Bogdan Ionescu rozběhl webový server na jednorázové elektronické cigaretě.
Byla vydána beta verze Ubuntu 25.10 s kódovým názvem Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.10 mělo vyjít 9. října 2025.
Bola vydaná nová verzia 4.13 security platformy Wazuh. Prináša nový IT hygiene dashboard, hot reload dekodérov a pravidiel. Podrobnosti v poznámkách k vydaniu.
Americký výrobce čipů Nvidia investuje pět miliard dolarů (přes 100 miliard Kč) do konkurenta Intel, který se v poslední době potýká s vážnými problémy. Firmy to včera oznámily ve společné tiskové zprávě. Dohoda o investici zahrnuje spolupráci při vývoji čipů pro osobní počítače a datová centra. Akcie společnosti Intel na zprávu reagovaly výrazným růstem.
Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
V tomto článku se pokusím vysvětlit, jak vytvořit jednoduchý modul pro domácí účetníctví KMyMoney. U čtenářů předpokládám znalost programování v C++, výhodou je znalost Qt (na AbcLinuxu vycházel/vychází seriál o knihovně Qt) a případná znalost programování pro platformu KDE. V článku nebudu zacházet do přílišných detailů, protože předpokládám, že případní zájemci o tvorbu modulů v KMyMoney nebudou naprostí programátorští zelenáči.
Ukázkový modul by neměl být příliš složitý. Vytvoříme tedy jednoduchý modul, který bude umět otevřít dokument spojený s příslušnou transakcí v peněžním deníku – například fakturu. Transakci budeme identifikovat podle čísla dokladu (při vydávání faktur určuje číslo faktury účtující, u přijatých faktur jsme odkázáni na vydavatele faktury).
Máme-li faktury uložené v pdf, můžeme do nastavení napsat například:
okular /home/uzivatel/Dokumenty/Faktury/Faktura-%1.pdf
Parametr %1 se nahradí číslem dokladu z transakce v KMyMoney a výsledné jméno souboru se pak použije jako parametr pro aplikaci okular.
Abychom dosáhli požadované funkčnosti, potřebujeme ve skutečnosti vyrobit dva provázané moduly – jeden modul se bude starat o nastavení (cesta k uloženým dokumentům), druhý modul se bude starat o fungování – spuštění požadované akce. Nastavení najdeme v menu Nastavení - Nastavení KMyMoney - Moduly, akci samotnou pak v kontextovém menu transakce a v menu Transakce. Akci samotnou bude možné spustit pouze v případě, že vybraná transakce má vyplněné číslo dokladu, jinak nebude akce povolená.
Nejsem žádný velký programátor, natožpak pro KDE. Naštěstí pro vytvoření takto jednoduchého modulu není nutné nic složitého studovat, stačí se podívat do jiných modulů a prostě opsat, co už je hotové. Další informace proto mohou být poněkud nepřesné, důležité však je, že to funguje.
Jednotlivé části modulu jsou různě pojmenované. Výkonný modul používá prefix kmm_, nastavovací modul pak kcm_kmm_ - podle těchto předpon můžete identifikovat v adresáři /usr/lib/kde moduly pro KMyMoney. Náš modul bude tvořen dvěma soubory: kmm_openattachedfile.so a kcm_kmm_openattachedfile.so.
Každý modul má vlastní adresář ve stromu zdrojových tvarů v kmymoney/kmymoney/plugins. V adresáři najdeme několik souborů (názvy beru z už hotového modulu):
Vlastní objekt modulu je deklarován v hlavičkovém souboru openattachedfile.h. Měl by být potomkem třídy KMyMoneyPlugin::Plugin. Protože se jedná o klasický QObject, musíte v hlavičkovém souboru uvést i makro Q_OBJECT. Modul tak může obsahovat různé sloty, které můžete napojit na signály generované v KMyMoney.
V souboru openattachedfile.cpp najdete vlastní zdrojový tvar akce. Po nezbytných hlavičkách a includech následuje povinné "byl jednou jeden král", kterým se zaregistruje modul v KDE (KGenericFactory, K_EXPORT_COMPONENT_FACTORY atd). Při opisování dbejte pečlivě na to, abyste přepsali všechna místa vlastními řetězci a názvy. Úvod pohádky pokračuje i v konstruktoru.
http://api.kde.org/4.x-api/kdelibs-apidocs/kdecore/html/classKGenericFactory.html
http://kmymoney2.sourceforge.net/kmymoney2-api/html/classKMyMoneyPlugin_1_1Plugin.html
typedef KGenericFactoryopenattachedfileFactory; K_EXPORT_COMPONENT_FACTORY(kmm_openattachedfile, openattachedfileFactory("kmm_openattachedfile")) /** * Konstruktor pluginu * Přidává akci do menu (podrobnosti jsou v kmm_openattachedfile.rc) * Propojuje vytvořenou akci v menu se slotem v pluginu */ KMMOpenAttachedFilePlugin::KMMOpenAttachedFilePlugin(QObject *parent, const QStringList&) : KMyMoneyPlugin::Plugin(parent, "Open Attached File" /* Musí být shodné s X-KDE-PluginInfo-Name */) { setComponentData(openattachedfileFactory::componentData()); setXMLFile("kmm_openattachedfile.rc");
V konstruktoru dále vytvoříme akci a napojíme ji na náš slot. Dále propojíme sloty slotPlug a slotUnPlug. Při zasunutí modulu se propojují další sloty se signály generovanými aplikací KMyMoney. Netuším, jestli se dají tyto sloty a signály propojit i v konstruktoru – zde jsem se nechal plně inspirovat předlohou, ze které jsem opisoval (modul printcheck). Předpokládám ale, že modul je možné propojit se signály KMyMoney až po zasunutí proto, že při vytvoření (volání konstruktoru) není ještě vytvořené prostředí KMyMoney a funkce viewInterface() by vrátila neužitečnou hodnotu. Chcete-li experimentovat, můžete.
m_action = actionCollection()->addAction("openattachedfile", this, SLOT(slotOpenAttachedFile())); m_action->setText(i18n("Open Attached File")); m_action->setEnabled(false); connect(KMyMoneyPlugin::PluginLoader::instance(), SIGNAL(plug(KPluginInfo*)), this, SLOT(slotPlug(KPluginInfo*))); connect(KMyMoneyPlugin::PluginLoader::instance(), SIGNAL(unplug(KPluginInfo*)), this, SLOT(slotUnplug(KPluginInfo*)));
Další sloty už se týkají vlastní funkce modulu. Vybrané transakce se zapamatují v našem modulu (změna výběru je signalizovaná do slotu slotTransactionsSelected) a při vyvolání akce se s vybranými transakcemi provede požadovaná činnost.
V seznamu vybraných transakcí se pracuje s objektem MyMoneyTransaction (ten je v seznamu transakcí trochu schovaný). Popis tohoto objektu můžete najít zde:
http://kmymoney2.sourceforge.net/kmymoney2-api/html/classMyMoneyTransaction.html
V našem modulu se z objektu využívá pouze volání *it.split().number()
,
které vrací číslo dokladu. Podle tohoto čísla se otevírá příslušný dokument.
/** * Slot volaný při změně výběru transakcí. * Pokud vybrané transakce obsahují číslo dokumentu, povolí se akce spojená s transakcí, jinak * je akce v menu neaktivní. */ void KMMOpenAttachedFilePlugin::slotTransactionsSelected(const KMyMoneyRegister::SelectedTransactions& transactions) { bool actionEnabled = false; m_transactions = transactions; KMyMoneyRegister::SelectedTransactions::const_iterator it; for (it = transactions.constBegin(); it != transactions.constEnd(); it++) { if ( (*it).split().number() != "" ) { actionEnabled = true; break; } } m_action->setEnabled(actionEnabled); }
U vybraných transakcí se startuje externí aplikace podle uloženého nastavení.
K tomu se dostaneme voláním funkce PluginSettings::path()
. Využívá
se zde automatického ukládání nastavení v KDE modulech do rc souborů.
Po zaregistrování v souboru pluginsettings.kcfg je možné k hodnotám v nastavovacím
formuláři přistupovat tímto jednoduchým voláním (path je jméno formulářového políčka).
U widgetů z KDE je tato vlastnost bezproblémová, kolem widgetů z KMyMoney je někdy
potřeba vytvořit jednoduchý wrapper, který tuto funkčnost doplní.
/** * Tento slot je volaný při vyvolání akce z kontextového menu transakce. * Pro každou vybranou transakci se zadaným číslem dokladu * zavolá funkci pro otevření příslušného dokumentu. */ void KMMOpenAttachedFilePlugin::slotOpenAttachedFile() { qDebug() << "KMMOpenAttachedFilePlugin::slotOpenAttachedFile()"; KMyMoneyRegister::SelectedTransactions::const_iterator it; for (it = m_transactions.constBegin(); it != m_transactions.constEnd(); ++it) { if ( (*it).split().number() == "" ) { continue; } openFile((*it).split().number()); } } /** * Funkce pro otevření dokumentu v zadaném programu. * Program se startuje nezávisle na KMyMoney. Po ukončení * programu se volá slotProcessFinished, aby se po nastartovaném * a ukončeném programu uklidilo. */ void KMMOpenAttachedFilePlugin::openFile(const QString& number) { QStringList params = PluginSettings::path().split(' '); if (params.isEmpty()) return; KProcess *process = new KProcess(); process->setProgram(params.takeFirst()); for (int i=0; i
Při programování modulů pro KMyMoney využijete často i další dva objekty (zde nepoužité) – MyMoneyFile a MyMoneyTransactionFilter. Objekt MyMoneyFile vám zprostředkuje přístup do všech vašich dat uložených v KMyMoney, pomocí objektu MyMoneyTransactionFilter pak můžete vybrat pouze transakce, které vás zajímají.
http://kmymoney2.sourceforge.net/kmymoney2-api/html/classMyMoneyTransactionFilter.html
http://kmymoney2.sourceforge.net/kmymoney2-api/html/classMyMoneyFile.html
Akci lze doplnit do prakticky libovolného menu v aplikaci KMyMoney. Umístění je určeno souborem kmm_openattachedfile.rc. Jde o jednoduchý xml soubor. Chcete-li se zorientovat ve struktuře menu aplikace KMyMoney, podívejte se do souboru kmymoneyui.rc (o dva adresáře výše, jste-li v adresáři s modulem).
Díky automatickému ukládání hodnot může být modul pro nastavení velmi jednoduchý. Prakticky nám stačí jen naklikat nastavovací formulář (vytvářejte widget, nikoli okno nebo dialog) a ve vlastním objektu jej pouze vytvořit (setupUi()) a připojit k objektu pluginu. Hezký popis tvorby nastavovací části pluginu najdete v dokumentaci KDE:
http://api.kde.org/4.x-api/kdelibs-apidocs/kdeui/html/classKCModule.html
Při klikání formuláře aplikací Designer z Qt vybírejte pouze widgety určené pro KDE. Jména polí uvádějte prefixem kcfg_ - naše pole pro nastavení aplikace se tak jmenuje kcfg_path. Když uvedete takové pole v souboru pluginsettings.kcfg, bude se hodnota ukládat automaticky a ve výkonné části modulu se k ní dostanete jednoduše voláním PluginSettings::path().
Chcete-li, aby byl modul začlenitelný do hlavního stromu aplikace KMyMoney, všechny
řetězce, které se zobrazují uživateli, pište anglicky a uzavírejte je do volání funkce
i18n(). Asi takto: i18n("This is an English string")
.
Aby se váš nový modul překládal spolu s aplikací KMyMoney, musíte upravit soubor CMakeLists.txt v nadřízeném adresáři. Prakticky stačí doplnit řádek
ADD_SUBDIRECTORY( openattachedfile )
V tomto souboru se popisuje, co a jak se má při překladu a linkování dělat. Soubor CMakeLists.txt musí být i v adresáři openattachedfile, kde jsou uloženy naše zdrojové kódy. Jeho obsah už je složitější, ale nejjednodušším řešením je opět opisování odjinud. Já jsem opsal a upravil údaje v souboru připojeném k modulu printcheck.
Náš ukázkový modul je jednoduchý, vystačí si s minimem knihoven z KMyMoney. Sáhnete-li po některých dialozích či widgetech z KMyMoney (datum, výběr účtu), může být potřeba přilinkovat i některé další (bohužel statické) knihovny.
Jakmile je modul přeložený a nainstalovaný, měli byste nalézt jeho nastavení
v menu Nastavení - Nastavení KMyMoney - Moduly. Mimo to můžete vyzkoušet modul
pro nastavení i bez startu KMyMoney, použijte program kcmshell4:
kcmshell4 kcm_kmm_openattachedfile
.
Vlastní výkonnou část najdete v kontextovém menu transakce – v peněžním deníku klikněte levým tlačítkem na zvolenou transakci. Na konci menu byste měli vidět naši akci "Open attached file".
Množství odkazů jsem uvedl již v textu, zde najdete alespoň krátké shrnutí:
Popis knihovny Qt
Popis API prostředí KDE
Popis API aplikace KMyMoney
I když je modul poměrně jednoduchý, zdrojových souborů je docela dost. Kompletní zdrojové tvary jsou proto ke stažení extra:
Máte-li modul přeložený a odladěný na vlastní kopii KMyMoney, můžete se pokusit o jeho začlenění do KMyMoney. Mně se to dosud nepodařilo, nejsem dostatečně vytvalý a vtěrný. Nebo mi nechodí pošta (to by byla ostuda). Zamýšlel jsem tento článek završit vítězným virtuálním poplácáním po vlastním rameni, ale plugin openattachedfile v hlavním stromu dosud není. Článek mám rozepsaný už nějakou dobu a dospěl jsem k názoru, že bude lepší jej zveřejnit i bez vítězného konce. Případné oznámení o úspěšném začlenění modulu a použitý postup tak najdete nejspíš v mém blogu zde na AbcLinuxu.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: