Organizace Open Container Initiative (OCI) (Wikipedie), projekt nadace Linux Foundation, vydala Runtime Specification 1.3 (pdf), tj. novou verzi specifikace kontejnerového běhového prostředí. Hlavní novinkou je podpora FreeBSD.
Nový open source router Turris Omnia NG je v prodeji. Aktuálně na Allegro, Alternetivo, Discomp, i4wifi a WiFiShop.
Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Letos je pro vás otevře 26. listopadu v 16 hodin v pražském Karlíně. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o práci vývojářů, prostředí ve kterém pracují a o místní firemní kultuře. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem inženýři v Praze pracují, jak spolupracují se zákazníky, partnery i studenty, proč mají rádi open source a co
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Jak jsi dosel k tomu narustu na -j16 ve druhem grafu? Nejak divne to prokladas.
Nebo jsi delal i testy s -j8-16?
V pohode. Zajimavy pokus.
počet jobů by teda měl bejt takovej, do kolika vláken se kompilovaná věc dokáže rozložit, ne? :)
Off topic - ako sa da pracovat v DWM s GIMPom? Skusal som a je to bieda...
Inac by som nemal na DWM nijake namietky...
Dwm je skvelý wm, ale spolieha sa na to, že aj programy budú podobne skvelé a nebudú nikomu nútiť, ako si má rozostaviť okná. Bohužiaľ to nie je často splnené, takže tu máme na to float. Proste odfloatuj gimp na nejakú plochu a tam ho môžeš používať úplne rovnako ako všetci ostatní.
{ "Gimp", NULL, NULL, 0, True, -1 },
což způsobí, že se gimp bude spouštět vždy s přepnutím na plovoucí rozložení. dwm je totiž dynamický wm. Kromě tiling a floating módu však obsahuje ještě monocle (podobné ratpoison) a pomocí malinkého patche si můžeš třeba dodat vertical tiling (bstack patch). A pozor na jednu věc - dwm nemá jako wmii nebo jiné dynamic wm možnost používat tiling a floating vrstvy najednou, buď je kompletně celý wm floating nebo tiling (přepíná se pomocí zkratek)
To nie je úplne pravda. Napríklad okná s hintom TRANSIENT sú floating (logicky) aj keď si v tiling móde. A v prípade potreby je triviálne napísať patch (alebo možno aj existuje), kde budeš mať zoznam aplikácií, ktoré sa na danej ploche majú floatovať (tak to má napríklad xmonad). Dokonca mám pocit, že tak to aj v dwm kedysi bolo, ale už som ho rok nevidel, tak je to teraz možno inak.
Len pre budúcnosť: keď máš graf, kde 99% plochy zaberá prázdne miesto (v zmysle, že je rozdelený na dve časti a jedna z nich je taká), je rozumné závislosť prehnať logaritmom. Takto z toho veľa nemám, nevidím poriadne ani rozdiely medzi malým počtom jobs (kde sú najvýraznejšie), ani medzi veľkým počtom (kde sú pomalé). Ak sa ti s tým, ešte chce pohrať, mohol by si to skúsiť, stačí zadať "set log y" a ak to bude stáť za to, postni to sem znova. Dík.
V poriadku. Len pre istotu som na to upozornil, lebo s grafmi neskúsení ľudia robia veľa vecí, ktoré sú jednak neestetické a jednak sa stráca veľa informačnej hodnoty.
Btw, je pravda, že s tým logaritmom som sa silne sekol, tvoja závislosť je typu 1/x a po aplikácii logaritmu sa z nej rozhodne nestane priamka
S tým sa toho moc robiť nedá (viď "plot 1/x"). Aspoň mňa teda nič rozumné nenapadá, ale možno niekto poradí 
Hehe, my, co máme jedno jádro nemáme problém a nastavujeme bezmyšlenkovitě -j2.
A dělal jsi něco jako flush-all-caches před každým měřením? Protože jestli ne, tak tvrdím, že výsledky, ač pěkné jsou dost k ničemu.
Ještě dodám, že jsem nelenil a zeptal se googlu a google řekl, že odpověd mám hledat v linux-mm.org/Drop_Caches. Z toho článku bych vyvozoval závěr, že před každým testem nejlépe dělat
sync echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches
+1
Není až tak pravda. Brání mi v tom lenost. Respektive jelikož nevlastním vícejádro, nemyslím, že mi znalost toho, jestli jde o j=2*p, nebo j=p+1 momentálně bude k něčemu dobrá a tak se nebudu namáhat.
Jestli jsem urazil tak pardon, nebylo to tak míněno a příště se pokusím vnzášet námitky méně arogantně.
Fakt sorry, ale nemohl jsem si pomoct.
Jak nervní asi musí být člověk, když se nechá takhle trapně vytočit anonymem? Co teprv když ho nasere někdo skutečný v reálu? To pak teprv musí bejt mazec.
Daj link na tu hystericku reakciu ohladne toho conky...
Zase hysteria?
Možno mi niečo ušlo, ale podľa tých grafov je čas dokončenia úlohy klesajúci s n (v rámci chyby merania, ktorá nie je uvedená, ale nejakú som si tam domyslel), tak prečo nenastaviť rovno maximum, povedzme 10000?. Z tých grafov predsa nevyplýva, že keď nastavím 2*n + 10, alebo 4*n, tak to bude horšie, práve naopak, je tam ešte pokles.
tak prečo nenastaviť rovno maximum, povedzme 10000na to jsou dve odpovedi... jednak to asi nema smysl ... amdahl's law je priserna bestie a jde to videt i z tech grafu... od urciteho budu to zlepseni je absolutne nevyznamne. za druhe, tady v techto grafech to nejde poznat... ale s postupem casu by se tam objevil pokles vykonu, ktery je zpusobeny tim, ze udrzovani X procesu uz bude mit takovou rezii, ze se nevyplati vic paralelizovat.
To zlepšenie je bezvýznamné, ale aký má význam hádať sa o 2*n + 47 a 3^n - exp(n) + 1, keď to najlepšie riešenie je aj tak asymptotické? 
Ten druhý bod to trochu vysvetľuje a presne také niečo som si aj myslel, že to bude overhead. Ničmnej, skutočne to v tých grafoch nevidím a ako také nemajú o dôkaze 2*n žiadnu vypovedaciu hodnotu. To, čo popisuješ ty, by bol totiž graf s minimom niekde okolo 2*n (n-1, whatever) a nie čisto klesajúci graf (modulo chyba merania). Lenže, aj tak je to zjavne závisle od toho, kde to použiješ (konkrétny program, ktorý sa prekladá), takže jaký to má zmysel? Keď už ten make spustíš raz, tak dostaneš správnu binárku a si hotový. Načo ho spúšťať znova a testovať, či by sa to nedalo vybuildovať o sekundu rýchlejšie? A ďalej, skutočne to riešenie, nastaviť proste n = 10000 je až tak zlé? Ak je to tak, že sa o moc tá asymptotická hodnota nelíši od minima, tak nie je dôvod skúmať nejaké závislosti a nastavovať to pre každý program zvlášť, najrozumejšie je zobrať raz a pre vždy n = 10000 a človek je vybavený. Fakt mi to pripadá ujeté 
To, čo popisuješ ty, by bol totiž graf s minimom niekde okolo 2*n (n-1, whatever)ja jsem taky psal, ze to zalezi na typu ulohy a vetsina techto hodnot se nastavuje/odhaduje empiricky. mam napr. zkusenost s ulohami kde se ciste pocita je dobre se drzet kolem toho n... pokud se na neco musi cekat napr. diskove I/O, sit, jiny proces, je dobre mit pocet procesu vetsi.
Ak je to tak, že sa o moc tá asymptotická hodnota nelíši od minima, tak nie je dôvod skúmať nejaké závislosti a nastavovať to pre každý program zvlášť, najrozumejšie je zobrať raz a pre vždy n = 10000 a človek je vybavený.to neni dobry napad. kdyz seberes hodnotu n = 10000 takovy vypocet ti sebere vyrazne vic zdroju (napr. RAM) nez kdyz bude n = 100 a realny uzitek bude srovnatelny.
Aha dík za ozrejmenie, ale vôbec do toho nevidím a z blogpostu som to nepochopil. V tom prípade ale treba skúmať nie len zaťaženie CPU, ale aj zaťaženie RAM, ak chceme objektívny výsledok a tento blogpost bol tým pádom ešte viac na nič 
Ty asi na konštruktívnu kritiku veľmi neveríš, čo? 
# procesu, obsazeno RAM, obsazeno swap, load avg za posledni minutu 1100 1800 300 ? 1672 ? ? ? 1436 700 200 ? 2555 ? ? 855 2666 1942 670 899 2846 1931 433 428 3977 1726 953 568 3652 1938 1493 469Čas jsem nezaznamenával, kompilace probíhala něco přes 25 minut. Pak se na obrazovce objevilo několik hlášek "Out of memory: kill ... (make)" tak jsem to vzdal. Od počátku kompilace kontrolka disku ani jednou nezhasla. IMHO i kdyby kompilace dopadla úspěšně, trvala by s takovým chováním disku několik hodin (normálně kolem 30 minut). Stále zastávám názor, že nejvhodnější je n*2.
Tak toto je zaujímavé, dík. Keby sa ti nejako podarilo zmerať aj tú záťaž pamäte + čas pri -jX, tak to by bolo super. Ja osobne to totiž na starom jednojadre asi nezmeriam, ale aj tak by som bol zvedavý, ako sa to chová 
Zajímavé by právě bylo dotáhnout ten test do konce – najít bod, kdy se to začíná lámat* a režie žere více než je mezní užitek z dalších vláken.
*) těch 89.910 → 90.142 nepovažji za zlom, ale spíš chybu měření.
idle a iowait nulový (na obrazovce top je to čtvré á páté číslo). Většínou je výsledek opravdu dost blízký dvojnásobku počtu jader plus něco, i když záleží na poměru výpočty/I/O - čím víc I/O a čím pomalejší disky, tím víc procesů navíc.
Tiskni
Sdílej: