Bylo oznámeno vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Jak jsi dosel k tomu narustu na -j16 ve druhem grafu? Nejak divne to prokladas.
Nebo jsi delal i testy s -j8-16?
V pohode. Zajimavy pokus.
počet jobů by teda měl bejt takovej, do kolika vláken se kompilovaná věc dokáže rozložit, ne? :)
Off topic - ako sa da pracovat v DWM s GIMPom? Skusal som a je to bieda...
Inac by som nemal na DWM nijake namietky...
Dwm je skvelý wm, ale spolieha sa na to, že aj programy budú podobne skvelé a nebudú nikomu nútiť, ako si má rozostaviť okná. Bohužiaľ to nie je často splnené, takže tu máme na to float. Proste odfloatuj gimp na nejakú plochu a tam ho môžeš používať úplne rovnako ako všetci ostatní.
{ "Gimp", NULL, NULL, 0, True, -1 },
což způsobí, že se gimp bude spouštět vždy s přepnutím na plovoucí rozložení. dwm je totiž dynamický wm. Kromě tiling a floating módu však obsahuje ještě monocle (podobné ratpoison) a pomocí malinkého patche si můžeš třeba dodat vertical tiling (bstack patch). A pozor na jednu věc - dwm nemá jako wmii nebo jiné dynamic wm možnost používat tiling a floating vrstvy najednou, buď je kompletně celý wm floating nebo tiling (přepíná se pomocí zkratek)
To nie je úplne pravda. Napríklad okná s hintom TRANSIENT sú floating (logicky) aj keď si v tiling móde. A v prípade potreby je triviálne napísať patch (alebo možno aj existuje), kde budeš mať zoznam aplikácií, ktoré sa na danej ploche majú floatovať (tak to má napríklad xmonad). Dokonca mám pocit, že tak to aj v dwm kedysi bolo, ale už som ho rok nevidel, tak je to teraz možno inak.
Len pre budúcnosť: keď máš graf, kde 99% plochy zaberá prázdne miesto (v zmysle, že je rozdelený na dve časti a jedna z nich je taká), je rozumné závislosť prehnať logaritmom. Takto z toho veľa nemám, nevidím poriadne ani rozdiely medzi malým počtom jobs (kde sú najvýraznejšie), ani medzi veľkým počtom (kde sú pomalé). Ak sa ti s tým, ešte chce pohrať, mohol by si to skúsiť, stačí zadať "set log y" a ak to bude stáť za to, postni to sem znova. Dík.
V poriadku. Len pre istotu som na to upozornil, lebo s grafmi neskúsení ľudia robia veľa vecí, ktoré sú jednak neestetické a jednak sa stráca veľa informačnej hodnoty.
Btw, je pravda, že s tým logaritmom som sa silne sekol, tvoja závislosť je typu 1/x a po aplikácii logaritmu sa z nej rozhodne nestane priamka
S tým sa toho moc robiť nedá (viď "plot 1/x"). Aspoň mňa teda nič rozumné nenapadá, ale možno niekto poradí 
Hehe, my, co máme jedno jádro nemáme problém a nastavujeme bezmyšlenkovitě -j2.
A dělal jsi něco jako flush-all-caches před každým měřením? Protože jestli ne, tak tvrdím, že výsledky, ač pěkné jsou dost k ničemu.
Ještě dodám, že jsem nelenil a zeptal se googlu a google řekl, že odpověd mám hledat v linux-mm.org/Drop_Caches. Z toho článku bych vyvozoval závěr, že před každým testem nejlépe dělat
sync echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches
+1
Není až tak pravda. Brání mi v tom lenost. Respektive jelikož nevlastním vícejádro, nemyslím, že mi znalost toho, jestli jde o j=2*p, nebo j=p+1 momentálně bude k něčemu dobrá a tak se nebudu namáhat.
Jestli jsem urazil tak pardon, nebylo to tak míněno a příště se pokusím vnzášet námitky méně arogantně.
Fakt sorry, ale nemohl jsem si pomoct.
Jak nervní asi musí být člověk, když se nechá takhle trapně vytočit anonymem? Co teprv když ho nasere někdo skutečný v reálu? To pak teprv musí bejt mazec.
Daj link na tu hystericku reakciu ohladne toho conky...
Zase hysteria?
Možno mi niečo ušlo, ale podľa tých grafov je čas dokončenia úlohy klesajúci s n (v rámci chyby merania, ktorá nie je uvedená, ale nejakú som si tam domyslel), tak prečo nenastaviť rovno maximum, povedzme 10000?. Z tých grafov predsa nevyplýva, že keď nastavím 2*n + 10, alebo 4*n, tak to bude horšie, práve naopak, je tam ešte pokles.
tak prečo nenastaviť rovno maximum, povedzme 10000na to jsou dve odpovedi... jednak to asi nema smysl ... amdahl's law je priserna bestie a jde to videt i z tech grafu... od urciteho budu to zlepseni je absolutne nevyznamne. za druhe, tady v techto grafech to nejde poznat... ale s postupem casu by se tam objevil pokles vykonu, ktery je zpusobeny tim, ze udrzovani X procesu uz bude mit takovou rezii, ze se nevyplati vic paralelizovat.
To zlepšenie je bezvýznamné, ale aký má význam hádať sa o 2*n + 47 a 3^n - exp(n) + 1, keď to najlepšie riešenie je aj tak asymptotické? 
Ten druhý bod to trochu vysvetľuje a presne také niečo som si aj myslel, že to bude overhead. Ničmnej, skutočne to v tých grafoch nevidím a ako také nemajú o dôkaze 2*n žiadnu vypovedaciu hodnotu. To, čo popisuješ ty, by bol totiž graf s minimom niekde okolo 2*n (n-1, whatever) a nie čisto klesajúci graf (modulo chyba merania). Lenže, aj tak je to zjavne závisle od toho, kde to použiješ (konkrétny program, ktorý sa prekladá), takže jaký to má zmysel? Keď už ten make spustíš raz, tak dostaneš správnu binárku a si hotový. Načo ho spúšťať znova a testovať, či by sa to nedalo vybuildovať o sekundu rýchlejšie? A ďalej, skutočne to riešenie, nastaviť proste n = 10000 je až tak zlé? Ak je to tak, že sa o moc tá asymptotická hodnota nelíši od minima, tak nie je dôvod skúmať nejaké závislosti a nastavovať to pre každý program zvlášť, najrozumejšie je zobrať raz a pre vždy n = 10000 a človek je vybavený. Fakt mi to pripadá ujeté 
To, čo popisuješ ty, by bol totiž graf s minimom niekde okolo 2*n (n-1, whatever)ja jsem taky psal, ze to zalezi na typu ulohy a vetsina techto hodnot se nastavuje/odhaduje empiricky. mam napr. zkusenost s ulohami kde se ciste pocita je dobre se drzet kolem toho n... pokud se na neco musi cekat napr. diskove I/O, sit, jiny proces, je dobre mit pocet procesu vetsi.
Ak je to tak, že sa o moc tá asymptotická hodnota nelíši od minima, tak nie je dôvod skúmať nejaké závislosti a nastavovať to pre každý program zvlášť, najrozumejšie je zobrať raz a pre vždy n = 10000 a človek je vybavený.to neni dobry napad. kdyz seberes hodnotu n = 10000 takovy vypocet ti sebere vyrazne vic zdroju (napr. RAM) nez kdyz bude n = 100 a realny uzitek bude srovnatelny.
Aha dík za ozrejmenie, ale vôbec do toho nevidím a z blogpostu som to nepochopil. V tom prípade ale treba skúmať nie len zaťaženie CPU, ale aj zaťaženie RAM, ak chceme objektívny výsledok a tento blogpost bol tým pádom ešte viac na nič 
Ty asi na konštruktívnu kritiku veľmi neveríš, čo? 
# procesu, obsazeno RAM, obsazeno swap, load avg za posledni minutu 1100 1800 300 ? 1672 ? ? ? 1436 700 200 ? 2555 ? ? 855 2666 1942 670 899 2846 1931 433 428 3977 1726 953 568 3652 1938 1493 469Čas jsem nezaznamenával, kompilace probíhala něco přes 25 minut. Pak se na obrazovce objevilo několik hlášek "Out of memory: kill ... (make)" tak jsem to vzdal. Od počátku kompilace kontrolka disku ani jednou nezhasla. IMHO i kdyby kompilace dopadla úspěšně, trvala by s takovým chováním disku několik hodin (normálně kolem 30 minut). Stále zastávám názor, že nejvhodnější je n*2.
Tak toto je zaujímavé, dík. Keby sa ti nejako podarilo zmerať aj tú záťaž pamäte + čas pri -jX, tak to by bolo super. Ja osobne to totiž na starom jednojadre asi nezmeriam, ale aj tak by som bol zvedavý, ako sa to chová 
Zajímavé by právě bylo dotáhnout ten test do konce – najít bod, kdy se to začíná lámat* a režie žere více než je mezní užitek z dalších vláken.
*) těch 89.910 → 90.142 nepovažji za zlom, ale spíš chybu měření.
idle a iowait nulový (na obrazovce top je to čtvré á páté číslo). Většínou je výsledek opravdu dost blízký dvojnásobku počtu jader plus něco, i když záleží na poměru výpočty/I/O - čím víc I/O a čím pomalejší disky, tím víc procesů navíc.
Tiskni
Sdílej: