Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »ono existuje misto, kde jsou rovne dane?
To by byla daň z hlavy. Rovnou daní se myslí, že všichni platí stejné procento ze svých příjmů.
Na tom neni nic rovneho.naprosto souhlasim. Kdyz vydelam trikrat vic nez ty, proc mam zaplatit 3x vice nez ty? Spotrebovavam snad 3x vice lekarske pece? 3x vice hasicu? chodi me deti 3x vic do skoly nez tvoje? Dostanu 3x vetsi duchod? Ne, vazne, myslim, ze obhajujes neobhajitelne...
kapitalistický stát má být především o spravedlnostiEh?
Výše daní je různá a sazba je rovná. Je to zažitý termín. Pokud platí všichni stejnou částku, říká se tomu daň z hlavy.
morce take neni prase ani nezije v moriCože? Tomu nevěřim. Co bude příště? Něco jako že ananas není druh jablka rostoucí na borovici?
Proste danova progrese je ciste jen snaha poskodit co nejvic stredni tridu.Což ti určitě každý upřímný zastánce daňové progrese potvrdí...
Nizsi trida ma danovou degresi a ti z vyssi zase maji hodne prostoru k manevrovani a az tak se jich to nedotkne.Záleží na systému. Pravda, za současných podmínek v ČR o tom snad není sporu – ale nemusí to tak být.
Nižší daně má přece i při rovné dani.
Když nakoupím komponenty a prodám s přirážkou celý počítač, tak vykořisťuji výrobce těch součástek nebo on vykořisťuje mě?
Ten příklad počítal s tím, že to smontuji sám – úplně jednoduchý model: levně koupit, draze prodat (a přidat k tomu minimální hodnotu – sešroubování). Kdo je v takovém případě vykořisťován?
Snažil jsem se ti tím naznačit, že to není černobílé, neexistují jen dvě role – vykořisťovatel a vykořisťovaný – prostě jsou všichni účastníci trhu a kupují a prodávají za tržní ceny.
Můžu koupit levné součástky, párkrát otočit šroubovákem a prodat to se slušnou přirážkou. Takže „já vydělávám na výrobci součástek i na svém zákazníkovi“ nebo chceš-li „vykořisťuji je“. Na druhé straně ten, kdo ode mě koupil počítač za něj něco zaplatil, ale mnohem víc mu to přinese nebo ušetří – on tedy „vydělává na mně“ resp. „vykořisťuje mě“, protože mu počítač vydělal „tak hodně“ a mně dal „tak málo“.
Snažil jsem se ti tím naznačit, že to není černobílé, neexistují jen dvě role – vykořisťovatel a vykořisťovaný – prostě jsou všichni účastníci trhu a kupují a prodávají za tržní ceny.Problém téhle argumentace je v tom, že v první části říká, že svět není černobílý a v druhé pokládá za fakt černobílou ideologii.
Degresivni sazba by byla take vicemene nespravedliva, ale rozhodne motivujici pro nizkoprijmove skupiny.Nevím jak je to teďka, ale není to tak dlouho, co jsem si vyrobil grafy zdanění zaměstnanců a byla tam jak progrese, tak degrese.
Progresivní sazba daně není podle mě moc účinná, protože si firmy najdou cestu, jak příjmy rozdělit tak, aby se jí progrese nedotkla.To sice teoreticky ano, ale představa, že dnes zruším progresi a buď musím všem nízkopříjmovým sebrat měsíčně co já vím dva tisíce nebo kolik to může vycházet, což můžou být taky jediné peníze, co po zaplacení měsíčních poplatků mají, nebo musím naopak všem vysokopříjmovým ubrat na daních, případně nějaký kompromis.
že se vyplatí pracovat a vzdělávat se, aby se další generace - tj. jejich děti z chudoby vymanily.Individuálně to samozřejmě pomůže, ale nemyslím si, že je v dnešní situaci na místě optimismus ohledně vzdělání a profesionalizace mas. Odhlédnu li od toho, že je to samo o sobě takřka nepřekonatelná překážka, ti lidé stejně nebudou mít všichni uplatnění. Ale hezky by to fungovalo na úrovni státu, ten by mohl kvalifikovanou pracovní sílu vyvážet.
dnes zruším progresi a buď musím všem nízkopříjmovým sebrat měsíčně co já vím…
Nebo to oznámíš nějaký čas dopředu, aby si lidé stihli vyjednat nové podmínky reflektující změnu daní.
Nebo to oznámíš nějaký čas dopředu, aby si lidé stihli vyjednat nové podmínky reflektující změnu daní.A teď zavřeme knížky a navštívíme realitu...
Nízkopříjmové skupiny by si měly uvědomit (a v tom by měl působit stát i další subjekty), že se vyplatí pracovat a vzdělávat se, aby se další generace - tj. jejich děti z chudoby vymanily. Těm, kteří se o to snaží, by se mělo různými formami pomoci. Vyšší životní úroveň není otázkou několika let, ale minimálně jedné generace.To je ale úplně špatně. Správně to má být takto:
Nízkopříjmové skupiny by si měly uvědomit (a v tom by měl působit stát i další subjekty), že se vyplatí pracovat a vzdělávat se, aby se samy z chudoby vymanily.A samozřejmě taková možnost musí reálně existovat. Jenže to je asi české konservativní mentalitě hodně vzdálené. Chudáci děti.
u nízkopříjmových skupin jde hlavně o to, aby se jím vyplatilo pracovat než pobírat dávky, o nic jiného tady nejde protože degresivní daň by je ještě více zatížila.
Nebo to umožňuje jejich zaměstnavateli jim dát ještě nižší platy, protože díky daňové úlevě nebudou dřít hubou v zemi a zbude jim na nájem a na jídlo – zatímco za nižší plat by do té práce nechodili a zaměstnavateli by naprázdno běžely stroje.
Je to asi jako když dá stát někomu příspěvek na bydlení – ve výsledku to znamená, že ten nájemník má pořád stejné hovno, akorát majitel nemovitosti si mohl říct o víc peněz – takže jde vlastně jen o přerozdělení peněz od pracujících směrem k určité zvýhodněné skupině (v tomto případě majitel nemovitosti).
Kez bych mohl zit v 19. Stoleti se svymi prekdy.
No vida, přeci jen existuje něco, na čem se můžeme shodnout. :-)
Predkove byli sedlaci
Všichni vaši předkové žijící v 19. století? Hm…
Lide nepotrebovali lekarskou vedu k tomu, aby meli treba i pet, osm deti.
Zato jich potřebovali těch osm, aby se dvě dožily dospělosti.
Ucta k majetku i ke starsi generaci byla pravidlem.
Takže Hugo, Balzac a další si náměty svých děl zřejmě vycucali z prstu, protože realita jejich doby byla úplně jiná.
Proste pro mne krasna doba.
Věřte mi, kdybych měl tu moc, hned vás tam pošlu, ať si tu krásnou dobu do sytosti užijete.
Všichni vaši předkové žijící v 19. století? Hm…Proc hm? Proste zemedelci hospodarici na sve pude. Proc vsichni? Dle zaznamu z archivu, rodinne kroniky a dochovanych predavanych informaci, ano. Divky to samozrejme mely slozitejsi. Musely se dobre vdat a pokud se jim to nepovedlo, tak byly v chudsich pomerech nebo dozily na gruntu u sveho bratra.
Zato jich potřebovali těch osm, aby se dvě dožily dospělosti.Detska umrtnost byla samozrejme vyssi, ale tak strasne to nebylo. Prostudujte si par matrik a knih zemrelych.
Věřte mi, kdybych měl tu moc, hned vás tam pošlu, ať si tu krásnou dobu do sytosti užijete.Byl bych vam vdecny. Z vdecnosti bych vas vzal s sebou a udelal z vas za odmenu sveho celedina.
Proc vsichni?
Bavíme se o nějakých 6-8 generacích zpátky (spíš víc, dřív ty intervaly byly kratší), tj. 64-256 lidech (pokud se vaši předci nekřížili mezi sebou). Pravděpodobnost, že úplně všichni byli z dostatečně majetných rodin, je dost mizivá.
Detska umrtnost byla samozrejme vyssi, ale tak strasne to nebylo. Prostudujte si par matrik a knih zemrelych.
Podle dostupných statistik byla u nás na začátku 19. století kojenecká úmrtnost téměř 30 procent a ve druhé polovině 19. století klesla někam k 25 procentům, tj. čtvrtina živě narozených dětí se nedožila ani jednoho roku věku. To je tedy praktický výsledek toho, čemu říkáte "zdravotní péče na zdravé úrovni". Dnes se s naší (asi) nezdravou péčí pohybujeme kolem 2.5 promile, tedy na jedné setině tehdejší hodnoty.
Z vdecnosti bych vas vzal s sebou a udelal z vas za odmenu sveho celedina.
Máte prazvláštní představy o pojmech "vděčnost" a "odměna". Jak už jsem napsal, já bych v té době nechtěl žít ani náhodou, a to ani kdybych měl to štěstí, že by to mělo být v bohatších poměrech. Posluhovat někomu bez vyhlídky na nějaké zlepšení jen proto, že dotyčný měl štěstí, že se "dobře narodil", by mne nelákalo ani v nejmenším.
dřív ty intervaly byly kratšíMozna v prumeru, ale vzdy zalezi na lidech. Jeden muj predek mel prvniho potomka (syna) az 54 letech.
Pravděpodobnost, že úplně všichni byli z dostatečně majetných rodin, je dost mizivá.Co znamena dostatecne majetna rodina? V me hlavni linii se jednalo o sedlacky rod, ktery vlastnil nekolik gruntu, polnosti, lesy i rybnik. Samozrejme se zenili vselijak a nejsem schopen dohledat, z jakych majetkovych pomeru pochazely nevesty. Predky jsem myslel svou hlavni rodovou linii. Podle mne nebylo az tak dulezite, kolik toho do mel, drina to byla vzdycky. Nevim, co znamena vas pojem dostatecne majetna rodina. Dostatecne na to? Na to, aby diky sve drine neumreli hlady, byli jiste bohati dost.
Podle dostupných statistik byla u nás na začátku 19. století kojenecká úmrtnost téměř 30 procent a ve druhé polovině 19. století klesla někam k 25 procentům, tj. čtvrtina živě narozených dětí se nedožila ani jednoho roku věku.V nasi rodine to bylo rozhodne mene. Presna data jsem nezjistoval, ale podle toho, co si pamatuji z dob, kdy jsem cetl ruzne historicke materialy, to muze byt cca 10%. Ale samozrejme je mozne, ze predci jen meli stesti a celkova statistika byla takova, jak pisete vy. Na tom stejne nesejde. Byla to proste prirozena hodnota.
To je tedy praktický výsledek toho, čemu říkáte "zdravotní péče na zdravé úrovni".Jiste. Porodnost byla xkrat vyssi nez dnes a lide nebyli tak fixovani na zachovani zivota. Umrti ditete byla jiste tragedie i tehdy, ale rozhodne to bylo prozivane uplne jinak nez je tomu dnes. A ano, fungoval prirozeny vyber. Neduzive deti se proste dospelosti nedozily a tim padem je nebylo potreba zivit. Jak rikam, proste prirozeny stav veci.
Dnes se s naší (asi) nezdravou péčí pohybujeme kolem 2.5 promile, tedy na jedné setině tehdejší hodnotyStavajici pece jde imho proti prirode. Jisteze z hlediska individualnich osudu je aktualni situace pozitivni. Preziji i deti, u kterych by to drive nebylo v zadnem pripade mozne. Je to ale dobre? Co to udela s nasim druhem? Je spravne, aby na preziti takovych deti se vynakladaly penize danoveho poplatnika? Neni. At si porod a souvisejici zdravotni peci plati kazdy sam.
Máte prazvláštní představy o pojmech "vděčnost" a "odměna".Vsak jsem to tak nemyslel. Vim, ze byste u mne slouzit asi nevydrzel. Rozhodne ne se svymi nazory.
Co znamena dostatecne majetna rodina? V me hlavni linii se jednalo o sedlacky rod, ktery vlastnil nekolik gruntu, polnosti, lesy i rybnik.
To už je sakra velký majetek. Když budu hádat hodně opatrně, tak řeknu 95. percentil - ale spíš bych věřil tak 99. Jinak řečeno, kdybyste si nevymínil tu podmínku, že chcete do rodiny k těmto konkrétním předkům, ale pláclo vás to někam náhodně, měl byste prakticky jistotu, že takhle dobře se mít nebudete, ať se budete dřít sebevíc. A pak byste se na tu "idylickou" dobu třeba díval trochu jinak.
Samozrejme se zenili vselijak a nejsem schopen dohledat, z jakych majetkovych pomeru pochazely nevesty. Predky jsem myslel svou hlavni rodovou linii.
Tak z tohohle mi běhá mráz po zádech ještě víc než z většiny vaší ostatní produkce. A to už je co říct…
Neduzive deti se proste dospelosti nedozily a tim padem je nebylo potreba zivit. Jak rikam, proste prirozeny stav veci.
"Neduživé" znamená třeba to, že měly smůlu a chytly nějakou tehdy smrtelnou nemoc? Nebo že se vážně zranily? Nebo že při jejich porodu došlo ke komplikacím, které dnes zvládáme řešit a které nijak nesouvisí s tím, jak "duživé" dítě je? Nemluvě o tom, že i dítě, které je fyzicky "neduživé" může být vysoce inteligentní a společnosti se prostředky na jeho udržení při životě bohatě vrátí.
Stavajici pece jde imho proti prirode. Jisteze z hlediska individualnich osudu je aktualni situace pozitivni.
Je zajímavé, že člověk, který se prezentuje jako hard core libertarián, zásadně neuznává člověka jako individualitu, jen jako položku ve statistice. Tedy až na jednu výjimku - sebe samotného. Lidé s vašimi názory obvykle dokola omílají svobodu jednotlivce a rovnost příležitostí. A pak najednou přiznáte, že vaším ideálem je doba, kdy naprostá většina lidí neměla ani jedno; ovšem samozřejmě jen za předpokladu, že byste žil v dostatečně bohatých poměrech (viz nabídka, že bych vám mohl dělat čeledína - že byste vy sám v té "idylické" době mohl být "jen" čeledínem a sloužit někomu jinému, vám vůbec na mysl nepřišlo). To ale není žádné libertariánství, to je prachsprosté sobectví.
Mí předkové nejspíš několik gruntů, polnosti, lesy a rybník neměli; jistě to nemůžu vědět - genealogií jsem se nezabýval (a kdyby snad ano, zajímala by mne celá, nefiltroval bych nějakou "hlavní rodovou linii"). Kdyby naše lékařská péče nešla (vašimi slovy) "proti přírodě", má žena by už dávno nežila. Se zlatou lžičkou v puse jsem se nenarodil a i když se zdaleka nemám špatně, nemám ve zvyku dívat se skrz prsty na ty, kdo jsou na tom hůř. To jsou nejspíš důvody, proč jsou mi tak proti srsti vaše názory (jsou-li to skutečné názory a ne jen provokace) a proč jsou vám tak proti srsti ty moje.
Podle dostupných statistik byla u nás na začátku 19. století kojenecká úmrtnost téměř 30 procent a ve druhé polovině 19. století klesla někam k 25 procentůmZ čehož vyplývá, že člověk potřeboval 8 dětí, aby se 2 dožily dospělosti... nechtělo by to oživit si matematiku ze základní školy?
Já jsem to pochopil tak že čtvrtina dětí pomřela do prvního roku života, a další dvě čtvrtiny během následujících ~patnácti let.To jste ovšem dost pesimista...
Rodina byla dulezita. Neotravovali socialiste.Za Vaše rodinné problémy můžou socialisti? Jen bych dodal že řešení rodiných problémů majetkem nefungovalo ani tehdy. Spíš naopak (je to dost podobné alkoholismu, doporučuju zajít na nějaké sezení)
Nemame rodinne problemy, naopak.Jo, "nekolik gruntu, polnosti, lesy i rybnik" a žádné rodinné problémy? To určitě... (tedy, v té době).![]()
No, mít v rodině několik Gruntů může být docela problém
1) Lidé nechtějí, aby jim stát bral jejich peníze a přiděloval je přistěhovalcům (nebo korupčníkům, zlodějům, zbytečným byrokratům atd.).
2) O volnějším režimu na hranicích se můžeme bavit, až tu nebude socialismus. Dokud nedojde k jeho odstranění a osvobození trhu a vlastních občanů, tak tahle otázka není na místě.
3) K vymizení externalit by došlo až ve chvíli, kdy by neexistovalo žádné společné vlastnictví, vše by bylo soukromé a smluvní vztahy by se postavily jinak1. Do té doby externality existují a nelze je popřít. Což má za následek mj. i to, že nelze do země pustit kohokoli, kdo sem chce.
[1] např. bys uzavřel smlouvu se sousedem, ve které byste se oba zavázali, že nebudete stavět blízko hranice pozemků, že nebudete ze studny čerpat tolik vody, že by to poškodilo toho druhého, že mu nezastíníte pozemek nebo ho nezamoříte kouřem, smradem nebo hlukem
Úplně nejpitomější, zemanovský argument odpůrců volných hranic je: "Tak si je vemte domů!"
Ještě blbější je argument volímkarlů a havloidů “Podělte se o ně všichni!“ O takovéto inženýry, jaderné fyziky a doktory medicíny opravdu nestojím. Jediná možnost, jak s nimi naložit je prostě je vykopnout a vyhostit. Takto se zubožený válečný uprchlík nechová. Volímkarlové sice budou mektat, jiná možnost však už nezbývá. Není za pět minut dvanáct, už je minuta před dvanáctou.
pokud by nemeli prava socialni davky a verejne sluzbyNo jo, ale v tehle vete je jasne schovany predpoklad, ze mistni na to narok maji, a to odhaluje nacionalisticke, ne libertarianske zasady. Protoze bud si davky nezaslouzi ani mistni, ani prichozi (a pak to vubec nema smysl zatahovat do debaty o uprchlicich), nebo si je zaslouzi jen mistni, ale ne prichozi -- a to je nacionalismus.
Není. Ten sociální systém by měl být něco jako pojištění – tvoji předci tu pracovali a vytvářeli hodnoty, ty jsi po nich zdědil, i ty pracuješ a vytváříš hodnoty a stejně jako oni platíš daně, přispíváš do společné poklady… a kdyby se ti náhodou něco stalo, přišel jsi o práci nebo měl třeba úraz, tak ti stát ze společné pokladny pomůže – protože jsi tam ty (a tvoji předkové) přispíval. Pokud by ale tenhle systém byl otevřený všem, tak nemůže fungovat.
vytvářeli hodnoty, ty jsi po nich zdědilPokud bych mel verit a branit hodnoty, ktere jsem po svych predcich zdedil, tak jsem konzervativne presvedceny jedinec. Mne teda nevadi, ze nekdo takovy je -- nakonec takova je asi vetsina naroda -- ale je zdrave si uvedomit, odkud pochazi nazory, ktere mame. Myslim, ze libertarian by odmitl "dedit hodnoty svych predku" -- smlouva meho otce nesmi byt smlouva, kterou jsem vazany ja, pokud nechci, jinak jsem otrokem. (Ono to s tim "dedenim hodnot" bude kontroverzni i pro nekoho, kdo by se za konzervativce posuzoval. Zdedili jsme totiz stat od oposmlouvy, ktera ho zdedila od pravdolaskaru, kteri ho zdedili od komunistu... ale kdyz mluvime o dedeni hodnot, tak je to vetsinou nejaky idylicky krestansky zaklad nebo prvni republika.)
Pokud bych mel verit a branit hodnoty, ktere jsem po svych predcich zdedil, tak jsem konzervativne presvedceny jedinec.
To nemá s konzervativismem nic společného. Vychází to z respektování vlastnického práva. Nemusíš něčemu věřit nebo bránit nějaké hodnoty, klidně to dědictví někomu daruj (ale jen svoje dědictví).
Je tu pouze implicitní předpoklad, že když nic neuděláš, odkazuješ svůj majetek svým potomkům. Tohle výchozí chování systému, vychází z obvyklé praxe a je to určité zjednodušení (aby nebylo nutné psát závěti, i když se nechystáš umřít). Všichni to vědí, všichni s tím počítají a pokud to chceš jinak, napiš si závěť nebo majetek před smrtí prodej či daruj. Podstatou je vlastnické právo.
Vychází to z respektování vlastnického práva.Ba ne. Vlastnicke pravo je o tom, ze mam objekt a mohu s nim svobodne nakladat. Coz treba s lampou teoreticky muzu, kdyz ji zdedim nebo koupim. Ale s hodnotami, ktere jsem zdedil, nakladat nemohu. Nemohu je napr. prodat libovolnemu Syranovi, kteremu chci pomoci. Jakmile nekdo veri ve velkou kolektivni smlouvu vsech lidi na nejake lokalni hroude, do ktere nejde svobodne vstoupit a ktera rika, ze vase zahradka neni ve skutecnosti vase a nemuzete tam nechat prenocovat, koho chcete, protoze pojede po nejake kolejnici, ktera "patri vsem" a na tu kolejnici proste nesmi a vy s tim nic nemuzete udelat, i kdyz vy mate penize navic a on ma penize na cestu... tak to prece neni libertarian.
tvoji předci tu pracovali a vytvářeli hodnoty, ty jsi po nich zdědil, i ty pracuješ a vytváříš hodnoty a stejně jako oniMě by zajímalo kde vy furt s odinem chodíte na ty romantické představy o předcích. To je z nějakého pořadu?
Zděděné hodnoty bych sem opravdu netahal. Český sociální systém funguje „průtokově“
Nejde jen o sociální systém, ale obecně infrastrukturu a prostředí, ve kterém žijeme. Nemáme tu žádný „libertariánský“ stát, ve kterém neexistuje společné vlastnictví, vše je soukromé, upravené smluvními vztahy a žádné externality neexistují. Je otázka, jestli v něm chceme nebo nechceme žít, ale dnes v něm nežijeme, tak je potřeba se podle toho chovat. Máme tu poměrně hodně kolektivistický stát, ve kterém lidé přispívají do společné pokladny a čerpají společné bohatství1. Společný majetek (dědictví) tu je a dokud se to nezmění2, je potřeba se podle toho chovat.
Uvažuji samozřejmě ideální případ, kdy imigrant může v ČR ihned pracovat a stát ho nedrží zbytečně v lágru na náklady daňových poplatníků.
Jednak ideální případ, kdy vůbec začne pracovat. A jednak by to muselo být dlouhodobě neobsazené pracovní místo, které nikdo nechtěl3, nebo nově vzniklé pracovní místo – protože jinak je to značně neefektivní, protože za jednu práci platíš dva lidi – jednoho zaměstnaného a druhého na podpoře – jíst a bydlet potřebují oba.
[1] opět nechme stranou, jestli v takovém státě chceme nebo nechceme, žít, jestli se přerozděluje spravedlivě, je ho hodně nebo málo nebo jestli je to efektivní… prostě v takovém státě žijeme
[2] teoreticky totální privatizace a naprostá minimalizace státu a odstranění přerozdělování
[3] což ale mohlo být dané i tím, že současný sociální systém zdeformoval trh práce a lidé jsou radši na podpoře, než aby pracovali – kdyby trh státními zásahy zdeformovaný nebyl, místo by se obsadilo už dávno
A jednak by to muselo být dlouhodobě neobsazené pracovní místo, které nikdo nechtěl3, nebo nově vzniklé pracovní místo – protože jinak je to značně neefektivní, protože za jednu práci platíš dva lidi – jednoho zaměstnaného a druhého na podpoře – jíst a bydlet potřebují oba.Od čeho odvozuješ, že je v ČR místo pro N milionu pracujících a že po příchodu stovky tisíc lidí tohle N zůstane stejné? Od hustoty zalidnění? Vždyť existuje spousta velmi bohatých, velmi hustě zalidněných evropských zemí. Není to divný, že v Nizozemí žije o tolik víc lidí, ale stejně jich tam nepracuje víc než našich ~ 5 milionů?
Vždyť existuje spousta velmi bohatých, velmi hustě zalidněných evropských zemí. Není to divný, že v Nizozemí žije o tolik víc lidí, ale stejně jich tam nepracuje víc než našich ~ 5 milionů?To je irelevantní, protože ty země mají jinou historii, jiné podmínky atd.
Myslim ze s tim by libertariani nemeli vubec problem - pokud by nemeli prava socialni davky a verejne sluzby.Myslím, že by pak s nimi neměl problém nikdo.
IMHO je neprostupná hranice mnohem drsnějším zásahem do pracovního trhu než celý pracovní zákoník vč. minimální mzdy a všech daní a pojištění
Jako podnikatel bych teoreticky mohl brát jako újmu to, že nemůžu místo „drahého“ Čecha zaměstnat „levného“ přistěhovalce. Jenže to by byl dost povrchní pohled někoho, kdo nevidí souvislosti.
Když zaměstnám přistěhovalce, tak ten Čech neumře ani nepřejde do hibernace – stále bude muset jíst, někde bydlet, mít zdravotní péči atd. Takže ve výsledku budu platit místo jednoho člověka dva – jednoho přímo jako zaměstnance a druhého skrze daně, sociální dávky a vyšší výdaje státu.
páč rozdíl mezi platem Syřana a Čecha je řádový
Proč? Je to nějaký jiný živočišný druh? Stačí mu méně jíst, potřebuje v zimě méně tepla, není potřeba mu na práci tolik svítit nebo mu kupovat ochranné pomůcky? Nepotřebuje se léčit, nechodí po asfaltových cestách, stačí mu bydlet v chatrči?
Nízká cena jejich práce je značně pomíjivá záležitost. Co chceš dělat, až jim přestane stačit bydlet na ubytovně a jíst levné jídlo. Až si začnou stěžovat, že mají málo a že je to nespravedlivé. Až přestanou pociťovat vděčnost. Vždyť někteří přestávají být vděční už na hranicích, nebo vděčnost nikdy necítili a berou to spíš jako válečné tažení a dobývání dalšího území.
Do toho začnou prudit různé neziskovky, jakmile někdo udělá statistiku, že přistěhovalec bere za stejnou práci v průměru méně než Čech, jak je to nespravedlivá diskriminace. Vůbec se mi tenhle přístup nelíbí – nejdřív lidem namluví, jak získají levnou pracovní sílu a pomůže to ekonomice, a vzápětí jim to omlátí o hlavu, že chudáky diskriminují.
Přistěhovalci jsou levní jen velmi krátce, jestli vůbec.
Vlastních nezaměstnaných máme dostatek a kromě toho tu máme v podstatě umělou nezaměstnanost – spousta lidí dochází do zaměstnání a dělá tam v zásadě zbytečnou práci, bez které se hospodářství obešlo, případně svou činností ostatní i obtěžují a škodí jim. Jsou to spousty lidí na úřadech, ale i v soukromé sféře, lidi co dělají pojišťováky, pracují v call centrech, různí osobní koučové, SEO optimalizátoři, dealeři šampónů, vysavačů, hrnců a další, kteří to dělají jen proto, že nesehnali jinou práci. Neříkám, že jejich práce nemá vůbec žádnou hodnotu1, ale kdyby na to přišlo, rezervy máme ještě velké a na jejich stávajících pracovištích by ty lidi jistě mohli postrádat.
[1] nějakou asi ano, když za ni zaměstnavatel platí, ale je to sporné, u státních zaměstnanců je to vyloženě umělá zaměstnanost, jinde to může být ze známosti, ze soucitu nebo omylem – ve velkých firmách je často bordel a hodně lidí tam vydrží dlouho jen s předstíráním práce
Do toho začnou prudit různé neziskovky, jakmile někdo udělá statistiku, že přistěhovalec bere za stejnou práci v průměru méně než Čech, jak je to nespravedlivá diskriminace. Vůbec se mi tenhle přístup nelíbí – nejdřív lidem namluví, jak získají levnou pracovní sílu a pomůže to ekonomice, a vzápětí jim to omlátí o hlavu, že chudáky diskriminují.Možná jsem byl nepřesný, ale ten potenciální výsledný stav samozřejmě není "Syřani tu berou desetinu" (to by bezesporu bylo diskriminační a nespravedlivé), ale "cena práce se posune níž a následkem toho všechno zlevní". Přece se nebudeme bavit o tom, jestli podobná změna zefektivní systém -- vždyť volný trh nedělá nic jiného než takovéto změny v alokaci prostředků v reakci na jejich ceny. Kritizovat tenhle mechanizmus dává smysl z konzervativně-levicových pozic.
Až si začnou stěžovat, že mají málo a že je to nespravedlivé. Až přestanou pociťovat vděčnost.Copak mají lidé cítit vděčnost za uplatňování svých přirozených práv na osobní svobodu? Vůči komu?
cena práce se posune níž
Předpokládám, že žijeme v demokracii a moc má vycházet z lidu. Tak se běž lidí zeptat, jestli chtějí, aby se cena práce posunula níž. Je celkem jasné, co ti řeknou. Lidé čekají, že se budou mít letos lépe než vloni, nebo aspoň že si nepohorší. Ne že se jejich platy sníží. Snížení platů by muselo být vyvážené vyšší deflací, aby si reálně polepšili. S tou se ale nedá počítat – je to značně nepravděpodobné a asi i nežádoucí – celý systém a všechny vztahy jsou postavené tak, že počítají s mírnou a stabilní inflací.
Navíc, jak už jsem tu psal, ta levnější pracovní síla (pokud vůbec) je jen dočasná záležitost – přistěhovalci jsou stejný živočišný druh a mají stejné potřeby – když budou žít v ČR, budou mít stejné nároky jako Češi – bydlet někde na ubytovně a žít levně, to budou akceptovat jen krátce.
a následkem toho všechno zlevní
Vážně? A všechno? Nemyslím si. Teoreticky by ekonomice mohlo prospět, kdyby ze zahraničí přišel odborník, který tu chyběl a kterého bychom si nedokázali v dohledné době vyškolit z vlastních zdrojů. Jsou ale ty hordy na hranicích právě ti odborníci, kteří v našem hospodářství chybí?
Spíš to dopadne tak, že když už ten přistěhovalec nebude jen někde somrovat nebo krást a zapojí se do pracovního procesu, tak bude přijat na místo, které nedostal Čech, protože ten chtěl vyšší plat. Ve výsledku pak na jedno pracovní místo platíme dva lidi – jednoho, co tam pracuje a druhého na podpoře – je celkem jedno, který je který. Firma nemůže zlevnit zboží, protože najednou musí platit vyšší daně (nebo se stát musí ještě víc zadlužit). Ať už práci nedostane kterýkoli z nich, u obou je reálné riziko, že si budou připadat ukřivděně, postaví se proti systému, proti společnosti a začnou škodit ostatním – budou útočit na přistěhovalce nebo na místní a bude docházet k větší polarizaci společnosti a vyhrocení konfliktu. Mírové řešení je ty nezaměstnané dostatečně uplatit, aby se nebouřili a dát jim nějakou náplň aby neměli čas na blbosti (třeba nějaké zbytečné kurzy, které jsou sice na nic, ale zabijí tam den, místo někoho na ulici). To ale ekonomiku zpomaluje, místo aby jí to pomáhalo, a vede to k postupnému zadření systému.
Výrobní faktory jsou tří: práce, půda, kapitál. Půda je konstantní, kapitálu by mohlo být víc a práce (pracovníků) máme lehce nadbytek: nezaměstnanost + umělá zaměstnanost. Je nežádoucí sem importovat další lidi.
Z čistě ekonomického hlediska, chybí na pár místech konkrétní odborníci, ale to není chyba imigrační politiky, jako spíš vzdělávacího systému nebo nepružnosti lidí, chyba sociálního systému (lidi jsou radši na podpoře, než aby se naučili něco nového a změnili obor) nebo chyba podnikatelů (když postavím továrnu na místě, kde nejsou lidi, tak je to asi stejně hloupé, jako si postavit solární elektrárnu ve stínu nebo papírnu tam, kde není dost vody). A hlavně ti lidé, co se valí do Evropy, jaksi svojí kvalifikací nepasují na tu poptávku po pracovnících. A když na jednoho žádaného odborníka bude připadat deset (a to je ještě hodně optimistický odhad), které nepotřebujeme a se kterými to dopadne, jak píšu výše, tak je celková bilance velká ztráta.
Konkrétní lidi, které nějaká firma potřebuje, šlo přijmou vždy. Můžeme se bavit, jak tento proces zjednodušit a zrychlit, ale to jsme měli řešit už dávno a nijak to nesouvisí s momentálním zájmem imigrantů dostat se do Evropy. Tuhle otázku ale nikdo moc neřeší, není aktuální – řeč je spíš o lidech, kteří se snaží překročit hranice, ať už proto, že je v jejich zemi válka, nebo proto, že je to jen záminka a snaží se nacpat do bohatší části světa, nebo jsou dokonce na válečné stezce a ve skutečnosti dobývají nové území… ale rozhodně ne proto, že by tu o ně nějaká firma měla zájem.
Copak mají lidé cítit vděčnost za uplatňování svých přirozených práv na osobní svobodu? Vůči komu?
Stát je společným vlastnictvím svých občanů (nebo by měl být, neměla by to být diktatura, kde občané mají držet hubu a krok). A neexistuje žádné implicitní právo užívat cizí vlastnictví – nemám právo vstoupit na území cizího státu, když mě tam nechtějí.
Takže bych měl být vděčný, že mě pustili na svoje území, protože to není jejich povinnost. Ale vděčnost je jen můj subjektivní pocit a o ty tu ani moc nejde – je každého věc, co si myslí a co cítí – jde spíš o ty reálné dopady.
Ale tím už jsi plynule opustil zároku libertarianismu a vyplouváš někam jinam...cena práce se posune nížPředpokládám, že žijeme v demokracii a moc má vycházet z lidu. Tak se běž lidí zeptat, jestli chtějí, aby se cena práce posunula níž. Je celkem jasné, co ti řeknou.
1) Je potřeba rozlišovat politickou filosofii/ideologii a politiku, viz #40 – když děláš politiku, tak musíš respektovat aktuální stav věcí a přizpůsobit mu pořadí a rychlost prováděných změn – zatímco v té filosofii/ideologii konstruuješ ideální systém na zelené louce, cíl, ke kterému se chceš přibližovat.
2) Kdyby to bylo čistě tržní, lidé by se mohli složit a udělat sbírku na tábor pro uprchlíky – viz #341 nebo je u sebe ubytovat a zaměstnat je. Pokud by s tím nikoho jiného neobtěžovali, nezpůsobovali by ostatním negativní externality a nechtěli by po nich, aby to platili, tak by jim v tom stát neměl bránit. Nic takového se ale nekoná – nejvíc hlasů pro imigraci je ze strany různých socialistů/havloidů/volímkarlů, kteří to neplatí ze svého a naopak chtějí donutit ostatní, aby na to povinně přispěli. Je to prostě levičácké pojetí „solidarity“ ve stylu: jednoho okradu a druhému to dám (a část si nechám pro sebe). Martin Pánek je výjimka potvrzující pravidlo – ten je sice pro, ale ostatní příznivci imigrantů se s ním zase neshodnou v jiných věcech – oni by totiž nechtěli žít v jeho libertariánském státě, protože by jim zrušil jejich místa na úřadech a státních institucích, jejich sociální dávky, státní příspěvky pro jejich neziskovky, různé výhody pro jejich zájmové skupiny, protidiskriminační (resp. diskriminační) zákony a další věci.
A neexistuje žádné implicitní právo užívat cizí vlastnictví – nemám právo vstoupit na území cizího státu, když mě tam nechtějí.Neexistuje žádné implicitní vlastnické právo. Jen právo silnějšího.
V tom případě by bylo OK je na hranicích postřílet, ne?
Viz komentář výše, kde se píše o právu silnějšího – tak takhle by to dopadlo, kdybychom se řídili jen tímto právem.
Hlavně ten napalm byl útok na lidi v jejich zemi a těžko před ním mohli utéct (a proč by vlastně utíkali ze své země?). Kdežto střílením na hranicích odrazuješ někoho, aby se cpal mimo svoji zemi – tzn. stačí jen pohrozit nebo jich zastřelit jen pár a ostatní se můžou vrátit – je to jejich volba.
(střílení na hranicích je hodně radikální a krajní řešení, ale píšu to pro pořádek, že se to nedá srovnávat s nějakým napalmem nebo genocidou na rozdíl od nich je to obrana)
Jako podnikatel bych teoreticky mohl brát jako újmu to, že nemůžu místo „drahého“ Čecha zaměstnat „levného“ přistěhovalce. Jenže to by byl dost povrchní pohled někoho, kdo nevidí souvislosti. Když zaměstnám přistěhovalce, tak ten Čech neumře ani nepřejde do hibernace – stále bude muset jíst, někde bydlet, mít zdravotní péči atd. Takže ve výsledku budu platit místo jednoho člověka dva – jednoho přímo jako zaměstnance a druhého skrze daně, sociální dávky a vyšší výdaje státu.Franto, ty nejsi kapitalista. Ty si prostě nacionalista.
Proč? Kvůli tomu, že vidím, že přijetím „levného“ zaměstnance budu zároveň platit i toho „drahého“ skrze daně, které mě stát nutí odvádět, takže ve výsledku vůbec nic neušetřím?
Tak si představ, že jsi zaměstnavatel a ten člověk nepřišel ze Sýrie, ale z pracáku – tam jich je asi 450 tisíc – proč nepřijmeš někoho z nich? Tím by se snížily výdaje na nezaměstnané, ty bys platil menší daně, nebo by stát ty peníze dal někomu jinému a ten by je utratil… Samo o sobě zvyšování poptávky resp. spotřeba není nic pozitivního.
ale to je levicový téma.Ne, je to i pravicově-konzervativní téma. Jenomže během posledních čtyřiceti let se veškerá pravice orientovala na tržní libertarianismus, takže dneska spousta pravičáků zmateně kouká co... Někdy bych to přirovnal jako kdyby najednou zjistili že mají jinou sexuální orientaci
Je to vec trhu, ale zaroven nas to ovplyvni negativne. Vacsia ponuka (nabidka) pracovnej sily znizuje jej cenu. Znizena cena znamena nizsi zaujem ludi. A nizsi zaujem ludi je ekvivalentom vyssej nezamestnanosti.
Vysvetlene na priklade: dnes ma pracovnik SBS plat cca 18k. Ked sa na volne miesto prihlasi clovek, co to bude chciet robit aj za 10k (lebo je imigrant a zivit sa chce), tak dostane 10k. Prihlasi sa ich viac a tym starym s platom 18k bud znizia plat alebo ich vyhodia. V kazdom pripade to znamena nizsi plat a ked su podobne miesta obsadene, tak je to aj dalsi clovek na urade prace.
Přehlížíš analogický pozitivní vliv. Když klesnou mzdy kvůli přetlaku zájemců, klesnou i finální ceny, což v zájmu lidí rozhodně je.
Viz #45 – to by musela nastat deflace. Ta ale nenastane (a i kdyby, tak to způsobí zase jiné problémy, protože všechny vztahy počítají s mírnou stabilní inflací). Takže ti lidé přijdou o práci (nebo budou nuceni dělat za nižší plat, aby si ji udrželi), ale nájem nebo chleba je bude stát pořád stejně.
pak bys měl dle stejné logiky bránit jakémukoliv dovozu, protože dovezené statky konkurují těm českým a tlačí na snížení cen a tedy i zisku českých výrobců
To je naprosté nepochopení zahraničního obchodu (bohužel časté). Abys dovezl nějaké zboží z ciziny, musíš nejdřív zboží za stejnou cenu dovézt, abys měl cizí měnu – nebo kupuješ za svoji měnu a ta se pak dostává do zahraničí a tam ji budou chtít utratit, tzn. nakoupí za ni české zboží. (sice jde dočasně nakoupit na dluh nebo někdo může cizí měnu držet, aniž by za ni hned nakoupil, ale dlouhodobě to dělat nelze) Ať už vyšší poptávka po cizí měně nebo nabídka té vlastní způsobují tlak na změnu kurzu – kurz místní měny klesne, což usnadní vývoz a zpomalí dovoz, takže se systém sám reguluje.
Kdyby tu např. přišly tisíce syrských pekařů, klesnou platy v pekařství, ale zároveň díky vzájemné konkurenci pekáren klesne cena pečiva.
Znamená to snad, že dnes máme málo pekáren1 a nestačí potřebám ČR? Řekl bych, že ne, že situace je stabilní a je jich tak akorát. Pokud by důsledkem imigrace stoupla nabídka, je pravda, že by klesla cena, ale za cenu toho, že se kapitál nebude využívat na optimální výkon, tzn. neefektivně nebo některé podniky zkrachují.
Pozitivní efekt by se dostavil, jen kdyby zvenku přišlo něco, čeho jsme měli nedostatek (a to způsobovalo neefektivitu), nebo něco úplně nového (třeba nové výrobní postupy, technologie). Je potřeba si položit otázku, jestli současná imigrační vlna něco takového přináší. Náhodou je někde ve světě válka a na hranicích se objevily tlupy přistěhovalců a přinášejí zrovna to, co nám celou dobu chybělo a na co jsme čekali? Ne, to by byla příliš velká náhoda.
Řekl bych, že jediným skutečným důvodem pro přijetí azylantů může být solidarita a pomoc bližnímu – všechny ostatní argumenty jsou jen zbytečná racionalizace a lži. Navrhuji se od nich oprostit, neplýtvat na ně energii a soustředit se na ten jediný smysluplný argument, kterým je nezištná pomoc – dar, který se dává s tím, že nečekáme, že za něj kdy něco zpátky dostaneme. Takže: jak moc ze svého bohatství chceme darovat?
Bohužel musím říct, že pod vlivem současné situace (reálně hrozící kvóty nařízené EU a agrese a útočný a nevděčný postoj přistěhovalců – např. mezi Francií a Anglií nebo jinde na hranicích) je moje chuť být solidární značně omezena. Můžete si za to sami – radši dám peníze bezdomovcovi na ulici než na tohle.
[1] dosaď si cokoli jiného
Jestli myslíš bohaté, kteří mají tolik peněz, že nemusí chodit do práce, tak ti se do nezaměstnanosti nepočítají, na pracák nechodí a naopak na ostatní přispívají.
Jestli myslíš nezaměstnané, kteří pracovat nemusí, protože dostanou dávky a je to pro ně pohodlnější, než chodit do práce, tak to je chyba sociálního systému, socialismu. Už jsem to tu psal, nejde míchat různé přístupy – nelze mít liberální imigrační politiku a uvnitř mít socialismus – resp. jde, ale je to sebedestruktivní. A to i v případě, že by přistěhovalci neměli přímo nárok na sociální dávky – přistěhovalci zvyklí na chudobu srazí (dočasně) mzdy dolů, což společně se socialismem bude motivovat místní, aby nepracovali a radši byli na dávkách od státu… a ve výsledku platíš za jednu práci dva lidi a to se vůbec nevyplatí.
Dokonce ani nelze být libertarián a jako první otevřít hranice a až v druhé řadě řešit volný mezinárodní obchod, mírovou zahraniční politiku a odstranění socialistického přerozdělování a externalit. Na pořadí záleží.
Pokud má Syřan lepší kvalifikaci a/nebo menší platové požadavky nežli člověk z pracáku, dám logicky přednost Syřanovi.
A myslíš, jak jsi ušetřil nebo dokonce vydělal, že? Jenže ten Čech půjde na pracák a požádá si o dávky, stát mu je bude dávat a hádej, kde na ně vezme – ano, z tvých daní. Kromě platu pro cizince budeš platit ještě daně a sociální „pojištění“, ze kterých stát bude podporovat nezaměstnaného, kterého jsi u pohovoru odmítl, kvůli „levnějšímu“ pracovníkovi – takže to ve výsledku levnější není, protože máš jednoho pracovníka, jeden užitek, ale živíš dva lidi.
V libertariánském státě by to fungovalo jinak:
Jednoduše, nelze zkombinovat dva přístupy, nemá cenu dělat nějakého kočkopsa – špatně to dopadne. Jestli chceš směřovat k libertariánskému státu, je potřeba zavádět změny ve správném pořadí, protože když to neuděláš, dojde k destrukci (nebo svržení tvé vlády) a k prosazení dalších změn už nebudeš mít příležitost.
[1] nicméně i když nemáš žádnou takovou povinnost, je dlouhodobě v tvém zájmu udržet sociální smír a bezpečnost v zemi – protože to ovlivňuje to, jak dobře se ti v ní bude podnikat a kolik budeš muset vynaložit na vlastní bezpečnost a ochranu majetku
[2] nebylo by to pro ně tak výhodné – oni sice můžou dočasně snížit nároky, ale zase mají jiné problémy, většinou neumí jazyk, neznají prostředí a museli by vynaložit náklady na cestu
Franto, ty nejsi kapitalista. Ty si prostě nacionalista.Ale no tak, vždyť já jsem přece taky sluníčkář
Jako ČR jsme v množství imigrantů pozadu (což je dobře), takže se můžeme poučit od jiných zemí, které jsou v tomto směru napřed – a ke zničení socialismu (nebo alespoň jeho omezení) nedošlo. Takže tohle nebude cesta.
Navíc jsem spíš pro konstruktivní řešení nebo nahrazení než pro destrukci.
Teoreticky by se dalo experimentálně ověřit, kdo má pravdu… Ale takový experiment je jednak moc riskantní a jednak, i kdybys měl pravdu, je to příliš destruktivní cesta.
Ad 1) Že někdo krade málo, zatímco jiný krade hodně, přece neznamená, že toho prvního krást necháme a že je to v pořádku. Špatně je oboje, a že máme nějaké vlastní problémy, není důvodem k tomu, abychom měnili stávající situaci a způsobovali si vedle toho ještě jiné problémy.
Ad 3) Já přece nepíšu, jestli v takové zemi chci žít nebo ne – bylo to pouhé konstatování faktu a toho, co z něj vyplývá.
To je sice pravda, ale pokud lidé pálí energii na odvracení imigrace, jejíž náklady jsou sporné, ale v každém případě mnohem menší než vcelku nesporné náklady vyplývající z korupce (již nechtějí, ale nic proti ní nedělají), tak jsou to prostě ovce, které nedokáží efektivně alokovat své zdroje.Ad 1) Že někdo krade málo, zatímco jiný krade hodně, přece neznamená, že toho prvního krást necháme a že je to v pořádku. Špatně je oboje, a že máme nějaké vlastní problémy, není důvodem k tomu, abychom měnili stávající situaci a způsobovali si vedle toho ještě jiné problémy.
IMHO prevazna cast ceskych libertarianu jsou vlastne zakukleni konzervativci.Bohuzel musim souhlasit. Ze strany Svobodnych znam par libertarianu a hromadu krestanskych, nacionalnich a jinych konzerv. Ale nemyslim si, ze je to cesky problem, je to videt u podobnych stran vsude po svete. Nejsem politolog, ale ma to neco spolecneho s historickym vyvojem pravice a devatenactym stoletim
Kde jsou libertariáni, aby nahlas řekli svoje "O tom nerozhoduješ, kde oni si tady dohodnou bydlení!"?Ja to rikam porad, ale do zdejsi diskuze uz se mi opravdu nechtelo zapojovat.
Ono hlavně jak někomu hrozí že by ho mohl nějak inigrant nahradit (ať už ekonomicky či kulturně) tak musí všechny ideologie stranouPravicovy konzervatismus muzeme v jistem smyslu chapat jako optimalni sobecke trzni chovani. Jakmile mam ekonomicky podil na soucasnem stavu veci a mohu udrzet svou moc a svuj zisk upravou zakonu, pak mym ekonomickym zajmem je, abych tak udelal a vsem ostatnim stejnou sanci na zlepseni sveho podilu odeprel. (Napriklad tak, ze zamknu hranice, seberu chudym prava, ktera jsem jeste ve sve generaci mel, a tak dale.) Libertarianismus je idealisticky treba prave v tom, ze sobecke trzni chovani nekdy odmita -- nesmime zotrocit populaci, jakmile na to mame moc, meli bychom verit v trzni silu a zachovat vsem ostatnim stejna prava, jako jsme meli my, nez jsme se stali multimilionarem a ministrem financi.
Možná se rozepíšu víc, ale zatím jen #6:
O volnějším režimu na hranicích se můžeme bavit, až tu nebude socialismus. Dokud nedojde k jeho odstranění a osvobození trhu a vlastních občanů, tak tahle otázka není na místě.
Je to v zásadě rozdíl mezi politickou filosofií a (praktickou) politikou. V rámci politické filosofie a ideologie konstruujeme ideální politický systém, který jako celek dává smysl. K tomuto ideálu se snažíme postupně přibližovat. Toto přibližování je náplň politiky. V rámci politiky je potřeba provádět změny ve správném pořadí, správným tempem a brát ohled na stávající situaci. Nelze z toho ideálního systému (teoretické konstrukce) jen tak vytrhnout jednu věc a aplikovat ji v praxi, protože bez těch ostatních částí ideálního systému nedává smysl. Taková politika může mít tragické následky a je kontraproduktivní – přibližování k ideálu se zastaví nebo se naopak začneme vzdalovat a posílí to socialisty a jiné kolektivisty.
Idealista není totéž co idiot. Když budeš náhodně vytrhávat věci z kontextu ideálního systému a aplikovat je v praxi, tak to prostě špatně dopadne – bez ohledu na sebelepší ideály – taková politika je odsouzena k nezdaru. A kdo to nechápe, do nemá v politice co dělat.
To pořadí, v jakém se provádí změny, je strašně důležité. Cituji z tvého blogu:
Mějme na paměti, že za situaci uprchlíků navíc do velké míry může Evropská unie. V oblasti vedeme nesmyslné a kontraproduktivní války (např. v Libyi), ohavná Společná zemědělská politika a Jednotný celní sazebník zabraňují Afričanům prodávat do EU svoje produkty a zbohatnout (o vývozních dotacích pro zěmědělce ani nemluvě) a katastrofální Společnou rybářskou politiku, která vyplenila jejich moře.
Napravením těchto chyb by se mělo začít. Protože když změny aplikuješ v nesprávném pořadí, dopadne to špatně – dostaneš se do situace, která by normálně nenastala. Když někde vyvoláš válku a způsobíš chudobu a následně otevřeš hranice, tak dojde k přílivu imigrantů a spoustě problémů. Ty by ale nenastaly, kdybys postupoval podle plánu, podporoval mír a svobodný mezinárodní obchod. Pak bychom otázku imigrace vůbec nemuseli řešit, protože ti lidé by podnikali a bohatli ve svých zemích, místo aby se cpali sem a svoji zemi měli rozbombardovanou a zničenou.
Je úkolem libertariánů přesvědčit ostatní ke změně postoje. Částečně to může být též úkolem politické strany.
Pokud by tohle mělo být oficiálním programem, tak přestávám stranu podporovat.
(na mmister.com se mi nepodařilo komentář vložit)
Musi byt clovek zmagoreny libertarian, aby mohl uznavat svobodu pohybu?Jak vidno, místní pravicoví libertariáni (propertariáni) svobodu pohybu (mimo vlastní pozemek) neuznávají.
mimo vlastní pozemek = po pozemku někoho jiného
Takže si polož otázku takhle: proč by měl mít někdo povinnost na svůj pozemek pouštět někoho, koho tam nechce?
To jsi právě nepochopil. V libertariánském státě by bylo nemorální, aby stát někomu zakazoval, koho na svůj pozemek pustí, a stát by imigraci nijak neřešil. V úplně minimálním státě by neexistovalo společné vlastnictví, vše by bylo soukromé (z pohledu státu) a neexistovaly by externality. Vše by bylo upravené soukromoprávními smluvními vztahy mezi lidmi. Jednalo by se buď o nějaké kluby, spolky, občanská sdružení, které mají majetek, mají členy a jejich vztahy (jak mezi členy navzájem, tak mezi členy a majetkem spolku) jsou ošetřeny ve stanovách; členové pak hlasují o případné změně stanov nebo o přijímání nových členů, případně o vyloučení stávajících. Další možností by byly firmy, které vlastní majetek (z pohledu státu soukromý) a které mají nějaké smluvní vztahy se svými zákazníky – ti platí poplatek za službu (stejně jako člen spolku zase platí nějaký příspěvek) tzn. platí za přístup na pozemky firmy a vztahy, práva a povinnosti jsou ošetřeny smlouvou; rozhodovací pravomoc má firma, je omezena smlouvou (na její dodržování dohlíží stát – to je jediné, co dělá) a jinak si může dělat celkem co chce – rozhodne se, zda uzavře smlouvu s novým zákazníkem, nebo zda ji nějakému stávajícímu neprodlouží nebo mu třeba zvýší/sníží cenu atd. firma se (typicky, je-li to skutečně firma) bude chovat tak, aby maximalizovala zisk. Oba tyto modely mohou fungovat paralelně vedle sebe a dokonce může existovat nějaký „roaming“ mezi různými spolky a firmami, který umožní členům/zákazníkům navštěvovat i pozemky, s jejichž majiteli nemají přímo vztah… Kromě toho by samozřejmě existoval i dnešní soukromý majetek používaný pro osobní/firemní užití a neformální návštěvy ostatních (tam opět rozhoduje majitel, koho si tam pustí).
Všechen majetek je soukromý a jeho majitel tam nemá povinnost strpět nikoho cizího – je vázán pouze stanovami nebo smlouvou.
P.S. to není moje představa, jak bych si představoval společnost, ale teoretická konstrukce, jak by vypadal úplně minimální stát a důkaz, že ani v něm by nikdo neměl právo pobývat kdekoli, kde se mu zachce – ovšem nerozhodoval by o tom stát, ale majitel pozemku, potažmo členové spolku (skrze hlasování a stanovy) nebo nepřímo zákazníci majitele (skrze svoji kupní sílu).
Jak byste řešili rozdělování kmitočtového spektra?
Kmitočty jsou něco jako pozemky. Stát by je na začátku privatizoval a dál by se s nimi normálně obchodovalo. Kdyby někdo vysílal na frekvenci, ke které nemá práva, bylo by to stejné, jako kdyby lezl na cizí pozemek.
Jo a jinak mi ještě nikdo nevysvětlil, kdo ty smlouvy bude vymáhat. Soukromá policie.
Soukromá policie by měla pravomoc jen nad těmi, kdo by se dobrovolně smlouvou/členstvím zavázali, že ji budou poslouchat. Jinak by tu byla normální státní policie, která by řešila trestné činy nebo porušení smluv + normální státní soudy.
Ale jak se stanoví postihy, abych si nevymyslel, že za malicherné porušení chci miliardu?
To klidně může, ale uzavřít takovou smlouvu by bylo značně rizikové, takže by ji lidé odmítali. Což znamená méně zákazníků a méně zisků a zároveň podnikatel ví, že na nikom tu miliardu stejně nevymůže (když ji jeho zákazník nemá), takže přínosy chybí, zatímco nižší až nulové zisky by jasně pocítil.
Myslím, že takový model je reálný a fungoval by, jen mi to nepřijde až tak super – spíš zbytečně komplikované a pro většinu lidí špatně stravitelné/pochopitelné – asi bych v tom žít nechtěl1 a třeba u těch kmitočtů mi přijde lepší, když stát (potažmo lid) tyto „pozemky“ neprodá, ale bude je jen pronajímat.
Tenhle model se dá rozumně aproximovat minimálním (i když ne takhle extrémně) svobodným státem.
[1] jako ve smyslu vyloženě chtít – vyrovnat a smířit bych se s tím asi v pohodě dokázal
V úplně minimálním státě by neexistovalo společné vlastnictví, vše by bylo soukromé (z pohledu státu) a neexistovaly by externality.jsem pochopil jako že to je situace kdy není vůbec žádný stát, ne, že státní soudy a policie je furt.
To už by pak byla anarchie a žádný stát by neexistoval.
V libertariánském státě by bylo nemorální, aby stát někomu zakazoval, koho na svůj pozemek pustí, a stát by imigraci nijak neřešil.To je celkem desive, ze se ti klicove moralni zasady meni podle toho, jake statni zrizeni je zrovna u moci. Jestli takhle uvazuji vsichni politici, tak uz mi dava smysl ten bordel. "No, my jsme sice rikali ze jsme pacifisti, ale pri soucasnych okolnostech je lepsi pachat genocidu." Volebni sliby 2.0
Jeden z nejhloupějších argumentů tady (po osobních útocích na kyknose).
Viz #138.
A nepovažuji to za ustoupení z morálních zásad, jde jen o to, že některé věci dávají smysl společně (ideologie jako soubor hodnot a myšlenek), zatímco jednotlivě vytržené z kontextu takový smysl nedávají a můžou být i kontraproduktivní. K ideálu bychom se měli přibližovat, ale není problém v některých oblastech zachovat aktuální stav a změnu provést později, až to bude dávat smysl – jak jsem psal: nejdřív svobodný mezinárodní obchod, mírovou zahraniční politiku a minimalizaci vnitřního přerozdělování… a pak se můžeme bavit o dalších věcech. Mj. se tím vyhneš situacím, které správně neměly vůbec nastat.
Podobné je to třeba s drogami. I když je nesnáším a těmi lidmi víceméně pohrdám, je to každého věc, legální by měl být i heroin a další tvrdé drogy. Není problém, že někdo fetuje, problém je, když škodí druhým – a za to by měl být potrestán bez ohledu na to, jestli fetoval nebo ne → není tedy třeba trestat fetování. Ovšem na druhou stranu: pokud legalizuje jen jedna země a ostatní ne, hrozí, že se z ní stane feťácké doupě a policie a soudy nebudou stíhat.1 Další věc je, že v první fázi by to byl pro společnost docela šok a hodně lidí by to nemuselo zvládnout. Takže je důležité správné načasování.2
[1] jinak tohle by šlo možná vyřešit tak, že by zde drogy nesměli kupovat/užívat cizinci, v jejichž zemi je to nelegální – zatímco místní by v tomhle mohli být zcela svobodní, stejně jako cizinci ze zemí, kde se fetovat může
[2] např. udělat to v době, kdy je vysoká nezaměstnanost, by nebylo zrovna moudré
A nepovažuji to za ustoupení z morálních zásad, jde jen o to, že některé věci dávají smysl společně (ideologie jako soubor hodnot a myšlenek), zatímco jednotlivě vytržené z kontextu takový smysl nedávají a můžou být i kontraproduktivní. K ideálu bychom se měli přibližovat, ale není problém v některých oblastech zachovat aktuální stav a změnu provést později, až to bude dávat smysl – jak jsem psal: nejdřív svobodný mezinárodní obchod, mírovou zahraniční politiku a minimalizaci vnitřního přerozdělování… a pak se můžeme bavit o dalších věcech. Mj. se tím vyhneš situacím, které správně neměly vůbec nastat.Me to pripada jako socialni inzenyrstvi. Ja myslim, ze svoboda je neco, co by mel clovek automaticky mit a omezit to jenom dobrovolnou dohodou. A pres to proste nejede vlak. A ty tady resis veci jako ze by pro tebe v soucasne dobe nebylo vyhodne prestat omezovat neci svobodu. To je z meho pohledu naprosto irelevantni. Nevim co to mas za ideologii, ze pred udelenim svobody potrebujes splnit 50 dalsich podminek, ale libertarianstvi to rozhodne neni.
Ja myslim, ze svoboda je neco, co by mel clovek automaticky mit a omezit to jenom dobrovolnou dohodou. A pres to proste nejede vlak. A ty tady resis veci jako ze by pro tebe v soucasne dobe nebylo vyhodne prestat omezovat neci svobodu.
Proto nechci nutit místní obyvatele, aby povinně přispívali na nějaké přistěhovalce a aby přišli o svůj majetek (jehož část je v současnosti spravovaná kolektivně státem – ovšem stát není majitelem, ale pouze správcem majetku, který fakticky patří občanům).
Tak si to přelož: „Proto nechci nutit místní obyvatele…“ → „Proto je nemorální, aby stát nutil místní obyvatele…“
Řekl bych, že kdybys koupil pozemky někde u hranic a udržel na nich přistěhovalce, dal jim jídlo, střechu nad hlavou a zaměstnal bys je na tom svém pozemku – prostě tak, aby nikoho kolem neobtěžovali – že policie nepřijede a nebude je vyhánět za hranice státu. Sice to nebude úplně legální, ale pokud bys prokázal, že je to životaschopný model a nikoho tím nepoškozuješ, šlo by to.
Tak a teď se, sluníčkáři, ukažte, jestli jste takoví hrdinové a jste ochotní riskovat vlastní peníze a vlastní selhání, nebo jestli jste jen křiklouni, kteří chtějí krást a rozdávat z cizího.
To bych tak úplně netvrdil… Nicméně pokud to někdo myslí vážně, může se zkusit1 domluvit s vládou předem a nechat si ten plán posvětit.
Ovšem příčina bude spíš v něčem jiném – ti lidé nechtějí pomáhat a nechtějí dávat svoje peníze – jen chtějí k pomoci donutit druhé.
[1] i kdyby ten pokus nevyšel, tak je dobré takový experiment udělat a zjistit, jak se vlastně věci mají
To bych tak úplně netvrdil… Nicméně pokud to někdo myslí vážně, může se zkusit1 domluvit s vládou předem a nechat si ten plán posvětit.Nenech se vysmát. Domluvit se můžu s Vláďou, ne s vládou, proč by měli zrovna pro mě a pro můj záměr něco dělat, to bych musel mít hodně co jim nabídnout.
Ovšem příčina bude spíš v něčem jiném – ti lidé nechtějí pomáhat a nechtějí dávat svoje peníze – jen chtějí k pomoci donutit druhé.Troufám si jít ještě o krok dál. Ti lidé se podle mě většinou chtějí především cítit dobře a sami sebe obdivovat pro svou morální úroveň. Měl jsem tu čest s některými komunikovat a bývají velmi nekompromisní až agresivní a tolerance z nich rozhodně nevyzařuje. Samozřejmě je tu trochu problém definice kruhem, protože člověka, který by byl pro přijímání i kdyby většího množství uprchlíků a přitom by se nechoval jako idiot, bych za sluníčkáře nepovažoval.
to bych musel mít hodně co jim nabídnout.
Vláda má problémy s EU, která nám chce nějaké ty přistěhovalce povinně nacpat, a zároveň si to vláda nechce rozházet u svých voličů, kteří samozřejmě žádné přistěhovalce nechtějí. Tímhle bys problém vyřešil, protože ČR by je jako přijala, ale zároveň by byli spokojení voliči, protože by se to neplatilo ze státních, potažmo jejich, peněz. A vše by bylo zalité sluncem.
nechce rozházet u svých voličů, kteří samozřejmě žádné přistěhovalce nechtějívs.
zároveň by byli spokojení voliči, protože by se to neplatilo ze státníchTak je tu vubec nechteji nebo je jenom nechteji platit?
Ti lidé se podle mě většinou chtějí především cítit dobře a sami sebe obdivovat pro svou morální úroveň.Na tom je co přesně špatně? Mají nějaké hodnoty, v rámci nich konají a chtějí se cítit dobře. Ty se asi také chceš cítit dobře v rámci svých hodnot, ne? Někdo vyniká vyšší empatií, někdo zase vidí svět jako soustavu matematických rovnic o pár neznámých…
Měl jsem tu čest s některými komunikovat a bývají velmi nekompromisní až agresivní a tolerance z nich rozhodně nevyzařuje.Agresivní a nekompromisní jsou často obě strany sporu. A není každý Gándhí, aby pokorně snášel agresivitu protistrany. Ostatně – proč máš pocit, že kompromisní by měli být oni a ne ty? Nebo ty jsi k nějakému kompromisu dospěl? Proč podle tebe není slučitelné být ochoten přijímat uprchlíky z cizích zemí a zároveň být schopen stát pevně za svými názory? Máš pocit, že nikdo z těch, kteří chtějí přijímat uprchlíky, si neuvědomují, že je to výzva, která bude stát nějaké peníze, úsilí, čas, že mezi uprchlíky se opravdu může skrývat i nějaké procento nežádoucích lidí? Proč má třeba někdo pocit, že na to padnou jen jeho peníze? Ti, kteří uprchlíky chtějí přijímat, snad daně neplatí stejně tak? A naopak, určitě se velká část lidí, kteří uprchlíky odmítají (ze strachu o bezpečí, práci, důchod, čistotu rasy, z freudovské představy velkého černého penisu ve vagině vlastní nebo i cizí ženy nebo dcery…), najde mezi nejnižšími vrstvami, které stejně na daních (z příjmu) skoro nic neodvedou, protože sleva na poplatníka…
Na tom je co přesně špatně?Špatně ne, jen v rozporu s tím, jak se dotyční snaží sami sebe prezentovat. Někdy se tomu říká pokrytectví.
Agresivní a nekompromisní jsou často obě strany sporu.Nevidím na tom nic překvapivého, na obou koncích spektra vidím úplně stejný druh mamlasů, jenom se přilepili na různé populární vyhraněné názorové proudy.
Představ si, že máš restauraci a vyhlásíš akci „sněz kolik můžeš (za jednu cenu)“. Potom tam pustíš jen lidi, kteří zaplatili vstupné, a zakážeš jim odnášet si jídlo domů. A nebo tam jindy máš klasicky „zaplať tolik, kolik jsi snědl“ a pak tam pustíš kohokoli, žádné vstupné nevybíráš a jídlo si klidně odnášet mohou.
Třeba to, že v jednom případě existuje společné bohatství a společná pokladna a stát má morální povinnost být dobrým hospodářem – ten majetek mu nepatří, pouze ho spravuje občanům – a je nemorální tenhle jejich majetek zpronevěřit a přihrát ho někomu cizímu.
Zatímco v druhém společný majetek není, vše je soukromé, externality nejsou a každý majitel pozemku si může rozhodnout sám, koho tam pustí.
Ve vasi filozofii je extremne dulezite, ze kazdy pozemek, vcetne me zahradky, je ve skutecnosti pozemek vlastneny statem a na nem si vlastnik (stat) smi zakazovat pohyb, jak jen chce, misto aby se nekdo ptal skutecneho majitele, tj. mne. [1]A změnilo by se něco, kdyby stát řekl, že na soukromých pozemcích může být, kdo chce, ale na veřejných (=jeho) ne? Pak bys sice mohl mít uprchlíky legálně na zahradě, ale nemohli by se efektivně dostat mimo blok domů/pozemků, takže by to stejně bylo k ničemu.
Předně mi přijde naprosto neetické, že půda může být předmětem vlastnictví, a to navíc dědičného. To je mnohem větší svinstvo než třeba kopírovací monopol. Vlastnictví je právo určitým způsobem omezit svobody druhých. Vlastnictví plodů vlastní práce je spravedlivé. Dědičné vlastnictví přírodních zdrojů či půdy, které pak závažným způsobem zasahuje do svobod druhých (například svobody pohybu), je nemorální.Takže si polož otázku takhle: proč by měl mít někdo povinnost na svůj pozemek pouštět někoho, koho tam nechce?
Sice je pravda, že půda je, stejně jako třeba již zmíněné frekvenční pásmo, omezeným přírodním zdrojem. Na rozdíl od frekvencí je ale veřejnost historicky tak nějak zvyklá na to, že půdu lze vlastnit a navíc u půdy (zatím?) nepociťujeme nedostatek, takže proti soukromému vlastnictví půdy nikdo neprotestuje a naopak, změna by asi byla těžko průchodná.
Na druhou stranu, kam až může soukromé vlastnictví pozemků zajít, jsem na vlastní kůži zažil ve Švédsku, když jsem se chtěl projít kolem jezera a zjistil jsem, že dobrá polovina břehu je vlastněná různými rodinami, takže bych musel jezero obcházet v dost velké vzdálenosti a většinu času bych na něj ani neviděl. Něco takového u nás naštěstí ještě běžné není.
Slusne by bylo domluvit si s vlastniky pozemku pristup k onomu jezeruJo, jasně, je tam na odpoledne a bude se domlouvat s vlastníky 100 pozemků jestli tam může projít.
vlastnit a navíc u půdy (zatím?) nepociťujeme nedostatek
Já tedy u půdy nedostatek pociťuji, ale to je způsobené hlavně státní regulací, kdy stát určuje, co smí vlastník se svým pozemkem dělat.
Oplocené soukromé lesy, rybníky s cedulkama zákazu vstupu a kamerama to jsem taky poprvé viďel u našich rakouských sousedů.Kez bychom se toho dockali i u nas. Pryc s houbari.
kam chodí chytat ryby nebo těžit dřevo ani nemá cenu. I kdyby chtěli prostě nemají kam.V cem je problem? Mohou uzavrit smlouvu s nekym, kdo dany pozemek vlastni. Take si mohou koupit vlastni les a rybnik.
V cem je problem? Mohou uzavrit smlouvu s nekym, kdo dany pozemek vlastni. Take si mohou koupit vlastni les a rybnik.Ok ale oplocovat to? S tim rybníkem nevím, ten je daleko u Vídně, ale ten les je tady kousek za Schratenbergem. Údajně to vlastní nějaký místní podnikatelský šašek, chová tam pár divočáků a pak to chodí s kamarádama střílet. Vše do soukromé oplocenky. Dle mého názoru jsou ti Rakušáci nemocní.
Přístup po splnění nějakých základních pravidel není odepřen nikomu.Uz vidim jak to vysvetlujes ostraze treba takoveho objektu v prokopskem udoli :)
Přístup po splnění nějakých základních pravidel není odepřen nikomu.No já nevím, zkoumal jsem třeba ty Brdy a legálně se musí někam napsat a udat důvod (což jsem nezkoušel, ale tuším, jak by to dopadlo). A když jsme jeli přes slovenský Černobyl (48.567N, 17.217E → 48.524N, 17.268E), tak to sice nevypadalo oploceně, ale podle cedulí kdo šlápne mimo silnici nebo pojede po silnici mimo vyhrazený čas, tak mu to nejdřív utrhne nohu a pak ho sebere slovenská armáda.
kdo šlápne mimo silnici nebo pojede po silnici mimo vyhrazený čas, tak mu to nejdřív utrhne nohu a pak ho sebere slovenská armáda.Jinak v tomhle máš recht. Za oplocenku bych nelezl. Ani do obvodu pokud jsou závory dole.
Tábořil jsem všude možně po lesích v ČR a pokutu jsme nedostali nikde.
Zkušenosti mám z turisťáku, dlouhodobě jsme jezdili s dětmi pod převisy nebo přespávali různě po lesích.
Úplně extremní případ je Britský venkov.Taky jsem si vzpomněl na své pobyty v Anglii. Pro našince děs a hrůza, vůbec nikam se nedostaneš.
Snad jediná omluva pro Anglii je, že to tam tak bylo vždyckyJá mám takový pocit, že vždycky ne, ne?
Musi byt clovek zmagoreny libertarian, aby mohl uznavat svobodu pohybu?Takže ti jde o zrušení jakýchkoli hraničních, vízových a pobytových buzerací? OK, přijímám.
Nějaký strašně divný argument s Eurama od Grunta, který jsem prostě nebyl schopen pochopit, i když jsem to vlákno poctivě četl.Neívm o čem to mluvíš. Já to beru z pohledu historie. Protože ta se neustále opakuje. Klidně se na to podívej je to docela dobré:
Podle mého je jediným argumentem pro ta solidarita (skutečná solidarita, dobrovolná nezištná pomoc bližnímu). Všechno ostatní je jen falešná racionalizace.
To je hloupy nazor vzhledem k aktualnimu stavu vedeckeho poznani.
A ty jsi oteplovací vědec, že můžeš postoj profesora Pružinského šmahem odsoudit? Já o tom nevím skoro nic a nastudoval jsem o tom tak málo, že si žádné soudy netroufnu vynášet. Ideologie v tom bude, ale na obou stranách.
No já nevím, chlapci, profesor Pružinskij má nějaké čestné doktoráty. To měl ovšem i Václav Láhev. Ten byl ověšen doktoráty z univerzit také nadmíru. Skóre Pružinskij : Láhev přesně neznám, ale vím, že Václav Láhev je čestný doktor práv, filozofie, historických věd, dramatického umění a bůhví čeho ještě. V reálném životě byl Václav Havel profesor koulení sudů, popíjení lahváčů, hulení startek a chrchlání z prohulených plic. Nejčestnější doktoráty získal z rektálního alpinismu a za lezení do americké prdele. V tom byl nepřekonatelný, v tom už ho stěží může někdo dostihnout.
U libertariánů o tom ale není shoda, navíc i ti, co jsou pro, můžou být pro až v budoucnosti, kdy se nejdřív vyřeší spousta jiných věcí (v důsledku čehož nebude přistěhovalectví problém, protože nebude hrozit, že by bylo tak masové nebo že by na něj někdo musel nedobrovolně doplácet). A co se týče třeba Svobodných, tam najdeš i vyloženě opačné názory, než má Martin.
s tzv. neomarxisty, kteří, jak se zdá, do jisté míry obsadili důležité pozice ve vedení EUberu te a Tvych nazoru si vazim, ale v tomhle pripade jsem si skoro 100% jisty, ze nedokazes uvest jedine jmeno nejakeho neomarxisty, ktery zastava v EU nejakou vyznamnou pozici. Co se tyce Orbana, tak pak si nejsem jisty, jestli je souhlas s tim cio rika na miste. Pri jednani tento tyden v Berline pronesl tu hruzostrasnou vetu: neexistuje pravni narok na lepsi zivot. Ta veta svedci bohuzel o tom, jak daleko se 'vychod Evropy' a lide tam zijici vzdalili od evropske civilizace. A pochybuji, ze my jsem lepsi nez Madari.
Nejen 60. ale i 70. a 80. léta. BTW: Doporučuji film Baader Meinhof Complex a minisérii Carlos (ale pozor, je to natočené tak, že se po shlédnutí chceš stát levicovým extrémistou :-) alespoň na chvíli).
dávné naivní a utopické cíle.Aj osvietenské predstavy boli "naivné a utopické"- a predsa, reformy uskutočnené pod vplyvom tých utopických predstáv nakoniec viedli k všeobecnému pokroku i napriek tomu, že sa nepodarilo dosiahnuť ten zamýšľaný ideálny stav spoločnosti, a ešte vždy je v nedohľadne. 60. roky boli možno naivné, ale mnoho ľudí bolo úprimne nadšených myšlienkami, ktoré sa medzitým vyprázdnili zo slov a ostali z nich len účelové frázy o tolerancii, vzájomnej solidarite, pomoci a pod. Aj preto mali utečenci z Československa dvere na Západ otvorené - pokus o ľudskú tvár socializmu získal vo svete sklamanom z individualistického konzumného bezcitného kapitalizmu a z toho, na čo s zvrhol socializmus sovietskeho typu, veľký ohlas. Neboli to pravicoví liberáli, ktorí by si pokladali za morálnu povinnosť ich podržať, ale tí ľavicoví utopickí socialisti. 68. zanechal hlbokú stopu v tých, čo v tej atmosfére rástli a dospievali. Síce už nie sú naivní... ale práve v tejto generácii je veľa nekonformných a vnútorne slobodných ľudí, bez nich by nemal kto toho slobodného ducha odovzdať ďalej.
vymykající se veškerému zdravému rozumuKdyž už jsme u toho, jak byste označili právě prohýbající celostátní paniku?
Takzvaná sluníčka jsou schopna úplně klidně zničit vlastní zemi a škodit vlastním lidem jen pro ten dobrý pocitCo je to "vlastni zem"? Proc je vase? Kdo jsou "vlastni lidi"? Jsou "vlastni lidi" vic nez ostatni lidi? (Pravdepodobne znam pudove a evolucni duvody, proc pouzivate takove vyrazy, ale dost by me zajimalo, jestli pro ne mate vymyslene nejake logicke opodstatneni.)
Hans protoze veri svym slunickovym bludum o tom, jak na sebe budem vsichni hodni a kdyz neco budem potrebovat, tak na to uzavrem svobodne smlouvu.Ja jsem nikdy nerek, ze na sebe budem vsichni hodni.
Chranit jak a pred cim?Nad tím teď nechci polemizovat ber to jako hypotetickou otázku.
nemyslim si, ze to dotycneho opravnuje omezovat neci svobodu, dokud ten nekdo neprojevi svoje "zle umysly".To je hrozně krásná idea, kterou rád sdílím, ovšem v reálném světě bych jistě dopadl jako Don Quijote.
nemyslim si, ze to dotycneho opravnuje omezovat neci svobodu
1) Pokud jde o přistěhovalce: žádná jeho práva neomezuješ, protože on nikdy právo vstupu na dané území neměl – tím, že ho tam nepustíš, mu nic nebereš.
2) Pokud jde o místního občana, který si chtěl přivézt přistěhovalce: nesmí v důsledku toho docházet k omezování práv jiných občanů, nesmí docházet k negativním externalitám – pokud tohle zajistíš, tak ano, můžeš si na svůj pozemek přivést, kolik přistěhovalců chceš, a bylo by nemorální, aby ti v tom stát bránil. Protože ty předpoklady ale v současnosti zajištěné nejsou, nemůžeš bez souhlasu ostatních občanů do země ty cizince tahat.
Osobně za vlastní lidi považuju ty, se kterými umím žít. Někteří lidé jsou mi bližší, někteří vzdálenější, což je u člověka vcelku normální a běžný jev. To není národnostní určení, ale společný jazyk (domluvím se obstojně pouze s česky, slovensky a anglicky mluvícími) svoji roli samozřejmě hraje.To dava smysl. V dobe, kdy jsem se dostal k internetu a zacal komunikovat s lidmi z ruznych koncin sveta, jsem si uvedomil, ze to jak se s lidmi snesu nema skoro nic spolecneho s mistem odkud pochazeji. A pisu skoro, protoze civilizovanost zeme samozrejme ma vliv na pravdepodobnost vyskytu kompatibilniho jedince, ale rozhodne to neni neco podminujiciho. Videl jsem konciny, ktere civilizovane rozhodne nejsou, ale mistni lidi byli vic kompatibilni, nez nekteri ktere potkavam v civilizovanych mestech. Jsem asi v prekerni situaci, kdyz ti, co bych mohl povazovat za "vlastni lidi" jsou roztrouseni ruzne po planete. A nedava nam pak vubec zadny smysl, ze kazdy musime v zivote interagovat s uplne jinou "spolecnosti". Kazdopadne, pokud jde jenom o to "snest se vedle sebe", staci mi aby me nikdo fyzicky nenapadal a nevloupaval se mi domu. Tohle proste vetsina lidi na planete je schopna splnit. Bylo by mozna hezke zit ve "vesnicce" plne lidi s podobnymi nazory na vsecko jako mam ja, ale nemyslim ze me to opravnuje k omezovani svobody pohybu. Mozna taky oproti ostatnim nemam tolik co ztratit, protoze jsem zvykly na to, ze se spostou lidi, ktere potkavam v oblasti kde ziju, se necitim prilis nazorove ani kulturne kompatibilni, nemame si co rict (a pokud ano, tak to casto neni hezke), ale proste se vedle sebe nejak sneseme. Jsem zvykly, ze se obcas, zvlaste v nocnich hodinach, musim snest i s ozralymi jedinci, co fyzickou konfrontaci primo vyhledavaji. Staci se jim vyhnout, vetsinou jsou tak hodni, ze na svoji pritomnost v inkriminovane ulici upozorni, zpravidla slovy "baniiiiiiiiiiiiiiiiiiiik!"
To dava smysl. V dobe, kdy jsem se dostal k internetu a zacal komunikovat s lidmi z ruznych koncin sveta, jsem si uvedomil, ze to jak se s lidmi snesu nema skoro nic spolecneho s mistem odkud pochazeji.Přesně tak.
A pisu skoro, protoze civilizovanost zeme samozrejme ma vliv na pravdepodobnost vyskytu kompatibilniho jedince, ale rozhodne to neni neco podminujiciho.Civilizovanost je jedna věc, komunikace je věc druhá. Na světě je spousta lidí, se kterými bych si měl co říct, ale asi nebudeme mít tu trpělivost komunikovat přes jazykovou bariéru. Zvlášť při způsobu života jaký je ten náš.
Jsem asi v prekerni situaci, kdyz ti, co bych mohl povazovat za "vlastni lidi" jsou roztrouseni ruzne po planete.Přesně tak. Navíc u některých lidí ta „kompatibilita“ nemusí záležet jenom na vlastnostech, ale taky na tom za jakých okolností se s nimi člověk seznámil a dál potkával. Teď se dost bavím postupným náhodným seznamováním s lidmy ze sousedství v novém bydlení. Máme psa, tak to jde rychle. Někdo se ho bojí, někdo si ho všimne a baví se se mnou, někdo se baví se psem a mě nadává, když zajišťuju základní bezpečnost a poslušnost psa.
Kazdopadne, pokud jde jenom o to "snest se vedle sebe", staci mi aby me nikdo fyzicky nenapadal a nevloupaval se mi domu. Tohle proste vetsina lidi na planete je schopna splnit.Většina lidí sice ano, ale to znamená jen to, že tě napadá pouze menšina lidí. A u lidí, kteří přišli „odnikud“ a nemají, co ztratit, je ta šance samozřejmě mnohem vyšší než u lidí, kteří jsou zakořenění a lid si to s nimi může vyřídit přes policii a soudy nebo i přímo. Jiná věc je držet si kolem sebe skupiny lidí, kteří počítají s tím, že si prostě vezmou, co chtějí. Že jsou ti lidé nějak statisticky vyčleněni etnicky je jen nepříjemná okolnost.
Mimochodem - vlastní zem je ta, kde se vaši předci nadřeli, aby byla alespoň taková jaká je teď(v našem případě relativně slušné místo k žití) a mnohé z nich to stálo život.No, tak podle tohoto by mela byt moje vlastni zem pulka evropy. A presto mam obcanstvi garantovane prave a jen zde. Nehlede na to, ja nesoudim lidi podle toho, co udelali jejich predci ale podle jejich vlastnich cinu, a doufam, ze tak i ostatni pristupuji ke mne. Neco vam prozradim, muj pradeda bojoval v radach Wermachtu. Mel bych podle vas okamzite ztratit vsechna sva prava?
Z vás ten zlatavý svit a pokrytectví přímo sálá - cítíte se neuvěřitelně povýšeně a mesiášsky. Díky tomu pohrdáte ostatními. Nechci s vámi mít nic společného.Nevim, z ceho muzete usuzovat jak se citim. Mam pocit, ze trpite potrebou okamzite si zaskatulkovat kohokoli, kdo naznaci ze ma jiny nazor, coz je asi to, na co si nad vami stezoval pavlix.
Neco vam prozradim, muj pradeda bojoval v radach Wermachtu.Rozhodně. Minimálně za neúspěšné pokusy o likvidaci vůdce. Ale hlavně byses měl stydět za tu pramáti, co ukradla to jabko. :D
podporuji drobné zemědělce na farmářských trzíchaj ja, ale poľských, naši už prestali na trhu predávať domáce paradajky, neoplatí sa im to
Dal by se vysvětlit pojem, co je to ten "korporátní fašismus" ?http://www.populivox.sk/?page=clanok&id=1517 stručne alebo sa treba opýtať zakladateľa Mussoliniho
To má být nějaký žertík, že „Evropa“ chystá ofenzívu do Sýrie? Evropa má problémy sama se sebou s vnitřní invazí Talibanců a bundeswehrmacht o síle cca 200k vojáků se bude muset co nevidět ohánět doma. Nic jako „Evropa“ ve vojenském smyslu neexistuje, jsou to jen malé expediční sbory pro posluhování v amerických agresivních výbojích. Ty expediční sbory mohou zasáhnout pouze na příkaz nejvyššího velitele z Fashingtonu.
To je článek jak stehno. I kdyby k tomu dal svolení nejvyšší Fuhrer v Pentagonu, že jako už můžou svrhnout toho Asada, tak se to „Evropě“ stejně nemůže podařit. Pozdě bycha honiti, to Írán ani RF nedopustí. Článek je nezajímavá ptákovina.
No EU by mohla zasponzorovat turky a zridit par treningovych kempu IS treba na uzemi recka , aby to nemeli daleko :d . Obecne nechapu proc toho asada hned nevybombarduji vcetne kurdu , je to stejna pakaz . Pak tam IS usporada demokraticke volby a problem bude prakticky vyresen ...
Úplně nejpitomější, zemanovský argument odpůrců volných hranic je: "Tak si je vemte domů!" Kde jsou libertariáni, aby nahlas řekli svoje "O tom nerozhoduješ, kde oni si tady dohodnou bydlení!"?Já to vnímám tak, že svobody náleží občanům země a pouze za určených podmínek i neobčanům. Přijde mi to tak jako dostatečně liberální kompromis. Je to stejné jako volný pohyb osob v Schengenu - platí jen pro ty, co jsou v něm legálně.
Já to vnímám tak, že svobody náleží občanům země a pouze za určených podmínek i neobčanům.Aha, tak takhle si tehdy amici opodstatnili vlastnictvi africkych otroku.
Aha, tak takhle si tehdy amici opodstatnili vlastnictvi africkych otroku.Kteri se dobrovolne do Ameriky sami cpali. Gratuluji, vzdycky, kdyz si myslim, ze mne libertariani nedokazou svoji dutosti prekvapit, nektery z nich to dokaze.
Nechapu, co se snazis rictZe srovnavat situaci, kdy si nekdo zakoupi a doveze lidi z jineho kontinentu se situaci, kdy se k nam vali nezvani "hoste", kteri tu jeste poradne nejsou a uz si diktuji, co smim a musim je znak alternativni inteligence.
Nechapu, co jsi udelal jinak, ze mas na neco pravo, zatimco oni ne.Narodil jsem se tu? Pracuju tu? Vychovavam tu deti? Platim tu dane? Je to porad jeste malo? Rvu snad, ze mi Nemci/Saudove/Americani/Japonci (a ja nevim kdo vsechno jeste) neco MUSI? Nemusi. Stejne jako ja.
Bohuzel, lidsky mozek je pro takove uvazovani evoluci uzpusobeny, takze nema problem vztekat se ze je rohlik o korunu drazsi, zatimco umiraji miliony lidiJiste. Pokud se trapis veskerymi problemy sveta, jses na nejlepsi ceste do blazince. Nebo pokrytec.
napr. nacisti nemeli problem presvedcit sve svedomi o tom, ze zidi nejsou lidi.O je... argumentace zidem... to znamena jedine. Zadne argumenty krome citoveho vydirani nemas.
Ze srovnavat situaci, kdy si nekdo zakoupi a doveze lidi z jineho kontinentu se situaciJa jsem ty situace nesrovnaval, ja jsem poukazal na to, ze doliho argumentem lze opodstatnit vsemozne zverstvo.
se k nam vali nezvani "hoste", kteri tu jeste poradne nejsou a uz si diktuji, co smim a musim je znak alternativni inteligence.Nevim o tom, ze by ti ti uprchlici diktovali co smis a musis a pokud by to nektery delal, kdo te nuti prikazy kohokoli plnit?
Pracuju tu? Vychovavam tu deti? Platim tu dane? Je to porad jeste malo?Ale to oni nemuzou, protoze je nenechas.
Narodil jsem se tu?A co jsi *udelal* jinak nez ten uprchlik? Ty sis vybral, ze se chces narodit tady?
Rvu snad, ze mi Nemci/Saudove/Americani/Japonci (a ja nevim kdo vsechno jeste) neco MUSI? Nemusi. Stejne jako ja.No ja nevim, ja mel pocit ze se nebavime o tom, ze bys neco musel delat, jenom ze nemas omezovat svobodu pohybu. A nevim jak souvisi moralnost nejakeho jednani s tim, jestli tak jednaji lide nejake jine narodnosti.
O je... argumentace zidem... to znamena jedine. Zadne argumenty krome citoveho vydirani nemas.To ty se misto fakticke podstaty toho argumentu zabyvas tim, ze je zrovna o zidech. Nikoho snad citove nevydiram tim, ze urcitou vlastnost mozku podlozim dobre znamym prikladem z historie.
Ja jsem ty situace nesrovnaval, ja jsem poukazal na to, ze doliho argumentem lze opodstatnit vsemozne zverstvo.Aha, takze jen takova absolutne nesouvesijici moralitka.
Nevim o tom, ze by ti ti uprchlici diktovali co smis a musisNo prave... nevis.
Ty sis vybral, ze se chces narodit tady?Ne. Svet neni spravedlivy, smir se s tim.
se nebavime o tom, ze bys neco musel delat, jenom ze nemas omezovat svobodu pohybu.Nic takoveho jako bezpodminecna svoboda pohybu pro vsechny neexistuje a nikdy v poslednich staletich az tisiciletich neexistovala. Se stim smir...
To ty se misto fakticke podstaty toho argumentu...Ne, nezabyvam. Ono tam totiz nic takoveho neni. Je to klasicke diskusni kladivo pouzite kvuli neexistenci argumentu.
Takove tragicke preslapy Treti rise se stavaji maximalne 3x za 100 let. Z druheho preslapu tu mame ještě celkem bitelne a rekl bych jeste celkem fukncni řopíky. Blizi se doba, kdy je bude treba znovu oprasit, oskrabat z nich mech a predelat je na vz. 2016.
Nemci jsou dusledni, pilni a disciplinovani, nikdy nedelaji MALE ani drobne chyby.
Ono tam totiz nic takoveho neni.pochopitelne ze je. Zvlaste v kontextu dalsich zde uvedencyh nazoru, kde napr. Doli pise, ze pripadne uprchliky z Ukrajiny by si vzal treba i domu, zatim co ty druhe by nechal rozthat svym psem. To je naprosto stejne deleni na podlidi a nadlidi a pausalizovani, kde jedni jsou vzdycky dobri a druzi vzdy spatni, stejne jako to delali nacisti.
Ono tam totiz nic takoveho neni. Je to klasicke diskusni kladivo pouzite kvuli neexistenci argumentu.Ja jsem jenom poukazal, ze diky evoluci ma nas mozek schopnost prekvapive snadno potlacit jinak silnou empatii a uvedl jsem znamy priklad. Jsou i dalsi priklady, ruzne civilizace/kmeny si zotrocovaly jine kmeny, nebo za ruznych valek chovani nepratelskych armad/najezdniku k okupovanym civilistum. Vyhlazovani zidu je ale znamejsi, relativne nedavne a velice dobre zdokumentovane. Tak nechapu co mas s nejakym kladivem.
Ok, takze jestli to chapu spravne, tak na nejakou moralku se*es a staras se jenom o sebe.Hele, pokud se snazis usilovne ignorovat realitu, je to tvuj boj. To, co jsem napsal neni o moralce, to jsou normalni veci. Zkus vyrazit do libovolneho (nezhrouceneho) statu na svete bez dokladu (mimo tech, kde existuje nejaka dohoda o nepotrebnosti dokladu) a poreferuj jak jsi dopadl. Zkus se nakyblovat do libovolneho statu na svete a chtej po nich stejna prava jako maji domaci. Zaklepou si na celo.
Úplně nejpitomější, zemanovský argument odpůrců volných hranic je: "Tak si je vemte domů!" Kde jsou libertariáni, aby nahlas řekli svoje "O tom nerozhoduješ, kde oni si tady dohodnou bydlení!"?Dosud jsem si myslel, že je to typický libertariánský argument proti typicky socialistickému přístupu, kdy A rozhodne, že B pomůže C. Libertarián by čistě teoreticky měl dávat přednost dobrovolné solidaritě před přerozdělováním, ne?
pak vám přišlo lepší okrádat daňové poplatníky pomocí "optimalizací" daníJo, kdyz vam nekdo pohrozi, ze vas zavre kdyz mu nezaplatite, a vy mu nezaplatite, tak jste okradl ty co mu zaplatili. To dava smysl
jeste jednou si prectete co znamena prirozeny vyber a pak se tady omluvte za ty kraviny, co jste nakydal.Asi tak. Jenže to tihle lidé neradi dělají, protože by museli přestat používát ten naturalistický omyl k prosazování svého názoru...
Tiskni
Sdílej: