Byla vydána nová verze 5.12 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi a zpracování digitálních fotografií primárně ve formátů RAW RawTherapee (Wikipedie). Vedle zdrojových kódů je k dispozici také balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za květen (YouTube).
Byly publikovány informace (txt) o zranitelnostech CVE-2025-5054 v Apport a CVE-2025-4598 v systemd-coredump. Lokální uživatel se může dostat k výpisu paměti programu (core dump) s SUID a přečíst si tak například /etc/shadow.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,69 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 30,95 %. Procesor AMD používá 68,77 % hráčů na Linuxu.
Byla vydána verze 4.0 open source programu na kreslení grafů Veusz (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Proběhla portace na Qt 6.
Dibuja je jednoduchý kreslící program inspirovaný programy Paintbrush pro macOS a Malování pro Windows. Vydána byla verze 0.26.0.
Byla vydána nová verze 9.13 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Byla vydána nová stabilní verze 3.22.0, tj. první z nové řady 3.22, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
FEL ČVUT vyvinula robotickou stavebnici pro mladé programátory. Stavebnice Brian byla navržená speciálně pro potřeby populární Robosoutěže. Jde ale také o samostatný produkt, který si může koupit každý fanoušek robotiky a programování od 10 let, ideální je i pro střední školy jako výuková pomůcka. Jádro stavebnice tvoří programovatelná řídicí jednotka, kterou vyvinul tým z FEL ČVUT ve spolupráci s průmyslovými partnery. Stavebnici
… více »Pokud potřebujete, aby databáze udržovala vaše data v konzistentním stavu a abyste mohl s těmi daty efektivně manipulovat z několika klientů současně, pak začnete mít problémy. Zásadní problém s MySQL je v tom, že prakticky nic neumí, tedy umí toho spoustu, ale jsou to vesměs featury na efekt, to opravdu podstatné, co dělá databázi databází, tam chybí. Jistě, některé z těch věcí se přidaly ve verzí 4, některé ve verzí 5, ale on je trochu rozdíl mezi databází, která transakce uměle dolepí do koncepce, která byla od počátku navržena jako netransakční, a databází, která má transakční zpracování jako svou základní vlastnost od samého počátku (který byl před dvaceti lety). A už vůbec např. nepochopím, proč když do MySQL přidávali podporu transakcí, proč je implementovali přes transakční log a zámky místo daleko vhodnější MGA. Nemluvě o tom, že ze systému, který umožňuje transakčně pracovat jen s některými tabulkami, mi běhá mráz po zádech.
Problém s MySQL je v tom, že nutí vývojáře přenášet velkou část práce na klienta, což je z mnoha důvodů nešťastné. Není to vhodné z hlediska bezpečnosti. Není to praktické, protože kvůli jedné změně musíte přepisovat řadu skriptů nebo aplikací. A není to ani efektivní, protože musíte mezi klientem a serverem přenášet zbytečně mnoho dat. Samozřejmě, přistupujete-li k datům jen z PHP a ještě z téhož počítače, moc vás to trápit nemusí. Ale často je klientských aplikací víc, jsou psané v různých jazycích a běží na různých platformách. Pak je MySQL tou koulí u nohy, jak jsem psal. Dokonce je dost dobře možné, že kdybyste místo MySQL použil vhodnější databázi, nemuselo těch řádků být tak obrovské množství...
Proti Javě je tu taky rozdíl mezi kompilovaným a interpretovaným jazykem. Nedávno mne pobavil jeden "benchmark", který vypadal tak, že nadšenec napsal prázdný cyklus o deseti milionech iterací a vyvozoval závěry z toho, že v ASP.NET proběhl v neměřitelném čase (střídavě naměřil nulu a 16 ms), zatímco PHP tím strávilo asi osm sekund...
Tiskni
Sdílej: