Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
Myslim, ze smyslem tohoto blogpostu bylo spise sdelit lidem, ze kdo chce linux (unix), ale nechce se ucit, nemusi se ani snazit...Tos pochopil správně. Ale nevím, jestli to platí i o mém komentáři. Smyslem komentáře je říct, že jsou to lži. Naopak tvrdím, že žádné učení není třeba.
 Proto mi taky všechny distribuce přijdou na jedno brdo, jenom v Debianu mám
 Proto mi taky všechny distribuce přijdou na jedno brdo, jenom v Debianu mám aptitude a rolling updates  
             4.5.2007 19:30
Rezza             | skóre: 25
             | blog: rezza
             | Brno
        4.5.2007 19:30
Rezza             | skóre: 25
             | blog: rezza
             | Brno
        Nebudeš vohrnovat nos, že jsou na něm třeba wokna a Internet ExplorerAle ihned navštívíš czilla.cz
 
             4.5.2007 17:30
Bosý v tráve            
             | blog: Slave
             | bezdomovec, inak hore z osady
        4.5.2007 17:30
Bosý v tráve            
             | blog: Slave
             | bezdomovec, inak hore z osady
         
            Velmi pěkný popis pro uživatele, kteří k systému chtějí přistupovat se zájmem a mají zájem se učit. Já jsem taktéž přečetl stovky stran a zažil spoustu pokusů, reinstalací a dalších dobrodružství. Rozhodně toho nelituju.
Nesouhlasím ale s tím, že by to byla nutnost. Sice používám ArchLinux a nemám přehled o současných klikacích distribucích, ale jsem přesvědčen, že záležitosti typu SUSE, Mandriva nebo Ubuntu jsou zvládnutelné bez učení.
Můj první Linux byl Mandrake. Neučil jsem se předem absolutně nic. Prostě jsem si přečetl první kapitolu knížky, která k němu byla, a nainstaloval jsem ho. Teprve pak jsem se začal učit. Když jsem viděl, že ten systém je opravdu dobrý a že opravdu funguje na mém počítači, získal jsem velmi dobrou motivaci se něco učit.
Když jsme u toho psaní, tak je nutné zvládnout editor VI. Je všude.
Tak s tímto ostře nesouhlasím. Není nutné ho zvládnout a nemusí být všude. V textových instalátorech bývá k dispozici taktéž nano (v ArchLinuxu). U nainstalovaného systému je to výhradně věc osobních preferencí a volby balíčků. Zatím jsem u Linuxu nezažil, že by se něco muselo nebo že by něco bylo nutné.
Pokud si to dobře pamatuji, tak když si člověk změnil konfiguraci zavaděče, tak klikadlo změnilo konfiguraci a potom člověk musel ručně spustit /sbin/lilo.
Nic takového jsem já naštěstí nezažil. Klikadlo pro zavaděč mi fungovalo korektně, včetně /sbin/lilo.
Jelikož mě to namíchlo, tak jsem přešel na Slackware, který zprovoznit byl trochu porod (dával jsem to do kupy na etapy), zato vždycky dělal, co jsem po něm chtěl.
Já jsem pak přešel na ArchLinux, ale z jiných důvodů. Tehdy už jsem o Linuxu věděl dost, takže jsem s tím zprovozněním neměl až takový problém. Nepřítomnost klikadel byla příjemnou úlevou, protože všechny spouštěcí skripty jsou pak díky tomu jednoduché, přehledné a snadno přizpůsobitelné.
No a v poslední době na Ubuntu, které mě přesvědčuje, že i ty klikadla v dnešní době fungují.
Věřím, že fungují, a právě proto si myslím, že dnes se člověk nemusí Linux učit dřív, než ho začne používat. Prostě si nainstaluje třeba Ubuntu, trochu si s tím zaexperimentuje a pak se může (s mnohem větším zájmem) s Linuxem blíž seznámit, chce-li. Není dobré někomu říkat „budeš se muset dlouho jenom učit a pak možná budeš moct Linux využít“. Vždyť distribuce vznikají právě proto, aby tomu tak nebylo.
To nebyla jediná věc, na kterou jsem tam kdysi narazil. Ale věřím, že třeba Mandriva teď už funguje dobře - já ji od dob Mandrake nezkoušel. Ubuntu považuji přece jenom za o něco lepší například díky vychytávkám, které se objevily v poslední verzi a které v Mandrivě nejspíš nejsou. A i na Ubuntu se chyby dají objevit vcelku snadno.Nic takového jsem já naštěstí nezažil. Klikadlo pro zavaděč mi fungovalo korektně, včetně /sbin/lilo.
Věřím, že fungují, a právě proto si myslím, že dnes se člověk nemusí Linux učit dřív, než ho začne používat. Prostě si nainstaluje třeba Ubuntu, trochu si s tím zaexperimentuje a pak se může (s mnohem větším zájmem) s Linuxem blíž seznámit, chce-li. Není dobré někomu říkat „budeš se muset dlouho jenom učit a pak možná budeš moct Linux využít“. Vždyť distribuce vznikají právě proto, aby tomu tak nebylo.
Tak tak, pochybuji, že se někdo třeba HTML učil tak že si přečetl návod a pak otevřel textový editor a začal vypisovat značky... většina nejspíš napřed něco zbastlila v nějakém wysiwyg editoru, pak to trochu poladila a nakonec začala vyvíjet ručně od nuly. A stejně tak je dobré to dělat i s distribucemi. Nejdřív cestou nejmenšího odporu nainstalovat, pak tam třeba něco poladit a až teprve potom se to začít učit víc do hloubky.
 A pokus se Mandrake kousne, třeba KDE, nebo nějaká jiná aplikace tak je dobré vědět jak zabít proces
 A pokus se Mandrake kousne, třeba KDE, nebo nějaká jiná aplikace tak je dobré vědět jak zabít proces  Editor VI mi byl mnohokrát milý, když jsem potřeboval něco opravit. Nano je dobré, ale VI je častější.
 Editor VI mi byl mnohokrát milý, když jsem potřeboval něco opravit. Nano je dobré, ale VI je častější.
             
             4.5.2007 19:25
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
        4.5.2007 19:25
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
         4.5.2007 20:06
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
        4.5.2007 20:06
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
            
         4.5.2007 23:44
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
        4.5.2007 23:44
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
            
         
             5.5.2007 18:05
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
        5.5.2007 18:05
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
            
         (a mc to jistí
 (a mc to jistí  )
)
             4.5.2007 22:44
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
        4.5.2007 22:44
kozzi             | skóre: 55
             | blog: vse_o_vsem
             | Pacman (Bratrušov)
        Třeba ve již výše vzpomínaném Ubuntu mc po instalaci defaultně NENI, a není ani ve většině jiných novějších distribucích. Naštěstí jde vždy a všude doinstalovat. V ESC :wq snad zvládne každý.
killall vim.  
             
             5.5.2007 01:46
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
        5.5.2007 01:46
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
            
         
             5.5.2007 02:05
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
        5.5.2007 02:05
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
            
         
             5.5.2007 12:24
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
        5.5.2007 12:24
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
            
        :q; ráno do práce, pak z práce, děti, zpravodajství, četba, sport... A že by někomu zbýval čas na učení se používání příkazové řádky...?
Celý článek je plný zkratek a slov, které většina lidí nikdy neslyšela. Asi jako když přijdu ke kardiologovi a on mi říká diagnózu...
Já naprosto souhlasím s tím, že na open source (ani nic jiného) se ani nemá pokoušet přecházet ten, kdo prostě nechce. To je pravda. Ale pak vyvstává otázka, jestli to není pro běžného člověka kontraproduktivní -- obor výpočetní techniky je velmi rozsáhlý a složitý. Nainstalovat operační systém -- i když je to pořád jednodušší a jednodušší -- není věc, co by měl dělat běžný člověk. Proto je dobré odhadnout, kolik dalších věcí se ještě běžný člověk může učit, aniž by se stal otrokem...
            echo >> mujsouborNový soubor bych si mohl bych si jej vytvořit příkazem
touchTo by bylo teprve vzrůšo pro začátečníky.
 Jste tu někteří příliš rychlí v rozhodování co je blbost.
 Jste tu někteří příliš rychlí v rozhodování co je blbost.  Jinak v otázce kontraproduktivnosti. Lidský mozek je schopen pojmout při průběžném tréninku obrovské množství informací. A lidé volí svoje zájmy. Kdo nemá zájem, ten se nenaučí ani zacházet s programy ve woknech. nedá si tu práci a má často problém. Když začátečník otevře wokna  čumí jak trmickej pes , protože je tam spousta slov, zkratek, co se jednoduše musí naučit. Když se je nenaučí, tak mu sebeintuitivnější prostředí moc nepomůže. I z wokny jsem začínal a  bylo mi hodně přes čtyřicet, takže si ještě pamatuji co jsem se všechno musel učit. To že v nich dnes nepracuji neznamená, že pokud nic jiného někde jinde nemám se v nich neorientuji. Orientuji. Díky tomu, že jsem se to vše před lety pracně naučil.
Jinak v otázce kontraproduktivnosti. Lidský mozek je schopen pojmout při průběžném tréninku obrovské množství informací. A lidé volí svoje zájmy. Kdo nemá zájem, ten se nenaučí ani zacházet s programy ve woknech. nedá si tu práci a má často problém. Když začátečník otevře wokna  čumí jak trmickej pes , protože je tam spousta slov, zkratek, co se jednoduše musí naučit. Když se je nenaučí, tak mu sebeintuitivnější prostředí moc nepomůže. I z wokny jsem začínal a  bylo mi hodně přes čtyřicet, takže si ještě pamatuji co jsem se všechno musel učit. To že v nich dnes nepracuji neznamená, že pokud nic jiného někde jinde nemám se v nich neorientuji. Orientuji. Díky tomu, že jsem se to vše před lety pracně naučil.
             5.5.2007 12:57
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
        5.5.2007 12:57
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
            
         5.5.2007 13:15
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
        5.5.2007 13:15
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
            
         
             5.5.2007 15:09
otula             | skóre: 45
             | blog: otakar
             | Adamov
        5.5.2007 15:09
otula             | skóre: 45
             | blog: otakar
             | Adamov
        Zatím jen tak sleduji diskuzi bez komentářů, abych neupadnul do sáhodlouhé diskuze jak s Kavolem o tom, co jsou Čechy a co Česko, kterou jsme ještě nedořešili, ale v tento moment mám potřebu se J. J. zastat.
Musíš si uvědomit podstatně rozdílný pohled na věc ve svém mladém věku, a v jeho věku. Jan mi rozhodně nepřipadá zakomplexovaný (asi má nějaké svoje komplexy, tak jako snad každý, ale nevšimnul jsem si, že by si zde nějaké léčil)
Pořiď si libovolné distro… …Máš-li dva počítače, nebo laptop a pc jsi ve výhodě. Jeden připojíš na internet. Nebudeš vohrnovat nos, že jsou na něm třeba wokna a Internet Explorer.
Myslíš, že tohle je projev komplexů? Že jsou to urážky? Zakomplexovaní mi přijdou lidé, kteří vykřikují, že jen to jejich distro je rulez, a kdo používá něco jiného, je blbec.
knihy o Linuxu a Unixu nejsou k zahození.
Jo jo, stará škola. V době, kdy jsem začínal já s Linuxem, tak jsem neměl přístup na internet. Neměl jsem možnost ptát se v diskuzích. Kupoval jsem knihy. Ty knihy mi ale vůbec nepřišly jako psané pro začátečníky. Nebyla možnost zeptat se v diskuzi „Nainstaloval sem ten Linux, kde mám céčko?“ Takže, jak říká Jan, je to o tom, že člověk chce a je na to zvědavý (to byla i moje motivace - neměl jsem NIKOHO, kdo by mi poradil, přičemž instalovat RH4 bylo o něčem jiném, než instalovat Fedoru 6 - možná jsou v tom nějaké komplexy, že si člověk sám sobě chce něco dokázat). Věřím, že spousta mladých lidí si Linux instaluje jen proto, aby se ukázala před kamarády, že je in. Věř tomu, že kdyby Jan začal nějakému svému vrstevníkovi ukazovat své distro, tak si ten kamarád akorát poklepe na čelo. Sám se vrhnul do alternativních OS ve věku, kdy se spousta lidí odmítá naučit pro formátování textů používat něco jiného než mezerník, a nezasypával poradnu hloupými dotazy. No nevím – prostě mi nepřijde, že by chtěl nějak škodit či urážet.
Pokud snad něco z toho, co jsem napsal, vyznělo jako narážka proti tobě, tak to tak nebylo myšleno, a neber to tak. Tvé komentáře si často rád přečtu, ale s tímto jedním prostě nemohu souhlasit.
 
             5.5.2007 19:12
otula             | skóre: 45
             | blog: otakar
             | Adamov
        5.5.2007 19:12
otula             | skóre: 45
             | blog: otakar
             | Adamov
        Přiznám se, že jsem jeho blogy až tak moc nečetl. Četl jsem některý o cestování, který mne docela zaujal. Naštěstí jsem v něm na politiku nenarazil, takže netuším, jakého je politického vyznání (možná je to dobře, nebo bych s ním možná souhlasil, hledat to raději nebudu). Trochu mu závidím, že může dělat velmi aktivní turistiku, kterou jsem vždy miloval, ale teď mám artritidou poškozený kloub na levém prostředníčku na noze, který mi při větší zátěži, či delší cestě začne otékat, čímž se ještě více poškozuje (v tomto směru je lidský organizmus pěkný debil). Také jsem po přečtení toho cestovatelského blogu kouknul na jeho stránky, kde též píše o cestování. Takže mé dojmy byly veskrze kladné, i když s jeho stylem života bych se nestotožnil, a taky se při psaní občas vychloubá.
Samozřejmě, pokud někoho v blozích (v diskuzích pod nimi) urážel, máš na svůj názor plný nárok. Jak jsem se zmínil výše, zas tak moc jsem je nečetl. Reagoval jsem jen na příspěvek pod tímto blogem, kde mi přišel neadekvátní.
Pokud jde o učení/neučení, přidám mou zkušenost s učením ze svého okolí. U nás v práci mám kolegy, kteří pracují s PC denně (z velké části vysokoškoláci), jeden z nich bych řekl, že má nadprůměrné znalosti. A právě tento jeden mi začal dost kopat do Linuxu, jak je to debilní systém. Nevěděl jsem proč, až mi to osvětlil jiný kolega. Že mu totiž dotyčný jednou řekl, že Linux zkoušel doma nainstalovat, a přestože počítačům dost rozumí, tak se mu to nepovedlo. Okamžitě jsem si vzpomněl na JXD, ale to je debil narozdíl od zmíněného kolegy. Ten je jinak chytrý a šikovný, akorát Linux je pro něj slabinka :) Ostatní kolegové nezvládnou nainstalovat ani Windows. Jsou to všechno lidé, pro které je počítač pracovní nástroj, nikoliv koníček. A takoví lidé opravdu nenainstalují operační systém bez toho, aby se předtím něco naučili. I když jde všechno jak po másle, zhrozí se při požadavku na rozdělení disku, nastavení sítě, nebo jiných požadavcích, zavánějících technickými znalostmi. Pokud bych se na to ale díval ze svého pohledu, dal bych ti plně zapravdu, protože instalace Windows mi přijde, že by ji zvládlo dítě v MŠ, instalaci většiny linuxových distribucí 10leté dítě (mluvím teď o čisté instalaci bez dalších nastavení). Vzpomínám si na svou první instalaci jak Windows, tak RedHatu, před oběma jsem se děsil, jak to bude těžké, a pak to šlo jak po másle. Předpokládám, že máš vyšší inteligenci, než tvé okolí, a k tomu jsi ještě technicky založený, což s sebou nese břímě, že se musíš snažit vnímat problémy očima svého okolí.
 6.5.2007 10:51
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
        6.5.2007 10:51
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
            
         6.5.2007 11:14
otula             | skóre: 45
             | blog: otakar
             | Adamov
        6.5.2007 11:14
otula             | skóre: 45
             | blog: otakar
             | Adamov
         5.5.2007 22:00
otula             | skóre: 45
             | blog: otakar
             | Adamov
        5.5.2007 22:00
otula             | skóre: 45
             | blog: otakar
             | Adamov
         )
 )
            Debian ji kdysi měl knižně pro Woodu.Běžně se to skloňuje "Woodyho" podle jedné z postav v Toy Story.
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                