plwm je nový, poměrně minimalistický správce oken pro X11. Podporuje dynamické dláždění okny, plochy, pravidla pro okna atd. Zvláštností je, že je napsaný v logickém programovacím jazyce Prolog. Používá implementaci SWI-Prolog.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Sean Heelan se na svém blogu rozepsal o tom, jak pomocí OpenAI o3 nalezl vzdálenou zranitelnost nultého dne CVE-2025-37899 v Linuxu v implementaci SMB.
Jiří Eischmann v příspěvku na svém blogu představuje typy, jak lépe chránit své soukromí na mobilním telefonu: "Asi dnes neexistuje způsob, jak se sledování vyhnout úplně. Minimálně ne způsob, který by byl kompatibilní s tím, jak lidé technologie běžně používají. Soukromí ovšem není binární věc, ale škála. Absolutního soukromí je dnes na Internetu dost dobře nedosažitelné, ale jen posun na škále blíže k němu se počítá. Čím méně dat se o vás posbírá, tím nepřesnější budou vaše profily a tím méně budou zneužitelné proti vám."
Byla vydána nová stabilní verze 25.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Warbler. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Multiplatformní open source spouštěč her Heroic Games Launcher byl vydán v nové stabilní verzi 2.17.0 Franky (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 26 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Klávesnice IBM Enhanced Keyboard, známá také jako Model M, byla poprvé představena v roce 1985, tzn. před 40 lety, s počítači IBM 7531/7532 Industrial Computer a 3161/3163 ASCII Display Station. Výročí připomíná článek na zevrubném sběratelském webu Admiral Shark's Keyboards. Rozložení kláves IBM Enhanced Keyboard se stalo průmyslovým standardem.
Vyšlo Pharo 13 s vylepšenou podporou HiDPI či objektovým Transcriptem. Pharo je programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností.
Java má dnes 30. narozeniny. Veřejnosti byla představena 23. května 1995.
Od posledního dílu Zpravodaje o Víně vyšly dvě vývojové verze Wine.
Wine 1.5.5 vyšlo 25. května 2012 s následujícími změnami:
Wine 1.5.6 vyšlo 8. června 2012 s následujícími změnami:
Nedávný rozsudek amerického soudu v tom smyslu, že API jako takové nemůže být předmětem autorských práv, dal ulevit spoustě projektům a firmám. Jeden open source vývojář měl ale obavy, a proto se obrátil na vývojáře Wine – ti reimplementují velmi rozsáhlá API Windows, a tak by mohli vědět více.
Pokud to chápu správně, tak Wine je reimplementací microsoftího systému. Dále, jestli jsem to dobře pochopil, berete veřejné hlavičkové soubory MS a reimplementujete jejich funkce. Pokud je to právě takto, tak jak řešíte autorská práva? Hlavičky od MS určitě mají klauzuli s copyrightem: jak je možné tyto soubory redistribuovat s Wine?
Důvod, proč se ptám, je tento: zrovna jsem napsal open source implementaci uzavřené knihovny. [...] Můj problém se ale týká distribuce hlavičkových souborů: protože chci být plně kompatibilní s uzavřenou implementací, musím nějak používat stejné hlavičky. Možná bych je mohl upravit, aby *vypadaly* jinak, ale pro kompilátor *musí* API být shodné.
A protože asi máte stejný problém s Wine (a asi jste jej úspěšně vyřešili), chtěl jsem se zeptat, jak to děláte. „Přepisujete“ hlavičky? Nebo je kopírujete „natvrdo“?
Hned první reakce odkazovala na Slashdot, konkrétně na rozhodnutí zmíněné v úvodu. Dále se objevila konkrétnější odpověď:
Děje se to, že hlavičkový soubor je reimplementován, a ne jen okopírován z Windows. I když se na API nevztahují autorská práva, tak na obsah hlavičkového souboru ano.
Tazatel se tedy zeptal, co všechno má změnit nebo přepsat. Dostalo se mu rady podívat se, jak to udělal Google s linuxovými hlavičkami.
Podívej se, jak to Google udělal s hlavičkami na Androidu. V podstatě jde o to, že je zpracovávají skriptem a odstraňují tak komentáře, inline funkce a další věci. Už o tom vyšly různé články. Podívej se na odůvodnění.
Před lety mnoho her používalo 'glide' API od 3dfx. Spousta lidí udělala reimplementace glide za pomoci 3dfx glide SDK. Všechny implementace, které používaly oficiální hlavičkové soubory, musely být odstraněny. Určitě by se o tom dalo najít více.
Humble Indie Bundle – alespoň mně – ze začátku připadalo jako jedinečná akce. Nakonec už ale tak jediněčná není, protože se doposud dočkala už čtyř pokračování Zajímavostí posledního pokračování bylo to, že jedna z her (LIMBO) pro svůj běh pod Linuxem používá Wine, což se nesetkalo s pochopením u celé komunity. Dan Kegel:
Koukám, že v Humble Indie Bundle je hra portovaná pomocí Wine.
To je fajn, ale ne všichni s tím souhlasí a někdo dokonce začal šířit petici proti Wine. Tak jsem vytvořil petici za Wine.
Co si o tom myslíte? Pokud s tím souhlasíte, tak to prosím podepište a rozešlete mezi své přátele.
Důvodem stížností je to, že hra ne všem funguje. Ale ne vždy je na vině zrovna Wine. Opět Dan Kegel:
Ano, nějaké ty problémy se tam najdou. Jen tak pro informaci, tady je pár odkazů na místa, kde lidé řeší problémy s hrou: [1] a [2].
Několik lidí se to snaží spustit bez náležitých grafických ovladačů a pak jim to takhle padá; možná by Wine mělo blacklistovat grafické ovladače, co nezvládnou běžné hry?
Unhandled exception: page fault on read access to 0xffffffff in 32-bit code (0x7ca26b9b). Backtrace: =>0 0x7ca26b9b in swrast_dri.so (+0x195b9b) (0x00000000) ... 23 0x7e52ff27 Direct3DCreate9+0x66() in d3d9 (0x0033fa1c)
Pak se dostalo na vysvětlování, zda náhodou není jedním z požadavků Humble Indie Bundle, aby hra nativně podporovala Linux. Dan Kegel odcitoval to, co na téma této hry napsali přímo lidé od Humble Indie Bundle:
Sestavení LIMBO pro Linux bylo vytvořeno v CodeWeavers, kde jednoduše vzali vlastní verzi Wine a poladili hru tak, aby si byli jistí, že poběží bez problémů. Toto je náš první experiment s CodeWeavers a jsme ostražití.
Pokud se ve hře objeví bugy, nechci, aby si lidé jen pomysleli „no jo, používá to Wine“ – bugy by měly být posílány do CodeWeavers, kteří by měli udělat maximum pro to, aby je odstranili.
Obvykle pomáháme zorganizovat portování her v bundle a typicky je to ta nejtěžší část! Ale jsme neústupní, co se kvality výsledku týče, a nativní porty v tomto směru obvykle poslouží.
Jenže v případě LIMBO naši kamarádi, co řeší portování, řekli, že tam je jakýsi zvukový middleware, který není snadné podporovat na Linuxu, takže jsme se rozhodli zaexperimentovat s jiným řešením, které by nabídlo dobrý herní požitek i pod Linuxem. V CodeWeavers se na to vrhli – dělají linuxové wrappery na míru, aby zoptimalizovali konkrétní části softwaru – a prototypy fungovaly až neuvěřitelně dobře. Na ladění a optimalizacích strávili spoustu času a prošlo to jejich i naším QA (a vypadalo to, že se to chová lépe než některé z nativních portů, co jsme viděli).
Ale chápeme, že software není žádná legrace, takže se budeme snažit reagovat na závažné problémy. Chyby hlaste na contact at humblebundle.com a my se postaráme, aby se v CodeWeavers o chybách, které je nutné opravit, dozvěděli.
Názory, jestli Wine pomáhá přitáhnout více projektů k portování na Linux, nebo je spíše odrazují, tu nebudeme rozebírat. Každopádně je jisté, že problémy v hrách v Humble Indie Bundle budou řešeny, ať je původcem chyb hra jako taková, nebo Wine.
Už minule jsme řešili podporu .NET aplikací ve Wine. Jako přirozené řešení se pak nabídla integrace s Mono. Ne všem se ale toto partnerství líbí, protože prostě Mono. Zatímco reimplementace WinAPI je podle nich v pořádku, reimplementace .NET API není. Max TenEyck Woodbury (caps lock zachován):
Odkdy WINE vyžaduje MONO? MONO mám OPRAVDU velice NERAD a NECHCI ho na svých počítačích. Vypadá to jako nedávná změna. Je možné to NEpoužívat? PROSÍM!
Hádky o patentech přeskočíme a přejdeme k tomu podstatnému. Vincent Povirk:
Ano, bylo to dnes přidáno do Gitu. Jakmile aktualizujete prefix a nemáte nainstalované aktuální wine-mono (nebo nativní .NET), Wine se jej pokusí nainstalovat z umístění v systému a pokud to selže, tak vás požádá o stažení. Instalace wine-mono je omezena na váš Wine prefix a na hostitelském systému Mono mít nemusíte. Pokud nemáte msi balíček wine-mono ve vašem systému a zrušíte stahování, tak se nic nenainstaluje.
Pokud to nechcete používat a dialog vám vadí, nastavte mscoree na disabled nebo native-only. Aplikace, které nepotřebují .NET, by měly fungovat dál, ale není to podporovaná konfigurace.
Dále je tu zpráva pro ty, kteří už wine-mono mají a teď ho chtějí odstranit:
Pokud spustíte „wine uninstaller“ a máte jej [wine-mono] nainstalované (což asi nemáte), ukáže se v seznamu věcí, co můžete odstranit.
Na wiki je navíc konzolový příkaz na odstranění, který v dohledné budoucnosti bude fungovat.
O pár dnů později Dan Kegel napsal, že doplnil svůj skript o instalaci Mono:
install-gecko.sh nyní instaluje i Mono. Asi by se to teď mělo přejmenovat na wine-install-addons.sh, možná to na to brzo přejmenuju. Pokud máte lepší představu o jméně, dejte mi vědět.
Diskuze se ale rychle začala měnit v další flamewar o Monu. Nejprve přišel jen e-mail, kde Frédéric Delanoy chtěl, aby se instalace Gecko a Mono oddělila. To se Danovi moc nelíbilo:
Smyslem skriptu je usnadnit život mně a běžným uživatelům. Smyslem není jej ulehčovat těm, kdo nemají rádi Mono, hlavně proto, že si nemyslím, že by jich bylo tolik.
Následné dohady opět přeskočíme. Hin-Tak Leung měl věcnou připomínku, kterou se snažil spory utišit:
Tohle je iracionální předsudek proti Monu. Pravdou je, že od Windows Vista je .NET Framework dodáván jako součást systému. Proto mohou všechny aplikace pro Windows očekávat, že .NET runtime bude už přítomen a nemusí po uživateli žádat, aby si jej stáhl od Microsoftu. I když je pravda, že některé aplikace explicitně ověřují přítomnost .NET runtime a stahují jej, když jej nemohou najít nebo když je verze příliš stará.
A je tomu tak. Ať už Mono máme, nebo nemáme rádi, faktem je, že pro čím dál více aplikací pro Windows jde o ten nejlepší způsob, jak je na Linuxu spustit.
Na mailing listu se rozběhla diskuze o tom, jaké hodnocení v databázi aplikací AppDb mají mít ty aplikace, které fungují dobře, ale jen po aplikaci patche, který z nějakého důvodu nebyl do Wine (ještě nebo vůbec) přijat.
Podle Dana Kegela by neměly takové aplikace mít hodnocení Gold, ale maximálně Silver, protože:
Používání patchů je bez frontendů třetích stran jako POL [PlayOnLinux] pro průměné uživatele velmi obtížné a v AppDb nejde o POL.
Austin English ale upozornil, že to pro uživatele nemusí být vždy tak těžké:
Některé populárnější patche jsou dostupné v PPA a vsadil bych se, že mnoho z těchto méně zdatných uživatelů používá Ubuntu a dokáže si poradit s přidáním PPA.
Alespoň někteří vývojáři se ale shodnou na tom, že dostupnost patche by neměla mít na hodnocení vliv – v AppDb se má hodnotit „originální“ Wine. To ale neznamená, že by se patche nesměly v AppDb zmiňovat. Jari Vetoniemi:
V této ukázce najdete jen výsledky z neopatchovaného Wine. I když sekce HOWTO informuje o patchi, který možná dokáže vyřešit všechny problémy, nejde o řádné řešení těchto problémů.
Dále se vymýšlelo, jak takové pravidlo vynucovat. Jedním z nápadů bylo automaticky snížit hodnocení, jakmile se návštěvník „dozná“ k použití patche. To by ale mohlo vést k tomu, že se lidé budou snažit systém ošidit. Jako poslední se ozval Dan Kegel s reakcí na navrhované zaškrtávací políčko, které by přímo upozorňovalo, že Wine bylo „říznuté“ nějakým tím patchem:
Zaškrtávací políčko „s opatchovaným Wine funguje dobře“ by možná bylo užitečné, ale bylo by velmi matoucí. Možná kdyby to vynutilo hodnocení garbage [odpad], tak by to bylo v pořádku.
Obvyklý přehled změn v databázi aplikací naleznete na následující stránce článku.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Ač má výše uvedená tabulka pěkný formát, má maximálně jen statistickou výpovědní hodnotu. U hodně (naprostě většiny) snížených hodnocení je na vině uživatelova neschopnost něco nastavit - "nefunguje to by default -> garbage". Stačí se podívat do komentářů třeba toho tvého oblíbeného NFS II - hned první příspěvek "How to Install and Play" tě navede k aplikace fixu, díky kterému hra pojede. Druhý příspěvek říká, proč to tak je. Ale i přes to jde vidět, že poslední reportér s "garbage" hodnocením se nejspíš ani nesnažil hledat řešení.
Narazil jsem na to už nespočetněkrát a všechny "dříve >=gold, teď garbage" věci mi zatím fungovaly bez problému.