Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »"stavět sklepní laboratoř"První, co mě napadlo, bylo "nenaučí se základy zedničiny při pomoci při opravách domu"...
Mno jo, motivace bude asi problém.
I když, já měl počítač někdy od šesti nebo sedmi let, a přesto mi to nebránilo ležet neustále v nějaké té literatuře. Není na tohle třeba nějaká studie, jak že to doopravdy bylo kdysi a dnes?
Roberte, opravdu si myslim, ze tech lakadel je opravdu dnes o rad vic nez za realneho socialismu.Vždycky když slyším něco podobného, vzpomenu si na jednu větu z Cimrmanů o živých obrazech: „To si nemyslete, to byl pokrok, vždyť před vynálezem televize rodiny celé večery seděly a koukaly do zdi.“ Před boomem hypermarketů vlastně nebylo kde nakupovat, dokud jsme neměli auto, nebylo jak se někam dostat atd. atd. Zrovna nedávno jsem se při psaní jednoho komentáře zde na Abíčku zarazil, jak že se to vlastně v dobách dva-osm-šestek šířily prográmky (tenkrát freeware, nebo různé návody a zdrojáčky), když po internetu tenkrát nebylo ani vidu ani slechu. Jo, ta lidská paměť je ošidná věc…
) a později BBS – ale třeba budu za pár let už taky přesvědčen, že před internetem nic takového neexistovalo. Ti, kdo začínají s počítači dnes už o tom jistě přesvědčeni jsou.
Ale to už byla éra PC. S osmibity to šlo z kopce.
Mam dotaz. Víte někdo jak 'motivovat' vlastní děti nejen ke čtení? Aspoň aby prolouskali Batlicku, Verneovy, Foglarovky, Sci-Fi a Fantasy? Přeci musí být nějaký fígl jak to těm malým satanům podsunout, ne? Nechci aby seděli na netu a psali přes ICQ, seznamky a xchaty picoviny s hodně w, aby prodrepeli mladí před plastation a před TV (to poslední je snad nejhorší, to je úplně pasivní výplach hlav)Proč podsouvat? Co třeba vlastní příklad? Zajímat se o to, co dítě dělá (co čte) a mluvit s ním o tom, co dělám (čtu) já? Přece když bude dítě od narození rozumně vychováváno a bude se mu věnovat pozornost, nemůže ho nějaká PlayStation dlouho bavit, ne?
... a bude se mu věnovat pozornost, nemůže ho nějaká PlayStation dlouho bavit, ne?Ja si alibisticky rikam, ze jsem si toho jako dite neuzil, tak si to vynahrdim a bavi mne to i jako dospeleho uz docela dlouho, trebas kdyz si po prichodu z prace otevru pivo, a v HNL 2006 natrhnu s Ceskem prdel rusakum, USA nebo Kanade, pobavi mne to mnohem vic nez kdyz se donutim k tomu jit si zabehat.
) Ale je pravda, že jsem četl dříve. než jsem dostal počítač. Počítač to pak hodně omezil (nebyl čas) abych se k pravidelnému čtení zase vrátil. Teď čtu hlavně ve vlaku, cestou do/z práce.
dnesni omladina by asi spis skocila na millera
), a aby občas vyšel na kolo nebo ven. Já sám s tím bojuju...
Rodice cetli, a to docela hodne takze jsme spoustu knih meli doma. Otec, jeste za ono relneho socialismu, chodil kazdych 14 dni nebo mesic do knihkupectvy a prinesl si tasku knih. Kdyz uz to nebylo doma kam davat tak si tu tasku prinesl z knihovny, kam me naucil taky chodit a vyjednal mi pristup do dospelackeho oddeleni.
A musim rict, ze pricinou proc jsem sahl po "povinne cetbe"(rozumnej hodnotne klasicke literature) byla cestinarka na stredni skole. Ac nedocenena ucitelka na prumyslovce vdecim ji za objev poezie a knih, kterych bych si nikdy ani nevsiml.
Doufám, že ji to nadšení vydrží. Mladší dcerka ještě nemá tři měsíce, takže zatím netuším, jak na tom bude s knížkami a čtením. Snad taky dobře.
Ale jinak souhlasím s názorem, že příklady táhnou, takže je asi nejlepší číst dětem a s dětmi už odmala a aktivně se dětem věnovat. Což vylučuje televizi. Občas to sice není právě jednoduché vymyslet něco, čím se dítě zabaví, ale věřím, že se to časem ukáže jako správné rozhodnutí.
My televizi nemáme, krtka pouštím na počítači jen občas o víkendech. Vystačíme si s knížkami, kostkami, autíčky
Hodně se chodí ven na hřiště, pískoviště. O víkendech různé výlety, hory. Až holky vyrostou, tak přibude pexeso, potom různé deskovky (Carcassonne a podobné). Doufám, že budeme dobří rodiče
Beze srandy.
www.kyralovi.cz
Držím palce.
Jo, bez telky jsem to také zvládli. A děti čtou. Já už je mám trochu větší, nejmladší má devatenáct let.
otazka je, preco ich citat, ked vieme, ze existuje ovela lepsia literatura.To je relativní. Můžeš definovat co je pro tebe "lepší literatura?"
lepsia je pre mna taka s hlbsim vyznamom (na zamyslenie), premyslenejsimi spiknutiami a napr. aj trpkymi koncami...bavíme se o dětech ... já jsem všechny dostupné Verneovky přelouskal tak cca do třetí třídy, vážně pochybuju o tom, že bych v té době dokázal číst něco "hlubšího" ... třeba takový Clarke (je to "hlubší"?) mě na první pokus nenadchnul, na gymplu jsem po něm ale sáhl rád na Verneovkách jest třeba ocenit, jak jsou nabité zajímavými informacemi (byť některé vědecké poznatky jsou již překonané a z některých rekvizit zbývá nereálná pohádka), takže pokud někdo touží po dobrodružné literatuře, je to mnohem lepší volba než spousta jiného - a odsuzovat něco na základě vkusu ("dobrodružná je fuj") mi přijde hloupé (promiň, pokud jsem si tvou reakci špatně vyložil)
a odsuzovat něco na základě vkusu ("dobrodružná je fuj") mi přijde hloupélen som napisal, ze mna verneovky nijak nenadchli, to je vsetko
otazka znela, ci by nas bavili teraz...au, promiň, máš pravdu, neusledoval jsem vlákno, to je tak když člověk k abíčku odskakuje chvilkami čekaje na výstup programu
len som napisal, ze mna verneovky nijak nenadchli, to je vsetkonapsal jsi:
otazka je, preco ich citat, ked vieme, ze existuje ovela lepsia literatura.- to mi nevyznívá zrovna jenom že "tebe nenadchly" ...
to, ze ma v mladosti nenadchli som napisal nizsie. toto bola moja protiotazka, kde hladam nejaky dovod preco ich citat? ma niekto tolko casu aby neuprednostnil lepsie knihy? (navyse ked sa zjavne pre vacsinu jedna o opakovane citanie)len som napisal, ze mna verneovky nijak nenadchli, to je vsetkonapsal jsi:otazka je, preco ich citat, ked vieme, ze existuje ovela lepsia literatura.- to mi nevyznívá zrovna jenom že "tebe nenadchly" ...
a teď my two cents - já v poslední době čtení nějak flákám, nicméně mám jednu metodu, kterou pomalu ale jistě zdolávám stránky: narozdíl od některých nezvládám zbavit se nadbytečného obsahu střev za méně než 20 s, takže si k tomu beru knížku a tak jednu kapitolu dočtu než je proces hotov (když mě to zaujme, tak i posedím
) ... knížku si nechávám na záchodě, a je-li to něco zajímavého (nic nezajímavého samozřejmě nečtu
), nahlédnou - a následně začnou číst - i ostatní, s kým sdílím domácnost; pochopitelně s vyjímkou těch, co si přinesou literaturu vlastní (ovšem u těch zjevně problém, že by nečetli, není
)
Tiskni
Sdílej: