abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:00 | IT novinky

    DuckDuckGo AI Chat umožňuje "pokecat si" s GPT-3.5 Turbo od OpenAI nebo Claude 1.2 Instant od Anthropic. Bez vytváření účtu. Všechny chaty jsou soukromé. DuckDuckGo je neukládá ani nepoužívá k trénování modelů umělé inteligence.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:22 | IT novinky

    VASA-1, výzkumný projekt Microsoftu. Na vstupu stačí jediná fotka a zvukový záznam. Na výstupu je dokonalá mluvící nebo zpívající hlava. Prý si technologii nechá jenom pro sebe. Žádné demo, API nebo placená služba. Zatím.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (10%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 564 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Pohľad z opačnej strany

    22.1.2009 14:52 | Přečteno: 1539× | poslední úprava: 22.1.2009 15:44

    V blogoch čitateľov abíčka už toho o pomoci či postupe pri migrovaní frajeriek, známych alebo rodinných príslušníkov na Linux bolo napísané mnoho. Väčšinou sa však jednalo len o pohľad z jednej strany a tak som poprosil moju mamu, aby sa s vami podelila o tom, ako túto zmenu vnímala ona. Jej príspevok s minimálnymi úpravami a niekoľkými vysvetľujúcimi poznámkami pod čiarou publikujem nižšie. Už len dodám, že MS Office-ov sa zatiaľ nepodarilo zbaviť (CrossOver Office) a bude to pravdepodobne oveľa väčšia výzva ako výmena Windows XP za Arch Linux.

    Môj vzťah k linuxu nebol od začiatku kladný. Patrím totiž ku strednej generácii, ktorá sa s počítačmi a ich schopnosťami nestretávala od útleho detstva. Nevyhnutnosť ovládania aspoň základov komunikačných technológií ma priviedla do počítačového kurzu. Kurz, ktorý som navštevovala bol základný kurz práce na PC, kde sme sa oboznamovali s úplnými základmi - MS Word, Excel len okrajovo.

    Zoznámenie sa s Windowsom nebolo až také bolestné, ako to na prvý pohľad vyzeralo. Problém nastal až po čase, keď ma môj synček začal "tlačiť" k Linuxu. Jediné, čo mi bolo na tomto systéme milé, bola figúrka tučniaka. Po mesiacoch dohadovania a hlavne prepájania diskov z windowsáckeho na linuxácke*, spravil môj prvorodený rázny krok. Windows zrušil a ja sa kamarátim s Linuxom. Že ma nehryzie svedomie vzhľadom k zakúpeniu licencie, to je jedno z prvých plusov tohto kroku.

    Súkromne využívam PC na získavanie informácií z internetu v oblastiach zdravého životného štýlu, prakticky v oblasti receptov, informácie z oblastí spoločenského, politického, vedeckého diania. Za dôležité pokladám získavanie informácií z oblasti, v ktorej pracujem: pedagodika, psychológia, školstvo u nás i v zahraničí. Prvé pokusy som urobila aj pri využívaní e-shopu, kde som objednávala učebné pomôcky pre deti. Okrem toho využívam emailovú poštu na komunikáciu s rodičmi detí i so svojimi nadriadenými.

    Linux ako systém moc nevyužívam. Sorry - keď chcem spustiť kalkulačku, tak si radšej vytiahnem klasickú zo skrine, lebo neviem ako sa to spúšťa. Keď chcem niečo písať, zabehnem do Windowsáckych dokumentov** a píšem. Ďalej používam Operu a Picassu a to je asi vsjo.

    Len sa divím, teda čudujem, že linuxové školenia nie sú základnou výbavou kurzov pre začiatočníkov. Ale keď niečo neviem, mám sa koho spýtať. Veď mám môjho linuxového synčeka. :-)

    * - bootovanie do windows/linuxu

    ** - MS Office        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    =^..^= AmigaPower® avatar 22.1.2009 15:20 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    +1 za nápad ;-)

    PS: s kalkulačkou to dělám stejně. (v jednoduchosti je síla)
    cezz avatar 22.1.2009 15:47 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany

     

     

    PS: s kalkulačkou to dělám stejně. (v jednoduchosti je síla)

     

    ja pustam python v konzole :)

    Computers are not intelligent. They only think they are.
    Vojtěch Trefný avatar 22.1.2009 16:04 Vojtěch Trefný | skóre: 24 | blog: Blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Jsem rád, že nejsem jediný :-)
    Fluttershy, yay! avatar 22.1.2009 17:17 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Nejsi. (Yakuake + Python 3) je skvělá kombinace. ^_^
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    24.1.2009 00:49 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    To nikto nepoužíva "Math Expression Evaluator" applet z KDE? Spolu so "System Tray" a "News Ticker"-om som si ho dal do nového panelu a je to celkom šikovné.
    Fluttershy, yay! avatar 24.1.2009 08:52 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Taky jsem používal KAlgebra widget (v KDE4).
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    22.1.2009 16:05 Dawix | skóre: 2 | blog: biokzvasty | ČB a Linz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Ja zase na rychlý orientační vypocty používam octave (je to rychlejší nez klikat v xcalc) a když potrěbuju nějakou tu rychlou statistiku (nejčastěji zjišťuju linearni regresi) tak šahnu po svoji Casio fx-9750G (rychlejší než gnumeric nebo R-console) :-)

    Složitější věci samozřejmě dělam v octave....
    Thats not a bug its a feature :-)
    22.1.2009 17:00 CET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    tak šahnu po svoji Casio fx-9750G
    No, tohle jsou spis mini netbooky, nez kalkulacky:) Taky mam jedno Casio (umi taky historii a editaci zadanyho vyrazu) doma ve skrini, ale zas tak moc nepocitam a to, co pocitam, na to mi bohate staci calc, kde je i historie, ktera u obyc kalkulacek samozrejme neni.
    frEon avatar 22.1.2009 19:46 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    a ja zase ruby konzoli :-)
    Talking about music is like dancing to architecture.
    Limoto avatar 23.1.2009 16:29 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany

    Já zase calc v yakuake.

    Nicky726 avatar 22.1.2009 16:22 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Já taky dřív spíš sahal po své kalkulačce, jak se ale víc sžívám s KRunnerem, tak převažuje počítání tam. Klikací kalkulačka mi nikdy moc nesedla oproti klasické je práce s ní o dost pomalejší.
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    22.1.2009 17:30 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Takmer vsetky operacie sa v KCalc daju robit klavesnicou, cize bez klikania. Odporucam stlacit Ctrl, ukaze to klavesy. Vyborna vec su custom konstanty, da sa tam nastavit napr. kurz SKK/EUR a eurokalkulacka je hotova. Staci to potom vyvolat stlacenim Alt+1.
    22.1.2009 17:49 YYY | skóre: 29 | blog: martinek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    bc rulez ;-)
    pol128 avatar 22.1.2009 20:10 pol128 | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany

    veru tak

    cezz avatar 24.1.2009 23:33 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany

    Ako je to s presnostou? Napr.:

    $ bc -l
    bc 1.06
    Copyright 1991-1994, 1997, 1998, 2000 Free Software Foundation, Inc.
    This is free software with ABSOLUTELY NO WARRANTY.
    For details type `warranty'.
    1 / 3 * 3
    .99999999999999999999

    vs. python:

    $ python
    Python 2.5.1 (r251:54863, Apr 15 2008, 22:57:26)
    [GCC 4.0.1 (Apple Inc. build 5465)] on darwin
    Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
    >>> 1.0 / 3.0 * 3.0
    1.0

    Je to len jednoduchy priklad, ale hadam sa rozumieme, o co mi ide..

    Computers are not intelligent. They only think they are.
    mirec avatar 22.1.2009 16:39 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Od kedy mám klávesnicu s "multimediálnou" klávesou "kalkulačka" používam zásadne qalculate-kde. Po stlačení tejto klávesy sa buď spustí a vezme focus, alebo ak už je spustená tak si len vezme focus. Qalculate má pri jednoduchom ovládaní silu slušnej vedeckej kalkulačky ...
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    22.1.2009 17:33 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Pouzivam to same, i kdyz si nejsem jisty, jak se chova gnomi kalkulacka pri pokusu o vicenasobe spuseni ... nejsis se spusti ve vic instancich.

    Ale jsou operace, na ktere porad pouzivam fyzickou kalkulacu - rychleji se mi s ni ni pracuje a porad ma funkce, ktere bych jinak musel hledat slozite jinde - treba takova konverze mezi vyjadrenim uhlu desetinnym cislem a uhlu vyjedreneho stupni, minutami a vterinami se perfekne hodi i na konverzi casu z poctu snimku nebo z sekund na lidstejsi hodiny, :miniuty a sekundy.
    mirec avatar 22.1.2009 20:13 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    minúty, sekundy: CTRL+B / Sexagesimal (dá sa zjednodušiť na CTRL+B, ALT+S).
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    =^..^= AmigaPower® avatar 22.1.2009 19:12 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Ani jsem nečekal, jaký rozpoutám flame :-D nicméně kalkulačka se mi stejně válí na pracovnim stole (kde jinde je místo pro kalkulačku, že?), takže než někde klikat, nebo mačkat nějakou zkratku (nehledě na to, že si žádnou nepamatuju a když už si pamatuju, tak si je pletu) rači po ní prostě šáhnu a počítám to co nezvládnu z hlavy. Je to prostě rychlejší, nic "hlubšího" v tom neni. Nejlepší řešení by byla asi numerická část klávesnice s tlačítkem "přepni na mód kalkulačka only" a s displejem, ale jestli něco takového vůbec existuje, stejně si to nekoupim, protože klávesnice je pro mě "spotřební zboží" které nemá právo vydržet déle jak rok (jestli jí někdy sprchuju, to mi musí sakra vyhovovat, nebo musim mít finanční tíseň - vysoký datum) a stojí okolo 100Kč. :-D
    Nicky726 avatar 22.1.2009 23:25 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Klávesnici s módem kalkulačky jsem viděl. Ovšem zvládá to jen takové ty běžné základní operace, čili nic moc.
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    =^..^= AmigaPower® avatar 23.1.2009 18:55 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    ...no mě se právě taky zdálo, že jsem to někde viděl, ale rozhodně né okolo toho kila. :-D
    25.1.2009 10:46 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany

    Mě stačí natáhnou ruku trochu doprava, na počítači mi leží tahle: http://mmm.webz.cz/tesla/tmr413.html

    25.1.2009 11:09 Dawix | skóre: 2 | blog: biokzvasty | ČB a Linz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    No jo to byly kalkulacky :-) ja mam jeste doma funkcni Tesla MR 609
    Thats not a bug its a feature :-)
    22.1.2009 16:04 CET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Sorry - keď chcem spustiť kalkulačku, tak si radšej vytiahnem klasickú zo skrine, lebo neviem ako sa to spúšťa.
    Zda se mi to, nebo mi to zni trochu jako "jsem lina premyslet"? Vypada to, ze 10 vterin premysleni je namahavejsi nez se zvednout od stolu, dojit v byte ke skrini, zalovit a najit kalkulacku, s ni pak dojit zpet ke stolu, vypocitat a pak ji dojit zase vratit. To je docela bida. Misto 3 vterinove bleskove uvahy "je to kalkulacka, pomucka pro kancelar, podivam se do nabidky 'Kancelar', nalezeni polozky 'Kalkulacka' a kliknuti."

    Otazka: Pokud by mamka nevedela, kde ma v byte klasickou kalkulacku schovanou, nebo kdyby najednou nebyla na svem miste ve skrini, co by delala? Chtelo by to, aby se naucila premyslet, ze program typu X muze najit v nabice nazvu ABC. Navic pro casto pouzivane veci se daji predelat nabidky, aby vyhovovaly uzivateli a priste uz to nemusel tak dlouho hledat.

    Osobne nabidky spis nepouzivam, protoze si ve WindowMakeru mapuju casto pouzivany veci na klavesovy zkratky. Ve Vistach je (IMHO docela dobra) featura, ze clovek zacne psat v hlavni nabidce start a ono to vyhleda ze vsech nabidek programy se zadanym podretezcem - tak by slo potom jednoduse spoustet programy - umi tohle gnome nebo KDE?
    Keď chcem niečo písať, zabehnem do Windowsáckych dokumentov** a píšem.
    Tohle taky moc nechapu. Kdyz chci neco na linuxu napsat, mam k dispozici min 3 druhy programu - OpenOffice, Koffice nebo abiword, pro execl OOo, Koffice nebo gnumeric. Tady to moc nechapu, protoze neverim, ze by mamka pouzivala nejake specialni funkce, ktere jsou v Linux programech jinde umistene nebo funguji jinak nez v MSO (vymluva "je to jine") a obycejne veci jako Bold, Italic atd maji snad i tlacitka na panelu, staci ho ocima preject. Neco jineho by bylo, kdyby bylo potreba otevirat DOC/XLS dokumenty se 100% originalnim formatovanim (ale to by myslim nesplnoval ani samotny MSO), jinak jde v pohode pouzit OOo, jinak je tam napsano "pokud chcem pisat".
    Patrím totiž ku strednej generácii, ktorá sa s počítačmi a ich schopnosťami nestretávala od útleho detstva.
    Hmmm, neco podobneho uz jsem slysel. BTW, co presne znamena stredni generace? Jinak, doma taky porad pouzivate cernobilou TV bez dalkovyho ovladace? Mikrovlnku taky nepouzivate? Mobilni telefon taky ne? Tohle jsou vsechno veci, ktery se vyvijeli, zeslozitovali a presto se s nima clovek nauci zachazet. Jde jen o to, jestli chce premyslet.
    Václav 22.1.2009 16:13 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Ve Vistach je (IMHO docela dobra) featura, ze clovek zacne psat v hlavni nabidce start a ono to vyhleda ze vsech nabidek programy se zadanym podretezcem - tak by slo potom jednoduse spoustet programy - umi tohle gnome nebo KDE?
    krunner (starší video). GNOME to AFAIK umí taky.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Nicky726 avatar 22.1.2009 16:29 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Ve Vistach je (IMHO docela dobra) featura, ze clovek zacne psat v hlavni nabidce start a ono to vyhleda ze vsech nabidek programy se zadanym podretezcem - tak by slo potom jednoduse spoustet programy - umi tohle gnome nebo KDE?
    Defaultní menu KDE4 toto umí. Pro KDE3 bylo menu, které to umožňovalo. Dobře to také bylo vyřešeno v SUSE, a to i pro GNOME. Ze suse to pak zas přebírala další distra jako Mandriva.

    Navíc se dá v KDE použít KRuner, takže jsem si na nějaké hledání v nabídkách taky odvykl.
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    22.1.2009 19:18 Robotics
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany

    E17 to umí

    drc avatar 22.1.2009 17:08 drc | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany

     

    Neco jineho by bylo, kdyby bylo potreba otevirat DOC/XLS dokumenty se 100% originalnim formatovanim (...)

    To je AFAIK take nejcastejsi pripad kdy pouzivam OO -- formulare, prezentace [1], ruzne vzory vzhledu [2] atp. A v tomto ohledu je to porad bida :-( Bohuzel.

    [1] Nejcastejsi je, ze text slidu v ppt po otevreni v OO "odtece" uplne mimo stranu

    [2] Nektere instituce (napriklad nase fakulta) uz to vedou i v .odt

     

    22.1.2009 17:49 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Zda se mi to, nebo mi to zni trochu jako "jsem lina premyslet"?
    Je zajimave, ze spousta lidi je mnohem vice lina premyslet nez lina fyzicky, takze kdyz jim neco nefunguje, tak misto elementarni logicke uvahy se radeji zvednou ze zidle a odkraci se mne zeptat. Nebo radeji klidne napisi do nejake poradny ci fora rozsahle pojednani o tom, ze jim nefunguje to-a-to, namisto aby zkusili help, podivali se do dokumentace nebo pouzili Google.
    Fluttershy, yay! avatar 22.1.2009 17:51 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Ono to asi bude tím, že ti lidé se techniky bojí.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    22.1.2009 20:59 panacik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany - lenivost???

    ...zaujimave ako hned predpokladame, ze je pani mama leniva. co ak to tak nie je?  co ak len nie je natolko techn. zdatna, aby jej napadlo, ze sa to da vygooglit? mozno... mozno az si toto precita, co sice netusim, ci urobi, zisti, ze to tam hladat moze... a i keby to tam nasla...je iste, ze tomu bude rozumiet?  ano, recepty na nete hlada, ako sama pise, ale tie su pisane v jazyku zien, tomu rozumie zrejme kazda zena...dokonca i chlap. 

    osobne velmi obdivujem ludi, ktori pocas svojich detskych a teenegerskych cias nepouzivali pocitace, nakolko si to ani doba velmi neziadala, ak vobec, a dnes uz zvladaju to, co potrebuju. jasne, kazdy potrebuje pocitac k inym veciam a na inej urovni.

    sklanam sa pred pani mamou, nech si mysli kto co chce...

     

    panacik

     

     

    Fluttershy, yay! avatar 23.1.2009 14:13 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany - lenivost???
    Lenost je přesně to, proč používám Google. Lenost je přesně to, proč se neučím zpaměti vzorce. Lenost je to, proč píšu raději v Loutu/LaTeXu než v OpenOffice.org Writeru. Lenost je přesně to, proč se učím anglicky. Jak říká jeden matematikář u nás na škole: "Jsou postupy pro pracovité a postupy pro inteligentní."
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    23.1.2009 09:06 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Sorry - keď chcem spustiť kalkulačku, tak si radšej vytiahnem klasickú zo skrine, lebo neviem ako sa to spúšťa.
    Zda se mi to, nebo mi to zni trochu jako "jsem lina premyslet"? Vypada to, ze 10 vterin premysleni je namahavejsi nez se zvednout od stolu, dojit v byte ke skrini, zalovit a najit kalkulacku, s ni pak dojit zpet ke stolu, vypocitat a pak ji dojit zase vratit. To je docela bida. Misto 3 vterinove bleskove uvahy "je to kalkulacka, pomucka pro kancelar, podivam se do nabidky 'Kancelar', nalezeni polozky 'Kalkulacka' a kliknuti."
    Jenomže když já provedu tuto bleskovou úvahu a podívám se do nabídky Kancelář, tak tam žádnou položku Kalkukačka nenaleznu. U mě se nachází na Utilities > Desktop > KCalc (KDE 3.5 Gentoo).

    V každém desktopovém prostředí to může být nastaveno jinak. Proto ta vaše "blesková úvaha" ani úvahy o lenosti přemýšlet prostě neplatí.
    Chtelo by to, aby se naucila premyslet, ze program typu X muze najit v nabice nazvu ABC. Navic pro casto pouzivane veci se daji predelat nabidky, aby vyhovovaly uzivateli a priste uz to nemusel tak dlouho hledat.
    Vysvětlete prosím, jak by měl laický začátečník vydedukovat, že kalkulačka je "nástroj plochy", ale zato textový procesor "kancelářská záležitost". S tím se musí nejdřív podrobně seznámit, tj. projít si buď školení anebo sám.

    Je to zkrátka špatná ergonomie desktopového prostředí, co zapříčiní, že je jednodušší dojít si pro extra kalkulačku do skříně a házet vinu na blbost uživatele je to nejjednodušší - anebo že by to byla lenost návrhářů a administrátorů desktopů přemýšlet?
    Patrím totiž ku strednej generácii, ktorá sa s počítačmi a ich schopnosťami nestretávala od útleho detstva.
    Hmmm, neco podobneho uz jsem slysel. BTW, co presne znamena stredni generace?
    Děti, rodiče, prarodiče - to jsou generace. Střední generace jsou rodiče dnešních dětí. Zatím větší část střední generace se skutečně nesetkávala s počítači od útlého dětství. Je to sice k nevíře, ale před 20 lety skutečně nebyly počítače aspoň v našich končinách běžnou výbavou domácností.
    Jinak, doma taky porad pouzivate cernobilou TV bez dalkovyho ovladace? Mikrovlnku taky nepouzivate? Mobilni telefon taky ne? Tohle jsou vsechno veci, ktery se vyvijeli, zeslozitovali a presto se s nima clovek nauci zachazet. Jde jen o to, jestli chce premyslet.
    Ne, nemáte pravdu. Tyto výrobky jsou sice složité, ale "lidi" se s tím většinou zacházet nenaučí tak, aby využivali všechny dostupné funkce těchto výrobků. Zapnout a vypnout se naučí, to jo... Zbytek je většinou natolik komplikovaný, že si na to dnešní "střední generace" objednává právě svoje děti. Počkejte za 20-30 let na to, jak se budete k novým technologiím, které dnes ještě nejsou na trhu, chovat vy ;-)
    23.1.2009 11:38 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany

    Jenomže když já provedu tuto bleskovou úvahu a podívám se do nabídky Kancelář, tak tam žádnou položku Kalkukačka nenaleznu. U mě se nachází na Utilities > Desktop > KCalc (KDE 3.5 Gentoo).

    V každém desktopovém prostředí to může být nastaveno jinak.

    Freedesktopový definiční soubor aplikace je jeden ten předepisuje kategorii, kam daná aplikace patří. Takže různá prostředí by měla vytvořit stejný strom nabídky aplikací.

    Problém spíš bude v tom, že v KDE se pod názvem Kalkulačka schovává úplně jiný program, než třeba v Gnome.

    To je totiž daň za zjednodušení, které si tak běžní uživatelé na jednu stranu pochvalují (spouštím Kalkulačku a ne bc), ale vzápětí na něj nadávají (moje Kalkulačka je jiná než ta tvoje).

    Souvisí to s tím, jak běžný uživatel chápe počítač (on nerozlišuje program od stroje): počítač je pro něj hotová věc, která má několik snadno uchopitelných funkcí a ty on zná a používá. Cokoliv jiného nezná a ani znát nechce.

    V tomto světle mám pochopení pro „Gnome fašismus“. Na druhou stranu tím můj pohled vývojáře neskutečně trpí a bojím se, že podobně neefektivní subjektivně zjednodušující přístup má většina lidí k většině nástrojům (ale i netechnickým problémům).

    Co s tím? Mám přijmout skutečnost a přizpůsobit se světu, kde o úspěchu rozhoduje obal?

    Fluttershy, yay! avatar 23.1.2009 14:20 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Jenomže když já provedu tuto bleskovou úvahu a podívám se do nabídky Kancelář, tak tam žádnou položku Kalkukačka nenaleznu.

    Tak jinak: v openSuSE, v KDE4 a možná i jinde je v menu políčko pro vyhledávání. Napíšu do něj "kalkulačka", "kalkulátor", "calc",... a vyhodí mi to kalkulačku.

    Je to zkrátka špatná ergonomie desktopového prostředí, co zapříčiní, že je jednodušší dojít si pro extra kalkulačku do skříně a házet vinu na blbost uživatele je to nejjednodušší - anebo že by to byla lenost návrhářů a administrátorů desktopů přemýšlet?

    Jak píšu výše --- postupy pro pracovité a postupy pro inteligentní.

    Je to sice k nevíře, ale před 20 lety skutečně nebyly počítače aspoň v našich končinách běžnou výbavou domácností.

    Pravda, ale před deseti lety už pomalu ano... a časy se mění.

    Ne, nemáte pravdu. Tyto výrobky jsou sice složité, ale "lidi" se s tím většinou zacházet nenaučí tak, aby využivali všechny dostupné funkce těchto výrobků. Zapnout a vypnout se naučí, to jo... Zbytek je většinou natolik komplikovaný, že si na to dnešní "střední generace" objednává právě svoje děti. Počkejte za 20-30 let na to, jak se budete k novým technologiím, které dnes ještě nejsou na trhu, chovat vy ;-)

    Záleží na přístupu. Jednak je spousta lidí shnilá přečíst si návod (zase postup pro pracovité a pro inteligentní ^_^) a jednak jsou lidé blbí: když si někteří jedinci pořizují drahé telefony, které neumějí používat, místo jednoduchých (a pro ně ergonomičtějších) telefonů.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    24.1.2009 20:24 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohľad z opačnej strany
    Súkromne využívam PC na získavanie informácií z internetu
    Na tuhle práci je imho linux mnohen vhodnější.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.