Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Vzpomínáte na ten starý text, který koluje po Internetu? „Proč přeběhlo kuře přes cestu?“ Jednoduchá otázka, na kterou odpovídají známé osobnosti. Četl jsem to poprvé v angličtině někdy v roce 1996, potom o pár let později i v češtině (a hlavně doplněné o české osobnosti). Nejvíce se mi líbí odpověď pana Hemingwaye, která je vskutku stylová.
V okolí naší vesnice je několik zajímavých dopravních značek, z nichž nejraději máme tu, která upozorňuje na kachnu. Pokaždé tu „naši“ kachnu zdravíme a až odsud odjedeme, tak se nám po ní bude stýskat. Rozhodně více než po značce, která upozorňuje, že přes cestu přecházejí důchodci. Psát chci však hlavně o kruhových objezdech...
Fakt, i tu důchodcovskou jsme tu viděli. Vypadá opravdu podivně a mám takový dojem, že nejeden čilejší starý člověk by rád přetáhl holí toho mladého usmrkance, který ji vymyslel. Protože jsem nikdy nepomyslel na to, že bych si měl připravit foťák nebo aspoň telefon, tak přikládám aspoň obrázky těch značek, které jsem našel na Internetu.
Zdaleka nejvtipnější jsou však značky znázorňující kruhové objezdy. Angličani kruhové objezdy milují, a to dokonce ještě více než Francouzi, což už je opravdu na pováženou. Že jsou kruhové objezdy na kdejaké minikřiživatce mezi poli, to se dá strpět. Zajímavější jsou kruhové objezdy na dálnici.
To takhle jedete těch povolených 70 mil v hodině, když se najednou objeví značka, že za pár set yardů bude kruháč. Všichni tedy zpomalí, najedou na objezd, dálnice zahne o 90° stupňů a jede se sedmdesátkou zase dál (třeba míli, pak zase přijde kruháč – ačkoliv uznávám, že to je extrém, tak zas ne tak neobvyklý). Občas mi připadá, že byli inženýři líní vymýšlet na dálnicích zatáčky, tak se jede cik-cak přes kruhové objezdy...
Príma jsou také různě vylepšené kruhové objezdy. Tak například vjedete na kruhový objezd, který má u každého svého výjezdu semafor. Často se tedy stává, že po objezdu popojíždíte od semaforu k semaforu – vážně se nám stalo, že jsme v rámci jednoho kruhového objezdu museli vystát tři semafory (a to jsme ještě měli kliku, že jsme měli zelenou při nájezdu na ten kruháč). Když konečně z objezdu sjedete, čeká vás po 50 metrech další.
Zcela mimo chápání běžných „neostrovanů“ jsou pak kruhové objezdy přímo propojené dohromady. To už je ultimátní meta všech kruháčových projektantů. Sen, cíl a nirvána urbanistického plánování. Bohužel opět nemám vyfocenou tu úchvatnou značku se schématem dvou navzájem propojených kruháčů (jež jsou navíc součástí dalšího velkého kruháče), na které jsme narazili v Colchesteru, takže přikládám jen odkaz na Google Maps, abyste se tou nádherou mohli také pokochat. Byl to zážitek, na jaký se nezapomíná.
Na netu jsem našel pár fotek, ale colchesterský „magic roundabout“ (na který jsou tu všichni patřičně pyšní) není k mání z ptačí perspektivy – tak se aspoň mrkněte na jiný kouzelný kruháč ze Swindonu. Také je úctyhodný, ale na můj vkus příliš pravidelný, a tím pádem předvídatelný. Colchesterský je prostě king.
P.S. S chováním anglických řidičů na kruhových objezdech nemáme moc dobré zkušenosti. Rádi hodně troubí a přejíždění z vnitřních kruhů do vnějších nevěnují příliš pozornosti... Kromě toho mají někteří nepěkný zvyk bliknout světelnou houkačkou a požadovat volný průjezd, když jim připadá, že by to měli být právě oni, kdo má stihnout poslední vteřinu zelené na semaforu, který vás z objezdu pustí pryč.
Tiskni
Sdílej:
Asi mám malou představivost, ale k čemu je dobré po obvodu kruhového objezdu udělat spoustu malinkých objezdíčků?Viz What is the advantage of a 'Magic Roundabout'?
Tedy mimo toho, že to umožní udělat vnitřní objezd obousměrný,To mě na tom od počátku fascinovalo - poprvé jsme tudy jeli za tmy a musím říct, že vidět na kruhovém objezdu auto, které vypadá, že jede v protisměru, není nic příjemného...
Hehe, v Holandsku je to zase uplne opacnej exterm - kilometry rovny dalnice bez zatacek (dokonce i bez kopecku), takze by clovek skoro usnulZ toho jsme si s kamarády dělali legraci v Arizoně - soutěžili jsme, na koho při řízení vyjde nejdelší kus zcela rovné silnice. Nakonec jsem nevyhrál, protože na kámoše vyšla řada na jednom 46mílovém úseku bez jediné sebemenší zatáčky.
Co sa tyka kruhovych objazdov na dialnici - asi to nie je dialnica. Dialnica je od slova dialka, co znamena, ze spaja dva velmi vzdialene body podla moznosti co najpriamejsou cestou. Nespaja dva kruhove objazdy na jednom a druhom konci prdelakova...OK, možná to není dálnice podle definice, ale "if it quacks like a duck... etc." Říkejme tomu rychlostní komunikace, po které se smí jet stejně rychle jako na dálnici a skládá se ze dvou směrů o dvou a více pruzích.
Na mape to tak nevypada, ale vychadzate z rady domov obklopeny murmi, ten kruhac je vystredeny doprava a vobec nie je do poslednej chvile vidiet stredovy ostrovcek. Pred vami sa vykresluje krasna rovna cesta, bez najvacsich problemov prejditelna priamo...Jo, to je asi největší problém. V tomhle místě by se hodil další, trojúhelníkový "květináč s betonových svodidel s červeno-bílými směrovkami.
Proste je to taky "huraaa" kruhac, akych v poslednej dobe vdaka mozgovymyvacej kampani vznikaju po celej europe mraky, bez akehokolvek pouzivania zdraveho rozumu...Pravidla po navržení dobrého kruháče jsou známá už pěkně dlouho. Jiná věc je ale, co s nimi udělá kombinace stísněných poměrů a huraaa kruhac úředníka...
Zadruhe, je excentricky a vobec ho nie je vidiet. Pokial prichadzate zprava ( podla tej fotky ), tak to, ze nasleduje kruhac, vam oznami znacka az v tesnej blizkosti jeho hranice. Na mape to tak nevypada, ale vychadzate z rady domov obklopeny murmi, ten kruhac je vystredeny doprava a vobec nie je do poslednej chvile vidiet stredovy ostrovcek. Pred vami sa vykresluje krasna rovna cesta, bez najvacsich problemov prejditelna priamo...Když je přes kruhák krásně vidět, a dá se tak i projet, je to pořád ještě dobrá varianta. Před nějakou dobou se kvůli nové skladové zóně vybudoval kruhový objezd na rovné silnici mezi poli. Střední část je vyvýšená, ale zase jenom tak, že přes ni zvlášť v noci bezproblémů vidíte světla protijedoucích aut. Před kruhákem je snížení rychlosti na 70 a 50, obojí v zeleném reflexním poli, pod jednou z těch značek je obyčejný trojúhelník „kruhový objezd“, který kvůli těm reflexním značkám omezujícím rychlost snadno přehlédnete. Až těsně před kruhákem je pak klasický modrý „kruhový objezd“. Červenobílé šipky na hruhák byly doplněny až po několika měsících. Šikmá část je navíc obložena dlažkami. Zejména zpočátku bylo nahoře auto každou chvíli, dokonce prý i jedna sanitka. Takže vidět skrz do poslední chvíle jde, ale projet to nejde. Teď je to ještě vylepšené tím, že přibližně 500 metrů za kruhákem (směrem na východ) jsou na křižovatce nově nainstalovány semafory, které i v noci do dálky oranžově blikají. Takže když jedete od Prahy, vidíte protijedoucí auta, vpravo od vás osvětlené skladové haly a v dálce před vámi semafor. Potkáte dvě značky omezující rychlost a zrovna když si říkáte, co to sakra má znamenat, objeví se značka kruhového objezdu a před vámi šikmý val. Tolik příspěvek Středočeského kraje k bezpečnosti silničního provozu.
Nesouhlasím s popisem "prasáren" anglických řidičů. Pan autor tam zřejmě nejel přes Belgii a Francii. Hlavně v Belgii by pochopil, co je to "prase za volantem"Za prvé: Anketa nijak nesouvisí se zápiskem - netvrdil jsem, že jsou angličtí řidiči prasata. Některé jejich zvyky mi však lezou na nervy. Za druhé: Po Belgii a Francii jsem toho najezdil celkem dost, i když ne tolik jako po Anglii. Naše závěry se v tomto ohledu asi rozcházejí.
Stejně to je i s kružáky. Anglické kružáky řeší dopravu snadno a rychle a semafor je až opravdu poslední nouze, která dopravu řeší a ne ucpáváKruhový objezd se semafory není v Anglii žádná výjimka
Nechci utočit na autora, ale mám pocit, že po UK toho moc nenajezdil (asi dovolená)Pokud byste si přečetl sérii zápisků o Anglii v mém blogu, zjistil byste, že jen při této konkrétní návštěvě jsme v Anglii strávili bezmála čtvrt roku. Netvrdím, že je to extra dlouhý čas, ale také to nejsou jen povrchní dojmy z "dovolené".
nezbavil se asi ani nejistoty z jízdy po druhé straněShodou okolností řídí ve většině případů moje milá, ale to neznamená, že by neuměla jezdit vlevo. Najezdila toho (a já s ní) po Anglii a Austrálii mnoho tisíc kilometrů při mnoha návštěvách, takže bych to nesváděl na nejistotu
Kritici zpomalení by se měli uvědomit, že i německé křižovatky bez kružáků většinou vyžadují snížení rychlosti a to jsou bezpochyb jedny z nejlepších dálnic na světě.Zpomalení u německých křižovatek dálnic bývá velmi mírné. Většinou se nezpomaluje vůbec nebo je rychlost "omezena" na nějakých 100-130 km/h; a tak rychle se kruhový objezd rozhodně projet nedá...