě a Fedoře (s propertiálními ovladači) nechodí na mém desktopu 3D (HD4870). Pokrčím rameny, řeknu nevadí, smažu a zůstanu u svého oblíbeného distra.

Také bych se přimlouval za přidání otázky o grafickém prostředí do ankety.
9.6.2009 14:07 Aichi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

 Nějak se mi nezdaj procenta. Člověk by očekával, že pokud je otázka uzavřená, tak bude celek 100%, ale očividně součet procent u všech variant v jednotlivých otázkách není 100%. Proč tedy nepoužít jen absolutní hodnoty? 

9.6.2009 14:20 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Člověk by očekával, že pokud je otázka uzavřená, tak bude celek 100%
To by člověk očekával špatně. Pokud můžete odpovědět v jedné otázce více možností (např. používáte 64bitový i 32bitový systém), logicky nemusí být součet 100 %.
10.6.2009 11:25 Aichi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

 pak se samozřejmě jako základ použije počet uložených odpovědí a né počet odpovídajících. Procenta jinak postrádají smysl.

10.6.2009 11:37 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Naopak. Informace typu "50 procent respondentů používá 64-bitový systém, 75 procent 32-bitový" je mnohem hodnotnější než výsledek 40:60, který prosazujete vy.
10.6.2009 12:31 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Takže když na otázky „Máte doma psa?“ a „Máte doma kočku?“ odpoví jeden člověk, že má doma psa i kočku, je podle vás správný výstup z ankety takový, že 50 % respondentů má doma psa a 50 % kočku? když to pak podle procent převedeme na absolutní hodnoty, dostáváme, že 1/2 respondenta má psa a 1/2 kočku. Bonusová otázka – Jak se jmenuje onen respondent?
10.6.2009 14:57 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Otázka v tomto případě zní, jaké zvíře vlastníte, a výsledek by v procentech odpovídal příslušné části (počtu) koček/psů ze všech zvířat celkem a ne že změníte zvírařa za vlastníky. Vážně selháváte v logickém myšlení nebo vám jde přímo o demagogii?

 

10.6.2009 16:37 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Na vás jsme tu čekali.

Otázky jsou dvě. První: "Je HW platforma vašeho počítače 32bitová? Ano × ne." Druhá: "Je HW platforma vašeho počítače 64bitová? Ano × ne." Pro jednoduchost se otázky otázky tohoto typu sdružují do jedné, kde Ano odpovídá zaškrtnutému checkboxu a Ne odpovídá nezaškrtnutému checkboxu. Procento odpovědí je pak samozřejmě pro každou variantu počet zaškrtnutí příslušného checkboxu proti celkovému počtu hlasování. Všimněte si, že pro vyhodnocení vůbec nepotřebujete další otázku (otázky) znát -- ono sdružení do jedné otázky je totiž pouze grafické zjednodušení, na podstatu ankety to nemá vliv.

Stejně by to bylo i s tou kočkou a psem, nebo s čímkoli jiným. Otázka "Jaké zvíře vlastníte" v případě, že dáte jen jednu možnost odpovědi, vylučuje možnost, že někdo vlastí zároveň psa i kočku. Což je ale v reálném světe možné, stejně jako je možné mít 32bitový i 64bitový počítač.

Pokud byste chtěl hlasovat tím vaším způsobem, musíte umožnit odevzdat hlas za každou kočku a každého psa (nebo každý 32bitový a každý 64bitový systém) -- tj. pokud má někdo dva psy, musel by mít možnost hlasovat dvakrát. Pokud hlasuje jenom jednou, pak se nehlasuje o zvířatech, ale o jejich vlastnících. A pak by opět váš způsob nefungoval, protože vlastník psa i kočky by hlasoval 2×. Takže byste musel umožnit hlasovat pro půl psa a půl kočky.

Schrödinger by z vás asi měl radost, ale statistici ne.
10.6.2009 19:37 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Vás jsme tu nečekali.

Pokud by bylo umožněno vedle kolonky pes/kočka zadat počet kusů, pak by procenta vypovídala o zastoupení jednotlivých druhů zvířat v rámci celku. Já reagoval hlavně na to, že jste si v předchozím přispěvku popletl základy. A taky si myslím, že obliba distribucí je o tom, kolik dokáže zaujmout uživatelů, ale také jak moc je dokáže zaujmoout,. Někteří uživatelé mají oblíbené dvě distribuce, ale třeba na jednom počítači používají jednu a na dvounebo dalších dalších jinou. Myslíte si tedy, že jsou snad obě distribuce stejně oblíbené? Kdyby bylo možné uvádět i počty strojů, na nichž dané distribuce uživatel používá, bylo by v tom možné analyzovat jak to hledisko, které prosazujete vy, tak zároveň i jiné. Takto to paradoxně vede i k takovým absurdním situacím, kdy uživatelé mají oblíbenou nějakou distribuci a nikde ji nepoužívají anebo používají jinou třeba na x počítačích. Je to stejně hloupé jako nechat hlasovat pro oblíbený film, který člověk neviděl a zná ho jen z obrázků na internetu. Předpokládám, když jinej film chtěl vidět třeba padesátkrát, že ho má pravděpodobně oblíbenější. Jenže u vás mají obě situace stejnou váhu.

11.6.2009 07:51 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Pokud by bylo umožněno vedle kolonky pes/kočka zadat počet kusů, pak by procenta vypovídala o zastoupení jednotlivých druhů zvířat v rámci celku. Já reagoval hlavně na to, že jste si v předchozím přispěvku popletl základy.
Počítat počet kusů místo počtu uživatelů jste navrhoval vy. Což zároveň svědčí o tom, kdo si popletl základy.
11.6.2009 17:41 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Kdepa. Vy jste si je popletl, když jste jinému diskutujícímu podsouval nevhodné otázky a nebyl schopen vymyslet takové, které se skutečně ptají na to, co čtenář navrhoval..

11.6.2009 18:17 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Anketa se ptá na uživatele, já se ptám na uživatele a odpovídám na uživatele. Popleta je tu někdo jiný.
9.6.2009 14:26 Dundee5 | skóre: 17 | blog: Dundee5 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
JJ, ty procenta jsou nějak mimo. Třeba 32 vs 64bit:

86,28 + 44,31 = 130,59%

Překročili jste plán o 30%, soudruzi :)
Kdo se vzdá svobody, aby získal jistotu, ztratí nakonec obojí. --Benjamin Franklin
9.6.2009 15:01 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
To je mi líto, že jste musel při nákupu 64bitového počítače povinně všechny 32bitové odevzdat. Já jsem si je mohl nechat.
9.6.2009 22:16 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Já letos poté, co jsem definitivně upekl svůj server na hostingu, poprvé mohl hrdě nezaškrtout 32-bit. :-)
9.6.2009 22:23 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Minulý rok jsem se těšil, že udělám to samé, ale pak jsem si to pokazil koupí Eee :-)
9.6.2009 22:32 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
No, možná že příští rok už zase zaškrtnu oboje…
Dalibor Smolík avatar 17.6.2009 09:10 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

No asi tak ;-) . V každém případě je potřeba mít cíl ankety jasně vyjádřený, například  zda je má oblíbená  platforma 64bitová nebo 32bitová. Pak mohu mít třeba deset počítačů od každé platformy a já jednoznačně zaškrtnu pouze jednu z  variant.  A jakákoliv debata o vypovídací schopnosti ankety je zcela zbytečná.

Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
belisarivs avatar 9.6.2009 15:03 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Mam notes 32 bit a PC 64 bit. Takze ja ho plnim na 200%. Uz chapes?

IRC is just multiplayer notepad.
9.6.2009 15:28 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
A ty neumíš číst (někdo to vysvětloval hned nad tebou) nebo myslet (každému snad musí dojít, že pokud mohu vybrat více voleb, součet může dát dohromady víc než 100% - jsou tu totiž lidi, co používají jak 32 bitový, tak 64 bitový systém).
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
9.6.2009 17:27 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
HODNĚ by mě udivilo, kdyby se jednou u (checkboxové) ankety někdo nezeptal, proč je součet > 100%. To bych znervózněl...
9.6.2009 18:33 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Všichni nemohou být chytří...

Fluttershy, yay! avatar 9.6.2009 18:40 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Zato ty jsi sežral Šalamounovo hovno... ^_^
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
9.6.2009 19:27 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Budeš se divit, ale to jsem nepotřeboval. :)

10.6.2009 08:50 Antonín Slejška | Krásná Lípa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Dělám si přehled těchto anket  pro lepší představu o vývoji. Kvůli lepšímu srovnání si to přepočítávám na procenta tak, jako by nebylo možné hlasovat pro více distribucí najednou. I tak to není moc přesné kvůli průběžné obměně metodiky, ale mně to takto stačí...

9.6.2009 14:41 tmp
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Debian Rulez :) 

9.6.2009 14:50 Andy | skóre: 18 | NMnMet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Nikde jsem nezahledl kolik lidi hlasovalo...no dobra mohl bych to z nektere tabulky spocitat :) ...

ale spis by me zajimalo porovnani celkoveho poctu hlasujicich oproti minulym anketam

diky

Válka je vůl ... a já taky ;) | Chaotic state of my influence.
Fluttershy, yay! avatar 9.6.2009 15:01 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Někde to tady bylo... 6855?
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
10.6.2009 07:19 Andy | skóre: 18 | NMnMet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Diky, prehlidl sem to.

Válka je vůl ... a já taky ;) | Chaotic state of my influence.
otasomil avatar 9.6.2009 15:58 otasomil | skóre: 39 | blog: puppylinux
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Puppy docela posililo.

V tom mam urco prsty ja.

K čemu hudba, která nevede k extázi... Stop MDMA !!! I spam umí být roztomilý
9.6.2009 20:42 Ja.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Ja by som sa opytala na nieco ine ...

Je možné vyzistiť v akom veku je preferovana aká distribucia?

Alebo zaujimave moze byt aj ako sa menia preferovane distribucie s rokmi pouzivania Linuxu?

Tie data tam mate, nejaka kontingencna tabulka by si s tym mohla poradit :-)

 Dakujem

Jendа avatar 9.6.2009 21:11 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
IMHO bude dostupné CSV jako... Hele, jak to, že loni nebylo?
13.6.2009 05:33 Ja.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Kedy bude to CSV? A kde?

9.6.2009 20:51 RapMan | skóre: 14 | blog: RapMan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
"Dalo by se z toho usuzovat, že AbcLinuxu.cz začali navštěvovat linuxoví veteráni."

To bych neusuzoval. V mem pripade a v dost jinych pripadu je to tak, ze do nedavna server - linux, desktop - windows, kdyz zacal byt linux stabilni na desktopu, pouzivam linux i na desktopu, ale linux pouzivam vic nez deset let, i kdyz na desktopu jen 2.
10.6.2009 07:16 Andy | skóre: 18 | NMnMet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

jsem na tom podobne. 7 let na serveru, pak zhruba 2 roky dualboot a ted uz vyhradne

Válka je vůl ... a já taky ;) | Chaotic state of my influence.
10.6.2009 20:30 Laco
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

openSUSE si rozhodne nezasluzilo taky prepad. Verzia 11.1 s GNOME je vyborna. Rozhodne lepsia ako Ubuntu, aj ked do velkej miery je to dane hlavne kvalitnymi repozitarmi o ktorych moze ubuntu len snivat.. Kazdopadne je tam viacej lepsich veci, podpory hardwaru a mnozstve inych detailov vychytanych ktore v Ubuntu su bugmi..

11.6.2009 17:41 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

Ano, to GNOME je v openSUSE moc pěkné a odladěné. Ještě jsem neviděl lepší integraci.

Jardík avatar 12.6.2009 14:33 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Ale ten yast v gnome, to je něco... ten božský správce balíčků, to je strašně moc uživatelsky přívětivé,
Věřím v jednoho Boha.
12.6.2009 23:05 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

No jo no. :/

15.6.2009 12:23 Laco
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

gtk spravca balikov je v openSUSE uplne v pohode. neviem co sa ti na nom nepozdava. jedinym problemov je zdlhave refreshovanie repozitarov..

Kaacz avatar 12.5.2010 22:12 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
an, to platilo v osuse 10. V 11 je novy zypper a ten svisti ..
Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
11.6.2009 19:23 RapMan | skóre: 14 | blog: RapMan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
"Kazdopadne je tam viacej lepsich veci, podpory hardwaru a mnozstve inych detailov vychytanych ktore v Ubuntu su bugmi"

Ahoj, slo by prosim konkretne?
15.6.2009 12:21 Laco
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009

OpenSUSE ma dlhodobo lepsi rendering pisma http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1093157

Podpora Hardware http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1092403

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=762078&page=2

Lepsie repozitare. Packmanovi sa Multiverse/Universe/GetDeb nema sancu vyrovnat. Nieco z toho je opravene, nieco nie a pre niekoho nie je dolezite to co je dolezite pre mna..

 

 

 

14.6.2009 09:09 Robo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Presne ako som predpovedal. Mandriva je tento rok vysoko :)

15.6.2009 10:17 m;)
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky ankety o nejoblíbenější distribuci 2009
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
"Problem" tohoto prieskumu je ten, ze je vyrazne zamerany na Linux. Takze v oblasti Linuxu bude asi vcelku presny, ale pre ostatne systemy uz zdaleka nie. Ja sam pouzivam FreeBSD a chcel som sa ankety zucastnit, ale po jej otvoreni a zisteni skladby otazok a vyrazneho zamerania na Linux som sa na to proste vykaslal. Mam tu tiez servere s (Open)Solarisom, AIXom atd a poznam viacero ludi v CR/SR pouzivajucich PC-BSD. Domnievam sa, ze pouzivatelov ne-Linux systemov je ovela viac, ale sa proste takejto ankety nezucastnia. To je ale vcelku pochopitelne, ved sme na serveri primarne zameranom na Linux.

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.