Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Asi mám malou představivost, ale k čemu je dobré po obvodu kruhového objezdu udělat spoustu malinkých objezdíčků?Viz What is the advantage of a 'Magic Roundabout'?
Tedy mimo toho, že to umožní udělat vnitřní objezd obousměrný,To mě na tom od počátku fascinovalo - poprvé jsme tudy jeli za tmy a musím říct, že vidět na kruhovém objezdu auto, které vypadá, že jede v protisměru, není nic příjemného...
Hehe, v Holandsku je to zase uplne opacnej exterm - kilometry rovny dalnice bez zatacek (dokonce i bez kopecku), takze by clovek skoro usnulZ toho jsme si s kamarády dělali legraci v Arizoně - soutěžili jsme, na koho při řízení vyjde nejdelší kus zcela rovné silnice. Nakonec jsem nevyhrál, protože na kámoše vyšla řada na jednom 46mílovém úseku bez jediné sebemenší zatáčky.
Co sa tyka kruhovych objazdov na dialnici - asi to nie je dialnica. Dialnica je od slova dialka, co znamena, ze spaja dva velmi vzdialene body podla moznosti co najpriamejsou cestou. Nespaja dva kruhove objazdy na jednom a druhom konci prdelakova...OK, možná to není dálnice podle definice, ale "if it quacks like a duck... etc." Říkejme tomu rychlostní komunikace, po které se smí jet stejně rychle jako na dálnici a skládá se ze dvou směrů o dvou a více pruzích.
Na mape to tak nevypada, ale vychadzate z rady domov obklopeny murmi, ten kruhac je vystredeny doprava a vobec nie je do poslednej chvile vidiet stredovy ostrovcek. Pred vami sa vykresluje krasna rovna cesta, bez najvacsich problemov prejditelna priamo...Jo, to je asi největší problém. V tomhle místě by se hodil další, trojúhelníkový "květináč s betonových svodidel s červeno-bílými směrovkami.
Proste je to taky "huraaa" kruhac, akych v poslednej dobe vdaka mozgovymyvacej kampani vznikaju po celej europe mraky, bez akehokolvek pouzivania zdraveho rozumu...Pravidla po navržení dobrého kruháče jsou známá už pěkně dlouho. Jiná věc je ale, co s nimi udělá kombinace stísněných poměrů a huraaa kruhac úředníka...
Zadruhe, je excentricky a vobec ho nie je vidiet. Pokial prichadzate zprava ( podla tej fotky ), tak to, ze nasleduje kruhac, vam oznami znacka az v tesnej blizkosti jeho hranice. Na mape to tak nevypada, ale vychadzate z rady domov obklopeny murmi, ten kruhac je vystredeny doprava a vobec nie je do poslednej chvile vidiet stredovy ostrovcek. Pred vami sa vykresluje krasna rovna cesta, bez najvacsich problemov prejditelna priamo...Když je přes kruhák krásně vidět, a dá se tak i projet, je to pořád ještě dobrá varianta. Před nějakou dobou se kvůli nové skladové zóně vybudoval kruhový objezd na rovné silnici mezi poli. Střední část je vyvýšená, ale zase jenom tak, že přes ni zvlášť v noci bezproblémů vidíte světla protijedoucích aut. Před kruhákem je snížení rychlosti na 70 a 50, obojí v zeleném reflexním poli, pod jednou z těch značek je obyčejný trojúhelník „kruhový objezd“, který kvůli těm reflexním značkám omezujícím rychlost snadno přehlédnete. Až těsně před kruhákem je pak klasický modrý „kruhový objezd“. Červenobílé šipky na hruhák byly doplněny až po několika měsících. Šikmá část je navíc obložena dlažkami. Zejména zpočátku bylo nahoře auto každou chvíli, dokonce prý i jedna sanitka. Takže vidět skrz do poslední chvíle jde, ale projet to nejde. Teď je to ještě vylepšené tím, že přibližně 500 metrů za kruhákem (směrem na východ) jsou na křižovatce nově nainstalovány semafory, které i v noci do dálky oranžově blikají. Takže když jedete od Prahy, vidíte protijedoucí auta, vpravo od vás osvětlené skladové haly a v dálce před vámi semafor. Potkáte dvě značky omezující rychlost a zrovna když si říkáte, co to sakra má znamenat, objeví se značka kruhového objezdu a před vámi šikmý val. Tolik příspěvek Středočeského kraje k bezpečnosti silničního provozu.
Nesouhlasím s popisem "prasáren" anglických řidičů. Pan autor tam zřejmě nejel přes Belgii a Francii. Hlavně v Belgii by pochopil, co je to "prase za volantem"Za prvé: Anketa nijak nesouvisí se zápiskem - netvrdil jsem, že jsou angličtí řidiči prasata. Některé jejich zvyky mi však lezou na nervy. Za druhé: Po Belgii a Francii jsem toho najezdil celkem dost, i když ne tolik jako po Anglii. Naše závěry se v tomto ohledu asi rozcházejí.
Stejně to je i s kružáky. Anglické kružáky řeší dopravu snadno a rychle a semafor je až opravdu poslední nouze, která dopravu řeší a ne ucpáváKruhový objezd se semafory není v Anglii žádná výjimka
Nechci utočit na autora, ale mám pocit, že po UK toho moc nenajezdil (asi dovolená)Pokud byste si přečetl sérii zápisků o Anglii v mém blogu, zjistil byste, že jen při této konkrétní návštěvě jsme v Anglii strávili bezmála čtvrt roku. Netvrdím, že je to extra dlouhý čas, ale také to nejsou jen povrchní dojmy z "dovolené".
nezbavil se asi ani nejistoty z jízdy po druhé straněShodou okolností řídí ve většině případů moje milá, ale to neznamená, že by neuměla jezdit vlevo. Najezdila toho (a já s ní) po Anglii a Austrálii mnoho tisíc kilometrů při mnoha návštěvách, takže bych to nesváděl na nejistotu
Kritici zpomalení by se měli uvědomit, že i německé křižovatky bez kružáků většinou vyžadují snížení rychlosti a to jsou bezpochyb jedny z nejlepších dálnic na světě.Zpomalení u německých křižovatek dálnic bývá velmi mírné. Většinou se nezpomaluje vůbec nebo je rychlost "omezena" na nějakých 100-130 km/h; a tak rychle se kruhový objezd rozhodně projet nedá...
Tiskni
Sdílej: