abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 22:33 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 22:22 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:11 | IT novinky

    Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 11:22 | Zajímavý projekt

    Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 09:11 | Bezpečnostní upozornění

    Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    1.5. 20:00 | Komunita

    V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    1.5. 19:22 | IT novinky

    Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 17:44 | Zajímavý článek

    Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.

    karkar | Komentářů: 0
    30.4. 12:11 | Humor

    Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (21%)
     (4%)
     (2%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 509 hlasů
     Komentářů: 19, poslední 30.4. 11:32
    Rozcestník

    Mnichov dokončil přechod na Linux

    Město Mnichov úspěšně dokončilo přechod na Linux, přesněji na svou linuxovou distribuci LiMux. O tomto přechodu bylo rozhodnuto před 10 lety a nyní se má přejít do běžného provozu. Poslední známá čísla o úsporách dosahovala 11,7 milionů euro.

    13.12.2013 07:43 | Luboš Doležel (Doli) | Nasazení Linuxu


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.12.2013 10:38 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    vain avatar 13.12.2013 11:22 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Jsme bohatá země, můžeme si to dovolit ;-)
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    13.12.2013 11:58 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Při takovýchto zprávách se vždy zamýšlím nad tím jestli Češi nejsou opravdu podřadnou rasou, KTERÁ BY MĚLA VYHLAZENA ZA SVOJI BEZMEZNOU DEBILITU...
    13.12.2013 12:20 marek_hb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    u čechů je problém v tom, že jak se přes nás přehnalo X válek a všeho možnýho, tak kdo měl sílu a odvahu se postavit tak přišel o krk, kdo byl ještě k tomu chytrej, tak utekl no a zbyli jsme my - potomci sedláků co vždycky ohnuli hřbet případně zasunuli hlavu kam bylo potřeba aby přežili a koukali se jinam když souseda přibíjeli na vrata

    tak co po nás vlastně chceš? :)
    13.12.2013 12:32 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    asi nic. Souhlas. :-)
    13.12.2013 19:40 juvi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Nesouhlas. Po řadu staletí byli Češi pověstní válečníci. Ani ve 20. století to nebylo moc jiné. Jediná brigáda Čs. vojska prolomila R-U obranu, zatímco početnější Finové hned vedle neuspěli. Co potom prováděly legie v Rusku, škoda mluvit. A nakonec jeden z legionářů sice nejprve u Sokolova "zaváhal", ale potom v Kyjevě zaválel. A to takřka nikdo neví, proč byl později jako prezident republiky "abdikován". Chtěl vyhlásit válku Polsku ... Mohlo to být docela zajímavé ...
    13.12.2013 21:55 marek_hb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    vždyť to píšu: "kdo měl sílu a odvahu se postavit tak přišel o krk, kdo byl ještě k tomu chytrej, tak utekl"

    možná jsem měl ještě doplnit: nebo byl poté potrestán

    5 nebo kolik % statečnejch to nevytrhne - a vlastně podívej se teď - naši vojáci jsou na misích hodně šikovný (odhlédněme od politiky a o tom jestli v té cizině mají nebo nemají být) - a doma slyší - přeplacený žoldáci, vrazi, armáda je zbytečná a podobně

    belisarivs avatar 14.12.2013 23:29 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Tyhle kydy a falesne sebemrskacstvi me nezkutecne serou.

    Jdete s nima i se Zimou nekam. Jestli jste srabi as stojite za hovno vy dva, je vase vec. Jenom nechapu proc to rozsirovat na celou spolecnost.

    Nastudujte si neco z historie. Cesi se neohybali a nekolaborovali vic nez jine narody. Kolik francouzu, belgicanu, severanu a rusu nastoupilo do Wehrmachtu...

    Vazne, jdete s tema kydama nekam.
    IRC is just multiplayer notepad.
    15.12.2013 11:51 Miriam | skóre: 3 | blog: zivot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Jop, zima je ztroskotanec. Od toho nemůžeš nic čekat, jen mi přijde blbé to vztahovat na celý národ a hned ho hanit - k čemu to slouží? Pak tady nějaký čůrák začne podporovat zahraniční vojenské mise, peníze jdoucí do armády jsou obrovsky obrovská chyba, viz třeba Univerzita obrany - jeden z největších tunelů u nás produkující -- mno, škoda slov...
    belisarivs avatar 15.12.2013 12:28 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Vy dva byste se mohli spolu chytit za ruce a nekam odpochodovat spolecne.

    Nevim, kdo z vas je vetsi troska a je mi to uplne jedno.
    IRC is just multiplayer notepad.
    15.12.2013 14:10 marek_hb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    a kolik lidí přísahalo na václaváku věrnost říši? :-) pro pravdu se každý zlobí :-D
    15.12.2013 18:14 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    To bych sem netahal, je to dost vytržené z kontextu - manifestace byla pod hrozbou pokračujících represí po atentátu a počty zúčastněných obyvatel nic moc.
    16.12.2013 09:03 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Super, takže se poplácáme po ramenou že jak jsme dobří a hurá na bělehrad! :-( Ach jo, vždit my provádíme genocidu sami na sobě vole...
    17.12.2013 11:49 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Jdete s nima i se Zimou nekam. Jestli jste srabi as stojite za hovno vy dva, je vase vec. Jenom nechapu proc to rozsirovat na celou spolecnost.
    nooo ... protože se ta společnost v průměru tak chová?

    vždyť se podívej i tady na ábíčku, diskuse na téma, že by si normální človíček mohl vydupat nějaký práva? - ale kdeže, ani není potřeba biřice, samo stádo ho zadupe do země ať neprudí
    14.12.2013 01:55 klusik | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Taky pravda...
    Prostě já ;) www.klusik.cz
    13.12.2013 12:23 marvn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    ja se nad tim zamyslim, kdyz ctu tvoje prispevky. a pak vzdycky doufam, ze jsi jen vyjimka...
    13.12.2013 12:45 jekub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    odhlédneme-li od toho, že "Češi" nejsou rasa, tak podobné nápady už měl váš strejda s knírkem.
    13.12.2013 15:06 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Když čtu podobné reakce, ukazující na jakoukoli absenci schopnosti chápat těžkou iroini pisatelem, je mi ještě huře...
    13.12.2013 17:19 jekub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    omlouvám se, ale na tento způsob ironie máme v rodinné kronice příliš mnoho předčasných křížků. Pokud byste NEŘVAL, nechal bych to "ležet".

    Ale to k této zprávičce nepatří.

    howhg.
    13.12.2013 17:25 jekub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    howgh, to jsem ale kus osla, takový překlep. Doufám, že dnes v noci nebude

    lakatahímakalamuhovinetů

    16.12.2013 20:17 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    To je jako by jsi psal do automobilového magazínu že máte v rodině příliš mnoho mrtvých z autohavárek nato aby ses koukal v televizi na automotorevue... V každém případě jde o citové zabarvení na kterém chceš zaujmout ale fakticky je to blábol.
    14.12.2013 01:55 klusik | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Asi bych to nenapsal takhle "hitlerovsky", ale podobné myšlenky mám též...
    Prostě já ;) www.klusik.cz
    13.12.2013 12:12 david
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    A to ještě abc i další české linuxové servery (pokud sem si všiml) taktně pomlčely a dalším obřím českém kšeftu MS, který byl letos uzavřen téměř v tichosti, a dotke se tentokrát prakticky každého českého občana. Divím se, že nikdo ze zdejších autorů nenapsal na téma toho dalšího kšeftu článek.
    vain avatar 13.12.2013 12:23 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    No když mlžíš i ty, tak je to těžké :-)
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    pavlix avatar 13.12.2013 14:51 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Divím se, že nikdo ze zdejších autorů nenapsal na téma toho dalšího kšeftu článek.
    Konec konců ho můžeš napsat a redakci nabídnout.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    13.12.2013 17:13 X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Naznač, jsme jedno velký nastražený ucho.
    Jendа avatar 13.12.2013 18:03 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Není třeba napsat článek, zatím by stačilo, kdybys dal do svého komentáře třeba nějaký odkaz.
    13.12.2013 13:08 Delaunay | skóre: 17 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Nic nového pod sluncem. Babiše až to zjistí jistě trefí šlak, a budou další mimořádné volby :-)

    Řešení je přitom tak jednoduché. Přestat outsourcovat systémy od velkých dodavatelů. Vytvořit tým kvalitních vývojářů a administrátorů, kteří budou stejnorodé systémy s veřejným kódem šít přesně na míru aktuálním potřebám státní správy a samosprávy. Bez kompromisů. Ve střednědobém pohledu s obrovskými úsporami.

    Protože se IT ve státní správě a samosprávě dlouhodobě neřeší komplexně, nebyl by na vývoj dostatek času, a tak by odstraňování závislostí na externích dodavatelích bylo poměrně náročným a dlouhodobým procesem.

    Situace je u nás dlouhodobě tak tristní, že už není ani pro člověka z oboru možné odhadnout, do jaké míry jsou peníze nás všech utráceny v důsledku byrokratického dilentantismu nebo korupčního jednání.
    13.12.2013 13:53 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Jenže problém je, že stát se svými tabulkovými platy není schopen si zaplatit kvalitní lidi, takže mu zbejvá jen outsource.
    13.12.2013 13:59 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Který je třeba i dražší, než kdyby ty lidi zaplatil. Ono problém asi není moc outsource, problém je když tečou státní peníze ven a ne do místních firem. Je to podobné jako s automobilovou dopravou, dokud nebudeme mít ropný vrty.
    pavlix avatar 13.12.2013 15:00 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Máš pravdu, že v tomto případě open source není ani tak cíl jako prostředek. Ale problém není jen v odtoku peněz do zahraničních firem, ale i v samotném netransparentním prostředí.

    Ve skutečnosti je mnohem výhodnější mít stálé státní zaměstnance, kteří mají alespoň možnost software připravit dle skutečných potřeb, než na všechno výběrová řízení, kde drtivá většina peněz padne na samotné výběrko a zisk dodavatelského řetězce. Takový zaměstnanec se u oběda potká se skutečnými uživateli a musí se jim umět podívat do očí.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    14.12.2013 09:19 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Což ale není vždy pravda - oracle specialista placenej pro správu jedné "bezúdržbové" DB je zcela určitě dražší než outsource na pár hodin měsíčně.
    ... tečou státní peníze ven a ne do místních firem...
    Ehm, blbost! a) to jako pro státní správu pracujou Indové nebo proč to musí být místní firma? b) pokud místní nejsou, nemohou nabídnout obdobné podmínky/záruky anebo jsou dražší, má najednou stát opustit roli efektivního hospodáře?

    Ale my ty ropný vrty máme, jen tý ropy není dost :-)
    pavlix avatar 15.12.2013 13:55 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Což ale není vždy pravda - oracle specialista placenej pro správu jedné "bezúdržbové" DB je zcela určitě dražší než outsource na pár hodin měsíčně.
    Je otázka, jestli by pak nemělo smysl započítat i všechny licence Oracle, popřípadě alespoň ty neužívané (kdo to předčasem na konferenci OSEPA tvrdil, že má britská státní správa víc Oracle licencí než obyvatel, o které se má starat?).

    U řadového zaměstnance je totiž mnohem větší šance, že alespoň zváží nějaký ten interně spravovaný opensource, popřípadě se při sepisování výběrka bude snažit zvážit takové podmínky, které mu pak nepřinesou problémy, ať už provozní nebo trestní. Pokud by se navíc podařilo najmout člověka, který je schopný se starat jak o vypsání výběrka, tak o následkou komunikaci s dodavatelem včetně té na nějaké technické úrovni a to bez tří sekretářek a osobního řidiče, nemuselo by se to i při odpovídající redundanci až tak prodražit :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    15.12.2013 18:38 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Jenže ne vždy na nějaké hotové řešení s oracle DB seženete podporované řešení s opensource. A pak stačí jedno použití oracle DB k tomu, aby si kdokoli vybral outsource řešení. A platí to i pro bohaté soukromé firmy.

    Stejně tak stačí, aby se jednalo o jedno řešení, kde je potřeba podpora 24x7 a opět je levnější outsource než si platit vlastní lidi s pohotovostí.

    Ve chvíli, kdy toho bude více, pak už outsource nemusí být tolik výhodný. Jen jsem proti tomu, že outsource = předražený nesmysl.
    pavlix avatar 16.12.2013 07:58 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Kecy nemaj cenu. Důležité je podívat se na realitu státní správy a k čemu v tom konkrétním prostředí nadměrný outsourcing reálně vede a zvlášť k čemu vede outsourcing správy a dodávek closed source produktů.

    Státní správa není to samé, co soukromá firma, když tedy vynechám to, že velké soukromé firmy postupně konvergují k některým problémům typickým pro státní správu.

    Bez toho, abyses podíval na reálná čísla můžeš těžko soudit, co je levnější. Podle mě bude ve státní správě open source vést z dlouhodobého hlediska k levnějším řešením než closed source a stejnětak že omezení outsourcingu na minimum (třeba školení se většinou nevyhneš) povede opět z dlouhodobého hlediska k nižším nákladům.

    Názory jsme si řekli, ale bez čísel a reálných podkladů se diskuze asi dál nepohne. Já nemám chuť a čas žádné hledat a následně obhajovat jejich výběr a platnost, ty předpokládám taky ne. Pak ovšem nevidím problém v tom, že se budeme názorově lišit :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    16.12.2013 09:16 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Stačí se podívat na tento inzerát, aby člověk přestal doufat v nějakou pozitivní změnu. V souvislosti s výše odkazovanou "českou cestou". Absolutně nevěřím tomu, že by se tam na základě těchto podmínek mohl objevit někdo kdo by byl schopen prosadit nějakou změnu. Ba dokonce to spíš vidím tak, že hledají obětního beránka, kterého pak - bez skrupulí zaříznou.
    16.12.2013 09:33 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Tak to je fakt "objev"... 8-/

    Existuje pouze jediná smysluplná cesta - bohužel předem handicapovaná minulostí Ministerstva pro informatiku a projektem INDOŠ. Na jaře se něco takového nejspíš peklo. Jenže s přesně opačným záměrem, než by bylo žádoucí.

    Z mého pohledu by měla existovat naprosto samostaná a politicky nezávislá instituce, jejíhož šéfa by někdo jmenoval - podobně jako je tomu u ČNB. Ten člověk by už si tam pak nabral lidi dle vlastního výběru. A tahle instituce by prováděla a zajišťovala vývoj a správu veškerého software spojeného s veřejnou správou na základě jejích požadavků. Outsourcing IT služeb ve státní správě nemá co dělat!

    19.12.2013 00:56 frr | skóre: 34
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Ona bohužel ryba smrdí od hlavy. Elita u moci je obrázkem celé společnosti. Že zrovna ve státním IT se plýtvá a krade, a do vedení státního IT se dosazují naschvál lidi, kteří oboru nerozumí, to není ve srovnání s jinými resorty žádná zvláštní výjimka. Aby se přestalo krást, musela by k takové změně existovat politická vůle shora, od nejvyšších špiček. Aby se začalo něco konstruktivně konat a tvořit "vlastními silami" eráru, k tomu opět musí existovat podpora shora. Problém státního IT vnímám jako podmnožinu obecného problému: koho volit, aby se míň kradlo a aby státní sektor lépe fungoval, např. už jenom jak přimět většinu populace, aby přestala volit kleptokratické dinosaury apod.
    [:wq]
    Luk avatar 20.12.2013 12:22 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Elita u moci je obrázkem celé společnosti.
    Aby se přestalo krást, musela by k takové změně existovat politická vůle shora, od nejvyšších špiček.
    Tyto věty jsou v rozporu. Jestliže je elita u moci obrázkem celé společnosti (což si myslím, že je), těžko to může fungovat shora. Ne, naopak, musí to jít odspodu. Dokud budou lidé volit ty, které volí, a dokud budou ochotni se nechat volit jen takoví, jací se volit nechávají, nezmění a nemůže se změnit zhola nic.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    16.12.2013 13:40 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Mluvíte o státní správě, ale těžko si představit, že by bylo jedno společné IT pro vojáky, obce a třeba statistický úřad. V rámci obecního úřadu malého městečka je nesmysl mít na vše vlastní lidi.

    Jinak mám pracovní zkušenost z obou stran barikády - státní úřad i outsource pro jiný úřad. Vím své.
    pavlix avatar 16.12.2013 15:37 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    A?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    17.12.2013 07:40 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Vy jste tvrdil kecy, já osobní zkušenost. Pokud chcete vyčerpávající nápovědu, tak s tím vám nepomůžu.
    16.12.2013 15:39 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Obce ale nepouzivaji vlastni SW, pouzivaji to, co jim nekdo z vrchu naridi.

    Pokud se budeme bavit o soucasnem stavu, tak by stat mel zajistit konektivitu jednotlivych uradu - samo nikoli po internetu, ale po privatnich linkach.

    A veskere aplikace ktere urednici potrebuji by mohly uplne vpohode behat pres telnet/web. Proc telnet? Protoze to zvladne i prehistoricky HW s prstem v nose, ruzne prenosne terminaly ...

    Samo, ty aplikace by vsechny mely byt vcetne zdrojaku a veskerych prav k jejich upravam/provozu ... jenze to by se nedalo ve velkym krast v miliardach. Neni prece nic krasnejsiho, nez kdyz se objedna jeden select do databaze, a propali se na tom 100M.

    A proc to tak je? To neni tim, ze tim co to objednavaji, tomu nerozumi ... oni tomu nechteji a ani nesmi rozumet. Protoze u blbovi dojde, ze nejakej registr aut ... je ve srovnani s ucetnicvim asi pomerne trivialni vec ... a pokud se ucetnicvi (ktere se navic nekolikrat do roka meni) da koupit za par tisicovek ... tak i blbovi proste musi dojit, ze chtit za seznam aut miliardy ...
    18.12.2013 18:39 Kilmore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    V rámci městeček a větších obcí je běžné, že mají jednoho "ajťáka", který vystačí na 80 procent úkolů, aby si na zbytek "ad hoc" najímali odjinud. Zde asi potíž nebude, když pomineme občasnou neochotu používat opensource tam, kde by bohatě stačil (Office například). Pravá potíž spočívá v těch magazakázkách zadávaných státem, které vedou vždycky k hloupě navrženému produktu, který plýtvá pracovním časem a nervy všech zúčastněných. Většina toho, co ten lokální ajťák nezvládá, je právě boj s těmito státními větrnými mlýnicemi.
    pavlix avatar 13.12.2013 14:54 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Neudržované tabulkové platy jsou problém. Navíc se náš stát snaží fungovat jako co možná nejhorší zaměstnavatel. Z vyprávění znám doby, kdy být státním zaměstnancem bylo privilegium.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    14.12.2013 09:31 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Tabulkové platy jsou obecný problém, který se netýká jen IT.

    Určitě jako špatný hospodář, ale pro spoustu neumětelů a neschopů je terno pracovat pro stát. Z jejich pohledu určitě je stát výborný zaměstnavatel.

    Mezi zákazníky máme i státní správu a od nich získat něco včas nebo správné informace je opakovaný problém.

    Jenže to byla doba, kdy stát nabízel něco více oproti soukromým firmám, které ještě neznali problematiku lidských zdrojů. I když je otázka, jestli by jsi v té době raději do státní správy nebo k Baťovi :-)
    pavlix avatar 15.12.2013 14:11 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Je otázka, jestli měl každý na výběr či jít ke státní správě nebo k Baťovi, spíš mám pocit, že většina lidí z různých důvodů nedosáhla ani na jedno. Navíc se v té době dal stát považovat za spolehlivějšího garanta než jednotlivec či jednotlivá rodina, pokud člověk neměl křišťálovou kouli.

    Od té doby se hodně věcí změnilo, na druhou stranu i dneska by mě zajímalo, kterému magnátovi bys svěřil svůj život, potažmo život své rodiny, namísto státu. V tomhle byl Baťa dost výjimečný, navíc mám za to, že tehdy mít nebo nemít práci znamenalo víc než dnes.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    16.12.2013 15:54 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Platy jsou problem az na bambiliontym miste ...

    Vem si, ze trebas (klasika) ve statni sprave (zcela obecne) mas proste tzv "tabulkovy" mista. A na takovym tabulkovym miste mas trebas pozadavek, ze ten clovek musi mit VS - nikoli pozadavek, ze musi neco umet/necemu rozumet. Takze (trebas) ITkum sefuje hnojar, kterej o IT nema ani paru, ale ma "ten papir". A ani on stejne vetsinou o IT zakazkach nerozhoduje - o tech se rozhoduje tam, kde vubec ani netusej, co IT potrebuje nebo nepotrebuje.

    Privilegium to bylo v dobach "definitivy" => takovyho zamestnance neslo propustit a mel zajistenej duchod, coz si nemyslim ze je zrovna optimalni v dobe, kdy kradou vsichni ve velkym.

    Ostatne osobne nejdriv ocekavam sluzby a teprve pak muzem diskutovat platy, mame tady milion statnich zamestnancu, a nemam pocit, ze by si zaslouzili penize, ktere jsou na ne vynakladany.

    pavlix avatar 13.12.2013 14:52 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Řešení je přitom tak jednoduché. Přestat outsourcovat systémy od velkých dodavatelů. Vytvořit tým kvalitních vývojářů a administrátorů, kteří budou stejnorodé systémy s veřejným kódem šít přesně na míru aktuálním potřebám státní správy a samosprávy. Bez kompromisů. Ve střednědobém pohledu s obrovskými úsporami.
    +1
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    13.12.2013 15:06 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Naprostej souhlas. :-)
    13.12.2013 15:39 jk001
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    ten outsourcing není vůbec špatná věc, protože ti vohnouti, co by je nabrala státní správa (se podívejte, co tam pracuje teď), by to steží zvládnuli a to už vůbec ne lépe. Navíc státní správa by z principu neměla bobtnat.

    Řešení je to, že ty systémy budou otevřené a svobodné. Žádné statni_sprava.exe za miliardy, ale takový vkusný úřednický GIT :). Pak už je mnohem menší problém dodavatele za běhu měnit, čehož se všichni samozřejmě děsí :).
    13.12.2013 16:38 Delaunay | skóre: 17 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Státní správa by naopak zeštíhlela, protože by přišli o práci současní údržbáři na tabulkových platech. Softwarové problémy se dají řešit na dálku, hardwarové pak promptní výměnou přístroje.
    15.12.2013 13:19 mikky | skóre: 25 | blog: Ghlog | M. L. - Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Ne každá instituce je ale ochotná ty vrata na vzdálenou správu otevírat. Často je součástí zadání právě i její výslovný zákaz. Což ovšem na druhou stranu nepřímo zajišťuje, že ty peníze zůstanou doma.

    Jak moc to je, nebo není správné, to už je otázka na jinou diskuzi...
    Je vám méně než 30 ? (jsme vrstevnící => budeme si tykat) : (jsem pro vás bažant => můžete mi tykat);
    14.12.2013 09:04 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    open source ale vyžaduje lidi, co tomu rozumí stejně jako u closed source. Pokud tito lidi chybí, může to dopadnout katastrofálně.
    pavlix avatar 15.12.2013 14:05 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Rozdíl je v tom, že při poptávce se jsou lidé schopni na open source naučit velmi rychle a levně, v případě zájmu dokonce i předtím, než se vůbec přihlásí na výběrové řízení. Je to obecná vlastnost otevřených systémů (nejen těch počítačových), takže to samozřejmě neplatí pro každý jednotlivý kus open source software.

    V případě closed source software existují výjimky, které se dokumentovaností, přístupností a použitelností můžou rovnat s mnohými open source projekty. Jenže s rozšiřováním takového software ubývá tlaku na jeho udržení v takovém (relativně otevřeném) stavu a naopak přibývají důvody obchodní model mírně poupravit a software efektivně uzavírat.

    Z toho je vidět, že krátkodobé výhody open source nejsou až tak znatelné, ale z hlediska dlouhodobé udržitelnosti jsme někde jinde, že. Je rozdíl jestli nějaký software měním, protože se postupem času prodražil jak na licenčních poplatkách, tak na dostupnosti služeb a zaměstnanců, nebo jestli ho měním ve chvíli, kdy zjistím, že by byl jiný software technicky více vyhovující.

    Samozřejmě je v tom mnohem více faktorů, takže nebude problém mě nachytat na zjednodušení a tohle celé mi shodit s odkazem na větší zkušenosti apod. :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    15.12.2013 19:26 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Tohle ale není obecné pravidlo, že opensource = má srozumitelnou dokumentaci. A pokud někdo něco chce rychle, tak jde na školení a v tu chvíli komerční SW má většinou lépe připravená školení než opensource (kde obvykle podklady od školitele)

    Všechno má své pro a proti, ale to už tu bylo všechno stokrát omleté.

    Naposledy jsem narazil na problém se syslog-ng, který přešel s novou verzí na komerční licenci a na opensource se vykašlal a rozumná náhrada v té době nebyla k dispozici (jj, opensource novější varianty už existuje, ale nějaký rok to trvalo)
    Josef Kufner avatar 16.12.2013 00:53 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    [...] a v tu chvíli komerční SW má většinou lépe připravená školení než opensource (kde obvykle podklady od školitele)
    Opensourcovatost a komerčnost jsou dvě nezávislé vlastnosti. Je zde sice patrná korelace, ale to je asi tak vše.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    pavlix avatar 16.12.2013 08:04 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Navíc ta korelace je spíše v oblasti množství, které u software nemá moc smysl, když drtivá větina napsaného software je bezvýznamná či dokonce mrtvá.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    pavlix avatar 16.12.2013 08:02 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Tohle ale není obecné pravidlo, že opensource = má srozumitelnou dokumentaci.
    Jaký smysl má opakovat věci, které jsem v komentáři sám napsal?
    A pokud někdo něco chce rychle, tak jde na školení a v tu chvíli komerční SW má většinou lépe připravená školení než opensource (kde obvykle podklady od školitele)
    Pokud máš pocit, že komerční software má v průměru lépe připravená školení než open source software, pak existuje jednoduché řešení v podobě komerčního open source software.
    Naposledy jsem narazil na problém se syslog-ng, který přešel s novou verzí na komerční licenci a na opensource se vykašlal a rozumná náhrada v té době nebyla k dispozici (jj, opensource novější varianty už existuje, ale nějaký rok to trvalo)
    Jestliže byl ten software open source a nikdo se ho neujal a nezačal ho udržovat, pak po něm asi nebyla dostatečná poptávka. Nicméně to, co píšeš, je hlavní důvod (a způsob) existence komerčních open source distributorů, kteří garantují podporu určité množiny software a dodají ti bezpečnostní updaty a případně opravy chyb bez ohledu na to, zda upstream nadále funguje.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    17.12.2013 08:04 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Jaký smysl má opakovat věci, které jsem v komentáři sám napsal?
    Ne, vy jste napsal, že lidi se opensource mohou naučit sami a dříve. Jenže já namítám, že to vždy nemá dokumentaci, podle které by se to mohli naučit. Takže asi jste zapomněl.
    Pokud máš pocit, že komerční software má v průměru lépe připravená školení než open source software, pak existuje jednoduché řešení v podobě komerčního open source software.
    Nemám pocit, to je opět osobní zkušenost. A pokud k tomu komerční varianta neexistuje, tak si ji vycucám z prstu?
    ...syslog-ng...
    Jestliže byl ten software open source a nikdo se ho neujal a nezačal ho udržovat, pak po něm asi nebyla dostatečná poptávka. Nicméně to, co píšeš, je hlavní důvod (a způsob) existence komerčních open source distributorů, kteří garantují podporu určité množiny software a dodají ti bezpečnostní updaty a případně opravy chyb bez ohledu na to, zda upstream nadále funguje.
    K poptávce - byla, jenže se asi jedná o úzce profilový SW, takže v celku to velkou poptávku nevyrobilo. Za syslog-ng dlouhé roky nebyla žádná náhrada a nejbližší konkurenti teprve teď začínají umět to, co syslog-ng dávno.
    pavlix avatar 17.12.2013 08:35 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Jaký smysl má opakovat věci, které jsem v komentáři sám napsal?
    Ne,
    Asi nemá smysl dál diskutovat, když se neshodneme ani na obsahu napsaných komentářů. Cituju ze svého původního příspěvku:
    V případě closed source software existují výjimky, které se dokumentovaností, přístupností a použitelností můžou rovnat s mnohými open source projekty.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    16.12.2013 16:57 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Dovolim si tvrdit, ze v 90% pripadu aplikaci pro statni spravu, zadna skoleni netreba. Samo, treba prijmout gramotnou obsluhu. Stejne jako ty nedostavas (kazdorocne) skoleni k tomu, jak vyplnit nejakej(kazdej rok jinej) formular, nevim proc by na totez meli byt skoleni urednici.

    Nebo co vidis za problem v tom, do policka "VIN" vyplnit vin auta?
    17.12.2013 08:10 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Celou dobu jsem se bavil o IT, nikoli o uživatelích.

    Ale jinak osobní zkušenost je taková, že nelze na uživatele vztahovat zkušenosti a znalosti lidí z IT. Hodně lidí (včetně vysokoškoláků z technických oborů) jede stylem sem píšeme A, sem B. Bez ohledu na nápovědu nebo popis.
    17.12.2013 08:35 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Je ma nekdo VS jeste neznamena, ze je gramotny ... videl sem na vlastni oci pipinu, ktera scitala sloupec cisel napsanej v excelu ... na stolni kalkulacce.
    16.12.2013 16:10 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Potiz je v tom, jak funguje zadavani ...

    Prijde vohnout, ze potrebuje neco do IT, netusi co a proc vlastne, jen vi, ze na to dostane trebas 1G. Tak proste "vypise" zakazku za giga, kde rekne sekretarce, ze je to za giga, tak at to zadani ma aspon 100 stran. Takze sekretarka napise 100 stran nejakych blabolu, a protoze franta, kamos vohnouta dodava nejakou podobnou blbost, ktera rekneme ... kazdy druhy sudy uplnek steka ... tak se napise do pozadavku, ze aplikace ma kazdy druhy sudy uplnek stekat.

    Pokud bys chtel open soft, tak musis nejdriv mit nekoho, kdo dokaze jednoznacne rict, co a nac je potreba ... a takovej tam nikdo neni.
    13.12.2013 22:07 aceman | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Řešení je přitom tak jednoduché. Přestat outsourcovat systémy od velkých dodavatelů. Vytvořit tým kvalitních vývojářů a administrátorů, kteří budou stejnorodé systémy s veřejným kódem šít přesně na míru aktuálním potřebám státní správy a samosprávy. Bez kompromisů. Ve střednědobém pohledu s obrovskými úsporami.
    +1. V SK je to rovnaky amaterizmus a/alebo svinstvo.
    Rezza avatar 14.12.2013 13:27 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    No to neni jenom v CR a SR, viz Obamacare system ;-) - hrave prekona vsechny systemy u nas "three years and $600 million were spent creating a nonfunctional system that was never fully tested and has deep security flaws".
    Agent avatar 14.12.2013 16:49 Agent | blog: Life_in_Pieces | HC city
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Vytvořit tým kvalitních vývojářů
    Z čeho vytvořit? To je problém. Kde je vzít? Aby to pak nedopadalo jako v případě jistého registru.
    Nevěděl zpočátku, co si počít, jak žít, co dělat, ale brzy se vpravil do role samotáře.
    pavlix avatar 15.12.2013 14:14 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Vývoj toho registru podle mě nesplňuje Tomášem zadané předpoklady, takže těžko srovnávat.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    16.12.2013 17:02 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Potrebujes nejdriv cloveka (klidne jednoho) ktery zacne zadanim => popise a specifikuje co je treba vytvorit, jak moc to asi bude zatezovano ... Uz tady v pripade CR koncis.

    Kdyby se ten clovek nasel, a byl zaroven schopen ridit nejakym zpusobem ten vyvoj, tak se lide najdou tak nejak "sami". Stacilo by uplne jednoduse definovat nejaky system odmen ... a behem par mesicu by se ti vyprofilovalo par lidi, kteri se projektu venujou pravidelne. Z nich by si dotycny jednoduse vybral nekolik jedincu, kterym by nabidl ze to muzou delat fulltime pro stat, za nejake penize.

    Jenze tu samo vznika dalsi problem - schopni lide jsou vetsinou i kreativni, a proste je nebavi opatrovat jeden prastenej system, a uz vubec ne chodit si nekam na uraad odsedet svych 8 hodin.
    LukynZ avatar 14.12.2013 07:16 LukynZ | skóre: 2 | blog: status_quo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Takhle mi zkazit rano...
    14.12.2013 16:37 Veterán
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Žádná sláva. Za deset let je úspora nákladů necelých 33 milionů korun za rok, a to ještě po skvělé devalvaci ČNB.

    Není to málo, ale na desetiletou práci IT odborníků bych očekával lepší výsledek. Otázkou je, kolik bude činit úspora v dalších letech, kdy by náklady na údržbu měly klesnout o cenu prací spojených s přechodem.

    Ale pokud si někdo myslí, že v Německu není korupce, může ho zde čekat nečekané překvapení, že teprve teď se firmy začnou hojit na nákladech. Příkladů typu letiště, koncertní hala nebo nádraží je i v Německu více než dost.
    14.12.2013 21:57 ZiGi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    As of November last year, the city saved more than €11.7 million because of the switch. More recent figures were not immediately available, but cost savings were not the only goal of the operation. It was also done to be less dependent on manufacturers, product cycles and proprietary OSes, the council said.
    Ja osobne som odporcom outsourcingu pokial neprinasa vyrazne vyhody a uspory. A tiez som zastancom hesla "blizsia kosela ako kabat".

    Takze miesto aby platili licencie MS, zamestnali linux adminov a programatorov a objednali sluzby od lokalnych firiem. Maju dobru PR kampan, zvysili lokalnu zamestnanost, podporili miestne firmy a miestnu ekonomiku (lebo aj ich admini budu minat prachy v Minichove a nie s Seatli) a pri tom este usetrili 11M€. A maju vsetko v otvorenych formatoch. Nie zly vysledok na uradnikov.

    A len tak mimochodom, ked si teraz niektore ine nemecke mesto bude objednavat MS licencie, cena bude o dost lepsia ako bez tohto projektu.

    Uspora 11M€ za 10 rokov mozno nie je velka, ale celospolocensky prospech je podstatne vacsi a to nie len v Mnichove. Bodaj by vsade uradnici premyslali sposobom "vacsi prospech za nizsiu cenu".

    Ozaj, kolko asi tak tych adminov a programatorov zamestnali? A aky je asi tak rocny plat takeho kvalifikovaneho cloveka v Nemecku?
    15.12.2013 09:27 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Přesně tak, vidím to úplně stejně. A ještě třeba v Mnichově vznikne firma, která bude konzultovat stejné projekty v jiných městech a těch výborně placených kvalifikovaných lidí tam najde práci ještě víc. Navíc tohle není žádný obyčejný přeprodej, co umí každý, ale pořádně přidaná hodnota.
    16.12.2013 17:16 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Odhadnout si to muzes sam. Pokud vim, mluvilo se o cca 10 000 klientskych stanic. To na odhad staci. Rekneme ze M$ budes per stanice platit 2k/rok (beru v uvahu, ze stat to koupi za pulku nez koncak) => Nejakych 20MKc rocne jen na zakladnich licencich (office, widle, exchange ...).

    + pricti dalsi naklady na rekneme co 3 roky vymenu SW (nedela se to samo nejednou, ale to je z hlediska penez jedno). V pripade tuxe budes samo taky aktualizovat, ale jen velmi vyjimecne by slo o tak velkou zmenu, abys to musel nejak zasadne resit. V pripade widli, office, ... je kazda dalsi verze diametralne jina.

    + dalsi naklady na upravy a vymeny souvisejiciho SW (v pripade M$ prostredi vetsinou se zmenou jedny komponenty musis vymenit vsechno kolem).

    + muzes pricist, ze se neco usetri na HW (tux se obecne spokoji s postarsim HW, specielne v pripade kanclu).

    + jeden admin zvladne adminovat daleko vic stroju - na tuxovi nenastavaji "nezname chyby", uzivatel neni nekdo komu by se povedlo system sestrelit, nerozesiraji se uzivatelske profily/registry/....

    Takze bych si dovolil strelit, ze rocni uspory muzou klidne atakovat 100M a v dlouhodobym horizontu i podstatne vic.

    Navic jak bylo receno, prachy zustavaji doma.
    17.12.2013 00:10 Veterán
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Při 10k licencí bude asi cena podstatně nižší, než jen polovina koncové.

    Výměna SW co tři roky? Proč? Office XP i 2003 bez problémů otevřou i dokumentu verze 2013.

    Výměnu komponent a nutnou výměnu všeho kolem nechápu.

    Úspora za HW? Také nechápu. Win 7 běží bez problémů na P4 s 2GB RAM. A OOo nebo LO je i podle příliš mnoha uživatelů rychlejší na windows než na Linuxu.

    Jeden admin? Tomu sám asi nevěříte, nebo jste nikdy nedělal servis pro BFU. Až budete po desáté vysvětlovat, jak se doplňuje papír do tiskárny, že je rozdíl mezi levý i pravým ALTem, až si vás zavolá slečna asistentka ředitele na bleskovou podporu a zjistíte, že si spustila další program, který ji překryl ten předchozí - nevěděla, že se dá spustit více programů najednou atd., tak teprve zjistíte, že většina administrace jsou prkotiny, které ale potřebují plno lidí v IT oddělení.

    A o úsporách je možno se bavit teprve až zveřejní reálná data. I v tom tolik obdivovaném Německu si kamarád lokálního politika rád smočí zobáček ve státním. Mám tam příliš mnoho příbuzenstva a tak vím, jak to vypadá mimo pohled kamer. Kradou zvesela také, jen poněkud sofistikovaněji než zatím pořád v tomto směru zaostalý bývalý východní blok. A většina tamních lidí to ví nebo alespoň tuší, ale stejně jako u nás jen musí radostně platit daně.
    pavlix avatar 17.12.2013 08:43 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Výměna SW co tři roky? Proč? Office XP i 2003 bez problémů otevřou i dokumentu verze 2013.
    To se mi nezdá. Nevím přesné kombinace verzí a formátů, nicméně v době, kdy jsem doučoval, mi volalo hodně nešťastných středoškoláků nebo jejich rodičů, že nejsou schopni odevzdat nějaký úkol, co napsali doma ve starší nebo novější verzi Office. A to byl jen domácí úkol, kde se dalo jít osobně do školy a hezky poprosit, aby byl přijat alespoň v PDF.

    Otevírání dokumentů v o deset let starších verzích software je scifi, pokud tedy nejsou k dispozici nějaké aktualizované filtry, ale tím by si Microsoft akorát tak dupal po vlastním byznysu.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Luk avatar 17.12.2013 14:59 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Samozřejmě, že neotevřou. Pokud se uloží do starší verze, tak ano. Ale formát OOXML Strict je plně podporován až v MSO 2013, vůbec první verze s jakousi podporou OOXML byla 2007.

    Dále MS postupně ořezává podporu starších formátů (kromě dokumentů Office; ale například MS Works se ořezávání týká taky), takže v novějších verzích MSO toho jde otevřít čím dál méně. Tady jde LibreOffice proti proudu a naopak podporu starších formátů rozšiřuje.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    17.12.2013 08:49 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    1) Je mozny, ale to je detail, ta podstatnost IMO zas tak vyrazna nebude.

    2) vychazim z predstav M$ - presne takto to budou tlacit oni. A office XP/2k3 ani nahodou vpohode neotevrou dokument 2k13 a to ani v pripade, ze ho ulozis ve "starem" formatu. Zjevne vubec netusis o cem mluvis. Hromada veci nefunguje vubec, hromada jinych se vsemozne rozpadne (a to obousmerne).

    3) co nechapes na tom, ze kdyz vymenis rekneme exchange, musis vymenit vse co s tim komunikuje? Pokud mas napriklad aktualne office 2k3 ... a poridis si novy exchange, tak MUSIS poridit i nove office, protoze utlouk 2k3 s aktualnim exchnage uz neumi komunikovat. Totez plati pro ruzne aplikace tretich stran.

    4) win 7 ani nahodou bez problemu na takovym stroji nepobezi, ... a pro tvoji informaci, spustil sem sedmy na stroji s celerem a 384MB RAM ... ale pouzivat se to moc nedalo. Pustis si na tom libovolnej web a ses doslova vprdeli ... protoze prohlizec sam o sobe si sezere klidne vic nez ty 2GB. Uplne stejne tak na spouste stroju jsou 40, 60tky ... a podobny disky, protoze proste byly urceny na to, aby z toho nastartoval system ... ale to win7+ nestaci ani na ten system.

    5) jak se doplnuje papir do tiskarny nevysvetluju a klidne pockam, az v ty tiskarne dojde ... presto, ze tiskarna uz 3 dny hlasi ze by bylo zahodno ji nejaky papir dat. Az dojde, tak ho nekdo doplnit bude muset, a az se nekdo odvazi prijit na IT oddeleni s tim, ze "tiskarna netiskne", tak riskuje, ze to bude posledni den ktery ve firme travi.
    14.12.2013 21:52 snehurkaA8trpasliku
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux

    Vidím, jak si to tu vetsina predstavuje jak hurvinek valku. Par opravdu srandovnich nazoru tady...takze pridam jeden zalozenej na realite...volebni obdobi je zde klicovym a jedinym podstatnym terminem. Velmi pravidelne a dokonce jeste casteji nez rovne 4 roky se meni vlady, koalice. Vetsinou to znamena, ze si Jirka co driv delal v nejake lokalni politicke organizaci at uz lizani znamek nebo kydani hnoje v mistnim jzd, sedne do kresla ministra u nejakeho rezortu a v drtive vetsine povyhazuje tamejsi ancabl, ktery se uz za ty 2 predesle roky alespon naucil nejake ty zaklady, necha se tam par neskodnych kancelarskych krys, aby ten urad uplne nezkolaboval zatimco si na dulezite pozice namestku a ruznych reditylku dosazuje kamarady co mu pomuzou bud nejak prezit na urade a v lepsim smerovat toky penez spravnym smerem pres ruzna vyberova rizeni a smlouvy. Samozrejme se nesmi v zadnem pripade zapomenout na kamose co me na dany post dostali a nasypat par grosu do partajni pokladny...protoze jinak by mohlo bejt zle.A ted uz jde jen o to, aby sme nasbirali co nejvic kapriku dokud neskoncime na danem kresle a posleze budeme cekat na dalsi prilezitost.

    Jak naivni jsou bezni ovcane, kteri z nejakeho duvodu ocekavaji, ze z jejich dani budou placeni odbornici, kteri budou delat svou praci tak, aby jim prinesla skutecny uzitek. Lidi co skutecne neco umeli a meli talent a dokonce byli na pozicich kde skutecne mohli neco zmenit...ti byli jako prvni zaslapani a rozcupovani semi byrokraticko-korupcne-mafianskymi spolky(mistne oznacovanymi jako politicke strany) a nahrazeny vhodnejsim materialem. A tak se deje doposud, pokud se nekdo sikovny nejakem omylem dostane na nejakou dulezitejsi pozici a neni vyfiltrovan, tak je brzy postaven pred volbu se zaradit nebo odejit.

    Jedinym resenim teto situace jsou stabilni urednicka osazenstva-t.j. nemoznost politickych stran delat totalni personalni pruvan na ministerstvech, kdykoliv si par blbu vymeni kresla, zkuseni lidi znajici svou praci, rozume ohodnoceni a majici odpovednost za svou praci. Ano mozna je to sokujici ale i ve stani sprave pracuje-pracovala radka opravdu kvalitnich lidi, ale v soucasnosti jsou to jiz jen chabe zbytky. Takze v tomto svetle...opravdu si myslite, ze nekoho zajima nejaky open source sw ve statni sprave? Co z toho kdo bude mit? Kolik melounu to hodi me a me partaji? Coze? Nic..?..je to o transparentnosti a efektivnim rizeni? Koho to proboha zajima? Za 3 roky me skonci mandat a je pravdepodobny, ze uz takovej post jen tak nesezenu, takze vydoluju posledni korunu co pujde a to posledni o co mam zajem je nejaka transparentnost a efektivita vlozenych financnich prostredku.

    14.12.2013 22:30 ZiGi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Yes Minister :-)

    Je usmevne si mysliet, ze pred neschopnostou profesionalnych politikov nas zachrania profesionalni uradnici.

    Politici su aspon voleni a je sanca na zmenu, ale byrokraticky aparat je nevoleny a nekontrolovateny. Nepaci sa niekomu ako to vyzera? Kandidujte, zalozte si stranu. Ale co ked narazite na nevyhoditelnych uradnikov, ktorych cielom je odporovat kazdej zmene? To uz sa radsej spolahnut na osvieteneho diktatora, je vacsia sanca, ze na vrchoke sa najde jeden osvieteny clovek ako ze ich bude milion.

    Pochybujem, ze sa za posledne tri roky nieco zmenilo*: http://zpravy.idnes.cz/take-o-ceskem-statu-plati-urednik-kam-se-podivas-f5s-/zpr_archiv.aspx?c=A100525_165901_kavarna_chu

    * zda sa ze zmenilo, nasiel som aj toto: 11.11.2012 - ČT - otázky V.Moravce z úst p. Březiny zaznělo "počet úředníků dosáhl 600 000"
    15.12.2013 09:36 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    A o to víc je potřeba ocenit dotažení toho mnichovského projektu do plánovaného cíle.
    Rezza avatar 15.12.2013 13:55 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    No co jsem byl na jedne prednasce cloveka, co ten projekt delal - tak tam zadny plan nebyl ;-).
    15.12.2013 19:14 palko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Odkud se ten LiMux dá stáhnout na vyzkoušení ? Nebo je to tajná distribuce ?
    pavlix avatar 15.12.2013 14:16 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Vidím, jak si to tu vetsina predstavuje jak hurvinek valku. Par opravdu srandovnich nazoru tady...takze pridam jeden zalozenej na realite...
    You made my day.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    16.12.2013 09:09 am
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    nasazují lucida, a zrovna přemýšlím čím ho nahradit. :))
    16.12.2013 11:21 tomvec | skóre: 24 | Kojetín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mnichov dokončil přechod na Linux
    Následující LTS verzí?

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.