Editor kódu Zed (Wikipedie) má nově v sobě integrovaný debugger. Podporuje Rust, C/C++, JavaScript, Go, Python a pomocí rozšíření i další programovací jazyky.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované GIFy.
Nejnovější X.Org X server 21.1.18 a Xwayland 24.1.8 řeší další bezpečnostní chybu.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 210. sraz, který proběhne 20. června od 18:00 v Red Hat Labu na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity na adrese Botanická 68A nebo také online.
Byla vydána nová verze 17 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.05.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Nově je implementováno standardizované simulační rozhraní ROS (Robot Operating System) 2.
Nejnovější X.Org X server 21.1.17 a Xwayland 24.1.7 řeší 6 bezpečnostních chyb: CVE-2025-49175, CVE-2025-49176, CVE-2025-49177, CVE-2025-49178, CVE-2025-49179 a CVE-2025-49180. Nils Emmerich je nalezl koncem března a dnes publikoval detaily.
Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.4 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovek v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.
UN Open Source Week 2025 probíhá tento týden v sídle Organizace spojených národů v New Yorku. Středeční a čtvrteční jednání bude možné sledovat na UN Web TV.
Byla vydána nová verze 2.50.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 98 vývojářů, z toho 35 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
Ano, uznávám, pomalu, ale jistě to na mém blogu vyhnívá... hlavně kvůli nedostatku času a nápadů, co si budeme povídat :-/ No a jelikož se většina mých zápisků v poslední době čím dál tím více odchylovala od zaměření ABC Linuxu, rozhodl jsem se založit tématicky volný blog Letters from Earth, na který jsem zároveň přesunul zápisky odsud za poslední půlrok.
FuxBlog budiž tedy nadále ryze technickým blogem se zaměřením na IT. Snad na něj budu mít čas...
Před nedávnem jsem dostal nový služební počítač, se čtyřjádrem od AMD. Osadil jsem jej velmi čerstvou openSUSE 11.2 (kernel 2.6.31.5), nainstaloval aplikace a vše běželo jako po másle. Až na BOINC...
S programem BOINC, respektive s prací, kterou přijímal (v mém případě: rosetta@home, Einstein@home, lhc@home) jsem nikdy neměl problémy - vše se vždy na předchozím PC (dvojjádro AMD, openSUSE 10.3, kernel 2.6.22.19) spočetlo, jak mělo, a to i když jsem počítači dával kouř jak se patří (týdenní výpočty MKP a podobně). Nyní se ale začaly objevovat chyby ve výpočtech, které Einstein@home kvalifikoval jako Client Errors.
První problémy začaly s využíváním GPU pro výpočty BOINCu. Vzhledem k tomu, že BOINC není schopen používat pro výpočty GPU ATI s proprietárními ovladači (tehdy jsem měl Catalyst 9.11), nehodlal se mi nastartovat BOINC client, což vyřešilo explicitní vypnutí GPU v konfiguračním souboru (celý postup je zde). Pak se mi již podařilo BOINC bez problémů zprovoznit a začaly se objevovat ony Client Errors.
Vrcholem všeho byla chvíle, kdy jsem byl na víkend pryč a při pohledu na statistiky jsem viděl ve výsledcích pouze Client Error, a to asi u třiceti workunit. Po návratu do práce jsem zjistil, že došlo k pádu plasmy a kwin4 a ve chvíli, kdy jsem hnul s myší má Xka spadla. Po restartu vše naběhlo OK, jen se prostě čas od času objeví naprosto zbytečná Client Error.
Rozhodl jsem se tedy napsat do fóra Einstein@home, zda někdo nemá podobné problémy. (Celý thread je zde.) Po všech možných úvahách (chyba CPU, problémy s GPU a podobně) vše ukazuje na chybu jádra. tato chyba by se měla projevovat pouze ve chvílích, kdy větší počet aplikací, nežli je počet fyzických jader, chce využívat CPU na 100%.
Důvodem k tomuto podezření (symptomy chyby) je:
A nyní můj dotaz: je možné, aby chyba vznikala tímto mechanizmem? Oficiálně se tvrdí, že tato chyba byla odstraněna v jádře 2.6.27 (její příčinou je nastavení CONFIG_PREEMPT), nicméně, jak zjistili někteří diskutující, právě tato nastavení umožňuje chybovost workunit ovlivnit. A ještě jeden dotaz: máte někdo podobné zkušenosti s touto chybou, a to ať už v rámci BOINC nebo v rámci jiné aplikace?
Ok, vím, že jde vlastně o dotaz, ale jednak je úvod k němu docela dlouhý a jednak bych rád vyvolal širší diskuzi o této chybě, včetně toho, zda a jak ji hlásit.
Díky moc,
Pushkin
Tiskni
Sdílej:
void main(void) { while(1) { } }
Z toho, že jedna aplikace blbne, nota bene uzavřená binárka, a která místo rozumného vysvětlení vrátí akorát nic neříkající číselný kód, věštit, že je chyba v jádře, je opravdu odvážné.
Aha, autoři BOINC otevřeli. Tak to je jiná.
Zmiňovaný src/protocols/ProteinInterfaceDesign/read_patchdock.cc jste už prohlížel, že si myslíte, že je chyba v jádře? Je totiž dost možné, že mají v aplikaci chybu souběhu nebo zapomněli ošetřit nepřidělení paměti nebo cokoliv jiného, co může způsobit změněné chování jádra, které přesto je zcela v souladu s API/ABI.