Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
Spousta lidí se snaží pošpinit Wayland tvrzením že všechny drivery je potřeba přepsat a tedy obzlášť tvůrci proprietárních driverů se k tomu mít nebudou. Ale Wayland používá převážně věci který už existujou, do proprietárních driverů je potřeba dopsat jen relativně málo aby na nich mohl Wayland bežet.Čiže je potrebné všetky ovládače prepísať.
Ne,z výše uvedeného mi plyne, že protistrana by klidně mohla říci "ano", zdá se, že je to subjektivní (co je to "přepis"? co je to "málo", teď 10% a v budoucnu, až to nabobtná jako X, to bude proti současnému stavu 99%?) raděj bych tady viděl vyjádření někoho, kdo ty drivery fakt píše, nežli nadšené hýkání fanklubu změn pro změny, podle kterých cokoli se blíží stáří dvou let už je vykopávka, kterou je nutno nahradit
Některé aplikace tunelováním X přes ssh ovládám skoro denněHmm ja to parkrat zkousel, hlavne v dobach, kdy jsem si neumel udelat ssh tunel a tak jsem takhle spoustel vzdalene iceweasel, abych mohl nastavit nejaky port forward na adsl routeru (pres links to neslo...), a bylo to teda silene nepouzitelne, hrozne pomale, hrozne lagy, obcas se to proste zaseklo a s tim i cela moje lokalni Xka...naprosto nesrovnatelne s teamviewerem nebo sveho casu freenx, co se dalo pouzivat i na hodne spatnych linkach. Takze mozna na lokalni siti si umim predstavit, ze to funguje, ale i kdyz bylo na obou stranach adsl, bylo to totalne nepouzitelne.
v dobách Qt3 jsem to úspěšně používal na poctivé dvoumegabitové lince, po zkriplení způsobu vykreslování (viz tady někde okolo) jsem i přes nárůst rychlosti linky přešel na xpra, nícméně doma na gigabitu si přes to klidně i pustím na noťasu video z "velkého" stroje (buď celá session přes xdmcp, anebo čistě ssh x forwarding)
Ony už se přes tu síť ve většině případů stejně posílaly jen bitmapy.to ale už považuju za krok zpět ... ono se to hezky křičí "je to pomalé a nepraktické", když by být nemuselo, kdyby to předtím někdo "nerozbil" (viz vývoj popsaný výše, např. proč musí Qt řešit kreslení primitiv, když je umí kreslit X server, a stačilo by mu o to říct, jak se ve verzích <4 dělo ...)
Ze stavu "o vsechno se stara X server" se postupne zodpovednost rozdelila na vic mist.nějak nerozumím, co je na tom tak zdravého, proč je vůbec potřeba mít to na více místech nad rámec modularity X ...
Nizky HW veci se presunuly do kernelu.v souvislosti s výše uvedeným nechápu, co mám vidět za výhodu v tom, že je jeden moloch zeštíhlen na úkor toho, že druhý ztloustne
Spousta veci se extrahovala do knihoven ktery muze pouzit i nekdo jiny. (Tak treba libevdev pro cteni /dev/evdev* zarizeni.)viz výše o modularitě ... k tomu snad nebylo potřeba znovu vynalézat kolo
Vyvoj waylandu pomohl odhalit hodne bugu v Mese (OpenGL).to je zajisté užitečný vedlejší efekt, ale jako argument pro vývoj to má nulovou hodnotu
Aplikace/frameworky muzou kreslit s OpenGL, ktery je standardni a dostupny na spouste jinejch platforem, tj. ta platforme zavisla cast je o dost mensi.no, nevím, proč by nemohly i tak - popravdě, tvrzení o "fakt pomalém" XGL se mi nějak nezdá ... já tedy po letech nevím, jestli to bylo zrovna XGL nebo nějaký jiný čert, ale kdysi mi Quake 3 Arena chodil na Linuxu líp než na Woknech; o velikosti jeho platformově závislé části nemám ponětí, ale řekl bych opengl jako opengl ...?
á tedy po letech nevím, jestli to bylo zrovna XGL nebo nějaký jiný čertXGL bylo zalezitost XFree 3.x. Pokud dobre pamatuju, tak uz od verze 4 se pouzival direct rendering pri lokalnim pouziti. Na druhou stranu nevidim duvod, proc by XGL bylo nejak extra pomale. Opecne OpenGL je asynchronni rozhrani a ma separaci mezi klintskymi a renderovacimi objekty, takze provest jeho sitovou serializaci rozumne rychle by nemel byt problem. Samozrejme v pripade, kdy se provadi rendering lokalne, je to zbytecny overhead, a OpenGL knihovna muze automaticky zvolit direct rendering nebo sitovou serializaci.
Díky za komentář.
Moznost pouzit X pres sit mi bude taky chybet.
Mně taky. Šlo by to nahradit přes Spice? Dneska používám Xka tunelovaná přes SSH pro 3D grafiku (nic moc náročného, ale jde o to, aby 3D fungovalo).
PS: Moznost pouzit X pres sit mi bude taky chybet. Ale vim ze to neni rozhodnuti z rozmaru, ale vychazi to z principu.V podstatě to ani není až tak velký problém, jen to prostě je mimo Wayland. Vcelku se nabízí možnost spustit na vzdáleném stroji nějakou proxy, která nakreslené buffery pošle na lokální displej. O nějakém snažení už jsem zaslechl. Co bych ale ocenil, je síťový přenos událostí už na úrovni toolkitu. Aplikace by se namísto k displeji připojila k GUI serveru a posílala mu, co chce zobrazit, a přijímala, co provedl uživatel. Narozdíl od X by to bylo na úrovni primitiv toolkitu, nikoliv kreslení čar a stisků kláves. Například v Qt by se přenesl signál o kliknutí na tlačítko, namísto stisknutí myšítka, nebo při stisku písmenka by se objevil text v QLineEdit, ale po síti by se nic nepřeneslo, protože aplikace by měla odchycený signál na potvrzení dialogu. Potíž je, co s widgety specifickými pro aplikaci, které si kreslí, jak je napadne.
http://youtu.be/NESnTYVJxxU
Co bych ale ocenil, je síťový přenos událostí už na úrovni toolkitu. Aplikace by se namísto k displeji připojila k GUI serveru a posílala mu, co chce zobrazit, a přijímala, co provedl uživatel. Narozdíl od X by to bylo na úrovni primitiv toolkitu, nikoliv kreslení čar a stisků kláves. Například v Qt by se přenesl signál o kliknutí na tlačítko, namísto stisknutí myšítka, nebo při stisku písmenka by se objevil text v QLineEdit, ale po síti by se nic nepřeneslo, protože aplikace by měla odchycený signál na potvrzení dialogu.Tady bych viděl hlavní potíž ve změnách protokolu - jednak se GUI toolkity vyvíjí velmi rychle, druhak potřebuješ nějak syncat schopnosti klienta, serveru a programu. To buď vede na využívání jen malé vzájemně kompatibilní podmnožiny schopností toolkitu (takže můžeš rovnou používat ty klapnutí, kliknutí a čáry), nebo musíš zajistit sync verzí na klientovi a serveru (vem do úvahu spojení k víc serverům různých architektur naráz), nebo budeš pokaždé přenášet část knihovny ze serveru na klienta. Jako myšlenka dobrý, ale nedokážu si představit, že by v praxi přínosy převážily problémy při nasazování.
Jako myšlenka dobrý, ale nedokážu si představit, že by v praxi přínosy převážily problémy při nasazování.+1 Nic proti waylandu, ale trochu mě děsí ta halda lidí, co se vždy snaží nějak obhájit to, že už možná nikdy nebude fungovat klasický X11 forwarding a spouštění jednotlivých aplikací na vzdálených strojích vykreslujících své okno dolokální session. Však ono se to nějak vyřeší, že. To už je snad lepší, když řeknou, že je to nezajímá, protože to oni nepoužívají. A ani představa, že různé vzdálené aplikace budou mít namísto jednoho standardu různé požadavky na lokální software mi nepřijde zrovna lákavá.
Škoda. Občas není špatný se podívat, jestli ti před 10 lety neujel vlak.Rétorika podomního obchodníka. Do toho, co používám ke své práci a potažmo i zábavě je ti hovno. Spousta lidí používá windows ke své spokojenosti nebo s jejich pomocí vydělává a přesto nemají potřebu je druhým vnucovat.
Tiskni
Sdílej: