abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 11:33 | IT novinky

    Americká vesmírná společnost SpaceX miliardáře Elona Muska koupila další Muskovu firmu xAI, která se zabývá vývojem umělé inteligence (AI). Informovala o tom na svém účtu na síti 𝕏. Musk tímto krokem propojí několik ze svých služeb, včetně chatbota s prvky umělé inteligence Grok, sociální sítě 𝕏 či satelitního internetového systému Starlink. Tržní hodnota společnosti SpaceX dosahuje jednoho bilionu dolarů (20,6 bilionu Kč), hodnota xAI pak činí 250 miliard dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 23:22 | Bezpečnostní upozornění

    Byl odhalen supply chain attack na Notepad++: útočníci kompromitovali hosting Notepad++ a vybrané dotazy na aktualizace přesměrovávali na servery pod jejich kontrolou. Doporučuje se stáhnout instalátor a přeinstalovat.

    a1bert | Komentářů: 6
    včera 13:22 | Zajímavý projekt

    Francouzská veřejná správa má v rámci vládní iniciativy LaSuite Numérique ('Digitální sada') v plánu od roku 2027 přestat používat Microsoft Teams a Zoom a přejít na videokonferenční platformu Visio, hostovanou na vlastním hardwaru. Konkrétně se jedná o instance iniciativou vyvíjeného open-source nástroje LaSuite Meet, jehož centrální komponentou je LiveKit. Visio nebude dostupné pro veřejnost, nicméně LaSuite Meet je k dispozici pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    včera 12:11 | IT novinky

    Eben Upton oznámil další zdražení počítačů Raspberry Pi: 2GB verze o 10 dolarů, 4GB verze o 15 dolarů, 8GB verze o 30 dolarů a 16GB verze o 60 dolarů. Kvůli růstu cen pamětí. Po dvou měsících od předchozího zdražení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    včera 05:11 | Zajímavý software

    Shellbeats je terminálový hudební přehrávač pro Linux a macOS, který umožňuje vyhledávat a streamovat hudbu z YouTube, stahovat odtud skladby a spravovat lokální playlisty. Pro stahování dat z YouTube využívá yt-dlp, pro práci s audiostreamy mpv. Je napsán v jazyce C a distribuován pod licencí GPL-3.0, rezpozitář projektu je na GitHubu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    včera 03:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 26.1.30 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. S podporou hardwarového dekódování videa. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:00 | Nová verze

    LibrePCB, tj. svobodný multiplatformní softwarový nástroj pro návrh desek plošných spojů (PCB), byl po deseti měsících od vydání verze 1.3 vydán ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v aktualizované dokumentaci. Zdrojové kódy LibrePCB jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    1.2. 21:11 | Komunita

    Guido van Rossum, tvůrce programovacího jazyka Python, oslavil 70. narozeniny. Narodil se 31. ledna 1956 v nizozemském Haarlemu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    1.2. 12:22 | Zajímavý software

    OpenClaw je open-source AI asistent pro vykonávaní různých úkolů, ovládaný uživatelem prostřednictvím běžných chatovacích aplikací jako jsou například WhatsApp, Telegram nebo Discord. Asistent podporuje jak různé cloudové modely, tak i lokální, nicméně doporučován je pouze proprietární model Claude Opus 4.5 od firmy Anthropic v placené variantě. GitHubová stránka projektu OpenClaw.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 4
    1.2. 03:00 | Komunita

    Projekt VideoLAN a multimediální přehrávač VLC (Wikipedie) dnes slaví 25 let. Vlastní, tenkrát ještě studentský projekt, začal již v roce 1996 na vysoké škole École Centrale Paris. V první únorový den roku 2001 ale škola oficiálně povolila přelicencování zdrojových kódů na GPL a tím pádem umožnila používání VLC mimo akademickou půdu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (25%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (30%)
    Celkem 739 hlasů
     Komentářů: 24, poslední včera 21:31
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    17.9.2009 00:27 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    No jo, Lame to zkrouhne už někde u 15k, se dalo čekat...
    xvasek avatar 17.9.2009 09:12 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04

    Pro mě je překvapením spíš ten FAAC.

    Grunt avatar 17.9.2009 13:18 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    Proč? Pozor, FAAC netvoří SO/IEC 14496-3, Amd.2:2004 známe také jako High-Efficiency Advanced Audio Coding(HE-AAC) v2 a nebo zjednodušeně AAC+v2(ten bazmek s SBR a PS a to co přibližně dělá Nero), ale ještě staré AAC(také je myslím součástí nějakého standardu…jestli MPEG2 nebo nějaké starší MPEG4). Pro to co dneska známe jako AAC+ je potřeba použít 3GPP implementaci známou také jako aacplusenc.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    17.9.2009 09:22 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    ano, to se dalo čekat, když tam má dolní propust, takže to o kódování samotném nic nevypovídá, stejně by po preprocesingu vypadala i ta křivka z CD

    zajímavější mi přijde, že lame spolu s oggdrop celkem věrně zachovává celkový tvar křivky, zatímco AAC je poněkud v prdeli

    v drobných detailech mi přijde, že lame trošku vede nad oggdrop - ale nevím, jednak je to graf na dvě věci (měl by být logaritmický a ne lineární) a jednak jsem porovnával jen pár políček (např. v poli 14-15 kHz zachovává poslední špičku, zatímco u oggdrop je plošší)

    nicméně veškeré takovéhle frekvenční analýzy jsou docela naprd, poněvadž jde jen o jeden druh zkreslení, na který lidské ucho není zrovna moc citlivé ... to je asi jako problém, že "lampový" zesilovač se zkreslením třebas 5% zní většině lidí příjemněji než tranzistorový se zkreslením 0,5% ...

    p.s. kolik čtenářů ábíčka opravdu slyší a rozlišuje frekvence nad 15 kHz? - a kolik z těch, co budou tvrdit že jo, to má ověřeno laboratorním testem?
    multi avatar 17.9.2009 09:44 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    ja jsem si na frekvencnim generatoru zkousel co jeste slysim a slysel jsem celkem dost nad lidsky prumer

    PS: doufam, ze kdyz rikas lampa, tak ze si ji mel i nekdy v ruce
    andree avatar 17.9.2009 10:50 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04

    dalsia otazka potom je, kolko z tych vyssich frekvencii bude clovek pocut, ked bude mat zaroven "pouzivane" aj tie 20-15000Hz...

    Grunt avatar 17.9.2009 13:57 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    No nic moc. Proto se také při návrhu s maskováním počítalo a je to jeden ze stěžejních prvků těchto formátů. Ve skutečnosti je ve vyšších frekvencích šumu strašně moc a originálu se to moc nepodobá.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    17.9.2009 11:37 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    PS: doufam, ze kdyz rikas lampa, tak ze si ji mel i nekdy v ruce
    nejsem už si jist, po těch letech, jestli jsem při kuchání rádia vyndaval celou desku a elektronek se nedotkl nebo jo ... proč je to podstatné?

    (jo a jinak kolegovi v kombíčku svítily pěkně ...)
    17.9.2009 10:55 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    Ano, existují významnější chyby, ale pokud jedinou vadou zůstane frekvenční ořez, tak i to vadí. Za sebe mohu říci, že při srovnání ořez pociťuji jako chudší zvuk. Prostě tomu nějaké zvuky chybí. V tomto směru mi je milejší libvorbis, který sice vyhází detaily, ale základní distribuci frekvencí zachová. A jinak i vorbis má dolní prospusť, jen je nastavena na 20 kHz, což fyziologicky uspokojí všechny lidi.
    17.9.2009 11:49 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    ... pokud jedinou vadou zůstane frekvenční ořez, tak i to vadí.
    což ovšem není případ mp3 ani vorbisu, že?
    A jinak i vorbis má dolní prospusť,
    vorbis? - chtěl si říci "kodéry do vorbis" ... to nikdo nepopírá, jen se snažím říci, že je nefér používat ji jako argument proti kódování samotnému
    jen je nastavena na 20 kHz, což fyziologicky uspokojí všechny lidi.
    to je velmi nešťastně řečeno, tohle prostě není pravda
    Grunt avatar 17.9.2009 13:48 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    vorbis? - chtěl si říci "kodéry do vorbis"
    O tomto už jsme se jednou hádali a myslím, že jsme se shodli na jméně libTheora.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    17.9.2009 18:53 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04

    Jistě že výška ořezu má význam pro kvalitu výsledného zvuku, protože čím více se odřeže frekvencí, tím víc zbude místa na zakódování zbytku. Tedy kvalita kódovacích algoritmů nesouvisí s ořezem, ale kvalita výsledného zvuku ano.

    Pravda není nastavení na 20 kHz nebo všichni lidi? Nastavení je opraveno níže. Podle dokumentace The encoder is generally already configured with ideal lowpasses (if any at all) for given modes. Pokud jde o lidi, tak za mých mladých let se učilo 20 (50) až 20 000 (22 000) Hz. Ostatně z toho je odvozena vzorkovací frekvence CDDA.

    18.9.2009 10:16 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    Jistě že výška ořezu má význam pro kvalitu výsledného zvuku, protože čím více se odřeže frekvencí, tím víc zbude místa na zakódování zbytku. Tedy kvalita kódovacích algoritmů nesouvisí s ořezem, ale kvalita výsledného zvuku ano.
    čímž mi jen dáváš za pravdu, že ořez není to jediné ...
    Pravda není nastavení na 20 kHz nebo všichni lidi?
    "všichni lidi"

    někteří slyší víc, nevím, kolik je rekord, ale 22 kHz není až taková vyjímka - tedy zhruba asi jako absolutní hudební sluch

    naopak pokud se máme bavit o "většině lidí", pak tu uspokojí i těch 15 kHz ... zamlada jsem vystrašeně utíkal k doktorům, neb jsem si ve vlaku všiml, že pískání zářivky v jednom kupé na jedno ucho neslyším - doktorka se mi vysmála, že jsem naprosto v pořádku, že slyším naprosto výborně, aparaturu měla do 12 kHz, a víc ji prostě nezajímalo, kdo (v dospělosti) slyší těch 12, tak je nadprůměrný a nemá u ní co dělat ...
    Grunt avatar 17.9.2009 13:47 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    A jinak i vorbis má dolní prospusť, jen je nastavena na 20 kHz
    1. No tak to určitě nemá. Mám pocit, že je dokonce pohyblivá.
    2. Dá se nastavit. Viz. --advanced-encode-option a konkrétně volba lowpass_frequency=N. Takže ořezání je vcelku volné
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    17.9.2009 12:47 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    No já ještě kus nad 15k slyšim určitě. Z toho důvodu mi např vadí takový ty klasický starý televizory (nevim jak se tomu říká, CRT asi ne žejo?) - to pískání okolo 15k je totiž dost nesnesitelný.

    Pamatuju se, že jako dítě jsem slyšel hodně vysoký frekvence, snad i kolem 18~19k. Teď už to je horší... Zkoušim to normálně doma na reprácích, takže 'laboratorní' to asi není. No každopádně v pohodě slyšim do 16k a dál už musim zesilovat hlasitost, nad 17.5k už ale prakticky nic neslyšim.
    Je samozřejmě otázka, jaká je charakteristika repráků/sluchátek...
    Grunt avatar 17.9.2009 13:53 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    No já ještě kus nad 15k slyšim určitě. Z toho důvodu mi např vadí takový ty klasický starý televizory (nevim jak se tomu říká, CRT asi ne žejo?
    Co CRT, ale jak pískaly procesory. Teď to bohudík/bohužel neslyším.
    Pamatuju se, že jako dítě jsem slyšel hodně vysoký frekvence, snad i kolem 18~19k.
    Nejde o to do kolika člověk slyší, ale jak to i vnímá. Vyšší frekvence už jsou zachytávány s menší přesností a ještě každá k tomu jinak. Stačí si pustit lineární zvyšování frekvence do 20kHz…já u vyšších frekvencí dokonce slyším u pluzování jak roste frekvence. A také jak je na to člověk navyklí. Já měl v mládí furt pocit, že tak polovina zvuků co leze z televize je snad v nějaké MP3.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Grunt avatar 17.9.2009 13:13 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04

    +1

    Ba dokonce ani ta křivka nemusí nic moc říkat. SBR u AAC+ funguje tak, že se celý signál ořeže kolem 5000Hz(samozřejmě záleží na nastavení bit-rate – toto je tak při 32kbps) a zkomprimuje, pak se to co zbylo použije, okopíruje, přesune nad 5000Hz a zarovná tak aby seděli harmonické a pak se to trošku podle přídavných informací doupravuje. Výsledek vypadá, že má propusť velmi daleko, ba dokonce zní plně(ale tak jak jaksi divně), ale originálu teda moc neodpovídá. Nejideálnější by byla nějaká obdoba PSNR(samozřejmě zprůměrované frame po framu, protože se to v celém průběhu zarovnává a to už by to u konce mohlo být dost šejdrem).
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    17.9.2009 15:20 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    p.s. kolik čtenářů ábíčka opravdu slyší a rozlišuje frekvence nad 15 kHz? - a kolik z těch, co budou tvrdit že jo, to má ověřeno laboratorním testem?
    Potřebuju laboratorní test, když slyším pištění klasické televizní obrazovky i přes obyčejné zavřené dveře?
    |🇵🇸 avatar 17.9.2009 18:16 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    Mně displej mého palmu nesnesitelně píská na metr, ostatní lidé to slyší tak z třiceti centimetrů.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    belisarivs avatar 17.9.2009 08:34 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04

    A neco novejsiho by nebylo? Lame je na tom pry ted ~stejne dobre jako oggenc.

    IRC is just multiplayer notepad.
    Grunt avatar 17.9.2009 13:58 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    No to těžko.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    David Ježek avatar 17.9.2009 14:02 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    viz nový zápisek
    Grunt avatar 17.9.2009 14:10 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    Ale to je těch nějakých 128kbps či víc, že?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    stativ avatar 17.9.2009 10:20 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Srovnání AAC, MP3, OGG z roku 2003/04
    Páni, našel jsem něco o enkodéru Mafuka a můžu říct, že to byl geniální člověk. Kdyby do toho zařadil mp3 enkodér, tak by možná tahal lidi za nos ještě déle.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.