abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 10:44 | IT novinky

    Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 09:55 | IT novinky

    Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 09:33 | IT novinky

    Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 08:11 | Nová verze

    Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:55 | Pozvánky

    Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových

    … více »
    Zdenek H. | Komentářů: 2
    včera 15:44 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:55 | Komunita

    Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    28.4. 23:33 | Nová verze

    Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (22%)
     (4%)
     (1%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 488 hlasů
     Komentářů: 19, poslední dnes 11:32
    Rozcestník

    Týden poté...

    4.12.2006 21:28 | Přečteno: 1370× | Linux

    Tak je to přibližně týden co jsem dal Mandrivu 2007 na počítač určený pro rodinu. Slíbil jsem že se podělím o zkušenosti jak to vypadá.

    O co šlo. Rozhodl jsem se zbavit windows na počítači který slouží k přístupu na internet, psaní dokumentů a sestře občas na práci v Adobe Photoshop a Ilustrator. Windows jsem nakonec přece jenom nechal alespon na malém oddílu kvuli sestře. Udělal jsem zálohu všech dat k sobě do ntb a pustil se do toho. Již předtímto krokem jsem se informoval u zbytku rodiny jestli jsou ochotni změnu akceptovat. Všichni souhlasili. Pomocí Gparted rozdělil disk, nainstaloval winXP na 8G oddíl na konec disku, nechal je svému osudu a pustil se do instalace mandriva linuxu. Vše ok. Po prvním spuštění jsem nebyl schopný porovnat jestli je vše rychlejší či ne, páč jsem na tomto počítači dlouho nedělal. Mě to přišlo neskutečně pomalé v porovnání s mým notebookem. Při instalaci jsem si zavolal všechny budoucí uživatele at se dohodneme na přihlašovacím jméně a hesle. Vše ok.

    Tak, nainstalováno, data jsem vrátil tak jak byli, tzn hlavně plocha a pár věcí do dokumentů.

    S tátou nebyl nejmenší problém, ukázal jsem mu operu, ukázal jsem mu digikam který se mu celkem líbí, řekl jsem mu že si většinu musí vyzkoušet a at se nebojí zeptat. Vše šlo jako po másle. O pár dní později se jeho kamarád ozval at si taky zřídí skype. Trochu se mi zježili chlupy na těle protože když jsem tam zkoušel linux asi před rokem tak jsem nerozjel mikrofon. Naštěstí vše jede ok. Ted ještě si táta bude kupovat flashkartu do usb ale snad to bude ok.

    Se sestrou nebyl taky problém, sice není tolik ochotná na změny ale má tam ještě připravené winy pro grafiku a nic moc nechtěla vysvětlovat. stačí jí opera a writer. Jak nenáročný člověk.

    Největší problém je máma. Když měla čas a já byl doma, o nějakém vysvětlování nechtěla ani slyšet, At jí pustím operu že se chce podívat na email ale když sem se jí snažil upozornit na změnu tak mě odehnala mávnutím ruky. Protože jsem byl dost unavený a druhý den jsem jel do Liberce, neměl jsem chut se hádat. Ukázal jsem jí jak se přihlásit a ikonu s operou snad najde. Nenašla... Když jsem byl druhý den přes 100 km daleko u přítelkyně, začal zvonit telefon. Hmm, maminka. Samozřejmě hned problém že se nemůže přihlásit. Dávala místo uživatelského jmena svoje přihlašovací údaje na email. Vysvětleno, dostal jsem vynadáno přes telefon. Když jsem večer přijel, zase hádka proč jsem to nenechal jak to bylo. Argumentoval jsem že jí nebudu poslochat jak pořád nadává jak je to pomalý a jak je to na hovno. Po hodině hádání jsem ji nepřesvědčil at si k tomu sedne a já jí vysvětlím co a jak. Takto to šlo asi 3 dny. poté jsem jí k tomu donutil sednou a vysvětlil jsem jí že hvězdičku má místo nabídky start. 6e word se nejmenuje word ale nakonec jsem musel ikonu umístit tam kde měla word a writer jsem musel přejmenovat. Po deseti minutách přesvědčování uznala že opera vypadá a i se ovládá stejně jako ta ve windows. Na více jsem neměl nervy. Ještě jsem jí ukázal kde má všechny dokumenty a nechal jsem jí. Zatím klid. Pořád jí stačí přihlásit se, zapnout operu. Ještě nic nepsala ale už neremtá. Dokonce uznala že je to rychlejsí.

    Tak, já mám teď klid. Mimo mámy jsem zatím neslyšel jedniý negativní slovo. Všichni potvrdili že je systém rychlejší. Všechno funguje. Zatím si říkám že ta volba nebyl zase tak špatný nápad. Občas kouknu na aktualizace jinak na to nesahám. Vypadá to jednodušeji než jsem předpokládal

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    4.12.2006 21:40 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Při instalaci jsem si zavolal všechny budoucí uživatele at se dohodneme na přihlašovacím jméně a hesle. Vše ok.

    V tomto případě, kdy evidentně všichni využívají jedno konto, je nejlepší zařídit spuštění bez přihlašování (pozor na funkci "Uzamknout relaci", tam je obvykle třeba zadat heslo na odemknutí).

    Anebo zařídit každému vlastní konto, nastaveno individuálně např. s e-mail klienty tak, aby nebylo třeba se někam přihlašovat, pouze spustit program.

    Podle mě je největší problém nasazení Linuxu na desktopu, když administrátor (správce) nevěnuje příliš pozornosti ani úsilí individiálnímu nastavení pro potřeby uživatelů. Někteří mají spíše tendenci učit starý psy novým kouskům a přitom by stačilo opravdu málo (váš příklad s přejmenováním ikonky je příznačný). Flexibilita Linuxu a jeho desktopů je v tomto o míle napřed před Windows, a proto je škoda tuto vlastnost nevyužívat.
    JiK avatar 4.12.2006 23:19 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    tak s tebou snad poprve souhlasim... (manzelku jsem premigroval na Firefox tak, ze jsem ji zastupce FF na plose pojmenoval "Internet" a dal tomu ikonu modreho ecka, a zastupce IE jsem smazal, a uz 2 roky nemam problemy s viry)
    5.12.2006 22:01 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Hehe, me wokna v praci prave minulou stredu prevekslovaly ikonku s modrym eckem ke vsem .bat:-). Nevim, co jsem jim udelal, asi me chtely potesit.
    ... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
    5.12.2006 22:05 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Mas naprostou pravdu, jen to nezuzuj na Linux. Stejne tak musis pripravit vsechno pod nos uzivatelum i na Windows, jinak jen buzerujou:-). Nehlede na to, ze je to vic prace, protoze musis vetsinu potrebnych programu doinstalovat zvlast.
    ... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
    vencour avatar 4.12.2006 21:43 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...

    Kdo ještě používá kromě mne kombinaci Alt+F2? Tedy spustit nějaký program a nemusí se řešit, co najít pro myšátko.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    4.12.2006 22:09 klingger | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Ja.
    David Watzke avatar 4.12.2006 22:19 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Já jsem si radši do Kickeru hodil aplet "Spustit příkaz".
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    4.12.2006 22:28 DabelS | skóre: 7 | Bučovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Já používám obojí. Je nějaká klávesová zkratka, jak se dostat do toho "Spustit příkaz" v apletu? Pokud ano, nemám pak důvod dál používat Alt+F2 (používám jej, když se mi nechce šahat na myš a najíždět do appletu).
    David Watzke avatar 4.12.2006 23:11 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Asi ne, ani v dcop kicker jsem nic nenašel :-(
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    4.12.2006 22:29 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Já používám Katapult, doporučuji.
    4.12.2006 22:31 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Většinou se mi tu nějaký volný terminál povaluje a když ne, mám Yakuake :-D

    Ale ani Alt+F2 nepohrdnu
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    4.12.2006 23:16 ParadoX | skóre: 20 | blog: Paradox
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    já na Yakuake uplně zapomněl, taková super věc a já tady držím jednu plochu pro konsoli, dík za připomenutí
    Don´t worry, be happy.
    5.12.2006 09:58 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    :-)
    <LWin>-<LAlt>-r ... run
    <LWin>-<LAlt>-t ... terminal
    (atd, atd)
    4.12.2006 23:17 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Ja vcelku bezne, i kdyz mam vic v oblibe wokeni klavesove zkratky, prijde mi to logictejsi, takze ja volim Win-R.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    5.12.2006 11:14 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Já mám pod Alt+Fx přepínání ploch, kvůli Win+Fx si zápěstí nevykloubím. Win+R nebo Alt+Enter na spuštění aplikace. Co mě ale na tomhle Kspouštěči štve -- neumí doplňovat příkazy. :/ Zlatý gmrun.
    6.12.2006 15:30 Krígl | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Jasně, co bych jen bez toho dělal, když přijdu do práce, potřebuju rychle pustit FF a terminál, abych něco pingnul, a zjistím, že mi kolegové přes den znárodnili myš do serverovny (jsou tam i windows, takže...). Horší je, když zmizí i klávesnice, popř. monitor.
    4.12.2006 23:45 Marian Krucina | skóre: 13
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Největší problém je máma.
    Počkej, až zjistí, že v nějakém .xls je v pár buňkách datum v jiném formátu :-D
    5.12.2006 09:37 ParadoX | skóre: 20 | blog: Paradox
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    .xsl naštěstí nepoužívá, ani neví že něco takovýho existuje. Naštěstí.
    Don´t worry, be happy.
    4.12.2006 23:48 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Přes vánoce rodicum naistaluju versi 2007, zatim se tam drzi velmi uspesna verse 2006. Jen bych jim rád oddělil účty, zatím mají jeden společný s automatickým přihlášením a dělaj si v tom navzájem bordel (rozházený ikonky na ploše atp :-)). Chtěl bych, aby se po bootu objevil přihlašovací dialog s ikonkama všech uživatelů, na nějakýho usera by se kliklo a zadalo heslo. Někde jsem to už v nějakej distribuci viděl, ale nevím jak to naklikat v KDM (teda ještě jsem to neřešil, až o vánocích), takže kdyby někdo věděl, tak ať to sem pls napíše ;-) díky
    5.12.2006 00:16 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Přes vánoce rodicum naistaluju versi 2007, zatim se tam drzi velmi uspesna verse 2006.
    Zase jeden sebevrah, co ignoruje osvědčenou zásadu Never touch a running system! Ledaže máte nějaké závažné důvody proč si zadělávat na problémy... Pokud chcete na Vánoce něco "nového", nové wallpapery + barevný styl to jistí :-D
    Chtěl bych, aby se po bootu objevil přihlašovací dialog s ikonkama všech uživatelů, na nějakýho usera by se kliklo a zadalo heslo. Někde jsem to už v nějakej distribuci viděl, ale nevím jak to naklikat v KDM (teda ještě jsem to neřešil, až o vánocích), takže kdyby někdo věděl, tak ať to sem pls napíše ;-) díky
    Ovládací centrum > Správa systému > Správce přihlášení

    Není co dodat :-D

    Snad jen, že samozřejmě možno nastavit jednotlivým uživatelům i přihlašování bez hesla, v domáckém prostředí většinou vítáno.
    vencour avatar 5.12.2006 09:43 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...

    Vždyť lze při dnešní velikosti disků použít víc partišen a tedy funkční instalaci zálohovat. Třeba.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    5.12.2006 11:13 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Vždyť lze při dnešní velikosti disků použít víc partišen a tedy funkční instalaci zálohovat. Třeba.
    Velikost disku ani zálohy s tím nemají co dělat. Zvlášť pod blogem, kde se řeší odmítavá reakce "zákazníka" na změny, by vám to mohlo dockvaknout ;-)

    Aktualizaci funkční Mandrivy 2006 na 2007 za podmínek, kdy všechno funguje a uživatelé jsou spokojeni považuju prostě za koledování si o problémy - je to typický přístup samozvaného admina-experimentátora, který musí pořád něco instalovat, jen protože se objeví něco nového - nic proti, ale "zákazníci" většinou oceňují pravý opak: že všechno zůstane tak, jak je. Pokud to samozřejmě funguje. Novou instalaci tak ospravedlní jen oprava něčeho, co nefunguje nebo nevyhovuje.

    Jó, kde jsou ty časy, co se linuxáci chlubili tím, že to jednou nainstalují a za pouze mírných a nutných částečných aktualizací jedou... rok, dva, tři, čtyři, pět... (nejasně si to ještě pamatuju). Dnes vyjde nová verze distribuce a všichni se na to vrhnou jak hladoví psi :-D Což o to, zdejší geeci, to se dá chápat, přece jen je to hlavní zábava, ale horší je, že tenhle hobby-model pak cpou všem okolo. Sourozencům, rodičům, kamarádům, známým... ve firmě taky?

    To je rozvedeno, co jsem myslel svojí poznámkou.
    xsubway avatar 5.12.2006 12:10 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...

    Vsichni tento model nepouzivaji:P

    Nainstaloval jsem na PC me sestry (dualboot s WinXP) Aurox Linux 9.1 (prevleceny RedHat 9.1). Ten linux tam byl uz cca 3 roky az do minuleho tydne (jen jsem po case doinstaloval OOo2 misto OOo1 a Firefox 1.5), a mohl by tam byt jeste pekne dlouho ...

    Distibuci Aurox jsem vymenil za Debian Sarge a to jen proto, ze *mne* prisel uz zastaraly. S Debianem budu mit v budoucnu mene prace s instalaci nebo updatem cehokoliv (a nechytejte me za slovo;). Disk je rozdelen na /boot, /, /home a swap => nebyl problem s nainstalovanim jineho distra. Debian prideluje novym uzivatelum UID od 1000 a Aurox od 500. To byla jedina zmena - pohlidat si spravne vytvoreni uzivatelu. Po zakladni instalaci "desktop" jsem doinstaloval OOo2 a Firefox 1.5. ... :O)

    5.12.2006 13:18 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...

    Never touch a running system!

    Nemyslím, že by roční aktualizace byla něco špatnýho. Nová Mandriva přináší oproti 2006 novou verzi OOo, což je nejdůležitější. A jako bonus tam sou lepší KDE, Seamonkey místo Mozilly a kernel-desktop vyladěnej pro domácí usery. A jelikož se na tom PC používá opravdu jen OOo a Mozilla, tak v tom žádný problém nevidím. Navíc to budu instalovat z LiveCD, takže bych si problémů všimnul.

    Ovládací centrum > Správa systému > Správce přihlášení

    Díky. Jinak teď na mě nemluvte, jdu se stydět za to, že jsem si toho nikdy nevšiml :-(

    5.12.2006 14:53 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Never touch a running system!

    Nemyslím, že by roční aktualizace byla něco špatnýho.
    Špatnýho určitě ne, ale tak nějak si to představuju v ideálním případě jako delší interval... Aspoň dvouletý či tříletý. Samozřejmě to se týká kompletní aktualizace, zatím nemám k automatickým upgradům kompletní distribuce příliš důvěru, tzn. = reinstalace, každopádně ale nové odladění. Nehledě na určitě nový výchozí styl prostředí.

    Haha, ale teď se musím přiznat, že já používám Arch a Gentoo :-D Ale záměrně mluvím o cizím computeru, pro uživatele, který nemá rád změny a zaručeně se v tom nechce hrabat.
    Nová Mandriva přináší oproti 2006 novou verzi OOo, což je nejdůležitější. A jako bonus tam sou lepší KDE, Seamonkey místo Mozilly a kernel-desktop vyladěnej pro domácí usery. A jelikož se na tom PC používá opravdu jen OOo a Mozilla, tak v tom žádný problém nevidím.
    Hm, tím spíš bych na vašem místě asi prostě upgradoval OOo, třeba i KDE a i ten kernel-desktop. Ale v rámci nynější distribuce holt... Seamonkey jde přece snadno nainstalovat? Ale neberte to jako poučování, prostě se mi váš příklad hodí k obecnějším úvahám, asi budu brzo podobným uživatelům instalovat Linux, tak si rozmýšlím strategii.

    Navíc to budu instalovat z LiveCD, takže bych si problémů všimnul.
    Myslím, že zpráva zde o úspěchu či neúspěchu (jak z administrátorského tak uživatelského hlediska) bude nepochybně přínosem ;-)
    5.12.2006 16:54 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Tak to se těš na můj vánoční zápisek do blogu, jak to všechno proběhlo bez problému :-D.
    5.12.2006 10:54 Vskutečnosti Saýc | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Musim rict, ze obdivuji tvoji trpelivost. Ja bych jim na tvem miste oznamil, ze taky zadny pocitac mit nemusi, a at se o nej a o ty viry a vsechno kolem staraji sami, kdyz se jim porad neco nelibi.
    5.12.2006 11:16 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Musim rict, ze obdivuji tvoji trpelivost. Ja bych jim na tvem miste oznamil, ze taky zadny pocitac mit nemusi, a at se o nej a o ty viry a vsechno kolem staraji sami, kdyz se jim porad neco nelibi.
    Pán taky ještě nevyplul z puberty, že? Představte si na místě rodiny šéfa nebo zákazníka a budete to vidět z té správné perspektivy.
    vencour avatar 5.12.2006 12:08 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...

    U rodičů jsou to tak udělal a měli smůlu. U šéfa je to něco jiného, ale snad jen v tom smyslu, že se musí obratněji a ne tak zhurta.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    5.12.2006 18:59 Vskutečnosti Saýc | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    No, rika se, ze muz prestane byt pubertalni az kdyz zacne byt senilni, a je pravda, ze senilni se necitim. Ale na druhou stranu, *nact mi uz nejakou dobu take neni.

    Kdyby slo o cloveka ktery me plati, tak bych to samozrejme z te spravne perspektivy videl. Nebo kdyby slo o cloveka ktery je rad, podekuje, pozve na pivo, nebo tak neco. Ale u lidi kteri si neustale jen stezuji jak neco nefunguje, neumi podekovat, a vseobecne povazuje to, ze se jim nekdo bude starat o pocitac a to ze je nekdo bude ucit za samozrejmost, tak mi pripada jako nejlepsi reseni pozadat ho, at se obrati na nekoho jineho.

    A vzhledem k prohlasenim jako "dostal jsem vynadano po telefonu", "zase hadka proc" , a podobne, bych si troufal hadat o ktery pripad jde.
    5.12.2006 21:44 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    No, rika se, ze muz prestane byt pubertalni az kdyz zacne byt senilni, a je pravda, ze senilni se necitim. Ale na druhou stranu, *nact mi uz nejakou dobu take neni.
    Řekněme, že šlo o hodnocení reakce, vysvětlím níže:
    Kdyby slo o cloveka ktery me plati, tak bych to samozrejme z te spravne perspektivy videl. Nebo kdyby slo o cloveka ktery je rad, podekuje, pozve na pivo, nebo tak neco. Ale u lidi kteri si neustale jen stezuji jak neco nefunguje, neumi podekovat, a vseobecne povazuje to, ze se jim nekdo bude starat o pocitac
    Jenomže rodiče & spol. jsou zvláštní kategorie lidí, už jen proto, že jim většinou aspoň do první čtvrtiny či pětiny života zpravidla dlužíte víc než jste do té doby schopen oplácet. Ale to sem až tak netahejme, mně jde o něco jiného:

    Iniciativa nainstalovat Linux vzešla totiž evidentně nikoliv od nich, ale od autora, řekněme přímo, že jim tento způsob computerování vnutil. Ponechme stranou také to, zda je to pozitivní či negativní "nucení", ale tím se také zavázal, že bude "všechno ne-li stejně dobré, tak lepší".

    Co může připadat vám logické a správné, to vidí člověk dlouho se navykavší na něco úplně jiného úplně opačně, jemu se to zdá nelogické a podivné. Řešení je buď trpělivé jednání a výchova (což v případě společensky nadřazených osob jako jsou rodiče nebo šéf jde poměrně ztuha), anebo prostě využít těch báječných možností, které zrovna Linux umožňuje a jako admin trpělivě a s pochopením vyslechnout požadavky "zákazníka" a nasadit svůj um nikoliv na přemlouvání a přeškolování, ale na to, abyste těm požadavkům co nejvíce vyhověl.

    Doménou "linuxáků" taky bývalo chvástání se :-D, že se na rozdíl od práce ve Windows nepřizpůsobují oni systému, ale že si systém přizpůsobují k obrazu svému, tak aby to bylo pro ně co nejpohodlnější a nejefektivnější - k obrazu svému. Většina nástrojů a programů je také tak koncipována, ale jestli se nemýlím, ochota k dolaďování jaksi taky mizí.

    Dodnes nechápu, proč z této vlastnosti Linuxu, stejně jako z pohodlného způsobu instalace přes správce balíčků, nejsou hlavní marketingové taháky Linuxu (zato se pořád do omrzení opakuje, že je "zadarmo"). Pokud ovšem ale administrátoři z vlastní pohodlnosti či ješitnosti nehodlají flexibilitu využívat, tak aby v maximální možné míře vyhověli uživatelům, podrážejí tím Linuxu nohy.

    A vůbec nevadí, že to je "zatím jen v rodině", protože zlozvyky jsou velice návykové. Mimo jiné je to dobře vidět v nevábných výchozích nastaveních, která se jen pomalu nahrazují za skutečně promyšlená řešení, jako by "geek" považoval za samozřejmost, že si musí všechno sám nastavit. Dobrá, ale pak tohle platí tím víc o přípravě systému pro laické uživatele, tam se na to ale "geeks" nezřídka z pohodlnosti či faktické neznalosti vykašlou.

    A vzhledem k prohlasenim jako "dostal jsem vynadano po telefonu", "zase hadka proc" , a podobne, bych si troufal hadat o ktery pripad jde.
    Evidentně jde o nezvládnutou komunikaci :-D
    6.12.2006 19:43 ParadoX | skóre: 20 | blog: Paradox
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Máš pravdu. Opravdu linux se dá přizpůsobit uživateli. A to tak že uplně.
    Don´t worry, be happy.
    5.12.2006 15:10 ParadoX | skóre: 20 | blog: Paradox
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    No jasně. A zavolaj si na to nějakýho experta kterej se mi bude hrabat v záloze kterou mám udělanou na disku a bude tady machrovat. Ne, děkuji. Ale opravdu nemám rád když se mi v kompu hrabě někdo cizí i když ho nepoužívám.
    Don´t worry, be happy.
    5.12.2006 13:40 mrw
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Mame doma jeden pocitac (Celeron 400Mhz, 256MB RAM, 15GB HDD, NV TNT2). Uz patym rokem je na nem nejaky Linux, zhruba pred mesicem jsem tam dal MDV 2007 (na 2006 uz jsem nezkompiloval nove Alsa ovladace a byl jsem na 2007 zvedavy). Posledni 3 mesice travim v zahranici a domaci pocitac slouzi ke komunikaci s domovem. Zalozil jsem pro rodice ucet (ucty mam 3, svuj, bracha a rodice). Protoze jsem nemel cas na instruktaz, tak sem to odflaknul, ukazal jsem rychle Mamince a Tatinkovi, jak vyberou mail a jak mne poslou mail. Dal jak vypnou a zapnou pocitac a kabelovy modem. Dal, jak mne poslat SMS ze stranek vodafonu a Tatkovi potom, jak cist na internetu noviny. Moji rodice nikdy predtim s pocitacem nepracovali, ale s podivem to zvladli velice dobre. Tatka si ted obsluhuje ucet v bance (resp. kontroluje stav konta) a zvlada velice jednoduche klikani na internetu.

    Pri jedne moji navsteve domova jsem nechal na kablu druhy disk (slave), ale odpojeny od napajeni. Delalo to neplechu, obas to z masteru neprecetlo nejake data. Diky tomu pocitac blaznil, obcas mne z domova psali, ze neni mozne nastartovat Firefox. Jednou me prisla od Mamky SMS priblizne tohoto zneni: "Nejede firefox, tak jsem ti zkusila poslat SMS pres ten domecek, jestli SMS dojde, tak prozvon". Musim uznatm ze na moji Mamku je to uzasny vykon, protoze sotva zvladne mobil (Jak jsem ji ucil s mobilem by vydalo na samostatny clanek). Vynalezava Maminka. Matne si vzpominam, ze jsem jim rikal, ze pres "ten domecek" (Konqeror) je mozne take jit na internet, ale neukazoval jsem jim to.

    Bracha ma podstatne vyssi naroky, ale ve skole asi delali na windows, tak ma obcas nejake "odlisne zvyky". Jednou si stezoval, ze mu nejde archiv CT. S tim jsem nepocital a tak jsem mu na dalku nemohl jednoduse poradit. Tak sem mu prozradil svoje uz. heslo s tim, ze pod mojim uctem to jede. Dal si prehrava mp3, vi ze CD, nebo DVD najde v /mnt/cdrom, to je bez problemu. Diky visicimu Xine si obcas stezoval, ze neprehrava DVD, no doufam ze nove Xine funguje lepe (Mimochodem jsem v 2007 presel od XMMS na BMP, protoze XMMS dela psi kusy, dlouho se spousti a je to hned sekle). Pripony *.avi, *.mpg byly v Midnight Commanderu asociovane na mplayer, takze pohoda, akorat titulky jsem mu na dalku nedokazal vysvetlit (pak jsem nastavil Xine). Take si delal jeden plagatek v OO Draw - a zvladnul to vyborne, jen dve drobne pomoci na dalku. Ted budu delsi dobu doma, tak udelam poradne skoleni a hlavne vsechno ponastavuju v klidu a poradne.

    Dal jsem dal Linux na internet stryckovi (jeho schopnost zamarasit win98 byla obdivuhodna, kazdeho pul roku reinstall, prestalo me to bavit, je tam MDV 2005 a od te doby je pokoj). Sleduje internetove televize, (teticka pise v OO ) a jak sam rika, win spousti jenom zridka.

    Ted jsem dostal objednavku nainstalovat "ten Linuks" na nejaky Notebook HP. Hlavne pujde o internet pres WiFi, a s tim jsem nikdy nedelal, tak doufam, ze to zvladnu - drzte mne palce...

    Tolik moje zkusenosti s Linuxem doma (rodice, bracha)....
    5.12.2006 15:17 ParadoX | skóre: 20 | blog: Paradox
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    šikovná maminka, kdyby moje byla taky tak šikovná tak bych byl nadšenej.
    Don´t worry, be happy.
    19.1.2008 00:19 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    I já přidám něco ze svých (zatím nevelkých) zkušeností s Linuxem. Mám na starosti školní poč. siť. V době win98 jsem to měl vychytaný a blbuvzdorný. Na winXP to nedokážu a nedokážu. Přešel jsem na mdv 2006 a bylo po problémech. Teď mám na dvou učebnách i doma mdv 2008 a zatím jsem nenašel jedinej problém. Všechno chodí perfektně a myslím, že na další verzi už nespěchám. Asi mi vydrží nadlouho - ve škole naprosto bezúdržbové, doma občas laboruju. Dokonce choděj velice dobře i win aplikace. Takže s widlema nadobro končím a přál bych to všem, kdo nehrají hry. Lepší a spolehlivější systém jsem zatím nezažil.
    5.12.2006 19:43 Thaweg | skóre: 16 | blog: Herbatka | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Možná už není daleko doba, kdy budou lidi na základě podobně pozitivních zkušeností na alternativy slyšet víc. V Polsku je už místy horko.

    Před nedávnem jsem byl docela šokovaný, když se mi moje učitelka kytary během stežování si, že jí zas něco nejede, zmínila, že slyšela o nějakém Linuxu a že prý to jejím známým jede ke vší spokojenosti. Samozřejmě jsem jí to potvrdil s dodatkem, že pokud jí to někdo do začátku kvalitně nainstaluje a nastaví, lepší volbu nevidím. Že by se lámaly ledy?
    6.12.2006 15:26 Krígl | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Tak tenhle článek mě nějak zaujal už počtem přečtení, hehe. Teď bude asi prokletý.
    6.12.2006 15:57 DabelS | skóre: 7 | Bučovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Týden poté...
    Při takovém číslu si vždy vzpomenu na Dr. Zla.

    http://www.student.cvut.cz/view.php?cisloclanku=2003121601

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.