abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 21:11 | Nová verze

Vyšla nová verze 1.4.0 nástroje pro připojení ke vzdálené ploše Remmina. Mezi změnami figurují např. opravy autentizace přes SSH nebo nakládání se schránkou při připojení přes RDP. Sestavení dostupná z PPA pro Ubuntu skončí ve prospěch Flatpaku a Snapu.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 4
21.2. 16:33 | Komunita

Google zveřejnil seznam 200 organizací přijatých do letošního Google Summer of Code (GSoC). Dle plánu se studenti přihlašují od 16. do 31. března. Vydělat si mohou od 3 000 do 6 600 dolarů. V Česku a na Slovensku 3 600 dolarů. Další informace v často kladených otázkách (FAQ). K dispozici jsou také statistiky z minulých let.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
21.2. 15:55 | IT novinky

Ve věku 74 let zemřel Lawrence Tesler. V 70. letech pracoval v Xerox PARC a posléze odešel do Apple. Zabýval se především zjednodušováním uživatelských rozhraní, byl odpůrcem modality a přispěl k prosazení moderního způsobu označování a kopírování textu – myší a klávesovými zkratkami (kombinace s XCV) – v raných Apple Human Interface Guidelines. Dále se podílel např. na vývoji Smalltalku a souvisejícího přenosného počítače Xerox NoteTaker nebo později PDA Apple Newton.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 6
21.2. 13:11 | Zajímavý článek

Aktuální příspěvek What is Mobile PureOS? na stránkách společnosti Purism je věnován operačnímu systému Mobile PureOS, tj. PureOS pro mobilní zařízení a především pro telefon Librem 5. Víceméně se jedná o stabilní Debian s GNOME doplněný o balíčky phosh, phoc, libhandy, Calls, Chats a další.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.2. 19:33 | Zajímavý článek

Jozef Mlich se v příspěvku PinePhone je nové OpenMoko na svém blogu věnuje svému novému linuxovému chytrému telefonu PinePhone v edici BraveHeart: "Momentálně se pocity z tohohle zařízení dají přirovnat k BrokenMoku. Většina věcí prostě nefunguje. Minimálně ne sama od sebe. Začít se dá už u samotného hardware, kde existuje wiki stránka popisující nedostatky".

Ladislav Hagara | Komentářů: 23
20.2. 10:00 | Zajímavý projekt

Justine Haupt aktualizovala svůj open source mobilní telefon s rotační číselnicí a zveřejnila kompletní dokumentaci, vlastní kód, schémata i STL soubory pro 3D tisk. Desku plošných spojů případně i vytištěný obal lze koupit v jejím obchodu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 40
20.2. 06:00 | IT novinky

Otevřená certifikační autorita Let's Encrypt v příspěvku na svém blogu informuje, že žádosti o vystavení certifikátů nově validuje z několika míst současně (Multi-Perspective Validation). Další informace v diskusním fóru.

Ladislav Hagara | Komentářů: 10
19.2. 13:55 | Nová verze

Byla vydána verze 15.0 na Debianu založené linuxové distribuce Untangle NG Firewall. Přehled novinek v poznámkách k vydání a ve videu na YouTube. Vyzkoušet lze (zatím neaktualizované) demo webového rozhraní.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
19.2. 12:11 | Pozvánky

Letošní ročník konference LinuxDays se uskuteční o víkendu 3. a 4. října, opět se potkáme v pražských Dejvicích na FIT ČVUT. Také během devátého ročníku nás budou čekat desítky přednášek, workshopy, stánky a spousta doprovodného programu. Aktuální dění můžete sledovat na Twitteru nebo Facebooku, přidat se můžete také do telegramové diskusní skupiny.

Petr Krčmář | Komentářů: 7
19.2. 10:22 | Zajímavý článek

Alexander Popov se v příspěvku na svém blogu podrobně věnuje možnostem zneužití bezpečnostní chyby CVE-2019-18683 v linuxovém podsystému V4L2. Videoukázka eskalace práv na YouTube. Chyba byla v upstreamu opravena v listopadu loňského roku. Alexander Popov se chybě věnoval ve své přednášce (pdf) na konferenci OffensiveCon 2020.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Vydržela vám novoroční předsevzetí?
 (9%)
 (5%)
 (3%)
 (83%)
Celkem 183 hlasů
 Komentářů: 0
Rozcestník

www.AutoDoc.Cz


Vložit další komentář
kotyz avatar 1.5.2007 17:59 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
mit doma stanici od sgi je muj velky sen (moc by se me libila O2). jenze ani dneska ji neni lehky nekde sehnat. videl sem na aukci jednu nebootojici ale jinak funkcni kolem dvou nebo tri tisic ale proklouzla mi mezi prsty.

jinak dalsi moje "laska" je amiga 4000 ;-)

Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
1.5.2007 18:13 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
Nám jich vrazili šest vyřazených do ruky. :-) Přišel jsem takhle k 200 MHz Indymu (R4400 SC) s 256 MB paměti, což už je docela slušné, za odnos. :-) Ale kyslíka bych taky moc rád... :-(
frEon avatar 1.5.2007 20:52 frEon | skóre: 40 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
taky mam jednoho indyho na stole, je to fakt nadhera...
kdyby ses jich chtel jednoho krasneho dne zbavovat ozvi se.
Talking about music is like dancing to architecture.
kotyz avatar 1.5.2007 18:00 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
mam slabost pro 80. a 90. leta a jejich uzasny stroje a systemy (mimo pc a windows, to bylo moc obycejny).
Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
2.5.2007 00:07 nula | skóre: 22 | blog: archaic
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
mam slabost pro 80. a 90. leta a jejich uzasny stroje a systemy (mimo pc a windows, to bylo moc obycejny).
Nahodou takove IBM PS/2 s IrisVision grafikou (tedy plus minus XZ z Indyho/Indiga od SGI) nebo naopak MIPS stroje nebo treba DEC Multia s Windows NT 3.x taky neni k zahozeni. Nebo Visual Workstations 320 od SGI (PC s grafikou podobnou te v SGI O2).

Ale osobne mam nejradsi klasicka SGI - a rad bych mel nekdy ve sbirce funkcni SGI Indigo - vetsi klasika snad ani neni... (O2, Indyho a Indigo2 mam :-) ). Crimsona ani Onyxe nechci, nebot nevlastnim elektrarnu :-(
1.5.2007 19:54 Lukas | skóre: 12 | blog: Mind 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
jen tak na okraj, mam v praci jeden pracovni stroj(Ultra 5) na kterem bezi solaris 2.5.1, pracuji na nem denne (2-3 lidi) a momentalni uptime je 440 dni. Holt unix je unix. Jinak SGI a Irix to jsou krasne unixove masinky. Obcas oprasuji v praci mimo jine Sparc 10, tzv. pizzabox a povazuji je za nejoddolnejsi masinky jake jsem zazil. Co ty u nas v praci prezily, to je az neskutecne.
Jan Drábek avatar 1.5.2007 20:25 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
hezké začátky ;), i když jsem o řád mladší k počítačům jsem se dostal hned jak jsem byl schopen si sednout na židli :D. A k linuxu jsem se dostal v roce 2002 (to mi bylo 12 let), poté co mi windows přestali stačit v rozvíjení mých nezměrných představ :D
01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
1.5.2007 21:34 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
Suna uz mam (Ultra 1, UltraSparc 266Mhz, 128MB ram i s monitorem).

Takze jeste zbyva SGI, kdyby ten Octane nestal 5000 tak uz je muj.

Zdenek
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
1.5.2007 22:45 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
Pine přes Putty na FreeBSD serveru se taky dá počítat? Pokud ne, tak úplně první setkání byla Mandrake* 8.(.0 nebo .1), kterou jsem si (se strachem) nainstaloval na svoje PC.

*s myšlenkovou školou, že Mandrake/Mandriva není unix, zásadně nesouhlasím :-)
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
2.5.2007 01:39 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
*s myšlenkovou školou, že Mandrake/Mandriva není unix, zásadně nesouhlasím :-)

Já jsem měl kdysi Mandrake a byl to UNIX. :-) Byl to první Linux, který jsem kdy používal, a začátky s ním byly skvělé.

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
2.5.2007 14:22 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
Ano, Mandriva je unix, ale linux unix není :-)
2.5.2007 15:34 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem

Let the voices sing, let the music play... Let the flame begin!

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
2.5.2007 16:01 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
Na tom není nic flameoidního, linux je jen jádro, tak nemůže být unix.
2.5.2007 16:38 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem

No jasně, taky jsem to nemyslel až tak vážně, že ano. Ale byl by to ideální začátek pro nějakou krásnou žabomyší válku - třeba FreeBSD vs. Linux.

Ale to je jedno, protože Linux opravdu není UNIX, a to ani s celou výbavou GNU. Jediný skutečný UNIX je totiž SCO a všechny ostatní „UNIXy“ z něj jen kradou nápady, myšlenky a někdy i kusy kódu. Tak je to.

Tohle už je lepší začátek, ne? :-D No ale beze srandy, něco takového jsem se už opravdu někde dočetl a i na stránkách SCO jsou mnohdy podobné nesmysly, byť zahalené do roušky eufemismů.

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
1.5.2007 23:03 trekker.dk | skóre: 71
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
První setkání s Unixem - byl jsem nucen pracovat na tenkém klientu se Solarisem - hnus humus, CDE jako pracovní prostředí mi přijde dost ošklivý a ty odezvy...

Mandrake 10 o půl roku později se mi líbil podstatně víc.
Quando omni flunkus moritati
kotyz avatar 2.5.2007 00:20 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
me se CDE celkem libi. ale multimedialni desktop s CDE si dost dobre predstavit nedokazu :-D
Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
1.5.2007 23:55 nula | skóre: 22 | blog: archaic
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
První byl nějaký HP-UX přes textový terminál (s oranžovými nebo nějak podobně zbarvenými písmeny...). Tehdy jsem si toho moc neužil, bylo to pár hodin ve škole (cca rok 1994). Pak až kolem roku 1998 Linux (RedHat 5.0 - a k němu jsem si koupil knížku "Používáme Linux", časem samozřejmě další).

Živé SGI (Indy a O2) jsem viděl až v roce 2001 (o rok později jsem si Indyho pořídil domů a pak jsem ho měl několik let jako hlavní - a dlouho i jediný - domácí počítač), Solaris jsem naživo viděl až v roce 2003 (mimochodem rychlost Sun Ray terminálů mě tehdy docela mile překvapila), a AIX v roce 2004. Jestli je Mac OS X taky ještě unix, tak ten v roce 2005.

K tomu SGI autora blogu - nemohl to být tehdy Indy? Parametry a cena by seděly na Indyho s procesorem R4600/133 MHz, jen rozlišení podle mě bylo spíš 1280x1024. Kameru měly "v ceně" jen stanice Indy. A ta 3D grafika už tehdy nejpíš byla OpenGL (tedy jestli ten stroj byl Indy), spíš je otázkou, zda za ty peníze byla opravdu akcelerovaná a TueColor (XL8 grafiky mají sice jen 256 barev, ale dokáží s paletou pracovat tak, že obvykle není ani moc poznat, že švindlují).
2.5.2007 01:20 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
K tomu SGI autora blogu - nemohl to být tehdy Indy? Parametry a cena by seděly na Indyho s procesorem R4600/133 MHz, jen rozlišení podle mě bylo spíš 1280x1024. Kameru měly "v ceně" jen stanice Indy. A ta 3D grafika už tehdy nejpíš byla OpenGL (tedy jestli ten stroj byl Indy), spíš je otázkou, zda za ty peníze byla opravdu akcelerovaná a TueColor (XL8 grafiky mají sice jen 256 barev, ale dokáží s paletou pracovat tak, že obvykle není ani moc poznat, že švindlují).

Ano, byl to Indy. Rozlišení bylo zcela určitě 4:3, tj. 1600x1200. Byl k tomu obrovský CRT monitor (nejspíš víc než 20") s dálkovým ovládáním, které se z něj vysouvalo někde v levém dolním rohu. Zda byla kamera v ceně nebo za příplatek, to fakt nevím. :-) Jsem si ale jistý, že měla mnohem lepší obraz než webkamera, kterou jsem dostal v roce 2002. V každém případě vím, že tam nebyla disketová mechanika, protože tenkrát stála 30 tisíc a tudíž se prostě neobjednala. :-) Místo toho tam měli externí vypalovačku na SCSI (zhruba od roku 1996), která stála taky nekonečně mnoho, ale dala se připojit k PC, Macům i k Indy, takže byla užitečná. Běžel tam (poměrně rozumně) software zvaný Alias a k tomu ještě několik dalších CAD/CAM/CAE věcí, pokud si pamatuju. Takže to s tou akcelerací by mohlo být pravděpodobné. TrueColor mohl být švindlovaný, ale detaily bohužel neznám. Jen si pamatuju, že se k tomu počítači v době jeho slávy přiobjednávala nějaká lepší grafická karta a další disky na SCSI.

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
2.5.2007 01:25 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem

A taky se tam později přidávala RAM, koupená od third-party za dvakrát nižší cenu, než za jakou ji prodávali u SGI. Stačilo jen sehnat modul se správnou vybavovací dobou a latencí a fungoval tam.

Pohled dovnitř case byl nádherný zážitek. Jako by i na těch čipech zapracoval designér nebo co! Panovala tam taková zvláštní harmonie a pořádek, zejména ve srovnání s tehdejšími PC a Macy.

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
2.5.2007 13:48 nula | skóre: 22 | blog: archaic
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem

Ano, byl to Indy. Rozlišení bylo zcela určitě 4:3, tj. 1600x1200.

Ale Indy (žádná z grafických variant) neumí víc než 1208x1024.
Byl k tomu obrovský CRT monitor (nejspíš víc než 20") s dálkovým ovládáním, které se z něj vysouvalo někde v levém dolním rohu.
GDM20D11. Úhlopříčka 484 mm (teď jsem to měřil), tj. 19" viditelná (takže výrobci PC by ho asi prodávali jako 22" :-) ).
Jsem si ale jistý, že měla mnohem lepší obraz než webkamera, kterou jsem dostal v roce 2002.
:-) Nemám to s čím porovnat, ale O2Cam je samozřejmě ještě lepší ;-)
V každém případě vím, že tam nebyla disketová mechanika, protože tenkrát stála 30 tisíc a tudíž se prostě neobjednala. :-)
Však to taky byla kombinovaná mechanika na diskety a na speciální (tuším) 21 MB média...
takže byla užitečná. Běžel tam (poměrně rozumně) software zvaný Alias a k tomu ještě několik dalších CAD/CAM/CAE věcí, pokud si pamatuju. Takže to s tou akcelerací by mohlo být pravděpodobné.
Nám ve škole jel ANSYS, Fluent a asi i ProEngineer na Indy s neakcelerovanou grafikou XL8 ještě v roce 2002 ;-) A taky nebyl problém. Ale na SW od Aliasu jste tam akcelerovanou grafiku (XZ, GR3-Elan nebo jak se jí ještě říkalo) dost pravděpodobně měli. Nemít podobný stroj teď vedle na stole (Indy R4400SC 175 MHz, 128 MB RAM, XZ, IndyCam, monitor GDM20D11), musel bych napsat, že závidím ;-)
2.5.2007 21:16 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
Hádám, že tam mohly být obdélníkové pixely nebo 1280x960.
2.5.2007 07:59 rastos | skóre: 61 | blog: rastos
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
Tak to niečo prezradím na seba aj ja ;-)

S prvými unixovými strojmi s ktorými som sa stretol patril:
  • stroj menom decef - myšlienka, že na jednom stroji bežali naraz desiatky užívateľov, je fantatsická. Bežal na ňom gopher server. Ak sa nemýlim, tak to bolo BSD a malo 16MB pamäte.
  • ultrix - neviem prečo, ale ten bol menej obľúbený. Spolu s predchádzajúcim boli vo výpočtovom stredisku na elektrofakulte v Bratislave a spravidla sa na nich pracovalo cez telnet.
  • Solaris - bol na jednej z katedier. Niekoľko krát som tam bol na cvikách - merali sme tam, koľko dát sa vojde do pípy medzi procesmi ;-) malo to X a pripomínalo mi to (tuším) Keramik tému z KDE.
  • SCO - na stroji menom alibaba. Bola to 386 v počítačovom krúžku na intrákoch. Tam som sa naučil vi, niečo o konfigurácii sendmail-u a odtiaľ odchádzali moje prvé príspevky od USENET-u cez modem Supra - 9600 baudov. Stroj s takým menom ešte stále existuje aj keď HW aj SW je to isto už iný.
  • OSF/1 - bol univerzitnej knižnici v Bratislave. Bol to DEC a mal neuveriteľných 128MB pamäte (v čase, keď normálny smrteľník stretol nanajvýš tak 1MB). Bežali na ňom nejaký evidenčný soft knižnice vyrobený v Izraeli pod názvom Aleph. Ja som tam robil na čiastočný úväzok a mal som na starosti backup-y na pásku a drobné administrátorské zásahy.
Verzie ani netuším; všetko to bolo začiatkom 90 rokov.
2.5.2007 13:16 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
jo, to SCO-cko si pamätám, aj "žaby" (ultrix). Bol menej obľúbený, pretože dosovský prístup na decef mal k dispozícií niečo ako screen. Decef bol nejaký systém od DEC-u, čo presne, nepamatám.
2.5.2007 12:33 frm
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
to byl ten prvni - skoda, nekdy 1995 jsme ho vyhodili do srotu

Fortune32:16
2.5.2007 17:10 Milan Hejpetr | skóre: 25 | blog: poznamky | Plzen
Rozbalit Rozbalit vše Re: První setkání s UNIXem
To se ani verit nechce. Ten pocitac se vyskytoval i tady v Cechach ? Kdyby byl k mani, hned bych jej koupil :-)
Jinak na prvni setkani s Unixem uz se ani nepamatuji...Snad jedno z tech ranych bylo v 80.letech na strankach casopisu Elektronika, kde tehdy vysel nejaky clanek od p. Marika (toho jsem pak po letech poznal i osobne, kdyz jeste delal pro Digital)...A pak si jeste vzpominam, ze me kdysi kdesi zaujal clanek, nazvany "Zrozen ve znameni her" nebo tak nejak...Byl to clanek o Unixu. Prakticky ten uplne prvni bylo snad nejake SCO a pak asi Digital Unix nevimjake verze (na verzi 3.2C a 3.2G jsem pak stravil nekolik skvelych let). O existenci Linuxu jsem se kdysi dozvedel v casopise Bajt (vydaval nezapomenutelny Ladislav Zajicek) - hned jsem to musel mit :-)
Odjakziva me fascinovaly OS a stroje, ktere se skryvaly kdesi v dali, zatimco ja sedel u terminalu :-). Take jsem nejaky cas prosedel napr. u ADT4xxx (to s Unixem nemelo nic spolecneho, ale ten OS byl take velice zajimavy)...

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.