abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 15:00 | Zajímavý článek

    Byl publikován přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie) za uplynulé dva měsíce. Servo zvládne už i Gmail. Zakázány jsou příspěvky generované pomocí AI.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    9.5. 17:22 | Nová verze

    Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    9.5. 15:22 | Komunita

    Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.5. 19:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.5. 18:00 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.5. 01:22 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.5. 00:55 | Zajímavý projekt

    PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.

    vlk | Komentářů: 0
    7.5. 19:44 | Nová verze

    Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.5. 17:33 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.5. 05:33 | Komunita

    Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 583 hlasů
     Komentářů: 26, poslední 8.5. 09:58
    Rozcestník

    Eee PC s Androidem na Computexu

    Na Computexu bylo zpozorováno ASUS Eee PC s Google Android. Tento prototyp měl Qualcomm procesor na 1 GHz, nepotřeoval aktivní chlazení a zvládal přitom přehrávání 720p videa. Více na TweakTown.

    1.6.2009 16:52 | Luboš Doležel (Doli) | Nasazení Linuxu


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    1.6.2009 17:36 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu

    Hezké. Integrované 3G i GPS. Jen je škoda, že se o ARM netboocích stále jen mluví, spoustu prototypů a na eshopech se pořád neobjevují.

    1.6.2009 17:50 Lumír Jasiok | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu

    Na Computexu se oficialne uvedou plne funkcni prototypy a prodej zacne v US po Dnu dikuvzdani na podzim.

    Salamek avatar 1.6.2009 18:36 Salamek | skóre: 22 | blog: salamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Radši nějaké plné distro... android mi příjde jako zpopularizovaný OS , njn hold lidi chtějí to co je v módě a ne to co je k něčemu použitelny
    Skutečně nemám v plánu zničit Microsoft. Bude to jen zcela neúmyslný vedlejší efekt.
    Daniel Kvasnička ml. avatar 1.6.2009 19:32 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Prohlizeni webu, IM, zakladni text processing, video, hudba, hry... co z toho bude mit Android problem zvladat? (odpoved: nic... a bude to delat se zlomkovymi HW naroky oproti beznym distrum)
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    1.6.2009 21:59 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Prohlizeni webu, IM, zakladni text processing, video, hudba, hry... co z toho bude mit Android problem zvladat? (odpoved: nic...
    no tak třeba ty hry ... nebo hodlá Google portovat všechny wokenní tituly?
    a bude to delat se zlomkovymi HW naroky oproti beznym distrum)
    to byl hodně špatný pokus o vtip ... ale pravda, třeba 99/100 je taky zlomek ;-)
    Daniel Kvasnička ml. avatar 1.6.2009 23:31 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    to byl hodně špatný pokus o vtip ... ale pravda, třeba 99/100 je taky zlomek
    Andoid byl od zacatku delany pro mobilni zarizeni, takze neverim tomu, ze jeho zatez na system bude stejna jako u nejakeho full-blown Ubuntu nebo SuSE s GNOME ci nejake KDE4 silenosti...
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    Salamek avatar 2.6.2009 09:31 Salamek | skóre: 22 | blog: salamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    to máte pravdu po HW stránce bude mít určitě nižší nároky a rychlejší start, jen chci říct že proč mít tento oškubaný OS když můžu mít plnohodnotné distro ?
    Skutečně nemám v plánu zničit Microsoft. Bude to jen zcela neúmyslný vedlejší efekt.
    2.6.2009 10:56 Andrej Herceg | skóre: 43
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Načo mať ošklbaný netbook, keď môžem mať plnohodnotný notebook, či dokonca PC? :)

    Podľa mňa by v takom počítači mal byť OS, ktorý bude vedieť robiť to, čo sa od takého počítača očakáva a bude mu prispôsobený (a nie ako napr. Ubuntu s "obyčajným" Gnome s trochu zmeneným vzhľadom, aby sa to zmestilo ma menší displej).
    Daniel Kvasnička ml. avatar 2.6.2009 13:55 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Ty asi nevis, co pan Exupery rekl o dokonalosti, ze? :-)

    Proc mit plnohodnote distro, kdyz tam k nicemu neni? Podle tveho staleho nepochopeni tehle veci hadam, ze netbook proste neni produkt pro tebe. Musis se na to prestat divat stylem "netbook je normalni notebook, jenom je malej".
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    Salamek avatar 2.6.2009 23:44 Salamek | skóre: 22 | blog: salamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    a proč bych se na to nemohl takhle dívat ? :-D dyt je to malej note bez cd mechaniky :-D , já bych si tam prostě hodil plnohodnotný OS a používal to jako notebook s delší výdrží menším displayem a celkovou velikostí :-) Prostě proč mít osekaninu , když ten stroj zvládne plnohodnotý OS ? kdyby to nezvládl a běžel použitelně pouze s androidem tak nad instalací desktopového linuxu moc neuvažuji
    Skutečně nemám v plánu zničit Microsoft. Bude to jen zcela neúmyslný vedlejší efekt.
    2.6.2009 10:44 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    mno, nevím, jak s Ubuntu a SUSE, nicméně full-blown distra, co používám já, nabízí také XFCE, případně i lehčí varianty, pokud se netrvá na uceleném desktopovém prostředí (dá se v tomto smyslu považovatto, co nabízí Android, za desktop?)
    Daniel Kvasnička ml. avatar 2.6.2009 13:51 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Pro tak mala zarizeni jako je netbook je podle me lepsi to, co nabizi Android, nez neco ve stylu XFCE. To, co Android nabizi, samozrejme desktop je (nepredpokladam, ze to bude uplne identicky OS, jaky je v G1). Jen je to desktop uzpusobeny pro to, co se od netboku ocekava.
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    2.6.2009 13:37 multi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu

    s tou modou to tak ale proste je, viz windous a pripomiona me to i *buntu

    snaz se na to koukat optimisticky

    Daniel Kvasnička ml. avatar 1.6.2009 19:27 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    To EEEcko je moc pekne (a to rikam jako applista :-) ), ale na me male... K tomu HW je dobre dodat, ze Qualcomm prave predstavil 1.3GHz verzi toho procaku. Burn in hell, x86!

    Myslim, ze jestli nekdy Linux udela nejaky vyrazny impact do sveta osobnich pocitacu, bude to prave necim ve stylu Androidu.
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    1.6.2009 20:18 Antonín Slejška | Krásná Lípa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu

    Souhlas. Android, Moblin, Ubuntu jdou myslím dobrým směrem. Tyto aktivity zřejmě pomohou Linuxu k dynamičtějšímu růstu na desktopech i mobilech. Výběr se začíná celkem zajímavě rozšiřovat. Je to dobře pro Linux i pro uživatele.

    1.6.2009 20:53 Ladislav Jancik | skóre: 16 | Červený Kostelec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu

    Uz ta 1GHz verze zvládá přehrání HD 720p videa a má přijít ještě 1.6 a 1.8 GHz a ty budou zvládat přehrávat i HD 1080p video. Jinak více zpráviček ze světa Androidu na adrese v patičce.

    Bolest je jen jiné území a strach, strach je neřest.
    1.6.2009 21:40 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu

    tupy dotaz: to ta sranda ma tolik vykonu, ze to zvlada softwarove nebo ma nejakou specializovanou akceleraci vyhradne na video (jako treba na grafikach v pc) a cokoliv ostatniho bude dal placat pomalu?

    Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
    Luboš Doležel (Doli) avatar 1.6.2009 21:42 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Asi jde hodně o to, v čem to 720p je. Jestli je to MPEG-2, tak to takový zázrak není.
    1.6.2009 22:48 Ladislav Jancik | skóre: 16 | Červený Kostelec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu

    Snapdragon není procesor, je to chipset.

    Bolest je jen jiné území a strach, strach je neřest.
    1.6.2009 23:31 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Je tam DSP jednotka na akceleraci videa. Nicméně nemyslím si, že by se ostatní "plácalo pomalu". Ten procesor je na běžnou práci výkonný až až. Spíš je otázka, jestli v dnešní době má v takovémto zařízení vůbec ARM smysl a nebylo by lepší tam dát třeba ION.
    Daniel Kvasnička ml. avatar 1.6.2009 23:33 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Spíš je otázka, jestli v dnešní době má v takovémto zařízení vůbec ARM smysl a nebylo by lepší tam dát třeba ION.
    A ION umi to co ARM chipsety se stejnym nebo lepsim performance per watt?
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    2.6.2009 00:18 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    To je samozřejmě otázka. Výkonově je na tom ION výrazně lépe i v té nejpomalejší verzi, poradí si s 1080p H264 a má relativně výkonný 3D akcelerátor. A samozřejmě je to x86 PC, což je hodně pádný argument. Spotřeba bude vyšší, ale jde o to, do jaké míry to ovlivní výdrž celého netbooku. Popravdě moc nevěřím tomu, že by stejný netbook na ARMu vydržel násobky toho, co obdobný (nicméně výkonnější a kompatibilnější) netbook na bázi ION nebo obdobného x86 řešení. A pokud bude mít jeden výdrž 5 a druhý 7 hodin, tak to vůbec za ty problémy a nekompatibilitu nestojí (případně se to snadno vykompenzuje větší baterkou).

    Jinak aby bylo jasno, já jsem velký fanda NEx86 platforem a embedded řešení, ale v poslední době už x86 začíná válcovat i tenhle segment.

    2.6.2009 07:09 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu

    V čem konkrétně vidíš ty problémy a nekompatibilitu u linuxového netbooku?

    Nicky726 avatar 2.6.2009 09:11 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Co třeba Flash, Skype?
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    2.6.2009 09:44 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    K čemu tyto sr*čky? Bez Flashe se s radostí obejdu a místo Skype používám svobdné alternativy.
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    2.6.2009 09:57 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu

    Není flash i skype na armové nokia N7x0?

    2.6.2009 23:17 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Jak už jsem naznačil jinde, především už to, že je "odsouzený" k tomu být linuxový. To je pro výrobce hodně pádný důvod k tomu si jeho výrobu rozmyslet.

    A pak jsou tady ty sekundární problémy s exotickými platformami jako takovými, jako jsou různé chybějící optimalizace, potenciální problémy s kompilací, jednoduché nebo dokonce žádné FPU, nemožnost používat proprietární aplikace a ovladače, wine... A to nemluvím o tom, že takové základní věci, jako bootování a čtení/zápis na flash disk je na každém zařízení nutné implementovat a ladit znova a když se to podělá, tak nezbývá, než k tomu připojit JTAG apod..
    Daniel Kvasnička ml. avatar 2.6.2009 09:33 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Za vykon IONu ale podle me nemuzem dekovat Atomu ale tem vecem okolo z dilny nVidie. Kdyby se to same postavilo treba kolem novych ARM Cortex-A9, mohlo by to mit vykon stejny, ne-li vyssi, a spotrebu nizsi.

    Ja myslim, ze brzy do sveta ARM promluvi Apple se svymi inhouse chipy. Postavil si svymi akvizicemi a nabiranim lidi pekny vedomostni arzenal a evidentne ted na necem pracuje. Ovsem neda se cekat, ze by se to kdy dostalo jinam, nez do jejich HW.

    Tohle "voneni x86 mrtvoly" nemuze trvat vecne.
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    2.6.2009 23:03 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Za vykon IONu ale podle me nemuzem dekovat Atomu ale tem vecem okolo z dilny nVidie.
    Atom je nejslabší článek na IONu i když v rychlosti ALU a FPU strčí do kapsy libovolný současný ARM. A na spadnutí je dvoujádrový Atom.
    Kdyby se to same postavilo treba kolem novych ARM Cortex-A9, mohlo by to mit vykon stejny, ne-li vyssi, a spotrebu nizsi.
    Možná. Ale vznikl by tak koškopes, který spojuje především nevýhody obou řešení.
    Tohle "voneni x86 mrtvoly" nemuze trvat vecne.
    To už se říkalo před dvaceti lety ;) Celou dobu se ale děje spíš pravý opak. Až někdo konečně uvede nějaký x86 SoC, který bude výkonově alespoň na úrovni Atomu, akcelerací videa, 3D a všemi běžnými porty, bude to poslední hřebík do rakve ARMu v tomto segmentu.
    Daniel Kvasnička ml. avatar 3.6.2009 00:06 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Atom je nejslabší článek na IONu i když v rychlosti ALU a FPU strčí do kapsy libovolný současný ARM.
    I tu A9 a i kdyz se vezme v uvahu vykon/watt? To si nemyslim...
    To už se říkalo před dvaceti lety ;) Celou dobu se ale děje spíš pravý opak.
    Nikoliv, ARM se prosazuje cim dal vice. Minimalne novy iPhone a chystany tablet od Apple bude vyraznym kopancem pro x86.
    Až někdo konečně uvede nějaký x86 SoC, který bude výkonově alespoň na úrovni Atomu, akcelerací videa, 3D a všemi běžnými porty, bude to poslední hřebík do rakve ARMu v tomto segmentu.
    S tou rakvi pro ARM jste fakt mimo, si myslim :-) Je jen otazka casu, kdy se moderni architektury rozjedou tolik, ze pridavat dalsi a dalsi vrstvy optimalizaci, dalsi marketingove zvasty typu "Turbo Boost" a "Hyperthreading" k extremne zastarale x86 uz proste nebude stacit (staci "novy" Intel Core i7 a jeho mizerny pomer vykon/TDP)... Na trzni zniceni desktopoveho PowerPC (pres vsechen jeho obrovsky potencial) stacil Megahertz myth, monopol MS, nezajem Motoroly/Freescale a IBM o desktop a hruba sila $$$ vydavanych na R&D. To ale nemuze fungovat do nekonecna a se vsim.

    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    3.6.2009 00:50 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    I tu A9 a i kdyz se vezme v uvahu vykon/watt? To si nemyslim...
    To se nedá říct, dokud to někdo nezměří.
    Nikoliv, ARM se prosazuje cim dal vice. Minimalne novy iPhone a chystany tablet od Apple bude vyraznym kopancem pro x86.
    To asi těžko. V segmentu smartfounů x86 (zatím) nemá žádný podíl, takže ho odtamtud ani nemůže žádný iPhone vykopávat. A nějaký tablet od Apple je z hlediska velikosti PC trhu naprosto okrajová záležitost, která z hlediska poměru ARM/x86 nevykompenzuje ani ústup PDA z trhu a jejich nahrazení netbooky.
    S tou rakvi pro ARM jste fakt mimo, si myslim :-) Je jen otazka casu, kdy se moderni architektury rozjedou tolik, ze pridavat dalsi a dalsi vrstvy optimalizaci, dalsi marketingove zvasty typu "Turbo Boost" a "Hyperthreading" k extremne zastarale x86 uz proste nebude stacit (staci "novy" Intel Core i7 a jeho mizerny pomer vykon/TDP)... Na trzni zniceni desktopoveho PowerPC (pres vsechen jeho obrovsky potencial) stacil Megahertz myth, monopol MS, nezajem Motoroly/Freescale a IBM o desktop a hruba sila $$$ vydavanych na R&D. To ale nemuze fungovat do nekonecna a se vsim.
    Člověče, nejste vy amigista? ;o) Mě připadá, že jste zaspal tak minimálně jednu dekádu. Kde jsou všechny ty Alphy, PPC, Sparcy a jiné riscy, které ještě před několika lety byly neodmyslitelně spjaty se servery, pracovními stanicemi i některými desktopy? Jsou pryč. Převálcovala je levná, výkonná a dostupná x86. Z čeho se dneska staví superpočítače? V naprosté většině případů opět x86. To by se nestalo, kdyby byly opravdu tak zastaralé, pomalé a topivé, jak se snažíte tvrdit.
    Daniel Kvasnička ml. avatar 3.6.2009 08:37 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    Člověče, nejste vy amigista? ;o)
    Ne, applista :-)
    Kde jsou všechny ty Alphy, PPC, Sparcy a jiné riscy, které ještě před několika lety byly neodmyslitelně spjaty se servery, pracovními stanicemi i některými desktopy? Jsou pryč.
    Jsou v embedded trhu a v hernich konzolich (prakticky ve vsech vznamnych) a prosperuji tam velice dobre. Jako priklad si vezmete treba SoC PA6T-1682M od PA Semi, kterou nedavno koupil Apple. A ukazte mi x86 SoC, ktery mel na konci roku 2007 takovy vykon (na watt). I dneska bych rekl, ze moc x86 SoC nema jako celek strop na 13W s 2 GHz dvoujadrem. (http://blogs.zdnet.com/storage/?p=315 a odstavec P. A. Semi’s claim to fame -- pokud vim, dnes uz je znamo, ze Apple se po akvizici rozhodl ukoncit vyrobu tohoto SoC, coz absolutne nechapu -- mozna se bal, ze by to zacala kupovat konkurence a stavet na tom Linuxove netbooky...? Kazdopadne po intervenci U.S. Department of Defense -- ktere to ma ve vyznamne casti armadni elektroniky pro zpracovani signalu -- Apple slibil alespon dlouhodobou podporu)
    Převálcovala je levná, výkonná a dostupná x86.
    Ano, ale vy nechapete proc byla levna, vykonna a dostupna. Historie PowerPC je prilis slozita, abych ji tu rozebiral celou, ale jestli zijete v predstavach, ze x86 vladne desktopu, protoze je proste lepsi, pak jste uplne na stejne urovni jako lide, co si mysli, ze Windows vladnou desktopu, protoze jsou lepsi...

    PowerPC pro desktop bylo v dobe, kdy se nekdo aktivne staral o jeho vyvoj, jednoznacne nad x86. To byla doba G4, kdy i kdyz mela Motorola problemy s dosazenim vysokych frekvenci (500MHz Fiasco), nebylo to tak strasne, protoze Intel s PIII a P4 (a jejimi naprosto uchylnymi 20 pipeline stages) stejne i pri vyssich frekvencich bud na G4 nemel nebo se ji tak akorat vyrovnal (moje 733 MHz G4 ma ve vektorovych vypoctech vykon v GFLOPS jako P4 na zhruba trojnasobnych frekvencich a ve zbytku se zhruba vyrovna PIII na stejnych frekvencich -- 1.25 GHz G4, na kterou cekam, na tom bude jeste lepe). Jenze to tak neslo do nekonecna, protoze v porovnani s mamutim celosvetovym embedded trhem byl Apple pro Motorolu maly zakaznik. Proto kdyz takovy maly zakaznik od ni zadal, aby porad zvysovala frekvence (bylo potreba bojovat s Intelim megahertz mythem), nevenovala tomu dost pozornosti, protoze to pro ni proste byla investice s pochybnou navratnosti. Proto se nasledovne Apple rozhodl pozadat IBM o vyrobu procesoru a vznikla G5. To ale misto pokracovani v uspesnych variantach PowerPC byla odflaknuta odvozenina serveroveho POWER4, ktera i kdyz byla velmi silna, mela priserne vysoky TDP a do notebooku uz se nedostala. Co mel pak Apple delat? Presel na x86. Proc? Protoze se na nej vsichni vykaslali (ja vim, zni to hrozne ublizene, ale ono to tak v podstate bylo, i kdyz se tomu nelze moc divit). Byl pro ne moc maly zakaznik. A proc byl maly, resp. proc jediny, kdo mel zajem o desktop? Protoze diky monopolu MS, ktery v pozdejsich dobach uz de fakto ignoroval cokoliv mimo x86, byl jediny, kdo o ty procesory mel zajem. Koho zajimalo, ze je to progresivni architektura z poloviny 90. let, s cistym instrukcim setem a mocnou vektorovou jednotkou, slibnym pomerem vykon/watt, od zacatku delana s 64 bity na mysli (prvni 64bit PowerPC procesor je z r. 97, i kdyz nebyl prilis uspesny), kdyz nemohl svym zakaznikum nabidnout, aby si na tom spustili Windows...? A najdete si na netu vydaje Intelu/AMD vs Freeescale na R&D. Jsou to nasobky.

    Secteno a podtrzeno. Kdyby Windows bezely i v pozdejsich verzich na PowerPC a Motorola a dalsi vyrobci meli vetsi motivaci investovat do vyvoje desktopovych PowerPC cipu, proste kdyby na trhu byl nekdo, kdo by se o PPC zajimal a mel kadenci Intelu ci AMD, vypadal by trh dnes uplne jinak.

    Na nazory typu "vidite, jaky to PowerPC byla sracka, kdyz Apple presel k x86" jsem fakt hodne alergicky... podobne jako kdyz slysim nekoho, jak taktu procesoru rika rychlost.
    Z čeho se dneska staví superpočítače? V naprosté většině případů opět x86.
    V celkovych statistikach to tak je, ale v nejvykonejsim pocitaci soucasnosti je 12.000 PowerPC procesoru a 6.000 Opteronu......
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    Daniel Kvasnička ml. avatar 3.6.2009 09:38 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    To byla doba G4,
    az po G4...
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    Jakub Lucký avatar 1.6.2009 23:53 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu
    bylo zpozorováno
    To znamená, že se to skrývalo za stánkem a někdo to náhodou zahlédl a pak to tu udal?
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    2.6.2009 19:53 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Eee PC s Androidem na Computexu

    Zajímavé, o tom netbooku se píše po celém internetu a Asus se jej rozhodne z výstavy stáhnout. To jsou věci :) http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewArticleBasic&articleId=9133813 nebo že by http://blogs.computerworld.com/microsoft_strikes_back_at_linux_netbook_push

     

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.