abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 12:11 | Humor

    Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 10:44 | IT novinky

    Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    dnes 09:55 | IT novinky

    Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 09:33 | IT novinky

    Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 08:11 | Nová verze

    Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:55 | Pozvánky

    Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových

    … více »
    Zdenek H. | Komentářů: 2
    včera 15:44 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 13:55 | Komunita

    Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (21%)
     (4%)
     (1%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 489 hlasů
     Komentářů: 19, poslední dnes 11:32
    Rozcestník

    Moje Gentoo (část 2) - Instalace

    6.10.2011 00:22 | Přečteno: 1961× | poslední úprava: 6.10.2011 00:24

    Minule jsem prozradil proč chci na tuto distribuci přejít. Dnes bych se chtěl zmínit jak moc se mi to podařilo.

    Na konci první části jsem jmenoval několik mýtů ohledně Gentoo, které můžete slyšet na každém rohu. Když je vyvrací skalní Gentooisti, někteří lidé (včetně mě) si řeknou. "No jo, oni už to používají léta, mají hromadu zkušeností, určitě jsou chytřejší než já, potom jim to přijde jednoduché". Proto bych tyto mýty rád objasnil jako nováček, který nainstaloval systém před dvěma týdny.


    Neexistence instalátoru => Neskutečně složitá instalace
    O existenci textového, nebo grafického instalátoru nevím. Moc mě ani nezajímal. Instalaci podle tohoto manuálu http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml troufnu si říct zvládne každý, kdo si dokáže z angličtiny přeložit pár odstavců jednoduchého textu. To v době online překladačů není až takový problém. Pokud chcete udělat "standardní" instalaci a moc vás to nezajímá, copy-paste příkazů bude s trochou štěstí úspěšné taky. Nechápu co je zde složitého, když kopírovat text zvládnou i mí rodiče.


    Několika-týdenní instalace systému
    Trošku jsem se nechal unést a uvedl přehnaně dlouhou dobu. Nicméně já jsem opravdu instaloval asi čtyři týdny. Ne, že by to bylo tak složité, nebo zdlouhavé, ale rozdělil jsem si instalaci do několika částí a dělal na tom jen když se mi chtělo. Nutno říct, že instalace základního systému určitě zabere více času než v případě user friendly distribucí. Stálo mě to zhruba dvě hodiny. Procesor si ale hrál mnohem déle než já.

    Zmínil bych jeden tip. Pro některé nic nového pod sluncem, ale pro ostatní by to mohlo být zajímavé. Protože instalace pár hodin zabere, bude se hodit prohlížeč s dokumentací a google pro případné hledání informací, je vhodné instalovat Gentoo ze svého současného systému. Ano opravdu je něco takového možné. Vůbec není potřeba vypalovat live CD, nebo rebootovat počítač. Tomuto způsobu se také říká "instalace v chrootu". Je to dokonce i jednoduché. Prostě otevřete emulátor terminálu a dál už s ním zacházíte jako byste měli bootlé Gentoo live CD, tedy budete normálně postupovat podle dokumentace. Pokud se něco nepodaří a už vás to přestává bavit, prostě to zavřete a pokračujete až zase budete chtít. Taky jste celou dobu na svém systému, který je vám pohodlný. To mi přijde jako obrovská výhoda.
    Stále si myslíte, že instalace Gentoo je tak složitá a nepříjemná ?


    Nutnost sestavit si vlastní jádro (šíleně složité)
    Jádro si můžete sestavit buďto pomocí nástroje genkernel, nebo menuconfig. Hodně lidí volí genkernel, protože ten se o vše postará za ně. Sice je to fajn, ale v případě že se to nepodaří, nebo bude něco chybět, asi nebude tak jednoduché a pohodlné to řešit. Proto bych doporučil ten druhý nástroj - menuconfig. To je takové to modré okénko, kde je hromada možností a člověk si musí vybrat co potřebuje. "Jsou vývojáři tak šílení když si myslí, že to může dokázat běžný smrtelník ?" říká si nejeden z nás. Ve skutečnosti jsem přidal jen dvě možnosti, které byly zmíněny v příručce. To zas takový problém není ne ? Následné sestavení jádra je asi nejdelší část instalace (ale pouze pro procesor, my se mezitím díváme na oblíbený seriál, protože nám kompilace jádra běží v okně na poslední ploše). Postupně bude potřeba do jádra přidat věci, které nás v průběhu základní instalace nezajímají. Nemějte obavu, že se jádro bude zase hodinu kompilovat. Překompilují se pouze změny, takže příště máme za dvě minutky hotovo.


    Délka instalace aplikací (kompilace)
    Ano, tohle tvrzení je opravdu pravdivé. Instalace větších aplikací může zabrat i několik hodin (příkladně libreoffice), to je prostě fakt se kterým nic dělat nemůžeme. V případě těchto aplikací existují jejich binární verze. Pokud office aktualizujete častěji než používáte, prostě sáhnete po binární verzi, kterou máte za dvě minutky. Instalace běžných balíků zabere řádově minuty. Je nutné si taky uvědomit jak často nové aplikace přidáváme. Když jsem před časem instaloval ArchLinux, první den jsem nainstaloval svou sadu aplikací a během následujícího roku jsem přidal jen pár balíčků. Délka kompilace tedy nemůže být takovou překážkou.


    USE flagy - Prokletí hledat a vypisovat flagy pro každou aplikaci
    USE flagy často nováčci považují za největší nevýhodu Gentoo. Podle mě je to jedna z největších výhod. USE flagy totiž upravují s jakými možnostmi se má balíček sestavit. Z toho nutně plyne, že ovlivňují závislosti. Když balík sestavím bez podpory Qt, není důvod aby mi ho do systému tahal. Nutnost je nějakým způsobem neustále řešit, už je omyl. Většinu aplikací jsem bez problému nainstaloval s přednastavenou sadou flagů a všechno funguje. Pouze jsem některým aplikacím přidával podporu fuse, jiným jazykové lokalizace a pro apache sadu modulů. Zkrátka to co se mi zrovna hodilo, ale v základu to není, protože to nejspíš tolik lidí nepoužívá.

    Je nevhodné zapisovat flagy přímo do řádky při instalaci. Museli byste je při každé úpravě daného balíčku vypisovat znova. Nebo si například nedovedu představit aktualizace systému. Proto se zapisují do /etc/portage/package.use. Tam uvedete název balíčku a za něj jeho sadu flagů. Právě jsem to dopočítal a mám tu 27 balíčků při plně funkčním systému na kterém mi běží grafické prostředí s nástroji pro přehrávání hudby a filmů, editaci textu, "vývoj sw", práci se soubory a k dalším věcem co se dají od desktopu očekávat. Dále tu mám LAMP server, SSH, Sambu a FTP server.


    Mé Gentoo jsem instaloval z dříve používaného ArchLinuxu. Ten jsem si samozřejmě dočasně nechal, takže pokud budu nespokojený, reboot a jsem zpátky. Abych měl na obou systémech aktuální data, na Gentoo jsem vytvořil adresář /mnt/arch, do kterého mountuji kořenový adresář Archu. Potom pomocí optionu bind mountuji pár důležitých adresářů z /mnt/arch/home/frostyx/ do složek v domovském adresáři na Gentoo. Stejným způsobem připojuji i /var/www. Většinu konfigů jsem zkopíroval, takže jsou systémy z pohledu uživatele téměř k nerozeznání. Zatím jsem se změnou spokojen a nenarazil jsem na téměř žádný problém. Chvíli trvalo než se mi podařilo rozchodit mountování disků a vzdálených úložišť v nautilusu, ale nakonec to vyřešila nějaká magie. Druhý problém jsem zatím nevyřešil. Nefunguje mi kontrola pravopisu v LibreOffice. Vyjma toho absolutně žádný problém.


    Následně se chystám přečíst manuál emerge a zjistit zda lze (případně jak) aktualizovat pouze opravné verze balíčků. Pokud to nepůjde, asi nebudu aktualizovat vůbec.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    mirec avatar 6.10.2011 07:37 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    K dĺžke kompilácie ... v Libreoffice nevidím až taký problém, jednoducho nainštalujem binárku a neriešim. Neviem ale pochopiť jednu vec - prečo sa tak dlho kompiluje chromium a medzitým kompiluje knižnice ako ffmpeg, poppler ... ktoré už dávno sú v systéme. Netušíte niekto ako donútiť chromium používať normálne systémové knižnice a nie všetko vlastné (nie sme predsa na windowse)?
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    6.10.2011 07:44 ip
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Nemas pri tej instalacii chromia nejake ine USE, kvoli ktorym sa musia rebuildnut zavislosti?
    Marián Kyral avatar 6.10.2011 10:15 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    K dĺžke kompilácie ... v Libreoffice nevidím až taký problém, jednoducho nainštalujem binárku a neriešim.
    U libreoffice-bin mi hodně chybí zakompilovaný flag "kde". Takže si LibreOffice raději kompiluji sám i přes dlouhou dobu kompilace. Z dalších dlouho se kompilujících balíků rostu z dev-libs/boost a webkit. Ten se mi dokonce kompiluje dvakrát, jednou net-libs/webkit-gtk a podruhé x11-libs/qt-webkit :-(
    Neviem ale pochopiť jednu vec - prečo sa tak dlho kompiluje chromium a medzitým kompiluje knižnice ako ffmpeg, poppler ... ktoré už dávno sú v systéme. Netušíte niekto ako donútiť chromium používať normálne systémové knižnice a nie všetko vlastné (nie sme predsa na windowse)?
    Pokud to neumožňuje přímo chromium, tak nijak. Jedině to zkusit nahlásit jako bug(wish), případně si to oddělit sám. Některé balíčky to tak mají, třeba firefox:
    www-client/firefox:system-sqlite - Use the system-wide dev-db/sqlite installation with secure-delete enabled
    mirec avatar 6.10.2011 12:18 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    No Libreoffice skompilujem bez problémov cez noc, ale napr. pypy neskompilujem ani keby som sa rozkrájal. Pri kompilácii som skončil niekde na 4GB alokovanej pamäte pri generovaní C súborov. Neviem, či po tom ešte niečo nasledovalo, v každom prípade som nechal asi 4h swapovať a nič.
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    6.10.2011 15:16 pedro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    A to kompilujes na cem? Na soucasnem stroji je za 60-90 minut hotovo.
    mirec avatar 6.10.2011 19:52 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Na stroji s 2GB RAM (aj to som musel pridať jeden modul, nemám rád veľa RAM).
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    Marián Kyral avatar 7.10.2011 04:19 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Proč?
    mirec avatar 7.10.2011 09:31 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Lebo je to poriadne starý stroj, ale robí sa mi na ňom perfektne. Doska vraj zvládne max 2GB RAM a pravdu povediac ani po tých 2GB moc netúžim, akurát to spomaľuje štart a vypínanie. Jediný prípad kedy by sa mi hodilo viacej RAM je pypy a to radšej nejako ručne nainštalujem binárku než by som experimentoval s väčším množstvom RAM.
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    6.10.2011 17:52 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace

    problem chrome / chromia je ze ma v sobe bundlutou spoustu softwaru ... vyvojari gentoo na unbundle pracuji ale neni to zrovna jednoducha prace  ... a hlavne upstream k tomu nijak moc nepomaha ..

     

    podobne problemy jsou napr s Digikamem ...

    USE="-gnome -kde";turris
    rADOn avatar 6.10.2011 11:03 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Protoze Chrome to tak dela – presne jako na windowse. Projekt Chromium spociva castecne prave v tom ze se tyhle pribaleny knihovny "odbaluji", ale neni to uplne trivialni ukol takze se to dela postupne. Gentoo je na tohle z principu obzvlaste haklivy, takze spravci ebuildu chromia na tom pracuji jeste vice, ale zbavit se uplne vsech balenych knihoven potrva.
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    mirec avatar 6.10.2011 12:24 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Ďakujem, som rád, že niekto pracuje na odstránení prebytočného balastu.
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    6.10.2011 07:45 ip
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    super! :-)
    6.10.2011 09:15 CEST
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Na tu aktualizaci pouzivam emerge -uvDN world

    je to kompletni upgrade, vcetne upgradu zavislych i neprimo zavislych knihoven a pripadne i downgrade, kdyz nekdo novejsi verzi omylem uvolni a pozdeji zase zakaze a take rekompilace kvuli zmene USE flagu.

    Ale manual si urcite precti k emerge i k ebuild:-)
    Marián Kyral avatar 6.10.2011 10:29 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Případně emerge -uavtDN world

    a - zobrazí změny a počká na potvrzení
    t - zobrazí stromově závislosti - je vidět, který balíček danou aktualizaci požaduje.

    6.10.2011 16:22 CEST
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Jo, na zobrazeni zmen pouzivam -p (pretend) a pak spustim znovu.

    -t pouzivam, kdyz me nastve nejakej balik, kterej se mi do systemu cpe, aniz bych to chtel:-)

    zase uz jsem dlouho neaktualizoval ...

    Total: 102 packages (47 upgrades, 9 new, 1 in new slot, 45 reinstalls)

    to jsem zvedavej, co zase zitra nepujde:-) jestli tedy upgrade dobehne bez chyb:)
    Marián Kyral avatar 6.10.2011 16:36 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Jestli máš ~ a nvidii, tak si dej bacha na nový xorg-server a nové nvidia ovladače. x11-base/xorg-server-1.11.1 100% CPU Usage with x11-drivers/nvidia-drivers-285.05.09
    LukynZ avatar 6.10.2011 17:21 LukynZ | skóre: 2 | blog: status_quo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    U me bez problemu
    6.10.2011 17:55 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace

    a ja pridavam jeste --keep-going

    At se muzu zabyvat jen tim co se neemergne,a ne pulkou aktualizaci ktera se neprovedla kvuli jedne ze zacatku ...

    USE="-gnome -kde";turris
    Marián Kyral avatar 6.10.2011 18:51 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Jo, to mám natrvalo v make.conf
    EMERGE_DEFAULT_OPTS="--keep-going"
    
    Zokl avatar 6.10.2011 10:15 Zokl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Co se týče návodu, tak existuje i v češtině viz http://www.gentoo.org/doc/cs/index.xml?catid=install
    6.10.2011 11:13 Ivanhoej | skóre: 26 | blog: ss2_Debian | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Pre ten LibreOffice si stiahni dict-sk.oxt(pre cz to bude asi dict-cz.oxt) a len ho v Libreoffice otvor a mas to.
    6.10.2011 11:51 Ivanhoej | skóre: 26 | blog: ss2_Debian | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Tu ej link na CZ: http://www.gentoo.org/doc/cs/index.xml?catid=install
    FrostyX avatar 6.10.2011 12:56 FrostyX | skóre: 27 | blog: Frostyho_blog | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    To jo, ale to je balík, který se stahuje ze stránek openoffice ne ? Konkrétně pomocí odkazu na http://www.openoffice.cz/faq/po-instalaci-mi-nefunguje-kontrola-pravopisu. Bohužel se mi nedaří ten soubor stáhnout.
    FrostyX.cz | 1984 was not supposed to be an instruction manual.
    6.10.2011 22:23 Ivanhoej | skóre: 26 | blog: ss2_Debian | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    ano ved inak do OO a LO spell checker pridat nejde len ako modul.

    ano maju tak daku chybu na ten CS modul(nedostupnost servera), SK modul mi ide v pohode.
    FrostyX avatar 6.10.2011 22:51 FrostyX | skóre: 27 | blog: Frostyho_blog | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Já ještě zkousel nainstlaovat balíček hunspell s flagem linguas_cs a balíček myspell-cs. Kontrola pravopisu v LibreOffice ale dostupná není. Počkám až bude fungovat ten odkaz pro stažení.
    FrostyX.cz | 1984 was not supposed to be an instruction manual.
    FrostyX avatar 10.10.2011 12:39 FrostyX | skóre: 27 | blog: Frostyho_blog | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Podařilo se mi najít funkční odkaz ke stažení toho českého slovníku - http://www.liberix.cz/doplnky/slovniky/ooo/dict-cs-2.oxt
    FrostyX.cz | 1984 was not supposed to be an instruction manual.
    7.10.2011 00:31 Petr "Glubo" Sýkora | skóre: 21 | blog: Glubnik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Jinak co se týče USE flagů, situace je dnes ještě mnohem růžovější, než bývala, díky --autounmask-write, které pře pár měsíci přibylo ve stabilním emerge. Jedná se o to, že když mám balík A, který vyžaduje USE flag U u balíku B, nicméně tento jsem doposud neměl zaplý, emerge mi neskončí u prvního neplněného useflagu, jako dřív, ale pěkně projede strom závislostí, zjistí, které useflagy by bylo potřeba zapnout, vypíše potřebné změny a zeptá se, zda je má zapsat. Potom již člověk jenom pustí etc-update, či ekvivalent a má vystaráno.

    Samozřejmě, že tato vlastnost se nedocení, je-li potřeba zapnout jeden USE flag u jednoho balíku, ale občas je potřeba zapnout pár useflagů u desítek balíků, a pak je to opravdová úleva, pokud si člověk pamatuje doby před autounmask :-) Podobné platí, když člověk chce nainstalovat jeden ~ARCH balík, a nechce kvůli tomu mít celý systém ~, ale pouze ta balíky, které tak nutně musí být.

    Jinak co na gentoo opravdu žeru, to je právě mechanismus etc-update. Neboli to, že pokud instalace balíku chce něco dělat s konfiguračními soubory, které již existují, neudělá to rovnou, ale zapamatuje si jen, co s nimi chtěl provést. Poté si člověk pustí etc-update, kde se podívá, které soubory se budou měnit, proleze diffy u těch, na kerých mu záleží, a případně mergne změny (navíc interaktivně, takže nemusí mergnout všechny).

    To je něco, co jsem zatím u jiné distribuce neviděl a přitom mi to přijde skoro stěžejní vlastnmost dobrého balíčkovacího systému. Nebo něco podobného existuje i mimo svět gentoo?
    „O mrtvých jen v dobrém." „Pojďme se bavit o Stalinovi."
    7.10.2011 20:38 #
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Následně se chystám přečíst manuál emerge a zjistit zda lze (případně jak) aktualizovat pouze opravné verze balíčků. Pokud to nepůjde, asi nebudu aktualizovat vůbec.
    Na bezpecnostni opravy je GLSA - http://www.gentoo.org/doc/en/security/security-handbook.xml?part=1&chap=14 - nicmene je bohuzel ve stadiu rozkladu a zatim to nevypada, ze by se zmatozila nebo byla nahrazena necim jinym.

    Jistou alternativou je nastavit si maskovani vyssi verze balicku, ale nemyslim si, ze to je nejak extra dobrej napad a casem bys urcite narazil.
    FrostyX avatar 7.10.2011 21:23 FrostyX | skóre: 27 | blog: Frostyho_blog | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Ještě jsem se k tomu manuálu nedostal, ale myslel jsem, že emerge umí řešit aktualizace takovým způsobem tak, že bude stahovat jen balíčky, které mají vyšší *-rX na konci. Čili budu mít networkmanager-0.8-r1, tak mi ho aktualizuje na networkmanager-0.8-r2, ale už ne na networkmanager-0.8.1-r1, nebo něco podobného.
    FrostyX.cz | 1984 was not supposed to be an instruction manual.
    7.10.2011 21:20 Dadam | skóre: 12 | blog: dadamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Celkem hezky o Gentoo píše rADOn tady a tady.
    A i B mají svoje výhody a nevýhody. Vyberte si to, co vám vyhovuje víc, a necpěte A tam, kam patří B.
    FrostyX avatar 7.10.2011 21:24 FrostyX | skóre: 27 | blog: Frostyho_blog | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moje Gentoo (část 2) - Instalace
    Jojo, ty zápisky se mi líbí. Jsou napsané na hodně dobré úrovni.
    FrostyX.cz | 1984 was not supposed to be an instruction manual.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.