Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Už v prvním díle seriálu o KMyMoney jsem byl v diskuzi pod článkem upozorněn, že KMyMoney se nedá použít v podnikání, protože neodpovídá českým zákonům a účetním zvyklostem. Pro mnoho lidí je ale účetnictví KMyMoney použitelné i pro podnikání – pro vedení daňové evidence je KMyMoney naprosto luxusní a vzhledem k orientaci na běžného domácího uživatele a díky českému návodu v podobě tohoto seriálu může být i pochopitelnější, než produkt určený pro mladého, dynamického účetního s titulem a s třicetiletou praxí.
Nestačím se divit, jakým způsobem někdy lidé, se kterými se dostávám do kontaktu, evidují své finance. Znám řidiče náklaďáku – majitele firmy se třemi vozidly – který si léta vedl účetnictví v linkovaném sešitě a počítač začal postupně využívat pro tisk faktur, evidenci DPH a nakonec i účetnictví – v tabulkovém kalkulátoru. Jednou za čtvrt roku donese doklady daňovému poradci a víc se o účetnictví nestará. Při kontrolách z finančního úřadu má více problémů uhájit své náklady (jak je možné, že jste dal za pneumatiky osmdesát tisíc, když moje zimní přezutí na Fabii stálo jen šest?!), než že by se někdo vyjadřoval k jeho linkovanému sešitu a tabulkovému kalkulátoru.
Po světě dnes běhá spousta nezávislých odborníků (freelancerů), kteří si kupodivu vedou účetnictví velmi podobně – při vedení účetnictví si vystačí se dvěma tabulkami v Excelu – v jedné mají šablonu pro vystavené faktury, v další pak evidenci příjmů.
Vygooglujte si termín „Jak vést daňovou evidenci“. V praxi je to i finančnímu úřadu jedno, cituji hned první odkaz: „Na finančáku mi řekli, že si mám nalinkovat sešit podle sebe“. No a může-li české legislativě odpovídat linkovaný sešit, pak ani KMyMoney nemůže mít se zákonem žádný problém.
Mezi (podvojným) účetnictvím pro daňové účely a mezi daňovou evidencí je jeden zásadní rozdíl. V účetnictví se každá vydaná faktura okamžitě započítává do příjmů, i když peníze na účet dosud nedorazily a možná ani nedorazí, protože zákazník se na placení vykašlal. Protože tyto nepřijaté peníze jsou započítané v příjmech, platí se z nich pochopitelně i daně.
V daňové evidenci se do příjmů započítávají pouze peníze, které na účet skutečně dorazily. Finanční úřad sice vyžaduje i informaci o pohledávkách, ta má ale pouze evidenční charakter. Daně se z těchto peněz neplatí (takto se vyjádřila účetní, se kterou jsem tento článek konzultoval).
Mnoho živnostníků, neplátců DPH, si vystačí s jednoduchou tabulkou (v počítači, v sešitu), ve které si budou evidovat své příjmy:
Datum | Č. dokladu | Poznámka | Částka |
---|---|---|---|
13.1.2010 | 2010001 | Odvirování počítače u doktora | 400 |
19.1.2010 | 2010002 | Stránky pro zelináře | 4500 |
2.2.2010 | 2010003 | Stránky pro autoopraváře | 19000 |
3.2.2010 | 2010004 | Upgrade serveru, autoservis | 1500 |
Na konci roku pak živnostník sečte všechny položky, odečte 60 % (záleží na typu živnosti) a má základ pro výpočet daně. Teoreticky. V praxi to tak jednoduché není. Své daně vybírají i zdravodní pojištovny a ČSSZ, u většiny živnostníků zálohově. Vyúčtování je jednou ročně - z celkových příjmů se vypočítá potřebné procento (14,60 % a 6,75 %), výsledná částka se porovná s již zaplacenými zálohami a doplatí se zbytek. Pro sociální a zdravotní pojištění je proto vhodné vést evidenci již zaplacených záloh:
Datum | Pojišťovna | Částka |
---|---|---|
3.1.2010 | ČSSZ | 1731 |
3.1.2010 | VZP | 1601 |
3.2.2010 | ČSSZ | 1731 |
3.2.2010 | VZP | 1601 |
KMyMoney není program určený pro daňovou evidenci. Je to plnohodnotné účetnictví určené pro osobní nebo domácí použití. Nezajímají-li vás vaše peníze nebo vás jejich počítání nebaví, sáhněte raději po linkovaném sešitu nebo nějakém ekvivalentu (tabulkový kalkulátor). V KMyMoney totiž budete muset vytvořit i několik dalších účtů (linkovaných sešitů s evidencí), které po vás běžně finanční úřad nepožaduje – například bankovní účet, hotovost či pohledávky. Na druhou stranu pak daňová evidence může být jen (malou) částí z celkového účetnictví, své podnikatelské aktivity můžete s klidem promíchat se svými osobními financemi. V KMyMoney lze jednotlivé aktivity snadno oddělit.
Pro daňovou evidenci tedy potřebuje v KMyMoney vytvořit minimálně tyto účty a kategorie:
Linkovanému sešitu s příjmy odpovídá v účetnictví KMyMoney kategorie „Přijmy.Příjmy z podnikání“. Toto je obvykle jediná věc, která by mohla finační úřad zajímat. Vás budou samozřejmě zajímat ještě i ostatní pomocné evidence – Zálohy na sociální a zdravotní pojištění a případně zaplacené zálohy na daň.
Účtování je trochu složitější. Stačil-li vám doposud linkovaný sešit – z jedné strany jste si psali přijaté částky a z druhé strany zaplacené zálohy na sociální a zdravotní pojištění (nebo ani to ne), bude vám připadat účtování ze začátku možná trochu komplikované.
V peněžním deníku účtu „Aktiva.Pohledávky“ vytvořte novou transakci. Peníze by měly na účtu přibýt, jedná se tedy o vklad. V chlívku „Platba od“ můžete zadat svého obchodního partnera (více si můžete o plátcích přečíst v předchozích částech tototo seriálu). Do pole Kategorie zadejte „Příjmy.Příjmy z podnikání“, vyplňte číslo faktury v poli „Číslo“, datum vystavení faktury, částku a můžete transakci zapsat.
Fakturu samotnou účetnictví KMyMoney vytiskout neumí. Jistě by se dal napsat plugin, který vám fakturu vytiskne. Již nyní existuje plugin „Print Check“, který dělá pravděpodobně cosi velmi podobného (nestudoval jsem tento plugin příliš podrobně) a který se dá pomocí html šablony snadno přizpůsobit. Jak jej využít pro tisk faktur vám ale neprozradím. Pro tisk faktur tak musíte využít jiný prostředek (například šablonu v OpenOffice.org).
Fakturu máte tímto zaevidovanou, vyfakturovaná částka se objevila v příjmech a pohledávky se zvýšily o vystavenou částku. Faktura dosud není zaplacená, na bankovním účtu se proto dosud žádné prostředky neobjevily.
V klasickém účetnictví je vydaná faktura pro finanční úřad příjmem. Když na Silvestra vydáte fakturu, je to příjem v tomto roce, i když peníze vám na účet dorazí až v roce příštím. Za příjem bude finanční úřad považovat takovou fakturu i v případě, že ji nikdy nedostanete zaplacenou.
Podvojné účetnictví má pro uživatele – vystavovatele faktur – jednu výhodu. Při pohledu na účet „Pohledávky“ má účetní okamžitý přehled, kolik peněz mu lítá ve světě a kolik by tedy mohl získat, kdyby zaměstnal gorilu na vymáhání dluhů. V daňové evidenci takový přehled nemáme – i kdybychom chtěli zaúčtovat do pohledávek nějakou transakci, odkud bychom pak příslušnou částku vzali? Z příjmů? To bychom pak museli platit daně z nezaplacených faktur a výhody daňové evidence by se rozplynuly. Nabízí se jedině účet počátečních zůstatků – zaúčtováním proti počátečním zůstatkům by vám, v souladu se skutečností, nevzrostlo čisté jmění. Ale pak by bylo potřeba zaplacenou fakturu zaúčtovat dvěma transakcemi. Jedna transakce by převedla peníze zpět do počátečních zůstatků, druhá transakce by přesunula peníze z příjmů na bankovní účet. Zdá se, že jednoduché řešení neexistuje.
Naštěstí KMyMoney nabízí prostředek, který celou situaci dokáže vyřešit velmi elegantně a je využitelný i v případě klasického účtování – plánované transakce. Vydanou fakturu prostě účtovat nebudeme, jen ji naplánujeme.
V peněžním deníku účtu „Aktiva.Bantkovní účet“ vytvořte novou transakci. Peníze by na bankovním účtu měly přibýt, převádíte je z účtu „Příjmy.Příjmy z podnikání“. Při zadávání transakce dbejte na to, abyste zadali datum splatnosti faktury, nikoli datum vystavení. To je jediný zásadní rozdíl mezi daňovou evidencí a klasickým účetnictvím. Protože datum splatnosti faktury je v budoucnu, KMyMoney se vás zeptá, jestli chcete tuto transakci vložit do peněžního deníku s budoucím datem, nebo jestli ji chcete uložit do naplánovaných transakcí. Zvolte naplánované transakce. Vaše faktura se takto do účetnictví nedostane, v naplánovaných transakcích však budete mít přehled o dosud nezaplacených fakturách – a navíc budou faktury po splatnosti zvýrazněné červenou barvou.
Tímto způsobem ovšem nemůžete postupovat, jste-li plátci DPH. Pro DPH je podstatný datum zdanitelného plnění, fakturu tedy musíte mít zaúčtovanou stejně, jako byste ji měli zaúčtovanou v klasickém podvojném účetnictví.
V peněžním deníku účtu „Aktiva.Bankovní účet“ vytvořte novou transakci. Peníze by na bankovním účtu měly přibýt, převádíte je z účtu „Aktiva.Pohledávky“, jedná se tedy o převod. V menu plátce zvolte „Platba od“, pole samotné můžete nechat prázdné – peníze máte s plátcem spojené už dříve, v transakci vytvořené při vystavení faktury. V poli „Převod z“ zadejte účet „Aktiva.Pohledávky“. Vyplňte číslo zaplacené faktury (obvykle variabilní symbol) v poli „Číslo“, datum zaplacení, částku a můžete transakci zapsat.
Transakci můžete zadat i z peněžního deníku účtu „Aktiva.Pohledávky“ – změní se pouze směr převodu a protiúčet.
Po správně zadané trasakci by vám měly přibýt peníze na vašem bankovním účtu a o stejnou částku by se vám měly snížit pohledávky.
V peněžním deníku „Aktiva.Bankovní účet“ nebo v přehledu naplánovaných transakcí najděte příslušnou fakturu. V kontextovém menu zvolte položku „Vložit naplánovanou transakci...“ Transakce, která doposud vůbec neexistovala, se vytvoří podle předlohy v naplánovaných transakcích. Zároveň by měla z přehledu zmizet naplánovaná transakce. Při zaúčtování naplánované transakce dbejte na to, abyste zadali správný datum zaplacení – v plánu je zadaný datum splatnosti. Přijdou-li vám peníze za fakturu se zpožděním (místo vloni v listopadu dostanete peníze letos v dubnu), můžete se zadáním špatného data dostat do problémů – finančnímu úřadu by se jistě nelíbilo, že máte v loňském přehledu nezdaněný příjem.
U příjmu v hotovosti si můžete odpustit mezipřistání v pohledávkách. V peněžním deníku účtu „Aktiva.Hotovost“ vytvořte novou transakci. Peníze by měly na účtu přibýt, jedná se tedy o vklad. Do chlívku „Platba od“ můžete zadat svého obchodního partnera. Do pole Kategorie zadejte „Příjmy.Příjmy z podnikání“, vyplňte číslo dokladu v poli „Číslo“ (existuje-li takovýto doklad), datum, částku a můžete transakci zapsat. Celou operaci si můžete samozřejmě zjednodušit – máte-li krámek, ve kterém prodáváte skleněné kuřácké potřeby, stačí mít v krámku registrační pokladnu a do účetnictví zaevidovat pouze denní tržbu.
Chcete-li si zaevidovat i své daňové úniky, vytvořte si na to samostatnou kategorii „Příjmy.Bez dokladu“. Zde můžete evidovat přesuny peněz do vlastní kapsy podobně, jako u evidovaných v kategorii „Příjmy.Příjmy z podnikání“. Ale kdyby něco, tak já jsem vás nenaváděl!
Platbu záloh zdravotního a sociálního pojištění zadejte v peněžním deníku účtu „Aktiva.Bankovní účet“. Peníze vám z účtu ubydou, jedná se tedy o výběr. V poli „Placeno na“ můžete zadat svou pojišťovnu. V kategorii vyplňte „Výdaje.Sociální pojištění“ nebo „Výdaje.Zdravotní pojištění“.
můžete snadno vytvořit v části „Výkazy“. Potřebnou sestavu najdete v položce „Příjmy a výdaje“. Vyhovovat by vám mohla sestava „Příjmy a výdaje podle roků“.
Sestava je pro naše potřeby příliš rozsáhlá, musíme ji nastavit tak, aby se vypisovaly pouze žádané údaje. Jistě byste nechtěli, aby se na sestavě pro finanční úřad objevily i údaje z kategorie „Příjmy.Bez dokladu“. Do nastavení se dostaneme stištěním tlačítka „Nastavit“. Jako první omezíme sestavu na požadovaný rok na kartě „Datum“ – v poli Rozsah zvolte hodnotu „Nastaveno uživatelem“ a v polích Od a Do nastavte požadovaný rozsah (od 1. 1. 2010 do 31. 12. 2010).
Dále musíme omezit kategorie. Finanční úřad budou zajímat především vaše příjmy. Na kartě „Kategorie“ proto označte všechny kategorie, které se mají na sestavě objevit. Takto můžete oddělit v účetnictví údaje pro finanční úřad od údajů, které finanční úřad naopak zajímat nemusejí. Využít můžete tlačítko „Příjem“, které vám označí pouze příjmové kategorie.
Nakonec na kartě „Výkaz“ vyplňte název výkazu a případný komentář. Vhodné je zaškrtnout i volbu „Zvolit jako oblíbený výkaz“, abyste měli tuto sestavu mezi oblíbenými a nemuseli ji příště hledat.
Touto sestavu jsme získali základní přehled. Dále by nás mohla zajímat sestava s jednotlivými transakcemi. Najít mezi hotovými výkazy vyhovující sestavu je trochu složitější, ale celkem snadno se dá přizpůsobit sestava „Transakce podle účtů“ nebo „Transakce Cash flow“. Na obou sestavách nalezneme potřebné informace, na každé je však i něco navíc. Stejně jako v předchozí sestavě nastavíme název výkazu, příjmové kategorie určené pro finanční úřad a požadované období. Hotovou sestavu si opět založte do svých oblíbených výkazů, abyste příště nemuseli vytvářet sestavu znovu nebo ji pracně hledat v seznamu ostatních výkazů.
Pro výpočet daňového základu a sledování sociálního a zdravotního pojištění vyvíjím pro KMyMoney jednoduchý modul. Ten nedělá nic složitého – pouze usnadňuje sledování sociálního a zdravotního pojištění a počítá případný doplatek či přeplatek. Průběžně máte i informaci o základu pro výpočet daně a případnou daň (vzhledem ke složitosti je číslo skutečně jen velice orientační):
Nastavení pluginu je jednoduché, stačí vyplnit příslušná procenta ve formuláři a na dalších kartách označit kategorie, ve kterých evidujeme peníze nasypané do různých pojištění a do rukou státu (sociální, zdravotní, daně) a kategorie související s podnikatelskými výdaji a příjmy:
Stejným způsobem jako příjmy se nastavují i ostatní kategorie:
Plugin pro daňovou evidenci dosud není zcela hotový, ale předpokládám, že do příštího daňového přiznání by se mohl v KMyMoney objevit.
Programování pluginů pro KMyMoney není příliš složité (pokud někdo umí C++, Qt, orientuje se v KDE a umí hledat v dokumentaci a v hotových příkladech). Příští článek o KMyMoney by se tedy mohl týkat právě tvorbě pluginů.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
někomu se možná bude hodit na evidenci http://www.sUcto.cz
Mezi (podvojným) účetnictvím pro daňové účely a mezi daňovou evidencí je jeden zásadní rozdíl. V účetnictví se každá vydaná faktura okamžitě započítává do příjmů, i když peníze na účet dosud nedorazily a možná ani nedorazí, protože zákazník se na placení vykašlal. Protože tyto nepřijaté peníze jsou započítané v příjmech, platí se z nich pochopitelně i daně. V daňové evidenci se do příjmů započítávají pouze peníze, které na účet skutečně dorazily.
Tohle už je jen důsledek, i když někdy dost podstatný. Principiální rozdíl je spíš v tom, že v daňové evidenci (dříve jednoduchém účetnictví) řešíte jen pohyb peněz - příjmy a výdaje. V účetnictví (dříve podvojném účetnictví) evidujete především pohyb aktiv a pasiv. Aktivum je v podstatě nějaká hodnota (hotové peníze, peníze na účtu, majetek, pohledávka), pasivum je pak zdroj (závazek, úvěr apod.). Takže když vystavíte fakturu za práci, získáváte aktivum v podobě pohledávky (koneckonců i třeba peníze na účtu jsou svým způsobem pohledávkou vůči bance) a pasivem je v tomto případě výnos. Zatímco v okamžiku, kdy se klient uráčí zaplatit, už z pohledu účetnictví nic nezískáváte, pouze se jedna forma aktiv (pohledávka) transformuje na jinou (peníze na účtu). Podobně je nákup majetku nebo zboží v daňové evidenci výdajem (pomineme-li případné daňové odpisy), ale v účetnictví je to zase jen transformace jednoho aktiva (peníze) na jiné (majetek nebo zboží) a náklad se účtuje až v okamžiku, kdy zboží prodáte nebo majetek "spotřebujete" (nebo postupně odepíšete). Takže i když to vypadá při pohledu na příklad s nezaplacenou fakturou nelogicky, ve skutečnosti dává účetnictví podstatně lepší představu, jak na tom opravdu jste.
pokud koupite hdd za 1000 + dph, tedy 1200 a prodate ho na fakturu neplatici za 2400 (400 DPH) , nemate HDD, a jeste musite zaplatit 400 DPH
Pro pořádek je potřeba doplnit, že přesně ve stejném okamžiku nárokujete těch 200 Kč. V daném případě by mne ale asi víc než 200 Kč DPH štvala ta investice 1000 Kč, zvlášť pokud by marže byla realističtější než vašich 100 procent.
Ale kdyz se na neco ptam, tak je hned rec o uctech a pasiva a aktiva a ja toho radsi necham
Nerozhodnete-li se vést účetnictví, pak vás aktiva, pasiva a účty zajímat nemusejí, v daňové evidenci máte jen příjmy a výdaje. Pokud se pro účetnictví rozhodnete, doporučuji koupit si nějakou učebnici, není to zase tak hrozné a nepochopitelné (když to zvládnou studenti VŠE… :-) ).
dan z prijmu je neco, co nelze v prubeho nejakeho obdobi urcit - a proto nechapu, jak by to mohlo v ucetnictvi nebo danove evidenci byt? Ja jsem myslel, ze na to je pak to rocni danove priznani.
Tu zaplacenou daň (případně zálohy) pak ale musíte do účetnictví (daňové evidence) zanést.
DPH je neco, co je mozno napr. mesicne sledovat a take to pak FU odvest (nebo po FU neco chtit)
Pokud se rozhodnete stát se dobrovolně plátcem DPH (nebo pokud jím být musíte, což znamená IIRC 1M ročního obratu). Jinak vás DPH vůbec zajímat nemusí. Víceméně se dá říci, že pokud obchodujete spíše s plátci, je výhodnější stát se plátcem dobrovolně.
chapu , ze je to gulas, kdyz jako platce DPH vystavuji fakturu na platce nebvo neplatce DPH a naopak dostavam takove rozlicne faktury. To jsem chtel pochopit az v druhem kole.
Zase takový guláš to není. Nejste-li plátce, nezajímá vás DPH vůbec. Jste-li plátce, pak u faktur přijatých od neplátců prostě žádná DPH není a částka je konečná; u vystavených faktur vás nemusí zajímat, zda je příjemce plátce nebo ne (jen u faktur nad 10000 Kč by měla být identifikace příjemce, tj. v případě plátce DIČ).
nahore nejaky diskutujici nadhodil zalohove faktury, misto toho autor pouziva jakousi fintu na faktury, ktere v systemu jsou ale jaksi se nepocitaji, aby se nemusely platit 'dane'.
Trik je v tom, že místo faktury vystavíte jen zálohovou fakturu, pak fakturovaná částka není výnosem a neplatíte z ní tudíž žádné daně. Teprve po zaplacení vystavíte skutečnou fakturu a máte výnos (ale to už máte i peníze). Problém se tím přenáší na druhou stranu, protože odběratel si může účtovat náklad až v okamžiku, kdy dostane tu fakturu.
Problem vidim v tom, (a to svagrova nechape) ze kdyz prijde jednou za mesic, tak treba v prubehu mesice zakaznik zavola, abch poslal fakturu a ja ted nevim, mam to udelat a jak, aby mi na konci mesice az bude svagrova delat ty 'depehacka' nerekla - to byla blbost s touhle fakturou.
Nejlepší bude, když vám dá nějaký vzor a vysvětlí, jaké údaje a kam máte doplnit.
Abyste byli skutečně bohatí, musíte mít aktiva co nejvyšší a pasiva co nejnižší.
Takhle formulováno to nejde, protože jeden ze základních principů je, že všech aktiv musí být stejně jako všech pasiv. Takže aby to šlo takhle tvrdit, bylo by potřeba nejdřív definovat, která aktiva a která pasiva je z toho potřeba vyjmout.
Podle vašeho prvního příspěvku jsem myslel, že se snažíte popsat, jak funguje účetnictví. Proto jsem se vyjadřoval k tomu, jak to v účetnictví funguje, netušil jsem, že se bavíte o jakémsi podivném mixu někde na půl cesty mezi účetnictvím a daňovou evidencí…
V předchozím příspěvku je přiložený obrázek
Tak ten jsem neviděl, vzhledem ke způsobu, jakým někteří jedinci možnost přímého vkládání obrázků do diskusí zneužívali, jsem si přímo vložené obrázky potlačil pomocí CSS.