abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 19:44 | Zajímavý software

    Společnost Kagi stojící za stejnojmenným placeným vyhledávačem vydala (𝕏) alfa verzi linuxové verze (flatpak) svého proprietárního webového prohlížeče Orion.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 19:11 | IT novinky

    Firma Bose se po tlaku uživatelů rozhodla, že otevře API svých chytrých reproduktorů SoundTouch, což umožní pokračovat v jejich používání i po plánovaném ukončení podpory v letošním roce. Pro ovládání také bude stále možné využívat oficiální aplikaci, ale už pouze lokálně bez cloudových služeb. Dokumentace API dostupná zde (soubor PDF).

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 14:22 | Zajímavý článek

    Jiří Eischmann se v příspěvku na svém blogu rozepsal o open source AdGuard Home jako domácí ochraně nejen před reklamou. Adguard Home není plnohodnotným DNS resolverem, funguje jako DNS forwarder s možností filtrování. To znamená, že když přijme DNS dotaz, sám na něj neodpoví, ale přepošle ho na vybraný DNS server a odpovědi zpracovává a filtruje dle nastavených pravidel a následně posílá zpět klientům. Dá se tedy používat k blokování reklamy a škodlivých stránek a k rodičovské kontrole na úrovni DNS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 03:33 | Zajímavý software

    AI Claude Code od Anthropicu lépe rozumí frameworku Nette, tj. open source frameworku pro tvorbu webových aplikací v PHP. David Grudl napsal plugin Nette pro Claude Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 00:11 | Nová verze

    Byla vydána prosincová aktualizace aneb nová verze 1.108 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.108 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.1. 20:44 | IT novinky

    Na lasvegaském veletrhu elektroniky CES byl předveden prototyp notebooku chlazeného pomocí plazmových aktuátorů (DBD). Ačkoliv se nejedná o první nápad svého druhu, nepochybně to je první ukázka praktického použití tohoto způsobu chlazení v běžné elektronice. Co činí plazmové chladící akční členy technologickou výzvou je především vysoká produkce jedovatého ozonu, tu se prý podařilo firmě YPlasma zredukovat dielektrickou

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 8
    8.1. 16:33 | Zajímavý projekt

    Patchouli je open source implementace EMR grafického tabletu (polohovací zařízení). Projekt je hostován na GitLabu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.1. 14:11 | IT novinky

    Český Nejvyšší soud potvrdil, že česká právní úprava plošného uchování dat o elektronické komunikaci porušuje právo Evropské unie. Pravomocným rozsudkem zamítl dovolání ministerstva průmyslu a obchodu. To se teď musí omluvit novináři Českého rozhlasu Janu Cibulkovi za zásah do práv na ochranu soukromí a osobních údajů. Ve sporu jde o povinnost provozovatelů sítí uchovávat údaje, ze kterých lze odvodit, kdo, s kým a odkud komunikoval.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    8.1. 02:11 | Komunita

    Google bude vydávat zdrojové kódy Androidu pouze dvakrát ročně. Ve 2. a 4. čtvrtletí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    7.1. 17:22 | Zajímavý článek

    Bezpečnostní specialista Graham Helton z Low Orbit Security si všímá podezřelých anomálií v BGP, zaznamenaných krátce před vstupem ozbrojených sil USA na území Venezuely, které tam během bleskové speciální vojenské operace úspěšně zatkly venezuelského diktátora Madura za narkoterorismus. BGP (Border Gateway Protocol) je 'dynamický směrovací protokol, který umožňuje routerům automaticky reagovat na změny topologie počítačové sítě' a je v bezpečnostních kruzích znám jako 'notoricky nezabezpečený'.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 13
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (3%)
     (5%)
     (0%)
     (9%)
     (21%)
     (4%)
     (5%)
     (3%)
     (11%)
     (53%)
    Celkem 318 hlasů
     Komentářů: 7, poslední 8.1. 15:35
    Rozcestník

    Pozor na kopírování textů z webových stránek

    Na AbcLinuxu již bylo několikrát diskutováno. Neuškodí si ale připomenout. Kopírování příkazů z webových stránek může být hodně nebezpečné. Nebezpečné ale může být i kopírování textů do editorů vim, nano nebo emacs. V kopírovaných textech se mohou nacházet řídící sekvence editorů a příkazy, které mohou být provedeny [reddit].

    6.3.2018 05:22 | Ladislav Hagara | Bezpečnostní upozornění


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    6.3.2018 08:43 Rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    jo, je to nebezpecny.

    pak jsem kdesi cetl (tusim v nejake napovede), ze nebezpecna je taky prace s nuzkama, clovek se muze dokonce zranit!
    6.3.2018 10:28 mica
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    pak jsem kdesi cetl (tusim v nejake napovede), ze nebezpecna je taky prace s nuzkama, clovek se muze dokonce zranit!
    Jo, to se píše v manuálové stránce k nůžkám.
    6.3.2018 21:11 Rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    takovy navod jsem jeste necetl.

    ale to bylo (tusim) helper k MS Word (ale uz nevom ktera verze, asi pod W95 - Mr. Spinka)
    pushkin avatar 6.3.2018 10:40 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Jo, a taky není dobré na pleť pojmenovat si flashku "rm -rf ~" a používat jí pod KDE :-)
    6.3.2018 12:38
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    :-) To fakt funguje?
    6.3.2018 13:22 Ladislav Hagara | skóre: 106 | blog: Ride the Raven
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    6.3.2018 13:32
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Díky.

    PS: Kde jsou moje soubory ;-)
    6.3.2018 11:43 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Kdo nic neví, všeho se odváží...
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    6.3.2018 14:17 x14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Přidávám pro pobavení jednu trapnou historku.

    Měl jsem flashku, která se divně chovala. Někde radili ji celou přepsat nulami pomocí
    sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb
    A modří už asi tuší... Dal jsem ten příkaz do schránky a kolečkem hodil do terminálu s tím, že opravím to písmenko a odpálím to. Jenže já vůl nějakým způsobem dostal do schránky i [CR/LF] a sudo bylo ještě teplé... Brejkl jsem to mezi první a druhou sekundou s adrenalinem v infarktových hodnotách.

    Tímto žádám všechny, kteří někde něco radí, aby kvůli nám blbcům všude v příkladech psali disky jako sdX. Děkuji :-)
    Grunt avatar 6.3.2018 17:12 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Já zas jednou kompiloval cosi v Buildrootu (už nevím jestli pro ARM nebo pro MIPS) a samozřejmě jsem se přihlásil pod roota, chtěl jsem to někam nainstalovat pomocí prefixu a omylem jsem to překlopil do /. Dodám že tam byly základní utility v /bin a /usr/bin a všechny binárky pro non-x86 systém a make install se neptal jestli má něco přepsat. Pomocí kluků z Redhatu se mi nicméně podařilo (RPM databáze má uložené hashe souborů které má pod správou balíčkovací systém) obnovit jednotlivé přepsané soubory a systém nějak (sice nic moc ale nějak jo) fungoval.

    Několikrát jsem přemýšlel nad tím jak zajistit aby až na pár adresářů ve kterých nemám moc ztratit byl celý root namountovaný v RO režimu s tím že bych ho odemykal jen když bych updatoval či něco instaloval.

    Jsem dřevo gramlavé. Mně do ruk žádný produkční systém nepatří. To výstraha do budoucna pro někoho kdo by chtěl využít mých služeb.

    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    6.3.2018 23:26 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Jo takový věci se mě staly párkrát taky :-D. Ale buildroot pod rootem jinak funguje OK, crosstool-ng ne (ale já kompiluju kompilátor mimo buildroot).
    6.3.2018 21:08 Rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    jo to pomuze, jenom se nesmi pouzivat usb hub, ktery trpi kontaktni vadou.

    to jsem tak jednou prenasel image na flasku - oberil jsem si ktere je to pismenko, opravil prikaz v cli ... a odpalil.

    a pak jsem se divil, ze flaska obsahuje to co predtim, jenom misto 1TB disku mam jakesi pidizarizeni.

    a duvod? hub se odpojil a vzapeti pripojil: vsechno ok, jenom poprehazoval pripojena zarizeni. to potesi :)
    7.3.2018 18:33 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Já si napíšu # před vložením nebo napsáním "nebezpečných" příkazů.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    Jendа avatar 7.3.2018 19:39 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    To neřeší příkaz na víc řádek.

    Nejlepší je udělat xclip -out.
    Aleš Janda avatar 6.3.2018 15:00 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Přijde mi to jako chyba konzole. Konzole by neměla povolit zkopírovat znak odřádkování (a řídící znaky vůbec), respektive by před vložením měla vyžadovat potvrzení.
    6.3.2018 15:09 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Takze kvuli zacatecnikum pridame do rm dotaz jestli je si uzivatel akutecne jist tim co dela? Nebo u dd budeme pro jistotu vyzadovat 5x potvrzeni treba vypoctem nahodneho scitani? Konzole dela to co ma, vkladani vlozi vse vcetne radkovani a kdyby to melo byt jinak, tak budu pouzivat konzoli co to dela presne tkhle, protoze mi to ulehcuje praci.
    Aleš Janda avatar 6.3.2018 15:20 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Tak jinak – konzole by měla umožňovat vkládat ze schránky, bez spuštění kódu. Teď to není možné, nijak. Jedině to stripnout někde vedle, znovu zkopírovat a pak až dát do konzole (a modlit se, aby mi nějaký virus mezi stripnutím a vložením do konzole do té stránky nedal něco jiného). Díky skrytým prvkům na stránce a JavaScriptu ten mezikrok s textovým souborem někde vedle je v podstatě nutný v každém případě – není možné napadené stránce zabránit v tom, aby při kopírování vkládala nečekané znaky.

    Tohle je principiálně špatně. To nemá dobré řešení.

    To je jako kdybych psal C++ kód, a když zmáčknu enter, hned se ten kód přeloží a spustí. Nechci ho spustit nikdy, určitě ne vložením ze schránky, nebo jen ve výjimečných případech.

    Ale tak prostě konzole nebyla navržena pro bezpečnost, nejen kvůli tomuhle. Dřív byla jiná doba, proti tomu nic. Jen škoda, že v podstatě není žádná jiná alternativa.
    6.3.2018 16:23 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Ja si vzdy u kopirovani z webu otevru prazdny textak (bez formatu), do nej nakopiruji co potrebuji, upravim to a pak to kopiruji do konzole. Pokud je toho vice, kopiruji to po castech. Kdyz jsem byl mladsi, nezkusenejsi, kopiroval jsem klidne xx radku do konzole. Jedno smazani dokumentu v home me poucilo. Presto si neumim predstavit ze bych skopiroval treba 10 prikazu a musel je one by one potvrzovat. Alternativa je vytvorit skript, ale ve srovnani s rychlosti paste je to marne.
    6.3.2018 17:06 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Ano, pokud chcete spouštět potenciálně nebezpečný kód - což ctrl-c příkazy zkopírované z nějakého webu jsou - tak k tomu holt musíte přístupovat opatrně. Na tom není žádné překvapení a nic, co byste mohl vysvětlovat nesmysly typu "konzole nebyla navržena pro bezpečnost". Konzole je navržená pro spouštění příkazů zadaných uživatelem a dělá přesně to.

    Co do ní zadáte, to je jenom vaše zodpovědnost.
    Quando omni flunkus moritati
    6.3.2018 17:36 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    ktera konzole? emulator terminalu ktere uz desitky let neexistuji a ktery ocekava nejake divne ridici znaky aby hejbl kurzorem napr nebo ta gui aplikace napsana v gui toolkitu vzniklem o desitky let pozdeji ktera presstira ze je ten terminal a ktera rozhodne disponuje vecmi ktere ten temrinal nikdy nemel (jako napr moznost paste z weboveho prohlizece)?
    Aleš Janda avatar 7.3.2018 08:36 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    pokud chcete spouštět potenciálně nebezpečný kód - což ctrl-c příkazy zkopírované z nějakého webu jsou
    To je právě to, že vidím velký rozdíl mezi vložením a spuštěním. Vložit chci, spustit nechci. Není metoda, jak vložit bez spuštění.

    Vkládání do konzole nebezpečné je, protože nefunguje jako vkládání textu, ale vkládání klávesy, které se mají jakoby zmáčknout a provést. Kdyby to stejně fungovalo i jinde a já při banálním zkopírování slova omylem vzal i řídící znaky třeba pro Ctrl+Alt+F1 a potom Ctrl+Alt+Del, restartoval by se mi počítač (naštěstí v konzoli až takové řídící znaky nejsou). A tak dále. Jistě, dal by se najít příklad, kdy by takové kopírování s restartem bylo užitečné, ale ve většině případů je to naopak nežádoucí.

    Stejně třeba jako kdyby třeba JavaScript normálně z webových stránek dokázal číst soubory na lokálním disku (tak jako to kdysi dávno umělo IE přes VBScript). Také by se to občas hodilo, ale v drtivé většině případů by to byla díra jak prase a každej by to chtěl vypnout.

    Bohužel z toho důvodu, že konzole neumí vkládat, ale pouze interpretovat, je nebezpečné do jakýchkoli programů v konzoli běžících. O tom je ostatně ta zprávička. Jasně, můžeme se tvářit, že je to vlastnost, ale na h***o to je. Před 40 lety, když se kopírovalo maximálně z BBSky také z textového rozhraní, to asi moc nevadilo, možná naopak. Dnes to ale vadí řádově víc.
    7.3.2018 17:05 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Jak komu. Já s tím, že konzole interpretuje znaky/klávesy tak, jak je dostala, problém nemám a rád to využívám.
    Quando omni flunkus moritati
    6.3.2018 17:52 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Toto normálne rieši shell (napr. v zsh je štandardne povolené zle_bracketed_paste, to isté podporuje aj bash 4.4+ s readline 7.0+, štandardne je to ale vypnuté).
    Jendа avatar 7.3.2018 01:20 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Mám pocit, že „správné“ kombinace webových prohlížečů a terminálů uměly přes schránky přenést i ten escape znak, který značí konec paste.
    7.3.2018 10:31 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    bracketed paste mode to mozno riesi
    6.3.2018 17:38 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    rm tam ten dotaz ma i kdyz je primo explicitne v parametrech uvedeno co se po tom rm chce

    neviditelny znak pritomny v bufferu lze obtizne pokladat za chtene explicitni vyzadani obzvlast pri interaktivnim pouziti
    Jendа avatar 7.3.2018 01:22 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Nemá, rm soubor i rm -r adresář mažou bez ptaní. Používáš distribuci, která tam pomocí aliasů vkládá -i (např. redhaty).
    7.3.2018 11:47 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    a proc proboha to ten redhat dela? to ma tak spatne mineni o svych uzivatelich?
    6.3.2018 17:02 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Akorát - jako v každém případě, kdy něco vyžaduje takovéhle potvrzení - skončíte s tím, že uživatel to potvrzení odklepne zcela automaticky.
    Quando omni flunkus moritati
    6.3.2018 17:40 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    neni preci problem mit jako default paste kde mi to vsechny takoveto znaky oteze/zkonvertuje na mezeru napr a v menu druhou akci s nazvem "paste raw"..
    6.3.2018 17:46 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Ne nutně. Já mám své urxvt nastavené tak, že vyžaduje potvrzení, pokud vkládaný text obsahuje newline. Jelikož v naprosté většině případů neobsahuje, nejsem zvyklý nic automaticky odklepávat.
    6.3.2018 21:51 marbu | skóre: 31 | blog: hromada | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Díky za tip. To confirm-pase rožšíření vypadá moc pěkně (viz man urxvt-extensions).
    There is no point in being so cool in a cold world.
    6.3.2018 23:27 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    Hmm to zase ne, já často kopíruju shell snippety do konzole a kdybych měl v tom bloku každej potvrzovat ... :-/
    7.3.2018 14:45 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    +1

    pokud gui aplikace ktera emuluje terminal bez zeptani spusti neco zkopirovane ze schranky jenom proto ze je tam nekde \n tak by autori zaslouzili naliskat

    totez jestli tohle delaji editory...
    pushkin avatar 7.3.2018 15:40 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    No, ono by se nic nestalo, kdyby schránka \n sama filtrovala - viz třeba zkopírování textu z PDF do LO.
    6.3.2018 17:53 jbohac | skóre: 19 | Praha 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    funguje to někomu? když jsem to četl, tak mě polilo horko, ale ať to zkouším, jak to zkouším, naštěsti mi to nefunguje.

    Ani z chromia ani z firefoxu. Ani do xterm, ani do urxvt, ani do konsole.

    (plusmínus aktuální opensuse tumbleweed)
    8.3.2018 12:22 ik | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    V X11 používám LilyTerm a ten se při vkládání ptá, zda má clipboard pastnout jak je, nebo spojit řádky. Naproti tomu zmíněný postup, nastavení readline proměnné "set enable-bracketed-paste On" mi nějak nezabírá.
    8.3.2018 14:45 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek

    Editory, které jsou navržené pro komunikaci stroje se strojem, nikoliv člověka se strojem, jsou samozřejmě náchylné ke kritickým chybám tohoto druhu. Na tom není nic překvapivého. Protože si hrají na programovací jazyk s interpretem, dovedou ze schránky dostat instrukce, jaké by slušně vychovaný editor přijímal jedině pomocí klávesových zkratek, které skrz schránku přenášet nelze, případně pomocí jiného typu uživatelského rozhraní, nezávislého na vstupu z "terminálu".

    8.3.2018 16:59 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pozor na kopírování textů z webových stránek
    No, omyl. Koukni se na příklad útoku přes nano. Tam je to dělané přímo přes klávesové zkratky.
    Mintaka avatar 9.3.2018 13:52 Mintaka | skóre: 13
    Rozbalit Rozbalit vše env EDITOR || VISUAL
    Na problémy s EOL může pomoci stará dobrá technika. Otevření editoru pro editaci příkazu, a vložení obsahu tam.

    Běžně se aktivuje pomocí dvojice klávesových zkratek.

    Ctrl+x Ctrl+e

    Jaký editor se použije je definováno env proměnnými EDITOR případně VISUAL

    Obecně ale proti neopatrnosti a smůle neexistuje univerzální pomoc.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.