Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Společnost Valve hledá testery Steamu pro Linux. Máte-li zájem, přihlašte se pomocí svého Steam účtu. Další informace na Komunitě služby Steam. V databázi CDR (Content Description Record, databáze společnosti Valve obsahující informace o aplikacích na Steamu) záznamů s Linuxem přibývá.
Tiskni
Sdílej:
Nějak to nechápu , nejdřív sem se nemohl přihlásit , tak sem ve windows zakázal zabezpečení steamu a potom sem se nakonec v linuxu přihlásil na stránky steamu . Vyplnil dotazník o mém PC a kde nic tu nic nikde steam pro linux nenašel. Jen MS hnus .msi a přes wine to nechci.
Co teda je na tom steamu Beta pro linux ?
)
Tj. cilem je podle me ziskat prehled o tom, jak pracne bude udelat "univerzalni" aplikaci bez ohledu na distribuci. Ono clovek si musi priznat, ze ekosystem Linux distribuci je pekna dzungle.
Tomu, ze to testuji na Ubuntu 32b bych nevenoval zas tolik pozornosti.
Q: What architecture is the client currently being developed for i686 or x86_64? A: It’s currently targeting 32-bit Ubuntu 12.04 LTS. (blogs.valvesoftware.com/…)┌∩┐(◕_◕)┌∩┐ Valve!
duvodem bude chaba podpora x86_64 ze strany windows ekosystemuCož o to, ono spíš jde o sračkoidně napsanou aplikaci, která chybně předpokládá pevné velikosti některých datových typů a pak se kompletně zesere a padá při kompilaci na jiné platformě. Kdyby neprogramovali jak prasata a použili správné datové typy, bylo by portování otázkou obyčejné rekompilace a vše by správně fungovalo a nebylo by třeba ani testování. Pochopení bych měl jedině u aplikací obsahujících nějaký JIT compiler, který by musel překládat do strojáku. Dalším problémem může být výběr knihovny, která je napsaná sračkoidně. Vemte si třeba glib, je to plný bordelu typu "tady je velikost jako int", "v týhle fci zase jako gsize", "v týhle gssize" a "do týhle strčíme třeba glong", ať má uživatel knihovny radost a musí přetypovávat a kontrolovat rozsahy jak debil, popř. chybně předpokládat. A jako bonus mu uděláme nový typ "gint", aby nemohl pracovat s typem int, protože v budoucnu se náš typedef gintu může změnit třeba na int128_t a pak by se jeho program zbláznil. Takových knihoven je bohužel v dnešní době spousta, prostě vývojáři si z nějakého důvodu musí "typedefovat" vlastní typy, ty pak používají a uživatele knihovny nutí k tomu samému, nemůže použít původní typ, protože ten se může změnit. Přitom i tak starý standard jako C99 vám ty dává dostatečný výběr datových typu, co se hodí pro danou situaci. Né, mě ale nestačí int32_t, proto si musíme typedefovat gint32, i32, __i32, Int32 a podobné vylomeniny. A jestli vývojáři nedokáží po třinácti letech použít standardní typy, je to smutné.
nebo zvracena predstava ze sizeof(long) se vzdy = 4
A není ten rozdíl počtu balíčků, pro zpětnou kompatibilitu?
Já to vidím tak, že 64b počítače jsou nevržené k možnosti k serverového výkonu. Ne primárně pro desktopové využití.
Jsou dva názory lidí, co používají desktop
1. Jedni co používají 64b, kvůli tomu, že rozdíl výkonu není tak velký od 32b (nároční a nespokojení).
2. Ti co používají 32b, právě proto, co si myslí první skupina lidí (normální).
Meli byste byt radi, ze se vubec Valve rozhodlo vrazit nemale prachy a tak skvele hry do opensource sveta prorazit a jeste mu opravit spoustu vad.Další společnost u které bych měl být vůbec rád že si všimla po několika (i více jak deseti a zrovna když se jim to začalo hodit) letech, že existuje něco otevřený svobodný software? No jestli to s tou vděčností tak půjde dál…
BTW: Oni mají v plánu něco otvírat nebo jen portovat?
A: It’s currently targeting 32-bit Ubuntu 12.04 LTS.To už fakt vyjde nastejno jako ‚targeting real-mode MS-DOS‘...