Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
Debilníček sklerotického linuxáka...
Před nedávnem jsem dostal nový služební počítač, se čtyřjádrem od AMD. Osadil jsem jej velmi čerstvou openSUSE 11.2 (kernel 2.6.31.5), nainstaloval aplikace a vše běželo jako po másle. Až na BOINC...
S programem BOINC, respektive s prací, kterou přijímal (v mém případě: rosetta@home, Einstein@home, lhc@home) jsem nikdy neměl problémy - vše se vždy na předchozím PC (dvojjádro AMD, openSUSE 10.3, kernel 2.6.22.19) spočetlo, jak mělo, a to i když jsem počítači dával kouř jak se patří (týdenní výpočty MKP a podobně). Nyní se ale začaly objevovat chyby ve výpočtech, které Einstein@home kvalifikoval jako Client Errors.
První problémy začaly s využíváním GPU pro výpočty BOINCu. Vzhledem k tomu, že BOINC není schopen používat pro výpočty GPU ATI s proprietárními ovladači (tehdy jsem měl Catalyst 9.11), nehodlal se mi nastartovat BOINC client, což vyřešilo explicitní vypnutí GPU v konfiguračním souboru (celý postup je zde). Pak se mi již podařilo BOINC bez problémů zprovoznit a začaly se objevovat ony Client Errors.
Vrcholem všeho byla chvíle, kdy jsem byl na víkend pryč a při pohledu na statistiky jsem viděl ve výsledcích pouze Client Error, a to asi u třiceti workunit. Po návratu do práce jsem zjistil, že došlo k pádu plasmy a kwin4 a ve chvíli, kdy jsem hnul s myší má Xka spadla. Po restartu vše naběhlo OK, jen se prostě čas od času objeví naprosto zbytečná Client Error.
Rozhodl jsem se tedy napsat do fóra Einstein@home, zda někdo nemá podobné problémy. (Celý thread je zde.) Po všech možných úvahách (chyba CPU, problémy s GPU a podobně) vše ukazuje na chybu jádra. tato chyba by se měla projevovat pouze ve chvílích, kdy větší počet aplikací, nežli je počet fyzických jader, chce využívat CPU na 100%.
Důvodem k tomuto podezření (symptomy chyby) je:
A nyní můj dotaz: je možné, aby chyba vznikala tímto mechanizmem? Oficiálně se tvrdí, že tato chyba byla odstraněna v jádře 2.6.27 (její příčinou je nastavení CONFIG_PREEMPT), nicméně, jak zjistili někteří diskutující, právě tato nastavení umožňuje chybovost workunit ovlivnit. A ještě jeden dotaz: máte někdo podobné zkušenosti s touto chybou, a to ať už v rámci BOINC nebo v rámci jiné aplikace?
Ok, vím, že jde vlastně o dotaz, ale jednak je úvod k němu docela dlouhý a jednak bych rád vyvolal širší diskuzi o této chybě, včetně toho, zda a jak ji hlásit.
Díky moc,
Pushkin
Tiskni
Sdílej:
void main(void) { while(1) { } }
Z toho, že jedna aplikace blbne, nota bene uzavřená binárka, a která místo rozumného vysvětlení vrátí akorát nic neříkající číselný kód, věštit, že je chyba v jádře, je opravdu odvážné.
Aha, autoři BOINC otevřeli. Tak to je jiná.
Zmiňovaný src/protocols/ProteinInterfaceDesign/read_patchdock.cc jste už prohlížel, že si myslíte, že je chyba v jádře? Je totiž dost možné, že mají v aplikaci chybu souběhu nebo zapomněli ošetřit nepřidělení paměti nebo cokoliv jiného, co může způsobit změněné chování jádra, které přesto je zcela v souladu s API/ABI.