Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Společně s dnešním oznámením vydání distribuční platformy Steam pro Mac OS X byl společností Valve oficiálně potvrzen i vývoj linuxové verze Steamu. Nativní Steam klient pro Linux by měl být dostupný v rozmezí několika následujících měsíců. Spolu s ním bude portován i Source Engine a hry od Valve, které jsou na tomto enginu postaveny. Více viz Phoronix.
Tiskni
Sdílej:
Mám jenom já pocit že to tento člověk s tím svým 64 bitovým šílenstvím trochu přehání?
1990 called... they want their 32-bit back
Nemyslím to zle, to rozhodně ne, sám jsem pro nasazování 64bitů, ale Jardíkovo vystupování mi přijde dost přehnané a zbytečné.
A o kolik si myslis, ze se ti to s tou 64bitovou binarkou zrychli ? 0,1% ?Ale to s tím nemá co dělat. I kdyby to bylo stejně rychlé, nativní verze je vždy lepší. Už jenom proto, že se nemusím starat o extra závislosti na 32bit knihovnách.
Som si istý, že toto isté ľudia hovorili v dobe zavádzania 32-bitov. S takýmto prístupom môžeme byť radi, že tu už nemáme 4-bity
Jaká je reálná úspora paměti?
Nerýpu
Nemusí to byť násilné. Ja mám stále len 32-bit HW a neplánujem to meniť, ak nevyhrám v športke ^_^ Ale, že ani ľudia vlastniaci 64-bit ho nevyužívajú a cpú tam 32-bitové šmejdárne...
tak jaký je rozdíl v tom, že máš vše 32bit, nebo v tom, že si vydržuješ na počítači obojí, jak 32bit tak 64bit.
Třeba jenom v tom, že si ten program může naalokovat třeba 6GB paměti.
Příklad z praxe: přišel jsem k serveru, který měl dostatek fyzické paměti, jenže někdo na něj nainstaloval 32b OS. Já tam měl zprovoznit MySQL. Jenže DB mohla použít pouhých 2GB paměti, protože musela být 32b. Kdyby to bylo na 64b OS, tak jim to poběží o poznání rychleji (DB by mohla využít 4x více RAM, což se vždy hodí).
Na serveru i notesu mám 64bit distribuce, 64bit rvu kam se dá. Odsuzuji lidi co neustále doporučují 32bity (nebo 16bity ), ale přístup Jardíka se mi nezamlouvá.
Jenom teď ty potvory z Valve udělaly jednu nečestnou a nesportovní věc - aby Portal 2 plynule navazoval, změnili konec a pocit je zcela opačný, nicméně možná ještě silnější.Zmenili koniec? WTF? To som si ani nevšimol
A čo tým chceš povedať, okrem toho, že sa nevyznáš v hrách?
vim ~/.emacs
Osobne sa mi nepozdáva ani ten root pre toho klienta. Prečo by to tak malo byť? Jasné, môže ponúkať optional system-wide inštaláciu, ale rozhodne by to nemala byt defaultná možnosť a už vôbec nie jediná -- prečo by malo admina trápiť, čo si kto lokálne inštaluje? Navyše, zrejme ten klient bude closed-source, čo mne osobne teda nevadí, ale nájdu sa paranoici (myslené ako poklona), ktorí by rozhodne rootovské práva nedali niečo uzavretému...
prečo by malo admina trápiť, čo si kto lokálne inštaluje?Hm... třeba spambota nebo nějaký vir, do toho adminovi nic není
To je poznámka úplne mimo... Reč bola o hrách, ktoré chcú rootovské práva. Toto sa týka práce používateľov na sieti a nijak to nesúvisí
A jak mi v tom asi tak zabráni? Mám predsa ~, tam si môžem nahrať hocičo, okrem iného binárky (prípadne tie veci skompilovať, ak mám prístup k build chainu) Admin sa má starať, aby nikto nerobil bordel, tj. kontrolovať net traffic, sledovať, či sa niekto neznaží nabúrať bezpečnosť, atď. Ale rozhodne sa nemá starať, čo si kto inštaluje (aj tak to nemá jak ustrážiť...).
Nerozumiem. Ak je ten klient nahovno napísaný a natvrdo inštaluje súbory niekam do /usr, tak nie je nič, čo s tým môžem robiť...
Eh, nemusíš mi vysvetľovať, čo je to skupina. Za tých 6 rokov, čo som na linuxe, som si na ten pojem už celkom zvykol...
Hovoril som obecne o inštalátore uzavretého kusu softvéru, ktorý sa ťa nepýta, kam sa chce nainštalovať, ale rovno tie závislosti cpe niekam do /usr a samotná binárka ich tam potom očakáva (napr. vlastné knižnice, alebo dáta). Ak som dosť paranoidný (čo ja teda nie som, ale kopa ľudí, napr. admini, sú), tak ani omylom nedovolím ničomu sa do /usr nainštalovať (a ak nie som root, tak na to ani nemám práva). Lenže tá binárka chce čítať z /usr. Dá sa to riešiť všelijakými trikmi, ale o tie ja ako používateľ softu nemám záujem, proste by som ten program zahodil ako nefunkčný šmejd... A takéto programy skutočne existujú. Tie uzavreté veci holt v linuxe nestoja za moc, lebo tvorca obvykle vôbec netuší, jak to na linuxe funguje (a o nejakom balíčkovacom systéme nepočul už vôbec). Aspoň teda kedysi programy mali často vo zvyku pýtať roota, aby sa mohli hodiť do /usr. Dnes sa to už možno zlepšilo.
co máš proti čtení z /usr.
To, že tam nie je to, čo tá binárka čaká, že tam bude. Tá binárka má totiž natvrdo zadrátované, že potrebuje nejaké dáta napr. z /usr/share. Lenže ouha, tam žiadne dáta nie sú, lebo inštalátor nedostál rootovské práva, takže ich tam nemohol zapísať. Ono v skutočnosti nemáš ani tú binárku (ktorú by inštalátor chcel dať do /usr/bin), ale tá sa obvykle dá z toho inštalátoru vypreparovať (obvykle je inštalátor len niečo na štýl shell scriptu + tar ballu), lenže aj tak ti je na nič, lebo čaká dáta na zlom mieste. Hovorím, že sa to dá ochcať, napríklad disassemblovaním tej binárky a nahradením /usr za niečo iné, ale toto sa používateľovi asi moc nebude chcieť robiť
Kdybyste znal trochu Steam, tak vite, ze si data uchovava v adresari steamuTy jsi z Valve, že víš, jake se bude chovat linuxová verze? A co je to na Linuxu adresář Steamu? Ve Windows je to v Program Files, což by na Linuxu odpovídalo nějakému /usr, rozhodně ne ~/steam.
takze jedine na co by melo byt potreba roota je instalace Steam klienta, coz je naprosto normalni.Jak už je psáno výše: uzavřené aplikace pod rootem? Ani náhodou.
vim ~/.emacs
vim ~/.emacs
vim ~/.emacs