abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 12:55 | Nová verze

    Byla vydána verze R14.1.2 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5). Přehled novinek v poznámkách k vydání, podrobnosti v seznamu změn.

    JZD | Komentářů: 0
    včera 18:55 | IT novinky

    Dnešním dnem lze již také v Česku nakupovat na Google Store (telefony a sluchátka Google Pixel).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 18:33 | IT novinky

    Apple představil (keynote) iPad Pro s čipem Apple M4, předělaný iPad Air ve dvou velikostech a nový Apple Pencil Pro.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:11 | Nová verze

    Richard Biener oznámil vydání verze 14.1 (14.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 14. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | Komunita

    Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2023. Vybráni byli Bruno Haible za dlouhodobé příspěvky a správu knihovny Gnulib, nováček Nick Logozzo za front-end Parabolic pro yt-dlp a tým Mission logiciels libres francouzského státu za nasazování svobodného softwaru do praxe.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    včera 13:11 | IT novinky

    Před 10 lety Microsoft dokončil akvizici divize mobilních telefonů společnosti Nokia a pod značkou Microsoft Mobile ji zanedlouho pohřbil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    6.5. 21:33 | Komunita

    Fedora 40 release party v Praze proběhne v pátek 17. května od 18:30 v prostorách společnosti Etnetera Core na adrese Jankovcova 1037/49, Praha 7. Součástí bude program kratších přednášek o novinkách ve Fedoře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    6.5. 21:11 | IT novinky

    Stack Overflow se dohodl s OpenAI o zpřístupnění obsahu Stack Overflow pro vylepšení OpenAI AI modelů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.5. 17:55 | Nová verze

    AlmaLinux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4 (Mastodon, 𝕏). S kódovým názvem Seafoam Ocelot. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.5. 17:11 | IT novinky

    Před 50 lety, 5. května 1974 v žurnálu IEEE Transactions on Communications, Vint Cerf a Bob Kahn popsali protokol TCP (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (63%)
     (7%)
     (14%)
     (16%)
    Celkem 139 hlasů
     Komentářů: 10, poslední dnes 17:35
    Rozcestník

    Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)

    20. 9. 2007 | Ondřej Valoušek | Sítě | 19283×

    Podle předchozích dílů seriálu bychom měli mít zprovozněnu slušně fungující ústřednu disponující i základními "vymoženostmi" jako hlasová schránka nebo konferenční volání. Nyní už jen zbývá ji připojit do veřejné telefonní sítě, aby nám mohl zavolat kdokoli, případně abychom i my mohli volat ven.

    Připojení pomocí ISDN

    Připojení ústředny pomocí primární linky (PRI - E1) je snad nejtypičtějším způsobem vůbec. Tuto možnost připojení nabízí každý solidní poskytovatel telefonních služeb a Asterisk ji proto samozřejmě také podporuje. Bohužel však pro ni potřebujeme hardware - ISDN kartu.

    ISDN karet kompatibilních s Asteriskem je na trhu celá řada a leckterá svým výkonem, kvalitou nebo cenou jistě předčí produkty zakladatele Asterisku, společnosti Digium. Před finálním rozhodnutím je třeba, kromě výše zmíněných faktorů, ověřit i hardwarovou kompatibilitu té či oné karty se strojem, který hodláte používat. Ušetříte si tím případné hořké zklamání.

    Pokud chceme mít co nejméně problémů, sáhneme po kartě firmy Digium, které jsou Asteriskem přímo podporované. Nejjednodušší řešení představuje single-span karta TE120P, jejíž konfiguraci si právě zde ukážeme. Než kartu vsadíme do ústředny, je třeba nezapomenout a jumperem ji přepnout z režimu T1 (Amerika) do režimu E1 (Evropa).

    Low-level konfigurace všech Digium karet předpokládá zavedení jaderného modulu zaptel, který přeložíme spolu s Asteriskem (pro Red Hat i jiné distribuce má Asterisk i startovací skript, který moduly zavede během startu systému) a provádí se v souboru /etc/zaptel.conf:

    # E1 Trunk ports
    span=1,1,0,ccs,hdb3,crc4
    bchan=1-15,17-31
    dchan=16
    

    Kde řádka span nám říká pořadové číslo E1 linky, příjem hodin, použité kódování rámců a signalizace. Další řádky bchan a dchan určují pozici datových a signalizačních kanálů v rámci E1. Uvedená konfugurace je v podstatě v našich končinách standard, který by měl fungovat u každého poskytovatele (alespoň u Telefóniky funguje).

    Než se vrhneme dál, je dobré komunikaci nejdříve otestovat. S jaderným modulem dostaneme i pomocné nástroje ztcfg pro nahrání konfigurace a zttool pro monitoring karet. Karty mají na zadní straně stavové LED diody, a pokud je koncové zařízení poskytovatele připojeno správně (propojovací kablík RJ45 je pro připojení E1 standardem, ale možná budete potřebovat objednat/udělat si překřížený E1 kabel), měl by zmizet žlutý alarm - to je indikováno rozsvícením zelené LED.

    Asterisk samotný s kartami Digium komunikuje pomocí modulu chan_zap.so, který se konfiguruje v souboru /etc/asterisk/zapata.conf:

    [channels]
    ; ============== General settings ===================
    usecallerid=yes
    hidecallerid=no
    callwaiting=yes
    usecallingpres=yes
    echocancel=yes
    echotraining=no
    
    ; ============== PSTN E1 Trunk channels =============
    context=praha
    callerid=asreceived
    switchtype=euroisdn
    
    ; To to make the EWSD detect the caller ID number correctly
    pridialplan=unknown
    prilocaldialplan=unknown
    signalling=pri_cpe
    
    ; Prefix to be added to the outside-calling party
    unknownprefix=9
    group=1
    channel => 1-15,17-31
    

    Mezi nejdůležitější nastavení v tomto souboru patří nastavení příjmu a vysílání callerID (můj poskytovatel měl na druhém konci ústřednu EWSD a docela mi trvalo, než jsem toto správně odladil), signalizace a potlačení echa. Kanály v rámci zde neadresujeme jednotlivě, ale všechny najednou pomocí skupiny (group) což zajistí vytvoření tzv. trunku, který dokáže přenést několik hovorů (v našem případě 30) současně. Podrobnější vysvětlení dalších nastavení najde čtenář v ukázkovém souboru zapata.conf, který je součástí Asterisku.

    Připojení pomocí IAX2

    Trunkové připojení ústředny můžeme také s výhodou (není třeba dodatečný hardware) realizovat i VoIP technologií a nejvhodnějším nástrojem se pro tento účel jeví protokol IAX, protože byl (mimo jiné) kvůli tomu i navržen. Takže pokud máte vaši síť chráněnou firewallem s případným překladem adres, pak vězte, že protokol IAX vám ušetří spoustu starostí. Také spousta menších telefonních providerů v ČR tuto možnost připojení již dnes nabízí.

    Já bych však osobně pro společnosti, které vyžadují naprosto spolehlivý běh Asterisku se zajištěnou kvalitou přenosu hlasu, použití tohoto protokolu příliš nedoporučoval - a to ze 3 důvodů:

    • IAX je osobní záležitostí Asterisku a žádná jiná ústředna ho nepodporuje. Pokud někdo nabízí připojení přes IAX, víte, že má * a v případě problému budete těžko odhalovat, kde je chyba.
    • Implementace IAX v Asterisku 1.4 byla přepsána pro podporu multithreadingu a dosud ji nelze popsat jako 100% stabilní.
    • Pro dobrou kvalitu hlasu musí vaše připojení a váš ISP podporovat tzv. traffic shaping, aby pro IAX bylo vždy zaručeno dostatečné přenosové pásmo.

    Přesto může být tento typ připojení pro někoho atraktivní, a proto si ho popíšeme. Parametry se konfigurují v souboru iax.conf:

    [biggateway]
    type=peer
    host=192.168.0.1
    context=praha
    secret=myscret
    trunk=yes                ; Use IAX2 trunking with this host
    timezone=Europe/Prague   ; Set a timezone for the date/time IE
    

    Konfigurace myslím nepotřebuje komentáře. Pro další parametry čtenáře opět odkáži na ukázkový soubor. Bohužel také nemohu dodat žádné jiné podrobnosti nebo úskalí při užití tohoto protokolu, protože jsem doposud neměl tu čest jej pro připojení ústředny použít. Snad reakce čtenářů napoví.

    Úprava číslovacího plánu

    Možnosti volat přes námi čerstvě vytvořené trunkové porty docílíme úpravou číslovacího plánu - uživatelům dáme možnost se pomocí předvolby dostat do PSTN:

    [globals]
    TRUNK=Zap/g1        ; Trunk interface trough Zap group 1
    TRUNKMSD=1          ; MSD digits to strip (usually 1 or 0)
    ;TRUNK=IAX2/biggateway
    
    [praha]
    exten => _9.,1,Dial(${TRUNK}/${EXTEN:1})
      ; Press any 7 digit number and try to dial that number through Zap
    exten => _9.,2,Goto(s-${DIALSTATUS},1)
      ; Jump based on status (NOANSWER,BUSY,CHANUNAVAIL,CONGESTION
    

    V sekci globals nám přibyla definice trunkového ISDN portu (definice IAX trunku je zakomentována).

    V sekci praha jsem doplnil volání pomocí předvolby. Extenze _9. znamená jakékoli číslo (libovolný počet číslic) začínající devítkou. Použít by se ale dalo i třeba _XXXXXXXXX, což znamená jakékoli devítimístné číslo - v tomto případě byste se ven dostali i bez užití předvolby. Volba Dial(${TRUNK}/${EXTEN:1}) zajistí volání daného čísla za užití námi předdefinovaného trunkového portu s tím, že od volaného čísla se ubere první číslice (tedy předvolba, v našem případě devítka).

    Poznámka:

    Při tvorbě číslovacího plánu musíme (a tuto povinnost nám ukládá zákon o telekomunikačních službách) dbát na to, aby byla zajištěna možnost volání nouzových čísel (150, 158 a jiné). Vždy si proto ověřte, že tato možnost zůstává zachována. Zvídavý čtenář snadno uhádne, že volání ven bez předvolby pomocí zkratky _XXXXXXXXX by tuto možnost nezachovalo.

    Připojení analogového telefonu

    Jako poslední příklad si ukážeme možnost připojení analogového telefonu či faxu. Ne každému se totiž hned chce měnit všechny telefony ve firmě za SIP telefony a staré analogové vyhodit - v této ukázce si ukážeme, jak je k Asterisku připojit.

    Poznámka:

    Tuto možnost využijeme i pro připojení faxu. I když samotní vývojáři pokládají tuto možnost z hlediska spolehlivosti za problematickou, já jsem zatím na žádný problém nenarazil. Také nutno říci, že jsem dosud neobjevil žádný SIP fax - možná, že čtenáři článku něco doporučí...

    Podobně jako v případě připojení ISDN linky, i zde samozřejmě potřebujeme HW kartu, ke které lze telefon připojit. Těch je na trhu snad ještě více než ISDN karet, ale pro jednoduchost se zde soustředím jen na jedinou - kartu Digium TDM400P. Tato karta má možnost připojení až 4 analogových FXO/FXS linek. Pro připojení analogového koncového zařízení ji objednáme s moduly FXS.

    Podobně jako ISDN karta, i tato karta ke své nízkoúrovňové konfiguraci užívá ovladače zaptel. Konfiguraci proto provedeme v souboru /etc/zaptel.conf:

    # TDM ports for analogue phones
    fxoks=32-35
    
    loadzone=cz
    defaultzone=cz
    

    Řádek fxoks nám říká typ použité signalizace (FXO) a protokolu (Koolstart) pro všechny čtyři linky. Pomocí loadzone/defaultzone jen definujeme typ oznamovacího tónu. Všimněte si, že čísla kanálů naší analogové karty začínají na 32 - to proto, že prvních 31 kanálů zabrala naše ISDN karta.

    Poznámka:

    Tedy neumíte si představit mé nadšení, když jsem takto poprvé připojil klasický starý analogový telefon do počítače, zdvihl sluchátko a ozvalo se to klasické české tú, tu tú. Panebože, říkal jsem si tehdá, ono to opravdu telefonuje!

    Obdobně v asterisku nakonfigurujeme linky v souboru zapata.conf:

    ;=============== TDM analogue channels ===============
    
    context=praha
    cidsignalling=dtmf
    signalling=fxo_ks
    callerid="Standa" <47>
    channel => 32

    Opět myslím nepotřebuje komentář. Zbývá jen úprava číslovacího plánu:

    [praha]
    exten => 47,1,Dial(Zap/32,10)
    

    Takže jednu linku jsem zařídil Standovi, který je teď dostupný na čísle 47.

    Voláme ven

    Pokud jsme s konfigurací hotovi, můžeme to otestovat. Po restartu Asterisku by měla ožít ISDN karta a systém by měl začít resetovat kanály ISDN (což vidíme na konzoli). Po vytočení devítky následované nějakým číslem bychom měli dostat vyzváněcí tón a posléze být spojeni s účastníkem. Podobně i externí účastníci by se nám měli pomocí předvolby, kterou nám náš poskytovatel určil, dovolat.

    Závěr

    V tomto posledním dílu seriálu jsme naši snahu dovršili obohacením naší ústředny o možnost připojení analogových telefonů a nakonec i připojením ústředny k veřejné telefonní síti, takže už nám kdokoli může normálně zavolat, a stejně tak i my získáváme podobnou možnost. Co tedy dodat? Nechť naše ústředna funguje bez problémů a navěky.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    20.9.2007 09:07 Pavel Flajšhans
    Rozbalit Rozbalit vše PRI ISDN karty
    Nevím jestli doporučovat Digium karty, ale když jsme hledali vhodnou kartu, tak Digium karty jsou občas popisovány (a to i přímo třeba v ofic. knížkách od O'Reillyho) jako dost náchylné na konfiguraci hw počítače nebo jako problémové při provozu více karet v jednom compu. (generují velké množství hw interruptů a malý rozdíl v odezvě znamená pro ně průšvih) Nakonec jsme tedy skončili u tří karet Sangoma (PRI ISDN+FXS+FXO), které šlapou v jednom compu naprosto bez problémů s Asteriskem a podpora od Sangomy je taktéž na výbornou. Takže mohu určitě doporučit.
    20.9.2007 10:58 pj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PRI ISDN karty
    presne to mohu taky potvrdit ze sledovani diskuzi, vetsinou vitezi sangoma, ovsem nemam praktickou zkusenost, asi bude slezitejsi ji nakonfigurovat, misto zaptelu tusim pouziva vlastni drivery wanpipe... ?
    20.9.2007 12:32 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PRI ISDN karty
    Tak předem děkuji za reakce - až budu pro naši firemní ústřednu měnin železo, určitě Sangoma karty zvážím. Nicméně je nutno brát v úvahu, že:
  • Digium karty generují spustu interruptů, pač jeden voice paket znamená jeden interrupt. Pokud Sangoma tolik interruptů negeneruje, tak to znamená, že data předává po větších blocích což v konečném důsledku přináší větší latenci při přenosu hlasu.
  • Nevím, jestli jsou kernel zdrojáky ovladačů pro Sangomu dostupné. Pokud ne (například pro karty PIKA zdrojáky nejsou), tak máte poměrně dost velký problém, protože nemůžete upgradovat kernel jak je libo (bezpečnostní záplaty)
  • Faktem je, že HW kopatibilita Digium karet není úplně nejlepší...
  • A mimoto, Zaptel je ke stažení hned vedle Asterisku :-).

    Je to zkrátka stejné jako s motherboardy Via Epia - potenciálně skvělý hardware znehodnocuje neexistence kvalitních ovladačů.

    20.9.2007 12:45 astray
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PRI ISDN karty
    Požíváme Epii jako firemní ústřednu s octoBRI od junghanns.net kartou a šlape výborně.

    ast
    20.9.2007 09:08 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Ahoj,

    Dik za zajimavoi serii clanku.

    Chtel bych se zeptat, zda-li mate zkusenost s BRI kartami, pripadne jakou by jste pro bezproblemove uzivani doporucil ?

    S pozdravem Petr
    20.9.2007 12:48 astray
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Jak už jsem psal výše, používáme karty od junghanns.net.
    20.9.2007 13:57 VoipObchod.cz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)

    Pouzijte libovolnou, certifikovanou, pro Asterisk. Mame zkusenosti (v abecednim poradi) s nasledujicimi vyrobci a vsechny karty funguji dobre.

    - beronet
    - junghanns.net
    - sangoma

    Samozrejme trochu zalezi na tom, je-li tam karta sama nebo v kombinaci a pokud ano, tak s cim.

    Zdenek Pizl, DAKTELA, http://www.voipobchod.cz
    20.9.2007 15:26 cejvik
    Rozbalit Rozbalit vše FAX přes VOIP
    Zdravim, nevite jak nejlepe vyresit FAX pres internet? Nabidka fax.cz a podobnych mi prijde cenove nezajimava a zatim jsem tedy sahl k VoIP brane a pripojenemu analog. faxu. Ale z principu mi prevod VoIP[SIP] -> analog. -> modem data nevoni.
    24.9.2007 22:05 Popo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FAX přes VOIP
    No, pokud vím, tak přenos faxu a modemu po IP je zatím problematické. Myslím si, že to co jsi zvolil - analogový fax, zlomený pomocí G.711 do IP - je zatím nejschůdnější řešení. Děláš vlastně to samé, jako klasická ústředna. Další možnost, která se nabízí, je jít cestou kodeků T.38, které jsou specializované na přenos faxu, ale dělají to trošku jinak - po sejmutí převedou "pískání" na obrázek, ten odešlou jako jako klasiká IP data, která jsou potom na druhé straně dekódována zpět do "pískání" pro fax.
    27.9.2007 15:27 VoipObchod.cz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FAX přes VOIP
    Faxovy server integrovany s Asteriskem? Napr. http://www.voipobchod.cz/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=21&products_id=183
    1.10.2007 15:24 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FAX přes VOIP
    A jé, tady si někdo přihřívá svojí komerční polívčičku - něco takového je i v open source podobě. Nemyslel jsem faxový server - myslel jsem klasický fax (přístroj) který by se místo RJ11 připojoval do poč. sítě přes RJ45....
    5.10.2008 20:22 indian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FAX přes VOIP
    Moje skusenosti s faxom cez voip su take, ze jeho prenos je dost problematicky (mam na mysli analogovy fax pripojeny cez ATA prevodnik SIP protokolom). A to uz nehovorim o pripade, kedy pripojenie do inetu je negarantovane, nedajboze 2.4ghz wifi, nedajboze cez viacerych ISP. Takze ak uvazujete o faxe cez voip, silne doporucujem dopredu vyskusat.
    21.9.2007 08:44 Scooter
    Rozbalit Rozbalit vše přepojování hovorů
    Lidičky, nemáte někdo povědomí jak nastavit přepojování telefonů pomocí DTMF?
    21.9.2007 08:54 Scooter
    Rozbalit Rozbalit vše Re: přepojování hovorů
    telefonů - mělo být hovorů :-)
    21.9.2007 09:19 pj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: přepojování hovorů
    prislusny kod si nastavis ve features.conf a u dial() commandu doplnis tT, pr. dial(sip/1234,,tT)
    21.9.2007 21:39 Scooter
    Rozbalit Rozbalit vše Re: přepojování hovorů
    děkuji, nemůžeš prosím písnout, co v tom features.conf přesně nadefinovat (který parametr).
    21.9.2007 11:23 dalda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Mám takový dotaz, možná out-of-topic: Lze k Asterixu připojit analogovou linku O2? Všude se píše o ISDN, ale o analogu jsem toho moc nenašel.
    21.9.2007 13:36 pj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    ano, budes potrebovat kartu s FXO rozhranim ale jinak bych spis doporucil pripojit asteriska k poskytovateli pres IP (neni treba investice do hw karty pro asterisk, krome toho vetsinou VoIP poskytovatele nabizeji zajimave ceny hovorneho), muzes si nechat prenest i stavajici cislo O2 k voip poskytovateli.
    21.9.2007 23:35 Dan Ohnesorg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    To nechcete, protoze si zadelate na obrovske mnozstvi problemu. Predevsim selhava detekce polozeni telefonu, takze nastavaji problemy. Hovor na O2 je ukoncen, asterisk ho jeste drzi, do toho prijde dalsi hovor, ten ale neni spojen dovnitr, protoze asterisk drzici hovor nedetekuje vyzvaneni. Naopak delsi pauza v hovoru muze vest k tomu, ze asterisk polozi linku.

    Resp. on za to asterisk nemuze, problem v tom, ze HW pro FXO nedokaze rozumne poznat, kdy je linka polozena, protoze to jde strasne tezko. O2 posila specialni obsazovaci ton, ten ale zase musi byt naprogramovan v FXO a nesmi se neco podobneho vyskytnout v hovoru.

    Pro jakekoliv rozumne nasazeni je nutne minimalne ISDN. Nakonec ta linka neni nijak extra draha, je draha jako 2 linky bezne a jeste navic je mozne mit tam provolbu na 8 cisel.
    23.9.2007 20:37 Jokal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Dobrý den,řeším takový problém určitě mi tu pomůžete,stačí jen nasměrovat :).Mám v Asterisku ISDN kartu a na ISDN lince je pověšeno více čísel...potřebuji směrovat příchozí hovory podle toho které číslo bylo voláno.Děkuji
    27.9.2007 09:08 Jan Marek | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Dd, není problém, za předpokladu, že tel. číslo je 123456789, stačí mít v dialplanu něco jako: exten => _123456789,1,Dial(SIP/10,10,t)
    exten => _123456789,2,Dial(SIP/10&SIP/12,48,t) Tato konfigurace způsobí, že hovor, přicházející na číslo 123456789, 10 vteřin zvoní na "klapce" 10 a pote současně zvoní na "klapkách" 10 a 12. Zdraví
    Honza Marek
    24.9.2007 13:56 kokoska.rokoska
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Dobry den vespolek!

    Ciste ze zvedavosti:
    V cem je dnes (v roce 2007) vyhodnejsi pripojeni k TSP pomoci ISDN PRI proti pripojeni "po SIPu"?

    BTW: Svoji otazku myslim zcela vazne a nerad bych se dockal nejakeho flameu...

    Diky a hezky den!

    kokoska.rokoska
    24.9.2007 14:10 Scooter
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Dobrý den, dokázal bych si představit, že spolehlivé připojení pomocí ISDN PRI vyjde pořád levněji než spolehlivé internetové připojení (např. pro takovou telemarketingovou společnost).
    1.10.2007 11:46 vpe
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Pro prijem hovoru toto plati ve vetsine pripadu, otazka je mesicni pausal za PRI?

    Takove BRI muzete mit zcela zdarma bez dalsich nakladu treba u CRa Premium (platite jen za ADSL a 4 cisla resp. 2 kanaly, mate zcela zdarma.
    1.10.2007 15:25 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    PRI můžete mít taky zdarma - pokud se zavážete, že po ní provoláte tolik a tolik....
    2.10.2007 12:35 kokoska.rokoska
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Jiste, ale tady zcela jiste pada jakakoliv financni vyhodnost :-)
    Neb - pokud je mi znamo - "po SIPu" dosahnete na mnohem lepsi ceny nez u PRI.
    SS7 je samozrejme jeste vyrazne vyhodnejsi, ale vzhledem k celkovym investicim se to vyplati az pri opravdu velkych objemech...

    Hezky den!
    2.10.2007 15:29 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Tak PRI je saamozřejmě dělaná na větší zátež a taky si dovedu představit, že cena SIPu bude někde jinde - otázka je, jak je to se spolehlivostí. Jinak podle mých znalostí na PRI neběží SS7 (které Asterisk mimochodem moc nerozumí) ale channel associated signalling (CAS). Inu, Asterisk je pěkná věc, ale jako ústředna velkého poskytovatele telefonních služeb se to moc nehodí....
    2.10.2007 23:02 kokoska.rokoska
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Obavam se, pane kolego Ondare, ze se neschodneme :-)

    1. PRI je urcena pro MALOU zatez - proste pro pripojeni malych a strednich firem (v dobach pred VoIP).
    2. Spolehlivost SIPu - jelikoz drtiva vetsina vetsich callcenter jede na SIPu, tak to tak hrozne asi nebude :-)
    Ja sam jsem uz tez po SIPu odeslal nejaky ten hovor (mozna trosku vic :-) a problemy nepozoruji...
    3. PRI samozrejme nema s SS7 nic spolecneho - snad krome toho, ze muze behat po stejnych dratech.
    Pri pouziti SS7 teprve zjistite, co to je opravdova telefonie. A navic - pri trose sikovnosti - lze udelat temer transparentni preklad SIP<->ISUP.

    Ale jak jste zcela spravne predeslal, Asterisk na to opravdu neni. O SS7 jsem se zminoval jen jako o nejlevnejsim zpusobu propojeni (pri rozumne kvalite) s TSP...

    Hezky den!
    3.10.2007 15:11 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Tak to si myslím, že jsme se shodli docela pěkně. "Větší zátež" jsem myslil v rámci menších firem a poboček - velcí telefonní operátoři samozřejmě raději sáhnou po ISDN linkách vyššího řádu (E2, E3) se signalizací SS7 jdoucí vlastní cestou. Ale to už bychom se opravdu dostali mimo rámec Asterisku. Jinak ohledně spolehlivosti SIP - ono to může fungovat, POKUD máte zabezpečenou QOS po IP síti (což o internetu rozhodně nelze říci). Jinými slovy, pokud se bavíme v rámci nějaké firemní LAN s přepínaným ethernetem, pak nebude problém asi nikdy, ale přes Internet bych na to rozhodně nespoléhal. Tady se rozhodně projeví (tedy by alespoň měla projevit :-) síla přepínaných okruhů klasické telefonní sítě.
    4.10.2007 08:56 kokoska.rokoska
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    OK - jsem rad, ze se vlastne shodneme :-)

    Jeste pridam par nedulezitiych komentaru:
    1. E2 IMO v Cechach vubec neni (alespon jeste nedavno nebyla).
    2. E3 sveho casu provozoval CTc, ale zaslechl jsem neco v tom smyslu, ze budou tez nahrazeny obyc. E1 (NxE1 je levnejsi a flexibilnejsi nez 1xEN). A na velke spoje se pouziva SDH.
    3. Propojum se signalizaci SS7 bych si nedovolil rikat ISDN :-)
    4. QoS atp. je hezka vec, sami ji lokalne provozujeme, ale... QoS "hrubou silou" ma tez neco do sebe a pri rozumnem poctu kanalu a dobrem ISP to vcelku neni problem. Zaznamenane maximum mam 58 socasnych hovoru na symetrickem 6Mbit/s od GTS pres FWA - naprosto bez problemu. A na 100 Mbit/s optice to jde mnohem, mnohem dale.
    5. Jinak TDM ma samozrejme stale co nabidnout. Ale - narozdil od mnoha jinych - ja se domnivam, ze pouze s SS7 a nikoliv s DSS1.

    Hezky den!
    4.10.2007 12:31 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    No to je radost si takhle pokecat se znalcem :-)

    Pokud máte takovéto připojení, tak asi opravdu nebude se SIPem žádny problém. Sám bych do toho také šel, ale na 4Mb přípojce kde lidi občas něco stahují - raději jsem tedy sáhnul po klasické PRI přípojce. Funguje spolehlivě, ale občas když jsem volal do Irska kolegovi, tak kvalita byla po TDM horší než když mi volal přes IAX2 po Internetu bez jakékoli QoS - to mě překvapilo. Dále mě taky mrzí, že většina operátorů (my jsme připojeni u GTS) nepodporuje SMSky po E1 (to snad umí jen O2). Jinak jste mě překvapil, já myslel že SS7 je mezi velkými operátory samozřejmostí, té přeci DSS1 nemůže nijak konkurovat (měl jsem za to, že se s DSS1 setkám pouze v případě připojení koncového zákazníka).
    4.10.2007 13:00 kokoska.rokoska
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Vasi zminku o kapacite pripojky chapu a rozumim ji. Jenom dodam, ze jsme celkem uspesne provozovali VoIP telefonii na konektivite od UPC (12/2 Mbibt/s) s +- 15 soucasnymi hovory a taky nebyl problem...
    S temy SMS bude problem hlavne v tom, ze vetsina operatoru nema SMSC - zejmena kvuli mimoradne financni narocnosti. Jinak na SMS patri urcite SS7 MAP :-)
    Ad operatori - asi jsme se spatne pochopili - vsichni velsi operatori v Evrope se propojuji po SS7. DSS1 ovsem najdete nejen u koncovych uzivatelu ale i u spousty "garazovych takytelekomu"...

    Hezky den!
    28.4.2008 18:44 vpe
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    A pokud byste se spokojil s G729 kvalitou hovoru a kopil licence, tak i na 1Mbps lince take +/- 50 soucasnych hovoru bez problemu :-D

    Tedy pokud pocitam dobre?

    Co se tyce diskuse o PRI a SIP, no tak nejak je potreba to FWA (pripadne ADSL/UPC) zalohovat, co kdyby vypadlo.

    A neni bez zajimavosti, ze CRa ADSL Premium je to ISDN (BRI) vlastne uplne zadarmo (platite jen za Internet) tak proc ho nevyuzit, ostatne muzete prez nej zdarma smerovat na vsechny rozsahy cisel CRa :-D
    18.12.2007 15:48 Karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Tak PRI je saamozřejmě dělaná na větší zátež a taky si dovedu představit, že cena SIPu bude někde jinde - otázka je, jak je to se spolehlivostí. Jinak podle mých znalostí na PRI neběží SS7 (které Asterisk mimochodem moc nerozumí) ale channel associated signalling (CAS). Inu, Asterisk je pěkná věc, ale jako ústředna velkého poskytovatele telefonních služeb se to moc nehodí....
    Pane kolego dovoluji si s Vašim tvrzením trošku nesouhlasit.PRI je označení linky ISDN 30B+D která není signalizací CAS jak píšete,ale CCS a běží na ní protokol DSS1.CASka je uplně jiný typ signalizace.Tak jen tak pro upřesnění
    7.1.2008 15:51 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Ano, máte pravdu, samozřejmě v případě PRI mluvíme zpravidla výhradně o signalizaci CCS - tedy ve společném (patnáctém) kanálu. Děkuji za opravu.
    29.9.2007 10:33 xxmarv
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    No nevim, ale IAX2 protokol se mi jevi jako stabilni. Co se tyce traficu neni to az tak hrozne. Ono down 2 kB a up 2,5 kB u telefoni linky neni nejhorsi. Pak autor jeste nespomnel usporu a to o 20% mensi reziji nez SIP. Ja osobne verejnou IP nemam a jedu pres firewall a NAT a kdo vi co jeste. Pak staci PATovat jeden port a jsem s toho venku.
    10.12.2007 12:44 TNX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Dobry den.

    Snad mi nekdo poradi. Mame pobocku v Praze a Bratislave. V obou klasicke telefonni ustredy Siemens - ruzne verze. Ustredny neni mozne rozsirit o SIP kartu, ale v obou jsou jeste volne analogove linky. Je nejakym zpusobem mozne pripojit ke kazde ustredne jeden Asterisk pres analogovou kartu a propojit pomoci Asterisku tyto ustredny, aby volani mezi prazskou a bratislavskou pobockou bylo po VOIP?

    Dekuji

    Hezky den.

    Jan Kovar
    7.1.2008 15:46 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    No jde to ovšem je problem v tom, ze tím omezíte počet současných hovorů mezi těmito ústřednami na počet analogových linek. A taky se mi to tedy nezdá moc elegantní - budete mít dvojnásobné množství ústředen o které je třeba se starat. Jsem zastáncem "velkého řezu" - staré železo buď upgradovat, nebo vyhodit (podkud to nejde) a nahradit jiným.
    27.3.2008 11:17 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Jakým způsobem lze asteriska pripojit na IP poskytovatele?
    28.4.2008 18:48 vpe
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    pres trunk (X linek) anebo pres registraci jednoho kazdeho cisla - linky
    23.6.2008 11:24 Martin Och
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)
    Snad jen mala poznamka, kdyz mate nadefinovanou konstantu TRUNKMSD=1

    pak by to mohlo vypadat takto:

    exten => _9.,1,Dial(${TRUNK}/${EXTEN:${TRUNKMSD})

    misto

    exten => _9.,1,Dial(${TRUNK}/${EXTEN:1})

    MO
    26.3.2009 08:45 Nok
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN)

    A co kdybych propojil 2 Asterisky mezi sebou ne pres IAX, ale pres SIP. Jak by se to provedlo?

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.