V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Dnes, třetího října, je den boje proti DRM.
Digital Restrictions Management, zástánci označován jako Digital Rights Management, nejspíš není čtenářům ábička neznámým pojmem. Přesto jsem si dovolil o tom blognout, třeba ještě někdo nezná stránky http://www.defectivebydesign.org
Pokud souhlasíte s anti-DRM myšlenkami, tak nezapomeňte lidem vysvětlovat o co jde a že se jich to týká. A myslím, že to nemusí být nutně jen dneska, ale kdykoli.
Na defectivebydesign nabízejí seznam desítí věcí, které můžeme dnes udělat (rozesílání hromadného mailu se mi třeba zrovna moc nelíbí)
a citát na závěr: "If consumers even know there's a DRM, what it is, and how it works, we've already failed" - Disney Executive.
PS. Vím, že se tu asi najde množina lidí, kteří mě označí za komunistu a začnou se ohánět právy umělců na honorář a vůbec autorskými právy. Rád bych zdůraznil, že ač se zněním autorského zákona zrovna nesouhlasím, tak neříkám, že autoři si nezaslouží odměnu ani nevybízím lidi k porušování toho zákona. V každém případě nesouhlasím s tím, že by DRM mělo být způsobem, jak tato práva vymáhat. Nejen kvůli tomu, že to omezuje uživatele v užívání díla a nejen kvůli tomu, že svobodný software pravděpodobně nebude schopen otevřít DRM-zkriplený soubor, nejen kvůli tomu, že z historického hlediska je šifrování něčeho, co má mít hodnotu naprostá kravina, ale také kvůli tomu, že DRM je hrozbou pro rozvoj kultury. Je přirozené a žádoucí, aby nová díla mohla být inspirována nebo založena na dílech předchozích. Současný web je toho důkazem. více v přednášce Larryho Lessiga o remix kultuře, read-only a read-write kultuře a creative commons.
Tiskni
Sdílej:
Den boje proti DRM | včera 23:34
Nebylo by lepší "den něčeho" oznámit na začátku dne a nikoliv na konci? Pak už to totiž ztrácí smysl.