Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.
Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů
… více »Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
eDoklady mají kvůli vysoké zátěži technické potíže. Ministerstvo vnitra doporučuje vzít si sebou klasický občanský průkaz nebo pas.
Novým prezidentem Free Software Foundation (FSF) se stal Ian Kelling.
Co vlastně obsahují dnešní noviny? A vyplatí se kupovat v nich reklamní prostor, nebo si je koupit celé? To jsou asi hlavní otázky, na které jsme se snažili najít odpoveď v Lidových novinách ze dnů 5. - 8. a 12. - 15. 11. 2013.
Dva týdny po sobě jsme skupovali Lidovky a s pravítkem v ruce zjišťovali čtyři věci:
Na začátek se ještě sluší uvést, že výměra každého výdání je přibližně 29 754 cm2.
Aneb kdyby Četky nebylo, copywriteři, ehm novináři! samožřejmě, by pomřeli hlady. (EDIT - jak vyplývá z čísel dále, tištěné noviny zdaleka nejsou tak závislé na ČTK, jako internetové "deníky", o kterých bylo video v některém z minulých zápisků).
Datum | Výměra [cm2] | Počet |
---|---|---|
5. 11. 13 | 1544.75 | 23 |
6. 11. 13 | 1509.00 | 23 |
7. 11. 13 | 1958.00 | 13 |
8. 11. 13 | 1281.40 | 18 |
12. 11. 13 | 2418.00 | 29 |
13. 11. 13 | 1146.00 | 22 |
14. 11. 13 | 2364.00 | 32 |
15. 11. 13 | 1478.50 | 20 |
A s trochou statistiky:
Výměra [cm2] | Počet | |
---|---|---|
suma | 13699.65 | 180 |
průměr | 1712.46 | 22.5 |
Po přepočtu na jedno číslo je tedy v každém čísle průměrně 5.8 % výměry přiznané ČTK.
A teď se mrkneme, kolik si vlastně platíme v každém čísle reklamy.
Datum | Výměra [cm2] |
---|---|
5. 11. 13 | 4650.75 |
6. 11. 13 | 1166.75 |
7. 11. 13 | 1702.00 |
8. 11. 13 | 3504.35 |
12. 11. 13 | 4539.25 |
13. 11. 13 | 3282.50 |
14. 11. 13 | 1593.00 |
15. 11. 13 | 1157.95 |
Jak je z taublky patrné, v reklamně není každý den posvícení, nejvyšší hodnoty jsou každé úterý, ale asi je to málo dat dělat z toho nějaké velké závěry. Mrkneme co se stane když to zprůměrujeme:
Výměra [cm2] | |
---|---|
suma | 21596.55 |
průměr | 2699.57 |
A tady už se dostaneme na krásných 9 % podílu z celku na jedno číslo! Z čehož nám vychází, že desetina novin není nic jiného než reklama, hezké ne?
Datum | Výměra [cm2] | Počet |
---|---|---|
5. 11. 13 | 1689.75 | 3 |
6. 11. 13 | 38.25 | 1 |
7. 11. 13 | 99.00 | 1 |
8. 11. 13 | ||
12. 11. 13 | 647.50 | 2 |
13. 11. 13 | 1373.00 | 3 |
14. 11. 13 | 99.00 | 1 |
15. 11. 13 | 797.25 | 3 |
Výměra [cm2] | Počet | |
---|---|---|
suma | 4743.75 | 14 |
průměr | 677.68 | 2 |
A to máme krásných 2.3 % Babiše na číslo, a to se vyplatí přátelé!
Porovnání s ostatními deníky, ze kterých mám data od ostatních týmů (tzn. neručím za ně). Jedná se o sumy za celé měřené odbdobí:
Výměra [cm2] | |
---|---|
Pražský deník | 1737 |
HN | 390 |
Právo | 2557 |
Lidovky | 4744 |
A na závěr už jen krátký seznam zemí, o kterých se psalo:
Aneb je hezké vědět, co měl velký Kim k obědu, ale nevím jestli je to stejně důležité jako nepokoje ve Španělsku, nebo mít alespoň základní představu co se děje u našich sousedů v Polsku a Slovensku...
Měření proběhlo úspěšně. Jinak je hezké vidět, že u papírových novin ještě existuje nějaká vlastní práce, na rozdíl od těch internetových, kde asi ani nikdy nebyla. Tenhle blog se sestával pouze z čísel, takže se nám trochu vytratil druhý pohled na data - ten obsahový. Většina čísel asi nepřekvapila, ČTK jsem čekal větší, reklama nepřekvapila. K Babišovi je těžké se vyjadřovat, tam by byla potřeba asi i trochu jiná metrika - ne jen počítat články o něm, ale sledovat, o čem Babišovy noviny nepíší, a porovnat to s tím, o čem píše konkurence (a nemyslím tím chemtrails ). Tak snad vám to něco přineslo, kdybych nebyl tak líný tak vám k tomu udělám i grafík...
Ještě poslední doplnění: práce vznikala jako jeden z x týmů, kdy každý tým měl na starosti jedny noviny. Proto je měřen speciálně Babiš, který v tomto případě nevypadá logicky - nemá porovnání, ale to napravím v dalším příspěvku, hned po tom co dohledám další data. Howgh. A kostička bude!
Tiskni
Sdílej:
Malé rýpnutí: není i tenhle článek tak trochu bulvární?
Aneb kdyby Četky nebylo, copywriteři, ehm novináři! samožřejmě, by pomřeli hlady.
5,8 % přejatých zpráv není zas tak mnoho – znamená to, že ten zbytek (valnou většinu) napsali novináři sami. Nebo to jsou nějaké neoznačené PR žvásty a zprávy podstrčené někým jiným… ale nevypovídá to podle mého o nějaké vysoké závislosti na ČTK. Novináři by tedy hladem nepomřeli, přinejhorším by těch 5,8 % textu sesmolili sami.
Navíc pokud jde o běžné zprávy obsahující pouze místo, čas a jednoduchý popis nějaké události, tak v opisování nevidím až takový problém. Důležitý je spíš výběr takových zpráv, filtr, než kdo ten text napsal.
A to máme krásných 2,3 % Babiše na číslo, a to se vyplatí přátelé!
Tohle procento na jednu osobu je fakt hodně. Na druhou stranu, je to nová tvář v politice a ministr financí. Zajímavé by bylo relativní srovnání s ostatními dnešními ministry a politiky nebo s ministry financí předchozích vlád (v témže období vládnutí). Navíc se pořád ještě řeší to jeho estébáctví, ne? Jak moc se psalo o různých Topoláncích, Paroubcích, Čuncích, Rathech a jiných v dobách jejich průšvihů?
Světe kde tě mám...
Co se týče těch zemí, tady celkem souhlasím. Bude to takový mix mezi infotainmentem, hledáním senzací (Kim provedl to či ono) a nějakým tím záměrem (typicky odvrátit pozornost od věcí, které se nás týkají a proti kterým by lid mohl něco namítat – kdyby o nich ovšem věděl).
A tady už se dostaneme na krásných 9 % podílu z celku na jedno číslo! Z čehož nám vychází, že desetina novin není nic jiného než reklama, hezké ne?
Deset procent inzerce mi přijde ještě v pohodě (za předpokladu, že je řádně označená). Stačí to srovnat třeba s webem – tam ti klidně fláknou reklamu přes celou obrazovku a musíš hledat ten malinkatý křížek, v horším případě se to ještě hýbe a vříská to. Reklama je i v textu (zeleně podtržená náhodná slova a u nich nesouvisející odkazy) a vůbec všude kolem. Bez AdBlocku nepoužitelné. Nebo v hospodě, kde máš reklamy na ubrusech, na slunečnících, na táccích, na hajzlech, všude… Papírové noviny jsou v tomhle ještě zlaté.
To jsem do toho počítal. Cena papírových novin není až tak vysoká (někdy spíš symbolická a některé jsou zadarmo), jde mi o to, že když už si k tomu sednu a jdu číst, tak ten pocit je nesrovnatelný: papírové noviny = celkem pohoda vs. web bez AdBlocku = nepoužitelné.
Deset procent inzerce mi přijde ještě v pohodě (za předpokladu, že je řádně označená).To jo. Různé lokální a regionální noviny mívají podíl reklamy podstatně vyšší. Mnohdy jde primárně právě o tu reklamu (hlavně pokud se za noviny nic přímo neplatí), zatímco články jsou tam jen proto, aby to neputovalo bez prohlédnutí rovnou do odpadu. A úplně "nejhustší" bývají některé obecní/městské a krajské plátky (ať už samostatné nebo obsažené v jiných novinách), tam si politici dělají - navíc ještě z veřejných peněz - reklamu skoro v každém článku a jako reklama to není označeno ani náhodou. Viz např. Středočeské listy.
Aneb kdyby Četky nebylo, copywriteři, ehm novináři! samožřejmě, by pomřeli hlady.
porovnání s ostatnímiidnes/blesk?
Dnešní noviny obsahují obrázky. U některých článků přestavují polovinu plochy. Počítali jste čistý text, nebo včetně obrázků?
Zkopírovat zprávu ČTK plnou faktů a proložit tu samou zprávu vycucaným komentářem novináře spolu s ilustrační fotografií a infografikou přes půl stránky je a není rozdíl.
Jak to vypada s frekvenci zprav o planu|potrebe zemedelske sobestatcnosti CR a zavadnosti dovazenych potravin. A jak o planu | potrebe dostavby dalsiho bloku JET ? Pred a kratce po volbach byla kolem toho medialni masaz, nevim jestli to ustalo. Masmedia uz tak nesleduju, radsi hrajeme s kmotry Monopoly