Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána nová verze 2.4.64 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 8 bezpečnostních chyb.
Společnost xAI na síti 𝕏 představila Grok 4, tj. novou verzi svého AI LLM modelu Grok.
Ministerstvo vnitra odhalilo závažný kyberincident v IT systému resortu. Systém, do kterého se dostal útočník bez oprávnění, byl odpojen a nedošlo k odcizení dat [𝕏].
Před rokem byla streamovací služba HBO Max přejmenována na Max. Dle managementu slovo HBO v názvu nebylo důležité. Včera byl Max přejmenován zpět na HBO Max. Kolik milionů dolarů to stálo? 😂
Byla vydána nová major verze 8.0.0 svobodného systému pro detekci a prevenci průniků a monitorování bezpečnosti počítačových sítí Suricata (Wikipedie). Přehled novinek v oficiálním oznámení a v aktualizované dokumentaci.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.4. Přehled novinek s náhledy a videi v oznámení na blogu.
Když zavzpomínáme na doby minulé, najdeme v portfoliu grafických karet Nvidia na první pohled některé mírně obskurní produkty, resp. jejich dílčí parametry. Vše začalo asi v dobách GeForce 8800 GTX/GTS, kdy se poprvé objevila 320bitová šířka paměťové sběrnice a Nvidia se přestala držet jen mocnin 2. Dalším střípkem skládačky byla GeForce GTX 550 Ti, která i se svojí atypicky širokou 192bitovou sběrnicí uměla adresovat 1 GB RAM, tedy hodnotu příslušející čemukoli typu 64, 128, 256 či 512bit, ale rozhodně ne 192. Bylo to realizováno fintou s tzv. „mixed memory“, kdy se adresovala jedna polovina paměti na poloviční šířce sběrnice než druhá polovina (viz slajd).
Jelikož to mělo určité negativní dopady na výkon, bylo celkem jasné, že je to spíše marketingový parametr kvůli číslu udávajícímu velikost paměti (768 MB grafické paměti by prostě GeForce GTX 550 Ti v době uvedení fakt neslušelo a 1536 by bylo zase zbytečně příliš nákladné, s ohledem na menší výkon GPU).
GeForce GTX 970 jde v tomto ještě dále, za hranici soudnosti. Karta opravdu nese 4 GB paměti, ale efektivně – tj. s udávanou šířkou sběrnice 256 bitů – neumí adresovat ani bajt. Namísto toho pracuje tak, že 3,5 GB paměti má GPU přístupné se šířkou sběrnice 224 bitů a zbývajících 512 MB pak s 32 bity – a nelze to sčítat, GPU má vypnutou určitou část, a tak je horní půlgigabajt de facto „dobastlen“ jen proto, aby tam byl. Efekt to má ten, že jakmile hra překročí využití 3,5 GB paměti, jde okamžitě výkon dolů.
Důvodem je to, že v použitém GPU jsou spřaženy jednotlivé bloky. Takže zatímco GeForce GTX 980 valí naplno (2048:128:64/256bit CUDA:TMU:ROP/RAM), tak GeForce GTX 970 má vše adekvátně menší (1664:104:56/224bit/32bit). Jenže Nvidia při uvedení (a u řady parametrů ještě nyní) uváděla 256 bitů a 4 GB. Čtyřem gigabajtům moc vytknout nelze, ty karta opravdu nese, ale těch 256 bitů je, stejně jako původní údaj o 64 ROP, namísto skutečných 56 ROP jednotkách – to dle Nvidie vzniklo chybnou komunikací mezi techniky a obchodníky. Také cache L2 není k dispozici v plné 2MB výši, karta využívá „pouze“ 1,75 MB. Podrobněji toto téma rozebírá no-X na DIIT, já již jen doplním svůj názor.
Ano, pravdou je, že Nvidia uváděla zákazníky v omyl. Je jedno proč, stalo se to. Pokud je ale někdo tak úzce zaměřen, že se pro nákup rozhodoval dle papírových tabulek, nikoli dle měřeného výkonu, je to dle mého spíše jeho problém. Karta vykázala v testech určitý výkon, a to je to hlavní a směrodatné. Jediný problém, který považuji za kardinální, je aktuální vyhnívání výkonu karty, když hra/aplikace alokuje více než 3,5 GB grafické paměti. Nvidia na to připravuje ovladač, který to zkoriguje, takže se nechme překvapit, jestli se jí to nějak povede. Osobně si myslím, s ohledem na to, jak je architektura čipu postavena, že 100% řešení (tj. řešení dávající výkon odpovídající 256bitové sběrnici) nemůže přinést, spíše bych se přikláněl k tomu, aby prostě ten horní půlgigabajt umožnila uživateli v ovladačích vypnout - vyřeší to problémy nejefektivněji, ač to samozřejmě znamená, že pro řadu náročných her bude karta o to více horší volbou než GeForce GTX 980.
Sluší se ale také k tomu všemu dodat, že zatímco plnohodnotná GeForce GTX 980 stojí ~15 700 Kč, GeForce GTX 970 vyjde na ~9 300 Kč, tedy na 59 % ceny. To není na kartu s 81% parametry a 90% frekvencemi, tedy celkově zhruba na 73 % ponížený model, vůbec špatné. Kdybych nebyl spokojeným vlastníkem GeForce GTX 750 Ti a současně chtěl dražší hi-endovou grafiku, volil bych asi právě GTX 970.
Patrně první výrobce, který ukázal jak podporu NVM Express na všech vyšších deskách současných platforem Intel, tak nejnovější implementaci USB, je MSI. USB 3.1, ať již starý Type A, nebo nový Type C, je naprosto boží věc, přináší totiž vyšší datovou propustnost (10 Gb/s) a v případě Type C nový symetrický konektor. AnandTech nyní otestoval výkon USB 3.1 na desce MSI X99A Gaming 9 ACK (disponuje USB 3.1 se starým konektorem Type A, kromě toho MSI připravuje desku Z97A Gaming 6, která již konektor Type C nabídne – viz foto výše) a vyšlo mu z toho, že externí datová úložiště mohou poskytovat rychlost minimálně 700 MB/s (jde samozřejmě o sekvenční čtení dat). Nějakou dobu si sice počkáme na patřičná úložiště s adekvátně rychlým řadičem a podporou konektoru Type C, ale takhle ta budoucnost vypadá: rychlostně na úrovni loňské generace cenově dostupných PCI Express / M.2 SSD a vysoko nad 6,0Gb/s SATA.
Druhou báječnou novinkou, která právě s M.2 SSD a sloty na deskách souvisí, je nová řada BIOSů, které MSI vypustila. Ty přidávají podporu komunikačního protokolu NVM Express, o kterém jsme si více povídali předminule. Jedná se o základní desky MSI postavené na čipsetech Intel X99, Z97 a H97. Když si obě informace zkombinujeme, pak z hlediska datových úložišť toto činí z modelu X99S Gaming 9 ACK must-have záležitost. Snad jedině cenovka někde nad 12+ tisíc Kč (to je cena za aktuálně dostupný model X99S Gaming 9 ACK) by mohla úsměv trošičku zmrazit. Z97A Gaming 6 bude levnější (odhadem ±4–5 tisíc Kč).
Na veleúspěšnou řadu enterprisových SATA SSD S3700 navazuje nyní Intel. Přišla v roce 2012 a stavěla na enterprise-class MLC čipech vyráběných 25nm technologií. Držel se jich Intel až dodnes, ale zjevně kvalita výroby a časem prověřená trvanlivost 20nm čipů je dostatečná na upgrade. A tak Intel představil nová SSD S3710 s inovovaným řadičem vlastní konstrukce, 20nm čipy NAND flash a vyšší kapacitou.
Tam, kde S3700 nabízel kapacity 100 až 800 GB, přichází řada S3720 s 200 až 1 200GB kapacitou. Výkon nepřesahuje možnost rozhraní 6,0Gb/s SATA, tedy v tomto případě následující rychlosti:
Kapacita | Sekvenční čtení (až) |
Sekvenční zápis (až) |
Náhodné čtení 4 kB (až) |
Náhodný zápis 4 kB (až) |
Form Factor |
---|---|---|---|---|---|
200 GB | 550 MB/s | 300 MB/s | 85 000 IOPS | 43 000 IOPS | 2,5" SATA |
400 GB | 550 MB/s | 470 MB/s | 85 000 IOPS | 43 000 IOPS | 2,5" SATA |
800 GB | 550 MB/s | 460 MB/s | 85 000 IOPS | 39 000 IOPS | 2,5" SATA |
1,2 TB | 550 MB/s | 520 MB/s | 85 000 IOPS | 45 000 IOPS | 2,5" SATA |
Ceny zatím oznámeny nebyly, ale velmi pravděpodobně je lze očekávat někde nad úrovní řady S3700, která pro kapacity 100 a 800 GB aktuálně stojí ~5 300 Kč a 41 500 Kč. 200GB S3710 by hrubým odhadem mohl vyjít na 12 tisíc Kč, 1,2TB S3710 pak zhruba na 65 tisíc Kč, ale uvidíme.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
viz slajd
různé výčužníky sice malého objemu ale velké nepojapnosti.To je co za jazyk/nářečí?