Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
Rozhodl jsem se ke koupi auta. Trvalo mi to dlouho a dalo to práce a už mám vše rozhodnuto. Jediné co pořád nevím jestli investovat do dieslového motoru nebo benzínového motoru.
Další auto si asi hned tak nekoupím, protože tohle budu platit dlouho. Výměna je nutná, protože staré je už kaput. Proto laškuji s myšlenkou, že půjdu do dieslu. Ovšem poslední dobou ve mě vrtá červík pochybností, když vidím cenu nafty a cenu benzínu. Druhá stránka je zas spotřeba a rozdíl v ceně těchto motorů. Jediné co vím jistě, že si další hned tak nekoupím, protože na to nebudu mít. Takže v tomto nejspíš najezdím hodně a hodně kilometrů.
Co mi tedy doporučujete vy? Benzínový motor nebo naftový motor? Děkuji za vaše zkušenosti a názory.
Tiskni
Sdílej:
Dalsi vec teda je, zda chces kupovat "nove" a nebo "ojetinu". Podle me nove auto nema smysl v dnesni dobe kupovat pokud nemam moznost to promitnout do nakladu v pripade podnikani atd., ale urcite se najde milion lidi co maji uplne jiny nazor. Nafta sice leze nahoru, ale jsou jine moznosti co do te nadrze "bezpecne" nalevat a pri opravdovem provozu, kdy najedes nekolik tisic km mesicne muze nafta stat i 40korun a stejne se ti to oproti benzinu porad vyplati - ale opravdu bych se prvne zameril na znacku&typ vozu
I když jemné částice z dieselů asi nejsou příliš ekologické, bohužel.
A nebo Peugeot, ktere mel 1360 cm3
Obecně se dá říct, že kdo jezdí časté velmi krátké trasy, byť to třeba v součtu dělá hodně, ať na naftu zapomene. Motor by velmi rychle odešel.To bych netvrdil. Krátké trasy obecně nesvědčí žádnému motoru, ale diesel kvůli tomu určitě neodejde. Měl jsem 5 let renaulta 5 v dieselu a jezdil jsem prakticky denně jenom krátké trasy po praze a okolí a výjimečně někam dál a když jsem to před pár lety dával pryč (spodek kastle se už nebezpečně blížil kompostu), tak motor jel pořád jak víno, chytal na ťuknutí a bral si svých 5l/100km. Dodnes na něj vzpomínám se slzou v oku, pokaždé když tankuju ;)
Chybí mi podstatné Info. Zda to bude auto nové? Předpokládám, že ano. Za nové auto považuji i auto, co má najeto třeba do 10 000 km. Doporučuji navštívit web vyzkoušeno.cz, kde si člověk může najít různá v podstatě nová auta, za 60-80% ceny. Někdo si třeba koupí vůz a za týden ho přijde vrátit, že by raději jinou barvu. Auto je úplně nové, ale už má 20% slevu. Tohle bych zvážil.
Teď k otázce. Pokud jde o nové auto, odpověď je jednoduchá: nafta, nafta, nafta! Nic jiného. Nafťáky mají často 50-70% spotřebu oproti beznínovým motorům. Je v podstatě jedno kolik stojí palivo. Nafťák žere mnohem méně. Navíc zabírá při nižších otáčkách, což je pohodlnější. Mám vyzkoušené oba pohony, a kdybych volil já, tak jednoznačně naftu.
Pro benzín bych se rozhodl jen a pouze v těchto dvou případech: Jezdím málo a nebo kupuji ojetinu.
Jako perličku na závěr bych dal přidal tip, co s nafťákem, až bude mít něco za sebou. Lze to přestavět a jezdit na fritovací olej. Známý to má, kupuje přefiltrovaný použitý olej u výrobce brambůrků za pakatel a jezdí neuvěřitelně levně. 100km ho stojí snad 10-20kč. Výkon motoru stoupl o asi 15 koní
, ale určitě tím člověk ztratí záruku.
)
Navíc člověk dostane nějakou další sadu filtrů.
Navic si zadelava na velke problemy. Jezdit na fritak lze tak u stareho piana (Mercedes-Benz), ale ne s modernim dieselovym motorem. Tedy jezdit s tim lze, ale jak dlouho a s jakymi nasledky?To bych tak suveréně netvrdil, že jsou lidi co jezdí na RO s TDI oktávkou není nic zvláštního ale jsou i takový co mají novou A6 a jezdí na čistý RO. Má to určitě svoje specifika ale že by bylo zaděláno na "velké problémy" je IMHO FUD.
Nafťáky mají často 50-70% spotřebu oproti beznínovým motorům.Velmi odvážné tvrzení. Záleží na tom, jaké motory se porovnávají. Pokud vezmu třeba (z nabídky koncernu VW) motory TDI versus FSI a TFSI/TSI (např. 1.9 TDI PD vs. 1.6 FSI), tak tam je rozdíl ve spotřebě velmi malý.
.
Ze by to bylo nahonem na vsechna ctyri?Po dalnici se prece nejezdi na ctyrkolce... Ctyrkolo se ma zapinat jen v pripadech kdyz ocekavame spatne podminky, takze snih, bahno, velkej kopec pri velkem zatizeni, atd. Takze z toho vypliva, ze ctyrkola mi u luxusnich sedanu prijde jako dost zhovadilost. Z beznych aut je ctyrkola vhodna pro rodinna auta kdyz se jezdi do hor apod, nebo pro lidi kterejm k baraku nepostavili silnici (znam rodinu ktera si musel koupit vyssi lehce terenni auto kvuli 300m prijezdovce k baraku). No a pak samozrejme, suv, mpv, mcf, terenaky a jiny divny zkratky. Zdenek
Vsechna zminena auta jsou bez tuningu, koupena jako fungl nova, pravidelne servisovana v autorizovanych servisech. Spotrebu jak u nafty, tak u benzinu uvadim pri srovnatelne prumerne rychlosti a neuvadim s dodatkem ze byla dodrzovana pravidla silnicho provozu, zejmena rychlostni limity.
Spíše jsem to mslel tak, že s Oktávkou 1,8T benzín se ujede 100km na řekněmě 9-10litrů, kdežto s 1,9TDI se to dá ujet možná i s 5 litry, určitě s 6.Jenže já bych nesrovnával tragicky zastaralý motor 1.8T se zhruba o 5 let novějším TDI. Když už srovnávat podle objemu, tak u Oktávky to může být 1.9 TDI s 1.8 TSI (bohužel 1.9 TDI existuje v řadě verzí), i když srovnávat 77 kW se 118 kW je trochu mimo mísu. TDI má tabulkovou kombinovanou spotřebu 5,1 litru, TSI 7,4 litru. Ale znovu připomínám, to jsou výkonově naprosto odlišné motory! 1.6 FSI má 85 kW, což je stále ještě více než 77 kW u TDI, ale spotřebu už jen 6,6 litru.
Jenze tabulkova a realna spotreba se casto dost lisiTo ano, podle způsobu jízdy. Při jízdě ustálenou rychlostí na malé otáčky mají motory FSI/TFSI dost navrch, vzhledem k využití vrstvené směsi. Naopak při dynamičtější jízdě se situace obrací.
A motory FSI prodrazuje nutnost tankovat 98oktanovy benzin.To je pravda. Ale jak tak sleduji, tak nafta už dnes leckde stojí stejně jako BA 98.

. Těch 5,5 ti příjde málo nebo hodně? Uznávám že TDI jsou hodně starý ale pořád jsou velmi dobrý. Kámoš si pořídil meďáka teď ho má 5 rok a už dvakrát měnil turbo je dost valnej důvod pochybovat a dieselu u meďáků.
A díky tomu filtru to má rozhodně lepší emise než benzín.To je nebezpečný omyl. Dnešní filtry pevných částic nejsou bohužel schopny zachytit ty nejmenší a současně nejnebezpečnější částice. Větší částice se zachytí v dýchacích cestách, zatímco ty malé pronikají až do plicních sklípků, odkud se z nich uvolňují karcinogenní polycyklické aromatické uhlovodíky přímo do krve.
Budouci trend je "downsizing" - maloobjemovy benzin s turbem, napr. VW ma 1.4 az 120kw (mozna bude i Pasatu), Renault 1.2 74kw, ostatni vyrobci budou nasledovat.
A uprimne ja bych motor vzadu (pred napravou, ne nad ni a ne za ni) a pohon zadnich kol bral
A take tu byl navrh EU, ze auto ma byt automaticky po 20 letech zvrakovano, vem si kolik aut starsich 20 let jezdi. Pokud projde ta povinnost vrakovani po 20 letech, vyrobci se prizpusobi a budou produkovat auta s mensi zivotnosti...Tedy, pokud by něco takového provedli, přeregistruji si svůj vozový park do nějaké rozumnější země. EU si cenné veterány nezaslouží, když se k vozům chová tímto způsobem.
Na krátké jízdy a ostřejší režim provozu jedině benzin.Rychleji se ohřeje na provozní teplotu a má mnohem větší rozsah použitelných otáček.Při potřebě velkého zrychlení stačí podřadit a šlápnout na to.Tam kde by diesel už dávno ztratil výkon a musel řadit nahoru,bude benzin stále zrychlovat.Benzin bude mít při stejném objemu mnohem větší výkon,řekl bych tak asi úměrně vyšší spotřebě.Nejlepší bude nehledat rady u jiných ale vyzkoušet protože co člověk to názor.
spolehlivost bude taky prvotridni a cena tomu dolu nepujde nejak dramaticky.
Těch co se zaregistrují jen kvůli hlasování bude minimum.
nafta patri do traktoru a plyn do kamen...benzin do zapalovače, vodík do raketoplánu a elektřina do autíčka pro děti. Praví muži sedlají skutečné koně!
Ted uz jen cekam, jestli se zas objevi i auta na drevoplyn ...
Ted uz jen cekam, jestli se zas objevi i auta na drevoplynTechnicky to není problém. Jenže moc pružné to není. Spíš nějaký hybrid - akumulátory dobíjené motorem (třeba spalovací turbínou) na dřevoplyn a samotný pohon čistě elektrický. Ještě lepší by byl ale konopný pohon (samozřejmě také hybridní, ale místo dřeva konopí) - je to energeticky efektivnější a i s tím spalováním by bylo méně starostí.