Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
Kolem omezení velikosti paměti, kterou je schopen adresovat procesor a čipová sada, kolik z toho je k dispozici v operačním systému a kolik paměti může používat proces panuje značný chaos. Nejlépe to je vidět na, periodicky opakujících se, otázkách typu "mám v počítači 4 GiB paměti a systém vidí jen 3,5 GiB" a bohužel i v odpovědích na tyto otázky.
Fyzická adresa by se dala přirovnat k poštovní adrese- určuje konkrétní buňku fyzické paměti. Za běhu systému bude táž fyzická adresa ukazovat vždy na stejnou buňku*. Fyzický adresní prostor je pak rozsahem fyzických adres, které lze použít. Je důležité vědět, že ve fyzickém adresním prostoru můžou být díry a/nebo místa vyhrazená pro mapování paměti hardware. Pokud je instalováno méně fyzické paměti než je fyzický adresní prostor pak logicky některé fyzické adresy ukazují do prázdna.
Virtuální adresní prostor si lze představit jako pestrobarevnou koláž. Na některých místech jsou díry, jinde jsou různě rozesety přilepené stránky fyzického adresního prostoru. Některé obsahují kód jiná data. Jinde jsou nalepené poznámky "Kdyby se tuto stránku někdo snažil přečíst tak na toto místo načti tento úsek tohoto souboru."{1} nebo "Kdyby se na tuto stránku někdo snažil zapsat tak najdi volnou stránku fyzické paměti a přilep ji sem"{2}. Každá stránka má navíc "semafor" určující, zda se na dané místo smí zapisovat, číst či provádět kód. Teď si představte, že virtuálních prostorů je ve stejné chvíli spoustu (zjednodušeně řečeno- kolik procesů tolik virtuálních prostorů) a že jednotlivé stránky fyzické paměti můžou být přilepeny v žádné nebo také v mnoha nebo dokonce všech virtuálních prostorech. Hodnota semaforu stejné fyzické stránky může být v různých virtuálních prostorech různá.
Když už jsem si to tak hezky zadefinoval s tou koláží, tak nemůžu odolat abych do celého obrazu nepřidal ještě lapidární popis fungování správy paměti VP nového procesu vznikne jako kopie VP rodičovského procesu přičemž na všechny stránky, kde je namapována paměť se přilepí nálepka "Kdyby se sem někdo pokusil zapsat tak tuto fyzickou stránku zkopíruj, kopii přilep na toto místo a zápis proveď do této kopie."{3}. Toto je velice užitečný mechanizmus přezdívaný COW neboli Copy on Write. Umožní procesům sdílet stránky fyzické paměť až do doby, dokud se nezmění. Co proces tedy konkrétně ve svém prostoru má? Je to závislé na operačním systému ale základ je podobný. Chtě nechtě tam je jádro včetně jeho datových struktur. Dále knihovny, které program využívá (semafor povolí provádění ale ne zápis protože stejnou knihovnu může sdílet více procesů), soubory mapované do paměti, kód samotného procesu a konečně paměť, kterou si proces naalokoval. Když si proces vyžádá od operačního systému paměť, tak správce paměti najde volný rozsah VIRTUÁLNÍCH stránek a dá na ně nálepky {2}. Takové paměti se říká comitted. Při samotné alokaci tedy vůbec nedochází k využití fyzické paměti. K tomu dojde až když si proces na přidělenou paměť "šáhne". Lze tedy napsat aplikaci, která vyčerpá veškerý VIRTUÁLNÍ adresní prostor procesu i když bude spousta volné fyzické paměti k dispozici. Mnohem častěji ale vzniká opačný problém- všechny procesy dohromady využijí celou volnou zásobu FYZICKÉ paměti. Správce paměti v takové situaci vybere fyzické stránky, které nebyly dlouho použity, začne je odtrhávat z VP procesů, zapisovat na disk a lepit místo nich nálepky {1}. <joke>Počítač se zpomalí a uživatel restartuje Firefox a vše se vrátí do normálu</joke>. Izolace procesů a jádra a sdílených knihoven je realizována pomocí semaforů. Izolace procesů mezi sebou je realizována jednoduše tím, že ve virtuálním prostoru jednoho procesu nejsou namapovány fyzické stránky jiného procesu tudíž k žádné interakci nemůže dojít. Pokud aplikace šáhne na místo virtuální paměti, kde je díra nebo kde to nedovolí semafor tak program havaruje se známou hláškou Segmentation fault v Linuxu nebo s hláškou, která vzbuzuje mezi běžnými uživateli Windows neskutečné asociace (paměť na adrese XYZ nelze přečíst/zapsat, nebo něco v tomto smyslu).
Už zde je schovaný první (řádně zakořeněný) mýtus: n-bitový procesor dokáže (prý z definice tohoto pojmu) přímo adresovat 2^n bajtů paměti. To je prosím nesmysl. Neplatilo to v době 8bit procesorů (které vesměs adresovaly 2^16 bajtů) a neplatí to ani dnes. Na x86 platformě procesory adresují 2^36 bajtů a na x86_64 mají současné procesory strop 2^48 (AMD) nebo 2^40 (Intel).
Tady se začínají komplikace. A také jeden mýtus, který se šíří jako mor: 32bit operační systém může využít maximálně 4 GiB (nebo 3,něco GiB podle varianty mýtu) paměti. Tento mýtus má tak tuhý kořínek jelikož přesně tak se chovají desktopové varianty Windows. Je zajímavé sledovat, jak politické rozhodnutí nějaké firmy má vliv na všeobecné povědomí. V principu má 32bit OS na x86 platformě přístup díky PAE (v linuxu se často vídá pojem HIGHMEM) přístup k celé šířce fyz. adresního prostoru procesoru tedy 36 itů. Přináší to ale různá úskalí a komplikace. Například klasická 32bit PCI umí adresovat jen spodních 32 bitů a odtud plyne nutnost použití tzv. bounce bufferů - jedno dodatečné kopírování dat v paměti navíc. Všechny ovladače s tím musí samozřejmě počítat. Občas se říká, že samotné PAE přináší navíc i výkonnostní réžii, ta je ale v praxi na moderních procesorech minimální. Je třeba si uvědomit, že paměťový model x86_64 je v podstatě nástavbou PAE. Windows XP a Vista používají PAE na počítačích s NX bitem implicitně nezávisle na množství paměti. O 64bit operačních systémech nemá cenu se moc bavit- tam kde rozhoduje marketing umělá omezení jsou (Vista Home Basic - 8 GiB, Premium 16 GiB), tam kde nerozhoduje tam se omezení kryji s možnostmi řadiče paměti.
Tady není moc nad čím dumat. Na x86 je adresa veliká 32bitů a to je omezení velikosti virtuální paměti. Jaký smysl má větší fyzický prostor než virtuální? Smysl je v tom, že několik procesu se svými virtuálními adresními prostory může pokrýt celý fyzický prostor. Na x86_64 platformě je z technických důvodů v současných implementacích horní hranicí 48 bitů přestože adresy jsou 64bitové.
*) V případě poštovní adresy nemusí ležet podobná čísla popisná blízko sebe. Stejně tomu je i u fyzické adresy v počítači. O tom, kde (na kterém paměťovém modulu nebo dokonce čipu) konkrétně leží daná fyzická adresa rozhoduje řadič paměti (translace není mnohdy tak triviální jak by se mohlo na první pohled zdát třeba v případe použití interleavingu nebo při dual channel složenyým z modulů různé velikosti nebo při promíchání single sided a double sided modulů).
Tiskni
Sdílej:
Slušný BIOS pak fyzickou paměť přemapuje výše. Pokud máte 4 GiB paměti a BIOS z ní kus sebere a přemapuje nad 4 GiBA pokud to neudela, tak to nemusi byt nutne problem BIOSu, ale treba limitace chipsetu (radice pameti). Alespon u nekterych Intelich chipsetu se tento problem uvadi.
Darwin xxxs-macbook.local 9.2.2 Darwin Kernel Version 9.2.2: Tue Mar 4 21:17:34 PST 2008; root:xnu-1228.4.31~1/RELEASE_I386 i386
Tohle jsem do zápisku nedával protože mi to přišlo, že tohle se řešilo tak před pěti léty...