V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Dear princess Luna....
Bude to znít podivně, ale mám několik nápadů na externí zařízení připojitelná k PC pro vyhodnocování dat. Problémem je, že netuším jak číst data.
Nejdříve popíšu můj názor na věc:
- Paralelní port - Velmi oblíbený port pro tisk či ovládání CNC fréz (i naše záložní školní která je právě v rekonstrukci ho používá), bohužel v dnešní době díky omezenosti výrobců desek již vyhynulý.
- Sériový port - Dříve používaný pro připojení modemů, ale doteď je hojně používán pro programování automatů PLC, existují funkční převodníky z USB bez větších latencí.
- Gameport - Dávno vyhynulý a přesto neskutečně zajímavý (jestli se nepletu, tak dokázal zpracovávat i analogové vstupy - třeba aktuální polohu frézy).
Bohužel žádný z těchto portů na dnešních strojích již nenajdete, sériový port se (na stolních strojích) drží tesáky drápy, ale mám pocit, že věčně tu nevydrží.
Mým hlavním cílem u mých projektů je zajistit, aby funkce nebyla omezená "technologicky" v takovém smyslu, že moje zařízení půjde připojit JEN na množinu N počítačů. Ovládací software může přepsat a rozšířit kdokoli, ale dodatečně připájet konektory nedokáže na desku bez cest ani Chuch Norris.
Při poslouchání muziky mi po chvíli došlo, že hudbu nezačneme snad nikdy nenávidět....a vzpomněl jsem si na kdysi populární ZX Spectrum. Zvuková karta tu byla, je a ještě dlouho bude.
Nějakou dobu jsem hledal sinusový generátor pro GNU/Linux, ale nic co by pořádně fungovalo jsem (ano, píše se rok 2012!) nenašel. Speaker-test obsažený v ALSA dokáže sice generovat sinus, ale ať nastavím hodnoty jakkoli, nikdy netrvá takovou dobu, kterou si nastavím, vždy jen něco pod dvě vteřiny. Nakonec jsem si v Audacity vytvořil vzorky sinusových signálů o různých frekvencích. Frekvencí je celkem 11, ovšem výstup je sedmibitový, pro mě dostačující (4 vzorky spouštějí najednou dva sousední výstupy). Při vzorkování 96K mají soubory velikost v jednotkách KB a proto se není čeho obávat.
Externí zařízení připojené k PC by mělo pomocí frekvenčních filtrů a komparátorů spínat jeden (dva) ze svých výstupů.
Tímto se dostávám k jádru pudla.
Snad každý opravdu přesný a funkční přístroj vyžaduje zpětnou vazbu. Co to je? To je něco, bez čeho se žít dá, ale život se hodně znesnadňuje. V mém případě by externí zařízení k PC stálo možná více jak dvojnásobek svojí ceny při NEpoužití zpětné vazby.
Po první kapitole o portech je asi jasné, kterým "portem" chci zrealizovat zpětnou vazbu, teda dostávat data do Debianu.
Mikrofoní a Line vstupy obsahuje snad každá zvuková karta. V mém případě potřebuji jen počítat impulzy. Nešla by k tomu využít právě zvuková karta? Nemá někdo tip na program, který dokáže číst úroveň signálu na vstupu zvukové karty a vypisovat třeba tečku při překročení nastavené hodnoty? Tímto by se zajistila zpětná vazba u mého prvního projektu, který je na toto docela choulostivý. Původní plány byly kompletně bez zpětné vazby a i taková zařízení jsou funkční. Ovšem v mém případě bych v zájmu úspor zpětnou vazbu ocenil, neboť narozdíl od školní CNC frézy řízené přes paralelní port je leccos jinak.
Dalším vstupem (vhodným pro jiný projekt) je sériový port, připojený případně přes USB převodník. Chápu že na sériový port musím posílat data určitou rychlostí, číst je bych měl taky dokázat, ovšem jak je oddělit? Když mám sériový port nastavený jako osmibitový bez parity a budu chtít 2x po sobě poslat 8 bitů, jak to mám udělat? Poslat prvních 8 bitů, počkat dalších (minimálně) 8 bitů a poté posílat další? A může sériový port na jednom ze svých pinů poslat impulz typu "Tlač sem další data, jsem ready"?
Toť pro mě nepřekonatelný problém. Je to tak nebo není?
Pokud mi někdo vysvětlí jak je to vlastně s tím sériovým portem a jestli jdou počítat impulzy přes zvukovou kartu, budu tomu tvorovi velmi zavázán
Leckteré pasáže mohou vypadat jak vytržené z kontextu, od pondělí jsem pořádně nespal (je pátek) a právě se to chystám dohnat. Předem díky všem 
Tiskni
Sdílej:
Andruino beru taky jako možnost, ale hledám nejlevnější alternativu a vlastní cestu (neprobádanou + chci se naučit jak to funguje).
Navíc co se týče "programování", tak jen Bash, s Cčkem neumim a nikdy jsem nepochopil jak funguje (ano, jsem barbar).
a tam o sinusiodu šlo.
xoscope
Díky moc, to vypadá přesně jako to, co jsem celou dobu hledal. Ještě něco co by dokázalo číst signál na vstupu a počítat impulzy a bylo by to perfektní 
Právě 25-kolíková zástrčka mě docela děsí, protože teď je všude jen ta 9-kolíková 
Tak ale na USB můžu připojit rovnou andruino, radši bych něco primitivního, co umí klidně i jen posílat data jedním směrem, ale zato to skoro nic nestojí
Tyto konstatovani me bavi, dalsi ze stejneho soudku je treba tento "NAND u embedded zarizeni plne nahradi SD karty, NAND uz bude brzy out".
Nezapomínám, právě mi jde jen o ty impulzy. Teda, takže přes zvukovku už i posílat sériově data? No, ne že by mě to nenapadlo, ale že na to opravdu existuje i nějaká knihovna.....wow 
jen nezapomeňte, že jsou tam kondenzátory a projdou jen impulzy - žádné delší úrovně v 0 nebo 1Menšestr nebo podobná modulace. Tohle nevím v jakém je stavu.
lspci takto:
00:06.0 Communication controller: NetMos Technology PCI 9815 Multi-I/O Controller (rev 01) Subsystem: LSI Logic / Symbios Logic 2P0S (2 port parallel adaptor) Flags: medium devsel, IRQ 17 I/O ports at d800 [size=8] I/O ports at d400 [size=8] I/O ports at d000 [size=8] I/O ports at c800 [size=8] I/O ports at c400 [size=8] I/O ports at c000 [size=16] Kernel driver in use: parport_pc Kernel modules: parport_pcAdresy, co potřebujeme, jsou ta první a ta třetí v pořadí, v případě pochybností je to neejedoduší to zkusit přímo na hardwaru, nebo nechat jádro natáhnout ovladač a kouknout se, co vypíše:
parport1: PC-style at 0xd800 (0xd400), irq 17, using FIFO [PCSPP,TRISTATE,COMPAT,ECP] parport2: PC-style at 0xd000 (0xc800), irq 17, using FIFO [PCSPP,TRISTATE,COMPAT,ECP]Ty druhé jsou pro EPP/ECP a pro používaní paralelního portu jako GPIO nejsou potřeba. Pokud se nechcete trápit s USB obludkami, je tohle asi nejjednoduší řešení.
Děkuji moc, vypadá to jako moc zajímavá možnost 
0x11 a 0x13), kde XOFF znamená, zjednodušeně řečeno, "Teď nic neposílej, mám plno" a XON "Můžeš zas posílat". Tento protokol používají většinou pomalá zařízení, obzvlášť když komunikují v textovém protokolu. K připojení stačí jen tři vodiče, RX, TX a zem.
Pak je několik variant řízení toku pomocí signálú na řízení modemu, většinou pomocí RTS+CTS (občas i DTR+DSR). Když je zařízení na druhém konci může přijímat, nastaví RTS (Ready To Send), které je připojené k vstupu CTS (Clear To Send) a naopak. Z pohledu aplikace se o to není třeba nijak, stačí to jen zapnout a ovladač udělá zbytek.
Na připojení je třeba pět vodičů, i když teoreticky jde použít k řízení i další signály*. Hlavní výhoda je možnost použít vyšší rychlosti (než, řekněme, 9 600 baudů) a bezproblémové přenášení binárních dat. A často používaný převodník úrovní TTL<->RS232 MAX232 má právě čtyři vstupy/výstupy, takže na TX+RX+RTS+CTS to přesně stačí.
Nevýhoda je, že různá zařízení to řeší různým způsobem, i když ve většině případu by mělo stačit jen proházet dráty. Tedy alespoň teoreticky ...
*Například jsem viděl popis GPS přijímače, kde jeden signál indikoval 2D/3D fix (tj. získání polohy) a druhý posílal sekundové pulzy.
Ještě by třeba šlo využít i2c sběrnici, co bejvá v kompu.
).
Umi to generovat libovolne dlouhy sinus o libovolne frekvenci a amplitude na 8 bitech (sinusovka je symetricka kolem hodnoty 128 (teda az na amplitudu 128, tu v kladne casti skaluju na 127, at se to vleze do 255), vyssi amplitudy orezavam) pri vzorkovaci frekvenci 48000 Hz (ta by mohla jit zmenit) co hraje libovolny cas (i nekonecne dlouhy, i velmi kratke).
Jako zarizeni pro komunikaci se zvukovkou to otvira /dev/dsp, tedy to nepouziva alsu a mozna to nepojede uplne vsude (ruzna pulseaudia mozna budou problem). Kdyz to zapnes, nemej pustenou zadnou jinou aplikaci co neco prehrava, pripadne to zkus pustit takhle: aoss ./program. Jinak v nejhorsim bych to asi umel prepsat i na alsu, ale kod by byl delsi :/.
Je to spise jako priklad, nemel by byt problem si to nejak upravit, jak budes potrebovat.
Co se pak tyce cteni, taky by to slo samozrejme vyresit ;), cetl bys navzorkovany mikrofonni vstup a s tim si uz muzes delat co chces (treba nejake zpetne fourierovy transformace ze :D) - ale s mikrofonem sem si nikdy nehral, by se muselo zas vygooglit nejake howto :).
Tady je zdrojak:
/* Generovani sinusovky */
/* Autor: Vaclav Svirga */
/* (tedy az na nastaveni zvukovky, to uz nevim z jakeho tutorialu sem vykrad) */
/*
DO WHAT THE FUCK YOU WANT TO PUBLIC LICENSE
Version 2, December 2004
Copyright (C) 2004 Sam Hocevar <sam@hocevar.net>
Everyone is permitted to copy and distribute verbatim or modified
copies of this license document, and changing it is allowed as long
as the name is changed.
DO WHAT THE FUCK YOU WANT TO PUBLIC LICENSE
TERMS AND CONDITIONS FOR COPYING, DISTRIBUTION AND MODIFICATION
0. You just DO WHAT THE FUCK YOU WANT TO.
*/
#include <unistd.h>
#include <fcntl.h>
#include <sys/types.h>
#include <sys/ioctl.h>
#include <stdlib.h>
#include <stdio.h>
#include <linux/soundcard.h>
#include <math.h>
//Uzivatelske konstanty
#define D_AMP 128 //defaultni amplituda (0 - 128, vyssi amplitudy se orezou)
#define D_FREQ 440 //defaultni frekvence (Hz)
#define D_TIME -1 //defaultni delka hrani (v sekundach)
//klidne to muze byt desetinne cislo, ale nejmensi casovy usek je
//delka jedne periody sinu * (N + 10), kde N je pocet period
//aby se to presne vlezlo do poctu vzorku (aby sinusovka navazovala)
//Pro NEKONECNO jde zadat -1
//Nejake interni konstanty, nemenit az na vzorkovaci frekvenci
#define RATE 48000 // the sampling rate
#define SIZE 8 // sample size: 8 or 16 bits - jen pro nastaveni zvukovky */
#define CHANNELS 1 // 1 = mono 2 = stereo - jen pro nastaveni zvukovky
#define LENGTH 20 //max delka bufferu v sekundach
unsigned char buf[LENGTH*RATE*SIZE*CHANNELS/8]; //jednosekundovy buffer
//Pomocna funkce pro vytvoreni sinu s patricnou amplitudou ve stupnich
//x je uhel, a je |amplituda|, nula sinusovky je ve 128
//Pri amplitude 128 se pro kladnou cast dela amplituda 127, aby se vysledek vesel na 8 bitu
// tedy je sinus nesymetricky
//Pri vyssich amplitudach se sinus orezava na 8 bitu
int sinus(int x, int a)
{
if (a==0) return 0;
x %= 360;
int ret = sin((M_PI * 2.0 * x) / 360.0) * ((x<= 180 && a == 128) ? 127 : a) + 128;
if(ret > 255) ret = 255;
if(ret < 0) ret = 0;
return ret;
}
int main(int argc, char *argv[])
{
//Nejaka magie pro otevreni zvukovky
int fd; /* sound device file descriptor */
int arg; /* argument for ioctl calls */
int status; /* return status of system calls */
/* open sound device */
fd = open("/dev/dsp", O_RDWR);
if (fd < 0) {
perror("open of /dev/dsp failed");
exit(1);
}
/* set sampling parameters */
arg = SIZE; /* sample size */
status = ioctl(fd, SOUND_PCM_WRITE_BITS, &arg);
if (status == -1)
perror("SOUND_PCM_WRITE_BITS ioctl failed");
if (arg != SIZE)
perror("unable to set sample size");
arg = CHANNELS; /* mono or stereo */
status = ioctl(fd, SOUND_PCM_WRITE_CHANNELS, &arg);
if (status == -1)
perror("SOUND_PCM_WRITE_CHANNELS ioctl failed");
if (arg != CHANNELS)
perror("unable to set number of channels");
arg = RATE; /* sampling rate */
status = ioctl(fd, SOUND_PCM_WRITE_RATE, &arg);
if (status == -1)
perror("SOUND_PCM_WRITE_WRITE ioctl failed");
//nacteni parametru
int f = D_FREQ, amp = D_AMP, i;
float time = D_TIME;
if (argc > 1) f = atoi(argv[1]);
if (argc > 2) amp = atoi(argv[2]);
if (argc > 3) time = atof(argv[3]);
printf("Hrani sinusovky na /dev/dsp\n"
"Pokud vam to nehraje, nebo chcete softwarovy mixer, zkuste to pustit s aoss ./program\n\n"
"Frekvence je: %6i Hz \t(mozne zadat jako 1. arg)\n"
"Amplituda je: %6i \t(mozne zadat jako 2. arg, idealne 0 - 128, vyssi amp se orezou, 128 je 127 pro kladnou cast)\n"
"Delka hrani je: %3.3f s\t(mozne zadat jako 3. arg (i des. cislo), -1 je nekonecno)\n", f, amp, time);
if(f <= 0 || amp < 0) exit(1);
//Spocitame kolik amplitud sinusovky se nam PRESNE vleze do vzorkovaci frekvence + 10
//Je to nutne proto, aby sinusovky hezky navazovaly na sebe a buffer nebyl prilis kratky
//Pokud by se to nesplnilo, nemuselo by to hrat pekne ;]
int count_amp = 10;
while ((RATE * count_amp) % (f) != 0) count_amp++;
//Spocitame delku vsech amplitud ve vzorcich
int size_amps = (RATE * count_amp) / (f);
int s;
//vygenerujeme buffer se vzorky sinu
for (i = 0; i < size_amps + 1; i++)
{
s = sinus((360.0 * count_amp * i) / size_amps, amp);
buf[i] = s > 255 ? 255 : s;
}
//zahrajeme sinusovku :)
float remain = (RATE * time) / size_amps - (int) ((RATE * time) / size_amps);
//budeme prehravat buffer tak dlouho, aby jsme hrali pozadovany cas
for(i = 0; time < 0 ? 1 : i < (int) ((RATE * time) / size_amps); i++)
{
status = write(fd, buf, size_amps);
}
//A nakonec prehrajeme zbytek do pozadovaneho casu, nalezite osekly
status = write(fd, buf, size_amps * remain);
}
Přeložíš to takhle: gcc -lm -o program program.c a pustis treba takhle:
./program
(bude hrat porad komorni a pri amplitude 128)
nebo
./program 200 10 0.5
(pul sekundy 200 Hz pri amplitude 10)
nebo
./program 200 10 -1
(nekonecne dlouho 200 Hz pri amplitude 10).
Zbytek informaci je v komentarich a napovede co to vypise pri spusteni...
//vygenerujeme buffer se vzorky sinu
for (i = 0; i < size_amps; i++)
{
buf[i] = sinus((360.0 * count_amp * i) / size_amps, amp);
}
Ale funguje to stejne
.
No pro vetsi pohodli prikladam zdrojak do prilohy.
.
. Neco na tom, ze komentare zastaravaji, bude
. Porc clovek vzdycky na ty chyby prijde az to "odevzda"? :P
Teda, díky moc za vlákno příspěvků, určitě se to bude hodit
I když spíš koukám po sox, i tak - bude se mi to hodit minimálně v případě, kdybych se učil programovat v C 
,
ono z blogu jsem pochopil že ten počítač má ten tvůj stroj nějak řídit a to řízení by šlo v C napsat celé, tedy že by to ten C program krom generování toho pískotu četl třeba ten mikrofon a podle přijmaných dat by něco dělal :). Akorát by se to muselo napsat vícevláknově. Zaujalo mě to, protože audio vstup / výstup je celkem hezké analogové rozhraní dostupné na každém pc do nějakých, dejme tomu, 10 kHz a využití pro takové účely je dost zajímavý nápad :).
Pochopeno správně
Snažím se použít naprosto nejjednodušší principy, jestli se k tomu jednou dokopu, tak to pojede jednovláknově a pokudmožno chci aby všechno šlo zrealizovat v Bashi. A proč to dělám? Protože můžu
A protože neumim s C 
Děkuji, obecně analog bych pořád cpal kamkoli to jde, asi je to můj osud 
Děkuju moc za hromadu linků, rychle jsem na to kouknul a zaujalo mě to
Hlavně programování Andruina přes zvukovku
Jestli někdy programovat mikročipy, tak chci jít rozhodně do AVR 
.
) C se nauč. Celé je to jen o tom co budeš rvát funkci sinus. Zatím jsem byl ještě líný se naučit pracovat s knihovnami ALSy a řeším to skrze buffer, write(1, buffer, VELIKOST_BUFFERU) a pípu do aplay/arecord, ale i tak je to na pár řádků.
IMG099.jpgŽádnej průběh nevidím, ale máte hezkej vchod do baráku
. Jinak pozor, mám za to, že jsem si spekrálním analyzérem ze zvukovky odpálil zvukovku.
Žádnej průběh nevidím, ale máte hezkej vchod do barákuNo jo. Debilní lesklé obrazovky. To nahoře je waveform, ten Gauss je okno a to pod tím je spektrogram. Čím víc vpravo, tím vyšší frekvence a osa směrem dolů je čas. Původně to byly skoro schodky, proto tolik čar za sebou i ve vyšších frekvencích (jsou to harmonické).
Jinak pozor, mám za to, že jsem si spekrálním analyzérem ze zvukovky odpálil zvukovku.Musíš kontrolovat kolik ti tam leze energie. Dobré jsou takové ty trafa co se dají šroubovákem přizpůsobit.
To nahoře je waveform, ten Gauss je okno a to pod tím je spektrogram. Čím víc vpravo, tím vyšší frekvence a osa směrem dolů je čas. Původně to byly skoro schodky, proto tolik čar za sebou i ve vyšších frekvencích (jsou to harmonické).Stačí napsat Baudline to mluví samo za sebe
. Dobrej soft.
No já jsem jen sondoval přijímač FSK 868MHz s napětím 5V max. Ale je fakt, že ta zvukovka už byla načatá.
No já jsem jen sondoval přijímač FSK 868MHz s napětím 5V maxNa to už bude potřeba nějaká elektronika, že? Já to zkoušel jen na jednoduchý R-C filtr.
Mám cca 2 roky, má COM, LPT přes bracket (za stovku) a GamePort leda kdybych se postavil na hlavu, stáhnul všechnu dokumentaci k desce, připájel konektor a napsal si ovladač.