Byla vydána nová major verze 28.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Stranky projektu su na launchpade (pre rypalov: GIT a ine systemy nepoznam a ucit sa mi ich nechce, takze je to tam :-PSorry, ale to není pro tebe ta nejlepší vizitka..
DjVu dokumenty su malo rozsirene, kniznic na pracu s nimi je malo. Takze implementovat DjVu nema moc vyznam.Víš vůbec o čem mluvíš?! Mám silné pochyby. Koukni se pro zajímavost na http://www.archive.org A pokud jde o CBZ - je to v podstatě prachsprostý zazipovaný archív. Stejně jako CBR. Koukal jsem se na to, když jsem řešil čím krmit čtečku. DjVu podporuje každá lepší čtečka a pokud jde o knihovny - jsou pod GPL a běžnou součástí linuxových distribucí. Včetně toolů, které můžeš využít. Očividně ti dosud nedocvaklo, že na komixy, které většinou stejnobarevné plochy a černobílá kresba, je to ten nejúspornější kompresní formát, jaký můžeš potkat. To co ušetříš na objemu dat u obrázku, můžeš investovat do textové struktury schované uvnitř.
Tak to abych začal překládat Futuramu
Navíc je to XML.Ze zvědavosti: v ComicSubu používáš formát jaký?
style {"Style3", "#000000", "#ffffff", "Arial", 12pt, 0, 1, 0, 0, 0} style {"Style4", "#000000", "#ffffff", "Comic Sans MS", 18pt, 0, 0, 0, 0, 0} style {"Style5", "#000000", "#ffffff", "Comic Sans MS", 36pt, 0, 1, 0, 0, 0} page("ubunchu01_02.png") { overlay {"Style4", "Ubunchu!", Ellipse, 823, 204, 211, 301} overlay {"Style4", "M... My recommendation is...", Rectangle, 941, 143, 202, 184} overlay {"Style4", "It is very popular with the users, and it is the hottest desktop Linux distribution available!", Ellipse, 99, 186, 223, 343} overlay {"Style3", "Isn't it Ubuntu not Ubunchu?", Rectangle, 409, 635, 369, 28} overlay {"Style5", "NO WAY!", Ellipse, 415, 690, 194, 202} }
komu by se chtělo psát parser texťáku s vlastní specielní strukturou?
Mně.
+1
Načítání a ukládání mám v plánu přepsat do modulárního systému, kde půjde snadno definovat různé verze formátů.Uhhhh... taky se přimlouvám za JSON. Ušetříš práci sobě a víc motivuješ ostatní, navíc jak koukám na ten tvůj formát, nejspíš by to asi ani nebyl moc velkej rozdíl. Anebo něco jako JSON (XML, ...)
... mi XMLko pride prehladnejsie a jednoduchsie aj na rucnu editaciu.Ale no, lepší ukázkou formátu, více vhodného pro čtení a psaní dat aplikací a ne pro ruční editaci, už by snad byl jen nějaký binární formát. Vždyť kolikrát je poměr vlastního obsahu k XML datům samotným i 50:50 a hůř.
poměr vlastního obsahu k XML datům samotným i 50:50 a hůř.O to účinnější je potom komprese. Takže se to dá šířit zazipovaně , dekomprimovat on-line před použitím a pak zase zahodit.
{ "styles": { "Style3": { "fg": "#000000", "bg": "#ffffff", "font": [ "Arial", "12pt" ], "wtf": [0, 1, 0, 0, 0]}, "Style4": { "fg": "#000000", "bg": "#ffffff", "font": [ "Comic Sans MS", "18pt" ], "wtf": [0, 0, 0, 0, 0]}, "Style5": { "fg": "#000000", "bg": "#ffffff", "font": [ "Comic Sans MS", "36pt" ], "wtf": [0, 1, 0, 0, 0]}, }, "pages": { "ubunchu01_02.png": { "overlay": [ {"style": "Style4", "text": "Ubunchu!", "shape": [ "Ellipse", 823, 204, 211, 301 ]}, {"style": "Style4", "text": "M... My recommendation is...", "shape": [ "Rectangle", 941, 143, 202, 184 ]}, {"style": "Style4", "text": "It is very popular with the users, and it is the hottest desktop Linux distribution available!", "shape": [ "Ellipse", 99, 186, 223, 343 ]}, {"style": "Style3", "text": "Isn't it Ubuntu not Ubunchu?", "shape": [ "Rectangle", 409, 635, 369, 28 ]}, {"style": "Style5", "text": "NO WAY!", "shape": [ "Ellipse", 415, 690, 194, 202} ] } } }Výhody:
Já si vhodnější řešení představit dokážu. Vlastně mě napadá jen hodně málo horších řešení než pomocí XML, a většina z nich jsou věci typu XML zakódované do base64 a obalené další vrstvou XML. XML je nejsložitější známý způsob uzávorkování. Na takhle jednoduchou věc s minimální hierarchickou strukturou je to orbitální iontové dělo na vrabce.
Co se týče možnosti použít víc stylů v jedné bublině, zase je to plánovaná fíčura, která je někde uprostřed seznamu priorit. Nejvyšší prioritu v tuhle chvíli má ale modulární systém na ukládání a načítání (tj. zjednodušení práce se stávajícím formátem + možnost transparentně pracovat s víc formáty přes jednotné rozhraní), pak bubliny ve tvaru obecných polygonů a uzavřených křivek, a pak ještě rotace textu. Pak bude nejspíš na řadě napsání vlastního mechanizmu na sázení textu do bubliny, protože QTextLayout umí jen zlomek toho, co potřebuju.
Já si vhodnější řešení představit dokážuJe to tvuj format, tak se ani nedivim, ze ho budes branit klidne i do krve:) Problem nastava v okamziku, kdyz udelas deset tisic komixu, a zjistis, ze bys potreboval implementovat nejakou novinku, ktera ti je vsechny rozbije. Jinak ja osobne jsem to napsal hlavne z duvodu ostatnich. Stylovani v CSS dneska umi kazdy, pouzivat HTML tagy taky, a pokud se rozhodnes pro trochu vektorove grafiky, tak tu je SVG, ktere opet kazdy umi a na netu je milion tutorialu. Ja tak nejak pochybuju, ze to vsechno dokazes udelat znovu a jeste lip v dohledne dobe (tedy driv, nez te to prestane bavit) :) Je mi jasne, ze potrebujes "jen neco malo z toho vseho", jenze z vlastni zkusenosti vim, ze to neco malo bude za nejakou dobu malo, no a budes pridavat, pridavat, az z toho bude bastl, na ktery ted nadavas:)
Podívej, jestli si myslíš, že by bylo lepší na tenhle problém nasadit nějakého kočkopsa splácaného dohromady z HTML, CSS a SVG, nikdo ti nebrání to udělat. Klidně si k tomu forkni můj projekt, ať máš nějaké základní grafické rozhraní na editaci a můžeš se soustředit jen na samotný datový formát. Aspoň si sám na vlastní kůži ověříš, jak neskutečně debilní nápad to je.
Prohlížel jsem zdrojáky, tak mám pár drobných postřehů:
Archiv se zdrojáky nemá kořenový adresář.
Instalátor je takové veselé cp, které ani neumí instalovat do standardních cest pythonu.
V archivu vedle zdrojového kódu máš zabalený i bajtkód.
Při spuštění se program pokouší otevřít jeden dokument v tvém domovském adresáři.
Vedle kláves PgUp/PgDn by bylo dobré reagovat na mezerník a B nebo Backspace.
Skákání po rámcích zvětšuje každý rámec přes celé okno. Takže jinak velké rámce se zvětší s různým měřítkem. Líbil by se mi režim přecházení mezi rámci se zachováním měřítka. Nejlépe aby zůstalo viditelné okolí. Jsou totiž komiksy, kdy obrázky z rámců se překrývají. Zvětšení proto, že je třeba malý displej. Byl by to takový panning s přecházením z jednoho snímku na další podle jejich pořadí.
Při spuštění se program pokouší otevřít jeden dokument v tvém domovském adresáři.To neni bug, to je feature, aby som nemusel zakazdym otvarat ten komix, ked testujem nove casti kodu. V buducnosti by sa default mal otvorit "Help" dokument popisujuci funkcie programu v ACBF formate.
Vedle kláves PgUp/PgDn by bylo dobré reagovat na mezerník a B nebo Backspace.Medzernik a backspace mozem zaimplementovat, neni problem.
Skákání po rámcích zvětšuje každý rámec přes celé okno. Takže jinak velké rámce se zvětší s různým měřítkem.Momentalne to funguje tak, ze obrazok ramca sa zmensi aj presahuje plochu, na ktoru sa ma vykreslit. V opacnom pripade sa nezmensi. Planujem zaimplementovat moznost pre "stretch" obrazku na celu vykrelovaciu, v pripade, ze je obrazok mensi.
Líbil by se mi režim přecházení mezi rámci se zachováním měřítka. Nejlépe aby zůstalo viditelné okolí.Take nieco planujem do buducnosti, nejaky animovany prechod medzi ramcami (so zachovanim okolia), ale momentalne je to v prioritach velmi vzadu
Ked sa to bude niekedy v buducnosti distribuovat, tak predpokladam, ze pomocou .deb balikov a pod.
A už jsi nějaký balíček vytvořil? Ten instalátor je totiž pro výrobu distribučních balíčků nepoužitelný.
Tiskni
Sdílej: